Friday, April 24, 2009

Baru Sekarang Fairus Tahu Siapa Anwar Yang Sebenarnya!


SPRM telah mengesahkan bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang 1 Mohamad Fairus Khairuddin tidak bersalah dan setelah proses siasatan dijalankan didapati tiada asas untuk mendakwanya.

Tetapi bagi Anwar Ibrahim, maruah Fairus tidak penting dan apa yang paling penting Fairus perlu diganti dengan pemimpin lain dan satu pilihanraya kecil perlu diadakan di Penanti. Sekarang baru Fairus tahu siapa Anwar Ibrahim yang sebenarnya.

Kalau Anwar suka sampai ke Taiwan dia suruh orang mengejarnya tetapi kalau Anwar sudah tidak suka dia akan campak ikut sesuka hatinya.

Tetapi Fairus masih boleh menarik nafas lega kerana `jerat' yang dipasang untuk mengaibkannya tidak mengena dan SPRM telah membersihkan namanya tidak terlibat sama sekali dalam penyelewengan membabitkan syarikat kuari di Seberang Perai sebagaimana dakwaan Ketua Angkatan Muda PKR Kepala Batas, Amizuddin Ahmad Februari lalu.

12 comments:

AnakWatan said...

anwar dah ketandusan idea....

najib beri kejutan demi kejutan pada anwar... akhirnya anwar terduduk beb..

AKU SOAL KAU SEKALI LAGI...

tuan penasihat mamak banyak berjasa juga pada negara....

takat PRK tu apalah sangat...

kalau tuan kaki jubor anwar apa jasa dia pada negara wahai yusof...

JAWABLAH YUSOF.... atau kau dah tak pandai nak jawab...

kalau kau nie educated kau jawab la bukan pusing sana pusing sini macam tuan kaki jubor jugak...

Khairi Jalalluddin said...

Anwar dah mula gelabah bila, Najib naik PM kerana Karisma dan Aura Najib memikat rakyat.

yusof said...

Akan disenaraikan jasa mamak satu persatu, Datuk Dr Mahathir yang dikenali kerana projek-projek penswastaan selama 20 tahun supaya semua yang baik-baik berada di tangan pemilik sendirian dan kroni-kroni, bukan untuk semua rakyat memilikinya atau untuk mendapat faedah darinya kecuai kalau sanggup berbanting-tulang dengan mengenepikan benda-benda perlu untuk membayar bagi mendapatkan benda-benda yang baik-baik ini. Buktinya, dalam beberapa hari ini Najib sendiri sendiri kesan dari jasa-jasa mamak ini di KL, segala projek penswastaan dan jalan-jalan bertingkat telah dibena tapi hanya untuk menyusahkan pengguna-pengguna, sekarang dia kata hendak menyesaikannya, apalah dalam otak Najib sekarang, beri lebih banyak projek kepada kroni untuk membena tempat letak kereta, jalan-jalan bertingkat supaya dapat banyak untung dari tol. Najib akan menyambung jasa-jasa mamak dengan cara ini.

AnakWatan said...

YUSOF apakah kamu ini bodoho dan bebal...

mengapa soalan aku kau tak berani nak jawab sebaliknya kau asyik mengutuk org lain sahaja...

heran aku melihat yusof ini...

aku soal kau lagi sekali yusof

kalau tuan kaki jubor anwar apa jasa dia pada negara wahai yusof...

beranikah kau menjawab soalan aku ini... ?????
jika kau berada dipihak yang benar tentu tidak sukar bagi kau menyenaraikan jasa jasa tuan kaki jubir anwar ini kan????

akhirnya kau telah membuka pekong kau sendiri yusof... kau telah kalah...

jerat kau akhirnya memakan diri kau sendiri... lihat sajalah bagaimana kau mengata tuan penasihat mamak... tapi kau tak mampu nak mempertahankan tuan kaki jubor anwar...

yusof said...

Pernah tak bila ada oang tanya pada pekedai, apa pasal lambat buka kedai, jawabnya, hallo ini takda kena mengena dengan saya takda main layang-layang semalam. Ni lah juga cara pengerusi SPR megeluarkan kata-kata bukan jawapan agaknya bila wartawan malaysia bertanya mengapa SPR lewat mengistiharkan tarikh PRK walau sudah ada mesyuarat hari Rabu lepas, maka kata pengerusi SPR tu, ini takda kaitan dengan masyuarat kabinet, wartawan tak tanya pun soalannya. Nampak sangat pengerusi SPR ni bengap sangat. Tapi SPR tak dapat elak juga tentukan tarikh ni sebab Fairuz tetap letak jawatan sebagi DUN walau pun takda kes rasuah. patut dua(2) ekor DUN bebas Perak tu sudah pun masuk makamah lebih dulu letak jawatan supaya PRK boleh diadakan. Orang-orang macam nilah yang diharap-harapkan oleh UMNO untuk menyokong kerajaan BN, macam KM Melaka dah sah dilarang dari bertanding jawatan Naib Presiden, tetap kekal jawatan dan ditambah lagi dengan jawaan baru parti. Inilah reformasi Najib.

AnakWatan said...

sudahlah yusof....

dah tak tau nak jawab kau pusing lain pulak....

samalah kau nie macam tuan kau tu...
tuan kaki jubor anwar....

orang lain semua salah belaka...
bila kena batang hidung sendiri... senyap.... tak tau nak jawap apa dah...

yusof said...

