Monday, November 3, 2008

Perlantikan Pemangku Pengurus Besar PKNS: Hinanya Orang Melayu Di Mata Khalid Ibrahim!


PKR AKAN JELASKAN KEPADA HADI

KUALA SELANGOR - Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor akan memberi penjelasan kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu pelantikan Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, penjelasan itu akan diberi dalam perjumpaan kepimpinan pakatan pembangkang yang diadakan dua minggu sekali.

Menurut beliau, penjelasan memang selalu diadakan di kalangan pemimpin pakatan pembangkang dan ia bukan satu perkara yang luar biasa.

"Dalam perjumpaan itu nanti, kita terangkan beberapa usaha yang kita akan lakukan. Saya rasa Utusan Malaysia bertujuan untuk membelah-belahkan ahli-ahli dalam pakatan.

"Perkara ini (isu perlantikan bumiputera) tidak timbul kerana pemilihan kepimpinan dalam Islam memberi tumpuan terhadap kebolehan dan keupayaan," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Abdul Hadi yang tidak bersetuju dengan perlantikan itu dengan alasan sebagai sebuah negeri yang majoriti penduduknya Melayu beragama Islam, sistem pentadbiran sepatutnya diterajui kaum tersebut.

Komen:

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak sepatutnya menyalahkan Utusan Malaysia kerana menyiarkan kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Utusan Malaysia hanya menyiarkan kenyataan Abdul Hadi yang terang-terang tidak bersetuju dengan perlantikan ini dengan alasan sebagai sebuah negeri yang majoriti penduduknya Melayu dan beragama Islam sudah tentu sistem pentadbirannya sepatutnya juga ditadbir dan diterajui oleh orang Melayu yang beragama Islam.

Walau apa pun alasan Khalid, Presiden Pas itu juga mempunyai alasan yang tersendiri kerana selama hampir 40 tahun PKNS diterajui oleh orang Melayu tetapi mengapa kini sejak pakatan pembangkang menang di Selangor, `hak orang Melayu' ini hendak di ubah.

Perlantikan Siew Moi telah menguris hati orang Melayu di Selangor. Kenyataan Khalid bahawa sudah tiba masanya masyarakat Melayu bukan hanya pilih yang terbaik untuk mereka sebaliknya memastikan pilihan itu boleh memberikan hasil yang terbaik telah menghina orang-orang Melayu di Selangor.

"Dalam pengurusan sesuatu organisasi, jika seseorang itu tidak boleh mengurus dan mencapai tahap yang dikehendaki, lebih baik individu terbabit tidak diambil bekerja.

"Tanggungjawab kita adalah untuk memilih orang yang boleh kerja. Lupakan isu emosi," katanya.

Apakah Khalid bermaksud orang Melayu di Selangor tidak layak untuk menduduki jawatan tersebut kerana mereka tidak boleh `kerja' dan hanya mereka seperti Siew Moi yang lebih layak kerana pandai buat kerja?

Apakah begitu hina sekali orang Melayu di mata Khalid sehingga tidak ada seorang pun yang layak untuk menduduki jawatan tersebut sehingga mereka yang tidak `layak' telah dilantik untuk memangku jawatan pemangku Pengurus Besar PKNS?

Inilah hadiah Pakatan Pembangkang yang diterajui oleh PKR, DAP dan Pas kepada orang Melayu yang memberi kemenangan besar kepada mereka di Selangor.

Berbanding dengan Pas, Khalid lebih menjaga hati `rakan kongsi yang terbesar' iaitu DAP kerana menyumbang 25 kerusi dalam kerajaan negeri Selangor berbanding Pas yang hanya ada 8 kerusi.

Pas tidak lebih hanya sekadar `melukut di tepi gantang' dalam kerajaan negeri Selangor berbanding dengan DAP yang banyak membuat keputusan di belakang tabir dalam kerajaan negeri Selangor termasuk dalam perlantikan Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar PKNS.

29 comments:

awahak said...

Hairan juga, semakin kuat semangat kebangsaan didalam UMNO, semakin gagal UMNO mempertahankan hak org melayu... buktinya, bahasa melayu telah gagal dimertabatkan sebagai bahasa kebangsaan,DEB juga gagal,dan akhirnya UMNO akan gagal di bidang politik pula....generasi akan datang
akan menjadikan M`sia hak utk semua,
tanpa mengira bangsa...... jadi tak perlulah menjadikan LOW SIEW MOI sebagai isu.....

YB Raz Gothic said...

haha lawak lawak

Dah memang terang lagi bersuluh awak lantik CINA LAKNATULLAH sebagai pemangku Pengurus Besar PKNS lepas tu nak salahkan Utusan Malaysia. Kononnya untuk memecah belahkan ahli pakatan rakyat?

Kalau betulpun apa salahnya. Kan TAIKO awak Syiekh Anwar pun buat perkara yang sama. nak tarik ahli BN jadi katak dan melompat ke PR. Kan sama je tuh nak memecah belahkan ahli BN. Kira adillah tu betul tak.

Boleh masuk raja lawak Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ni.

http://malaysiaheaven.blogspot.com

yusof said...

Ini baru PKNS, agaknya lepas PRU13 UMNO dan BN hilang kuasa, bila seorang Cina jadi TPM, orang UMNO pun cetuskan perang besar lebih besar dari perang-perang lain di dunia. Malaysia sedang menunggu apa yang akan dicetuskan oleh ekstrimis dalam UMNO bila mereka gagal membentuk kerajaan lepas PRU13 nanti.

Senja Liza said...

PAS membantah perlantikan Mdm. Low sebagai GM PKNS baru atas sebab beliau adalah sebahagian dari pengurusan lama yang telah menyebabkan PKNS kerugian berbillion-billion Ringgit.

So, inikah yang MB PR kata pandai kerja?

AnakWatan said...

yusof si pencacai BABI (Bro Anwar B Ibrahim) nie mana nak ngaku ... semua salah pada UMNO....

mcm Parti Kencing Rakyat tu tak ada salah....

AnakWatan said...

