Monday, September 8, 2008

`Pemimpin Besar' Sibuk Mahu Tawan Putrajaya - `Melawat Mangsa Ribut MB Selangor Anggap Buang Masa'

`MB AKAN TERIMA KESAN 5 TAHUN LAGI'

SHAH ALAM - Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam marah dan kecewa dengan kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang menganggap lawatan untuk meninjau keadaan mangsa ribut di beberapa kampung di Klang dan Kapar sebagai membuang masa dan membazirkan wang.

Ahli Parlimen PKR itu memberi amaran bahawa Abdul Khalid bakal menerima kesan pada pilihanraya umum lima tahun akan datang ekoran kenyataannya yang menyinggung hati ramai penduduk kampung terlibat.

"Saya puji tindakan pantas UMNO apabila Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib turun dengan cepat melawat mangsa bencana alam ini dan menghulurkan bantuan.

"Mana pemimpin negeri? Sebagai Ahli Parlimen Kapar, saya sungguh kecewa apabila tidak ada yang tunjuk muka. Saya tidak takut jika pucuk pimpinan parti mahu mengambil tindakan terhadap saya kerana saya berpendirian tegas dalam hal ini.

"Saya banyak terima aduan, ramai yang pelik dan tidak suka dengan kenyataan Menteri Besar, kenapa dia cakap macam itu," katanya.

Semalam, Abdul Khalid mempertahankan tindakannya tidak turun padang untuk meninjau keadaan mangsa ribut di beberapa kampung di Klang dan Kapar dengan menganggap perbuatan tersebut sebagai membuang masa dan membazir wang.

Menurut Menteri Besar itu, walaupun pakatan pembangkang sering melaung-laungkan konsep negara berkebajikan, tetapi ia tidak bermakna beliau perlu menunjukkan muka kepada rakyat ketika mereka berdepan kesusahan seperti bencana alam.

Dalam kejadian pukul 3 petang pada 1 September lalu, lebih 1,000 keluarga dari beberapa kampung seperti Kampung Sungai Udang serta Kampung Sungai Bertek di Teluk Pulai dan Kampung Rantau Panjang di Kapar menjadi mangsa ribut.

Komen:

Mungkin masalah yang dihadapi oleh lebih 1,000 keluarga mangsa ribut di Kapar dan Klang ini adalah kecil kepada pemimpin PKR kerana mereka ada agenda yang lebih besar iaitu mahu menawan Putrajaya pada 16 September ini.

Seperti kata Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim walaupun pakatan pembangkang sering melaung-laungkan konsep negara kebajikan tetapi tidak bermakna beliau perlu menunjukkan muka kepada rakyat ketika mereka berdepan kesusahan seperti bencana alam.


Apalah sangat dengan kesusahan dan keperitan yang ditanggung oleh penduduk dari Kampung Sungai Udang dan Kampung Sungai Bertek di Teluk Pulau, Klang serta Kampung Rantau Panjang di Kapar jika hendak dibandingkan pada 16 September ini `pemimpin besar' pakatan pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi Perdana Menteri!

Mungkin kepada Khalid, kemarahan lebih 1,000 penduduk di Kapar dan Klang ini tidak akan ke mana kerana penduduk di kawasan ini telah memberi kemenangan besar kepada PKR dalam pilihanraya umum lalu dan mustahil penduduk akan berubah sikap dalam pilihanraya umum akan datang?

Jika MB Selangor ini masih lagi tidur lena diulit mimpi kemenangan yang lalu, beliau sewajarnya bangun merenung amaran Ahli Parlimen PKR kawasan Kapar, `MB akan terima kesan 5 tahun lagi'.

Bagi S.Manikavasagam, beliau sudah dapat melihat `tsunami politik' dalam pilihanraya umum akan datang jika MB Selangor terus bersikap begini menimbulkan kemarahan dan menyinggung hati ramai penduduk kampung.

"Saya puji tindakan pantas UMNO apabila Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib turun dengan cepat melawat mangsa bencana alam ini dan menghulurkan bantuan," katanya.

Kita faham mengapa Ahli Parlimen PKR kawasan Kapar ini terpaksa memuji pemimpin UMNO kerana beliau terlalu kecewa tidak ada pemimpin negeri seperti Khalid yang menjenguk muka melawat mangsa ribut di kawasannya.

Namun begitu Ahli Parlimen PKR ini perlu faham, sebelum menceburi bidang politik Khalid adalah tokoh korporat yang berjaya di bawah kerajaan Barisan Nasional tetapi disebabkan kecewa kepentingan peribadinya tidak dipenuhi beliau menceburi politik dengan menyertai PKR.


Sebagai orang korporat, Khalid tidak biasa melayan mangsa-mangsa ribut yang dalam kesusahan kerana tempatnya adalah di pejabat Menteri Besar di kerusi empuk tingkat 21 Bangunan Sultan Salahuddin.

Sementara bagi `pemimpin besar PKR' Anwar Ibrahim kesusahan rakyat hanyalah retorik kerana agenda yang lebih besar beliau ialah menghitung hari untuk menjadi Perdana Menteri pada 16 September ini.

40 comments:

dag said...

tak payah cerita panjang memang tak payah lawat sebab dah ada wakil rakyat lainlah kalau wakil rakyat tak tau buat kerja. macan ADUN BN ramai tak tau buat kerja maka dia pun panggil ramai-ramai nak lawat tempat begitu ada baiknya duit lawat ramai-ramai tu diguna untuk membantu.

