Tuesday, April 14, 2009

Antara Nga, Ngeh Dan `Ngok'


Mursyidul am Pas yang juga Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat menyifatkan tindakan bekas Exco Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, Nga Kor Ming membaca ayat al-quran semasa berceramah dalam Pilihanraya kecil Bukit Gantang dua minggu lalu sebagai percubaan mengenali Islam melalui kitab suci itu.

Ini bukanlah kali pertama Nik Aziz mempertahankan suku sakat dan kaum kerabat. Nik Aziz pernah mempertahankan Mohamad Sabu apabila ditangkap berkhalwat dengan isteri orang di sebuah hotel di Kota Bharu, Kelantan tidak lama dulu. Menurut Nik Aziz, Mat Sabu tidak bersalah ada orang cuba memerangkapnya walaupun terang-terang Mat Sabu berdua-duaan dengan isteri orang dalam bilik hotel.

Nik Aziz juga mempertahankan Shahnon Ahmad, Sasterawan Negara yang juga Ahli Parlimen Pas kawasan Baling ketika itu yang menulis buku `Shit' yang mencarut dan memaki hamun Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir tidak lama dulu. Oleh kerana mahu mempertahankan suku sakat dan kaum kerabat, Nik Aziz mendakwa Tuhan juga mencarut.

Nik Aziz juga mempertahankan Presiden Pas, Hadi Awang yang mengeluarkan amanat UMNO kafir dan makanan yang dimasak oleh orang UMNO iaitu sesama Islam tidak boleh dimakan oleh orang Pas kerana orang-orang UMNO Kafir satu ketika dahulu.

Tetapi hari ini Nik Aziz, Haji Hadi dan pemimpin Pas yang lain bukan sahaja makan bersama DAP malah mempertahankan orang kafir yang mempersendakan Islam membaca ayat suci al-quran dengan kalimah yang tidak betul kerana atas kepentingan politik.

Inilah akibatnya apabila orang yang bertaraf alim ulama tetapi ada kepentingan politik. Nik Aziz sebagai alim ulama sangat dihormati bukan sahaja oleh orang Pas tetapi orang UMNO tetapi disebabkan mahu menjaga kepentingan politik suku sakat dan kaum kerabat perkara yang haram telah menjadi halal.

Buka kitab manapun berkhalwat dengan isteri orang, mencarut dan memaki hamun orang lain hukumnya haram dan berdosa. Tidak perlulah orang sesuci Nik Aziz membuat dosa mempertahankan orang macam Mat Sabu dan Shahnon demi kepentingan politik.

Sedarlah, Pas menang di Bukit Gantang kerana undi Cina manakala undi Melayu memihak kepada BN. Orang Melayu hari ini mulai sedar Pas diperguna oleh DAP untuk kepentingan politik mereka.

Jika benar Nga sudah terpaut dan mahu mengenali Islam, peluklah agama Islam dan jadi muslim yang sejati. Jangan setakat menghafal satu dua ayat yang tertentu kemudian dibaca dengan kalimah yang tidak betul untuk dijadikan modal politik.

Sedarlah, al-quran ada menyebut di akhirat nanti orang pertama yang akan dihumban ke dalam api neraka ialah golongan alim ulama kerana golongan ini tidak menjalankan tanggungjawabnya dan mempersendakan Islam.

26 comments:

yusof said...

nGA, nGEH, ngOK, singkatan bagi Bukit GAntang tenyEH UMNO sampai KO

AnakWatan said...

Mursyidul am Pas yang juga Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat menyifatkan tindakan bekas Exco Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, Nga Kor Ming membaca ayat al-quran semasa berceramah dalam Pilihanraya kecil Bukit Gantang dua minggu lalu sebagai percubaan mengenali Islam melalui kitab suci itu.


kepala hotak nik ajis lah... kalau nak mengenali ISLAM bukan masa ceramah politik aje...

apa nik ajis nie dah bahlul ke tak boleh beza antar org yg nak mengenali ISLAM dgn org nak menghina ISLAM....

dahlah yusof.... teruskanlah cerpen khayalan kau tu,,,

MELAYU dag semakin muak dgn pkr dan pas....

kau ckp apa pun kau tak boleh halang org melayu untuk bersatu semula....

yusof said...

