Monday, September 15, 2008

Tubuh Kerajaan 16 September : Berakhirnya Satu Pembohongan

Datuk Seri Anwar ketawa mungkin geli hati kerana masih ada yang percaya beliau akan menjadi Perdana Menteri pada 16 September ini. Bersamanya Penasihat DAP Lim Kit Siang dan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Esok 16 September 2008 adalah hari Angkatan Tentera dan esok juga genap 45 tahun hari pembentukan Malaysia. Walau apa pun perkembangan politik negara, esok tidak akan mengubah kedua-dua peristiwa yang bersejarah ini.

Namun begitu, bagi pendokong dan penyokong pembangkang terutama dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) mereka masih lagi mengharap tarikh 16 September 2008 akan menjadi tarikh yang bersejarah di mana idola mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dapat menubuhkan kerajaan dan seterusnya dilantik sebagai Perdana Menteri yang ke 6.

Penyokong dan pendokong pembangkang tidak salah kerana menaruh harapan yang tinggi Anwar Ibrahim akan menjadi Perdana Menteri. Ini kerana selama 6 bulan (selepas PRU 12) mereka diperdaya dan digula-gulakan oleh idola mereka kononnya pada 16 September pakatan pembangkang yang diterajui PKR, PAS dan DAP akan menawan Putrajaya.

Kini tarikh 16 September tinggal tidak sampai 24 jam. Anwar masih mempunyai masa untuk mengotakan janji-janjinya bukan sahaja kepada pengikut setianya malah kepada rakyat Malaysia yang juga mahu diperbodohkannya.

Jika dilihat kepada spekulasi dan sms yang disebarkan sebelum ini tiada satu pun yang menjadi kenyataan. Kononnya pada 5 September semua parti BN dari Sabah dan Sarawak akan mengistiharkan keluar BN.

Kemudian pada 6 September, semua komponen BN di Semenanjung kecuali MCA dan MIC mengistiharkan keluar daripada gabungan itu.

Selepas itu, pada 7 September 10 Ahli Parlimen BN mengumumkan untuk berpindah ke Pakatan Rakyat. 8 September, lima menteri kabinet BN akan meletakkan jawatan dan menyertai Pakatan Rakyat manakala 9 September sidang tergempar Parlimen dipanggil dan pada 10 September Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan mengumumkan meletakkan jawatan.

Pada 12 September Anwar akan mengumumkan pembentukan kerajaan sementara dan pada 16 September Anwar akan mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri.

Dalam sidang media yang diadakan di ibu pejabat PKR kelmarin, Anwar memberi alasan kononnya beberapa perkembangan terbaru dalam politik negara menyebabkan Pakatan Rakyat terpaksa menangguhkan rancangan untuk membentuk kerajaan pada 16 September.

Hakikatnya, walau pun Penasihat DAP Lim Kit Siang dan Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang hadir dalam sidang media tersebut tetapi kedua-dua pemimpin ini juga tidak senang dengan cara Anwar mahu menubuhkan kerajaan melalui `pintu belakang'.

Lim Kit Siang dalam kenyataannya sebelum ini dengan tegas berkata, parti itu akan menolak sebarang kemasukan Ahli Parlimen dari BN ke dalam Pakatan Rakyat semata-mata kerana wang dan kuasa.

Manakala Hadi awal-awal lagi tidak yakin sasaran komplot Anwar itu akan tercapai dan tidak senang dengan cara Anwar yang melobi Ahli Parlimen BN sehingga ke Taiwan.

Walau apa pun alasan Anwar selepas ini kepercayaan penyokong pembangkang kepadanya sudah mula terhakis dan bagi majoriti rakyat Malaysia komplot Anwar yang mahu menubuhkan kerajaan melalui `pintu belakang' pada 16 September sebagai berakhirnya satu pembohongan.

68 comments:

AnakWatan said...

pertama sekali...

Alhamdulillah.... ibu dajjal ... tressa kok dah kena IsA...
itulah padah kalau dah terlalu celupar sangat...
dialah yg mula membakar api perkauman....

sedarlah wahai kaum cina dan india....
penduduk MALAYSIA 70% adalah MELAYU dan beragama ISLAM

mengikut perkiraan yusof bengong itu pemilihan PM dalam pkr adalah mengikut bilangan kerusi
parti yg menang ....

maka formula ini juga harus diterima pakai oleh yusof bengong...
70% MELAYU bermakna MELAYU harus memiliki lebih keistimewaan berbanding kaum lain
selain ini adalah tanah yg diterokai dahulu oleh org melayu...

bukan ching peng atau yap ah loy...
kalau hak sama rata bermakna MELAYU akan terlalu rugi... ekonomi cina dah bolot... apa lagi depa tak bolot...

janganlah jadi DAYUS wahai wahai bangsa MELAYU... hinggakan cina pertikaikan ISLAM pun kita diam

kita bersatu DEMI AGAMA dan BANGSA...

sampai sekarang pun cina mendiskriminisasikan MELAYU...
gaji bangsa depa tinggi walaupun melayu lebih berkelayakkan dari bangsa depa...
hal ini juga pernah disuarakan oleh tun mahathir satu masa dahulu...

ini lah bukti kukuh bahawa cina lebih bersifat perkauman berbanding MELAYU yg lebih bersikap terbuka...

jgnlah melebih lebih... wahai bangsa cina dan keling

kalau cina dan keling boleh suarakan hak yg termaktub dlm perlembagaan kenapa kita harus hormat mereka...

kita juga ada hak .. kenapa perlu diam sahaja.. mereka boleh kenapa kita tak boleh...

MELAYU hentikan sikap "tak apalah"

mereka sokong pkr sebab dibelakang pkr banyak org cina yg memegang jawatan.... sebab itu mereka sokong pkr...
sebab itu mereka tak sokong pas....

mereka jadikan anwar batu loncatan sahaja... fikirkanlah jangka panjang... dgn akal yg waras...

tapi masih ada juga bangsa melayu yg jadi barua cina... aku tak terkejut sebab masa jepun dulu pun ada melayu jadi barua jepun....

anwar sudah malu sendiri.... 16 sept hanya tinggal kenangan...
tu pun nak sambut jugak sebab dah malu...

bapak dajal nie memang seperti anjing tersepit...
tak terima kasih pak lah dah lepaskan dia...

tgklah bendera pkr kan lambang mata dajal ...

akta ISA memang tidak boleh dimansuhkan...
kalau tidak kestabilan negara akan tergugat seperti sekarang...

mereka gunakan alasan kebebasan bersuara konon...

apa lepas ini kalau ISA dimansuhkan org cina dan keling bebas menghina ISLAM ke?
macam kat denmark...

org MELAYU mari kita bersatu... jgn biarkan ISLAM diperkotak katikkan di MALAYSIA...

jadikan SINGAPORE teladan... lepas dapat kuasa PAP langsung tak bagi can parti lain naik... apa lagi MELAYU...

yusof dan edie aku tak tau berapa anwar bayar kat kau...

tapi ingatlah propaganda yg anwar cuba jalankan di internet tidak akan berkesan....

org dah boleh baca muslihat kau...

sebab tu kau asyik hentam org BN sahaja.... dgn harapan org benci BN khususnya UMNO..

pekong anwar kau tutup... kau jawab mcm2 cara...

kerjaan tak begitu bodoh nak bagi MALAYSIA nie senang senang kat anwar ...

anwar hanya layak jadi aktivis jalanan sahaja....


tgk apa jadi pada nasib melayu semenjak guan eng memerintah....

tak ada apa kan... sama juga mcm koh soo kun....

inilah akaibat kalau cina memerintah.... melayu terpinggir

Wandy said...

Katak-katak tak jadi lompat makanya...
Penyokong fanatik DSAI tebal muka.
Tak tahu nak letak kat mana.
Selama ini jaja cerita kemana-mana.

yusof said...

Satu kenyataan yang tidak boleh dinafikan ialah, setelah 50 tahun parti-parti pembangkang yang memberi tentangan terhadap parti pemerintah di bawah UMNO akhirnya berjaya mancapai satu tahap yang memalukan kerajaan kerana dinafikan penguasaan 2/3 di dalam parlimen dan selama 6 bulan ini bagi parti pemerintah macam 6 tahun. Ini baru 6 bulan dan bagi parti PR seolah-olah seluruh masa di dunia ini sudah cukup digunakan untuk memberi tekanan kepada kerajaan selagi penggal ini belum berakhir. Selama itulah kerajaan terpaksa mengharung musim panas yang berlarutan baik di dalam parlimen mau pun di dalam pentadbiran mereka. Selepas 50 tahun gagal mengekalkan monopoli kuasa dan dalam masa kurang dari 5 tahun ini, kuasa yang ada ni pun menjadi sukar untuk dipertahankan. Buat pertama kali dalam sejarah politk Malaysia, parti-parti pembangkang terlepas dari tekanan dan tekanan ini berpindah pula ke parti kerajaan. Apalah ada pada 16 September bagi kerajaan persekutuan, tapi langkah PR itu telah menaikkan sedikit tarap tarikh 16 September kepada raykat Malaysia yang selama ini hanya perlu diingatkan oleh pelajar untuk lulus peperiksaan sejarah saja dan mulai hari esok mereka tidak akan melupakan tarikh ini dalam hidup mereka. Samada berlaku perubahan kerajaan esok, perubahan kerajaan tetap akan berlaku kalau kita percaya masih ada masa depan.