AnakWatan said...

ini kah contoh pemimpin....

ada ke tak ada wakil rakyat kenalah turun padang bukan buat alasan...

mungkin ini dasar parti pkr....

anwar pengasas VENDALISME...

teruk lah malaysia mcm nie...

pemimpin patut perihatin bukan buat alasan...

apa nak duduk goyang kaki aje ker... dapat gaji besar .. dapat rasuah... itu aje ke pemimpin pkr nak...

dasar tak kenang budi pada rakyat yg pangkah pkr...

sekarang rakyat dah tahu tembelang pkr...

apa lagi mari sama sama binasakan pkr....

jgn asyik cakap pasal org BN aje... kau tunjukkanlah kebijaksanaan dan kebagusan kau dari BN...

bukan asyik cari salah org... kalau mcm ni kau juga 2 X 5 ajer...

susah nak cakap dgn anjing2 pkr nie asyik menyalak sahaja... itu pun depa tahu...

ugut org itu depa tahu...

ULAMA depa tolak habis habisan...

sebab itu HADI AWANG tak dipilih...

nanti nak berzina susah .. kena rejam pulak kan...

Anselmo said...

Mashaallah, Orang-orang PKR ni tertutup betul hati nurani, rakyat nak tengok pemimpin mereka.Masa susahlah rakyat nak mengadu hal.Sebab Khalid MB PKR apa yang dia buat semua betul, yang salah pun betul,itu assabiah namanya.Tanya Hadi Awang atau Hasan Ali.Untuk pengetahuan, Khalid ni jenis manusia angkuh, dia tak peduli dengan hal rakyat.Dia CEO Selangor. Ulama dan Islam tolak tepi, asal babi dan DAP beri sokongan.Takbir- REFORMASI.

yusof said...

Memang ia satu kejutan kepada rakyat yang sudah terlalu lama hidup di bawah sistem demokrasi terpimpim, sengaja diberikan subsidi bukan kerana ikhlas, tapi satu cara memastikan rakyat akan terus bergantung pada kerajaan BN walau mereka tidak sedar yang pemimpin BN itu selalu berpura-pura. Apa yang dinyatakan oleh MB Selangor itu memang sukar untuk diterima, lebih-lebih lagi dengan secepat kilat menjadi isu politik dengan bantuan media BN. Rakyat sedang berhadapan dengan pemimpin yang tidak suka bermuka-muka dan berpura-pura. Tapi akhirnya terpulang kepada rakyat untuk memahami erti reformasi sebenar dalam kehidupan.

AnakWatan said...

nampak nya anjing pkr masih lagi menyalak membenarkan tuannya lagi...

apakah erti hidup jika hanya menjadi anjing suruhan sahaja...

menyalak dan menggigit org yg lalu lalang walaupun org yg lalulalang tersebut tidak pernah menyakitkan si anjing tersebut....

AnakWatan said...

apakah gunanya ada seorang pemimpin yg hanya tahu makan tidor sahaja..

sedangkan tugas seorang pemimpin ialah menjaga kesejahteraan rakyat....

walaupun kata yusof BN hanya berpura pura dan mengharapkah rakyat terus bergantung pada BN sahaja...

tetapi BN telah memaju dan memakmurkan negara ini sedangkan anjing anjing pkr cuba memusnahkannya....

maka dgn itu BN LEBIH BAIK dari pkr itu sendiri....

tanyalah ULAMA dalam PAS apakah wajar seorang pemimpin berdiam diri sedangkan rakyat memerlukan pertolongan?

adakah khalid sedang lena atau mungkin terlalu kenyang memakan daging babi .... hinggakan tak larat nak menjengok rakyat yg dalam kesusahan?

fikir2kanlah

adakah ini reformasi yg dimahukan...

adakah dgn cara ini nasib si miskin akan terbela?

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

samalah tu namanya pemimpin.... bukan pelawat. kalau datang tunjuk muka buat apa. kita ada agenda besar nak jadikan Malaysia all for free and free for all yang pertama di dunia. melayu? tu feudah dan out of date! kita idamkan negara tak ada ic...tak ada warganegara. semua boleh datang sini dan buat apa saja... semua boleh... depan belakang.... tau tak pa

AnakWatan said...

anwar adlah pengasas VANDALISME

pkr adalah parti yg mahu membesarkan kandang BABI...

Mahukah anda menjadikan negara malaysia sebagai kandang BABI terbesar ASIA...

atau ANDA pilih HADI AWANG yg boleh memimpin kembali org melayu khususnya ke pangkal JALAN...

atau ANDA pilih anwar yg mana liwat adalah sah pada sisi undang undang...

tgklah muka anwar .. dahulu nampak seri sekarang dah macam taik...

yusof said...

Blog ni dah masuk bab pentadbiran, bacalah buku teks pengurusan dan pentgadbiran, apabila bos besar, tauke besar, manager besar, kepala suku besar terpaksa turun ke padang pada setiap kali ada masalah, tandanya ada ada masalah yang lebih besar dalam sistem pentadbiran dan pengurusn. Tak payahlah pergi lebih detail lagi, mungkin kali pertama seorang MB datangnya dari dunia koprat yang sudah biasa mengurus dengan kaedah yang cekap dan berkesan, tapi tiada salahnya beliau menggunakan kaedah baru untuk mentadbir negeri, baik di dalam keadaan senang atau susah. Kita sedang masuk di dalam dalam bab baru pentadbiran negeri, maka proses peralihan kadang-kadang melalui jalan sukar, pkr akan membawa rakyat ke Malaysia baru yang lebih cekap dan berkesan untuk kesejahteraan yang lebih berpanjangan.

AnakWatan said...

apa buktinya si khalid tu telah mentadbir dengan cekap...

yusof sila buktikan ...

jgn cakap aje...

jgn pandai tuduh BN aje... BUKTIKAN...

sesumpah@pokka.com said...

sok sek sok sek dilobi hospital...




Sah... memang sah !! Anwar akan jadi PM 16 September ni..."

