Monday, April 6, 2009

Tun Mahathir Tahu Siapa Sebenarnya Anwar


Orang yang paling kecewa melihat Mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad kembali ke pangkuan UMNO dan menyatakan sokongan terbuka kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ialah Anwar Ibrahim.

Kerana bagi Anwar, beliau boleh menghadapi sesiapa sahaja didalam UMNO tetapi bukan Tun Mahathir. Ini kerana sebagai orang yang diangkat daripada bawah dan diletak hanya setangga lagi untuk menjadi Perdana Menteri, Tun Mahathir tahu siapa Anwar yang sebenarnya!

Ketika berlaku kemelut politik antara Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dengan Tun Mahathir orang yang banyak meraih keuntungan politik ialah Anwar. Perselisihan pendapat antara kedua negarawan ini digunakan oleh Anwar dan parti pembangkang untuk menyerang dan melemahkan UMNO. Hasilnya dalam PR12 lima negeri telah kecundang dan jatuh ke tangan pembangkang.

Tetapi hari ini UMNO dan BN bangkit. Tun Mahathir telah turun berkempen di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Apa yang menjadi kerisauan Anwar telah berlaku - Tun Mahathir telah turun padang berkempen dan menyatakan sokongan terbuka kepada kepimpinan Najib serta yakin UMNO mampu merampas kembali kerusi yang jatuh ke tangan pembangkang.

Anwar risau kerana ahli-ahli UMNO yang dulu menyokong Tun kini telah kembali bersatu. Anwar juga tahu rahsia Pakatan Pembangkang berjaya menawan lima negeri bukan kerana mereka kuat tetapi ada ahli-ahli UMNO yang tidak berpuas hati dengan kepimpinan Abdullah telah menyokong parti pembangkang.

Peralihan kuasa Abdullah kepada Najib telah membuka buku baru dalam lanskap politik negara. Umpama Biduk lalu Kiambang bertaut. Ahli-ahli UMNO yang berjumlah lebih 3 juta orang telah kembali bersatu dan sudah bersedia untuk mengembalikan semula kegemilangan dan mengangkat semula martabat UMNO dan BN ke tempat yang asal.

Pilihanraya kecil Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai adalah penentu apakah tranformasi ini sudah bermula. Jika BN menang di semua tiga kawasan pilihanraya kecil ini, Anwar dan Pakatan Pembangkang bolehlah bersiap sedia untuk menghadapi Pilihanraya Umum ke 13.

49 comments:

yusof said...

Mahathir tidak pernah kembali ke pangkuan UMNO kerana parti UMNO yang ditubuhkan tahun 1946 dibiarkan hilang dari daftar Pendaftar Pertubuhan pada tahun 1987, mustahil pada ketika itu Mahathir akan membenarkan makamah menerima rayuan untuk mengidupkan semula UMNO kecuali Mahathir hendak berdepan semula dengan Ku Li dalam pemilihan jawatan presiden yang baru, lagi pun parti UMNO palsu sudah pasti diterima masuk ke dalam daftar Pendaftar Pertubuhan dengan nama UMNO PALSU, ini kerja Mahathir sampai dah nak nyayuk pun masih boleh berlakon. Tapi sebab sebenarnya ialah dia mesti tuntut semula parti ciptaanya ini jangan sampai Najib lawan tokey.

yusof said...

Mahathir mahu menunjukkan rasa nostalgia dengan memberi tahu Bapak Najib telah menerima borangnya untuk menjadi ahli UMNO, sebenarnya dia nak beritahu Najib, dulu bapak kau terima borang untuk masuk parti bapak kau, tapi mana ada lagi parti bapak kau, kalau tak kerana aku parti bapak kau tu hilang dari daftar pendaftar pertubuhan, tapi kalau tak kerana aku juga tak mungkin wujud parti UMNO palsu ini, ini parti aku dan tiada siapa berhak menghalang aku menuntut kembali parti yang aku cipta ini.

yusof said...

Sebenar Mahathir yang sudah hampir nyanyuk itu masih mahu aktif berkempen dalam pilihanraya dia mahu menunjukkan kepada orang tiada siapa boleh tanding dengan dia, parti sebesar UMNO dulu pun boleh dia lanyak sampai hilang dari daftar, siapa boleh tanding dia, dari 1987-1990, dia hanya seorang wakil rakyat bebas macam 3 ekor di Perak sekarang, tak pengang jawatan presiden parti, tapi masih boleh kekal jadi PM Malaysia, apa itu jawatan menteri, dia takda heranlah, orang lain dalam parti UMNO palsu lumba-lumba mau cari jawatan, anwar dia boleh taruk dalam, jadi pada najib jangan main-main dengan dialah, kena sedar sapa tokey.

