Tuesday, October 21, 2008

Cerpen `Politik Baru YB J' - Mengapa Teresa Yang Terasa?


Cerpen `Politik Baru YB J' yang mengisahkan pembunuhan seorang wakil rakyat wanita Cina seperti yang tersiar dalam Mingguan Malaysia 12 September lalu tidak ada kena mengena dengan Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok seperti dakwaan DAP.

Menurut penulis cerpen ini, Datuk Chamil Wariya watak dalam cerpen itu hanyalah rekaan semata-mata dan tidak ada kaitan langsung dengan mereka yang hidup dan mati.


"Ia hendaklah dibaca dan dinikmati sebagai sebuah karya kreatif dan tidak lebih tidak kurang daripada itu".

"Dalam cerpen saya ini, pembunuhan politik per se seperti yang didakwa tidak berlaku walaupun wataknya mungkin dimatikan. Apa yang berlaku adalah sekadar simbolik.Karya sastera tidak patut hanya dibaca yang tersurat, tetapi tersirat".

"Yang dibunuh sebenarnya adalah idea-idea yang melampau dan tidak hanya terbatas dalam politik tetapi melampaui politiknya".

Komen:

Persoalannya sekarang ini mengapa YB Teresa Kok yang `terasa' sehingga DAP membuat laporan Polis mendakwa cerpen ini ditujukan kepada Ahli Parlimen Seputeh itu?

Dalam cerpen ini langsung tidak menyebut nama `YB Teresa' atau nama parti-parti politik di Malaysia termasuk DAP sehingga pemimpin parti itu melatah membuat laporan Polis mendakwa `cerpen ini menganjurkan keganasan dan bermain dengan api kerana memuatkan babak pembunuhan ahli politik'?.

Inilah akibatnya kalau kita terlalu berprasangka dan menjadikan politik sebagai alat untuk meraih kepentingan diri dan peribadi. Kita akan takut kepada bayang-bayang sendiri sehingga karya sebuah cerpen yang hanya rekaan semata-mata dianggap sebagai satu serangan peribadi.

Cerpen ini tidak ada kena mengena dengan Teresa atau pun parti DAP dan tidak ada sebab untuk mereka mengekploitasi isu ini kononnya sebagai sasaran untuk memecah belahkan Pakatan Rakyat dan menimbulkan ketegangan kaum di negara ini.

Seperti kata penulis cerpen ini, Datuk Chamil Wariya watak-watak dalam cerpen ini adalah rekaan yang langsung tiada kaitan dengan mereka yang hidup dan mati. Ia hendaklah dibaca dan dinikmati sebagai sebuah karya kreatif dan tidak lebih tidak kurang daripada itu.

Teresa mungkin menganggap cerpen ini ditujukan kepadanya kerana sebelum ini pernah ditahan di bawah ISA kerana dikaitkan dengan lauangan azan dan tulisan jawi.

Apakah selepas ini jika ada mana-mana penerbit filem atau drama yang tidak ada apa-apa kepentingan politik secara kebetulan membuat filem atau drama seperti karya cerpen ini, Teresa dan pemimpin DAP yang lain juga akan membuat laporan Polis kepada mereka ini?

Inilah akibatnya jika menjadikan politik sebagai alat untuk kepentingan diri sentiasa bersangka buruk kepada orang sehingga apa yang dilakukan oleh orang lain kita anggap jahat dan mempunyai kepentingan politik.

28 comments:

Zahar said...

Biaq pi lah terrersuck cock tu. Dia memang keje lain takde, asyik menyalak aja.

AnakWatan said...

anwar lebih busuk dan jahat daripada UMNO....

AnakWatan said...

Anwar cadang pinda akta murtad?

Ibrahim telah mencadangkan satu pindaan ke atas Akta Pengadilan Mahkamah untuk menjamin hak bukan Islam untuk diperdengarkan di Mahkamah Sivil walaupun apabila ianya melibatkan isu-isu berkaitan Islam.

“Tujuan Parlimen adalah untuk menjernihkan kekaburan yang melanda isu hak Muslim di mahkamah dan untuk memaklumkan tentang kebimbangan mereka ke atas forum berkaitan kehakiman dalam perkara berkaitan status peribadi”

“Ianya tidak pernah menjadi niat Parlimen untuk meluluskan undang-undang bagi merampas hak beragama mereka,” Penasihat Parti Keadilan Rakyat menyatakan dalam satu sidang media di kediamannya pada 16 Februari 2006.