Anwar beritahu Amerika Osama Laden pengganas Islam


Oleh Anwar Ibrahim

Kuala Lumpur : Tidak pernah berlaku dalam sejarah Islam di mana tindakan sebilangan kecil penganutnya menyebabkan agama dan masyarakat Islam menjadi kebencian pada pandangan orang lain. Berjuta-juta Muslim yang lari ke Amerika Utara dan Eropah untuk menyelamatkan diri dari kemiskinan dan penindasan di tanah air sendiri telah menjadi objek kebencian dan sekarang dilabelkan sebagai berpotensi untuk menjadi pengganas.

Dan gerakan demokratik yang mulai tumbuh di negara Muslim akan merosot kembali untuk beberapa dekad di mana golongan pemerintah yang mempunyai kuasa mutlak menggunakan penglibatan mereka dalam perang global menentang keganasan untuk mengganas terhadap pengkritik dan penentang mereka.

Inilah yang dilakukan oleh Mohammed Atta dan rakan-rakan pengganasnya serta penajanya terhadap Islam dan masyarakatnya di seluruh dunia dengan pembunuhan yang telah mereka lakukan terhadap yang tidak berdosa di World Trade Center (Pusat Dagangan Dunia) di New York dan Jabatan Pertahanan di New York.

AnakWatan said...

Penyerangan ini mesti dihukum, dan hukumannya semestinya tanpa ragu-ragu. Pihak berkuasa Agama Islam yang terpenting amat marah dan telah mengeluarkan kenyataan mengutuk pembunuhan dahsyat ini. Segala usaha untuk menghukum mereka yang melakukan jenayah ini mesti disokong.

Satu yang menjadi kerisauan oleh kekeliruan di kalangan Muslim yang memberikan respons kepada serangan dengan meletakkan kesalahan dengan cercaan terhadap Amerika Syarikat. Di Malaysia, media yang dikawal kerajaan telah mengatur kedudukan untuk menimbulkan sentimen anti-Amerika, sementara golongan elit politik menggunakan bahasa yang berbeza untuk diplomasi antarabangsa.

Sudah tentu terdapat rasa tidak puas hati yang munasabah terhadap Amerika Syarikat dan alasan yang baik untuk harapan dan nasib rakyat Palestin, yang sekarang berhadapan dengan Israel yang angkuh. Tetapi ini bukan masanya untuk berleter atau berhujah tentang soal moral ke atas dasar luar A.S.

Sekiranya kami, rakyat Malaysia menjadi mangsa seperti tragedi ini, kami juga menggertak secara kasar dan meluat. Seseorang tertanya-tanya bagaimana, dalam abad ke-21, dunia Muslim boleh menghasilkan seorang bin Laden. Dalam abad di mana Islam mewujudkan ketamadunan, mereka yang kaya raya di mana mereka ini mewujudkan yayasan yang patuh pada agama dan yayasan ini membiayai universiti dan hospital. Putera-putera bersaing antara satu sama lain untuk menaungi saintis, ahli falsafah dan tokoh dunia persuratan. Saintis dan ahli falsafah yang hebat pada Zaman Pertengahan, Ibnu Sina, merupakan hasil daripada sistem tersebut.

Tetapi bin Laden menggunakan kekayaan peribadinya untuk menaja keganasan dan pembunuhan, bukan untuk pembelajaran atau kreativiti, dan untuk mengakibatkan kemusnahan daripada menggalakkan daya cipta.

Osama bin Laden dan pengikutnya merupakan anak-anak yang terdesak ; mereka datang dari negara-negara di mana perjuangan politik melalui keamanan bermaksud sia-sia. Dalam kebanyakan negara Muslim, pertentangan pendapat dalam politik secara ringkasnya adalah menyalahi undang-undang.

AnakWatan said...

Kemudian, tahun demi tahun, saiz kelas golongan yang berpendidikan dan bilangan profesional muda semakin meningkat. Mereka ini memerlukan ruang untuk menyuarakan rasa ambil berat terhadap politik dan sosial. Tetapi negara mengawalnya secara keseluruhan, meninggalkan masyarakat bertamadun tiada ruang untuk membangun.

Cendekiawan dan golongan elit Muslim membawa tanggungjawab moral yang sangat besar dalam menghapuskan keganasan di kalangan mereka kecuali mereka mahu Islam diancam di mana-mana kerana tindakan melampau sebilangan kecil mereka yang terlalu taat kepada ajaran yang salah.

Seseorang juga mesti mengambil perhatian bahawa kesemua pengganas ini merupakan mereka yang bersemangat dan pintar dari kelas profesional yang baru daripada kelas kerani. Hanya ketika ruang politik disediakan untuk penyertaan sebenar mereka, maka semangat mereka ini boleh disalurkan ke arah kemajuan sosial.

Keperluan masyarakat Muslim untuk mengemukakan pembangunan politik dan sosial dalaman telah menjadi lebih penting. Pembangunan ekonomi sahaja tidak cukup.

Pembangunan ekonomi mewujudkan tekanan dan dinamiknya tersendiri di dalam bidang sosial dan politik, yang mana mesti dimaklumkan. Jalan mesti disediakan untuk mereka suarakan.

Haluan yang sesuai mesti dibangunkan untuk Muslim melibatkan diri dengan seluruh dunia. Penglibatan dalam proses global tidak semestinya dimonopoli oleh kerajaan. Ia merupakan rasa terasing dan persepsi bahawa seluruh dunia menentang mereka yang mana menyemai keadaan terdesak dan kepahitan di kalangan mereka yang menggunakan keganasan sebagai jalan terakhir.

Kekeliruan dan kepahitan terhadap arahan global dan hanya mereka yang sangat berkuasa telah membawa kegagalan dunia Muslim untuk mengemukakan beberapa isu yang penting ; kejatuhan Afghanistan ke arah huru-hara dan kekacauan, hasil daripada pencerobohan dan penjajahan Soviet dari 1979 hingga 1989 ; kebangkitan Taliban selepas pengusiran Soviet ; dan penderitaan majoriti Muslim di Iraq yang disebabkan oleh diktatornya dan juga sekatan ekonomi.

AnakWatan said...

