Tuesday, March 31, 2009

Pengundi Bukit Gantang Tolak Calon Wayang Kulit


Disuruh bercakap Nizar bercakap, disuruh diam Nizar diam dan lebih memalukan disuruh mohon derhaka kepada Sultan, Nizar berkata "Patik Mohon Sembah Derhaka Kepada Tuanku". Itulah nasib Pak Dogol dalam pentas wayang kulit yang dikawal oleh Tok Dalang yang mempunyai kuasa seratus peratus untuk mengawal pergerakan dan percakapannya.

Semua orang tahu, bekas Menteri Besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin (Calon PKR Parlimen Bukit Gantang) tidak ubah seperti watak Pak Dogol dalam wayang kulit manakala Tok Dalangnya adalah Datuk Ngeh, Pengerusi DAP Perak.

Walau pun sudah tidak berkuasa di negeri Perak, Nizar masih lagi menjadi alat kepada Ngeh dan ini terbukti apabila Nizar yang dicadang oleh Ngeh telah dipilih sebagai calon PKR di Bukit Gantang. Nik Aziz yang pada mulanya tidak bersetuju Nizar bertanding di Bukit Gantang telah menukar pendirian bagi menghormati DAP yang kini telah menjadi teman tidur sebantal.

Ngeh memerlukan orang serupa Nizar untuk dijadikan alat dan sebagai jambatan kepada DAP mencapai cita-cita politik sempit mereka. Rakyat tahu, selama 10 bulan memerintah Perak Nizar hanyalah berperanan seperti Pak Dogol yang menurut apa sahaja arahan Ngeh termasuk memberi hak milik tanah selama 999 tahun kepada penyokong DAP di Kampung Baru yang melukakan hati orang Melayu di negeri itu.

Sudah tiba masanya rakyat terutama pengundi di Bukit Gantang tolak calon wayang kulit kerana pengalaman memerintah Perak selama 10 bulan menunjukkan Nizar hanyalah berperanan seperti Pak Dogol manakala Tok Dalangnya ialah Ngeh.

62 comments:

AnakWatan said...

hari ini hampir 5 tahun sejak anwar bebas, hampir seluruh rakyat telah ditipu oleh anwar. anwar merupakan pakar dalam politikal sensasi. lihat sahaja lakonannya sewaktu 'konon' sakit tulang belakang.drama ini cukup berkesan menagih simpati rakyat. tetapi itu hanya sandiwara, anwar terkantoi bila satu rakaman sulit di wad HKL mendedahkan anwar sebenar tidak langsung sakit !

itu politik persepsi yang dicipta oleh anwar untuk memburukkan kerajaan. samalah ceritanya dengan altantuya. anwar memfitnah ds najib dengan pelbagai cerita , dia mewujudkan persepsi yang tiada berfakta. hampir 4 tahun sejak pilihanraya kecil ijok cerita altantuya dimainkan. 'SAYA ADA BUKTI' kata anwar..namun hingga kini tiada fakta yang diberi. cerita persepsi ini sama juga dengan politikal sensasi 16 september. 'WE HAVE ENOUGH NUMBER' sayang ia sekadar retorik ciptaan sendiri.

AnakWatan said...

Prosedur pilihanraya: Sebelum penamaan calon, tiada sebarang kempen dan ceramah dibenarkan dibuat. namun...

Anwar segaja cetus huru-hara.

Selepas pengumuman calon PAS di Taman Kota Jaya, Simpang Taiping baru-baru ini, dia mengarahkan anjing-anjingnya mengadakan ceramah tanpa permit sedangkan sebenarnya dia sendiri tahu ceramah itu pasti mengundang kehadiran FRU dan Polis.

Inilah kronologi strategi Anwar yang mengaburi mata anjing-anjing bodohnya.

1. Anwar meminta supaya anjing penjaga kawasan itu mengadakan persiapan ceramah di mana-mana lokasi di Bukit Gantang dan minta dihebahkan bahawa dia sendiri akan datang.

2. Maka.. apabila anjing tersebut mendengar dewanya mahu datang, jadi persiapan rapi pun dibuat.

3. Dalam masa yang sama Anwar mengarahkan seorang anjingnya menghubungi polis dan melaporkan bahawa ada ceramah tanpa permit dibuat di lokasi tertentu.

4. Maka apabila tiba hari kejadian, Anwar yang sudah tahu, meminta supaya bapak segala anjing yang juga calon PAS, Nizar berucap dahulu dan selepas berucap tinggalkan kawasan ceramah segera dengan memberi alasan mahu berkempen ditempat lain.

5. Maka drama yang menyayat hati bermula. Ceramah diteruskan selepas Nizar keluar dan lesap dengan kereta mewah. Di waktu ini Anwar menelifon wakil anjing kononnya dia tidak jadi hadir dan mengantikan balacinya Azmin.

6. Wakil FRU pun datang berbincang dengan baik bersama wakil anjing lalu anjing-anjing terus berdegil mahu mengadakan ceramah.

7. FRU meminta semua bersurai selepas FRU memberi masa 5 minit untuk masuk ke dalam dewan tidak diendahkan oleh anjing bodoh ini.

8. FRU terpaksa bertindak "Mengaum" bagi menakutkan anjing-anjing tersebut tetapi jelas kedegilan mereka sebiji macam Nizar yang tidak mahu melepaskan jawatan MB dan serahkan kereta Cambry kepada BN walaupun diarahkan oleh Sultan Perak.

9. Akhir sekali, FRU terpaksa bertindak nekad menyerbu kawasan ceramah tersebut dan anjing yang cuba melawan terus bacul lari lintang pukang.

10. Maka merungutlah anjing-anjing tersebut:

" Bodoh punya polis... bukan ada buat apa pun..."
" Ya Allah.. Nak buat ceramah agama pun tak boleh" (Ceramah agama apanya kelau YB hutan Melintang (India) turut memberi ceramah sambil memberi salam dan mengutuk orang Melayu Islam bernama Zambry.)
" Ini mesti arahan dari UMNO dan BN"
"Memang ini jelas tak demokrasi..."

11. Anwar tersenyum di hotel mewah mendengar khabar itu.

yusof said...

Yang mana satu lebih benar di antara cerita ini dengan laporan akhbar Liberation tentang pertemuan Altantuya dengan Najib di Paris, sehingga polis melarang ceramah pembangkang menggunakan isu Altantuya, kalaulah cerita akhbar itu bohong dan BN kata rakyat sekarang sudah bijak menilai, seribu kali ceramah tentang Altantuya kan tak menjadi masalah kepada UMNO. Tapi sampai polis pun boleh melarang ceramah PKR menggunakan isu Altantuya, mengapa tak guna Akta Hasutan saja, kerana menghasut hantu Altantuya berkeliaran menganggu Najib.

matmulutmurai said...

hem..aku tak tau boleh menang ker tak..
dakyah kuat nak mampusla..
diorang ni main isu jer.. kalu korang tak pandai balas balik. payahla nak menang..

AnakWatan said...

Sepanjang hari, saya cuba mencari Anwar, di Bukit Gantangkah beliau?, di Bukit Selambaukah ia?, atau berada di Batang Ai, dari pagi hingga malam tidak kelihatan berita dia dimana-mana. Blog pembangkang pun seolah mendiamkan aje perkara ini, sebaliknya membuat propaganda melampau dengan mengatakan kehadiran penyokong pembangkang di Taiping mencecah 50 ribu orang dan penyokong BN hanya 700 orang sahaja.