Oleh itu, beliau menyatakan tiada keperluan untuk meminda atau memansuhkan Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan kerana ianya tidak bertujuan untuk merampas hak beragama mereka.

AnakWatan said...

Dengan merujuk kepada kes Allahyarham Moorthy, beliau menyatakan kes tersebut telah mencetuskan kebimbangan di kalangan bukan Muslim kerana mereka telah dinafikan penyelesaian yang adil ke mahkamah sivil.

“Ianya merupakan satu perkara yang sensitif kerana hak Muslim dan bukan Muslim mungkin akan menjejaskan keputusan yang dibuat dalam keadaan yang tergesa-gesa atau tanpa pertimbangan yang teliti terhadap fakta, ” kata Anwar.

AnakWatan said...

Dalam isu karikatur Nabi Muhammad, beliau menyatakan Muslim boleh dan perlu memberikan respons kepada satu pengalaman kebebasan yang tidak disedari seperti kes tersebut dengan lebih bijak dan dalam cara yang dihormati.

“Melukis kartun Nabi adalah menyinggung perasaan kepada mana-mana Muslim dan hanya akan menyebabkan prasangka dan kejahilan. Perbuatan tersebut secara jelasnya membentuk satu gerakan ke dalam prasangka budaya Zaman Gelap.”

“Bukan sahaja Muslim berasa marah tetapi ramai orang daripada kepercayaan lain juga menyatakan kemarahan disebabkan oleh sikap berpura-pura yang tidak mempunyai perasaan seperti perkara tersebut.”

Anwar berkata helah untuk mengapi-apikan kebencian dan manipulasi oleh pemimpin kuku besi dalam mengalihkan perhatian orang ramai daripada kekangan kebebasan dan rasuah mesti dihalang dan tidak dibenarkan.

AnakWatan said...

masih ada lagi org sokong anwar al juburi nie..... dahlah agen yahudi...


sebusuk busuk umno nie ... tak lah mcm si al juburi nie

AnakWatan said...

Wawancara ini antara Julia Kirby, Pembantu Penyelidik, Pew Forum on Religion & Public Life , Amerika dengan Anwar Ibrahim, pensyarah pelawat di Georgetown University's School of Foreign Service semasa Sidang Meja Bulat Islam Di Asia Tenggara yang ditaja oleh the Council on Foreign Relations (CFR)pada Jumaat, 7 April 2006, di Washington, D.C.

Dalam wawancara ini, Anwar telah bercakap mengenai dunia Islam dan keganasan. Beliau bersetuju keganasan berpunca daripada dunia Islam yang kekurangan demokrasi. Menurutnya, apabila tiada demokrasi maka jurang dunia Islam dan barat semakin jauh. Oleh itu usaha-usaha menyebarkan demokrasi perlu dipergiatkan agar jurang dunia Islam dan barat dapat dirapatkan.

Beliau mengakui bahawa Turki dan Indonesia adalah sekutu Amerika yang boleh berperanan untuk membendung pihak Islam yang dianggap pelampau. Beliau menyokong langkah Erdogan menemui Hamas supaya Hamas lebih bertolenrasi dan menerima Amerika sebagai rakan kongsi. Beliau percaya melalui proses rundingan dengan pihak-pihak Islam yang dianggap pelampau sahaja jalan penyelesaian untuk meredakan keadaan. Anihnya beliau tidak pernah mempersalahkan kekejaman Israel tetapi lebih menekankan rundingan dengan pihak Hamas.

AnakWatan said...

Beliau juga menyentuh mengenai kebebasan agama dan pluralisme di Malaysia. Beliau bersetuju perbahasan antara agama perlu diberi ruang yang lebih terbuka, kerana Malaysia adalah masyarakat majmuk. Dalam kes hubungan sejenis atau perkahwinan sejenis, walaupun pada dasarnya masyarakat menentang, tetapi hak kebebasan perlu diberikan kepada setiap individu. Beliau tidak bersetuju, hukuman kasar dikenakan ke atas mereka kerana bercanggah dengan prinsip hak asasi.

Dalam kes Moorty, beliau bertegas, mengatakan kerajaan Malaysia telah bertindak silap kerana mengenepikan hak keluarga Moorty semata-mata untuk menjaga hati majoriti umat Islam di Malaysia. Menurutnya, sepatutnya kes Moorty dibicarakan di mahkamah sivil dan bukannya mahkamah syariah yang sudah tentu akan berat sebelah.