Untuk alasan etika, Muslim akan menyokong usaha global menentang keganasan. Tetapi terdapat persepsi yang semakin meningkat bahawa golongan pemerintah yang mempunyai kuasa mutlak ini di kalangan mereka akan merampas peluang untuk membawa menaikkan rejim mereka dan memberikan tamparan yang hebat kepada gerakan demokrasi yang semakin tumbuh.

Presiden Rusia, Vladimir Putin menggunakannya untuk mempertahankan kekejaman di Chechnya, Israel untuk memperkukuhkan, dan Malaysia untuk mempertahankan penahanan yang sangat kasar dan kejam tampa perbicaraan.

Keperluan akan menyebabkan Amerika Syarikat untuk mendapatkan kerjasama daripada kerajaan negara Muslim. Ini difahami. Tetapi mereka tidak memegang kesemua jawapan kepada keganasan. Pertumbuhan demokrasi, penglibatan politik dan masyarakat yang bertamadun adalah jawapan akhir kepada keganasan.

Oleh itu, dengan melembutkan sokongannya terhadap perjuangan demokrasi dan mengembalikan semula hak asasi manusia, Amerika Syarikat akan secara tidak sengaja memperkukuhkan rejim diktator, dengan itu, menyerupai kerjasama sebelum ini di antara Amerika dengan mendiang Presiden Filipina Ferdinand Marcos, bekas orang kuat Indonesia Suharto dan Shah Iran.

Untuk lebih daripada 100 tahun dunia Islam perlu bergelut dengan masalah kemodenan dan isu penglibatannya dalam dunia moden. Yang paling penting adalah usaha untuk menanam satu perasaan intelektual dan hala tuju politik yang menggalakkan demokrasi dan keterbukaan. Kerja ini mesti dilakukan dengan keyakinan dan penuh semangat.

Intelektual dan ahli politik mesti memiliki keberanian untuk mengutuk perasaan fanatik dalam segala bentuk dan menolak golongan fanatik yang menuntut perubahan melalui cara yang ganas. Tetapi mereka mesti, dalam nafas yang sama, dengan adil mengkritik rejim yang menindas dan zalim yang menghancurkan setiap harapan untuk perubahan yang aman.

AnakWatan said...

[Penulis, seorang Muslim, merupakan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang menghadapi hukuman penjara 15 tahun selepas disabitkan kesalahan rasuah dan seks. Dia telah menafikan tuduhan itu, mengatakan ia merupakan sebahagian konspirasi politik untuk memecatnya daripada kerajaan dan menggagalkan cabarannya kepada Perdana Menteri Mahathir bin Mohamad, yang berada dalam kuasa lebih daripada 20 tahun. Encik Anwar menyumbangkan komen kepada International Herald Tribune]


Nota : Rencana yang ditulis sendiri Anwar Ibrahim dan diterbitkan oleh International Herald Tribune pada 11 Oktober 2001. Beliau menulis ketika berada di penjara Sungai Buloh mengecam pegeboman WTC yang didakwa dilakukan oleh pengganas Islam. Sehingga ke hari ini dakwaan Anwar itu gagal dibuktikan oleh pihak Amerika sendiri.

Mr. said...

Umno Sebuah Universiti Rasuah

RASUAH dalam Umno diperkatakan dimana-mana saja. Fenomena ini memburuk dan menghanyirkan parti Melayu itu. Saking kuat dan hebatnya percakapan mengenai rasuah menyebabkan seolah-olah Umno sebuah parti rasuah, bukan parti Melayu lagi. Umno jadi institusi rasuah, bukan lagi bertaraf sekolah atau kolej tetapi sudah sampai ke taraf universiti. Umno sebuah universiti rasuah!

Akar umbi rasuah dalam Umno berlaku pada atau ketika pemilihan pemimpin di semua peringkat. Kerana ingin tempat dan kedudukan ahli Umno sanggup melakukan rasuah, beri dan terima. Rasuah berlaku dari sekecil-kecil perebutan jawatan hinggalah ke peringkat tertinggi.

Bezanya di cawangan nilai rasuah kecil berbanding diperingkat kebangsaan. Di cawangan rasuahnya berupa pemberian material kain atau makanan seperti pelikat, batik jawa, gula, biskut atau membelanja makan mee di restoran atau teh tarik dikedai mamak atau warung wak Jawa.

Ahli mesyuarat tingkat peringkat cawangan akan dirasuahkan dengan cara begitu. Manakala diperingkat bahagian pula nilai meningkat sedikit. Perwakilan akan diberikan wang seratus dua menjelang pemilihan peringkat bahagian. Sebelum itu perwakilan dirasuahkan dengan lawatan sambil belajar, atau melancung (termasuk melacur sekali) ke luar negeri, Phuket, Medan, Bantam atau paling jauh di Jakarta.

Tahap rasuah itu menjadih lebih besar dan grand lagi bila sampai di peringkat nasional, dalam pemilihan pucuk pimpinan parti. Perwakilan bukan lagi diukur setakat seratus dua tetapi ribuan ringgit. Tempat dibawa untuk lawatan bukan lagi di Indonesia atau Thailand, tetapi sampai ke London, Australia dan Makkah. Tidak hairanlah kalau ahli Umno menjadikan musim pemilihan sebagai musim untuk mencari rezeki tersepak serta melancung ke luar negeri atau kawasan.

Pernah seorang perwakilan memperolehi pendapatan sehingga RM50,000 pada satu musim pemilihan peringkat kebangsaan. Bayangkan betapa lumayan dan senangnya perwakilan berkenaan, boleh memiliki Proton baru secara bayaran tunai. Cerita dan pengakuan ini bukan dongengan tetapi realiti dalam parti bernama Umno yang dulu ianya ditubuh dengan menggunakan wang dan titis peluh rakyat marhaen.

Sekali dengar tidak logik bagaimana perwakilan mendapat sebanyak itu! Macam dibuat-buat hendak burukkan parti Melayu itu saja. Formula bagi perwakilan itu mendapat sebanyak itu senang saja dan ini dipraktikkan oleh kebanyakan perwakilan yang celit huruf dan celit komputer.

