Wednesday, March 11, 2009

Anwar Gigit Jari - Najib Serlah Kewibawaan Sebagai Bakal Perdana Menteri


Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin `mengigit jari' dan boleh melupakan hasrat untuk menjadi Perdana Menteri kerana Dato' Sri Najib Tun Haji Abdul Razak yang akan ditabalkan sebagai Perdana Menteri selepas Perhimpunan Agung UMNO pada 24 Mac - 28 Mac 2009 sudah bersedia untuk mengalas tugas sebagai orang nombor satu dalam negara.

Pakej rangsangan ekonomi sebanyak RM60 bilion yang diumumkan dalam Bajet Mini di Dewan Rakyat petang semalam dilihat oleh banyak pihak menyerlahkan kewibawaan Najib sebagai Menteri Kewangan dan bakal Perdana Menteri mengantikan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Pakej RM60 bilion yang menjangkau lebih banyak sektor ekonomi sebagai kumpulan sasaran termasuk pekerja, pengguna, pelabur, peniaga kecil dan sederhana, pengeksport dan graduan menganggur dilihat oleh banyak pihak sebagai keazaman kerajaan yang bakal dipimpin oleh Najib untuk keluar daripada krisis ekonomi yang melanda dunia.

Pakej rangsangan yang memberi tumpuan kepada empat teras iaitu mengurangkan pengangguran dan menambah peluang pekerjaan sebanyak (RM2 bilion), meringankan beban rakyat terutama golongan mudah terjejas sebanyak (RM10 bilion), membantu sektor swasta menghadapi krisis sebanyak (RM29 bilion) dan membina keupayaan masa depan sebanyak (RM19 bilion) dilihat oleh pakar ekonomi sebagai cukup bijak dan tepat pada masanya kerana ia mengurangkan bebanan yang dihadapi oleh rakyat dan sektor perniagaan.

Malaysia tidak terkecuali terkena bahang daripada krisis ekonomi yang melanda dunia hari ini di mana banyak kilang ditutup, perniagaan merosot dan ramai pekerja menganggur. Rakyat sudah muak dengan krisis politik dan mengharapkan pembangkang bersama dengan kerajaan berganding bahu dan duduk semeja mencari jalan menghadapi krisis ekonomi yang melanda.

Rakyat juga sudah bosan dengan retorik politik yang dimainkan oleh pemimpin pembangkang yang banyak bercakap dan hanya tahu mencari salah kerajaan tetapi kurang bekerja terutama di negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat.

Rakyat mengharapkan Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Anwar supaya melupakan sekejap persengketaan politik dengan kerajaan BN dan memberi fokus membantu kerajaan yang akan dipimpin oleh Najib mengatasi krisis ekonomi sebagaimana yang mereka lakukan memberi sokongan sebulat suara dalam isu Palestin di Dewan Rakyat tempoh hari.

"Kita perlu peka kepada saranan rakyat yang semakin lantang dan kerap diutarakan supaya kerajaan dan pembangkang memberi fokus kepada ekonomi dan rakyat.

"Ya benar, kita di negara ini kini sedang berbeza pendapat tentang politik di sana sini. Namun, besar harapan semua, bila berdepan dengan ribut ekonomi yang melanda, kita akan sentiasa sepakat sekata, sederap usaha, memikir melaksana apa yang terbaik untuk rakyat jelata," kata Dato' Sri Najib ketika mengumumkan pakej rangsangan ekonomi kedua dalam Bajet Mini di Dewan Rakyat petang semalam.

37 comments:

mahadett said...

Ngeh Nga Ngeh Nga
Najib tersengeh Anwar ternganga

AnakWatan said...

itulah padah pada org yg takbur...

Rantong said...

Banyak bukti yang menunjukkan anuar ibrahim ni mempunyai moral yang buruk. Mungkin benar juga ttg kes seks luar tabie tu. Kita mungkin mangsa penipuannya.

View Profile: Rantong

yusof said...

Apabila banyak kilang boleh membuat bukti, sudah tentu semua produk bukti-bukti ini harus diiklankan melalui media-media yang dikuasai oleh UMNO dan BN, tak cukup dengan itu, melalui pasaran gelap dengan berbagai bentuk cekera padat dan blog-blog. Tapi di era selepas reformasi, usaha begini terpaksa melalui satu halangan yang tidak mudah ditembusi dengan kaedah-kaedah lama, ia itulah kekuatan minda manusia, tidak kira Melayu, Cina, India atau lain-lain, di bandar atau di luar bandar. Bukankah keputusan PRU12 yang lalu sudah menjadi satu BUKTI di zaman kehidupan kita ini?

yusof said...

Kalau laporan polis Saiful saja membuat polis menjalankan siasatan dengan segera dan akhirnya mengheret anwar ke makamah tinggi dalam masa yang singkat, bagaimana dengan laporan polis angkatan pemuda keadilan tentang bukti baru yang mengaitkan Najib dengan Altantuya, polis sepatutnya boleh bertindak dengan cara yang adil ke atas Najib juga. Bila polis bertindak dengan adil menjalankan siasatan sudah tentu mereka akan memanggil wartawan dari Paris itu untuk membuat kenyataan dan selepas itu kita akan tenguk jika Ghani Patil berani membawa Najib ke makamah. Bukti sudah ada dan mungkin ada banyak lagi bukti akan keluar. Najib tak boleh bersembunyi di belakang kuasanya di sepanjang masa.

yusof said...

The killing of a Mongolian woman named Altantuya created a perfect crime in Malaysia, the killers and conspirators are still at large, but innocent men are facing the gallow. Will the Malaysian simply forget it just like the death of more than 20 innocent people in a firework factory partly owned by a Malaysian Finance Minister with business interest and as usual the blame was put on a man who cannot defend himselve because he was dead and a dead man was prenaunced by the court virdict as 100% responsible for the accident. This is democracy ala Malaysia Boleh.

Mr. said...