Ada dua jenis jasa, satu adalah bentuk kebendaan yang banyak dibuat oleh banyak pemimpin sejak zaman dulu kala lagi untuk menaikan nama mereka tapi di atas kesangsaraan hidup rakyat. Contohnya firun memang mau dikenang jasa kerana membena bangunan pirimid yang sukar ditandangi oleh manusia zaman sekarang, tapi sampai sekarang pun manusia mula mengetahui betapa ramai rakyatnya yang menderita untuk memenuhi jasa firun. Zaman ini mamak Mahathir pula yang mengulangi cara yang sama kerana mau dikenang jasa kerana membina infrastruktur dan projek mega, tapi sapa yang mendapat untung yang sampai mati pun tak habis? Tapi ternyata bentuk kebendaan ini tidak boleh kekal kerana segala benda boleh diambil balik walau pun semasa hayat hidup. Apa itu jasa namanya setelah mamak menghabiskan harta negara yang tersimpan begitu lama untuk membangunkan projek meganya dan rakyat pula terpaksa membayar seumur hidup hingga ke anak cucu pun tak abis. Satu lagi jenis jasa yang tidak pernah diberikan oleh mamak ialah memberi peluang rakyat untuk merasai pengalaman baru yang bebas dari kebendaan. Kata-kata segala benda boleh diambil balik, tapi, tapi pengalaman tidak boleh diambil atau dirampas oleh sesiapa pun. Inilah jasa yang telah ditaburkan oleh anwar kepada seluruh rakyat hingga ke kelangan masayarakt ekslusif termasuk raja-raja dan sultan-sultan. Pernah sesapa berpeluang mendengar membaca atau menonton seorang raja dan anak raja memberikan pendapat di khalayak ramai di dekad-dekad yang lalu, paling berani pun seorang Sultan Perak menunjukkan tidak setuju kepada kuasa eksekutif hanya mampu dengan menyimpan janggut saja. Sekarang sesiapa pun sudah berani bersuara, rakyat, pekerja, ulamak, pengurus, doktor, professional, raja-raja dan ini semuanya adalah datang dari jasa anwar yang tidak boleh diukur dengan tinggi bangunan, panjangnya lebuhraya, peratus ekuiti kerana pengalaman baru adalah harta yang tidak boleh dirampas oleh oleh orang lain, samada dibawa mati atau boleh dikongsi oleh orang lain di masa ini dan sampai bila-bila.

AnakWatan said...

sekarang kau tulis pulak apa jasa tuan kaki jubor anwar pujaan kau tu...


jgn nak berdalih lagi

yusof said...

Tak payah sampai jadi angkasawan untuk nak faham apa yang saya telah tuliskan tentang apa itu jasa. Syarat asasnya cuma kemahiran membaca, kalau tiada kecederaan pada otak, mampulah memikirakan apa ertinya jasa. Hasil dari pembelajaran ini sesaorang sekurang-kurangnya boleh menyenaraikan ada dua jenis jasa, pertama bentuk kebendaan yang mudah dibuat perbandingan dan jenis yang keduanya bentuk pengalaman yang berguna bagi pembangunan minda untuk masakini dan masa akan datang.

AnakWatan said...

tak payah nak berkias-kias, berbelit belit.... cakap aje apa jasa tuan kaki jubor anwar pujaan kau tu pulak...


bukan susah sangat nak tulis kan...

kenapa kau boleh tulis cerita org lain .. tapi nak tulis jasa tuan kaki jubor anwar pada negara begitu susah...

atau... kau pun sedar yg tuan kaki jubor anwar tu tak ada jasa langsung... hehehehe

tulis je la .. yusof kalau kau berada dipihak yg benar... bukan hanya pandai kutuk org lain aje..

aku masih menanti jawapan dari kau.. maksud aku jawapan yg telus, benar , jujur dan ikhlas bukan berkias atau berbelit macam ular maaa...

rahman,ahchong,muniandy said...

Jika diteliti peranan Melayu di Pulau Pinang kini yakni semenjak PR mengambil alih kerajaan dari BN dengan kerajaan terdahulu di bawah Barisan Nasional adalah amat jelas perbezaannya. Lihat bagaimana Cina DAP telah menguasai hampir keseluruhan EXCO Negeri. PR Melayu hanya diberi peranan memegang portfolio 'Second Class' yang tidak penting manakala portfolio penting seperti kewangan, tanah, pembangunan dan kerjaraya dikuasai oleh orang Cina. Berbanding kerajaan terdahulu walaupun Ketua Menteri dipimpin oleh Gerakan namun EXCO Melayu UMNO masih diberi peluang memegang portfolio kewangan dan portflio penting lain.

Alasan yang diberikan Anwar bagi menjelaskan penguasaan DAP adalah amat mudah. Kononnya dengan perubahan senario politik ini yakni memberi lebih kuasa kepada orang Cina dapat menghapuskan kronisme dan penyelewengan yang menurut Anwar sering dilakukan oleh pemimpin UMNO dulu walhal tidak pernah sekalipun tuduhan tersebut disertakan dengan bukti yang sahih. Lebih menyedihkan lagi kini, sejak DAP berkuasa, sudah banyak tanah yang sebelum ini digazetkan sebagai tanah pertanian ditukar kepada industri yang jelas menguntungkan tokey-tokey besar Cina.

AnakWatan said...

yusof....
aku masih menanti jawapan dari kau.. maksud aku jawapan yg telus, benar , jujur dan ikhlas bukan berkias atau berbelit macam ular maaa...