AnakWatan said...

fikir fikirkanlah...

yusof said...

You can write millions time, you have the right to write a lot more than that, no one should stop you from writing a lot more than that, but no one is obliged to believe you

mrf said...

mereka kata kerajaan barisan nasional tak mengamalkan demokrasi, menyekat kebebasan media, menyekat kebebasan suara.. tapi kita boleh lihat siapa yang tak demokrasi..

akhbar utusan diboikot pakatan rakyat hanya kerana laporan yang tidak menyebelahi mereka..memboikot akhbar utusan satu kerugian kerana ia bukan akhbar politik..utusan mengandungi banyak maklumat berguna pada sisipannya setiap hari.
tapi kerajaan tak memboikot langsung akhbar2 sampah seperti harakah dan suara keadilan yang secara terang menghentam kerajaan,menuduh membabi buta, memfitnah,menghasut dan sebagainya..sekelumit pun tiada langsung berita2 lain kecuali berita menghentam kerajaan dan laporan berunsur hasutan jijik..malah dibenarkan juga dijual di tempat2 awam dan di kebanyakan kedai walaupun harakah misalnya ada tertera hanya untuk ahli.

berita harian dan wartawannya tidak dibenar membuat liputan dikelantan ketika kerajaan negeri sedang bersidang..tapi wartawan pembangkang tidak pernah disekat untuk membuat liputan dalam apa jua program kerajaan..

belum mentadbir malaysia pun mereka dah mengamalkan corak kuku besi dan menindas orang lain..apatah lagi bila berpeluang memerintah malaysia..demokrasi?jgn mimpilah!!

AnakWatan said...

Siapa di belakang IFC ?

Terdapat dua badan yang baru muncul semasa Persidangan Peringkat Kebangsaan, Jawatankuasa Pemandu IRC di Hotel Equatorial, Bangi Selangor pada 24- 25 Februari 2005, iaitu Konrad Adeneur Foundation (KAF) dan Malaysian Interfaith Network (MIN)

Kedua-dua badan ini muncul ketika saat terakhir ketika Jawatankuasa Pemandu IFC telah menyiapkan Bil Draf IFC untuk dihantar kepada kerajaan.

AnakWatan said...

Adakah kedua-dua badan ini turut merupakan penaja utama yang menggerakkan agenda IFC secara tersembunyi sebelum ini dan akan muncul secara semuanya selesai ?

Peter Schier, wakil KAF di Malaysia dalam wawancaranya dengan The Sun, mengakui badannya telah menaja IFC sejak tahun 2003, tetapi telah dinasihati oleh Malik Imtiaz (Jawatankuasa Pemandu IFC) agar jangan muncul lagi kerana beliau sedang berusaha memujuk NGO Islam menyokong usaha itu.

Menurut Malik Imtiaz, sekiranya KAF muncul bersama-sama NGO Islam, hasrat memujuk mereka akan gagal, kerana latar belakang KAF, sebuah yayasan Kristian dari Jerman yang turut mendapat dana daripada AJC (American Jewish Committee).

AnakWatan said...

Tetapi apabila semua NGO Islam (kecuali Sister In Islam) menarik diri, KAF & MIN telah muncul pada program Bar Concil pada tahun 2005.

Kata Peter Schier, "Kami telah menyokong usaha untuk merangka satu usul untuk menubuhkan Suruhanjaya Antara Agama sejak akhir 2003. Saya telah diminta untuk menyokong usaha ini pada peringkat awal tetapi sesetengah pihak meminta saya untuk tidak telibat kerana, menurut mereka, pendekatan yang digunakan oleh Jawatankuasa Penaja Terhadap Penubuhan Suruhanjaya Antara Agama Malaysia, mungkin merupakan satu strategi berunding dengan kumpulan Islam ‘aliran utama’, dan oleh yang demikian, saya tidak menyatakan dengan jelas pendirian yayasan ini secara jelas menyokong usaha itu. Pada peringkat seterusnya, permintaan yang lain telah dibuat untuk sokongan"

AnakWatan said...

MIN pula sebuah badan yang ditubuhkan khusus pada 15 Februari 2003 bertujuan untuk menjayakan agenda pluralisme agama di Malaysia. Badan ini dipengerusikan oleh Dato Anwar Fazal yang merupakan bekas aktivis United Nations Development Programme (UNDP) projects – Asia Pacific.