PESTA SEX PEMIMPIN UMNO

Kenyataan ini dibuat kerana menyahut cabaran pihak-pihak tertentu khususnya merujuk kepada kenyataan akhbar yang dibuat oleh:

a. YB Zainuddin Maidin yang disiarkan dalam akhbar The Star pada Sabtu 02.04.2002 mendakwa saya 'keeping big secret' dan mencabar saya membuat pendedahan umum;

b. Tan Sri Muhammad bin Muhammad Taib, Naib Presiden UMNO dan
YB Tan Sri Khalil bin Yaakob, Setiausaha Agong UMNO yang disiarkan dalam akhbar New Straits Times bertarikh 29.04.2002 yang antara lain mendakwa saya "was reluctant to reveal the truth... with regards to serious national issue".

c. YB Tan Sri Muhyiddin Yassin, Naib Presiden UMNO yang disiarkan oleh RTM melalui Berita Tengah hari pada 02.05.2002 yang mendesak saya supaya mendedahkan 'rahsia besar' yang saya ketahui semasa menjadi Imam Besar Masjid Negara.

Kita cuba jelmakan watak-watak yang terlibat dalam Rahsia-rahsia Besar :-


(1). Masalah bekas ketua pengarang sebuah akhbar arus perdana yang mengadakan hubungan sulit dengan seorang gadis semasa isterinya terbaring sakit dan hampir lumpuh.

(2). Masalah kesahihan kahwin lari yang dilakukan oleh pemimpin tinggi UMNO membabitkan seorang janda di Selatan Thai. ~ Muhamad Mohd Taib (Mat Tyson)

(3). Masalah tangkapan khalwat pemimpin tertinggi UMNO dengan seorang artis (Ziana Zain) di Port Dickson. ~ Najib Tun Razak

(4). Masalah pemimpin tinggi UMNO bermain kayu tiga dengan isteri orang dan akhirnya menyebabkan perceraian wanita tersebut. ~ Ruhanie Ahmad

(5). Masalah pemimpin UMNO mempunyai hubungan dengan gadis bawah umur. ~ Rahim Tamby Chik

(6). Masalah pemimpin tinggi UMNO mengadakan hubungan sulit dengan seorang gadis yang akhirnya gadis tersebut mengandung dan melahirkan anak hasil hubungan itu. ~ Shahidan Kasim

(7). Masalah tokoh korporat mempunyai hubungan sulit di luar nikah.

(8). Masalah pemimpin tinggi UMNO yang menyimpan dan mengadakan hubungan sulit dengan seorang pelajar bawah umur disebuah perumahan mewah di Kuala Lumpur. ~ Shahidan Kasim

(9). Masalah tokoh agama / ulama' UMNO yang mengadakan hubungan sulit tanpa nikah dengan seorang wanita, dan kemudiannya menggunakan kedudukannya
untuk menganiaya wanita tersebut. ~ Ismail Ibrahim

(10). Masalah pemimpin tinggi UMNO didakwa mengadakan hubungan sulit dengan iparnya dan melahirkan anak dari hubungan tersebut. ~ Abu Hassan Omar

(11). Masalah rumahtangga pemimpin tinggi UMNO dan isterinya bersabit daripada pemimpin tersebut mempunyai hubungan dengan wanita lain dan permasaalahan tuntutan perceraian, tuntutan harta sepencarian, nafkah dan lain-lain.

(12). Masalah pemimpin UMNO (calon pemilihan Ketua Bahagian UMNO)yang didakwa oleh isterinya memaksa beliau (isterinya) melakukan hubungan seks diluar tabi'i dan berakhir dengan penceraian.

Saya berharap mereka tidak menimbulkan keadaan yang akan
memaksa saya mendedahkan kemungkaran dan kemaksiatan tiap pembesar dan pemimpin negara termasuk para Menteri Kabinet dan Menteri Besar yang pernah dirujuk kepada saya sebagai Imam Besar Masjid Negara untuk meminta pandangan, nasihat dan kaunselling.

YB USTAZ HAJI.TAIB AZAMUDDEN BIN MD. TAIB
AHLI PARLIMEN BALING
Bekas Imam Besar Masjid Negara

Mr. said...

PESTA SEX PEMIMPIN UMNO

Kenyataan ini dibuat kerana menyahut cabaran pihak-pihak tertentu khususnya merujuk kepada kenyataan akhbar yang dibuat oleh:

a. YB Zainuddin Maidin yang disiarkan dalam akhbar The Star pada Sabtu 02.04.2002 mendakwa saya 'keeping big secret' dan mencabar saya membuat pendedahan umum;

b. Tan Sri Muhammad bin Muhammad Taib, Naib Presiden UMNO dan
YB Tan Sri Khalil bin Yaakob, Setiausaha Agong UMNO yang disiarkan dalam akhbar New Straits Times bertarikh 29.04.2002 yang antara lain mendakwa saya "was reluctant to reveal the truth... with regards to serious national issue".

c. YB Tan Sri Muhyiddin Yassin, Naib Presiden UMNO yang disiarkan oleh RTM melalui Berita Tengah hari pada 02.05.2002 yang mendesak saya supaya mendedahkan 'rahsia besar' yang saya ketahui semasa menjadi Imam Besar Masjid Negara.

Kita cuba jelmakan watak-watak yang terlibat dalam Rahsia-rahsia Besar :-


(1). Masalah bekas ketua pengarang sebuah akhbar arus perdana yang mengadakan hubungan sulit dengan seorang gadis semasa isterinya terbaring sakit dan hampir lumpuh.

(2). Masalah kesahihan kahwin lari yang dilakukan oleh pemimpin tinggi UMNO membabitkan seorang janda di Selatan Thai. ~ Muhamad Mohd Taib (Mat Tyson)

(3). Masalah tangkapan khalwat pemimpin tertinggi UMNO dengan seorang artis (Ziana Zain) di Port Dickson. ~ Najib Tun Razak

(4). Masalah pemimpin tinggi UMNO bermain kayu tiga dengan isteri orang dan akhirnya menyebabkan perceraian wanita tersebut. ~ Ruhanie Ahmad

(5). Masalah pemimpin UMNO mempunyai hubungan dengan gadis bawah umur. ~ Rahim Tamby Chik

(6). Masalah pemimpin tinggi UMNO mengadakan hubungan sulit dengan seorang gadis yang akhirnya gadis tersebut mengandung dan melahirkan anak hasil hubungan itu. ~ Shahidan Kasim

(7). Masalah tokoh korporat mempunyai hubungan sulit di luar nikah.