AnakWatan said...

dah lah yusof....

tak payah karang cerpen lagi...

BN akan MENANG....

pr akan REBAHHHHHHH...

anak tiri tok menakan said...

tak payah susah-susah berdebat.
tengok dan lihat je esok. setahu hamba, semua PR sapu. che det termenung selalu. bukan apa menyesal tak terkata.
Dulu bolehlah bising2 sbb DSAI dok dalam lokap tapi lani dia tengah dok dengaq kat depan tu.
APA LU MAU CAKAP.

AnakWatan said...

org pkr jgn perasan la...

malu sebdiri nanti ...

BILA BN MENANG...

APA LU MAU CAKAP...

bang_caq said...

ni org pas nk jawab..setakat nk kempen guna duit ble la b-end.. kalu menang pun pasai rasuah byk sgt..lepas 2 p ambik pengundi hantu d danok bawa mai b.gantang.. perjuang pas kerana agama bangsa n negara.. xdak rasuah.. ada laporan rasuah kt parti pas..xdak kan.. perjuangan pas ikhlas.. TAKBIR!! TAKBIR!!!!!

AnakWatan said...

org PAS lagi celaka....

cina baca Al-Quran tak betul siap takbir... apa kes...

kau biarkan cina laknat persendakan ISLAM.... cilanat punya PAS....

PAS=Pati Ajaran Sesat

sokong cina laknat baca Quran tunggang langgang masuk syurga la ye... apa kes nik najis nie...

kalau UMNO kafir... mazhab apa kauorang pakai haa

yusof said...

Fikirlah cara lojik, macam 1+1 jawabnya 2, bukan sejuta. Mahathir rampas kuasa secara haram dan sampai sekarang pengikut2 yang menwarisi kuasa haram yang memberi kemewahan kepada pemimpin UMNO plasu dan kroninya memberi makan pada isteri dan anak-anak, ini cara orang kafir. Orang kafir mana tau kuasa dan harta tu dapat cara haram ke tidak. Sebab tu fatwa Tuan Guru Nik Aziz sampai sekarang orang UMNO tak boleh pertikaikan.Kalau UMNO palsu menang pun kuasa yang dapat tetap warisan Mahathir, pencipta UMNO palsu. Kuasa UMNO palsu tetap haram.

add said...

Babi betul la yusof ni....
Bang_caq ni pun bahlol juga...
Anak tiri tok menakan ni pun gila meroyan juga........

AnakWatan said...

"Dalam Islam, orang Islam digalakkan mengetahui agama lain, tak salah orang Islam baca Bible atau kitab agama lain untuk memahaminya. Jadi, jika bukan Islam nak memahami Islam, takkan kita nak sekat dia," katanya pada sidang media di Markas Pas Bukit Gantang di Air Kuning, dekat sini hari ini.

Itu kata Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat, Datuk Mustafa Ali...

inilah manusia sial...

bila pulak ISLAM menggalakkan kita mengetahui bahasa lain dan tak salah baca bible...

setahu aku ALLAH ada berfirman dalam surah Al-Kafirun "..aku tidak menyembah apa yg kamu sembah dan kamu tidak menyembah apa yg aku sembah... bagi kamu agama kamu bagi aku agama aku....

org PAS nie memang dah sah sesat...
lagi menyesatkan...

kalau cina laknat tu nak belajar membaca Al-Quran bukan sebut masa ceramah aje... lagipun kenapa

kalau tak reti kenapa tak baca tgk teks.. biar sebutan betul.. ini tidak... cakap mcm dah belajar membaca Al-Quran sepuluh tahun... ptuiii

celaka PAS... pas lebih hina dari BABI

PAS memang sial... bela org hina ISLAM... kalau dia ada hati dgn ISLAM kenapa masa pkr memerintah tak ada bagi peruntukan untuk MASJID pun...

sial PAS.. nik najis dah makin celaka

AnakWatan said...

pembetulan aku sebut

"bila pulak ISLAM menggalakkan kita mengetahui bahasa lain dan tak salah baca bible..."

maksud aku bila pulak ISLAM menggalakkan kita mengetahui agama bangsa lain dan baca bible?????

yusof said...