Misalnya kalau ada pertandingan untuk sesuatu jawatan itu melibatkan lima calon (Naib Presiden misalnya) senang-senang perwakilan berkenan akan memperolehi RM5,000 dari setiap calon. Kalau lima calon jumlahnya RM25,000. Mereka bukan ambil dari satu calon saja tetapi dari semua calon.

Itu untuk Naib Presiden, belum dicampur dengan Majlis Tertinggi Umno. MT ada 25 jawatan, yang bertanding melebihi 50 orang. Bayangkan kalau daripada satu calon mereka memperolehi RM1,000 ini bermakna sudah RM50,000. Jumlah itu tidak termasuk rasuah untuk jawatan-jawatan lain Ketua Pemuda, Ketua Wanita atau Ketua Puteri dan juga pendapatan rasuah di peringkat cawangan dan bahagian!

Jadi pendapatan sebanyak RMN50,000 tadi adalah perkara yang tidak mustahil bahkan satu pendapatn dikira sedarhana bagi seseorang perwakilan yang licit dan tahu mengeksploitasikan keadaan.

Sebab itu bagi ahli Umno mereka suka kalau tiba musim pemilihan. Sudah terlekat dalam kepala (menjadi mind set) mereka musim pemilihan musim mencari rezeki dan pendapatan tambahan. Ahli Umno sudah menjadikan musim pemilihan sebagai masa untuk mereka mengorbankan pemimpin parti. Seolah-olah mereka menyertai Umno hanya untuk mendapatkan manfaat berkenaan.

Seorang bekas ahli Umno dalam sebuah bukunya menyenaraikan harga untuk merebut ketua cawangan ialah antara RM2,000 hingga RM3,000. Nilai ahli jawatankuasa bahagian pula RM5,000 hingga RM10,000. Manakala nilai untuk jadi Ketua Bahagian ialah RM30,000 hingga RMN50,000 ribut. Angka ini adalah dipraktik dan dilalui sendiri oleh bekas ahli Umno berkenaan.

Kalau diperingkat terendah sudah berjumlah ribuan ringgit bayangkan bagaimana kalau di peringkat kebangsaan tentu angkanya menelan jutaan ringgit. Berdasarkan kepada pengalaman itu jadi tidak mustahil perwakilan akan memperolehi sehingga RM50,000.

Pendedahan yang dibuat oleh calon Presiden Umno 2008, Tengku Razaleigh Hamzah yang mana ada bahagian meminta RM1 hingga RM2 juta sebagai jaminan untuk mencalonkannya menunjukkan keadaan rasuah dalam Umno sudah parah. Itu setakat untuk mencalonkan saja belum lagi upah atau rasuah untuk undi.

Permintaan rasuah sudah tidak sembunyi-sembunyi lagi tetapi ia dilakukan secara terus terang. Kerana itulah benar bagaimana kata Rais Yatim, jawatan tertinggi dalam Umno wajar dibuka tender. Sesiapa yang mempunyai banyak wang boleh memiliki jawatan menerusi bidalan. Siapa yang membidal dengan cara tertinggi dialah akan memilik jawatan.

Mengambil kira pendedahan Tengku Razaleigh tadi cubalah kira berapa banyak dibelanjakan oleh Mohd Najib Razak untuk mendapat 143 pencalonan. Berapa banyak digunakan oleh Muhyiddin Yassin. Berapa banyak pula digunakan oleh Mukhriz Mahathir, Khairy Jamaluddin dan Khir Toyo. Yang pastinya pencalonan itu tidak datang percuma melainkan setelah dibeli ataupun dirasuahkan.

Apakah ahli Umno suka-suka dan mencalon Najib dan yang lain-lain itu percuma begitu saja? Mustahil.... mustahil.... dan mustahil... Yang pastinya setiap bahagian yang mencalonkan mereka tentu mendapat imbuhannya atau pun dijanjikan imbuhan. Manakala mereka yang tidak dicalon atau tidak cukup pencalonan bukan tidak merasuah, tetapi nilai rasuah mereka tersangatlah kecil.

Untuk membuang penyakit rasuah dalam Umno ini bukan mudah lagi. Rasuah sudah jadi kenser dalam Umno, tidak ada penawar. Hanya satu cara sahaja bagi memperbaiki Umno ialah dengan memusnahkannya. Umno sudah jadi lembu yang terkena penykit kuku dan mulut, di mana ia tidak boleh dipulihkan melainkan kena musnahkannya. Bawa ke tepi lubang dan tembak!

Orang Melayu termasuk ahli Umno yang sayangkan Umno kena berusaha memusnahkan Umno. Biarkan parti itu kalah, hilang kuasa untuk sesuatu tempoh. Selepas itu berusahlah membangunkannya dengan titik peluk seperti takala ia wujud di dunia ini. Itu saja cara, cara lain sudah tidak ada. Tanpa pemusnahan cara begitu Umno akan terus hilang dan lenyap dari muka bumi ini. Kehilangan Umno tidak bermakna Melayu akan hilang itu hanya mitos orang-orang yang bebal saja!

Mr. said...

RASUAH POLITIK DALAM UMNO: BARAH PERINGKAT KE 4

Bukan politik wang, sebenarnya rasuah politik, tetapi hendak bagi nampak cantik Umno tukar jenama dengan nama politik wang. Kalau sebut rasuah nampak jijik sangat. Kalau guna istilah rasuah politik Nampak baik sikit. Cuma istilah yang dijenama semula sahaja. Biasalah Umno yang memang bijak berlakon dan bijak bermain istilah.

Apa yang berlaku adalah bala kepada Umno, kerana dalam setiap kali PRU di negara ini mereka merasuah pengundi. Kalau sesama Umno pun mereka guna pendekatan rasuah untuk menang, telahan lagi dengan orang lain yang berlainan ideologi dalam PRU di negara ini.