Kawanya membalas " aku pun memang nak sangat tengok Bn ni jatuh...bukan apa lama sangat dah tipu rakyat... tapi aku pun tak berapa yakin yang Anwar leh pengaruhi 30 lebih MP Bn nak join dia...biasalahkan MP Bn ni kalau nak sokong pun takkan berani depan - depan punya sebab semua kan banyak kes..."

Jawab lelaki tadi " ni...kau tengok ni.. UPKO ..parti Sabah..Tan Sri Benard Dompok keluar kenyataan sokong kenyataan Anwar mengenai 16 September" sambil cheGuBard tengok lelaki itu tunjuk akhbar The Sun (3 September 2008)....rasanya muka 6.

Tambah lelaki itu lagi..." yela kau tahu kalau kerajaan tak takut atau macam yang dia orang cakap Anwar cakap kosong takkan dia orang siap paksa MP Bn sign aku janji lak..macam bebudak dan staff university? ... "

"Ya..ya... dulu university Malaysia pencapaian ok jer tapi lepas aku janji bekukan otak university maka university Malaysia dan jatuh tangga corot dalam dunia... nie kalau semua MP senyap makanya parlimen Malaysia pun nak jadi tercorot gak la.." balas kawanya.

"tak...kau jangan takut kali ini mesti jadi punya...aku dengar ramai yang tak nak sign pun" jawabnya.

" aku sebenarnya tak kisah sapa perintah... tapi bagi aku kita tak ada pilihan lain negara makin hancur...ekonomi teruk...Pak lah bentang buget nak bagi itu bagi ini tapi duit nak cekau mana aku pun tak tahu.... buget paling besar bayar pampasan ke pada syarikat tol, tnb ... komponi besar kaya raya ...kita dapat ciput pun dah seronok...kena tipu...aku doa sangat Anwar leh tumbangkan Bn..." kata kawanya tadi...

sesumpah@pokka.com said...

Celoteh Murai 4
Strategi Tidak Smart

MAKA berangkatlah 49 orang ahli Parlimen Malaysia daripada BN ke luar negara hari ini. Dari jumlah itu 39 dari Sabah dan Sarawak dan 10 dari Semenanjung. Destinasinya ialah negara Taiwan. Kononnya tujuan mereka ke Taiwan itu untuk mengadakan lawatan sambil belajar. Kononnya lagi mereka ke sana belajar cara-cara untuk berladang secara moden dan komersil.

Katanya pemergian 49 orang ahli Parlimen itu sama sekali tidak ada kena mengena dengan desas desus mengenai akan berlaku lompat melompat parti melibatkan MP daripada Sabah dan Sarawak pada 16 September ini.

Murai hanya berdecip decap mendengar berita berkenaan dan rasa geli hati melihat telatah ahli-ahli Parlimen BN itu. Betapalah kebudak-budakkannya mereka. Alasan mereka nampak sekali dangkal dan murah.

Sesiapa pun dapat membaca tujuan pemergian itu sebagai usaha mengagalkan rancangan lompat parti. Kalau tidak kenapa dipilih tarikh berkenaan, lagipun ketika ini bulan Ramdhan, bulan dimana umat Islam dituntut agak memperbanyakkan amal ibadat.

Kalau yang tidak beragama Islam tidak mengapa, tetapi yang beragama Islam pun ikut sama ke Taiwan apakah jadahnya? Biasanya umat Islam kalau dibulan Ramadhan nak melancung mereka ke Makkah bukan ke tempat lain. Kalau ke Taiwan itu sudah dipanggil melencung namanya! Si perempuan burung bayam dan burung kedidi pun ikut sama!

Siapakah yang punya idea tidak diketahui tetapi jelas orang itu tidak begitu smart dalam mengatur strategi ataupun membuat counter attack kepada rancangan Anwar Ibrahim. Semisalnya anar agar menumbangkan kerajaan pada 16 September ini Anwar sudah ada alasan kerana ahli Parlimen yang bercadang untuk lompat itu sudah diangkut ke luar negara. Cara BN itu memberi senjata kepada Anwar untuk mempertahankan kata-kata dan cita-citanya.

Kalau benar ada yang berhajat hendak lompat parti dan bersama Anwar tidak ada sesiapa yang boleh sekat. Lepas mereka balik dari Taipei mereka boleh bersama Anwar juga. Lagipun kebanyakan ahli Parlimen itu saraf fikirnya masih 'hidup' dan berfungsi. Tak tahulah kalau otak mereka sudah rosak.

Dalam masa sama pemimpin BN seorang demi seorang bangkit menafikan tidak ada lompat melompat. Kalau tak ada lompat melompat kenapa begitu bimbang dan saling mencurigai antara satu sama lain? MP-MP itu bukan budak-budak lagi, semuanya sudah panjang dan lebar lebar dan beruban pun. Semuanya boleh guna akal sendiri dan tahu pula menilai mana intan dan mana kaca, mana lebih baik Anwar dengan Abdullah dan Najib.

Kalaupun mereka disekat dan ditambat namun mereka akan berusaha juga melepaskan dirinya. Untuk sehari atau seminggu mungkin mereka rela berada dalam kurungan tetapi kalau sudah berbulan lama-lama mereka akan berusaha juga melepaskan dirinya dan mencari ruang kebebasan. Jasad manusia boleh dipenjara namun jiwa dan semangat manusia bebas menerawang ke mana saja tanpa mampu disekat dan ditahan oleh sesiapa pun.

yusof said...