Nampak gayanya samalah dengan Demonstrasi anti PPSMI dan Perasmian Persidangan Dewan Rakyat oleh Yang Dipertuan Agong tempoh hari, batang hidung Anwar sekali lagi tidak kelihatan, rupa-rupanya bila buka di laman blognya, beliau memaklumkan bahawa dirinya teramat sibuk dan terpaksa pergi ke Bahrain, kerana dikatakan terpaksa menghadiri Sidang Tahunan Albaraka Banking Group (Majmuat Al-Barakah Al-Masrafiah) dan mesyuarat lembaga bank tersebut. Wah hebat benar Anwar Ibrahim dengan hanya berkelulusan bidang sastera bukan kepujian pun dapat menghadiri mesyuarat kewangan bank pula dan dibiarkan pemimpin-pemimpin PAS dan DAP berjuang menentang BN.


Seingat saya pada pilihanraya kecil Kuala Tererengganu tempoh hari juga beliau tidak hadir, dan membiarkan PAS berjuang keseorangan kerana tidak menghantar orang kuatnya pun kesana.


Tak taulah atas kapasiti apa Anwar menghadiri persidangan itu, mungkin Soros dan kawan2 nya di IMF yang menghantarnya ke sana maklumlah dia dan IMF bagai isi dan kuku, dan tidak boleh dipisahkan.

AnakWatan said...

Inilah sifat dan topeng Anwar yang sebenar, dia peduli apa dengan kesusahan orang lain, saat dia memerlukan bantuan orang lain dia akan guna-habis-habisan, saat dia dah tak perlukan dia akan perlekehkan orang tersebut. Anwar hanya tau pergunakan orang sahaja untuk kepentingan dia...inilah kelebihan dan kemahiran dia yang tidak ada pada orang lain.


Jika tidak percaya tanyalah pada geng reformasi dahulu termasuk geng Ezam dan geng bogel yang sanggup bermati-matian membela dia hingga rumah tangga porak peranda. Tatkala penyokong sedang bertungkus lumus membelanya hingga terkeluar pelbagai kotak, dia dengan sopannya menjalin hubungan dengan agensi yang ditaja Amerika dan akhirnya mampu membina mahligai yang berpuluh juta...

Yang sedihnya Tok-Tok lebai PAS yang selalu duk cakap anti Israel, anti yahudi, anti Israel, anti Islam liberal boleh cair lak dan berkawan bukan main akrab dengan Anwar, apa agaknya tangkai yang dipakai Anwar sehingga Tok Lebai PAS pun terpedaya olehnya. Yang sedihnya Tok guru PAS yang bersemutar pun asyik membela dia, walhal sudah jelas Anwar ini ada kaitan dengan Amerika. Aduhai ....


Disebabkan terlalu membenci UMNO sanggup berpakat dengan Anwar semata-mata ingin jatuhkan Kerajaan di pimpin UMNO BN. Kata orang PAS, UMNO jahat seperti Amerika oleh itu nak jatuhkan Amerika PAS kena kawan dengan kuasa lain juga iaitu PKR yang dianggapnya Rusia.

AnakWatan said...

Yang kelakarnya kata-kata itu langsung tidak masuk akal kerana sejarah mencatatkan Rusia-lah antara dalang selain Yahudi yang menyebabkan kerajaan Daulah Islamiyah Uthmaniyah di Turki yang dipimpin Sultan Abdul Hamid jatuh dan tersungkur dan berakhirnya sistem khalifah dalam dunia Islam, dan kita juga tidak lupa Rusia (soviet Union) juga yang menjajah umat islam di Afghanistan sehinga Malaysia pernah memulaukan Sukan Olimpik di negara tersebut pada tahun 1980 tanda bersimpati dengan rakyat Afghanistan.


Adakah PAS tidak sedar bahawa kawan yang dipeluknya sekarang, adalah wakil Amerika di Malaysia, adakah PAS lupa AL-Gore sentiasa tidak melupakan rakan baiknya itu, hingga sanggup membela Anwar di sidang Apec di Kuala Lumpur suatu ketika dahulu dan melawat Anwar sewaktu Anwar sedang dirawat di Jerman suatu ketika dahulu. Adakah PAS juga tidak sedar didalam Annapolis Summit juga Anwar menyokong dekralasi yang mengiktiraf kerajaan Fatah dan negara Israel.


Nampaknya semua perkara ini para Tok guru terpaksa pejamkan mata dan berpura-pura tidak tau, maklumlah para Tok Guru ini terpaksa bergantung kepada Husam Musa sahaja untuk mendapatkan maklumat, maklumlah Husam saja yang layak dipercayai dan ada berita sahih.

sumber - tomyampoktek

yusof said...

Di antara BENAR dan TIDAK BENAR itulah akan terus menjadi isu, dari sejak Mahathir mengambilalih kuasa sebagai seorang diktator selepas UMNO diharamkan 1987, Operasi lalang, Trajedi Mamali, Kes Rahim Thambi Chik, Kes-kes Anwar, kes-kes pembunuhan hingga kes-kes rampasan kuasa kerajaan negeri termasuk di Perak, selagi tiada usaha untuk memutihkannya melalui proses makamah, proses sebuah suruhanjaya, forum terbuka di media-media dan sebagainya, semuanya dihalang dengan alasan akan terjadi peperangan terbesar di Malaysia jika ini dibenarkan, tapi rakyat semakin celik untuk mencari sumber-sumber lain dari media perdana untuk mendapatkan KEBENARAN, nampak gaya banyak sejarah Malaysia terpaksa ditulis semula satu hari nanti. Bukankah banyak buku pengurusan dan komunikasi menulis, kalau saluran rasmi sudah tidak boleh dipercayai atau kerajaan menghalang saluran rasmi untuk digunakan menyalurkan maklumat, maka saluran tak rasmilah menjadi pilihan rakyat.

AnakWatan said...

Mahukah ANDA menjadi seperti ini...

jika anwar memerintah...

http://video. google.com/ videoplay? docid=-793248545 4526581006&hl=en

AnakWatan said...

IMF bukan menguntungkan tetapi membebankan...

fikir-fikirkanlah...

yusof said...

Ini soalan pilihan, samada mahu terus hidup di dalam dunia kelabu selama lebih 50 tahun atau yakin ada jalan untuk keluar dari dunia kelabu ini untuk hidup di dunia terang benderang. Anwar mengajak kita keluar dari dunia kelabu ini dan selagi UMNO dan BN terus memerintah Malaysia, dunia kelabu ini hanya berguna hanya untuk menyembunyi segala kekotoran yang terkumpul selama lebih dari 50 tahun. Apa rakyat nak malukan untuk mendedahkan segala kekotoran ini bukan untuk generasi ini saja tapi untuk membebaskan generasi depan untuk hidup tanpa rasa keleliruan atau kekurangan. Jika adalah satu pungutan suara dibuat untuk membuat pilihan ini, bukan saja saya, bahkan majoriti rakyat mahu hidup di dalam dunia yang lebih jelas dan telus tanpa apa-apa yang hendak disembunyikan.