AnakWatan said...

yusof... sudahlah....

anwar dah menipu rakyat jelata ....

hari ini tak ada apa apa berlaku pun...

kau saja menegakkan benang yg basah...

tak malu ke yusof....

propaganda anwar kat internet tak berkesan....

aku dah cakap ... ALLAH benci pada org yg sombong...

kalau niat tak baik INSYAALAH tak menjadi punya...

cakap lah... sebarlah... walau macam manapun ALLAH yg tentukan...

malulah yusof ....

sekarang apa kau nak cakap... angan2 mat jenin anwar nie dah tahap kronik...

mungkin dia kureng skit kot....

dahlah nak jadi PM cuba nak merasuah ahli parlimen BN...

dah terang hati busuk.... tktik kotor...

kalau benar anwar tu betul tak payah sogok ... tak payah rasuah... org mesti ikut dia...

ini samapai kejar ke taiwan...

malu lah beb.... diulang malulah beb...

ini ke pemimpin yg begitu bangga nak hapuskan rasuah kat malaysia sedang kan dia macam ketam...

hahaha... (aku ketawa kejap la... ha)

malu lah yusof....
propaganda kau tak menjadi

glokal said...

hahahaha.. si yusof bangang totok aljubori tu dh spin la plak, mengaku je la aljubori tu memang suka ikut pintu belakang...

aljubori tu kan dari dulu, cakap degar2 mcm nak runtuh langit sekali cakap tp habuk pun tarak...

mrf said...

PKR memang tak guna,ada ke nak hasut MP BN lompat parti semata-mata nak jadikan anwar PM..kalau MP lompat parti tu dah derhaka pada pengundi namanya,tu penipu namanya,menipu pengundi yang mengundi mereka atas tiket BN..bila dah anwar ajak MP BN menipu pengundi, so makanya anwar adalah bapak segala penipu..bila bapak segala penipu ni andai kata benar satu hari nanti jadi PM, maka habis rakyat Malaysia ni di tipu bulat terutama sekali pada orang melayu..

contoh melayu yg dah tertipu si yusof bangang sentoloyo ni la..dah tau anwar kaki temberang, habisan-habisan si yusof nak pertahankan jugak si anwar juburi...

jadi tak mustahil si saiful bukhari mudah tertipu dengan pujuk rayu dan dalil anwar yang pakar menipu dan putar belit sehingga saiful termakan pujuk walaupun dalam paksa rela untuk di liwat bontotnya oleh anwar.

yusof said...

Berita baik 16 September ini ialah anwar masih hidup. Ada orang tertentu pernah perkata, waktu anwar yang boleh diterima ialah apabila jasadnya sudah sampai ke liang lahat. Jadi selagi anwar masih hidup selama penggal ini, kerajaan sekarang bagaikan sebatang pokok pemimpin-pemimpinnya berada di atas, anwar sedang mengoncang pokok ini tanpa henti walau pun anak raja Perak suruh semua orang tidak bedrbuat demikian. Anwar akan terus mengoncang tanpa henti dan berapa lamakah orang-orang yang berada di atas pokok itu boleh tahan?

AnakWatan said...

yusof dah malu besar....

dan tak tak ada idea nak cakap apa lagi...

kesian kat yusof dan barua pkr sekelian....

mimpi yg tak sudah...

masih tak nak terima kenyataan lagi nie....

kalau anwar tu bagus tak payah kejar sampai ke taiwan... org datang sendiri....

dah lah yusof...cukup2 lah tu..

AnakWatan said...

kalau anwar goncang pokok balak boleh goyang ke... apa ingat anwar tu badang ke yusof oiii...

makan muntah sapa lah plak tu jadi kuat... hahaha

yusof said...

Kalau baca media yang dikawal umno sejak sebelum PRU12 dan sebelum pilihanraya kecil permatang pauh, parti pembangkang dan anwar seolah-olah sedang berhadapan dengan dunia kiamat bagi mereka, tapi lepas itu seolah-olah dunia yang gelap bagi pembangkang sudah menjadi cerah dan kerajaan pula terpaksa mancari sinar baru untuk menyakinkan semula rakyat dalam masa penggal parlimen belum sampai setahun. Nampaknya penggal parlimen ni terasa begitu lama bagi kerajaan BN dan dalam tempuh ini bermacam-macam lagi akan berlaku. Kebangkitan anwar tidak mudah dihalang dengan tektik lama, masa untuk anwar menebus kembali haknya yang telah dinafikan dengan cara kasar sejak 10 tahun lalau.

AnakWatan said...

yusof....

Parti Keadilan Rakyat sekarang berwajah baru dgn nama
Parti Kencing Rakyat.....

anwar berjanji akan memertabatkan bahasa cina dan inggeris jika jadi PM...

tak ada pulak janji nak memertabatkan bahasa MELAYU... pelik tapi benar...

sudahlah yusof... jgn bermimpi lagi... ingat bila meloncat aje esok boleh angkat sumpah ke...

tak paham undang2 jgn jadi pak turut... kau tak malu lagi ke yusof.. atau buat2 tak malu...

yusof said...

UMNO mahu diterima sebagai parti yang memperjuangkan hak Melayu yang sudah tercatat di dalam perlembagaan seoalah-olah tanah Melaysia ini seperti harta yang ditinggalkan oleh ayah dan orang-orang Melayu itu anak-anaknya samada berkerja keras atau tidak, tiada timbul soalah ada orang lain yang berhak mendapatkannya, hanya orang Melayu saja yang berhak mendapatkannya bila sudah sampai masanya dan menjadi satu perkara yang terlalau sensitif bila hak-hak ini disebut oleh orang bukan Melayu. Semuanya ini adalah satu pembohongan UMNO kepada orang Melayu. Setelah melaluinya sendiri, hanya anwar seorang Melayu yang faham tentang apa akibatnya bila seorang individu atau sebuah masyarakat dinafikan oleh haknya, samada hak warisan atau merit dan dia sendiri merasai erti senditif tentang bila pihak-pihak yang menyebut soal hak-hak ini. Maka dia datang ke dalam dunia politik ini untuk mendapatkan haknya bukan sebagai anak yang menuntut hak harta pusaka dari ayahnya, tapi melalui meritnya sendiri dan dia tidak akan berhenti untuk mendapatkanya selagi nyawa di kandung badan.

AnakWatan said...

4 Syarat anwar dlm surat anwar pada PM

# Kerajaan BN memberi jaminan tidak akan menghindar atau menghalang Ahli Parlimennya untuk bertindak bebas mengikut hak Perlembagaan dan kesedaran masing-masing;

# Kerajaan BN tidak boleh menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menahan Ahli Parlimen BN menyertai Pakatan Rakyat atau mana-mana 82 Ahli Parlimen Pakatan Rakyat sedia ada;

# Kerajaan BN tidak akan mengisytiharkan darurat atau menggunakan kuasa polis atau menggantung Perlembagaan atau membubarkan Parlimen sebagai maklum balas terhadap hasrat Pakatan Rakyat untuk menubuhkan kerajaan baru; dan

#Kerajaan BN tidak akan melakukan sekatan jalan raya bagi menghalang Ahli Parlimen memasuki Parlimen atau institusi kerajaan lain.


sekarang nie sapa takut sapa....
yusof fikir fikirkan lah..

yg tersiratnya anwar takut pada BN... sebab dia yg buat salah...
dia nak merasuah org BN masuk parti kencing rakyat dia...

kalau dia betul ... tak payah rasuah org ikut... inilah sebab kalau kemaruk kuasa...

Dosa letak tepi... Maruah... masuk dalam jubor...

dasar org tak bermaruah....

niat kalau jahat INSYAALLAH tak berhasil punya...

apa nak jadi dgn parti kencing rakyat nie... hancing betul...
hahaha...

AnakWatan said...

aku masih ingat lagi cerita seorg budak penipu dgn harimau....

1st time bohong org kampung dtg nak tolong.. tapi dia ketawa sebab org kg kena tipu...

2nd time sama jugak... dia berjaya tipu org kg lagi

3rd time ... kali nie cakap betul ... takdak sapa nak pi tolong...
sapa nak percaya lagi....

AnakWatan said...

bodoh punya surat yg anwar bagi....
kat PM ...
hahah.. ISAkan aje si anwar nie...

menghuru harakan negara dgn pembohongan dia ... kalau mcm nie mcm mana negara nak maju... asyik sibuk melayan kerenah dia...

YA ALLAH celakakanlah anwar dan pengikut2nya.... AMIN

yusof said...

Buatlah apa yang nak di labelkan pada Parti Pakatan Rakyat, parti ini akan tetap berkumandang di arena politik negara dan dalam kedudukan yang baik untuk mentadbir negara tidak lama lagi di dalam hayat kita dan akan terus berada di dalam negara walau pun anwar sudah tiada di dunia, tapi legasinya akan menembusi generasi dan di sebut-sebut di sepanjang zaman yang akan meletakkannya seangkatan dengan pejuang-pejuang lalu seperti Hang Jebat, Megat Bentan dan lain-lain lagi.

yusof said...