Begini saja jawapannya, mestilah Nga tu terlebih dulu cuba mengenali huruf Arab, lepas tu cuba menyebutnya dengan ejaan Rom sebab di Malaysia pendidikan jawi untuk orang Melayu pun dah pupus di bawah UMNO. Bukankah ini jejak-jejak Nga cuba mengenali Islam?
Lagi pun orang Melayu tetap mampu mencari jalan untuk bersatu walau pun sudah tiada UMNO di dunia ini.
700 tahun dulu macam maca Melayu boleh bersatu dan bercakar-cakar sebelum wujud pun UMNO. Mereka akan bersatu di dalam konteks masyarakat Malaysia moden di luar logik pemikiran orang-orang UMNO dan penyokong-penyokong mereka.

AnakWatan said...

kalau nga celaka tu nak belajar Al-Quran kenapa sekarang dia senyap....


itu nak belajar ke....

kalau cina nak memahami ISLAM kenapa baru sekarang?

kenapa tidak sejak dari dahulu lagi...

aku masih ingat masa aku kecik lagi dah ada pelajaran MUQADAM kat TV1...

kenapa tak ada satu cina pun nak belajar sebutannya ...

kenapa sekarang?

kenapa tak pergi tanya JABATAN AGAMA ISLAM dahulu sebelum sesuka hati baca ayat Al-QURAN???

Untuk pengetahuan yusof... AL-QURAN ADALAH KALAM ALLAH S.W.T....

JGN DIPERMAIN2KAN... sedangkan org ISLAM pun jika salah tajwid semasa membacanya pun berdosa......

apakah CINA LAKNAT tu terkecuali...

kenapa org PAS yg bahlul tu suka sangat....


adakah sekarang ini cina laknat tu cuba belajar memahami ISLAM....

adakah dgn membaca satu petikan ayat Al-Quran (itupun dia bagi maksud yg mengelirukan dan bukan menyebut sepenuhnya)...
boleh dianggap cuba memahami ISLAM....

apakah cina kat malaysia nie cuba memahami ISLAM?

kalau ya kenapa ramai wanita melayu di jadikan pelacur oleh cina laknat...

pernah keluar di surat khabar .. satu syarikat cina kat malaysia memaksa staf melayunya minum arak ... (aku dah lupa bila dan dimana)

ituke cara nak memahami ISLAM

apakah perjuangan saudara yusof bengong ini sebenarnya,,,

segaja mengapi2 melayu supaya semakin berpecah atau cuba menyatukan melayu semula...

ataupun yusof ini adalah sepihan dari kelompok UMNO yg dipinggirkan hinggakan timbul perasaan hasad dengki seperti anwar untuk menjatuhkan UNMO... sekaligus memecahbelahkan melayu agar

bangsa cina dapat memerintah malaysia seperti yg terjadi disingapore....

adakah masa itu saudara yusof bengong akan menjadi jutawan dan mendapat anugerah TUN kerana jasa saudara yusof bengong memusnahkan melayu...

WaZiRai said...

Mana penyokong Pakatan Karat - pertahankanlah Nga dan Nik Aziz atau tak tahu macam mana nak jawab!

glokal said...

masalahnya, dah la bgtau surah yang takde dalam al-quran. itu la agenda kristianisasi, sebagaimana paparan khat diorg dalam tulisan arab, nampak macam ayat alquran, rerupanya ayat injil...

AnakWatan said...

bagi pas-pkr nga ngek ngok nie dah sama taraf malah lebih tinggi lagi dari ustaz....

sebab itulah mereka bermati-matian mencari apa jua jawapan unutk membela si nga ngek ngok nie....

akusukamu said...

ak rase nk tumbok jer muke nik ajis neh..

Azim said...

assalamualaikum... Yusof aku rasa ko nie mmg educated person kerana walaupon di maki hamun ko tetap beri fakta dan bukti yg kukuh...

tidak seperti yg lain hanya tau reply dgn memaki hamun jer.. ntah apa2 jer... boleh 1 geng dgn sabri chek... ckp berbuih2 apa yg dia melalut pon xtau....

aku rasa kalo cina baca kitab suci xjadi masalah, yg korg dok baca muqadam tue sbb korg dr kecik mmg dh islam, cuba bayangkan kalo korg nie blom islam??? aku nk beri 1 jawapan jer, korg islam atas tiket ibu bapa korg islam.... pernah x korg menghayati apa itu islam??