AnakWatan said...

http://video. google.com/ videoplay? docid=-793248545 4526581006&hl=en


adakah anda mahu anwar menjadikan Malaysia seperti INDONESIA ...

lihat video pada link diatas....

pakatan rakyat tidak perlu tunggu 50 tahun untuk menghabiskan hak org Melayu...

lihat sahaja di Perak...

UMNO walaupun dah 50 tahun memerintah adakah hak melayu terhapus sama sekali... ????

yusof said...

Kalau nak dibayangkan hak Melayu itu semacam hak seorang anak ke atas harta pusaka orang tua mereka, maka hak ini sudah lebih 50tahun dilelong oleh pemimpin UMNO bila saja British menurunkan union jack pada 31 Ogos 1957 atas persetujuan pemiimpin umno yang menganggap merekalah satu-satunya wakil kaum Melayu, tapi pernahkah pemimpin-pemimpin UMNO ini menanya kepada orang Melayu melalui pungutan suara samada mereka secara majoriti telah mererima konsep baru ini sebelum dijadikan dasar perlembagaan negara? tapi pada hakikatnya apa yang terjadi hingga sekarang ialah samalah seperti UMNO mencampakaan hak itu ke dalam pasaran bebas, walaupun pemimpin umno berjanji untuk menjadi pelindung, tapi hak ini macam orang kata jinak-jinak merpati tapi sukar juga ditangkap kalau berlari pun pakai tongkat, tapi yang lebih banyak orang UMNO kebas. Maka apalah diharap pada konsep hak ini, lebih baik kata orang putih, right is not for demand, but you must earn it, JADI JANGAN DIHARAP LAGI pada janji-janji UMNO itu, sekarang Melayu harus melihat hak yang sudah dilelong ke pasaran bebas masih boleh dikuasai semula sekiranya mereka boleh melepasi kaedah dan corak pemikiran seperti yang ditunjukkan oleh orang seperti anakwatan ini, atau ada orang kata anjakan paradigma untuk membina logik yang baru untuk terus wujud dan maju di dunia yang serba cabaran ini.

AnakWatan said...

Apakah kah janji anwar yg boleh diharap pula wahai yusof....


selama ini dia hanya berjanji kosong...

bukan sekarang ... tetapi semasa dalam kerajaan UMNO adakah dia berpegang pada janji dia.????

AnakWatan said...

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika berada di dalam UMNO pernah menyifatkan Presiden UMNO ketika ini, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai 'antara individu paling cerdik' dan menimbulkan ancaman kepadanya.

Selain Najib, turut mendapat pengiktirafan dan diakui sebagai pemimpjn bijak dan terbaik yang menjadi sebahagian pasukan idamannya ialah Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan dua Naib Presiden, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.


Pendedahan mengenai pasukan idalam Anwar itu dinyatakan sendiri bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan Rakyat, Ezam Mohd. Noor yang juga bekas Setiausaha Politik Anwar ketika beliau berada dalam kerajaan, pada kempen di Bukit Gantang kelmarin dan di Bukit Selambau malam tadi.

"Saya pernah tanya Anwar masa beliau jadi Ketua Pemuda Umno, siapa yang paling beliau risau... beliau mengatakan nama Najib... dia kata Najib yang paling cerdik di kalangan barisan Pemuda.

"Anwar mengatakan kepada saya (semasa menjadi pembantu Anwar), Anwar berkata antara yang paling cerdik, yang beliau iktiraf ialah Najib (ketika itu Naib Ketua Pemuda Umno)," kata beliau ketika berceramah pada sesi Pidato Perdana di Taman Kaya dekat Taiping malam kelmarin.

Ezam yang kembali ke pangkuan UMNO pada Jun tahun lalu merupakan antara penceramah Barisan Nasional UMNO sejak persaingan di Parlimen Permatang Pauh, Ogos lalu dan Parlimen Kuala Terengganu, Januari lepas.

Oleh itu, katanya, Anwar dan pemimpin Pakatan Rakyat tidak harus mempertikaikan keupayaan Najib yang diangkat sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri bagi menggantikan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi beberapa hari lagi.

"Kenapa dia (Anwar) protes Datuk Seri Najib? Sebab dia takut. Sebab apa dia paling takut Datuk Seri Najib? Sebab beliau adalah yang paling cerdik.

"Saya pernah tanya Anwar Ibrahim ketika dia menjadi Ketua Pemuda UMNO dulu, Exco Pemuda UMNO mana yang paling cerdik.

"Anwar jawab Datuk Najib. Lepas Datuk Najib siapa? Dia jawab (Tan Sri) Muhyiddin dan sekarang ini tengok, Najib jadi Presiden dan Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden," katanya ketika berceramah di Sungai Lalang, Bukit Selambau.

Selain itu katanya, Anwar turut menyenaraikan Ahmad Zahid dan Hishammuddin sebagai sebahagian daripada kumpulan wawasan yang ditubuhkannya.

"Ini bermakna Anwar mengakui, mereka ini adalah pemimpin terbaik UMNO yang ada pada masa itu dan kini kesemua mereka sudah menerajui UMNO. Apa lagi Anwar nak kata?" katanya.

Ezam berkata, pemimpin-pemimpin UMNO yang baru sahaja dipilih menerajui parti pada pemilihan Khamis lalu adalah pasukan terbaik yang pernah ditampilkan UMNO dalam masa 10 tahun ini.

"Sebab itu, saya minta orang Melayu beri peluang kepada UMNO untuk lakukan perubahan melalui pimpinan baru ini.

"Saya tidak kata UMNO parti yang sempurna tetapi kekuatan UMNO adalah kerana ia nampak kelemahan dan segera lakukan perubahan," katanya.

Ezam berkata, hal itu berbeza dengan PKR hanya akan menutup sebarang masalah yang dihadapi mereka dan ini terbukti melalui negeri-negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat yang sering menghadapi dan melalui peletakan jawatan dua pemimpin parti itu tanpa sebab yang jelas iaitu V Arumugam sebagai sebagai ADUN Bukit Selambau dan Exco Kerajaan Negeri Kedah dan Mohammad Fairus Khairuddin sebagai Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang 1 dan Exco negeri.

"Selain itu, PKR kini bukanlah seperti yang mula-mula ditubuhkan dahulu di mana saya adalah antara pengasasnya.

"Dulu PKR juga adalah untuk berbilang kaum tetapi tunggaknya adalah Melayu.

"Setiap parti itu perlu ada tunggak supaya asasnya itu tidak menyimpang tetapi kini, semata-mata untuk mendapat undi masyarakat Cina dan India, Anwar sanggup memadamkan tunggak itu.

"Ia bukan kerana beliau sayangkan kaum Cina dan India, tetapi semata-mata hanya untuk kepentingan mendapatkan undi," katanya.

Disebabkan beliau muncul memberi ceramah setiap kali pilihan raya kecil, Ezam memberitahu, beliau didakwa oleh PKR sebagai seorang yang diperalatkan UMNO.

"Saya nak beritahu, jika saya dianggap begitu kerana membela bangsa, agama dan negara saya, saya rela diperalatkan, " katanya.

Beliau turut menyatakan kesediannya untuk berdebat dengan Anwar bagi menangkis tuduhan itu serta mengupas pelbagai permasalahan politik yang berlaku dalam negara pada masa ini.

"Saya sedia berdebat tetapi hanya dengan Anwar... bukan dengan pemimpin lain," katanya.

sumber - malaysia-instinct. com

yusof said...