Pak Lah kata anwar sudah menjadi ancaman ekomoni dan keselamatan negara. PM dan Menteri Keselamtan Dalam negeri kata mereka tidak boleh mengarah polis, tapi mereka memberi petunjuk kepada polis. Ini bermakna satu isyarat bahawa anwar sedang berhadapan dengan satu lagi tangkapan ISA, tangkapan yang ke 3 dalam hidupnya. Apa agak kata anggguta polis yang menahannya dalam tahun 1974 dan kemudian tahun 1998 dalam kurun ke 20 dan anwar akan ditahan lagi dalam kurun ke 21. Betapa lamanya perjuangan anwar selama dua kurun masih gagal ditundukkan oleh kerajaan BN, sedangkan pemimpin umno yang lain itu hanya datang dan pergi. Kalau polis tangkap kali mestilah letih kerana tak tahu apa nak buat dengan anwar dalam tahanan mereka, kecuali kalau ada orang macam Rahim Nor yang boleh memukul anwar yang diikat tangan dan ditutup mata dan dipukul sampai hampir mati. Begitu marahnya mereka pada anwar hingga hilang segala pegangan hidup. Siapakah yang boleh menghalang anwar dari terus mengoncang kerajaan BN sekarang?

mrf said...

anwar war-warkan kerajaan akan tumbang pada 16 september..kalau aku sebagai org luar pun tak berani nak melabur kat malaysia sebab bila kerajaan baru di bentuk, aspek dari segi peraturan, bayaran, bantuan dan sebagainya pasti berubah. jadi memang benar anwar mengancam kestabilan ekonomi tanah air..
banyak rakan yang belajar di luar negara juga setuju anwar selalu memburuk2kan negara..apabila negara di gambarkan sebagai negara yang bermasaalah, secara tak langsung memberi gambaran buruk kepada pelabur2 asing. kasihan anak muda kita yang mengharapkan pekerjaan di sektor perkilangan terpaksa menganggur sedangkan kerajaan dah berusaha untuk menarik pelabur asing. malangnya anwar si setan ini menjadi pemusnah punca rezeki anak2 muda.

kan lebih baik anwar menumpukan usaha membantu rakyat daripada menyibukkan diri dgn berusaha menjadi PM. dah la nak jadi PM dengan cara tak demokrasi.hak pengundi di belakangkan..adakah dengan kehadiran 20ribu atau 40ribu penyokong di staduim sudah cukup mewakili seluruh lebih 11juta pengundi di malaysia? adakah 20ribu atau 40ribu itu sudah cukup untuk melambangkan suara pengundi yang mahukan peralihan kuasa?bagaimana pula dengan majoriti pengundi yang memilih dan memberi mandat dan masih percaya kepada BN untuk memerintah negara? adakah mereka yang telah mengundi BN rela undi mereka kepada BN di nafikan dengan MP-MP pilihan mereka melompat parti? tolak ketepi soal majoriti 2 per 3, soalnya BN masih menang dengan majoriti.

adakah dengan menang majoriti 15000 di permatang pauh itu cukup untuk melambangkan rakyat seluruh malaysia menolak BN..
bagaimana pula kawasan paklah yang menang majoriti 12000..boleh juga disamakan majoriti besar itu sebagai lambang rakyat malaysia masih mahu dan percaya pada BN..

jadi soal anwar mahu terus terusan menggoyangkan pokok yg mana disamakan org2 kerajaan yang ada diatas pokok itu sebenarnya kerja sia-sia..adalah lebih baik anwar menjadi beruk agar lebih bebas untuk memanjat pokok kesana kemari..

mrf said...

bagaimana jika anda seorang anggota polis di tuduh sebagai anjing suruhan..di maki hamun dan di caci dengan kata-kata kesat.. apa perasan anda sekiranya ayah anda di tuduh sebagai polis yang makan duit haram dan di samakan dengan anjing belaan.. rahim noor bukan nabi,yang boleh kawal perasaan..anggota polis sarat dengan bebanan tugas untuk menjaga kesejahteraan negara..tetapi apabila tugas polis itu di samakan seperti anjing dan di tuduh makan duit haram, orang mcm nik aziz pun boleh hilang sabar. nik aziz yang tak pernah kene maki secara direct pun dah guna kata2 kesat kepada umno..inikan pula rahim noor yang dibabani pelbagai tugas dan tekanan sebagai anggota polis.

adakah benar mata anwar ditutup dan tangan diikat masa ditumbuk oleh rahim noor..andai matanya ditutup memang hebat anwar ibrahim kerana boleh mengenali siapa yang menumbuknya..

anwar juga mendakwa disuntik aids dan arsenik, anehnya dia masih sihat dan hidup sampai sekarang..tahniah, segala fitnah yang ditabur pada kerajaan benar2 memberi pulangan kepada anwar dengan menggunakan rakyat yang bersimpati pada beliau.kasihan rakyat malaysia..masih belum sedar ditipu bulat2 oleh anwar al bontot ti

yusof said...

Anwar telah memohon secara civil untuk berbincang dengan Pak Lah, tiada siapa tahu akan tujuan sebenarnya atau hasilnya, tapi Pak Lah menolak dengan spekulasinya sendiri. Ertinya sengketa dan pertarungan politik belum lagi reda, dan sengketa ini bagai kemarau yang akan berterusan hingga akhir penggal. Lebih baik parti menang dalam PRU13 akan datang, kalau keadaan serupa macam ini bererti keadaan politik Malaysia akan terus bergoncang atau yang dikatakan oleh Pak Lah sendiri, ketidakstabilan dan ketidaktentuan politik, jangan sebut kesannya, lebih banyak lagi spekulasi. Kesan pada rakyat serupa juga, mereka tetap hidup dalam terhempet akibat sistem pentadbiran sebegini yang telah terlalu lama mengcengkam hidup mereka. Apa rakyat Malaysia tidak layak untuk melalui dan merasai hidup di dalam keadaan politik yang tak menentu seperti yang pernah dilalaui oleh rakyat di negara lain? Anwar sedang mengajar mereka ilmu politik yang tidak terdapat di dalam bilik darjah walau pun bagi orang yang mengambil kursus sains politik. Beri peluang rakyat untuk menjadi lebih matang.

AnakWatan said...

yusof dari Parti Kencing Rakyat ....
terus mempertahankan ideologinya...

tapi bau hancing tu menusuk lobang hidung.... hahahaha

dah lah yusof...

AnakWatan said...

buat apa layan anwar penjubor tu....

tgk lain dia ckp kat rakyat...

lain yg ditulis kat Pak Lah...

org bodoh aje masih percaya anwar nie...

mcm yusof nie la... hancing la yusof

ingatlah tarikh keramat 9-16... hahaha

ingat aku US aje ade 9-11

AnakWatan said...

anwar yg memporak perandakan MALAYSIA kau tak sebut...

sapa cari pasal...

patut terima kasih kat PAK LAH dah keluarkan dia dari penjara...

ini ibarat melepaskan anjing tersepit

yusof... malu la sikit...

propaganda kau, edie dan barua parti kencing rakyat dah sampai ke penghujungnya....

org dah nampak hala tuju anwar...

merosakkan negara sahaja....

dah malu tak dapat jadi pm ... mula lah gila "talak"... hahaha

yusof said...

Sapa cari pasal, pasalnya bermula dengan pemecatan anwar yang bakal menjadi PM sebelum sebarang ada bukti makamah dan kes ni pun belum selesai sampai sekarang, kemudian diikuti dengan segala bentuk pengaiban oleh media umno dan di dalam makamah, dibuang dari parti oleh pak anguk dalam UMNO walau pun kedudukannya dipilih oleh ahli-ahli perwakilan, tiada siapa yang berani diheret ke makamah, walau menang atau kalah, tuduhan akan lekat pada yang dituduh, sebab itu tidak mungkin najib mahu berbuat demikian, tak mungkin pak lah campur urusan pengadilan untuk membebaskan anwar dari tuduhan liwat sebab PM kata sistem juri bebas dari kuasa eksekutif, dan ini semuanya pasal anwar dan negara Malaysia yang akan menjadi sebutan sepanjang zaman. Orang kata kita boleh memaafkan, tapi tidak mudah melupakan selagi organ otak masih sehat. Selagi organ otak anwar masih sehat, walau pun dalam keadaan duduk di atas kerusi roda atau terbaring, dipenjara atau ditahan dengan ISA seberapa banyak kali pun, anwar akan tetap mengoncang kerajaan umno.

yusof said...