AnakWatan said...

MIN mempunyai 20 badan gabungan termasuk KAF, Institut Kajian Dasar (IKD), Sister In Islam, MCCBCHS, Council of Churches of Malaysia, Rotary Club, Taiping (pertubuhan rangkaian Yahudi) dan lain-lain.

MIN mendapat dana daripada "The Pluralisme Project, Havard University" Amerika yang ditaja oleh dua badan Yahudi Amerika terkemuka iaitu Ford Foundation dan Rockefeller Foundation

AnakWatan said...

Siapa dalang sebenar IFC ?


Berdasarkan huraian di atas, jelas menunjukkan KAF (Yayasan Kristian Jerman) dan MIN (Tajaan yayasan Yahudi Amerika) menggunakan prokasi Malik Imtiaz dari Bar Council dan HAKAM merupakan dalang sebenar cadangan penubuhan IFC.

Tetapi benarkah Malik Imtiaz merupakan target utama KAF dan MIN, atau beliau sekadar perantara yang boleh dikambinghitamkan ?

Mungkinkah dalang sebenar, tidak muncul dalam pertemuan-pertemuan di atas, sepertimana, KAF dinasihatkan tidak muncul dalam pertemuan IFC 2003, kerana hendak menjaga sensitiviti Islam ?

Untuk mencari jawapan, perlu dilihat kaitan di antara badan - badan itu.

Malik Imtiaz merupakan Presiden HAKAM. Antara pengasas awal HAKAM adalah dua orang aktivis pelajar hak asasi Australia iaitu Tian Chua dan Elizabert Wong.

AnakWatan said...

Tian Chua adalah Ketua Penerangan PKR manakala Elizabert Wong pula Ketua Penerangan wanita PKR merangkap exco kerajaan PKR Selangor.

Menurut Peter Schier (KAF Malaysia), yayasan itu telah bertapak di Malaysia sejak 30 tahun lalu menaja badan pemikir, Anwar Ibrahim, IKD, sejak tahun 1984, sehinggalah Anwar muncul tokoh politik terkemuka di tanah air sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Walaupun Anwar dipenjarakan di Sungai Buloh, KAF tidak berhasrat menghentikan penajaan kepada badan pemikir Anwar (IKD) itu, sebaliknya tajaan diteruskan hingga ke hari ini.

AnakWatan said...

Semasa Anwar di penjara, KAF berusaha mencari tokoh baru yang rapat dengan pejabat TPM. Tokoh yang dimaksudkan itu adalah Abdul Razak Baginda yang mempunyai badan pemikirnya sendiri dinamakan Malaysian Strategic Research Centre (MSRC).

Razak Baginda dan MSRC pula digembar-gemburkan sebagai badan pemikir TPM, Najib.

Malangnya Razak Baginda menghadapi kes di mahkamah dan bantuan KAF terpaksa dihentikan. Tetapi dalam masa sama, KAF masih meneruskan tajaan kepada IKD.

Bermakna agenda KAF dan badan penaja asing adalah berusaha menembusi 'orang no 2' dalam kerajaan Malaysia, kerana apabila bakal PM itu telah ditaja sepenuhnya maka agenda penaja untuk mewujudkan masyarakat pluralisme dan IFC akan berjaya.

Jadi siapakah dalang sebenar IFC ?. Kalau hanya bergantung kepada Malik Imtiaz, karismanya tidak hebat, kerana beliau hanya seorang Presiden HAKAM dan peguam Bar Council yang tidak mampu mengubah sistem politik dan pentadbiran negara.

Sama ada Yayasan Kristian (KAF) atau Yayasan Yahudi Amerika (MIN), mereka memerlukan seorang pemimpin politik negara yang berkarisma yang bakal menjadi PM.

Tidak guna kedua-dua badan itu melabur wang begitu banyak tanpa hasil yang setimpal.

Faizal Zakaria's Blog said...

Maaf!! Politik saya ‘kantoi’
>> http://pro-faizal.blogspot.com

Mr. said...

Kesialan UMNO Dalam Darjat Tertinggi

"UMNO adalah parti yang berjuang untuk menghidupkan semangat jahat dan budaya pendustaan.

Maaflah sudah tidak bolih nak berselindung lagi. Memang parti UMNO ni baik dari pemimpinnya sampailah kepada semua pencacainya memang sundal mangkok berayun.