Untuk anakwatan, pentadbiran professional dan cekap apabila pengurusan atas sedia memberi peluang dan kepercayaan kepada pengurusan bawah menjalankan tugas dan ini bermakna tugas membina hubungan baik atau rapport dengan pelanggan=pelanggan, di sini maksudnya raykat sebagai pelanggan, kerana MB yang berpengelaman sebagai ketua koprat lebih faham tentang apa maksud sebuah organisasi moden fungsinya bukan macam oragnisasi harta mak babak yang digunakan kerajaan BN, oragnisasi moden berfungsi bukan hanya bergantung kepada personali tertentu di dalam pentadbiran dan kalu begitu jadinya oraganisasi pentadbiran tidak dapat berjalan sehingga pengurus atasan terpaksa turun padang pada setiap masa. Yang inilah mahu diaplikasikan oleh MB Selangor yang menyerahkan tugas di dalam keadaan senang dan susah kepada pengurus-pengurus di bawahnya. Ini hanya satu bukti sebuah pentadbiran yang cekap. Ini bukan hanya satu teori sains pengurusan, tapi sudah banyak dipakai oleh sistem pentadbiran awam dan swasta di negara-begara maju.

yusof said...

Apa yang ditulis sesumpah ni memang kesah banar tentang betapa terdesaknya Najib bagaikan telur dihujung tanduk hingga percaya manusia itu boleh dikawal dari membuat keputusan yang baik bagi dirinya, lalu disuruh tandatangan akur janji, dikurung mereka di luar negara, diputuskan hubungan dengan dunia luar, itu pun tak cukup, lalu di arahkan "jangan langsung berfikir untuk keluar atau melopmat sana sini". Begitulah kalau sudah terdesk. Tapi Najib terlupa, manusia akan tetap boleh berfikir untuk membuat keputusan walau pun diikat, ditutup mata, dimasuk di ke dalam peti, dikunci dan disuruh jangan langsung berfikir. Namun mereka ini akan melompat juga ke parti pembangkang.

AnakWatan said...

aku sokong Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail

memang cina malaysia nak jadi macam yahudi di amerika...

ekonomi nak bolot....

politik nak pegang....

org melayu... MARI BERSATU...


buat anjing anjing pkr... jgn mimpilah.... nak anwar jadi pm...


dasar anjing begitulah gamaknya....

ulama ada tak nak pilih...

kenapa kau anjing2 pkr tak nak jawab ... kenapa tak nak pilih HADI AWANG...

pegi mampuslah dgn anwar penjubor tu... semua org dah tau dia memang kaki liwat...

anak sedara dia pun tahu... hahaha

tak payah nak sembunyi bangkai gajah la...

yusof said...

Beb jangan fikir macam budak-budak, penuhkan puasa hari ni, lepas tu sampai waktu berbuka bolehlah makan ice cream. Tanya orang pkr dan aku, mereka tak menolak jika Hadi Awang jadi PM, tapi buat masa ini pkr mempunyai kerusi parlimen terbanyak, jadi ketua pkr lah yang layak jadi PM.Kalau Pas memmpunyai kerusi parlimen terbanyak, Hadi Awang lah jadi PM. Begitu juga kalau DAP mempunyai kerusi terbanyak, yang ini satu perkara baru perlu diputuskan oleh PR. Jangan menolak sebarang kemungkinan, sehingga orang macam Ahmad Ismail itu boleh naik panas baran, yang ni tak layak jadi pemimpin di mana parti politik pun. Budak sekolah rendah pun boleh terima lojik ni.

yusof said...

Kadang-kadang di bulan puasa ni aku kesian Pak Lah dan side-kicknya Najib, nama aja ada 140 wakil rakyat, tapi kena main-main dengan anwar. Kalau Pak Lah dan Najib main belon lacah dengan anwar, tak menang dia orang.

AnakWatan said...

anjing pkr selalu menyalak membenarkan tuannya....

aku heran....

manakah kebenaran yg dilaung2kan...

adakah anjing anjing ini mahukan babi terus berkeliaran di malaysia...

tidakkah mereka mahu melihat para ulama bertarbiah sana sini...

opsss... lupa anjing kan najis mughalazah....

mana boleh dekat ulama...

batal air sembahyang...
tapi dekat babi memang sekufu...

AnakWatan said...

budak sekolah ...

hanya yusof sahaja boleh terima logik tersebut... bukan org MELAYU...

kau nak jadi singapore no 2 ke...
DAP baru dapat kerusi sikit dah tunjuk lagak...

pertikaikan AZAN boleh...
kenapa MELAYU tak boleh pertikaikan cina....

MARI MELAYU kita bersatu sebagaimana kita bersatu menghalau British dahulu....

cina hanya satu kelompok kecil sahaja... kenapa harus tunduk dan takut pada cina...

yusof said...

Anakwatan mengajak Melayu bersatu menghalau.. tapi tak jelas apa yang hendak di halau, halau lalat,halau monyet, halau ayam, halau nyamuk, tapi tak mudah halau nyamuk dengi, kalau di halau lagi banyak datang. Nak halau pendatang asing pun tak mampu ditangani oleh pemerintah BN, lagi dihalau lagi ramai datang, inikan pula nak menghalau orang Malaysia. Najib boleh halau wakil BN ke Taiwan buat seketika, tapi tak bolah menghalang mereka pulang, bukan saja pulang ke Malaysia, tapi pulang ke pangkuan pembangkang. Parti berasaskan perkauman sudah semakin pupus di Malaysia. Hidup Malaysia Baru.

AnakWatan said...

HALAU CINA DAN KELING yg kurang ajar....

AZAN pun mereka sibuk .... itu dulu satu masa mereka campak perut babi dalam masjid ...

org MELAYU tak cakap banyak... tapi bila org MELAYU cakap CINA mcm yahudi amerika melenting....

AnakWatan said...

anwar mahu memrintah MALAYSIA dgn cara KOTOR...

dgn merasuah org BN supaya mengikut telunjuk dia....

inikah pemimpin yg bersih namanya...

piraaahh...

anjing kalau dah biasa makan tahi kalau tak makan di cium jugak...

jgn cakap org BN aje ... kau pun sama juga..

hati busuk... muka pun dah macam taik...

anjing2 pkr pulak sibuk mencari alasan untuk menyebelahi si bapak segala anjing ini...

anwar hanya angan2 mat jenin sahaja...

sampai menafikan ulama yg bersih dari dapat memerintah MALAYSIA

apa ingat PAK LAH nak berdiam diri sahaja... mari kita tengok siapa yg kenaaaaa...