Jadi sumber porak peranda negara ini puncanya dari sifat-sifat kepimpinan dalam umno sendiri, pak turut dalam MT yang tiada berani mencuit hati ketuanya menyebabkan cara kasar diguna untuk membuang anwar, dalam bahasa Inggeris "violation of traditional rules" itu maksud kaedah kasar termasuk menghenyak anwar di makamah dengan tuduhan menyalah guna kuasa dan liwat. Cuba ingat kembali cara Ku Li dibuang dari umno, satu cara mamak mahathir yang sukar ditandangi, iaitu walaupun Ku Li kalah dalam pilihan presiden, dia tetap ada dalam umno mcm seekor nyamuk, sebab itu mamak mahathir lebih suka membakar kelambu, kemudian orang umno yang bodoh itu telah mengekalkan kedudukannya sebagai PM walaupun sebagai wakil bebas tanpa parti dan dengan kuasa yang ada pada tangannya, dengan mudah mamak mahathir boleh membuat kelambu baru yang dia kata sama dengan kelambu asal, sedangkan Ku Li hanya dapat kelamb buruk tahun 46, tapi akhirnya Ku Li pun terpaksa masuk ke dalam kelambu baru mahathir. Tapi beza antara Ku Li dengan anwar, tiada cara aib mnengeluarkannya dari umno dan tiada kes makamah walau pun dia dikaitkan dengan kejatuhan sebuah syarikat Malaysia di Hong Kong yang mengorbankan nyawa seorang pegawai kanan kerajaan. Bayangkan jika orang dalam MT itu tidak semua jadi pak turut, dan ditakdirkan anwar berjaya mencabar mamak mahathir di dalam pilihan presiden parti, tidak siapa yang boleh menduga siapa yang menang seandainya proses demokrasi dibenarkan mengambil tempat di dalam parti umno. Mungkin anwar jadi PM, mungkin tidak, tapi pada hari ini mungkin berada dalam keadaan yang lebih selesa, atau ada yang menyangka anwar boleh bersifat seperti Sadam Hussien atau menjadi seorang PM yang lebih boleh diterima oleh semua rakyat, kawan dan lawan. Tapi ini semuanya sudah berlalu, jadi semua orang jangan terkedu apabila berada di dalam keadaan politik sekarang kerana kehidupan mesti diteruskan dalam keadaan yang lebih mencabar. Perjuangan Anwar bukan seekor nyamuk seperti Ku Li. Anwar akan terus mengoncang kerajaan umno.

AnakWatan said...

DARI SEGAMBUT KE PUTRAJAYA
PERDANA MENTERI JAWATAN DICITA
SATU DUNIA SUDAH PERCAYA
ANWAR SUDAH BUKA CERITA

KUAT CAKAP LIDAH TERKELU
DARI BERANI JADI BACUL
16 SEPTEMBER SUDAH BERLALU
KERAJAAN ‘BARU’ MASIH TAK MUNCUL

31 MP HENDAK DISAPU
SAMPAI KE TAIWAN DIA TEROPONG
SEMUA ORANG DAH KENA TIPU
OLEH SI ANWAR KAKI KELENTONG

petikan dari blog waksapu

AnakWatan said...

buat tatapan yusof dan pencacai anwar sekalian

PKR = Parti Kencing Rakyat

Daus said...

Sowi la kalu aku menyampuk...ape yg aku sampaikn kt cni..just nk igtkn pd dr aku dan saudara2 kite ni idup tk lame...bile2 tuhan bole cabut nyawa kite musnahkn bumi kite nie..so tingkatkn amalan kite setiap mase ..soal dunia pn jgn dilupe..Nabi pn berpolitik...Namun di era zaman kini politik masih boleh matching dgn sunnah,corak pemerintahan Islam zmn Abbasiyah,Uthmaniah...kerana apa kerana amalan hidup mereka ikut landasan yg betul...unite..Kalau kite unite Insyaallah takde masalah..bg aku politik negara kite nie dah bercampur aduk dgn yahudi ideologi...takpela nk wat mcm mane pernah djajah kan...fine pastu kite berpecah...dahla kite berkongsi dgn bangse agame lain still nk gado...why not we make some educated discussion...share knowledge..bknnye maki org maki org ni..come on la kite bkn duk zmn batu....kalau tk setuju tanye knp get the reason why it happen...come on this is politic every day is not same....but it can be ourselve be matured....pepun kite bersaudare...yg sudah sudahla..jom unite

yusof said...

Unite under which banner? Leadership crisis has been in existence under the monopoly of power by the the UMNO party and the party prepared a ground for the crisis. It takes one to rock the ground the release all the rotten worms. Now one is asking for an emergency session to proof his points. Let's give him a chance.

yusof said...

Those in monopoly of power sonner or later will abuse it. This is a present tense, but in relation to umno is something we can consider regular of power absers. This is not just a theory, after all, theory cannot be wrong at all the time. Please explore this educated issue. I have not attended or read political science, but science is a science can be applied from the natural science like law of physics or laws of chemistry. I start the ball rolling for educated discussion.

AnakWatan said...

yusof....

berapa kali aku nak cakap...

merasuah org BN masuk pkr tu demokrasi ke ?

kau kena terima kenyataan bahawa pkr = Parti Kencing Rakyat...

yusof said...

Yang merasuah orang BN datang dari media UMNO, tektik Abu Lahab dan Abu Jahal dalam umno. Abu lahab tanah hartanya bawah padang pasir, kemudian letak papan tanda, "di sini tak ada harta Abu Lahab, kemudian Abu Jahal curi harta itu dan letak pulak papan tanda, "bukan Abu jahal yang mencuri harta Abu lahab". Siapa yang nak percaya media umno lagi.

yusof said...

Aku nak cerita fakta sejarah tentang sistem pilihanraya yang diperkenalkan oleh British kepada kita, UMNO kopi abis-abis tektik pilihanraya British, termasuk cara membeli pengundi dan merubah sempadan kawasan pilihanraya dan akhirnya House of Common meluluskan satu undang-undang dalam tahun 1888 yang mengharamkan segala bentuk rasuah di dalam pilihanraya termasuk sebarang janji-janji dalam kempen piihanraya. Bacalah satu buku novel klasik Inggris yang ditulis oleh Charles Dicken bertajuk "The Pickwick's Letter" dalam beberapa bab yang mengesahkan satu pilihanraya kecil di utara London di mana calon-calon yang bertanding secara terang-terang membeli pengundi, dan di dalam satu buku lain 'the 150 years social and political history of GB, mencatatkan bagaimana cara parti pemerintah mengubah sempadan dengan membatalkan satu kawasan pilihanraya untuk diserapkan ke dalam satu kawasan yahg lebih besar bagi mencairkan bilangan pengundi yang hanya keluar mengundi jika dibayar. Semua tektik ini digunakan oleh parti UMNO dan BN untuk mengekalkan kuasa. Jadi apa jenis demokrasi yang diamalkan di Malaysia ini boleh dikira haram juga. Anwar menggunakan tektik yang lebih maju dari ini dan sedang menemui kejayaan. Janganlah nak cakap cara anwar ini tidak demokratik, anwar sedang berusaha dengan satu langkah untuk membetulkan demokrasi.

mrf said...

itulah bila dah terlalu fanatik dgn anwar..kalau anwar makan najis pun di anggap sebagai bukan najis.. anwar buat apa pun dianggap betul..kasihan..

pimpinan paklah sekarang walaupun dia tak menang 2per3, sekelumit pun tiada dihati beliau nak ajak MP pembangkang lompat parti..beliau akur dan terima keputusan pilihanraya dan menerima mesej yang disampaikan rakyat.itu barulah pemimpin namanya.walaupun kelihatan beliau agak lembik, tapi dari segi moral dan akhlak jauh lebih baik dari anwar yang hanya nampak gagah bila berpidato,ghairah nak meletakkan dirinya sebagai PM sambil membelakangkan hak rakyat. apa ni?kemudian selepas menjadi PM apa dia nak lakukan? takde arah tuju..cita2 kononnya mahu meningkatkan ekonomi negara..ptuihhh!! tu hanya hujah2 menggoda..cita2 dia hanya nak jadi PM dan apabila menjadi PM nanti boleh hapuskan segala bukti2 dan kesalahan lampau beliau..itulah nasib rakyat malaysia apabila kurang pengamatan, malas membaca, malas buat pemerhatian, tapi mudah tergoda dan percaya dengan pidato2 dan tulisan2 berunsur fitnah

AnakWatan said...

betul cakap mrf tu...

aku setuju sangat...

yusof propaganda kau dan anwar dari Parti Kencing Rakyat dah lapuk...

org bukan bodoh... org boleh menilai sapa kat sini yg hati dia busuk...

cakaplah ...sebarlah macam2...
sapa nak pecaya lagi... hahaha
dah lah bau hancing....

sapa nak dekat... lagi

macamlah si Pak Seikh Al Juburi ni lebih berkuasa dari Pak Lah...

siap hantar surat suruh buat itu ini... ptuiiihhhh... hahaha

dah malu sendiri sibuk cari idea lain.... dah lah kalau bangkai gajah nak sembunyi kat mana lagi...

org UMNO pun tak ada sibuk2 bukak pekong anwar tu lagi...

kalau nak bukak bertimbun jugak pekong anwar tu...

INGATLAH anwar, yusof.. DIAM TAK BERMAKNA KALAH...

sekarg nak patah balik tak boleh ... janji dah ditabur.... sapa yg malu...

yusof pun dah malu jugak kat org kampung sebenarnya... tapi apa kan daya nasi dah jadi bubur...

hhahahha...