Kalau ada lagi beruk-beruk UMNO yang hendak menafikan kenyataan bahawa mereka adalah bangsat dan dayus, itu hanya terdiri daripada ahli UMNO yang pekak, buta dan tuli. Ringkasnya saya rangkumkan UMNO adalah parti yang terdiri daripada gerombolan ahli yang dayus dan tiada maruah diri. Sial dalam darjat tertinggi.

Rakyat tidak marah, andainya mereka tidak tahu dan cuba ambil tahu. Tetapi rakyat marah dan benci sekiranya mereka tahu dan cuba menipu. Sikap dan pembawaan menipu yang diamalkan oleh UMNO ini bukan hanya dikalangan pemimpin tertinggi mereka, tetapi telah dijangkiti oleh pemimpin peringkat Bahagian dan Cawangan UMNO seluruhnya.

Pada 15hb Mac 2008, bekas exco kerajaan UMNO negeri Selangor yang juga Ketua Penerangan Umno Selangor Datuk Abdul Rahman Palil berkata;

“Sebarang tindakan untuk menghapuskan Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah perbuatan mereka yang buta sejarah,” “Kami tidak akan teragak-agak untuk mengadakan protes sekiranya ada tindakan untuk memberhentikan DEB. Kami akan bertindak bangun untuk pastikan DEB diteruskan.

“Sejarah DEB harus dilihat dengan betul. Siapa yang nak nyahkan DEB ini sebenarnya mereka buta sejarah. Mereka lupa nikmat yang diperoleh hasil daripada DEB sejak 1974 lagi,” katanya kepada pemberita selepas majlis perjumpaan dengan penyokong Umno Bahagian Kapar dekat sini.

Pada 24hb Oct 2008 Bapak dan Raja segala penipu dan lanun Malaysia berkata:

Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak is ready to end the special privileges for the Malays, but stressed that this must be done gradually.

In an interview with Bloomberg Television, the Prime Minister-designate said “if we do not change, the people will change us”.

“In the not-too-distant future, we will see all the elements of the New Economic Policy being replaced.” He didn’t say when that might occur.

Ini Najib memang sial punya manusia. Ambil 3.5Billion duit kerajaan dan pindahkannya ke dalam bank CIMB yang dimiliki adiknya iaitu Nazir Abdul Razak.

Mana barua, sialan dan malaun UMNO yang dengan lantang menentang penghapusan DEB?. Puki tiangla lu orang semua. Dasar penganut parti hamprak. Mana sibangsat Ahmad Shahrizal Jimin? UMNO ni memang jenis manusia hidup penuh penipuan dan kepura-puraan.

Blogger diingat supaya beretika, kau orang pemimpin UMNO semua ada etika ke?. Brengsek punya UMNO.

Mr. said...

Kesialan UMNO Dalam Darjat Tertinggi

"UMNO adalah parti yang berjuang untuk menghidupkan semangat jahat dan budaya pendustaan.

Maaflah sudah tidak bolih nak berselindung lagi. Memang parti UMNO ni baik dari pemimpinnya sampailah kepada semua pencacainya memang sundal mangkok berayun.

Kalau ada lagi beruk-beruk UMNO yang hendak menafikan kenyataan bahawa mereka adalah bangsat dan dayus, itu hanya terdiri daripada ahli UMNO yang pekak, buta dan tuli. Ringkasnya saya rangkumkan UMNO adalah parti yang terdiri daripada gerombolan ahli yang dayus dan tiada maruah diri. Sial dalam darjat tertinggi.

Rakyat tidak marah, andainya mereka tidak tahu dan cuba ambil tahu. Tetapi rakyat marah dan benci sekiranya mereka tahu dan cuba menipu. Sikap dan pembawaan menipu yang diamalkan oleh UMNO ini bukan hanya dikalangan pemimpin tertinggi mereka, tetapi telah dijangkiti oleh pemimpin peringkat Bahagian dan Cawangan UMNO seluruhnya.

Pada 15hb Mac 2008, bekas exco kerajaan UMNO negeri Selangor yang juga Ketua Penerangan Umno Selangor Datuk Abdul Rahman Palil berkata;

“Sebarang tindakan untuk menghapuskan Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah perbuatan mereka yang buta sejarah,” “Kami tidak akan teragak-agak untuk mengadakan protes sekiranya ada tindakan untuk memberhentikan DEB. Kami akan bertindak bangun untuk pastikan DEB diteruskan.