(8). Masalah pemimpin tinggi UMNO yang menyimpan dan mengadakan hubungan sulit dengan seorang pelajar bawah umur disebuah perumahan mewah di Kuala Lumpur. ~ Shahidan Kasim

(9). Masalah tokoh agama / ulama' UMNO yang mengadakan hubungan sulit tanpa nikah dengan seorang wanita, dan kemudiannya menggunakan kedudukannya
untuk menganiaya wanita tersebut. ~ Ismail Ibrahim

(10). Masalah pemimpin tinggi UMNO didakwa mengadakan hubungan sulit dengan iparnya dan melahirkan anak dari hubungan tersebut. ~ Abu Hassan Omar

(11). Masalah rumahtangga pemimpin tinggi UMNO dan isterinya bersabit daripada pemimpin tersebut mempunyai hubungan dengan wanita lain dan permasaalahan tuntutan perceraian, tuntutan harta sepencarian, nafkah dan lain-lain.

(12). Masalah pemimpin UMNO (calon pemilihan Ketua Bahagian UMNO)yang didakwa oleh isterinya memaksa beliau (isterinya) melakukan hubungan seks diluar tabi'i dan berakhir dengan penceraian.

Saya berharap mereka tidak menimbulkan keadaan yang akan
memaksa saya mendedahkan kemungkaran dan kemaksiatan tiap pembesar dan pemimpin negara termasuk para Menteri Kabinet dan Menteri Besar yang pernah dirujuk kepada saya sebagai Imam Besar Masjid Negara untuk meminta pandangan, nasihat dan kaunselling.

YB USTAZ HAJI.TAIB AZAMUDDEN BIN MD. TAIB
AHLI PARLIMEN BALING
Bekas Imam Besar Masjid Negara

WaZiRai said...

Saudara Yusuf, dua kali Dato' Sri Najib bersumpah dengan nama Allah bahawa beliau tidak terlibat dengan pembunuhan Altantuya.

Tetapi idola saudara, saudara Anwar Ibrahim takut untuk bersumpah dengan nama Allah bahawa beliau tidak meliwat Saiful.

Jika saudara seorang beragama Islam, tentu saudara tahu tidak ada perkara yang lebih besar daripada bersumpah dengan mengunakan nama Allah.

Tidak tahulah jika saudara bukan Islam tetapi mengunakan nama Yusuf iaitu nama Nabi?

Mr - tolong minta Ahli Parlimen Baling yang juga bekas Imam Besar Masjid Negara - tentang pesta seks pemimpin Pas

(1). Skandal seks Mohamad Sabu (Mat Sabu) yang bersekedudukan dengan isteri orang di sebuah hotel di Kota Bharu Kelantan (Negeri Serambi Mekah - kata Nik Aziz)

(2). Skandal Seks Elizabeth Wong (PKR sekutu (Pas parti Islam) yang bersekedudukan dengan lelaki Melayu Islam - Nik Aziz kata tak salah Elizabeth tidur telanjang yang salah Helmi teman lelaki Elizabeth yang ambil gambar telanjang Elizabeth. Tapi Nik Aziz tak ulas Helmi (lelaki Islam) telah berkesedudukan dengan Elizabeth kerana PKR kroni Pas.

(3). Adun Kelantan dari Pas yang menjadikan wanita mongolia seperti hamba seks lepas dapat dua anak cerai begitu sahaja tanpa nafkah sehingga wanita teranaiya ini membawa kes ke mahkamah untuk tuntut nafkah. Inikah pemimpin Islam?

Banyak lagi - bagi tiga cukup untuk Ustaz Pas jawab.

Mr. said...

Last year orang nasihat pasal negara kita akan mengalami/terkena tempias teruk akibat kegawatan ekonomi dunia...

Tapi dengan ANGKUHnya Menteri Kewangan berkata,.." Ekonomi kita (Malaysia) TAK TERKESAN langsung kerana kita mempunyai system kewangan kukuh diterajui oleh Kerajaan Barisan Nasional.."

TERKESAN atau TIDAK?

Kenapa,
- Puluhan ribu pekerja diberhentikan.
- Pakej Ransangan Ekonomi (1), RM7 Billion dikorek dari KWSP tanpa persetujuan pencarum
- Mega Mini Pudget utk Pakej Ransangan Ekonomi (2), RM60 Billion nak dikorek dari mana? takkan nak amik dari duit komisyen kapalselam punya deal kot..

Zul Ikhsan said...

Betul Mr Good, beberapa pakej macam nak melepaskan batuk di tangga, contoh RM20 juta aja untuk penjagaan orang tua, najib lupa dalam keadaan ekonomi yang semakin malap ni akan makin ramai orang-orang tua tidak boleh lagi bergantung pada anak-anak mereka kerana ramai anak-anak mereka juga akan hilang pekerajaan. Inilah yang dinamakan pekej ekonomi bas mini. Kalau nak tau macam mana pekej ini boleh berfungsi, cuba ingat macam mana bas mini di KL dulu. Kalau nak dikumpul jenayah moral pemimpin UMNO dan BN yang bermaharajalela selama 50 tahun, kalau mangsa rogol akan terpaksa hidup sebagai mangsa rogol tanpa pembelaan, kalau yang ada terbunuh matilah macam mati katak. Contohnya ialah kejadian melibatkan kehilangan nyawa manusia, pertama Highland Tower mangsa yang terbunuh tidak mati katak sebab mereka dari golongan yang mampu mengambil tindakan civil, jadi makamah tak boleh kata yang menyebabkan kemalangan itu disebabkan oleh mangsa yang terbunuh itu sendiri yang mempunyai berat badan yang boleh meruntuhkan sebuah apartment, maka terjadilah kes makamah yang terpaksa mengorek semua sejarah yang boleh menyebabkan kemalangan itu; berbeza dengan kes letupan kilang haram bunga api di
Sungai Buluh menragut ramai juga nyawa, tapi nyawa orang-orang yang tinggal dirumah-rumah setinggan, tidak mampu mengambil tindakan civil semasa zaman UMNO dan BN menjadi tuan besar di parlimen yang lebih sibuk mengambil hal mangsa perang Bosnia, maka mangsa letupan kilang bunga api mati macam mati katak aja dan kes ditutup kerana orang yang sudah mati diputuskan sebagai orang yang bersalah menyebabkan letupan, tiada sisatan yang lebih mendalam lebih-lebih lagi pemegang saham kilang haram itu Daim Zainuddin Menteri Kewangan geng baik Mahathir. Kalaulah kejadian ini berlaku di zaman selepas reformasi, sudah tentu keluarga mangsa ini akan berarak di tengah jalan kerana itu saja yang mereka mampu lakukan. Macam mana pemimpin UMNO dan BN nak mempromsi nilai murni kehidupan kalau tidak ada jiwa menghormati nyawa manusia?