Mengikut Tengku Ahmad Rhithaudden (U.Malaysia 24/10/2008) Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Parti Umno, rasuah berluasa sejak 20 tahun kebelakangan ini. Tengku Ahmad Rithauddeen memberitahu bahawa beliau pernah mendengar cerita ada Ketua cawangan UMNO yang pulang menaiki kereta Kancil baru selepas Perhimpunan Agung. Katanya, cerita seumpama itu memalukan UMNO dan jelas memperlihatkan bahawa politik wang sudah menjadi satu budaya yang kini berada dalam teras UMNO itu sendiri. Namun kata beliau, sikap yang ditunjukkan semua pihak ialah lebih ramai yang bertanding adalah sesuatu yang menggembirakan kerana lebih banyak wang yang akan diterima.

Ini bermakna rasuah politik dalam Umno rancak di era Umno di bawah kepimpinan Dr. Mahathir selama 22 tahun. Zaman Dr. Mahathir jadi presiden Umno beliau pernah hendak berubat penyakit rasuah politik dalam Umno dengan berbagai cara semua tidak menjadi. Tun pernah menasihat, menangis, berdoa untuk ubat penyakit rasuah politik dlam Umno semua tidak menjadi. Macam mana pengikut hendak ikut kalau nakhoda kapal pun bercakap tidak serupa bikin.

Barah rasuah dalam politik Umno sudah berada di tahap 4, dan menunggu saat untuk mati sahaja. Kerana tidak ada lagi ubat untuk merawat. Mampukah calon Umno untuk bertahan lama dengan merasuah dalam setiap kali pemilihan. Mana wang mahu diambil, sekarang lombong emas di lima negeri pakatan Rakyat sudah terkambus. Kalau dalam PRU ke 13 , pakatan rakyat memerintah di peringkat pusat, mana lagi pemimpin Umno mahu dapat. Tidak tahu lah kita kalau Umno boleh pergi menyelam di tasik yang simpan harta Qarun di Mesir.

BPR sepatutnya sudah boleh bertindak dan bawa kepada pengadilan seperti yang pernah berlaku kepada Tan Sri Isa Samad yang disabit kesalahan kerana terlibat dalam rasuah oleh jawatankuasa disiplin Umno sewaktu pemilihan Umno tahun 2004. Kenapa beliau tidak dibawa kepada pengadilan. Bahkan beliau boleh bertanding sebagai calon Naib Presiden dalam pemilihan Umno Mac 2009. Apakah negara ini ada dua undang-undang. Adakah rasuah dalam Umno tidak menjadi kesalahan, kerana mereka kebal dan bebal. Apakah ada dua takrif rasuah di negara ini?.

Sepatutnya BPR kena bertindak kerana mereka yang terlibat dalam rasuah politik ini akan mendapat wang daripada tauke-tauke yang melabur dahulu dengan janji mereka akan diberikan projek kadang-kadang mengorbankan agama dan tanah air. Mereka bukan menyuarakan suara hati ahli Umno sebaliknya mereka adalah suara tauke-tauke yang berada di belakang mereka. Mana wang mereka hendak ambil kalau bukan tauke yang memberi. Paling merbahaya sekali kalau ada ejen yahudi yang memberi wang maka bukan mustahil negara akan tergadai ke tangan yahudi untuk pada masa akan datang. Waliyazubillah.

Pihak BPR kena pandang serius soal rasuah politik dalam Umno, kerana mereka adalah parti pemerintah. Mereka yang terpilih kebanyakan akan terlibat dalam kabinet atau di tempat yang startegik dalam negara. Apa akan jadi kepada negara kalau berketuakan kaki rasuah dan pemberi rasuah. Menang bukan kerana idea dan karisma, tetapi kerana wang yang disediakan oleh pelabur pasaran hadapan apabila mereka menang nanti.

Sebab itu indeks rasuah semakin meningkat, bukan makin baik, kerana mereka yang menjadi pemimpin adalah melalui rasuah politik. Contohnya persepsi indeks rasuah (CPI) pada tahun 2006 Malaysia nombor 26 daripada 163 kemudian jatuh lagi pada tahun 2007 kepada 44 dariapda 179 negara yang diselidik. Maka secara tidak langsung apabila mereka menjadi pemimpin mereka akan meluluskan projek kepada pelabur-pelabur politik mereka dengan tawaran yang mereka kehendaki walalu pun tidak memenuhi syarat yang sepatutnya. Inilah yang paling merbahaya.


Tidak hairanlah kepada kita usaha untuk merapatkan jurang ekonomi bumiputera di negara ini gagal kerana mereka adalah suara tauke bukan suara rakyat atau parti yang mewakili orang Melayu di negara ini. Walaupun kerajaan sudah berbelanja sebanyak RM1.2 trilion sejak RMK 1 sampai ke RMK 9. Namun peratus kemiskinan di negara ini masih lagi tinggi jika dibanding dengan kaum lain. Menurut Dato’ Zainal Osman bekas Timbalan Menteri Luar Bandar Dan Wilayah di parlimen pada 7/12/07 ialah kadar kemiskinan Bumiputera 8.3%, India 2.9% dan China 0.6%. Kenapa masih tinggi lagi bumiputera miskin. Siapa yang memerintah selama ini PAS atau Umno? DAP atau Umno? PKR atau Umno?...

Dalam Utusan Malaysia 3/11/2008 Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob mengesyorkan kaedah bersumpah dengan menyebut 'Wallahi, Wabillahi, Watallahi' digunakan bagi membolehkan saksi menyabitkan mana-mana individu yang didapati melakukan kesalahan politik wang.

Datuk Seri Adnan berkata, usaha mengatasi gejala politik wang menjadi sukar jika bukti 'tanpa keraguan yang munasabah' tidak dipertimbangkan oleh pihak bertanggungjawab. Hai Tok Nan pemimpin Umno bukan takut dengan sumpah, 1000 kali pun mereka boleh sumpah. Kalau hukum tuhan pun mereka tidak mahu ikut apalah sangat dengan sumpah. Memang sejak dua menjak Umno bermain dengan sumpah terutama sewaktu pilihanraya kecil Permatang Pauh. Selepas itu sumpah menjadi sumpah-sumpah.