AnakWatan said...

pasti anjing2 pkr akan menjawab lagi...

biasa lah anjing mesti menyalak....
sudahlah hentikan angan2 mat jenin kau tu....

agaknya berapa anwar bayar kat anjing2 dia nie yer... maklumlah anwar kan dapat penaja dari luar negara...

WaZiRai said...

Anakwatan dan sahabat Bloggers yang lain,

Sekali lagi mohon kerjasama supaya jangan memainkan isu perkauman dalam komen saudara di blog ini.

Pada pendapat saya perkataan-perkataan yang menyebut nama binatang tidak elok digunakan dan mohon kerjasama sekali lagi supaya sahabat-sahabat Bloggers dapat mengunakan bahasa yang lebih sopan dalam komen masing-masing.

Selamat menunaikan ibadat puasa.

(Moderator)

AnakWatan said...

aku tak kiralah wazirai... kau nak block aku pun tak apa.....

kau harus paham yg pkr sebenarnya memainkan isu perkauman.....

mereka cuba menggunakan jalan halus dgn menyatakan parti berasaskan perkauman sudah tidak releven...

padahal isu hanya muslihat bangsa cina untuk mengaburi org melayu....

sampai sekarang org cina tak pernah menghormati org melayu... kau baca berita... makanan halal dicampur dgn tak halal...

makan halal tapi dibuat ditempat kotor...

apa lagi yg MELAYU harus terima...

MELAYU mari bangkit... kenapa harus takut pada kelompok kecil cina ini... kenapa harus tunduk pada permintaan mereka...

jadikan SINGAPORE sebagai teladan...

anjing2 pkr mesti tak setuju... mcm2 alasan dia beri... tapi MELAYU SEJATI tak akan tunduk pada tekanan cina dan keling...

cina dan keling tunjukkan hormat kau pada org MELAYU dan ISLAM

berapa ramai org MELAYU dihancurkan cina secara tak langsung....

sapa yg membekalkan dadah kat malaysia... cakapla..

org MELAYU bodoh isap dadah... CINA kaya...

VCD lucah sapa tokey dia...
ORG MELAYU rosak akhlak kerana vcd lucah... yg berlambak...

mungkin tak ramai sedar cina sedang merancang secara licik untuk mengambil alih MALAYSIA...

aku tahu sebab aku ada kawan yg rapat dgn cina dan bocorkan rahsia ini....

berapa ramai cina memurtadkan melayu.... sapa murtad dapat RM2000 ... dapat elaun tiap bulan...

apa MELAYU nak jadi MELAYU-KRISTIAN macam kat singapore ke...

apa jasa anwar pada malaysia?
masa dalam kabinet dulu apa jasa dia...

setahu aku dia pun kaki rasuah, kaki perempuan dan ada kroni2 jugak... apa yg anwar tak buat...
dia kan serba boleh depan belakang boleh...

dalam ceramah suka maki hamun org BN aje... ini ke pemimpin idola anjing2 pkr...

aku cakap anjing sebab kalau depa manusia berakal depa tak lah dok mengganas sana sini.. berhimpun nyusahkan org... sama mcm anwar pengasas keganasan...

babi... haa bulan posa nie...

jawab anjing2 pkr...

ketam said...

Saya merujuk kepada kes Ahmad Ismail dimana beliau mengatakan bahawa Kaum Cina di Malaysia dahulu adalah PENUMPANG.Lebih jelas lagi adalah PENDATANG. Ahmad Ismail memang betul tetapi tidak semua Kaum CIna adalah PENDATANG kerana lihat daripada sejarah KESULTANAN MELAYU ramai kaum CINA di terima oleh SULTAN-SULTAN sebagai rakyat mereka. Tetapi kemasukan Kaum Cina dan India ke Tanah Melayu adalah kerana mereka datang untuk berkerja sama ada datang sendiri atau dibawa oleh pihak BRITISH dan JEPUN.
Bagi saya secara rasionalnya apa yang dikatakan oleh AHMAD ISMAIL adalah benar belaka tetapi ia adalah didalam konteks SEJARAH.
Jika dia memainkan isu perkauman maka memang di patut dihukum tetapi apa yang ditekankan semasa ceramah dia di PErmatang PAuh adalah untuk mengingatkan Kaum CIna supaya bersyukur kerana mereka diberi STATUS KERAKYATAN yang sebenarnya ditentang oleh kebanyakan orang-orang melayu yang dibawah naungan SULTAN-SULTAN,itulah sebab utama ORANG MELAYU menolak MALAYAN UNION,namun begitu atas semangat timbangrasa ORANG MELAYU maka mereka dapat menerima ORANG-ORANG BUKAN MELAYU diberi HAK KERAKYATAN DI TANAH MELAYU.

HAK KERAKYATAN ITU ADALAH SUCI DIDALAM PERLEMBAGAAN, maka tiada sesiapa pun yang layak dan berhak menafikan HAK KERAKYATAN seseorang itu sama ada dia itu MELAYU,CINA atau INDIA atau apa-apa BANGSA pun.

Demikian juga sama hal nya dengan HAK KEISTIMEWAAN MEALYU DAN ISLAM yang terkandung didalam PERLEMBAGAAN.. TIADA SIAPA PUN LAYAK DAN BERHAK UNTUK MEMPERSOALKAN HAK ITU SAMAADA ORANG MELAYU,CINA ATAUPUN INDIA.

