Wednesday, August 15, 2007

Mohamad Sabu masih belum insaf?

Pada Ahad lalu, Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu telah terlibat dengan kemalangan jalan raya Ahad lalu.Dikhabarkan bahawa dia telah cedera di lidah sehingga lidahnya terbelah dua dan terpaksa dijahit.

KOMENKU: Serius tu.

Mungkin ini satu peringatan daripada Allah supaya jangan lagi menghina sesama Islam apatah lagi apabila PAS menghalalkan maki-hamun dan carutan semata-mata kerana buku SHIT yang ditulis oleh Shahnon Ahmad. Malahan mereka sanggup menfitnah bahawa Allah pun mencarut. Satu artikel bertajuk "Saya akan terus berceramah, berjuang - Mohamad Sabu" telah diterbitkan di halaman web Harakahdaily bertarikh 14 Ogos 2007. Mohamad Sabu telah terlibat dalam kemalangan jalan raya dan dimasukkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan kerana mengalami kecederaan di pipi dan lidah. Doktor yang merawatnya telah menasihatkannya supaya tidak berceramah selama dua minggu. Seharusnya, Mohamad Sabu mengambil iktibar dari kemalangan yang dialami olehnya kerana itu mungkin satu petunjuk dari Allah supaya tidak lagi memaki-hamun dan mencarut kepada sesama Islam. Sesuatu mala-petaka yang berlaku ke atas umat Islam ialah tanda Allah sayangkan umatnya dan mahu umatnya insaf atas kesalahan yang dilakukan.

KOMENKU:Bertaubatlah Mat Sabu, cukuplah dengan apa yang telah kamu lakukan sebelum ini. Kita semua akan mati, atas dunia pun engkau tak dapat lari, inikan di akhirat. Aku doakan agar engkau diampuni ALLAH dan segera insaf.

Tetapi sekiranya sesetengah orang yang menerima kecelakaan itu masih angkuh dan belum insaf, mungkin pintu hatinya sudah ditutup. Semua orang Islam itu bersaudara, tidak kira apa bangsanya. Bukan sahaja orang Melayu yang beragama Islam, malahan Islam adalah untuk semua umat manusia. Umat Islam seharusnya bersatu-padu di antara satu sama lain supaya menjadi umat yang kuat. Jangan hanya kerana perbezaan pendapat dalam hal remeh-temeh seperti politik, maka sesuatu pihak yang mengaku lebih Islam dari yang lain mengkafirkan orang lain. Sesetengah yang mengaku lebih Islam dari yang lain, hanyalah layak untuk menjadi jaguh kampung. Tapi layakkah mereka sekiranya mereka di arena kebangsaan atau antarabangsa? Itu persoalan yang harus diteliti dengan jujur.

2 comments:

anisahmaisarah said...

siapa yg tak kenal mat sabu ni...tukang canang PAS...cakap banayk tapi kerja tak de

spongegoat said...

memang terbukti la skrg ni mat sabu lidah bercabang... dulu masa dsai jd tpm kutuk gile2 org tua tu.. bile dsai kena pecat, then tubuh keadilan alih-alih memanjang je si matsabu ni puji si dsai....