AnakWatan said...

sekrg anwar dan barua dia seklian dah takut dgn bayang2 sendiri...

kalau tak salah mesti tak takut... hahha

eeiii hancing betul baunye....

cakap tak serupa bikin... apa kes tambey oooiiii..

AnakWatan said...

Cakap bukan main besar seakan-akan dia 100% akan ditabal jadi Perdana Menteri pada 16 September. Tapi rupa-rupanya beliau hanya menjadi badut politik yang menjadi bahan ketawa orang ramai.

BN_schussel said...

bulan puasa nie marilah memperbanyakkan ibadah kepada ALLAH daripada asik memburukan orang lain ...

apa nak jadilah agaknya

yusof said...

Bacalah di mana-mana media, tiada kata-kata dari anwar yang dia menuntut jawatan PM, yang mengatakan itu adalah dari pihak lain termasuk dari PM dan pemimpin BN lain. Yang anwar tuntut secara konsisten ialah untuk menukar kerajaan sekarang kepada kerajaan PR. Faktanya tidak dapat ditolak, perlembagaan tidak menghalang anwar sebagai ketua pembangkang untuk mengambil langkah untuk mengambilalih kerajaan persekutuan melalui prosedur yang ada, antaranya melalui usul tidak percaya di dalam parlimen. Anwar sudah membuat permohonan,tapi Pak Lah yang berdalih. Ada beberapa hari lagi hingga 23hb September, 2008, pastinya masih ramai lagi rakyat Malaysia dan semua pihak yang berkepentingan di dalam dan luar negara sedang menunggu.

Daus said...
This comment has been removed by the author.
Daus said...

aku tk belah mane2 tp why not kite bg peluang kat anwar bukan lame 3,4thn je...manusia tkde yg perfect betul tk...setiap manusia perlu berubah utk menjadi lebih...same juge ngn kehidupan...that mean bile manusia berubah ( kpd +ve) secara tidak lansung memberi kesan pd masyarakat, cara hidup, taraf hidup, dari sume segi. So related with the politic, sometimes we need change. Tak kire la ubah pemimpin ke kerajaan , sistem pentadbiran ke...the important is the output, the action. Ape tindakan utk ubah utk negara cth sistem pentadbiran.Ingat perubahan yg boleh bg benefit pd rakyat.Thats all. Kerajaan ke pembangkang tk kisah la. Dari situ rakyat bule nilai.Janji generasi kita yg akan datang tidak merempat di tanah sendiri.Kite ni bkn zaman 60 an 70 an...Sume IT beb.. Buleh fikir kan

AnakWatan said...

DAUS...

dari beri peluang pada anwar...

baik kau cakap bagi pada HADI AWANG

seorg yg benar2 bersih.... tinggi ilmu agamanya.....

anwar nie kaki penipu...

makan rasuah...

apalah kau bodoh sangat

nak rampas kerajaan siap bagi RASUAH org BN...

siap melobi org BN...

inikah amalan demokrasi yg dijaja oleh anwar...

kau gunakan akal yg waras ...

PKR = Parti Kencing Rakyat


yusof dah bau hancing
dah lah yusof putar belit kau pasal nak cover malu anwar tu tak berkesan lagi... org dah tak nak dgr lagi...

baik pulihkan ekonomi yg dah merundum niee...

satu dunia rasa kesan kejatuhan empayar LEHMAN nie....

mandi la oiii yusof...

yusof said...

Bagi saya Duus, siapa yang akan menjadi PM baru, anwar, hadi awang atau Lim Kit Siang sekali pun, asalkan jangan dari UMNO, cukuplah umno menikmati monopoli kuasa setengah abad, semua orang seluruh dunia dah tau. Kalau orang Melayu sendiri dah meluat, apa lagi Pak Lah, jadi PM pun kata orang cina macam luck menang loteri sebab selepas anwar dibuang dah takda orang lain dalam umno mamak mahathir nak pilih, sebab itu Pak Lah bila terpilih kelihatan berjalan dalam kasut yang lebih besar dari kakinya, bacalah banyak buku, sukar nak dipadankan ciri-ciri kepimpinan dengan watak Pak Lah. Kalau Pak Lah sedar Malaysia mesti bergerak ke hadapan, hari ini juga Pak Lah panggil semua wakil-wakil rakyat buat persidangan tergempar di parlimen. Barulah terserlah kepimpinannya kepada rakyat Malaysia.

Daus said...

abg yusop...soal kepimpinan ke leadership ke..bergantung kpd betape kuat teamworking nye..is it right...that mean yg bergerakkn adalah anah buahnye...seorg ketua kene tegas..berpendirian...cthnye dlm sesesuatu organisasi tk kisah la private ke gomen ke bile nk troubleshoot mesti berbincang...semua bg pendpt n ketua decide...that is leadership...dlm politik mcm tu jgk...saudara watan, cara Anwar mungkin saudara rase 'tk demokrasi' dgn melobi rasuah..hm...betul ke dorg kn rasuah...may or may not...tkde lg aduan kpd BPR...tk kisah la sape PM tapi saya rase politik di Malaysia da kehadapan...maybe ini satu cabaran...Abg yusop very appreciate your further opinian...

yusof said...

Yes daus, I say kalau anwar mati hari ini dia takan jadi PM atau melihat peralihan kerjaan, but I say anwar has rock the ball to roll and the ball must roll a few round to make a better Malaysia. Politik Malaysia sudah ke hadapan, tapi masih belum mencapai satu pusingan yang lengakap. Mengapa pihak tertentu terlalu takut kepada perubahan? Mereka pun menggunakan berbagai helah untuk mengelak perubahan. Ini bukan "change for the sake of change". Orang sains kata kita telah melepasi tahap metaphysics, sekarang sedang berada di atas landas anjakan paradigma dalam satu tempuh siapa pun tak akan tahu bila akan selesai, selepas itu barulah kita sampai ke peringkat sintisis dan di situ logik fikiran kita bila diingatkan kembali kepada cerita sekarang yang hanya diterima sebagai bahan puisi atau bahan ketawa saja. Berapa jauh kah di antara sekarang peringkat itu? Politics cannot decide to change, only human can. I will not overemphasize how much Malaysia politics has progressed, but the change has taken place and let the change takes it course into the future. To change is like going through a tidal wave, one does not expect to come dry from the other side, but one can still carry all the good values into the future.

Daus said...

maksud abg usop anwar has his own agenda? so why not he take his action asap....maybe he need time..plan or etc...but it make anyone confused...compare with US they open minded...politik dorg sgt2 demokrasi...bebas..tp tk slh kn kite amik sikit dpd dorg walaupun dalangnye adalah yahudi...wat do you think anwar is try bring US ideologi into Malaysian politician..i mean anwar as US agen...maybe Abg Usop ade info...the truthly and fact...rgds, daus

AnakWatan said...

dah kecundang pada janji sendiri...
malu lah beb....

sapa cakap anwar tak nak rasuah org BN...

kau baca surat khabar tak....

apa ke bodoh org BN nak melompat pi kat anwar kalau anwar tak tawar janji manis....

kau budak hingusan lagi.... mentah... hancing.... sama macam parti kencing rakyat kau tu...

tgklah yusof cakap berdolak dalik.... dulu cakap bukan main berapi yg anwar akan jadi pm...

sekarg tak kisah sapa jadi pm asal bukan dari umno....

samalah kau yusof mcm anwar... pembelit.. penipu.... ckp tak serupa bikin....

dah malu sendiri... mcm2lah alasan itu ini... siap paksa Pak Lah suruh buat sidang tergempar konon....

sapa anwar tu.... yg aku tau dia hanya seorang bekas banduan yg suka menjubor....

apa parlimen nie bapak anwar punya ke....
hormatilah undang2... jgn nak paksa PM pulak....

aku sokong sangat anwar nie kena ISA...


apa kebaikan dia dah buat masa dlm umno dulu?

yusof pun tak dapat menjawab... asyik pusing pusing cerita aje...

kalau kau boleh terima kerja jahat anwar masa dlm umno walaupun tak menyumbang apa apa...

kenapa kau tak nak terima hakikat bahawa sebusuk busuk UMNO... MALAYSIA maju....

tak ikut telunjuk sesapa... ini anwar blm jadi pm dah mintak belas ihsan sana sini...

malau lah sikit... jadikan 9-16 sebagai pengajaran...

muhasabah diri kau tu...

propaganda kau yusof dan barua anwar semakin lapuk dan dah tak releven.....

rentak anwar org dah boleh jangka...

hancing betul bau pkr sekarang....

Daus said...

saudara watan,rileks...everything must be facts...kalu betul anwar rasuah...prove it...that is...kan saye da ckp td..isu rasuah ni..may or may not...BPR ade...lets them proceed with job...we just hear it..kalu btl rasuah that mean anwar kene di hadap ke mahkamah n duk la penjara lagi...ape saye nk tekan kt cni just scenario politik negara kite je...thats it...may be saudare watan bule share skit dgn saye....