yusof said...

Kalaulah Najib ini seorang pemimpin berwibawa dan berpendidikan dalam bidang ekonomi, pekej ini sepatutnya dapat menguatkan asas ekonomi, kalau Najib belajar fundamental economy, dua asas penting ekonomi ialah pengangkutan dan pekerja. Sepatutnya separuh dari pekej itu digunakan untuk membangunkan perkhidmatan awam, terutamanya di Kuala Lumpur dan Lembah kelang untuk sekurang-kurangnya 1.5 pekerja yang menjadi nadi ekonomi negara dan apabila mereka bebas begerak tanpa sebarang rasa tekanan disebabkan oleh sistem jalan yang dibena hanya untuk mengayakan kroni pembuat jalan dan dan kroni pembuat dan pengimpot kereta,bukankah ini yang akan membina semula kemampuan orang ramai untuk lebih mudah mencari peluang ekonomi yang lain di bandar-bandar. Pekej Mini ini memang datang dari orang berotak mini.

yusof said...

Kalaulah Najib ini seorang pemimpin berwibawa dan berpendidikan dalam bidang ekonomi, pekej ini sepatutnya dapat menguatkan asas ekonomi, kalau Najib belajar fundamental economy, dua asas penting ekonomi ialah pengangkutan dan pekerja. Sepatutnya separuh dari pekej itu digunakan untuk membangunkan perkhidmatan awam, terutamanya di Kuala Lumpur dan Lembah kelang untuk sekurang-kurangnya 1.5 pekerja yang menjadi nadi ekonomi negara dan apabila mereka bebas begerak tanpa sebarang rasa tekanan disebabkan oleh sistem jalan yang dibena hanya untuk mengayakan kroni pembuat jalan, kroni pembuat kereta, kroni pengimpot kereta dan kroni pengeluar petrol,bukankah ini yang akan membina semula kemampuan orang ramai untuk lebih mudah mencari peluang ekonomi yang lain di bandar-bandar. Pekej Mini ini memang datang dari orang berotak mini.

AnakWatan said...

daripada anwar aljubori yg cakap tak serupa bikin...

kenapa kau yusof dan mr tak masukkan sekali nama anwar dalam skandal ini...

biara adil

aku tak sokong mana mana dalam hal ini... biar semua kena laknat...

biar org dalam UMNO tu tingal yg lebih beriman daripada sekarang...

pakatan rebah jgn terlalu angkuh...

kebanyakkan org pkr pun bekas UMNO... sama juga bawak taik dari UMNO palit ke pkr...

jgn angkuh ... 5 negeri pun masih tak terurus pulak tu dah mula macam2 skandal....

AKU HERAN KENAP ORG LEBIH SENANG BERCAKAP HUBUNGAN SULIT....

KENAPA TAK CAKAP AJE BERZINA...

BIAR ORG YG BUAT TU MALU... KENAPA NAK COVER2

Mr. said...

Bodoh punya anakwatan, org tanya TERKESAN ke TIDAK ekonomi m'sia, RM60 Billion nak cekau kat mana? Yg kena buang kerja berpuluh ribu tu nak campak kat mana & nak makan apa? dia merapu lari tajuk.. Nasib baik masa dia sekolah takde PPSMI...

AnakWatan said...

bangang punya mr...

kau tak paham soalan aku ke.... kau tak sekolah ke

yg kau sibuk pasal duit 60 juta apa pasal... bukan najib pinjam duit mak bapak kau....

kau pun sama yusof... apa kau sibuk pasal 60juta tu bukan najib pinjam duit mak bapak kau...

pakatan rakyat bukan pandai apa pun... dulu suka ponteng kelas ekonomi tu yg bangang bab ekonomi... atau dulu kau dan mr masuk kelas pertanian aje ke

AnakWatan said...

Kesilapan Mahathir yang paling besar ialah perlantikan Anwar sebagai Menteri Kewangan untuk menggantikan Tun Daim Zainuddin. Ini kementerian penting yang perlu dipimpin oleh seorang yang benar-benar berpengalaman di bidang ekonomi dan kewangan ataupun perdagangan. Tentulah tidak wajar seorang yang berkelulusan B.A dalam bidang kebudayaan Melayu yang tidak pernah terlibat dalam dunia korporat dan tidak mempunyai pengalaman langsung di bidang ekonomi menjadi menteri kewangan.

Tapi Mahathir terlalu sayangkan Anwar di waktu itu hingga tidak nampak langsung kelemahan dan kecacatan Anwar. Dia juga pernah menjadi seorang yang taksub terhadap Anwar pada suatu ketika dahulu.

Anwar menggunakan kesempatan sebagai Menteri Kewangan untuk meluaskan sokongan para pemimpin bahagian dan juga kalangan korporat terhadapnya melalui pemberian pink forms, saham-saham Bumiputera sebanyak 30% kepada kroni-kroninya dan menggunakan kuasa dan pengaruhnya untuk mendapatkan berbagai kemudahan dan projek-projek besar untuk orang-orangnya. Boleh dikatakan Anwar menjadi lebih perkasa dalam politik dan juga dipandang lebih mulia dan hebat setelah dia menjadi Menteri Kewangan.