Bagus juga anakwatan keluarkan cerita-cerita lama, ngapa tak keluar lebih banyak lagi cerita pemimpin umno yang lain, tapi masa anwar berada di dalam tong tahi, memang sukar nak bebaskan diri dari tong tahi sampai sekarang orang nampak anwar seperti masih mengheret tong tahi UMNO, itu kesilapan anwar masuk tong tahi, sekarang dia sudah terkeluar dari tong tahi dan itulah gunanya proses reformasi sememangnya tidak mudah sesorang untuk melepasi kaedah dan corak pemikiran orang-orang yang hidup dalam tong tahi, tapi anwar tetap berjaya bebaskan dirinya dari pemikiran orang hidup dalam tong tahi. Hingga takat ini anwar sudah tidak lagi memandang ke belakang, sedangkan orang-orang lain seperti Ezam sudah terjun semula ke dalam tong tahi sebab dia suka hidup dalam tong tahi. Keluar dari tong tahi, anwar bebas untuk memberitahu orang Melayu bahawa ada cara lain untuk berjaya dunia jika dapat bebaskan diri dari cara berfikir orang-orang yang hidup dalam tong tahi

AnakWatan said...

Apa yang berlaku sewaktu Perhimpunan Agung UMNO ketika ini sebenarnya melukakan hati Anwar sedalam-dalamnya. Anwar masih lagi bermimpi bahawa suatu hari nanti, dia mampu kembali semula ke lipatan UMNO. Gunalah apa cara sekalipun. Hakikatnya Anwar masih merindui UMNO dan percaya parti itu sahajalah yang mampu membawanya ke Seri Perdana.

Mungkin ramai yang tidak percaya, tetapi inilah hakikatnya. Anwar sudah terlalu terbiasa dan mangli dengan budaya UMNO. Anwar suka dipuja-puja. Anwar suka dipuji-puji. Ucapan Anwar sewaktu merasmikan Perhimpunan Agung Wanita & Pemuda sentiasa disediakan dengan bersungguh dan lengkap dengan pasukan penulis upahan.

Anwar hanya mampu memerhati dari jauh saat Pak Lah mendakap Najib sebagai penggantinya. Banyak kali Anwar mengungkap perkataan, `i am the one who should be there' di hadapan sanak keluarga dan rakan terdekat. Azmin banyak kali menasihati Anwar agar tidak terlepas dengan frasa tersebut di hadapan khalayak asing. Takut, ujar Azmin - orang akan menganggap kita tidak setia kepada parti.

Anwar sememangnya `reformis' dalam UMNO pada suatu ketika. Daripada bersih, Anwar `reform' UMNO untuk menjadi syurga wang kepada ahlinya. Daripada amal politik akal budi - Anwar `reform' UMNO menjadi parti yang kurang ajar dengan warga veterannya (Kes Pak Ghafar). Daripada sebuah parti yang tidak pandai fitnah; Anwar bawa fitnah ke dalam UMNO. Semuanya dimulakan Anwar. Anwar yang banyak rosakkan UMNO.

Dalam banyak siri `Asian Renaissance' - ternampaklah muka broker-broker Anwar di hotel-hotel. Semua ini hanya bermula di bawah Anwar.

Jauh di sudut hati Anwar, UMNO masih menjadi pilihannya. UMNO ada segalanya. UMNO ada kekuatan. UMNO ada machinery. Anwar tidak boleh lihat UMNO senang. Melihat Perhimpunan Agung UMNO sahaja - mata Anwar akan berkaca. Terbayang betapa dekat dirinya dengan `puncak' parti pada suatu ketika. Sekelip mata, Anwar dihancurkan oleh cita-cita songsangnya sendiri.

Tidak beberapa lama lagi Anwar akan menyaksikan peralihan kuasa. Hati Anwar makin pedih. Kecewanya tidak boleh ditapis lagi. Anwar sedih kerana tidak beberapa lama lagi, dua orang sudah mengambil tempat yang sepatutnya dihuninya sekitar 1998 lagi.

Perhimpunan Agung UMNO kali ini …. pastinya membawa `deja-vu' kepada Anwar. Hatinya pasti remuk redam.

yusof said...

Setelah muncul parti tong tahi selepas berkuburnya UMNO tahun 1987, maka bermula satu episod sepanjang di bawah corak pemerintahan yang tidak pernah dimimpi oleh pengasas parti UMNO yang ditubuhkan tahun 1946, sesiapa saja berada di dalam parti baru ini akan turut bukan setakat belumur dengan tahi tapi berbangga dilumur dengan tahi. Najib yang nak jadi PM ini bukan pertukaran PM kali pertama selepas Mahathir dan semua orang tahu Pak Lah sendiri tidak menyangka ia boleh jadi PM dan sebab itu dia dengan mudah sekali boleh melepaskannya, jika betul nak jadi PM sebab sememang ia hendakkannya dengan apa cara sekali pun, bererti dia sudah merancang untuk mendapatkannya sejak Mahathir jadi PM. Kalau anwar rasa kecewa, tanda-tanda sepatutnya sudah ada selepas Pak Lah mengangkat sumpah sebagai PM, maka orang luar yang terpanggil ke pergerakan parti keadilan tetap percaya anwar sudah mempunyai gerak hati yang berbeza dari semasa beliau berada di dalam tong tahi, seperti jawapan yang diberikan kepada sebuah pertanyaan di satu kuliah umum di USM dulu, bahawa tong tahi yang cuba dibersihkan walau pun sudah kelihatan cantik sekali pun tetap selama-lamanya sebuah tong tahi, yang ini semasa anwar berada di puncak parti tong tahi. Maka mustahil anwar masih mempunyai sedikit pun gerak hati untuk terjun semula ke dalam tong tahi ini.

yusof said...

Setelah muncul parti tong tahi selepas berkuburnya UMNO tahun 1987, maka bermula satu episod sepanjang di bawah corak pemerintahan yang tidak pernah dimimpi oleh pengasas parti UMNO yang ditubuhkan tahun 1946, sesiapa saja berada di dalam parti baru ini akan turut bukan setakat belumur dengan tahi tapi berbangga dilumur dengan tahi. Najib yang nak jadi PM ini bukan pertukaran PM kali pertama selepas Mahathir dan semua orang tahu Pak Lah sendiri tidak menyangka ia boleh jadi PM dan sebab itu dia dengan mudah sekali boleh melepaskannya, jika betul Najib nak jadi PM sebab sememangnya ia hendakkannya dengan apa cara sekali pun, bererti Najib sudah merancang untuk mendapatkannya sejak Mahathir jadi PM. Seorang yang paling cerdik seperti yang pernah dikatakan oleh anwar, bererti najib boleh berada di mana-mana di sebalik konspirasi untuk menghalang anwar untuk menggantikan mahathir. Kalau anwar rasa kecewa, tanda-tanda sepatutnya sudah ada selepas Pak Lah mengangkat sumpah sebagai PM, maka orang luar yang terpanggil ke pergerakan parti keadilan tetap percaya anwar sudah mempunyai gerak hati yang berbeza dari semasa beliau berada di dalam tong tahi, seperti jawapan yang diberikan kepada sebuah pertanyaan di satu kuliah umum di USM dulu, bahawa tong tahi yang cuba dibersihkan walau pun sudah kelihatan cantik sekali pun tetap selama-lamanya sebuah tong tahi, yang ini semasa anwar berada di puncak parti tong tahi. Maka mustahil anwar masih mempunyai sedikit pun gerak hati untuk terjun semula ke dalam tong tahi ini.

yusof said...