AnakWatan said...

daus kau tak baca surat khabar ke... ada menteri BN dah buat laporan BPR...

kau nie duduk dalam tempurung atau kau nie ahli Parti Kencing Rakyat...

dah lah anwar tu dah gila....
pengikut2 dia pun sewel jugak...

dah tak tau mana betul mana salah....

demokrasi ke kalau tubuh kerajaan cara jalan belakang...

kalau ye pun suka main belakang jgn lah kerajaan pun nak dibelakangkan....

kau jawab lah ... jgn pusing2 mcm yusof...

betul atau salah...

ahli SPP yg keluar BN pun keluar parti dia... apa kes... ini menunjukkan anwar saja reka cerita supaya nampak gah...

konon...

INSYAALAH niat jahat tak akan berhasil

Daus said...

Ape yg sy tau la ekonomi dgn politik have relate each other but have different implementation. Maksud sy betul malaysia 'maju' dbwh pemerintahan Umno...but that is pentadbiran..pentadbiran yg dluar kawalan pelabur...betul pelabur melihat kestabilan politik tp hub. kerjasama,diplomatik sbnrnye membawa pelabur masuk...satu lg rakyat malaysia terdiri berbilang...3/4 usahawan malaysia adalah org cine bermojoroti menetap di bandar2 besar malaysia...mereka sume mempunyai link yg kuat dgn negara China n Singapore...dlm politik kaum Melayu monopoli maksudnye urusan pentadbiran kerajaan kebayakkan org melayu...saudara watan ckp Malaysia maju..dr segi pembangunan,infrastruktur,
kemudahan...Civilazation,hadarah,
kemajuan, istilah negara maju adalah tiada pengangguran semua la kaitan dgn isu sosial,perancangan,keselamatan negara,taraf hidup..that is kemajuan...anyway saye bersyukur negara kite aman cukup makan minum...but we must realize that to face something new with our country..this is fact...the whole world happen the same thing something more than that...sampai berperang...dunia kini da berubah...kite kini berada dunia multi intelligent...pasaran kerja pn cari candidates yg boleh buat sume kerja...thats why competition is very2 though...

AnakWatan said...

16 September ialah hari penyokong Pakatan Rakyat kecewa kerana apa yang dikatakan Anwar Ibrahim tidak menjadi kenyataan.


Dari manakah Anwar ingin membeli kerusi ahli Parlimen sebanyak 30 itu? Dari Courts Mammothkah atau dari kedai-kedai perabot yang terdapat di serata Malaysia?

AnakWatan said...

UISI PEMIMPIN GILA KUASA

Alkisah ada satu cerita. Sangat elok dibuat pengajaran.

Brother Pak Sheikh empunya gelaran.

Mulanya nampak memang baik. Gigih kononnya berusaha mengangkat martabat bangsa.

Ramailah rakyat sukakan dia. Memuji memuja, sumpah taat setia.

Brother Pak Sheikh amatlah suka.

Namanya mulai terkenal seantero dunia. Puji-pujian mencurah-curah.

Apa kata dia pun semuanya jadi. Mahu dia pun semua orang ikut.

Ramai orang menjadi kaya. Gelaran diberi jutawan terkejut.

Yang miskin terus papa kedana Brother Pak Sheikh langsung tak peduli.

Baru-baru ini baru nak bersuara membela.

Membela rakyat? Atau membela diri sendiri.

Orang pun sanggup menjadi macainya. Asalkan duit dapat berjuta orang sanggup jadi macai.

Brother Pak Sheikh suka tak terhingga. Sangka dia dialah berkuasa.

Kata dia semua mesti jadi. Mahu dia semua orang mesti ikut.

“Siapkan mahligai serba mewah untuk masa depan ana!

Siapkan macai-macai serba boleh untuk masa depan kuasa ana!

Singkirkan, fitnahkan, taburkan wang, jatuhkan pemimpin yang tak sebulu dengan ana!

Sesungguhnya ana memang tak sabar, rakus dan tak tahan asyik dicucuh buntut oleh tangan-tangan ghaib kuasa luar tapi……..

Syyyyyyy tahu sama tahu

Biar pecah seribu tapi yang satu ini dipecah jangan

Ingat habuan masing-masing.

Duit rakyat duit dia. Amanah rakyat harta bapak dia.

Dia bukan lagi manusia biasa. Sudah jadi manusia gila.

Negara jadi harta dia. Rakyat hamba dia.

Rakyat memprotes dia tak kira. Rakyat semakin marah dia tak peduli.

Dia bukan lagi orang biasa. Tapi rakyat tengok dia macam orang gila.

Dia ingat rakyat semua macai dia. Memang ada rakyat yang jadi macai dia yang setia.

Mereka atur apa sahaja kemahuannya. Tak kira walau itu satu dusta.

Dia nak tengok ribuan orang berkumpul, macai-macai aturkan apa cara sekalipun.

Paksa pelajar buat huru hara, buat cerita, hina-menghina dan segalanya.

Brother Pak Sheikh lega tengok ramai orang berkumpul. Tapi rakyat tengok dia macam orang gila.

Dia ingat dia masih hebat, boleh berkuasa. Tanda-tanda kemurkaan Tuhan dia tak nampak. Ingat dia manusia luar biasa tapi rakyat tengok dia……bukan lagi macam orang gila tapi betul-betul gila……….Kesiannnnnnnnn.

Taminsari
Shah Alam

yusof said...

Daus, pernyataan dalam visi dan agenda kadang-kadang tidak berbeza, tapi matlamatnya tak sama. Yang saya tahu anwar berpewatakan seorang pemimpin sejak zaman pelajar lagi dan setiap pemimpin mempunyai falsafah dan visi dan agenda itu adalah mekanik untuk mencapainya. Watak seorang pemimpin boleh dilihat sejak apabila sesaorang memasukki peringkat dewasa dan tahap dewasa sesaorang itu berbeza-beza. Ciri-ciri ini hampir tidak berbeza pada pemimpin dan ciri-ciri ini akhirnya dikumpul dan dibukukan. Tapi mesti ke semua watak-watak ini dipenaruhi oleh ideologi yahudi dan mana pula asal-usul ideologi-ideologi ini? Saya tertarik hati dengan sesorang bintang filem holywood yang terkenal dengan watak terminator dengan bahasa Inggeris logat Eropah yang pekat, tak disangka boleh jadi seorang pemimpin di Amerika. Bila dikaji wataknya, memang benar beliu berperwatakan seorang pemimpin sejak zaman remaja yang hidup di sebuah ceruk di Austria zaman Soviet Union, di zaman remaja menunjukkan sifat anti-establishment menentang tradisi Austria yang konservatif, tapi Austria dan Soviet Union terlalu besar untuk diubah oleh seorang individu, lalu dia berhijrah ke Amerika untuk merubah dirinya dahulu yang kerap mencederakan dirinya dengan memasukki sukan bena badan dan akhirnya menjadi govenor di negeri terbesar di Amerika. Antara ciri pemimpin itu ialah ia juga sedia mengubah dirinya walau pun terpaksa melalui proses yang boleh mencedera dirinya, yang ini disebut sebagai ciri fatalism. Banyak buku pengurusan mencatatkan Arnold Swasniger sebagai seorang pemimpin semulajadi. Saya mengenali anwar sejak zaman student union mendengar pidato dan melibatkan diri dalam demonstrasi, tapi tetap merasa kesal apabila mendengar anwar masuk umno dan melihat gaya hidupnya berubah dengan cepat dari memakai baju jenis murah kepada jenis berjenama. Tapi ternyata beliau tetap berjaya bukan kerana berjaya mendapat jawatan tertinggi kedua dalam negara, tapi berjaya merubah dirinya untuk menyambung semula visi seorang pemimpin walau pun terpaksa mendederakan dirinya. Jadi apa kita lihat pada diri anwar tidak lain dari gara-gara seorang pemimpin semulajadi.

mrf said...

dalam negara paling maju sekalipun kat dunia ni pasti berlaku pengangguran..kalau takde penganggur atau orang miskin maknanya dunia dah nak kiamat..

tapi sebenarnya banyak peluang pekerjaan yang wujud kat malaysia ni.cuma mereka yang tak ambil peluang untuk bekerja.jika tidak kenapa dari sektor perkilangan sampailah dalam estet yang bekerja adalah warga asing.dan juga jgn salahkan kerajaan. salahkan toley2 cina yang banyak helah bila nak ambik pekerja melayu..mereka lagi syok tgk melayu menganggur pastu ambik pekerja warga asing. kalau dulu kita selalu cakap orang cina takkan masuk kedai melayu atau melanggan dgn melayu, sekarang kita dapat tengok orang melayu (pembangkang)sendiri tak masuk kedai melayu yang pro kerajaan..
kalau mcm ni la gayanya mcmana melayu nak maju?

memang benar tak semua graduan universiti tak memperolehi kerja mengikut bidang atau setaraf dengan kelulusan mereka..tapi aku pernah terbaca pemandu bas di london dan penjual kebab pun ada ijazah..tepuk dada tanya selera.

kalau pembangkang kutuk akhbar utusan..ni aku nak tanya apa faedahnya suara keadilan?? takde unsur2 ilmiah langsung..mengutuk memfitnah kerajaan adala..compare dgn utusan, selain berita semasa, ada juga sisipan untuk keluarga, pelajar, ilmu perubatan, angkasa dan sebagainya..harga pun cuma 1.50. lagi murah dari suara keadilan yang kecik dan nipis dan yang ntah hapa2 tu..nak buat lap bontot cina berak pon tak cukup.
aku teringat muka depan akhbar sampah suara keadilan : ON TRACK..ahli parlimen cukup, semuanya cukup..