Otak anakwatan ni sempit macam lubang hidung kena selsema, ISLAM mengalakkan orang Islam menuntut ilmu di dalam belbagai bidang, termasuk satu bidang yang disebut Comparative Religion. Kalau orang Islam tak dibenarkan membaca kitab agama lain, maka takda lah orang Islam yang mempunyai kepakaran dalam bidang Comparative Religion. Masa aku belajar di sekolah menengah rendah Melayu dulu masa di bawah UMNOlah, kami pun baca buku sejarah tentang macam-macam agama dan jenis-jenis kitabnya, bila masuk zaman UMNO palsu ni dah takda dah. Kalau nak dikatakan Mustafa tu sial, UMNO pun lagi sial juga kerana mengajar pelajar Melayu tentang sejarah agama lain di masa lalu, tapi takda pula cerita tentang orang Melayu menganut agama lain secara beramai-ramai. Jadi memanglah betul apa yang dikatakan oleh Datuk Mustafa Ali, cuma anakwatan aja yang tak cukup baca.

AnakWatan said...

baca bukan menghayati lah bodoh kau nie yusof...

bebal... kalau dah bebal kepala hotak penuh dgn najis shit mcm anwar ginilah jadinya....


kalau kau org ISLAM mudah mudahan kau terima bala' dari ALLAH bersengkongkol dgn PAS laknat tu...

yusof said...

Berbalik kepada topik ni, ngapa Mahathir nak masuk balik parti ni, sebab parti ni milik dia punya. Siapa yang boleh mempertikaikan fakta ini, kalau bukan Mahathir yang pegang jawatan PM selepas Tun Hussin Onn, tak wujudlah parti UMNO palsu ini. Katakanlah Musa Hitam diangkat oleh Tun Hussin Onn untuk menjadi Timbalan PM dan kemudianya menjadi PM, bererti tradisi demokrasi yang dibangunkan oleh Tun Hussin Onn akan berterusan dan kedua-dua bekas PM tetap mati semasa berada di dalam parti mereka. Sebab Musa Hitam tu agak sekular sikit, dia tak akan tawar Anwar masuk ke UMNO, tapi dalam parti UMNO mungkin ada proses demokrasi yang lebih progresif, sesaorang mungkin Ku Li melawan Musa Hitam dan menang jawatan presiden dan jadi PM. Tapi kalau Ku Li jadi PM, sapa pula timbalannya. Mahathir? Tak mungkin, sebab Mahathir tak suka jadi NO.2, mungkin la ni, dia dah ada kat Kedah jadi gembala lembu, Dr Asmah jaga klinik. Anwar macam mana, pada ketika Mahathir tawar dia masuk UMNO, PAS juga tawar jawatan presiden. Jadi ketika ini anwar mungkin jadi ketua pembangkang dari PAS yang lebih kukuh dan mungkin boleh berjaya menarik sokongan orang Malaysia dan akhirnya memberikan kemenangan kepada PAS dalam pilihanraya umum dan anwar jadi PM. Demokrasi di Malaysia menjadi lebih sihat tanpa amalan rasuah yang berluasa. Back To The Future.

WaZiRai said...

Saudara Yusuf,

Jika Anwar menerima tawaran sebagai Presiden Pas dahulu, Pas sekarang ini bukan jadi Parti Islam - tapi sudah lama tenggelam.

Tengok apa yang Anwar lakukan dalam UMNO. Dialah Bapak Rasuah & Politik Wang yang menjadi barah dalam UMNO sekarang ini.

Tahun 1993, Anwar berjanji dihadapan Pak Ghafar bahawa beliau tidak akan mencabar Pak Ghafar sebagai Timbalan Presiden UMNO.

Tetapi dalam diam, Anwar menghantar ejen-ejennya menjelajah seluruh negara menabur wang ke bahagian-bahagian untuk mendapat pencalonan bagi jawatan Timbalan Presiden dan Anwar menang.

Inikah pemimpin yang saudara agong-agongkan untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia???

Inikah pemimpin yang saudara kata, `Demokrasi di Malaysia menjadi lebih sihat tanpa amalan rasuah yang berleluasa'?

Look To The future.

yusof said...

Semasa masih sebagai PM dan lepas bersara pun Mahathir sentiasa mengatakan sebab anwar dibuang dari jawatan TPM kerana anwar yang bermoral rendah dan homoseks, tapi dalam kempen PRK ni pula, dia kata sebab anwar nak naik tangga cepat jadi PM. Selalunya ingatan orang tua lebih kepada apa yang ada dalam hati dan otaknya. Tapi yang mana satu sebab pun, barulah rakyat tahu sebenarnya, Mahathir pakar cantas dari cantas parti hingga kepada canas orang. Bila ketua dah buat cara ini, yang lain ikut saja. Ini amalan dalam UMNO palsu ciptaan Mahathir.

izuaf4zi said...