Jangan sekali lupa, semua bekas presiden UMNO ( Tunku dan Tun Hussin Onn ) semasa hidup dan semasa meniggal dunia menjadi penentang dan tidak pernah masuk parti tahi ini kerana mereka mahu berkubur bersama dengan parti UMNO yang diasaskan oleh Dato Onn yang semasa matinya pun di luar parti UMNO, hanya pencipta parti tong tahi ini mahathir saja yang menjadi penciptanya akan mati semasa berada di dalam parti tong tahinya sendiri. Jadi macam mana anwar masih teringin nak masuk ke dalam tong tahi ini?

AnakWatan said...

Anwar sememangnya `reformis' dalam UMNO pada suatu ketika. Daripada bersih, Anwar `reform' UMNO untuk menjadi syurga wang kepada ahlinya. Daripada amal politik akal budi - Anwar `reform' UMNO menjadi parti yang kurang ajar dengan warga veterannya (Kes Pak Ghafar). Daripada sebuah parti yang tidak pandai fitnah; Anwar bawa fitnah ke dalam UMNO. Semuanya dimulakan Anwar. Anwar yang banyak rosakkan UMNO.

yusof said...

Cerita anakwatan ini boleh kelihatan benar jika peristiwa yang disebut itu mempunyai tarikhnya, kerana kita harus membezakan di antara parti UMNO dengan parti tiruan yang dicipta oleh Mahathir. Manaya sempat anwar nak membuat reformasi atau merosakkan UMNO ( 1982-1987 )kerana parti yang dibenci oleh Mahathir kerana membenarkan orang menentangnya untuk merebut jawatan presiden, maka mahathir melalui anasir dibelakangnya telah membuat fitnah ke atas parti UMNO ini sehingga parti ini diharamkan. Selepas itu Mahathir tidak membenarkan proses rayuan di makamah dengan alasan membazirkan masa makamah, tapi sebenarnya dia sudah ada parti baru yang diciptanya sendiri. Jadi siapakah yang telah merosakkan dan memusnahkan UMNO kalau bukan mahathir? Jadi apa yang dimaksudkan oleh anakwatan itu ialah usaha anwar untuk merosakakan parti tong tahi ciptaan Mahathir, bukanya parti UMNO, kalau anwar dah jadi kurang ajar di dalam parti tong tahi ini dan terus dengan usha untuk merosakkannya, memang patut pun. Sebab itu anwar dibuang keluar dari parti tong tahi ini. Sebab itu anwar akan terus mahu merosakkan parti ini walau pun dari luar. Kalau cepat rosak parti tong tahi ini lebih baik kerana ini satu pembalasan ke atas parti ciptaan Mahathir yang telah merossakan dan memusnahkan parti UMNO.

yusof said...

Adalah masa terbaik bagi penulis Shanon menulis dan menerbitkan edisi baru Shit kerana sekarang sudah ada kepala tahi yang baru dalam tong tahi. Selamat kepada mereka yang heraikan kedatangan kepala tahi yang baru.

AnakWatan said...

Anwar hanya mampu memerhati dari jauh saat Pak Lah mendakap Najib sebagai penggantinya. Banyak kali Anwar mengungkap perkataan, `i am the one who should be there' di hadapan sanak keluarga dan rakan terdekat. Azmin banyak kali menasihati Anwar agar tidak terlepas dengan frasa tersebut di hadapan khalayak asing. Takut, ujar Azmin - orang akan menganggap kita tidak setia kepada parti.

yusof said...

Ini pertukaran kali ke dua, tapi bila Najib masuk parlimen nanti, keadaan tidak serupa semasa Pak Lah masuk parlimen selepas menjadi PM kerana bilangan wakil rakyat sebelah kerajan semakin berkurangan. PR13 akan menentukan nasib sebenar Najib.

AnakWatan said...

yusof... hentikanlah angan2 mat jenin kau tu,,,,

apa kau pun sama agen CIA dan YAHUDI macam anwar ke...

atau kau nie cuma penulis upahan anwar sahaja...

hmmm....

`i am the one who should be there'
said anwar....

tinggal kenangan nampak gayanye... ye tak yusof...

yusof said...

Walau pun Najib jadi PM, ketegangan politik tidak akan reda, keputusan PR12 bukan hasil dari angan-angan, tapi hasil dari gerak hati rakyat dan gerak hati rakyat ini tidak boleh dipatahkan dengan cara BN kerana PR telah memulakan langkah ini dengan mesej yang konsisten hingga tahun 2013 nanti, tak sampai pun 1440 hari lagi kerana kita telah pun melalui tempuh selama ini untuk memberikan tatapan kepada pembaca. Takpa, setiap hari kita akan teruskan forum ini sehingga sampai tempuh tersebut.

AnakWatan said...

wahai yusof... yg tidak ku kenali apatah lagi lobang hidungmu jugak tidak menjadi pujaan org BN.....

teruskanlah angan2 mu itu...

AnakWatan said...

KUALA LUMPUR 3 April - Abdullah Ahmad Badawi hari ini menerima anugerah Seri Maharaja Mangku Negara (SMN), anugerah tertinggi negara yang membawa gelaran Tun daripada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Negara, Kuala Lumpur. - Bernama


Tahniah Pak Lah,,,

Gigit jari lagi anwar nie... hhehehehe ...


and again said anwar " 1'm the one who should get it"....

AnakWatan said...

Tuai rumah panjang Skarok, Kanselor Albert Kelinsing anak Manau menjemput para penyokong PKR datang ke kampungnya tetapi sesudah pilihanraya kecil Batang Ai nanti.

"Saya bersama dengan beberapa penduduk yang lain sedang sibuk memasang bendera Barisan Nasional (BN) apabila tujuh kenderaan yang dinaiki penyokong PKR tiba di persimpangan jalan masuk rumah panjang kami pada hari berkenaan," katanya.

Kelinsing yang menyedari kehadiran tujuh buah kenderaan milik kumpulan penyokong PKR tersebut kemudiannya memberitahu mereka supaya datang semula minggu yang akan datang.

"Kalau berziarah dan bersembang-sembang, datang ke sini selepas pilihan raya nanti, kami masih sibuk berkempen untuk BN," ujar beliau.

Menyedari bahawa kehadiran mereka tidak diterima di rumah panjang itu, penyokong PKR berkenaan bergegas mengundurkan kenderaan masing-masing keluar dari rumah panjang berkenaan tanpa banyak soal.

Nampaknya kehadiran PKR si rumah panjang masih belum diterima sepenuhnya dan tidak seperti digambarkan oleh para pembodek Anwar.

sumber - sarawak update

AnakWatan said...

Tuai rumah panjang Skarok, Kanselor Albert Kelinsing anak Manau menjemput para penyokong PKR datang ke kampungnya tetapi sesudah pilihanraya kecil Batang Ai nanti.

"Saya bersama dengan beberapa penduduk yang lain sedang sibuk memasang bendera Barisan Nasional (BN) apabila tujuh kenderaan yang dinaiki penyokong PKR tiba di persimpangan jalan masuk rumah panjang kami pada hari berkenaan," katanya.