"Segala yg baik dtg dr Allah, segala yg buruk dtg dr diri sy sendiri"

Nauzubillah...

mba said...

salam, nampaknye...saudara AZIM macam bertenggek atas pagar jer...kalau pun nak baca al quran mestilaa suci dari hadas besar ataupun kecil...nga..ngek..ngok nie.. tau ker mandi junub(dah bersuci ker)...masha allah...astagfirullah...subhanallah

AnakWatan said...

aku masih heran tgk juak juak pas dan pkr nie...

sampai sekarang masih nak mempertahankan nga ngek ngok nie... kenapa?????

bukankah lebih baik kau org pertahankan AGAMA ISLAM yg kau anuti .....

apakah kau orang pas dan pkr nie ISLAM hanya pada nama sahaja

sehinggakan cina kafir laknat tu mempersendakan ISLAM kau anggap wali keramat....?????

atau kau org pas dan pkr nie tak paham maksud kalimah LAILA HA ILLALLAH.... pahami betul betul bukan setakat paham makna yg tersurat sahaja....

adakah sekarang nie si nga ngek ngok masih mendalami ISLAM lagi????

jawap lah juak2 pas dan pkr....

educated sahaja tapi tak beriman ... buat apa...
bab IMAN nie kau org pas dan pkr pun kena paham jugak... tahap mana IMAN kau orang?????

nik ajis juga ada bercakap yg ALLAH juga mencarut...
kenapa aku tak boleh??????

dulu nik ajis ada ckp... umno kafir sebab bersekongkol dgn cina dan keling...

sekarang.. nik ajis pun sama bersekongkol dgn DAP...

jadi adakah nik ajis dah jadi kafir???? nauzubillah

ibarat meludah kelangit... akhirnya jatuh kemuka sendiri juga

yusof said...

Jawapannya mudah saja, kala resepi makanan, buku novel dan hasil sstra boleh jadi hakmilik peribadi dan harta pesaka tidak boleh dibaca pun oleh orang yang tak berkenaan tanpa kebenaran atau sesudan dibayar dengan harga yang berpatutan. Tapi Islam dan ayat-ayat Al Quran bukan milik seiapa, mengapa hanya orang Islam saja boleh membacanya dan bila ada Nga, Ngeh dan Ngok ingin membacanya walau dengan bunyi yang sumbang, jangan pula ada orang Islam mahu memfintah yang bukan-bukan, kalau bunyinya tak betul, kita betulkan. Mereka pun sudah berbaik dengan Tok Guru Nik Aziz, mungkin langkah seterusnya Tok Gurun akan berpeluang memberikan erti ayat-ayat tersebut kepada orang-orang Cina ini dan siapa tahu akan terbuka juga hati hati mereka untuk merapatkan diri kepada Islam, tidak mustahil.

tony said...
This comment has been removed by the author.
tony said...

Haha yusof....ko pun mmg dah buta....terang-terangan dari posting ini menunjukkan sejarah tentang apa yang sudah berlaku pada PAS dlm isu ini....

Ko kata "mungkin langkah seterusnya Tok Gurun akan berpeluang memberikan erti ayat-ayat tersebut"....Oi kalau betul Nik Aziz nak diorg nak belajar Islam, take action dan start dakwah dari skrg. Jgn setakat di politik je.

haha ada lagi sorg yg bodoh, si Azim ni. Kite dari kecik mmg sudah diazankan, dan dilahirkan sbg seorg Islam. Okla, kalau kena niat dia nak belajar Islam, kenapa hanya ketika ceramah sahaja. Itu nampak sgt menunjukkan bahawa die menggunakannya utk agenda politik.

Wallahualam, segalanya adalah ketentuan Allah s.w.t . Saya ini hanya makhluk yg tidak berkuasa. Sekian

AnakWatan said...

aku sokong cakap azim... memang yusof educated....

tapi educated bab memutar belit... sama macam anwar...

apa azim pun kaki belit ke.... sampai dah tak kenal mana intan mana kaca?????

lihat sajalah jawapan yusof kat posting atas....

lain aku tanya lain dia jawab... siap pusing2 lagi tu...

yusof said...