bloger laakerbau update pls

cerita la sikit parti hang yang

kalah tuu..baru la rasa ter hibur

sikit...cepat laa up dated tak

sabau la kerbau...lePAS ni kita

tengok pahlawan nizar masuk

gelanggang lebih besar

lagi...zamry tahniah lah kalah...

tun madet hang dah tak dak

nilai dah nak kempen utk anak

hang jadi senator utk bodek tok

jib kot cian hang sepatut nya

hang dok kat surau2 dengar

tazkirah...tobat apa patut

AnakWatan said...

izuaf4zzi... kau BEBAL bangang bodoh

BN kalah kepala hotak kau...

situasi sekarang ialah seri...

kalau pakatan rebah dapat tawan batang ai barulah Bn kalah... bodoh

kalau BN dapat tawan bukit gantang barulah BN menaang bodoh

sekarang masing2 dpt pertahankan tempat masing2...

apa sial sangat kau nie... tak tau kira matematik ke...

yusof said...

Tula anakwatan belajar mathematics dalam bahasa Inggeris, PR 2, BN <1 sebab akan ada petisyen lepas ni kerana SPRBN bawak lari 2 peti undi. BN dah terduduk bila PR pulun BN 2-1. Aku dah kata Najib cuci pinggan Pak Lah untuk tak sampai 4 tahun lagi,lepas tu Najib kena cuci pinggan Rosmah bila dah takda kerja lepas PR13 nanti.

yusof said...

Sekarang baru Mahathir tahu sikit-sikit sapa anwar. Muhydin kata bukan sebab Mahathir BN kalah di bukit, jadi kena post mortem lagi sebab post mortem lepas Mac 08 pun tak habis-habis lagi. Patut ajak Mahathir buat post mortem sebab dia doktor kan, boleh dia kaji mengapa UMNO Palsu dan BN lambat sangat nak mati.

AnakWatan said...

kau tu bebal yusof....

2 - 1 konon...

kau tak tau ke sebelum ni bukit gantang memang tempat pas dan bukit selambau memang tempat pkr

kecuali batang ai tempat bn...

kau belajarlah matematik....

kedudukan kerusi parlimen BN masih tak berubah...

kecuali kedudukan kerusi pakatan rebah yg telah hilang 3...

bodoh .. tak belajar matematik dgn betul.. mcm mana kau kata BN kalah...

itupun majoriti undi yfng kau dapat makin berkurangan dari sebelumnya...

kau masih nak berlagak ke...

sudahlah

AnakWatan said...

kau kira bilangan kerusi parlimen BN...
ada kurang ke...

setahu aku bilangan kerusi DUN pakatan rebah yg dah kurang 3...

macam mana kau kata BN kalah...

aku cakap seri... takde sapa kalah

kau memang bebal lah yusof.kerbau

yusof said...

Pemuda UMNO palsu lembab otak, bukan ke kerusi parlimen BN kurang satu(1)setelah kalah dalam PRK di Kuala Terengganu. Nak cuba dapatkan balik di Bkt Gantang sudah mengigit jari. Tiga(3) ekor DUN Perak tu memang dah rebah, bukannya PR yang rebah. Sekarang tiga(3) ekor tu nak tunjuk muka pada orang pun tak berani, orang Cangkat Jering pun dah menolak yang satu(1) ekor tu. Najib fikir dia boleh bentuk keraaan BN di Perak masuk pintu belakang, orang kata Anwar sengaja mewar-war kat tektik ini bukanlah sangat nak bentuk kerajaan baru, tapi sebenarnya memasing satu perangkap dan perangkap ni dah mengena di Perak. Sekarang DUN BN sudah masuk perangkap ni dan tak da pula jalan keluar sebab Sivakumar dan Nizar memegang kunsinya. Boleh ke Dr Zambry tunjuk muka pada orang Perak? Pergi balik ke istana mohon ampun pada sultan.

AnakWatan said...

mari kita tgk sapa yg kena.....

jgn buat andaian sahaj yusof...

yusof said...

Secerdik Najib yang pernah dikatakan oleh anwar tu sebenarnya tak lebih dari senakal seorang kanak-kanak dengan mudah boleh terpedaya dengan umpan yang dipasang anwar, tapi yang lebih sedihnya yang terpaksa telan umpan beracun ni Dr Zambry dengan budak-budaknya. Lepas ni aku rasa Najib jarang ke Perak lagi kerana dia tahu dia tak dapat membantu MB BN Perak ini untuk melepaskan diri dari perangkap anwar.

tony said...

Haha yusof, ko mmg suke buat lawak. Sejak bile pulak ade parti UMNO palsu ni. Nampak sgt ko ni mmg betul2 bodoh lagi bengap smpi terpaksa mereka-reka cerita.