Boleh dikatakan politik wang yang diheboh-hebohkan dalam persidangan UMNO beberapa tahun yang lalu adalah berpunca dari kroni-kroni Anwar yang menabur berjuta-juta ringgit untuk membeli undi dan kedudukan dari para perwakilan sekalian. Banyak para perwakilan UMNO tahu hal ini dan juga para pemerhati politik sekalian.

Skandal kewangan yang paling besar ialah kerugian Bank Negara sebanyak lebih dari RM10 bilion akibat pembabitan dalam forex (tukaran wang asing). Dikatakan hanya seorang pegawai tinggi yang berpengalaman diberi kuasa untuk membeli dan menjual forex. Dikatakan juga pegawai tersebut kononnya mendabik dada bahawa dia juga seorang pakar dalam bidang perbankan Islam. Anwar dikatakan sangat tertarik dengan ilmu perbankan Islam dari pegawai tersebut.

AnakWatan said...

Oleh sebab dia kurang arif tentang forex, tidak seperti Tun Daim dan Tengku Razaleigh yang pemah menjadi Menteri Kewangan sebelum Anwar, maka dia tidak meneliti secara serius pembabitan Bank Negara dalam mainan forex tersebut yang dianggap terlalu tinggi dan membahayakan kepentingan negara.

Dia hanya menerima nasihat dari Bank Negara dan tidak bertindak den tegas sebagai Menteri Kewangan untuk menilai semula pembabitan wang rakyat dan negara yang terlalu banyak untuk bisnes forex. Pada mulanya dikatakan cuma "rugi atas kertas” tetapi sebaliknya memang benar negara kita kerugian lebih dari RM10 bilion akibat ketiadaan pengawasan yang teliti Menteri Kewangan.

Kesilapan besar terletak pada Anwar sebagai Menteri Kewangan. Di negara lain seperti Jepun dan Korea Selatan skandal kewangan tersebut dianggap sebagai kesalahan Menteri Kewangan. Dia mesti meletak jawatan tanpa disuruh berbuat demikian.

Tapi Anwar tidak sanggup meletak jawatan. Yang terpaksa meletak jawatan akibat skandal tersebut ialah bekas Gavernor Bank Negara, Tan Sri Jaafar Hussein (allahyarham) dan pegawai yang kononnya dianggap pakar perbankan Islam dan forex. Kini dikatakan pakar forex tersebut diambil semula berkhidmat dengan Bank Negara.

Oleh sebab dia tidak menguasai bidang ekonomi dengan baik, tanpa latar belakang dunia korporat atau pun mempunyai asas yang kukuh di bidang ekonomi maka dia terpaksa mendengar nasihat dari pihak Bank Negara dan juga pegawai-pegawai tertentu di kementeriannya dan bertindak mengikut nasihat para pegawai sahaja.

Sebaik-baiknya seorang Menteri Kewangan mestilah tahu dengan agak mendalam persoalan dan masalah kewangan, mempunyai pengetahuan ekonomi yang memuaskan supaya dia dapat mengemukakan idea-idea yang kreatif dan dinamik untuk dijadikan pedoman dalam perancangan kewangan negara. Malangnya Anwar bukan Daim atau pun Tengku Razaleigh yang luas pengalaman di bidang ekonomi dan kewangan yang memungkinkan mereka merancang dengan berkesan kewangan dan ekonomi negara.

AnakWatan said...

2 minggu mendatang ini cukup menyenakkan perut anwar ibrahim. kecelaruan rutin hidupnya kerap bertukar tanpa mengira masa. adakala isterinya yang bernama wan azizah dipanggil 'bibik', sarapan pagi tiada lagi minuman kopi bagi mengelak peristiwa silam menghantui.


saiful bukhari menjadi siri hantu yang berpuaka di hatinya, gandingan najib dan muhyidin yang bakal menjadi PM dan TPM menjadi igauan tiada kesudahan dalam hidupnya. tuhan rabbulalamin maha hebat. walau berpuluh ribu kali pun gandingan najib dan muhyidin dicerca, baik di media dalam dan antarabangsa, namun qada dan qadar mengatasi segalanya.



2 minggu ini menyenakkan perut anwar. bukan kerana anwar itu datang bulan, sebaliknya menghitung bulan-bulan terakhir beliau menjadi rakyat biasa sebelum kembali ke habitat asalnya menjadi ahli dewan neraka di penjara sungai buloh.


kabar yang diterima anwar akan mengaku kalah bila SECARA SAH gabungan najib dan muhyidin memegang tampuk pemerintahan negara. damage yang dilakukan oleh anwar terhadap najib semakin hilang kredibilitinya, persepsi mainan kotor 'altantuya' sudah muak didengar oleh rakyat. kenyataan wartawan perancis bernama 'dubus' hanya menambah muak di kalangan marhaen. 'kami mahukan agenda pembaharuan ekonomi' bukannya gimik retorik politik, bisik hati majoriti rakyat kini.


kenyataan muhyidin yang pernah menyentuh akta-akta yang sedia ada tidak digunakan sepenuhnya dalam menangani kemelut politik mengundang 'gelisah resah' di hati anwar. ya, dihati anwar sudah lama mengetahui budaya politik dan disiplin najib/muhyidin. dua tokoh ini punyai kredibel yang cukup kuat untuk mendepani 'politikal stres' negara. jika tidak mana kan mungkin anwar pernah menjadikan najib/muhyidin sebagai 'team wawasan' nya dulu.


kabaran diterima anwar kini sedang mengisi borang jawatan kosong sebagai penasihat agama islam untuk presiden barack obama. platform yang akan digunakan oleh anwar disana nanti adalah ISNA (pertubuhan islam amerika utara) . ISNA pernah membiayai kos pendidikan secara percuma untuk izzah,nuha,ehsan. ISNA ini juga menjalankan dasar liberisme islam yang cukup digemari oleh anwar.


game plannya mudah, kiranya anwar disabitkan kesalah meliwat maka penjara 20 tahun menunggu beliau. anwar tidak mahu pulang ke tempat itu semula. suaka politik merupakan jalan terakhir untuk anwar menghabiskan sisa-sisa hidupnya nanti. BILA INI AKAN BERLAKU ? tatkala najib dan muhyidin menjadi orang nombor 1 dan 2 di putrajaya nanti.

disitu kabarnya bermulalah agenda besar 'perpaduan seluruh umat melayu'.

yusof said...