Kelinsing yang menyedari kehadiran tujuh buah kenderaan milik kumpulan penyokong PKR tersebut kemudiannya memberitahu mereka supaya datang semula minggu yang akan datang.

"Kalau berziarah dan bersembang-sembang, datang ke sini selepas pilihan raya nanti, kami masih sibuk berkempen untuk BN," ujar beliau.

Menyedari bahawa kehadiran mereka tidak diterima di rumah panjang itu, penyokong PKR berkenaan bergegas mengundurkan kenderaan masing-masing keluar dari rumah panjang berkenaan tanpa banyak soal.

Nampaknya kehadiran PKR si rumah panjang masih belum diterima sepenuhnya dan tidak seperti digambarkan oleh para pembodek Anwar.

sumber - sarawak update

AnakWatan said...

Parti Keadilan Rakyat (PKR) benar-benar memperlihatkan sikap mengelabah dan tidak bertanggungjawab apabila menyiarkan dalam laman berita rasminya Suara Keadilan mendakwa acara mengangkat sumpah Perdana Menteri baru, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, hari Jumaat dibatalkan.


Kononnya pembatalan itu dibuat kerana Yang di-Pertuan Agong menolak untuk melantik Najib sebagai Perdana Menteri setelah menerima perletakan jawatan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Cerita karut itu bukan sahaja disiarkan oleh laman lidah rasmi PKR tetapi melalui perkhidmatan khidmat pesanan ringkas (SMS) Adil Net yang diterima oleh mereka yang melanggani perkhidmatan tersebut.

Menyedari cerita yang disebarkan tidak benar, penasihat PKR DatukSeri Anwar Ibrahim mula mengalihkan tumpuan kepada cerita lain yang berkaitan dengan perlantikan Najib dengan menyiarkan surat pakatan pembangkang kepada Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong yang memohon penangguhan perlantikan Najib sebagai Perdana Menteri.

Cuma persoalan yang timbul kenapa surat tersebut baru disiarkan hari Khamis sedangkan surat berkenaan bertarikh 28 Mac 2008.

Mungkinkah setelah Abdullah dan Najib mengadap Yang di-Pertuan Agong dan urusan peralihan kuasa hanya menunggu formaliti sahaja hari Jumaat, maka Anwar cuba membawa cerita bahawa Yang di-Pertuan Agong sebenarnya bersetuju dengan permohonan pembangkang melalui surat yang dibuat pada 28 Mac lalu.

Dapat difahami, isu surat tersebut akan dijadikan satu isu politik dengan mendakwa Yang di-Pertuan Agong `terpaksa' menerima Najib walaupun pada awalnya setuju dengan surat pakatan pembangkang.

Skrip seperti ini telah lama digunakan oleh Anwar.

Mengenali cara politik Anwar selama ini, jika surat tersebut benar-benar sudah ditulis 28 Mac lalu, nescaya pada tanggal 29 Mac surat itu telah pun disebarkan tetapi bagi menutup malu apabila berita acara angkat sumpah dibatalkan terbukti satu pembohongan, Anwar cuba menggunakan surat itu pula sebagai helah baru.

Sementara itu sumber Jabatan Perdana Menteri memberitahu Agendadaily, setelah Abdullah dan Najib mengadap Yang di-Pertuan Agong, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah mempersiapkan semua dokumen berkaitan dengan urusan serah tugas yang akan berlangsung hari Jumaat.

Malah, persiapan acara mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri baru juga telah disiapkan di Istana Negara dan semua yang berkaitan telah menerima surat rasmi bagi maksud majlis mengangkat sumpah berkenaan.

Sumber itu memberitahu, apa yang cuba dibuat oleh PKR adalah kerja orang yang tidak waras dan kemuncak kepada beberapa siri pembohongan parti itu.

Malah menurut sumber itu, apa yang dilakukan PKR itu boleh difahami kerana PKR khususnya penasihat parti berkenaan Datuk Seri Anwar Ibrahim memang tidak 'sedia' untuk berhadapan dengan Najib sebaga Perdana Menteri baru.

Dalam perkembangan berkaitan, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein ketika mengulas mengenai penyebaran berita palsu itu menyifatkan penyebaran SMS tersebut merupakan tindakan hilang akal pembangkang yang terdesak dalam menghadapi tiga pilihan raya kecil sekarang.-

sumber - agendadaily


inilah kalau dah TERDESAK

AnakWatan said...

Parti Keadilan Rakyat (PKR) benar-benar memperlihatkan sikap mengelabah dan tidak bertanggungjawab apabila menyiarkan dalam laman berita rasminya Suara Keadilan mendakwa acara mengangkat sumpah Perdana Menteri baru, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, hari Jumaat dibatalkan.


Kononnya pembatalan itu dibuat kerana Yang di-Pertuan Agong menolak untuk melantik Najib sebagai Perdana Menteri setelah menerima perletakan jawatan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Cerita karut itu bukan sahaja disiarkan oleh laman lidah rasmi PKR tetapi melalui perkhidmatan khidmat pesanan ringkas (SMS) Adil Net yang diterima oleh mereka yang melanggani perkhidmatan tersebut.

Menyedari cerita yang disebarkan tidak benar, penasihat PKR DatukSeri Anwar Ibrahim mula mengalihkan tumpuan kepada cerita lain yang berkaitan dengan perlantikan Najib dengan menyiarkan surat pakatan pembangkang kepada Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong yang memohon penangguhan perlantikan Najib sebagai Perdana Menteri.

Cuma persoalan yang timbul kenapa surat tersebut baru disiarkan hari Khamis sedangkan surat berkenaan bertarikh 28 Mac 2008.

Mungkinkah setelah Abdullah dan Najib mengadap Yang di-Pertuan Agong dan urusan peralihan kuasa hanya menunggu formaliti sahaja hari Jumaat, maka Anwar cuba membawa cerita bahawa Yang di-Pertuan Agong sebenarnya bersetuju dengan permohonan pembangkang melalui surat yang dibuat pada 28 Mac lalu.

Dapat difahami, isu surat tersebut akan dijadikan satu isu politik dengan mendakwa Yang di-Pertuan Agong `terpaksa' menerima Najib walaupun pada awalnya setuju dengan surat pakatan pembangkang.

Skrip seperti ini telah lama digunakan oleh Anwar.

Mengenali cara politik Anwar selama ini, jika surat tersebut benar-benar sudah ditulis 28 Mac lalu, nescaya pada tanggal 29 Mac surat itu telah pun disebarkan tetapi bagi menutup malu apabila berita acara angkat sumpah dibatalkan terbukti satu pembohongan, Anwar cuba menggunakan surat itu pula sebagai helah baru.

Sementara itu sumber Jabatan Perdana Menteri memberitahu Agendadaily, setelah Abdullah dan Najib mengadap Yang di-Pertuan Agong, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah mempersiapkan semua dokumen berkaitan dengan urusan serah tugas yang akan berlangsung hari Jumaat.

Malah, persiapan acara mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri baru juga telah disiapkan di Istana Negara dan semua yang berkaitan telah menerima surat rasmi bagi maksud majlis mengangkat sumpah berkenaan.

Sumber itu memberitahu, apa yang cuba dibuat oleh PKR adalah kerja orang yang tidak waras dan kemuncak kepada beberapa siri pembohongan parti itu.