Dato’ Rais Yatim bertambah yatim dalam Umno kerana gagal mendapat tempat. Dulu semasa berada dalam parti 46 sanggup membakar jambatan dalam Umno, dan tidak akan menyertai Umno kerana parti yang tidak demokratik, tidak pejuang melayu.Jenis lidah bercabang. Beliau cadang supaya jawatan Umno di tender kerana tidak tahan dengan rasuah politik. Ucapan beliau menyebabkan Datuk Seri Shahidan Kasim marah sehinggakan beliau kata Dato’ Rais yang patut ditender dengan harga RM1. Dulu 46 sekarang harganya RM1 sahaja.

Saya hendak ketawa baca kenyataan Mukhriz supaya tolak amalan rasuah politik seperti yang dilaporkan dalam Utusan Malaysia 3/11/2008. Mana ada pemimpim Umno hendak naik dengan air liru sahaja. Mana ada calon Umno naik dengan karisma semuanya terpaksa menggunakan ongkos. Lebih Mukhriz baik tidak usah bercakap soal rasuah politik dalam Umno, kerana rasuah politik dalam Umno dah terang lagi bersuluh. Rasuah dalam Umno macam isi dengan kuku. Biarlah bapa kamu bercakap untuk membuat reform dalam Umno, parti yang beliau sendiri menjahanamkan sewaktu beliau berkuasa dahulu. Kenapa bapa kamu tidak buat waktu dia ada kuasa. Bukankah demokrasi mati di zaman bapa kamu. Sistem kouta diadakan zaman beliau. Sekarang kenapa duduk sibuk waktu Pak Lah berkuasa. Usahlah bercakap tidak serupa dengan bikin. Pemimpin Umno tidak layak bercakap soal membenteras rasuah politik. Paku dulang paku serpih kata dekat orang dia yang lebih. Ayuh ramai-ramai tinggalkan Umno kerana kapal UMNO sudah hendak tenggelam.

Mr. said...

Najib bentang bajet 'berbelit belit' 2009

Menurut Najib di dalam perbahasannya tadi, inflasi Malaysia akan kekal bertahan, rujuk sini,

The budget deficit is projected to rise to 4.8% from the 3.6% expected earlier, after estimated revenues were dialled down from RM176.22 billion to RM168.73 billion.

The inflation rate is expected to hold steady at around 3-4%, he said in announcing the revised Budget 2009.
Hold steady at 3 - 4%?
Sedangkan pada bulan Jun 2008, Inflasi Malaysia sudah di tahap 7.7%.

Selepas kenyataan tersebut, wakil parlimen pembangkang mula bertindak untuk mendapatkan penerangan dari beliau tapi gagal kerana beliau tidak membenarkannya. Seterusnya Najib terus menyambung celoteh bajet BARUnya. Sedangkan di dalam ucapannya, dia menyebut,

Kerajaan tidak akan membentangkan bajet baru 2009. Desakan untuk merobah keseluruhan dan membentang semula Bajet 2009 hanya akan membantutkan usaha Kerajaan untuk memastikan momentum pertumbuhan ekonomi negara dapat dicapai.
Najib pasti malu kerana seluruh negara dapat saksikan live dari dewan, bagaimana bodohnya dia membuat pembentangan berbelit belit. Dia tidak membentangkan bajet baru 2009, bukan 'kajian semula' tapi bajet tambahan.

Wakakakak ... sudah kena.... sudah kena.
Balik ke pejabat mesti budak dia kena belasah ... "Nko suruh aku baca...aku baca. Malu aku ... malu aku."
Wakakakaka ..... mampus !!!
Untuk transkrip ucapan mangkuk....

Mr. said...

PARLIMEN

Ketika Najib Razak Menteri Keduitan sedang cuba menyampaikan ucapan perubahan belanjawan 2009 di Parlimen pagi kelmarin, Azmin Ali dari Pakatan Rakyat telah bangun untuk mencelah ucapan Najib Razak yang lintang pukang.

Jamaluddin Jarjis yang berbulan-bulan senyap kini terpaksa bangun bersuara agar tingkah lakunya dan suaranya dapat dilihat oleh Najib Razak. Jamaluddin Jarjis melaung-laung sesuatu untuk menggangu ucapan Azmin Ali.

Azmin Ali telah bangun dan berkata,’ Yang berhormat dari Rompin, saya datang ke sini untuk membincangkan belanjawan negara dan bukan untuk meraba-raba..’ Dewan Parlimen terbarai ketawa.

Jamaluddin Jarjis terduduk diam dan tidak besuara hingga ke petang.

kah kah kah…. yb raba raba bontot…. kah kah kah… dalam parlimen telah ada notis AWAS RABA RABA BONTOT …. kah kah kah … ini untuk memberi ingatan kepada semua perempuan dan wanita agar menjauhi diri dari yb raba raba bontot…. kah kah kah…

kah kah kah…. notis terpasang di sebelah notis DI LARANG BERFIKIR …. yang terletak di kawasan Barisan Nasional…. kah kah kah….

yusof said...

Seorang Pegawai Cina menjadi pegawai tinggi PKNS atau CEOnya, apa yang nak ditakutkan, orang Melayu, orang Bugis, orang Jawa, orang, orang Iban, orang Mendeling pun tetap ada peluang bila ada kelayakan dan kemampuan dan boleh pergi lebih jauh dari itu kalau kita percaya kepada daya saing. Nah sekarang baru kita tahu orang Jawa sudah jadi Presiden Amerika, kaum-kaum Melayu lain pun boleh macam dia, lebih tinggi dari CEO PKNS. Masa sudah berubah, jangan fikir dengan cara lama lagi.

mrf said...

orang kata umno parti yang dah tak relevan sebab mempertahankan hak bumiputera..tak mcm PKR ,moto mereka malaysia untuk semua bangsa.