Bagus juga anakwatan menceritakan hal-hal lalu, benar atau tidak benar jangan dikira dulu. Pertama kita jangan samakan anwar itu UMNO dan UMNO itu anwar dan begitulah kalau berada dalam UMNO seperti tulisan Shanon SHIT, kalau pemimpin makan tahi, semua orang UMNO kena makan tahi. Jangan ada usaha untuk membersiahkan tahi, nescaya nahas diri. Jadi begitulah seksanya anwar untuk melepaskan diri dari SHIT, sampai sekarang bau tong tahi masih mahu dilekatkan oleh penyokong UMNO walau pun tidak mungkin anwar akan masuk dalam tong tahi lagi. Dulu Rahim Thambi sungguh lagak selepas melalui penyiasatan polis kerana kes rogol gadis di bawah umur, kerana kesnya tak sampai ke makamah, dia menganggap dirinya orang paling bersih dalam UMNO kerana sudah di siasat luar dan dalam tapi takda kes. Yang kesian ialah gadis yang menjadi mangsa rogol dan beberapa pemuda mat rempit yang dikaut secara rambang untuk dijadikan burung gagak. Oleh kerana yang tinggal dalam umno itu semuanya jenis makan tahi, orang macam Rahim Thambi Chik yang buat tahi tu pun masih boleh menjadi pemimpin tertinggi mereka, tak lama jadilah menteri, yang paling baik kalau dapat ganti Azlina Osman sebab kat situ banyak dai-dai licin. Ini semua cara UMNO SHIT sampai sekarang pun tak mahu berubah. Walau pun Najib dan Muhyidin akan jadi 2 bos tertinggi, berapa lama lagi orang UMNO tahan makan tahi mereka, rakyat biasa dah lama tak pakai tong tahi.

AnakWatan said...

kesian yusof... mata dah buta ... hati dah mati....

kesian... kesian...

bagaimana pula kes anwar berzina dgn bks bini setiausaha sia... semua org tahu...

masih tak salah lagi ke... kesian yusof

memanglah anwar bukan UMNO sebab dah kena buang dek UMNO... bukan keluar kerana tak puas hati dgn cara pemimpin UMNO...

diulang kena BUANG beb...

lainlah Tun Mahathir dia keluar sendiri

kesian yusof...

yusof said...

Sapa yang tak tau mahathir memang licik, jadi mengapa di guna tektik ini ke atas anwar kerana pengamalan pahit dengan Ku Li. Ku Li menentangnya secara terbuka dan hampir mengalahkannya. Tapi dia tak dapat buang Ku Li dari umno kerana tak mungkin dia berani menghina seorang anak raja walau pun orang tau sampai keluar kes makamah, anak raja ini banyak masalah moral. Jadi Mahathir buang UMNO dulu, Mahathir BUANG UMNO dengan kuasa 100% yang pada tangannya, dan kemudian buat parti sendiri guna nama umno juga sebab orang di sekitarnya bodoh-bodoh belaka. Ada orang menyindir Mahathir telah membakar kelambu kerana saekor nyamuk. Tenguk apa jadi pada Ku Li sekarang, terpaksa menjilat bontot mahathir hanya nak jadi gurka UMNO BARU. Anakwatan mesti celik sekarang, anwar tidak dibuang dari parti UMNO dulu yang dia telah menjadi ahli sebelum dipelawa masuk ke parti itu, tapi anwar di buang dari sebuah parti baru yang dibikin oleh mahathir sendiri. Apabila Mahathir berjaya membentuk parti sendiri, dialah sebagai maharaja dan tiada siapa yang boleh menentangnya. Sebab itulah dia fikir boleh jentik anwar keluar dari partinya macam seekor nyamuk, tapi nyamuk ini sampai sekarang berbunyai di dalam kelambunya pada setiap hari. Mahathir akan ketawa besar sekarang kerana parti yang diciptanya itu sudah menjadi tong tahi, sebab itulah dia tak akan menunggu lama untuk keluar dari tong tahi ini.

AnakWatan said...

moralnya disini adalah anwar direject oleh UMNO kalau tak pun dia masih nak dalam UMNO tu...

sebab tak dapat masuk semulala dia caci UMNO mcm2...

masa dalam UMNO dia dok diam aje kan...

hehehehe yusof... yusof...

bukan masalah licik ke tidak... kalau kau nak cerita licik kau kena lah akui bahawa anwar tu bukan pandai sangat....

kalau tak takkan kena reject beb!!!

yusof said...

Mana ada UMNO original tu lagi, maka tak timbul anwar nak masuk UMNO tu lagi, anwar direjek oleh mahathir sebab parti baru tu dia yang punya dan orang-orang di dalamnya cuma pak-pak anguk yang pakai tongkat dan MELAYU LUPA, tapi yang tinggal sekarang cuma parti tong tahi, sebab tu mahathir tokeynya pun cabut lari.

yusof said...

Kalau ada pemimpin pemuda UMNO BARU mengatakan mereka sedang mengerakkan gelomgang baru parti, orang-orang dewasa yang hidup sepanjang tahun 1980'n tahu parti yang dimaksudkan itu bukan yang ditubuhkan pada tahun 1946. Parti UMNO BARU ditubuhkan pengasasnya Mahathir dengan satu matlamat saja, iaitu apabila ia diluluskan oleh ROS tidak akan terdapat seorang yang bernama Tengku Razaligh di dalam senarai ahli-ahlinya dengan dengan ini bebaslah mahathir dari cabaran seterunya. Sekarang seterunya sudah berada semula di dalam parti UMNO BARU ini, lambat laun suara lantangnya itu akan tempias juga ke muka mahathir bersama suara lantang dari anwar seteru yang direject sendiri oleh mahathir dari parti UMNO BARU ini. Sebab itu mahathir cepat-cepat cabut lari dari parti yang diciptanya sendiri. Yang menjadi mangsanya ialah orang-orang dalam parti UMNO BARU ini terus bergelumang dengan tahi di dalam parti tong tahi.