last2 apa jadi..kaki kenceng la PKR!! poyo..

untuk menarik FDI, kerajaan dah memberi kemudahan seperti pengecualian cukai dalam tempoh tertentu, kemudahan insfranstruktur seperti logistik, tenaga kerja,tmpt strategik, peraturan yang longgar dan sebagainya..memang diikutkan pelabur akan lebih beruntung beroperasi di malaysia tapi kita kene ingat, kita negara islam.banyak negara yg dengki dgn malaysia lebih2 lagi kerana malaysia adalah sebuah negara islam yang pernah digelar harimau asean sekitar thn 90an.

jika anda bekerja di pejabat setiap hari kerja pun makan gaji anda memang takkan tahu yg kerajaan banyak membantu rakyat seperti usahawan pertanian dalam memajukan aktiviti mereka. dah la kalau lembu sakit pon dapat rawatan percuma,ubat, makanan tambahan pun dibantu..kalau ada rezki dapat pulak baka lembu atau kambing yang baik dgn percuma jgk.
yang melibatkan penanaman pulak benih baja pun subsidi,khidmat nasihat,semua percuma..yg nak bela ikan, dapat anak ikan percuma.asalkan ada modal, tempat dan kemahuan, agensi2 kerajaan akan membantu termasuklah untuk pemasaran.

sepatutnya apa yang dilaksanakan kerajaan wajar untuk diteruskan akan kelak memperolehi satu momentum pencapaian yang menguntungkan kepada rakyat.bukan dengan isu peralihan kuasa yang belum menjamin masa depan yang kondusif kepada kami warga petani dan penduduk kampung..memberi janji manis memang indah untuk didengar..tapi bila janji peralihan kuasa yang dikatakan pasti akan berlaku tapi habuk pun tarak, dah memang sah terbukti anwar hanya pandai bercakap,hanya pandai memberi janji2 indah..

mat kedah7888 said...

semekom smua.....
wah dasat gile lu olang kutuk mengutuk... lu olang ni betoi2 la dlm keadaan yang kufur nikmat. dlm dunia ni xda kerajaan yang bg rezki cuma Allah Ta'ala yg bg rezki. tp lu olang mcm taksub sgt ngn dulu , kini, dan selamanya mampus. xda kerajaan yg kekal. igt la kekawan kita ni menumpang ja atas dunia kita kena cari kehidupan yang baik. klw betoi la PM hampa tu semua org yg jantan mcm Hang Tuah. kononnya pahlawan melayu, mesti dia dh wt persidangan tergempar. ini nk kata pa lg, dh la munafik ckp berbelit. mcm ni ka pemimpin? fikirla wei, dlu ms dia berkuasa penuh ngn parti len pon xmau sembang, lani? guna isu melayu, agama dan len2 isu. malu nk ckp ngn org malaysia ada PM yg suka tido. sepatutnya dh kena pencen dh. rehat kt umah. dlu aku boleh gak nk bangga ngn che det, tp dolah ni, apa pon x tau nk cr kebanggan dia.
aduh malaysiaku yg tercinta. hancur la kamu jika didalam tangan org yg kurang cerdek

mat kedah7888 said...

attn:
anak watan
masuk blog kerajaanrakyat

malaysia said...

sesapa yang masih tak paham apa jasa umno tu baik jugak pi buat lawatan sambil belajar ke website ni:

http://www.kerajaanrakyat.com/

Daus said...

abg usop i hv 1 question regarding the democracy system that Malaysia practice now is there not against the Syariah or Islamic Rule ?

yusof said...

Samada sistem demokrasi Malaysia ini tak berlawanan dengan Islam, pertama kita belum tinggalkan isu anwar mahu menubuhkan kerajaan baru melalui beberapa label yang diberi oleh orang-orang BN dan UMNO, seperti membentuk kerajaan melalui pintu belakang, tidak demokrasi dan lompat parti. Tapi cara ini bukannya unik di Malaysia,bezanya ialah helah-helah yang digunakan. Berikut adalah kronologi pembentukan kerajaan baru melalui lompat parti dan kita boleh juga analisa dari segi tahap demokrasinya dan dari sudut mematuhi perlembagaan negara:

1. Selepas peristiwa 13 Mei, Kerajaan Perikatan menang tipis, tapi lepas itu menjadi parti besar BN setelah berjaya memujuk wakil rakyat pembangkang melompat ke parti baru BN ini iaitu parti gerakan dan yang paling besar PAS. Adakah prose ini tidak demokrasi atau membelakangkan demokrasi walau dengan apa helah sekali pun. Mungkin ini boleh dikira satu keadaan "exceptional" dalam keadaan kecemasan.

2. Pembentukan "Kerajaan Baru" selepas lenyapnya parti UMNO pada tahun 1987. setelah majoriti wakil-wakil rakyat bebas bekas ahli parti UMNO melompat ke dalam satu parti baru yang ditubuhkan oleh Mamak Mahathir yang kemudian dilompatkan segali gus ke dalam BN untuk mengekalkan kuasa PM mamak mahathir tanpa apa=apa proses yang berlaku dalam parlimen kerana tiada seorang pun boleh menentangnya kerana semua orang yang menentangnya ditahan di bawah operasi lalang dengan satu helah yang berbentuk imaginasi atau suasana yang sengaja dilakonkan untuk menakutkan semua rakyat terutama orang Melayu seolah kalau tindakan itu tidak diambil, kuasa politik Melayu akan lenyap dari dunia ini. Adakah prose ini tidak demokrasi atau membelakangkan demokrasi walau dengan apa helah sekali pun. Mungkin ini boleh dikira satu keadaan "exceptional" dalam keadaan kecemasan.

Notas: kalau kita handak memilih johan lompat parti, di antara 1 dan 2 yang mana lebih hebat?

3. Selepas pilihan raya 1990, BN kalah di Sabah, tapi berjaya juga menjadi parti pemerintah setelah wakil=wakil rakyat PBS melompat ke dalam BN dengan berbagai bentuk habuan.

4. Ada banyak lagi peristiwa lompat parti yang memberi kemenangan kepada BN, setelah PAS keluar dari BN,beberapa wakil rakyat mereka melompat ke dalam satu parti baru Berjasa untuk memberi laluan kepada BN memerintah semula Kelantan. Banyak lagi untold stories melibat individu yang melompat ke parti BN.

Walau apa pun helah yang digunakan seperti untuk mempertahankan kuasa politik Melayu, bla bla, demokarasi lompat parti di Malaysia sudah jadi macam air teh tarik. Jadi apa yang nak dihebohkan dengan satu lagi usaha lompat parti, oleh kerana kali ini dari pihak pembangkang atas inisiatif anwar ibrahim, maka ia dianggap sebagai tak demokarasilah, lalu jalan belakanglah, lompat partilah. Adakah satu kejutan bagi BN dan UMNO kalau ada wakil-wakil rakyat mereka melompat ke parti pembangkang? Eh macam pak lah, najib tak pernah dengar cerita=cerita ini. Inilah dinamakan demokrasi ala lompat parti, lompatan parti yang berlaku kali ini tak boleh menandingi rekod-rekod BN sebelum ini. Tapi proses lompatan ini tetap akan melepas halangan,walau pun rekodnya tak berapa tinggi sekadar mempunyai cukup bilangan wakil rakyat untuk membentuk sebuah kerajaan baru. Sekarang cuba kita nilaikan pula semua proses ini satu persatu dari segi pendekatan Islam?

Daus said...

Thanks 4 yr info Abg Usop...before this i not care about the politics..but after PRU 12, i realize we must concern about our country...the tsunami make me the a big alert how good our country democracy...but since 1997 the alternative party start their movement...may i know the kronology the rise of anwar's 'reformasi'...as we now the movement of 'keADILan' start from the conspiracy to destroy Anwar politic carier...my friend told me that is high profile case...Mahathir have his own reason why Anwar not become a next PM...liwat why they used this issue...sedangkan kite tahu anwar anak didik mahathir...mase anwar pegang kewangan dan that time inflasi...i want to know why all this happen while Anwar nearly become to be PM on 1998...rgds daus

yusof said...

Mula-mula saya teringatkan filem Melayu lakonan P.Ramlee "Harimau Jadian", perlu dapat dibezakan di antara harimau semulajadi dan harimau jadian. Dengan analogi ini, kita dapat melihat anwar adalah pemimpin semulajadi atau natural leader, sementara pemimpin-pemimpin dalam umno dan BN kebanyakan mereka adalah pemimpin jadian. Fikirakan ciri-ciri harimau semulajadi akan menjadi lebih liar apabila telah cedera, harimau jadian hanya wujud atas kuasa dibelakangnya yang boleh datang dan pergi. Pemimpin semulajadi sedian merubah dirinya dahulu walau pun terpaksa melalui berbagai-bagai kesakitan hidup dan dengan ini melayakkan dia mengerakkan reformasi ke atas pihak-pihak lain. Look into the history of reform movement, all displaed similar leadership characters.