memang sah pembangkang melayu ni buta sejarah..datuk nenek,moyang kita dulu bermati2an menentang pendatang inggeris sebab mereka memerah hasil bumi tanah melayu..lepas tu pulak datang bangsa2 lain yang juga menumpang kasih di bumi kita..ada tak kita menghalau mereka? tentunya tidak..malah kita bagi kerakyatan. kalau lah nak jadikan malaysia untuk semua kenapa kita tak bagi je kerakyatan kepada orang2 inggeris yang menjajah kita dulu? jadi sentimen kita adalah untuk membela nasib rakyat melayu malaysia..jika dulu india dan cina amat baik dengan melayu.maklumla,dtg menumpang negara orang..tapi sekarang bila mereka dah senang mereka pula mula naik tocang. sama lah juga mcm pendatang inggeris.kaum pendatang inilah yang menyebabkan melayu ditindas..termasuk lah kaum2 bukan melayu sekarang yang sedikit demi sedikit cuba untuk menindas bangsa melayu..mula2 diskriminasi melayu di sektor swasta..lepas tu pulak nak tuntut lebih jawatan kerajaan untuk bukan melayu..habis graduan2 melayu kita nak campak mana?nak masuk sektor swsta?jgn harap la..so ngan jawatan kerajaan saja tempat graduan2 ni jadikan talian hayat..bayangkan graduan melayu di malaysia ni berapa jumlahnya?amat ramai jika nak dibandingkan graduan bukan melayu..maklumlah penduduk majoriti..

jadi salahkah kita mempertahan kan hak bumiputera?bangsa2 bukan melayu di malaysia sekarang ni saling tak tumpah mcm penjajah inggeris..

mrf said...

beza ahli parlimen BN dan pembangkang..

bila anwar membentang belanjawan haprak di parlimen, ahli parlimen BN mendengar dengan ikhlas takde nak bising-bising..kalau ada yang kluar pun kluar pegi toilet.

tapi bila BN yang bentang, ahli parlimen pembangkang berubah menjadi beruk menyampuk-nyampuk,bising macam nyamuk..so mcmana orang lain nak paham bila baru nak bentang pembangkang dah menyampuk mcm beruk,dah diorang pun bising2 menyalak mcm babi,mcmana diorang sendiri nak paham..dah la tak paham pastu nak banyak tanya plak.soalan pun lari tajuk,mana nak ada jawapan..nak tunjuk hero..mcmlah fakta angka2 yang pembangkang sebut tu betul.semua temberang..semua karut..nampak sangat pembangkang ni menipu rakyat..mentang2 la rakyat tak tau,senang2 je korang nak bodohkan rakyat..bodoh punya PKR.

AnakWatan said...

dalam Parlimen terdapat 132 ahli Parlimen beragama Islam. Mungkin kita tidak boleh bersatu dari segi kepartian tetapi kenapa kita tidak boleh bersatu dari segi mempertahankan Islam? Seharusnya walaupun kita berdiri atas platform parti politik masing-masing kita perlu bersatu apabila timbul isu berkaitan Islam".


Banyak kenyataan YB Zulkifli menampakkan kematangan berfikir dalam memperjuangkan nasib agama dan bangsa kita. Boleh dikatakan Zulkifli amat peka bukan pekak sebagaimana raklan-rakannya yang lain dalam Pakatan Rakyat khususnya PAS. Kita lihat Pas mengambil pendekatan tunggu dan lihat dalam isu penghinaan Azan, Surau dan Masjid yang hendak diruntuhkan di Selangor, tulisan jawi dan sebagainya. Jika kita lihat golongan PAS masa kini bagaikan syaitan bisu yang mementingkan perut dan bawah perut (jawatan) daripada agama sendiri. Ingatlah Ulama mengatakan "sesiapa yang redha dengan kekufuran, kesesatan dan kemaksiatan, maka dia juga boleh tergolong dari kalangan orang kafir dan sesat".

AnakWatan said...

Wawancara antara Julia Kirby, Pembantu Penyelidik, Pew Forum on Religion & Public Life , Amerika dengan Anwar Ibrahim, pensyarah pelawat di Georgetown University's School of Foreign Service semasa Sidang Meja Bulat Islam Di Asia Tenggara yang ditaja oleh the Council on Foreign Relations (CFR)pada Jumaat, 7 April 2006, di Washington, D.C.

Dalam wawancara ini, Anwar telah bercakap mengenai dunia Islam dan keganasan. Beliau bersetuju keganasan berpunca daripada dunia Islam yang kekurangan demokrasi. Menurutnya, apabila tiada demokrasi maka jurang dunia Islam dan barat semakin jauh. Oleh itu usaha-usaha menyebarkan demokrasi perlu dipergiatkan agar jurang dunia Islam dan barat dapat dirapatkan.

Fikir2kanlah.....
Apakah di nie pejuang ISLAM atau pejuang yahudi...

Mr. said...

anak sapa ni hah... cerita sket pasai moral menteri melayu islam umno...

http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39758&postdays=0&postorder=asc&start=45

AnakWatan said...

BABI (Bro Anwar Bin Ibrahim) hanya mahu memusnahkan bangsa MELAYU itu sendiri...

kenapalah bodohnya org MELAYU yg menyokong BABI nie....

dari IFC ke kes murtad hingga nama ALLAH sudah cukup membuktikan siBABI nie anti ISLAM....

sebusuk2 pemimpin UMNO kau org semua hidup makmur.... lebih lebih lagi cina dan keling tak naik kepala....


sekarang apa dah jadi... siap cakap melayu pendatang pulak...

melayu adalah peneroka... bukan pendatang...