Malah menurut sumber itu, apa yang dilakukan PKR itu boleh difahami kerana PKR khususnya penasihat parti berkenaan Datuk Seri Anwar Ibrahim memang tidak 'sedia' untuk berhadapan dengan Najib sebaga Perdana Menteri baru.

Dalam perkembangan berkaitan, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein ketika mengulas mengenai penyebaran berita palsu itu menyifatkan penyebaran SMS tersebut merupakan tindakan hilang akal pembangkang yang terdesak dalam menghadapi tiga pilihan raya kecil sekarang.-

sumber - agendadaily


inilah kalau dah TERDESAK

yusof said...

Hari ke 2. Apalah boleh diharap oleh rakyat dari seorang PM baru yang tidak akan luput dari ingatan rakyat tentang persoalan moral diri dan dikaitan pula dengan rasuah dan kes pembunuhan seorang wanita Mongolia. Di mana pun najib berada di Malaysia atau di luar negeri, walau pun sedang bergambar mencurahkan duit kepada rakyat sekali pun atau melepaskan tahanan, orang sentiasa terpandang satu image di belakangnya dengan gambaran-gambaran buruk tentang dirinya. Untungnya, dia dilahirkan sebagi anak emas, tidaklah lebih dari itu sehingga tiada undang-undang di Malaysia boleh mencuitnya. Inilah dia image PM baru Malaysia

AnakWatan said...

NIZAR KEMPUNAN JADI MB. ANWAR KEMPUNAN JADI PM. PAGI TADI ANWAR BERLEGAR-LEGAR LAGI KAT LUAR PINTU MASUK ISTANA NEGARA TUNGGU TURN NAK ANGKAT SUMPAH. NASIB BAIKLAH TIBA-TIBA SIVAKUMAR DATANG DAN AJAK ANWAR LEPAK-LEPAK BAWAH POKOK. SELEPAS ITU, TIAN CHUA MENGUSULKAN AGAR ANWAR DILANTIK MENJADI PM DI BAWAH POKOK BERSEBELAHAN DENGAN ISTANA NEGARA.

SERAMAI 81 ORANG MENGANGKAT TANGAN TANDA SETUJU DAN TERUS MELANTIK KIT SIANG SEBAGAI TIMBALAN. MENURUT DOKTOR PSIKIATRI DARI PUSRAWI, MEREKA MENGAMBIL MASA YANG LAMA UNTUK MEMUJUK ANWAR BALIK KE PEJABATNYA DI TINGKAT 5 HOSPITAL PUSRAWI. ANWAR MENDESAK MAHU MENGGUNAKAN V6 BERNOMBOR 13 SEBAGAI KERETA RASMINYA DAN BERJANJI TIDAK AKAN PULANG-PULANG SEHINGGALAH DIA MATI. AKHIRNYA DATANG BEBERAPA ORANG LELAKI YANG MEMAKAI BAJU OREN MELEPASKAN GAS KENTUT UNTUK MENYURAIKAN MEREKA. BUSUK BANGAT HINGGA MEMERAHKAN HIDUNG.

Zul Ikhsan said...

Bayangkan apabila persidangan parlimen di buka semula, Yang Di Pertuan Agung turut berangkat masuk dengan muka masam yang berterusan sejak menyerahkan watikah perlantikan najib dan apabila sudah duduk bertambah masam apabila melihat hanya Najib, dan wakil BN saja sedang duduk sementara terdapat banyak tempat duduk yang sepatut untuk wakil pembangkang semuanya kosong, tapi di satu kawasan di KL di sebuah padang terdengar suara riuh rendah kerana kelihatan seorang sedang duduk di atas padang di hadapan 80 orang lain yang duduk di atas padang juga, mereka di kelilingi oleh satu pasukan polis bertopi merah lengkap bersenjata berat bersedia untuk bertindak ke atas 81 orang yang dianggap hendak merusuh, tapi orang ramai yang sedang memerhati tahu bahawa satu persidangan dewan rakyat sedang berjalan di atas padang dan buat pertama kali dalam sejarah rakyat berpeluang menyaksikan persidangan dewan rakyat di atas padang dan keadaan ini akan terus berlanjutan hinggalah sehingga tamat penggal ini. Sementara itu, kelihatan beberapa pekerja sedang meneliti satu tapak di atas padang untuk di bina satu batu peringatan "Batu Demokrasi", dalam hati mereka kalau dipecahkan oleh DBKL nanti, harga lelongnya akan lebih tinggi. Begitulah demokrasi di Malayasia era Najib.

AnakWatan said...

Padanlah muka pkr ......

muka tak malu..

suka buat kacau...

itu sahaja yg depa tau...

hina ISLAM
...

ptuiii

pergi MAMPUS sama pkr dan anwar bersama banjingan2nya... yg tengik

AnakWatan said...

LUBOK ANTU, Sarawak - Pemimpin de-facto PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim datang tergesa-gesa ke kawasan pilihan raya kecil Batang Ai semalam. Beliau mahu berceramah di Lubok Antu tapi tidak diberikan permit, lalu pada malamnya berucap di Kampung Kutai, berhampiran pekan ini.

Anwar tidak hadir pada hari penamaan calon. Dia hanya mewakilkan Menteri Besar Selangor, Tan SriKhalid Ibrahim yang juga Naib Presiden PKR. Ketiadaan Anwar menimbulkan tanda tanya sama ada beliau benar-benar serius mahukan PKR kukuh di Sarawak.

Tapi Anwar bergegas datang ke Sarawak bukan sekadar kerana isu ketiadaannya pada hari penamaan calon. Faktor yang lebih besar ialah peluang PKR yang pada mulanya diberikan gambaran sebagai cerah untuk menang di Batang Ai, kini mulai goyah.

Peluang ini kelihatan goyah setelah sebahagian besar daripada 16 ahli Jawatankuasa Pusat SNAP (Parti Kebangsaan Sarawak) berikrar menyokong BN dan calonnya Malsolm Mussen Jawah. Mereka ialah Timbalan Presiden, Ting Ling Kiew dan 12 lagi ahli jawatankuasa tersebut.

Kelmarin Ting dan wakil-wakil kumpulan tersebut menemui Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Putrajaya untuk menyuarakan sokongan kepada BN.

Perpecahan berlaku dalam SNAP ekoran perebutan kuasa dan akhirnya parti itu dibubarkan oleh Pendaftar Pertubuhan. SNAP telah mengemukakan tuntutan di mahkamah supaya pmbubaran itu dibatalkan dan kes berkenaan menunggu perbicaraan.

SNAP sebelum Ting dan kumpulannya berikrar menyokong BN, secara terbuka menyokong PKR. Berikutan pengisytiharan Ting, kini hanya tinggal Presidennya Edwin Dundang bersama Setiausaha dan Bendahari parti yang menyokong PKR di peringkat pucuk pimpanan parti.

Satu lagi perkembangan yang dilihat memberikan tamparan kepada PKR ialah keputusan tiga orang Tuai (Ketua) rumah-rumah panjang mengisytiharkan mereka tidak lagi menyokong calon PKR, Jawah Gerang kerana beliau tidak lagi berada dalam BN.