“Sejarah DEB harus dilihat dengan betul. Siapa yang nak nyahkan DEB ini sebenarnya mereka buta sejarah. Mereka lupa nikmat yang diperoleh hasil daripada DEB sejak 1974 lagi,” katanya kepada pemberita selepas majlis perjumpaan dengan penyokong Umno Bahagian Kapar dekat sini.

Pada 24hb Oct 2008 Bapak dan Raja segala penipu dan lanun Malaysia berkata:

Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak is ready to end the special privileges for the Malays, but stressed that this must be done gradually.

In an interview with Bloomberg Television, the Prime Minister-designate said “if we do not change, the people will change us”.

“In the not-too-distant future, we will see all the elements of the New Economic Policy being replaced.” He didn’t say when that might occur.

Ini Najib memang sial punya manusia. Ambil 3.5Billion duit kerajaan dan pindahkannya ke dalam bank CIMB yang dimiliki adiknya iaitu Nazir Abdul Razak.

Mana barua, sialan dan malaun UMNO yang dengan lantang menentang penghapusan DEB?. Puki tiangla lu orang semua. Dasar penganut parti hamprak. Mana sibangsat Ahmad Shahrizal Jimin? UMNO ni memang jenis manusia hidup penuh penipuan dan kepura-puraan.

Blogger diingat supaya beretika, kau orang pemimpin UMNO semua ada etika ke?. Brengsek punya UMNO.

WAK SAPU said...

Nak lihat transkrip wawancara Dato Sri Najib dengan BLOOMBERG TV pada 24 Oktober 2008? Sila layari http://waksapu.blogspot.com/

Mr. said...

UMNO Gila Khinzir Semula...

Nampaknya UMNO nie tak reti-reti nak ambil ikhtibar daripada kekalahan yg lepas... masih nak mengamalkan Politik GILA KHINZIR nie... dan yg PALING SEDIHnya walaupon UMNO buat apa pon masih ada jugak orang yg dok menyokongnya.... lanie dok hingaq bab PKNS pulak.. aku pon hairan dgn UMNO nie... depa nie gila kuasa utk diri sendiri ka gila kuasa untuk kesejahteraan rakyat... JANJI apa yg dibuat oleh Pakatan Rakyat kompom bangkang tak kisah yg tu baik atau pon tidak..motto utama 'bangkang 1st'....

Nak kata depa tak bela sangat melayu yg kena pegang jawatan besaq dalam sebuah sykt kerajaan.. masa MAS diserahkan kat IDRIS JALA dulu tak ada sekoq pon berbunyi... awat hangpa ingat IDRIS JALA tu Melayu kaa... dan seperti kata MB Selangor..

Abdul Khalid mendakwa beliau tidak faham apabila ada pihak tidak berpuas hati dengan tindakan kerajaan negeri melantik Siew Moi untuk memangku jawatan itu berbanding memikirkan PKNS didakwa hilang berbilion ringgit.

"Kita mesti memandang berat, marah tukar orang tapi tak marah hilang berbilion ringgit. Kalau ada pendirian berbeza sama ada memilih bumiputera kemudian bagi beratus juta ringgit, atau memilih orang Melayu tetapi hilang berbilion ringgit," katanya kepada pemberita selepas persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

....ini yg aku penin pikiaq kelaku UMNO nie... tang kelaku pimpinan dia aku tak kesah dah..memang kita dah tau dah kepala otak depa macamana tapi yg aku penin macamana PARA PENYOKONG, PARA MEDIA boleh jadikan benda nie sebagai MODAL ISU nak mengata kepada Pakatan Rakyat padahal apa yg depa kata itu ibarat sedang MENJILAT LUDAH SENDIRI...

Entahlahh..jika macam ini punya kelaku sampai bila POLITIK MALAYSIA tak akan ada check N balance.. aku salah hang teguq hang salah aku teguq.. nie tak hang buat apa pon betoi atau salah janji utk survival politik aku tentu aku akan kondem walaupon hakikatnya itu betul....

Dan pesanan saya pada penyokong UMNO nie... BUKALAH MATA HATI ANDA.. lihat akan kebenaran didepan mata anda... dan Fikirkanlah dengan Hati yg Ikhlas dan buatlah PILIHAN berdasarkan Kebenaran bkn Kebathilan... insya'allah anda akan ketemui 'SIRATOLMUSTAQIM'....

Khalid pertahan pelantikan
SHAH ALAM 28 Okt. - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tetap mempertahankan pelantikan Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) walaupun menerima bantahan pelbagai pihak.