1 Malaysia

Sdr Anakwata, Wazirai,Azmi, Tony,m mba dan yang seangkatan nya seperti yang dikatakan Dr Mahathir di dalam blognya tanpa tidak boleh mengenepikan teman-teman sebaya dari kaum Cina,India, Iban, Kadazan dan kaum-kaum lain walaupun masih menunjukkan sentiment akibat dari pengaruh golongan dewasa mereka juga, tapi saudara-saudara bukanlan jurang generasi seperti yang dikatakan Mahathir, kerana masa depan bukan untuk golangan pertengahan seperti ibubapa saudara dan yang lebih senior seperti Mahathir, masa depan adalah untuk generasi yang seangkatan dengan saudara-saudara, maka sekiranya saudara ingin mencari 1 Malaysia seperti yan g mahu diketengahkan oleh Najib bukanlah dengan mencari 1 Malaysia melalui lorong-lorong lama yang sudah dipenuhi dengan lubang-lubang yang sengaja ditimbus supaya tidak kelihatan dan sekiranya saudara mau juga mencari 1 Malaysia melalui lorong-lorong lama ini, takut-takut saudara akan terjerumus ke dalam lubang-lubang ini, seperti di sebutkan tadi, masa depan bukan lagi untuk golongan pertengahan seperti saya, masa depan adalah untuk anda semua, jika hendak berbaik, bercakaran, berperang, bergaduh di masa hadapan adalah sesama anda juga, jadi sekiranya betul-betul saudara-saudara mahu mencari 1 Malaysia, carilah melalui lorang-lorang yang saudara-saudara tedas sendiri tanpa dipengaruhi oleh golongan lama kerana mereka juga tidak bebas dari minda-minda korupsi, jangan biarkan hidup diselubungi oleh prasangka-prasangka buruk kerana prasangka-prasangka buruk ini jelasnya bukan terbit dari minda-minda saudara-saudara sendiri, sekiranya anda berjaya melepasi prasangka-prasangka buruk ini, maka mencari 1 Malaysia untuk masa hadapan saudara-saudara adalah keinginan mencari satu titik pertemuan tanpa mengira siapa datang dulu ke Negara ini, siapa lebih dulu member I peha lalu mengingatkan yang menerimanya jangan pula hendak betis, sentiment ini memang ada tapi hanya sesuai untuk golongan –golongan lama dan tidak semestinya boleh dipakai lagi. Fikirkan apa yang anda mahu untuk masa depan anda di negara ini tanpa diselubungi oleh prasangka buruk dari situasi di negara lain. Maka carilah 1 Malaysia yang sebenarnya untuk masa hadapan saudara-saudara.

AnakWatan said...

yusof hentikanlah cerpen cerpen bodoh kau tu....

asyik putar belit cerita sahaja...

rumusannya mudah....

koyakkan kain org lain...

kain sendiri walaupun koyak harus ditutup dgn apa cara sekalipun....

bukan begitu yusof....

tulisan kau tu tak memberi apa makna ....

kecuali pada pencacai2 pas, pkr dan dap yg teramat taksub sahaja...

tony said...

Sedara Yusof, kenapa suka bercakap tentang perkara merepek. Anda cakap tidak mahu dipengaruhi golongan lama sedangkan anda sendiri telah dipengaruhi . Anda tidak menjawab soalan kami bahkan merepek dengan fakta tak berasas.

Kami tidak buta seperti kamu Yusof. Kami lihat sendiri apa yang berlaku pada negara ini sekarang kerana rakusnya pihak pembangkang. Tidak dinafikan politik memang sebegini. Dua2 pihak tidak akan mengalah dan kalau pihak pembangkang betul2 syg akan negara, maka berhentilah bersandiwara.

Pemerintahan Najib yang baru ini insyaAllah akan membawa perubahan. Janganlah asyik di takuk lama je yusof. Politik kedai kopi xkan bertahan

AnakWatan said...

aku heran tengok PAs sekarang nie...

penzina diangkat dan dimuliakan ....

apakah ini perjuangan parti yg rata rata dianggotai oleh pak pak lebai... alim ulama'...

malu aku sebagai seorang ISLAM...

bukannya mencegah yg mungkar sebaliknya bersekongkol dgn penzina... perasuah...

PAS PAS... apa dah jadi gamaknya...
atau mungkin ini adalah budaya baru ISLAM LIBERAL?????

yusof said...