Haha, korang semua tgk, org mcm yusof ni la yg ingin memecah belahkan bangsa. Mmg bangsat duri dalam daging. Apa yang ko cakap semua tu tak masuk akal, dan ko memang takde fakta dan bukti untuk menyokong. Cakap ikut perasaan buat ape. Tunjukkan bukti fakta-fakta ko tu.

Patutnya orang melayu bersatu, kadang-kadang fakta Pakatan ni pun tak boleh percaya. Kononnya ada bukti macam-macam la, tapi habuk pun tarak. Memang terkenal dengan parti yg cakap tak serupa bikin.

So, yusuf jgn cakap ikut perasaan. Buat malu bapak kau je susah2 romen mak ko nak dapat ko. Jangan marah, ni pendapat aku.

Haha maaf atas segala silap salah. Sekian

yusof said...

Sekiranya Tony mempunyai "insight" bererti tony berbeza dengan anjing Puvlov yang tetap mengeluar air liur walapun mendengar bunyi loceng, jikalau dalam keadaan yang sama berlaku dengan seorang manusia, manusia ini juga boleh mengeluarkan air liurnya, tapi manusia yang megeluarkan air liur ini mungkin bukan kesan refleks, tapi mungkin hanya berpura-pura, tapi bolehkah seekor anjing berpura-pura, inilah yang membezakan di antara anjing dan manusia. Jadi sekiranya Tony lahir sebelum tahun 1975 dan pada tahun 1985 mengikuti perkembangan politik UMNO (asli), pertandingan antara Mahathir dan Ku Li untuk merebut jawatan presiden yang penuh kontroversi itu, kemudian dikuti dengan hukum makamah ke atas UMNO ini, kemudian cubaaan membuat rayuan yang membawa kes ini ke peringkat Ketua Hakim Negara dan berakhir dengan Ketua Negara itu Tun Saleh Abbas digantung kerja dan UMNO asli itu sudah tidak berguna lagi kepada Mahathir yang sudah mempunyai UMNO palsu. Jadi saya ingin menigatkan kembali semasa kes Tun Saleh Abbas ini akhirnya sampai ke parlimen ( dalam tahun 1987 kes ini tak mungkin sampai ke parlimen kerana orang yang ingin membuat demikian berada di bawah ISA ) apabila seorang pemimpin pembangkang mengusulkan agar kes Saleh Abbas dibuka kembali, tapi ditentang oleh Nazri yang pada ketika itu adalah seorang ahli UMNO palsu yang berkata jika kes itu dibuka, bererti banyak lagi kes akan dibuka juga, dan ini bererti termasuk kes rayuan UMNO asli. Jelaskan Tony yang parti UMNO asli ini belum dikuburkan hingga ke hari kiamat. Seandainya kes rayuan ini terbuka semula satu hari nanti dan berakir dengan satu istihar membatalkan hukuman tahun 1987, bererti UMNO yang ditubuhkan pada tahun 1946 hidup kembali. Tapi apa akan jadi pada parti UMNO palsu ini?

yusof said...

Kalau Tony mengikuti perkembangan dalam beberapa hari lalu, apa kata Mahathir mahu masuk parti ini, dia tidak akan dapat melupakan parti ini, sudah tentulah sebab kalau bukan kerana dia, tak mungkin parti ini boleh wujud. Parti yang ditubuhkan pada tahun 1946 ini diasakan oleh beberapa orang pemimpin Melayu, siapa lagi selain dari Mahathir yang menubuhkan parti UMNO palsu ini?

mir said...

"Pilihanraya kecil Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai adalah penentu apakah tranformasi ini sudah bermula. Jika BN menang di semua tiga kawasan pilihanraya kecil ini, Anwar dan Pakatan Pembangkang bolehlah bersiap sedia untuk menghadapi Pilihanraya Umum ke 13."

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHHAAH

You ni kelakar le.

yusof said...

Sebenarnya rakyat sudah bersiap sedia untuk menerima sebuah kerajaan persekutuan yang baru selepas PR13, tapi bukan dari parti UMNO atau BN

AnakWatan said...

Padan muka keling sivakumar...

malu beb....

perasan konon ada imuniti.... ada ingat ini cerita servivor series ke ... hahahha


dah lah keling pariah... kau bukan speaker lagi dah... BN yg majoriti sekarang....


PUTRAJAYA: Pertikaian terhadap tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak akhirnya selesai apabila Mahkamah Persekutuan hari ini mengisytiharkan bahawa tiga wakil rakyat bebas di negeri itu masih kekal sebagai penyandang kerusi berkenaan.