Persatuan, NGO bantah
SHAH ALAM 28 Okt. – Lima persatuan kakitangan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan sebuapertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyerahkan memorandum membantah pelantikan Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar perbadanan itu kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini.

Pemuda UMNO rayu campur tangan Sultan Selangor
SHAH ALAM 28 Okt. – Pemuda UMNO Selangor merayu campur tangan Sultan Sharafuddin Idris Shah ekoran banyak tindakan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kebelakangan ini dilihat semakin mengabaikan kepentingan orang Melayu.

mrf said...

kebabian,kesyaitanan,kepukian anwar,PKR dan PAS jelas terpampang..tak perlu diulas,beruk di hutan pun tau

AnakWatan said...

Jika Anwar Ibrahim jadi PM, malapetaka besar kepada rakyat Malaysia - Dr Chandra


PETALING JAYA: "Jika Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri, ia bakal mengundang satu malapetaka yang menyeluruh bagi Malaysia."

Itu adalah adalah jawapan luhur daripada bekas Timbalan Presiden Parti Keadilan Nasional, Prof Dr Chandra Muzaffar , sayap kanan dan individu yang amat dipercayai oleh Anwar , setelah bertahun-tahun berdiam diri, apabila ditanya mengenai de facto leader Parti Keadilan Rakyat didalam sebuah forum di sini, semalam.

Ditanya mengapa beliau mengambil keputusan untuk mula bersuara, Chandra berkata bahawa kian jelas, rakyat sedang ditipu oleh Anwar.

“Saya sudah bersedia bagi kenyataan yang berekod supaya rakyat tidak akan terus ditipu,” kata beliau.

Chandra, seorang ahli akademik yang mengasaskan pergerakan reformasi Aliran dan juga yang dahulunya pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), adalah di antara golongan profesional dan intelektual yang membentuk Keadilan kerana berang dengan pemecatan Anwar daripada jawatan timbalan perdana menteri, penganiayaan terhadap beliau (Anwar) yang dilakukan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor serta, dalam waktu yang sama menghadapi tuduhan meliwat.

Beliau merupakan Timbalan Presiden bagi isteri Anwar, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dari April 1999 sehingga dia meletakkan jawatan atas sebab perbezaan-perbezaan dengan parti pada Disember 2005. Dalam pilihanraya pada tahun 1999, beliau bertanding sebagai calon Keadilan, namun tewas.

Sejak dari itu, Chandra telah menolak daripada membuat sebarang kenyataan terbuka mengenai sebab-sebab beliau meninggalkan parti dan juga enggan bersuara mengenai perbezaan-perbezaan beliau dengan Anwar.

Semalam Chandra memberitahu bahawa di sebalik kebolehan Anwar sebagai pemidato yang memukau, beliau kini bercakap sesuatu yang amat berbeza dari waktu beliau bersama kerajaan.

Chandra berkata, ramai rakyat bukan Melayu di negara ini sedang dipermainkan oleh Anwar, yang berpendirian pelbagai budaya.

AnakWatan said...

Chandra juga berkata, walaupun Barisan Nasional punya kekurangan, tidak ada gabungan lain yang berwawasan dan berdaya maju dalam negara ini.

Beliau teringat ‘pengalaman pahit’ dalam percubaan untuk membina pakatan pembangkang yang terdiri dari PAS, DAP, Parti Keadilan dan Parti Rakyat Malaysia (PRM), dinamakan sebagai Barisan Alternatif (BA), di mana tugasnya adalah untuk merangka Manifesto Malaysia Adil bagi pilihanraya tahun 1999.

“BA telah menunjukkan prestasi yang cemerlang, tetapi selepas pilihanraya, PAS memutuskan untuk melaksanakan Islam yang sangat konservatif di Terengganu dan ini menjadikan keadaan amat sukar bagi kami.”


“DAP memberi penekanan kepada sekularism yang agresif tanpa memahami peranan agama di Malaysia. Satu jurang yang amat dalam telah wujud di mana pembangkang tidak mampu untuk memilih jalan tengah dan saya fikir mereka tidak akan dapat melakukannya untuk tahun-tahun yang akan datang,” kata Chandra.

rerama82 said...

tau takut si teresa mangkok tuh...mesti rsa nak terkucil,dah kena sumbat dlm isa pun tak serik lagi,hantar kat guantanamo bay baru tau