JOHOR BAHRU 20 April (Utusan Malaysia )- Rakyat Malaysia daripada golongan sederhana memerlukan sekurang-kurangnya RM1 juta ketika bersara sekiranya mahu mengekalkan gaya hidup semasa.
Pengurus Negara ESG Direct Asia Pte. Ltd. bagi Malaysia, K. Sasitharan berkata, bagaimanapun jumlah itu sebenarnya hanya sekadar ‘cukup makan’ jika diambil kira kos perubatan dalam tempoh berkenaan. Beliau berkata, berdasarkan tinjauan yang dijalankan mendapati hanya 10 peratus rakyat Malaysia yang memiliki simpanan yang baik untuk menghadapi zaman persaraan mereka nanti.
”Namun, simpanan tersebut bukan hasil daripada tabiat menabung tetapi sebaliknya disebabkan mendapat gaji besar sehingga menyebabkan simpanan dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja mencukupi,” katanya kepada Utusan Malaysia selepas mengadakan Seminar Khas Perancangan Kewangan sempena Minggu Saham Amanah Malaysia 2009 di sini.

Ini semua ada bersesuaian dengan BN Grand Design untuk ekonomi Malaysia yang mahu memastikan 90% BENDA YANG BAIK-BAIK DISINI seperti jalanraya, kereta mewah, hingga benda-benda asas seperti penjagaan kesihatan dan air bertapis, melancung setiap musim cuti dimiliki oleh pihak persendirian dan hanya 10 peratus sahaja rakyat Malaysia mampu memiikinya walaupun selepas bersara. Yang lain kalau hendak juga kenalah sanggup mengenepikan benda-benda lain dalam hidup mereka atau sangup menyembah diperlakukan seperti peminta sedekah atau dengan cara lain ialah melalui kaedah gelap termasuk melalui amalan rasuah dan jenayah. Inilah dia ekonomi Maalysia

Azim said...

Assalamualaikum,

Berbalik kepada jawapan Tony "Kite dari kecik mmg sudah diazankan, dan dilahirkan sbg seorg Islam. Okla, kalau kena niat dia nak belajar Islam, kenapa hanya ketika ceramah sahaja. Itu nampak sgt menunjukkan bahawa die menggunakannya utk agenda politik

betul dari kecik kita mmg diazan di telinga kanan dan iqamah di telinga kiri, tetapi adakah itu Islam..??? Orang Islam adalah org yang melakukan kewajipan mereka mengikut Islam dalam kehidupan seharian... seperti sembahyang 5 waktu sehari semalam, berpuasa pd bln ramadhan, naik haji ke Mekah, amal makruf nahi munkar dan lain-lain lagi...... Kalo ko kata org Islam di azan masa kecik, ak rasa 10 tahun lagi org tanya apa bukti awk Islam, tunjuk jer kad pengenalan.... nie ada perkataan Islam... betul x???

Untuk jawapan mba "saudara AZIM macam bertenggek atas pagar jer...kalau pun nak baca al quran mestilaa suci dari hadas besar ataupun kecil...nga..ngek..ngok nie.. tau ker mandi junub(dah bersuci ker)...masha allah...astagfirullah...subhanallah" .... Erm untuk memegang Al-Quran memang kita kena berwuduk dahulu, suci dari hadas besar dan kecil, masalahnya skrg nie, dia membaca sepotong ayat bkn membaca keseluruhan Al-Quran... Jawapan ak senang jer, masa ko baca doa makan masa nk makan ko ader ker pergi ambik wuduk, suci hadas kecik dan besar apa smua???

"Segala yg baik dtg dr Allah, segala yg buruk dtg dr diri sy sendiri"

Nauzubillah

tony said...
This comment has been removed by the author.
tony said...

Haha....sudah nyata Azim ini seorang yang jahil . Apabila kita sudah mengucap dua kalimah syahadah, maka sudah Islamlah kita. Sbg seorg Islam maka kita memang perlu melaksanakan kewajipan.

Walaupun ada yang tidak melakukan kewajipan, adakah mereka kafir? Tidak...mereka boleh dikategorikan sbg fasik. Itulah nak berlagak pandai si Azim ni padahal bodoh dan jahil.