KENAPA?? KERANA HAK KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU DAN ISLAM ADALAH BALASAN HAK KERAKYATAN DIBERI KEPADA ORANG BUKAN MELAYU. MAKA KITA HARUSLAH MENGHORMATI HAK MASING-MASING.

JADI JANGAN LAH SESIAPA PUN BERANI MEMPERTIKAIKAN HAK MASING-MASING.

MEMANG SEKARANG KITA NAMPAK UMNO MENGGUNAKAN HAK KEISTIMEWAAN ITU SEPENUHNYA TETAPI ADAKAH IA SALAH? TIDAK KERANA IA TERMAKTUB DALAM PERLEMBAGAAN. ADAKAH ORANG MELAYU MENGHALANG ORANG CINA DAN INDIA MENERUSKAN HIDUP MEREKA ATAU MENGHALAU MEREKA KELUAR DARIPADA NEGARA INI? TIDAK SAMA SEKALI..

Jika AHMAD ISMAIL dikatakan bersifat perkauman,bagaimana pula KARPAL SINGH dan LIM KIT SIANG yang hendakkan Artikel 153 dihapuskan,bukankah itu satu sikap PERKAUMAN?? Dan tidak menghormati PERLEMBAGAAN..

Bagaimana pula dengan Teresa Kok yang ingin supaya Tulisan Jawi di buang di semua PapanTanda Jalan di Lembah Kelang? Bukankah itu satu sikap PERKAUMAN (buat pengetahuan orang bukan melayu bahawa bahasa melayu dahulu adalah ditulis dalam bahasa JAWI (arab) bukan rumi).

Maka pada pendapat saya sesipa pun yang mengungkit perkara yang mempertikaikan HAK-HAK YANG TELAH TERMAKTUB DIDALAM PERLEMBAGAAN dia harus di tahan menggunakan ISA sama ada orang itu orang politik atau tidak.

Jika kenyataan orang politik itu boleh menjurus kepada rusuhan maka tahan dia baik UMNO,MCA,DAP,MIC,PKR,PAS,SAPP,PBS,LDP,PPP dan semua NGO's.

If we dont like the government just vote againt them in next election,dont stir up problem that can cause chaos.
I dont hate my chinese and indian neighbour,in fact we are very good to each other plus other children go to school together.

Sometimes if you all POLITICIAN ask too much,question too much,complaining too much,arguing too much,thats what actually divide US.

I think and this is i think the most appropicate way for us,all malaysian,to be together is to abolish all other school except the NATIONAL SCHOOL so that our children can life and learn together.Is that what all of us want,isnt it!! Stop training to fight for your right to practice MANDARIN or TAMIL because you can also learned it in the NATIONAL SCHOOL.Make it a MUST to have the SUBJECT in MANDARIN and TAMIL.Then all of our children can speaks 4 languages.

Oelh itu kawan-kawan semua HORMATI lah HAK-HAK yang ada pada kita.JAngan cuba mempertikaikan HAK orang lain kerana HAK anda juga akan dipertikaikan.


Sayangi diri anda,keluarga anda,jiran anda,bangsa anda,bahasa anda,agama anda dan paling utama sekali kesejahteran,keharmonian,keamanan dan kedamaian NEGARA KITA MALAYSIA..

sesumpah@pokka.com said...

utk apa melayu kuat andai agama sering diperkotak-katikkan?????

lihat apa yg terjadi dgn bangsa melayu sejak dibawah telunjuk umno????

tidak ada bangsa yg mulia didalam islam...
yg diutamakan PERPADUAN SESAMA ISLAM..
itu yg dituntut dlm Islam...

betulkan aku kalau apa yg aku cakap ni salah...

salam RAMADHAN buat seluruh umat ISLAM....

AnakWatan said...

sebab itu melayu perlu bersatu....

buang yg x baik dlm UMNO... bukan lompat parti...

melayu berpecah .... tgk apa jadi...

cina dan keling naik kepala....

walaupun depa sikit bilangannya... tapi depa berani mempertikaikan hak hak melayu...

tapi melayu langsung jadi bachul...tak berani lawan balik...

sebab itu aku menyeru supaya MELAYU bersatu semula....


kepada yusof dan edie...

kenapa khalid dan anwar tak nak contohi cara pimpinan NABI S.A.W DAN 4 ORG SAHABATNYA....

kalau nak buat perubahan jgnlah kearah kemusnahan...

BODOH SOMBONG namanya....

kau tgk anwar masa ceramah maki org BN sana sini...

inikah pemimpin IDOLA kau...

Lebih baik HADI AWANG...

org pkr memang dungu....

dlm ceramah anwar bukan main konfiden 16 sep nie...

ha sekarang lain pulak cakapnya...

dah terdesak sanggup pi taiwan...
piraaahhh

itulah balasan untuk org yg selalu mendahului ALLAH.... dan org yg suka cakap besar

hanya DIA yang berhak menentukan....

AnakWatan said...

Nampak sangat si anwar nie kemaruk kuasa.... hahaha

sudahlah tu anwar... jgn lah dipermainkan lagi perasaan rakyat jelata....

aku ambil komen dari wak sapu....

Tindakan Anwar menghantar Naib Presiden PKR, Dr Lee Boon Chye; Ketua Penerangan, Tian Chua, Timbalan Pengarah Pilihanraya PKR, Fuziah Salleh dan pakar strategi parti itu, Saifuddin Nasution ke Taiwan untuk menemui ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional pada Wak perbuatan memalukan diri sendiri. Ibarat pepatah 'Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong’. Nampak sangat PKR ini terlalu kemaruk kuasa. Kalaulah Ahli Parlimen yang dimaksudkan nak melompat parti, mereka akan pergi jumpa PKR bukan PKR terhegeh-hegeh nak jumpa mereka. Tindakan PKR pergi ke Taiwan hanya gimik politik sahaja. Strategi mereka Wak boleh jamin 100% tak akan berjaya punya.

yusof said...