JGN berkilat ke BARAT...

bodoh...

kau mrf kalau nak adil bukak pekong dua dua pihak BABI dan UMNO...

jgn berat sebelah....

apa selama BABI nie jadi org UMNO tak ada salah laku ke??????

piraaahhh penjilat BABI jugak kau nie....

sebab tu bila BABI nie dibogelkan kau melenting.....

biar org tau siapa sebenarnya BABI yg mereka sanjung2 nie

mrf said...

nak sentuh soal moral menteri umno? bgtau aku part mana yang tak bermoral? kaut komisyen?rasuah?mana buktinya..?? setakat main tuduh2 sapa2 pun boleh tuduh.hahahaha..moral PKR yang belum jadi menteri pun dah kronik tahap babi..seks zina pun dikatakan sedekah.di selangor masa mula2 pkr memerintah pembantu khas MB dah salah guna kuasa. pihak pas pulak butakan mata jadilah insan islam yang hipokrit dan munafik!!kakitangan puspakom yang ditangkap sebab rasuah pun banyak dikalangan angkatan muda dan pemuda pas.

tu belum memerintah negara dah mcm2 hal korang buat.kalau dah dapat memerintah negara habis jahanam negara.bodoh punya pakatan rakyat!!

mrf said...

kepada anakwatan bila masa pulak aku jadi penjilat BABI..jangan jadi mcm Pakatan Rakyat suka main tuduh2..munafik ahli neraka namanya tu..cukup lah mereka melayu2 bodoh dalam pakatan rakyat yang masuk neraka..taraf ulamak haprak mcm nik aziz pun belum tentu dijanjikan syurga..kalau tgk nilai moral pada dia,memang tak bermoral lagi teruk daripada pengamal rasuah sebab dia menggalakkan sesama islam bermusuh..menolak persahabatan sesama muslim..

Faizal Zakaria's Blog said...

Saya tak tahu nak kata apa pasal ni..
Kalau tersilap langkah terkena kat muka sendiri.
Jangan fikir sebelum buat keputusan ;-)








Selamat Datang Ke Laman Blog Baru Saya :-)
http://Forum1Malaysia.blogspot.com

AnakWatan said...

kalau mcm tu aku mintak maaf ....mrf kau bukak la jugak pekong BABI (Bro Anwar B Ibrahim) jugak....

biar semua org tau .... siapa BABI ni.. jugak...

kepada pemimpin umno jgn pandai cari lubang puki aje.. kau org ada tanggung jawab.... pekong kena bukak padan muka...


sama adil... aku pun tak sokong org umno yg korup....

bodoh punya org melayu.....yg sokong BABI nie...

kau org tengok bila cina dan keling dapat kuasa...

apa depa buat....

pertama ... bahasa mereka mesti nak sama rata

kedua... hak samarata


ketiga... ada bincang nak tolong org melayu???????

jgn harap...

bodoh melayu nie... sanggup nak tengok bangsa sendiri musnah.....

70% Melayu kat semenanjung nie.... kenapa nak samarata....

tgk cina singapore.... ada bagi sama rata ke...

bodoh bin bangang tahap babi betul org melayu yg sokong pkr nie...

BABI tu dah kaya .... dia apa kisah...

ada dia bela nasib org melayu PERMATANG PAUH....

kat parlimen asyik sibuk cari aib org ... ini salah itu salah... masa jadi menteri kewangan , menteri pelajaran apa BABI nie bikin.... menjubor ajer..

tak pulak sibuk cari salah org...

kesian aku tgk org PKR nie....

kalau pas tak berkiblat pada pkr aku rasa pas masih relevan menggantikan umno dan pkr yg busuk nie... dunia dunia....

mana perginya org yng menjunjung kalimah ALLAH nie...

yusof said...

Apa pun, Babi ke, Parti Air Kencing ke, parti sampah sarap ke,media UMNO, TV, ISA, FRU henyak habis-habis, api dalam tempuh 10 tahun aja PKR sudah berjaya mengetuai pakatan pemangkang di parlimen. Inikan satu rekod belum dapat dikalahkan oleh sesiapa pun, DAP atau pun PAS, tak perlu masuk Record Book of Malaysia pun. Lepas ni, jadi parti pemerintah pula, siapa nak menghalang pkr jadi parti pemerintah?

apa-apa aje said...

Gila betul anak watan ni...tak reti nak cakap elok ke....kalau dah bodoh tu...tak usah menulislah...

mrf said...

pakatan rakyat menang pun bukan sebab pengundi menyokong pakatan rakyat..lagi pun kebetulan trend pengundi masa PRU12 mereka memang mudah percaya pada fitnah dan cerita palsu.

aku bagi contoh masa pilihanraya kecil ijok.khalid ibrahim kalah dengan cikgu parthiban. kemudian menjelang PRU12 pembangkang mainkan isu perkauman mengajak penduduk ijok jangan mengundi BN sebab calon BN bukan islam,bukan melayu.tuduh umno tak jaga kepentingan melayu sebab jadikan calon bukan melayu sebagai YB..walaupun masa PRU12 calon diletakkan dikalangan orang melayu, tapi mentaliti penduduk dah menolak umno sebab tuduhan2 pembangkang.

tapi rakyat lihat sendiri di selangor apa dah jadi. masa sebelum pilihanraya mereka berkempen PKR akan membela nasib melayu..last2 PKR bukannya membela nasib melayu, tapi membela nasib india dan cina. yang melayu terus menganga mcm anjing kelaparan.bodoh punya PKR,bodoh punya anwar.

mula2 memerintah selangor dah sebok nak buak kandang babi mega. lepas tu nak habiskan duit selangor nak ambil alih syarikat syabas milik bumipuetra..ni semata-mata nak mencantas orang melayu yang dah berjaya dalam perniagaan.sapa punya kerja?dah tentu la orang dalam PKR dan DAP.yang melayu islam PAS buat tak tau je,bukan diorang kesah pun akan ada usahawan melayu akan gulung tikar,asalkan diorang berkuasa..bodoh punya melayu pakatan rakyat.

AnakWatan said...

yusof dan apa apa sajer yg bodoh tahap taik babi nie....

apa kau org nie kaki arak kaki zina jugak ke...

sampai sejarah pun dah luper... nie lah hebatnya org PKR ...

jgn menang jadi arang kalah jadi abu....

kepada pemimpin umno jgn asyik cari lubang puki.... aje... dapat anak pun mcm sial... sama mcm bapak jugak....

mcm mana melayu nak jadi kuat.... dan maju....

aku rasa kalau PAS tak berkiblah pada PKR .. PAS masih relevan jadi pemerintah...

manalah org2 yg menjunjung kalimah ALLAH nie...

dunia dunia

yusof dah 59 tahun tu pun tak tau sejarah lagi.... apa lagi budak kecik....

tulah pasal sibuk berkempen nak naikkan BABI nie... sampai lupa tanggungjawab kat rumah