Untuk jawapan mba "saudara AZIM macam bertenggek atas pagar jer...kalau pun nak baca al quran mestilaa suci dari hadas besar ataupun kecil...nga..ngek..ngok nie.. tau ker mandi junub(dah bersuci ker)...masha allah...astagfirullah...subhanallah" .... Erm untuk memegang Al-Quran memang kita kena berwuduk dahulu, suci dari hadas besar dan kecil, masalahnya skrg nie, dia membaca sepotong ayat bkn membaca keseluruhan Al-Quran... Jawapan ak senang jer, masa ko baca doa makan masa nk makan ko ader ker pergi ambik wuduk, suci hadas kecik dan besar apa smua???

Ni lagi satu kebodohan ko. Kite mmg dah Islam. Ko faham x apa maksud doa yang kita baca. Ape la bodoh sgt, masa nak makan tu mesti la suci dari hadas besar. Kita org Islam dah diajar awal-awal tentang perkara ini. Mungkin si Azim ini selalu makan ketika berhadas. Lagipun, yang lebih relevan ialah kita suci daripada hadas. Yang si nga kor ming ni dahlah makan dan bergelumang dgn babi, ape cite tu? Die x suci dari hadas la tu kan???

Segalanya adalah ketentuan Allah. Saya hanya makhluk yang tidak sempurna dan jika ada salah silap betulkan.

mba said...

alhamdulillah, salam saudara TONY kerana menerangkan perkara mudah kepada saudara AZIM...sepatutnya kita sebagai umat yg mengaku ISLAM mestilaa sekurang2nya suci dari hadas kecil maupun hadas BESAR...entah2 saudara AZIM dah kencing pun tak basuh anu nya....lepas tu terus makan ker..minum ker..etc.. wallahualam..

yusof said...

Bila membaca tentang "Kite dari kecik mmg sudah diazankan, dan dilahirkan sbg seorg Islam dan isu Ng membaca cuba ayah suci Al Quran, teringat cerita seorang teman yang warak, juga seorang pegawai perubatan bertugas di HBKL, kerana sedang belajar untuk menduduki peperiksaan pakar perbidanan, beliau diberi peluang bertugas sepenuh masa di unit perbidanan dan kerap mengambil tugas untuk wanita melahir anak, setiap bayi selepas dilahirkan beliau azankan tidak kira Islam dan bukan Islam di dalm bilik bersalin, maka tercetuslah satu isu yang boleh dikatakan akhir telah menjadi isu perkauman sehingga taman tadi telah ditukarkan ke unit lain. Satu ketika teman tadi telah mengazankan seorang bayi berbangsa Cina yang secara kebetulan disaksikan oleh seorang penelia kanan jururawat yang diketahui warga HBKL seorang yang aktif dalam Wanita UMNO, tanpa disedari teman, jururawat itu telah membuat komplain kepada pengarah HBKL yang terus memangil teman saya untuk menjelaskan mengapa beliau mengazankan bayi bukan Islam. Taman tadi rasa terpingga-pingga, api masih sedar apa tujuan beliau melakukan perkara itu, untuk menyakinkan dirinya,ibu kepada bayi itu turut dipanggil ke pejabat pengarah untuk menyatakan sesuatu, maka inilah jawapan wanita Cina seperti yang didengar oleh teman dan semua orang dalam bilik pengarah: "Gua sakit ka bila mau beranak, gua suruh ini doktor baca itu pada telinga anak gua, itu gua punya pasal". Lepas itu muka juruwarat tadi, pengarah dan ketua unit perbinanan macam merah padam. Inilah kisah hak manusia ke atas perkara-perkara yang berkaitan dengan Islam. Sikap orang UMNO baik lelaki dan perempuan tidak pernah berubah. Kalau nak tau tanyalah pada kakitangan-kakitangan HBKL yang senior-senior, semua tahu kisah ini.

tony said...

Nampaknye yusuf ni dah kehabisan idea. Ape kene mengene org2 hospital itu dgn umno? Dah habis idea ke bang??

Baiklah, jgn salah faham. Maksud sy yg kita diazankan dan dilahirkan sebagai Islam itu ialah, bukannya lahir terus Islam ya. Mengikut kata ustaz sy, yg blm baligh ni xde tuntutan. Oleh itu, jgn salah faham dan mungkin sy membuat sedikit kesilapan ayat. Tetapi yusof, ko mmg dah xde modal ke...haha