Tindakan anwar itu adalah satu kesungguhan atau determination yang belum ada tandingan dari sebarang kalangan dari UNMO, menjiwai biar "putih tulang jangan putih mata", setelah di tahan ISA, dipukul hampir mati, diaibkan, dipenjara dan diaibkan lagi dan akan diaibkan lagi, dia tetap engggan tunduk, this is what earned him so far for his poitical life. Who can stop him in in this world, yes only Allah know, but the rest in the BN government are living like hell, run for their life, but where can they go? Aku teringat kenyataannya yang tercatat dalam akhbar media perdana selepas dia dibuang dari umno, "aku akan cari sampai ke lubang cacing" dan dia sudah hampir menemuinya.

AnakWatan said...

yusof....

yusof...

kalau dah fanatik pasti kau akan bermati matian cari alasan nak menjawab....

lantak kau lah....

ALLAH tak suka dgn org yg bongkak macam anwar tu....

itupun kalau masih tak sedar tak tahu lah...

sekarang dah malu sendiri....
siap nak kejar kat taiwan pulak...

sudahlah... kaum pkr nie masih dungu lagi...

itulah kalau selalu tak percaya pada takdir....

celakalah anwar dan sekutu sekutunya....

niat kalau jahat INSYAALAH tak akan berhasil.......

AnakWatan said...

sedarlah wahai kaum pkr yg lemah....
kembalilah ke pangkal jalan....

masuklah parti PAS....

nescaya kamu akan selamat

mrf said...

aku tak tau la samaada PAS saja berdiam diri atau pun memilih terpaksa gunakan anwar untuk menjahanamkan umno kerana banyak suara2 datang dari kalangan PAS dah mula mual dengan kerenah anwar yang memandang rendah dan sipi malah sepi pada parti PAS...
ramai jugak dikalangan muda mudi pas yang muak dengan PKR sambil menganggap melayu dalam PKR tergolong melayu munafik..lebih buat mereka marah apabila anjing suruhan anwar RPK menyamakan PAS dengan Parti Ajaran Syaitan..
lihat moral dan adab org2 PKR yang memang secara terang-terangan dah memang gagal..

yusof said...

Pernah menontoh filem Melayu tahun 50'an "Pangilan Pulau" ialah semangat yang memanggil seorang pemuda ke arah erti kehidupan yang lebih baik, begitu juga reformasi yang dicetuskan oleh anwar ialah pangilan ke arah perubahan yang menyedarkan rakyat dari tidur setelah terlalu lama tertekan di bawah pemerintah yang hanya mahu membolot kuasa untuk melakukan rasuah dan selepas PRU12 rakyat tidak akan membenarkan sesiapa pun samada individu atau parti politik, termasuk anwar untuk membolot kuasa, cuma apa yang berhadapan mata sekarang, apabila parti yang mempunyai kerusi terbanyak di dalam PR, maka seorang pemimpin dari PKR akan terpilih menjadi PM, sekiranya PAS kemudian mengatasi bilagan kerusi dari parti-parti lain dalam PR, maka seorang pemimpin dari parti PAS akan terpilih menjadi PM dan jika ditakdirkan DAP juga berkemampuan mempunyai bilangan kerusi tertinggi, siapa yang boleh menafikan mereka untuk memilih dari kalangan mereka untuk dijadikan PM? selepas itu apa anakwatan boleh buat?, nak istiharkan perang besar-besaran selama 100 tahun supaya boleh berbalik kepada keadaan asal? Rakyat Malaysia yang datang ke tanah tercinta ini dari apa jenis kaum pun bukan jenis yang nak berperang untuk membunuh berjuta-juta rakyat seperti orang-orang negara lain. Aku rasa dengan apa kemungkinan pun yang akan berlaku, rakyat Malaysia secara amanya di luar parti-parti politik sudah menjadi matang dan secara semulajadi mereka sudah tahu mana satu hitam dan mana satu putih, pangilan untuk membakar semangat perkauman tidak akan disahut oleh rakyat Malaysia sekarang. Selamat datang ke Malaysia Baru.

yusof said...

Baru tadi PM mendedahkan kelemahan kerajaan BN bahawa kerajaan sudah sampai had toleransi sebagai sebab tindakan menahan Raja Petra di bawah ISA, jadi bukanlah kerana risiko akan berlaku kekecohan dan ganguan ketenteraman awam. Tandanya keajaan tidak dapat mengukur kematangan rakyat dan yang tidak pernah matang adalah kerajaan BN di bawah kawalan UMNO.

AnakWatan said...

pertama sekali...

Alhamdulillah.... ibu dajjal ... tressa kok dah kena IsA...
itulah padah kalau dah terlalu celupar sangat...
dialah yg mula membakar api perkauman....

sedarlah wahai kaum cina dan india....
penduduk MALAYSIA 70% adalah MELAYU dan beragama ISLAM

mengikut perkiraan yusof bengong itu pemilihan PM dalam pkr adalah mengikut bilangan kerusi
parti yg menang ....

maka formula ini juga harus diterima pakai oleh yusof bengong...
70% MELAYU bermakna MELAYU harus memiliki lebih keistimewaan berbanding kaum lain
selain ini adalah tanah yg diterokai dahulu oleh org melayu...

bukan ching peng atau yap ah loy...
kalau hak sama rata bermakna MELAYU akan terlalu rugi... ekonomi cina dah bolot... apa lagi depa tak bolot...

janganlah jadi DAYUS wahai wahai bangsa MELAYU... hinggakan cina pertikaikan ISLAM pun kita diam

kita bersatu DEMI AGAMA dan BANGSA...

sampai sekarang pun cina mendiskriminisasikan MELAYU...
gaji bangsa depa tinggi walaupun melayu lebih berkelayakkan dari bangsa depa...
hal ini juga pernah disuarakan oleh tun mahathir satu masa dahulu...

ini lah bukti kukuh bahawa cina lebih bersifat perkauman berbanding MELAYU yg lebih bersikap terbuka...

jgnlah melebih lebih... wahai bangsa cina dan keling

kalau cina dan keling boleh suarakan hak yg termaktub dlm perlembagaan kenapa kita harus hormat mereka...

kita juga ada hak .. kenapa perlu diam sahaja.. mereka boleh kenapa kita tak boleh...