Hakim Alauddin dalam keputusan yang mencipta sejarah itu turut memerintahkan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan kekosongan kerusi tersebut dan bukan Speaker DUN Perak, S Sivakumar.

yusof said...

Sapa kata kes ni dah selesai, masih jauh panggang dari api sejauh macam mana nak selesaikan krisis perlembagaan Perak ini. Sivakumar masih menjadi Speaker ADUN Perak dan sebagai Speaker, Sivakumar masih memegang KUNCI BESAR untuk masuk ke dewan perundangan negeri Perak. Sekurang-kurangnya orang Perak secara majoriti telah menolak kerajaan BN di Perak dan juga kerajaan persekutuan. Najib mahu mengubah konsep "a goverment is made of a few who rule the rest" kepada "a government of the masses to rule a few" hanya satu kepuraan seperti anjing Pavlov yang tak pandai berpura-pura mengeluarkan air liur.

yusof said...

Sapa kata kes ni dah selesai, masih jauh panggang dari api sejauh macam mana nak selesaikan krisis perlembagaan Perak ini. Sivakumar masih menjadi Speaker ADUN Perak dan sebagai Speaker, Sivakumar masih memegang KUNCI BESAR untuk masuk ke dewan perundangan negeri Perak. Sekurang-kurangnya orang Perak di Bukit GAntang secara majoriti telah menolak kerajaan BN di Perak dan juga kerajaan persekutuan. Najib mahu mengubah konsep "a goverment is made of a few who rule the rest" kepada "a government of the masses to rule a few" hanya satu kepuraan seperti anjing Pavlov yang tak pandai berpura-pura mengeluarkan air liur

yusof said...

Pun bagus juga satu permulaan Speaker boleh dibawa ke makamah, seperti kata salah seorang hakim tu, keputusan yang memberhaya apabila memerikan kuasa yang lebih kepada SPR untuk membuat keputusan. Aku tunggu tak lama lagi Pendekar Dewan Rakyat akan terheret ke makamah apabila setiap keputusannya di pertikai oleh pembangkang.

AnakWatan said...

yusof ...

dah lah tu

kau nie kan asyik karang cerpen yg tah apa apa tah...

cerpen masuk bakul angkat sendiri...

dari 800K rakyat perak cuma 20K aje yg sokong pkr tu kau kata majoriti ke yusof...

yusof said...

Corak begini nampaknya konsisten dari 8 Mac 2008, tiga(3) Pilihanraya Kecil Parlimen, sememangnya betul menurut pngutan suara NTV7 dulu dan aku percaya akan berlarutan hingga PR13 nanti. Kalau macam ni kerajaan BN palsu di Perak ini semakin menjadi liat untuk melepaskan kuasa yang dirampas oleh najib kerana melihatkan sokongan rakyat Perak di Bukit Gantang. Tapi kalau aku jadi Dr Zambry ni, sudah diketahui najib takan ada masa lagi untuk dia, sememangnya najib tidak boleh masuk campur urusan pembentukan kerajaan negeri, lebih baik dia bersama dengan ADUN2 BN lain tu pergi ke istana secepat mungkin untuk melakukan apa yang patut secara lebih gentleman, aku rasa sultan takan murka kalau dia buat macam tu, lepas tu barulah ada jalan keluar bagi krisis perlembagaan Perak ini kerana lamanya kes di makamah itu akan hanya memberi lebih banyak rambut uban kepada Dr Zambry. Untuk memendekkan masa, tidak lain iaitu Pilihanraya Negeri Perak yang baru. Semua orang UMNO di Perak pun tau, hanya ini saja jalan keluar.

tony said...

haha yusof yusof....kesian ko...kefanatikan ko telah membuatkan ko merepek bukan-bukan.

Entah di mana ko dapat fakta tu. Sesuai la engko ni dengan anjing yang menyalak tepi-tepi jalan tu. Orang pun tak layan. Kalau betul sangat fakta ko ni, ape buktinya?

Sbnrnye ko ni jeles dan memang hasad dengki punye orang. Aku cadangkan kat ko stop buat-buat fakta. Kesian ko. Tekanan perasaan sampai boleh terencat.

Jika orang macam kau ada ketika zaman Tunku Abdul Rahman dulu, maka sudah tentu boleh dilabelkan sebagai duri dalam daging dan boleh join geng-geng lee kuan yew. Perangai macam binatang ni x payah layan la. Ini la yang membezakan antara manusia dengan binatang.

Manusia ada akal dan patut boleh berfikir dengan rasional. Kalau fakta ko betul, sudah tentu ini sudah menjadi isu. Kesian kat Yusof, belajar dengan sapa ni? British ke? Kesian....cuba lagi bile dah waras ya

Just my 2cents. Segala salah dan silap harap maaf

yusof said...