Daus said...

that why ramai intektual more kpd pembangkang w\pn mereke tk tunjukkn secara terang2 dsbbkn kerja...abg usop text abg usop memang tersirat...hehe..tp byk info dan more thinking...mungkin byk sy bule kongsi dgn abg usop...sbb tmpt keje sy mc tu gak main tikam belakang..psl nk ade name dlm ss2 project...biasela bodek GM...hehe...abg usop jd Anwar nie nk revenge ke dgn stp ape di alami yela fitnah..tinggalkn isteri anak2...

yusof said...

Saya belajar sikit-sikit pasal ekonomi dan pengurusan untuk membangunkan kerjaya dalam profesyen saya. Dulu belajar hanya untuk pass exam, tapi setelah bekerja dia dalam semua cabang, jenis organisasi besar dan kecil, kerajaan dan swasta, tempatan dan multinasional barulah bahan tentang bila sebuah agensi dagang antara bangsa mentarafkan oragnisasi di Malaysia ke bawah di antara negara-negara maju di Asia, seperti kata seorang pengurus kanan sumber manusia berkelulusan MBA di syarikat saya, "oraganizations in Malaysia are still the dark ages" and saya tambah further compounded in the political system of racial divide. Jadi di tempat kerja Daus itu tidak mengherankan, lebih 20 tahun dulu mengejutkan saya, tapi sekarang saya tau ia macam teh tarik yang bukan semakin mengenakkan, tapi lebih terasa pahit. Saya katakan sistem ekonomi dan politik menghempet semua aspek kehidupan lain di Malaysia. Sdr Daus, saya katakan cuba dapatkan pengelaman yang luas di dalam lebih dari satu organisasi untuk lebih mudah memahami karenah-karenah mereka kerana ini penting untuk lebih mahir di dalam mengawal stress semasa membangunkan kerjaya. Anwar pula satu isu lain, tapi tidak pula boleh diasingkan dari organisasi politik dan pentadbiran. Anwar seorang pemimpin semulajadi, seorang pemimpin politik, politik sudah menjadi darah dagingnya. Dia juga seorang manusia, seorang suami, seorang ayah yang bersifat penyayang, pengampun dan mungkin juga boleh bersifat pelupa. Tapi sifat lupa manusia ini tidak kekal di dalam otak yang sihat, seperti yang pernah dinyatakan olehnya sendiri, "I can forgive, but tell me how to forget". Pernah Daus sendiri mengalamainya bila kata "aku akan cuba melupakanya, tapi sebenarnya ingatan itu sudah lekat di dalam fakulti otak manusia selagi nyawa dikanduung badan, terutama perkara-perkata hitam dalam hidup tak perlu disebut dengan menggunakan dokumen lagi keraan ingatan manusia adalah satu perkara yang paling sukar untuk dihilangkan. Pernah menonton "Total Recall" yang dibintangi oleh Terminator, itulah maksud saya.

mrf said...

masalahnya yg aku tgk korang semua fanatik dgn anwar..anggap anwar tu maksum...tak penah buat salah..korang boleh ckp, byk golongan intelektual lebih memihak pembangkang..tapi adakah mereka benar2 intelek? master atau phd hanya pada sekeping kertas..tetapi menagapa anda tak lihat pula golongan intelek yg menyokong kerajaan?lebih ramai.. itu dah pasti.

dan adakah mendiang lim goh tong bukan seorang yg intelek hanya kerana beliau buta huruf dan tak tau mengira.dan lim goh tong yang bukan intelek ini berjaya membawa kumpulan genting sebagai antara yag berjaya di malaysia.

mungkin aku tak bekerja dalam organisasi multinasional..tapi sekurang2nya aku dapat lihat bahana yang tidak diendahkan anwar terhadap cuaca ekonomi malaysia sekarang..yang disalahkan hanya kerajaan..semata2 hendak meraih perhatian rakyat supaya menyokongnya.

mungkin aku tak mahir menyusun ayat dan kata2 supaya boleh membuatkan orang percaya dengan kata2 aku..tapi dengan pengalaman yang aku ada,pengalaman dari keluarga susah,masa study dulu tiap2 sem tak pernah balik bercuti sebab kerja sambilan membolehkan aku nampak senario sekarang anwar lah yang jadi penyebab keadaan ekonomi tak menentu.. ada seorang rakan pernah mendengar ucapan anwar di luar negara yang memburuk2kan negara, mengadu domba kononnya di seksa,dipaksa makan najis dalam penjara malaysia..mahkamah malaysia tak boleh dipercayai dan sebagainya.beliau juga mempersoalkan rasional malaysia tak menjalin hubungan diplomatik dengan israel sedangkan malaysia tak pernah bermusuh dengan israel.dakwanya juga tindakkan malaysia itu tindakkan terkebelakang kerana tak berpeluang berkongsi kepakaran dan teknologi israel. anwar juga menberi contoh singapura yang menjalin hubungan dengan israel mampu menjadi negara maju kerana memanfaatkan kerjasama dengan israel..

ucapan anwar yang umpama membodek yahudi itu membuatkan dia terlupa atau pun memang tak tau yang dasar pandang ke timur saranan DR.M itu pun boleh tahan jugak sebabnya jepun merupakan kuasa ekonomi no2 dibelakang US.

ucapan anwar apabila menyebut melayu cina dan india mempunyai hak sama rata sebenarnya menjadi punca bangsa lain semakin berani mempersoalkan hak istimewa orang melayu.sebenarnya india dan cina telah diberi keistimewaan oleh melayu sejak dulu lagi.mereka tiada yang hidup merempat.dikalangan peniaga pun sebagai pelanggan, melayu tak pernah ambil kira soal bangsa,berbeza dengan org cina mereka pantang membelanjakan wang mereka pada peniaga melayu kecualilah di kedai2 makan yang menjual nasi lemak atau kuih muih.
malah melayu sebenarnya yang didiskrisminasikan oleh bangsa lain lebih2 lagi di sektor swasta.tetapi melayu tak pernah bersuara kerana mahu menjaga dan memelihara sentimen perkauman.

tepuk dada tanya selera.terpulang kepada anda nak menyokong sapa pun..tak payah nak menayalak2 mcm anjing menuduh kerajaan itu dan ini.tak suka blog ni boleh berambus..

mkw said...

Hmm..payah sembang ngan org PR ni..nak tau sebabnye?

1. Dulu sblm PRU12, bila Pak Lah nafi bubar Parlimen 13 Mac..tup..tup dia bubar gak org PR kata apa? "Pak Lah Bohong!!" tapi bila Anwar kata 16 Sept tukar kerajaan ..tup..tup x jadi, org PR xnak ngaku Anwar bohong! Double standard btol...dasar meludah ke langit..

2. Terang-terang DAP menolak Islam! tetapi sanggup sekongkol ngan parti DAP ni gak. Kapir2 MCA dan MIC pon xde sampai berani nak masuk campur hal ehwal Islam. Teresa Kok tu mmg dah lama bising pasal isu azan ni sejak tahun 2006 lagi. Dia tulis sendiri dlm blog dier. ada penyokong PR x baca kut. sekarang ni mesti die dah padam, sama macam dia padam gambar babi panggang! Dasar kaki pusing. Baling batu sembunyi tangan!

3. Xde faedah melayan kehendak Anwar dgn tuntutan2 die. Walaupon die menang dan PR berkuasa di 5 negeri tetapi keputusan PRU12 tetap mengisytiharkan BN memerintah! Menunjukkan pengundi yg kuar mengundi memilih BN, so nape nak bising2?? Klau Kelantan boleh berdegil dgn hanya kelebihan 1 kerusi pada penggal lepas knp BN x boleh? Seklai lagi PR double standard! Kononnya telus...

4. Apa yg Anwar boleh buat selepas kerosakan yg dia dah mulakan? Knp saya kata demikian? Sbb bayangkan klau Anwar masih dipenjara, x rasa politik Msia leh jadi seteruk ni. Teruk mmg teruk sbb Pak Lah, tapi diburukkan lagi dgn manusia gila kuasa ni. Tunggu je la PRU13, susah sgt ke? PR baru menang 5 negeri dah menggila dan tamak!

Suara Rakyat Kedah said...

ala mrf pon kaki jilat, anak watan plak kaki jolok. sebab tu la ckp x guna otak.

Daus said...

Mengikut formula kerajaan ketika menaikkan harga minyak :

Harga Minyak Global 1 Tong = USD 92.70 (bersamaan dengan RM 319.82)
1 Tong bersamaan dengan 159 liter
Nilai Ringgit sekarang berbanding Dolar = RM 3.45
Harga satu liter > RM 319.82 / 159 liter = RM 2.01

Subsidi kerajaan = RM 0.30
Harga sepatutnya > RM 2.01 - RM 0.30 = RM 1.71 (harga sepatutnya)
Harga sekarang = RM 2.45 sen

Beza kerajaan tipu Rakyat Malaysia = RM 2.45 - RM 1.71 = RM 0.74 per liter.

mkw said...

Salam

sedara daus..sedara lupa kerajaan de bagi REBET...