MELAYU hentikan sikap "tak apalah"

mereka sokong pkr sebab dibelakang pkr banyak org cina yg memegang jawatan.... sebab itu mereka sokong pkr...
sebab itu mereka tak sokong pas....

mereka jadikan anwar batu loncatan sahaja... fikirkanlah jangka panjang... dgn akal yg waras...

tapi masih ada juga bangsa melayu yg jadi barua cina... aku tak terkejut sebab masa jepun dulu pun ada melayu jadi barua jepun....

anwar sudah malu sendiri.... 16 sept hanya tinggal kenangan...
tu pun nak sambut jugak sebab dah malu...

bapak dajal nie memang seperti anjing tersepit...
tak terima kasih pak lah dah lepaskan dia...

tgklah bendera pkr kan lambang mata dajal ...

akta ISA memang tidak boleh dimansuhkan...
kalau tidak kestabilan negara akan tergugat seperti sekarang...

mereka gunakan alasan kebebasan bersuara konon...

apa lepas ini kalau ISA dimansuhkan org cina dan keling bebas menghina ISLAM ke?
macam kat denmark...

org MELAYU mari kita bersatu... jgn biarkan ISLAM diperkotak katikkan di MALAYSIA...

jadikan SINGAPORE teladan... lepas dapat kuasa PAP langsung tak bagi can parti lain naik... apa lagi MELAYU...

yusof dan edie aku tak tau berapa anwar bayar kat kau...

tapi ingatlah propaganda yg anwar cuba jalankan di internet tidak akan berkesan....

org dah boleh baca muslihat kau...

sebab tu kau asyik hentam org BN sahaja.... dgn harapan org benci BN khususnya UMNO..

pekong anwar kau tutup... kau jawab mcm2 cara...

kerjaan tak begitu bodoh nak bagi MALAYSIA nie senang senang kat anwar ...

anwar hanya layak jadi aktivis jalanan sahaja....


tgk apa jadi pada nasib melayu semenjak guan eng memerintah....

tak ada apa kan... sama juga mcm koh soo kun....

inilah akaibat kalau cina memerintah.... melayu terpinggir

yusof said...

Soalan Cepu Emas SPM;

1. Namakan parti politk yang memerintah Malaysia selama 50 tahun sehingga orang Melayu menjadi terpinggir?

Jawapan. ADA LEBIH DARI SATU JAWAPAN

A. UMNO

B. Perikatan

C. BN

D. PAS

E. DAP

F. PKR ( Bukan Jawapan )

yusof said...

Soalan Cepu Emas SPM;

1. Namakan parti politk yang memerintah Malaysia selama 50 tahun sehingga orang Melayu menjadi terpinggir?

Jawapan. ADA LEBIH DARI SATU JAWAPAN

A. UMNO

B. Perikatan

C. BN

D. PAS

E. DAP

F. PKR ( Bukan Jawapan )

TEAM B.I.O.N.I.C said...

anuar tu gay ka?

mkw said...

Salam...

Membazir lawat mangsa? Sedara yusof..hang kata x pi melawat tu save cost?? Ni...sapa yg sebenarnya tak ikhlas? Nampak sgt YAB Khalid ni pegi mana2 sumer claim duit kerajaan negeri! Apa salahnya kuarkan duit sendiri gi lawat. elaun besar...mana x besar. 1 kerusi ADUN..1 kerusi Parlimen!..xkan xleh kuarkan belanja sendiri pegi tgk org dlm kesusahan!! Org yg bela pemimpin macam ni mmg aku tabik! Sbb die klau susah mmg leh handle sorg2. Org lain x payah jenguk...apatah lagi hulur bantuan. Hebat tui hang sedara yusof.

Ni nak tanya...
Hang rasa terpinggir ka dok Malaysia? Hang ada umah? ada kereta? senang x hang dapat makan?
klau anak hang nak sekolah mudah x?
nak gi masjid susah x cari? Hang guna konsep apa yg wat hang rasa terpinggir ni?? Punya byk bantuan yg kerajaan bg pada org melayu hang x rasa bersyukur ke? nak sambung belajar, punya byk bantuan pendidikan yg ada. Tinggal lagi kena dpt keputusan cemerlang je utk layak. Patut pon buat camtu, kang kita elok bagi bantuan, depa enjoy smpai x lupa nak mengaji..bazirla camtu. Klau nak meniaga, berlambak skim bantuan yg kerajaan sediakan. Bantuan pertanian pon ada...hang rnak apa lagi?? Nak kerajaan suap sumer FREE ke? Fikir rasional la sedara...klau kes org asli di Australia itu baru dikatakan terpinggir. Kaum asal macam x wujud dibuatnya. Di Singapura pon same. Klau dok bwh telunjuk DAP, ada kemungkinan Malaysia jd macam Singapura. Masa tu hang menangis darah pon x guna.

Letak kepentingan negara lebih dari diri sendiri. Klau org dulu boleh berkorban utk kemerdekaan, xkan kita x boleh. Mmg BN de wat salah, tapi bukan semua benda salah. Apa keupayaan yg PR ada utk tadbir negara? Negeri pon tunggang langgang lagi...pelan2 kayuh laa..jgn TAMAK HALOBA.