Kalau dah Ku Li pun kata kekalahan di 2 bukit tu, sungguh memalukan. Tak lama lagi ada dua lagi PRK di satu bukit dan satu lagi memang Penanti UMNO datang kes situ untuk bertanding. Kalau aku jadi Najib, nak buktikan UMNO boleh menang, buat testing dulu di 2 kawasan ADUN di Perak, suruh dua ekor wakil bebas tu letak jawatan supaya diadakan PRK dan tenguk siapa yang akan mendapat kepercayaan dari rakyat Perak. Kalau nak lawan, lawan di tempat yang betul-betul kepada sapa yang benar dan sapa tak benar

AnakWatan said...

Apa pasal nak iut telunjuk kau pulak yusof....

mahkamah dah kata ADUN yg keluar pakatan rebah tu masih ADUN yg sah ... buat apa buat pilihanraya lagi

apa ingat org tak tau anwar dan agen cia sina tu rasuah pengundi masa prk baru2 nie ke....

sudahlah... ingat UMNO sebodoh kau ke nak ikut telunjuk kau... banyak lagi masalah negara yg perlu diselesaikan ....

betul kana tony tu... kau dan juak2 pkr ni ibarat anjing yg menyalak di tepi jalan....

dahlah yusof... ibarat anjing menyalak bukit... buit tak tuntuh jugak....

anwar tak akan merasa jadi pm.....

pakatan rebah tak akan berjaya menguasai malaysia bersama agenda yahudi nie...

melayu dah semakin sedar perjuangan pakatan rebah nie...

buktinya semakin ramai MELAYU yg mengundi UMNO di Bukit Gantang daripada cina... celaka tu

aku tak heran cina tak ngundi UNMO sebab depa ingat DAP boleh berkuasa...

sudahlah... kau kena ingat ... melayu bukan bodoh... kalau tidak mcm mana melayu berjaya dpt kemerdekaan tanpa perlu berjuang bermati matian macam kat negara lain.....

MELAYU BIJAK sebenarnya... tetapi kerana terlalu bertolak ansur lah melayu dipijak...

AYUH BANGKIT WAHAI KAUM MELAYU...

PINGGIRKAN CINA DAN KELING!!!!!

yusof said...

Anakwatan tersasul lagi, Cina dan India mengundi PAS di Bukit Gantang, bukan DAP. Kalau takda oang Melayu di Bukit Gantang mengndi PR macam mana boleh menang.
Lama-lama orang yang UMNO tu pun akhirnya akan mengundi PR juga. Tunggulah mana tau ada lagi pilihanraya kecil d Perak, kalau di Kuala Terengganu tempat kubu orang UMNO pun kalah, inikan pula di Perak. Bungkuslah UMNO sikit masa saja lagi.

AnakWatan said...

Betul lah yusof... cina dan india mengundi PAS....

tapi depa tau DAP yg berkuasa... kalau tak buat apa depa mengundi PAS....

tapi ko silap yusof... org melayu dah semakin SEDAR.... mereka telah kembali pada UMNO....

AnakWatan said...

Oleh UNTA BELANG

Anwar Ibrahim sekali lagi bakal muncul dengan kabinet bayangannya. Konon sebagai alternatif kepada barisan kabinet Barisan Nasional yang baru dilantik baru-baru ini.Ini bukanlah pertama kali Anwar yang kemaruk kerusi Perdana Menteri itu mengumumkan hasrat untuk memperkenalkan memanda menteri khayalannya itu.

Rancangan sedemikian merupakan usaha kali kedua oleh Anwar. Anwar pernah menggerakkan usaha untuk membentuk kerajaan persekutuan yang baru menjelang 19 September tahun lalu tetapi idea itu tidak menjadi kenyataan.

Kata Anwar, anggota Kabinet bayangan itu akan terdiri daripada wakil ketiga-tiga parti komponen Pakatan Rakyat iaitu Pas, DAP dan PKR sendiri.

Ketiga-tiga parti berkenaan telah bersetuju dan turut telah mengemukakan nama untuk mengisi panel berkenaan.

Kekadang Unta Belang hanya mampu menggelengkan kepala dengan segala macam mak nenek yang cuba beliau war-warkan.

Entah apalah nak jadi dengan Anwar ni, kalau kat kampung orang macam dia kita dah gelar 'gila isim'

Yang best tu, dalam kabinet bayangan dia sebelum ini, semua member-member baik termasuk peguam yang mewakili diri dia di mahkamah dilantik jadi menteri.