AnakWatan said...

tak payah temberang lah yusof...

masa anwar nak kena reject dulu anwar siap merayu lagi...

takkan tu pun kau tak tau...

masalahnya sekarang dia dah kena REJECT...

kesian yusof... kau sokong barang REJECT apa kelas....

dah lah yusof... kau ckap banyak manapun anwar tetap kena REJECT bukan dia keluar UMNO kerana tak setuju dgn pemimpin UMNO...

UMNO baru ke lama ke sama aje.. apa kau tu maksum sangat ke...


macam kau tu baik sangat.. jgn mengata org.... kau ni ibarat mengata dulang paku yg serpih mengata org kau yg lebih...

cara kau bercakap nampak sangat kau nie penjilat setia anwar al-jubori tu...

kesian kan kat kau....

aku sendri pun tak sokong mana2 pemimpin UMNO... bukan mak bapak depa bagi aku makan.... depa kaya bukan aku pun kaya...

tapi kau yusof buat org muak dgn perangai kau... mungkin kau juga penulis upahan anwar al-jubori jugak kot macam... raja petra tu
sebab tu kau bermati matian tetap nak sokong pak jubor tu..

yusof said...

Anakwatan berapa umur kau dalam tahun 1987? Bayangkan rakyat sedang menjadi penuntun sebuah sandiwara pada pertengahan 1980n, apabila tirai dibuka kelihatan satu pertubuhan yang sedang menghadapi hukuman makamah pertama yang mengistiharkan UMNO telah melanggar Akta Pertubuhan dan hukumannya ialah dinyah keluar dari senarai pertubuhan, orang paling gembira didunia pada ketika itu ialah mahathir, satu langakah berjaya untuk menghalang Ku Li dari mencabarnya lagi, tapi itu hanya keputusan makamah pertama dan rayuan telah dibuat dan apabila rayuan sampai ke makamah, orang yang paling merasa sedih sekali ialah orang yang sama iaitu mahathir. Pada ketika ini, kau fikir mereka dalam pertubuhan ini sedang asyik dan bersusah payah memikirkan masa depan orang Melayu? Pada ketika itu Malaysia sudah jatuh ke tangan dua kumpulan "war loards", A dan B, masing-masing sedang susah hati apa akan jadi kalau (i) kalau pada akhirnya makamah tinggi memihak kepada rayuan, bererti UMNO menjadi pertubuhan sah, bererti mahathir terpaksa berlaga dengan ku li, musa hitam dengan ghapar baba, pengikut-pengikut melawan pengikut masing-masing, pertelingkahan pusingan kedua bermula, setiap pengikut tentu mengenang masa depan masing-masing sekiranya ketua perang kalah. Keadaan inilah yang dipamerkan kepada penuntun sebagai sesuatu yang boleh menghilangkan Melayu dari dunia, sedang pihak-pihak yang mampu untuk menjelaskan cerita sebenar sudah dikaut dengan "operasi lalang". Mahathir mahu Malaysia mencatat sejarah, boleh masuk dalam buku "Malaysia Book of Rekod", sebagai satu keputusan makamah yang paling ringkas dalam sejarah dunia. Padanya seandainya rayuan berjaya melepasi agendanya, orang yang di atas sekali yang membuat keputusan mestilah tidak menentang keputusan itu, itu semua sejarah sistem kehakiman, Tun Salleh Abas pun sudah dapat habuan, tak mungkin hendak bersusah-payah lagi mengungkit perkara-perkara yang sudah jadi tahi seperti menurut doktrin Nazri. Pada ketika parti UMNO BARU pernah mencapai gemilangnya, semua penonton bergembira, tapi mereka tak tahu apa sebenarnya yang berlaku di belakang tirai. Jadi kau fikirlah apa sebenarnya yang ada pada parti UMNO BARU ni, parti yang ditubuhkan hanya untuk memenuhi kepentingan peribadi mahathir yang disokong oleh pak anguk pak anguknya. Mahathir tau, apabila dia membela gergasi-gergasi ganas, akhirnya dia sendiri tidak dapat mengawalnya, sebab itu dia sendiri keluar dari parti ini. Adalah satu perkara yang baik juga anwar dikeluarkan dari kandang gergasi ini terlebih dahulu. Apabila perkara yang dibuat itu dengan cara yang tak betul, mahathir tentu tau, maka malapetakalah yang sedang menunggu masa depan parti baru ini. Semuanya sedang runtuh berderai, seperti kata Tok Guru Nik Aziz, sebatang pokok yang sudah mati, daun-daun dan dahan-dahannya sedang jatuh berguguran

yusof said...