Nasib baik taukeh ikan yang dok supply bahan mentah kat rumah banglo dia kat Segambut tu tak terpilih sama, kalau tak baru haru.

Sebelum itu, tahukah anda, apa sebenarnya `kabinet bayangan' itu?

Apakah kabinet bayangan semata-mata bererti `kabinet yang membayangi pemerintah yang berkuasa'?

Menurut ilmu politik, kabinet bayangan adalah struktur yang terdapat dalam sistem parlimen, yang terdiri dari anggota-anggota parlimen dari parti pembangkang.

Tugas utama struktur ini adalah mengawasi kerajaan yang dibentuk oleh parti dominan di parlimen.

Mereka yang berada dalam struktur ini memang secara formal bertugas untuk membayangi setiap langkah kabinet yang berkuasa.

Itulah sebabnya mereka disebut kabinet bayangan.

Namun apa yang merisaukan Unta Belang adalah kemampuan Anwar untuk membentuk atau melantik menteri yang dalam kabinet bayangannya ini.

Kalau dilihat kepada kabinet bayangan Anwar sebelum ini, ia masih tidak terlepas dari dimonopoli ahli-ahli parlimen dari DAP yang diketuai oleh Lim Kit Siang, Karpal Singh dan beberapa ahli Parlimen lain yang bukan berbangsa Melayu/Islam.

Meletakkan ahli kabinet yang ramai dari kalangan bukan Melayu/Islam dalam kabinet ini mungkin menjadi salah satu strategi Anwar Ibrahim untuk terus mengekalkan sokongan bukan Melayu terutamanya dari bangsa cina dan sokongan dari Sabah dan Sarawak yang dilihat mampu untuk memastikan Anwar terus konsisten sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Untuk rekod, daripada senarai 30 ahli kabinet yang dibayangkan oleh Anwar Ibrahim dalam kabinet bayangannya sebelum ini, hanya terdapat tujuh orang sahaja Ahli Parlimen yang mewakili Melayu/Islam dan yang selainnya diperuntukan untuk Cina dan India.

Ini menunjukkan berlaku peminggiran kepimpinan Melayu/Islam, dan Anwar langsung tidak mengambil kira perkara ini.

Apa yang jelas, Anwar hanya sekadar mementingkan diri sendiri dan hanya mahukan jawatan Perdana Menteri sahaja tanpa memikirkan implikasi daripada tindakannya itu.

Justeru Unta Belang tidak hairan sekiranya perkara yang sama akan berulang dalam senarai kabinet bayangannya yang akan diumumkan tidak lama lagi

Sama-samalah kita tunggu!

yusof said...

Macam mana orang Melayu nak kembali ke UMNO, orang UMNO sama UMNO pun boleh mengugut satu sama lain di Terenganu dan tak lama lagi nak memgugut MB di DUN dengan undi tak percaya. Ada tanda kerajaan BN di Terengganu nak rebah ke bila ADUN mereka secara sukarela masuk PR.

AnakWatan said...

maklumat erbaru adun PAS dan pkr nak melompat ke BN...

dgr khabar mereka dah muak dgn perangai anne war (pak jubori la tu)

yusof said...

Bila dah lemah, air sampai paras hidung baru UMNO nak merangkak-rangkak, memujuk PAS untuk bersatu. Aku rasa kadang-kadang PAS pun boleh rasa kasihan, lalu PAS tenguk UMNO tercunggap-cunggap macam orang dahaga, jadi PAS sembur dengar dengan air supaya UMNO tenggelam. Baru padam muka UMNO, kata PAS

AnakWatan said...

mungkin tidak....

yusof seperti biasa meneruskan cerpennya......

perlu diingat yusof... sejarah menyatakan mat jenin tak pernah berjaya mencapai angan2nya itu...

ibarat kata org kalau kail panjang sejengkal .... lautan dalam jgn diduga...

Charco said...

SUDAHLA YUSOF...manis mulut berkata2..bercerita tentang pemimpin malaysia...berani ke kau menjadi pemimpin negara ni? ckp memang senang kwn..aku rase kalau kau yang jd pemimpin malaysia, hancurlah negara ni..mcm la diri kau tu sempurna hanya nampak kesilapan org lain..kau tu insan hina hamba Allah juge..Kau cubelah jd pemimpin sebuah kampung dahulu ye..dan kau akan tahu mcm mane sukarnya untuk jdi seorang pemimpin.

Charco said...

yusuf..lihatlah ape yang dah jdi diperak...negeri tu menjadi huru hara..disebabkan parti pembangkang yang x berfikir tentang rakyat di negeri itu..

Perebutan kuase menjadi tumpuan diperak tetapi keperluan dan kehendak rakyat diabaikan..