Anakwatan berapa umur kau dalam tahun 1987? Bayangkan rakyat sedang menjadi penuntun sebuah sandiwara pada pertengahan 1980n, apabila tirai dibuka kelihatan satu pertubuhan yang sedang menghadapi hukuman makamah pertama yang mengistiharkan UMNO telah melanggar Akta Pertubuhan dan hukumannya ialah dinyah keluar dari senarai pertubuhan, orang paling gembira didunia pada ketika itu ialah mahathir, satu langakah berjaya untuk menghalang Ku Li dari mencabarnya lagi, tapi itu hanya keputusan makamah pertama dan rayuan telah dibuat dan apabila rayuan sampai ke makamah, orang yang paling merasa sedih sekali ialah orang yang sama iaitu mahathir. Pada ketika ini, kau fikir mereka dalam pertubuhan ini sedang asyik dan bersusah payah memikirkan masa depan orang Melayu? Pada ketika itu Malaysia sudah jatuh ke tangan dua kumpulan "war loards", A dan B, masing-masing sedang susah hati apa akan jadi kalau (i) kalau pada akhirnya makamah tinggi memihak kepada rayuan, bererti UMNO menjadi pertubuhan sah, bererti mahathir terpaksa berlaga dengan ku li, musa hitam dengan ghapar baba, pengikut-pengikut melawan pengikut masing-masing, pertelingkahan pusingan kedua bermula, setiap pengikut tentu mengenang masa depan masing-masing sekiranya ketua perang kalah. Keadaan inilah yang dipamerkan kepada penuntun sebagai sesuatu yang boleh menghilangkan Melayu dari dunia, sedang pihak-pihak yang mampu untuk menjelaskan cerita sebenar sudah dikaut dengan "operasi lalang". Mahathir mahu Malaysia mencatat sejarah, boleh masuk dalam buku "Malaysia Book of Rekod", sebagai satu keputusan makamah yang paling ringkas dalam sejarah dunia. Padanya seandainya rayuan berjaya melepasi agendanya, orang yang di atas sekali yang membuat keputusan mestilah tidak menentang keputusan itu, itu semua sejarah sistem kehakiman, Tun Salleh Abas pun sudah dapat habuan, tak mungkin hendak bersusah-payah lagi mengungkit perkara-perkara yang sudah jadi tahi seperti menurut doktrin Nazri. Pada ketika parti UMNO BARU pernah mencapai gemilangnya, semua penonton bergembira, tapi mereka tak tahu apa sebenarnya yang berlaku di belakang tirai. Jadi kau fikirlah apa sebenarnya yang ada pada parti UMNO BARU ni, parti yang ditubuhkan hanya untuk memenuhi kepentingan peribadi mahathir yang disokong oleh pak anguk pak anguknya. Mahathir tau, apabila dia membela gergasi-gergasi ganas, akhirnya dia sendiri tidak dapat mengawalnya, sebab itu dia sendiri keluar dari parti ini. Adalah satu perkara yang baik juga anwar dikeluarkan dari kandang gergasi ini terlebih dahulu. Apabila perkara yang dibuat itu dengan cara yang tak betul, mahathir tentu tau, maka malapetakalah yang sedang menunggu masa depan parti baru ini. Semuanya sedang runtuh berderai, seperti kata Tok Guru Nik Aziz, sebatang pokok yang sudah mati, daun-daun dan dahan-dahannya sedang jatuh berguguran

yusof said...

Tidakkah terfikir semakin ramai orang Melayu sudah sedar mereka ditipu oleh UMNO BARU ini dengan agenda pembangunan selama hampir 20 tahun ini tidak lebih dari mee segera, sekarang baru Najib nak tukar tektik jangan pakai pembangunan mee segera untuk memenangi Pilihan Raya Kecil ini. Tapi Najib sudah kesuntukan masa walaupun mungkin dapat memegang jawatan PM sebelum PR13, mee segera yang dihidangkan kepada rakyat selama ini sudah menjadi kanji yang terbukti tak stabil, tak mampu jadi gam untuk mengikat minda mereka bahana bahang gelombang reformasi.

sritribuana said...

1.Yang mengatakan orang itu,orang ini penzina itu pun penzina juga kot?Cuma!!pandai tutup.

2.Ada yang sibuk RM60 Bilion nak ambik dari mana?curi dimana?siapa kasi?- ini sebenarnya gara-gara orang yang sakit mental.

3.Kamu semua gila. dah tahu orang politik gila naper you all nak ikut gila.

AnakWatan said...

yusof sebenarnya MELAYU dah mula SEDAR yg pakatan rebah tu yg haprak...

tgk kat PERAK.. melayu undi pkr... cina dapat tanah 999 tahun...

MELAYU dapat apa?????

yusof said...

Maksud anakwatan itu Melayu mesti dapat hanya setakat yang boleh ukur dengan saiz tanah saja, tak perlu lebih jauh dari itu. Jiwa seperti inilah yang boleh memundurkan lagi Melayu. Jika Melayu berpeluang mendirikan jiwa daya saing, tanah yang bertaraf selagi ada matahari dan bulan pun mereka boleh dapatkan kembali.

AnakWatan said...

kalau dah tak ada tanah nak berdaya saing apa yusof....


jadilah melayu menumpang dinegara sendiri

itulah agenda pakatan kencing rakyat

yusof said...

Setahu aku hanya Yahudi sahaja yang percaya tanah adalah untuk bangsa Yahudi saja. Takanlah UMNO mahu orang Melayu berperangai macam Yahudi yang percaya tanah di dunia ini tidak boleh dikongsi atau dipunyai oleh bangsa lain, tapi untuk satu bangsa saja. Islam itu tidak menolak konsep pasaran, konsep pasaran bererti ada berlaku proses tukaran,tukaran hak punya di antara satu sama lain dan sebagainya, di zaman ini atau di zaman akan datang. Kalau orang Melayu mahu dihalang dari melalui proses ini,maka malanglah nasib orang Melayu yang percaya tanah ini hanya untuk mereka saja.

AnakWatan said...

Jgb sebut ISLAM kalau kau tak paham isinya..... yusof

cina pun dah berjaya dalam perniagaan ada nak ajar org melayu berniaga.... jgn harap laa

rata rata kawan aku org cina... aku taula...

yusof said...

Orang cina berjaya dalam perniagaa belajar dari siapa? dari mahluk angkasa lepas? Sudah tentu mereka belajar dari diri sendiri, dari kesalahan sendiri, percaya kepada sistem pasaran, umno bawa masuk sistem pasaran ke dalam kehidupan orang Melayu, tapi orang Melayu mesti percaya kepada UMNO, bukan sistem pasaran. Sebab itu terlalu percaya kepada UMNO, sampai sekarang pun masih ramai orang Melayu yang makan siput babi untuk hidup.

MOHD said...

ko sorg je yg makan siput babi 2 oi yusof..

xpnh ak tgk org mkn sipot babi lg..

tp byk kali gak la ak tgk leader2 pr dok canang word 2 every ceramah depa..

depa mmg mnt ngn word babi kot..cam hang..
haha..nnt hang sapot r projek babi kt slngor 2..ak bnge gak dow..negeri ak menjadi pengerak prjek babi termaju...haha..bodo..ikot cakap cine DAP tamak tue lagi..

yusof...sian ko..huh!
ak tgk kecik je ko neh..
fact aram lngsg xley pakai..
ckp ikot sdp jer..

to anakwatan: lu ensem la beb