Tuai mempunyai pengaruh ke atas penduduk rumah panjang yang mereka ketuai. Dengan semakin hampir hari mengundi pada 7 April, persaingan untuk mendapatkan sokongan seberapa banyak Tuai menjadi satu faktor penting dalam pilihan raya kecil Batang Ai.

Kira-kira 95% daripada 8,006, pengundi Batang Ai adalah orang Iban yang menduduki 280 rumah panjang.

sumber - Malaysiaaktif

AnakWatan said...

Apa Kata KALAI terhadap anwar....
sila pergi ke link dibawah ini...

http://www.bharian.com.my/klikkhas/pilihanrayakecil/videos/sc_getVideos?vid=20090403203716&height=300&width=350

apa kes nie beb... pkr pun baru setahun jagung dah goyah apa ada hati nak memerintah MALAYSIA ke... makin hancur MALAYSIA adalah...

AnakWatan said...

ADAKAH nizar seorang IR ???... sila check pada website ini...

http://www.bem.org.my/v3/professional.html

org pkr sila beri komen...

yusof said...

Ketahuilah semua, media perdana bertulis atau elektronik sudah tidak lagi mampu menghasilkan anjakan cara berfikir di kalangan masyarakat walau pun yang berada jauh di pendalaman, mesej yang diberikan oleh PKR melalui media baru adalah sentiasa konsisten walau pun berlatarbelakangkan perubahan pemimpin dalam BN, pilihanraya kecil atau besar, kalah atau menang dan apabila mereka berjaya bypass kaedah dan corak berfikir, tiada siapa yang mampun menghalang rakyat yang mahukan perubahan secara total, mereka tidak perlu mengangkat senjata atau menghantar peluru hidup apabila mendengar sesuatu di luar jangkaan, yang akan hancur hanyalah sistem BN yang ada sekarang. Keputusan PR12 8 Mac lalu adalah contoh kejayaan rakyat melepasi corak dan kaedah pemikiran lama ini, mula-mula bersifat elastik boleh datang dan berbalik semula, lama-lama tidak akan berbalik semula buat selama-lamanya. Orang putih kata, this is an inevitable

yusof said...

Dari sudut akal, keadaan rakyat di Masyarakat Malaysia pada hari ini seperti berulangnya di zaman Rennaisance Eropah dan dalam buku The Asian Rennaisance menurut interpretasi zaman moden ini digambarkan sebagai seorang yang sedang berjalan di dalam gelap tanpa pasti distinasinya, yang dimaksudkan adalah pergolakan intelektual masyarakat, tapi akhirnya sampai juga ke arah cahaya. Yakinlah masyarakat Malaysia tidak kira bangsa dan agama sedang berada di dalam situasi ini dan secara bandingannya saluran-saluran maklumat yang berteknologi tinggi sebenarnya meletakkan masyarakat Malaysia seolah-olah berada di zaman itu, janganlah kita terlalu terikat kepada apa yang mahu kita ramalkan, orang putih kata let the process take its course without prejudgement, there is no amount of intervention can stop it at all the time, akhirnya mereka atau anak-anak mereka atau cucu cicit sendiri akan menemuinya. Adakah ini perubahan yang dimaksudkan oleh Najib?

yusof said...

Dari sudut akal, keadaan rakyat di Masyarakat Malaysia pada hari ini seperti berulangnya di zaman Rennaisance Eropah dan dalam buku The Asian Rennaisance menurut interpretasi zaman moden ini digambarkan sebagai seorang yang sedang berjalan di dalam gelap tanpa pasti distinasinya, yang dimaksudkan adalah pergolakan intelektual masyarakat, tapi akhirnya sampai juga ke arah cahaya. Yakinlah masyarakat Malaysia tidak kira bangsa dan agama sedang berada di dalam situasi ini dan secara bandingannya saluran-saluran maklumat yang berteknologi tinggi sebenarnya meletakkan masyarakat Malaysia seolah-olah berada di zaman itu, janganlah kita terlalu terikat kepada apa yang mahu kita ramalkan, orang putih kata let the process take its course without prejudgement, there is no amount of intervention can stop it at all the time, akhirnya mereka atau anak-anak mereka atau cucu cicit sendiri akan menemuinya. Adakah ini perubahan yang dimaksudkan oleh Najib?

AnakWatan said...

Apa Kata KALAI terhadap anwar....
sila pergi ke link dibawah ini...

http://www.bharian.com.my/klikkhas/pilihanrayakecil/videos/sc_getVideos?vid=20090403203716&height=300&width=350

apa kes nie beb... pkr pun baru setahun jagung dah goyah apa ada hati nak memerintah MALAYSIA ke... makin hancur MALAYSIA adalah...

Neo Media said...

AnakWatan said...
ADAKAH nizar seorang IR ???... sila check pada website ini...

http://www.bem.org.my/v3/professional.html

org pkr sila beri komen...


Salam.. bro, apsal lak nk mintak pkr bagi komen.. Nizar tu org PAS.. nak tahu pasal IR tuh, baca kat sini http://perisik-rakyat.com/2009/04/status-title-ir-pada-nizar-malaysiakini.html

minda tenang said...

En. WaZiRai,

Hang ni faham nak????
Hang ni buta poliyik ke???

Woi besok 7 April, Bkt. Gantang dah nak ngudi dah hooi???

Kalau akau kata hang bingai, buta politik, kaki anguk dan bla..bla..nla...(yang sewaktu dengannya) nanti hang marah pula???

Woi Nizar tu sapa?????
Nizar calon PKR ke PAS???
(Cuba rujuk pada post anda di baris kedua, perengan kedua)

Kalau aku kata mangkuk ayun, nanti hang marak pula???

Aku ni bukan la pandai sangat bab poltik ni, tapi tak ade lah sampai bingai tahap hang.....
Itulah baca lagi Utusan Meloya, Berita Haprak dan sewaktu dengannya....
Baru berapa hari Harakah dan Suara Keadilan digantung, hang sudah bingai tak dapat maklumat betul...

Itulah tengok lagi TV3suku, RTM (Radio Tv Mungkar)....

Kesian aky tengok blogger tahap ni...

Ukurlah baju badan sendiri.

Sebab tu aku tak jadi blogger, tak pasai-pasai kena kutuk.
Lantak hang lah....
Biar si WaZiRai terjun dengan labu labu UMNO....

AnakWatan said...

minda tenang jubor hang...

apsal marah marah plak..

kan nizar tu suku sakat pkr jugak... yang akan rebah,,,, kesian kat kau nie... otak 3 suku... macam bos kau tu anwar jugak...

sEmut said...

http://perisik-rakyat.com/2009/04/nizar-calon-pkr-bukit-gantang.html

wajwaj said...

http://img21.imageshack.us/img21/6339/scan10015.jpg

CALON BN - ISMAIL DANOK

pemerhati sepi said...

tu ler kalau asyik buat fitnah, cakap tak suka pakai fakta, kurang membaca, camni ler akhir jadinya...
Bila pulak YB Nizar tuh mewakili PKR, tu ler cakap tak guna akal.. buang fakta dan cerita sebenar..

bang_caq said...

biasa la bang.. nama pun lahabau org nk jd blogger depa pun nk jd jugak..maklumat pun tak ketahuan kepala ekoq..

bang_caq said...

sampai calon parti mana pun x tau.. mangkuk hayun punya lahabau, lepas 2 kata pulak lebih kurang mcm pkr la..kepala hotak hang.. pas pas la..pkr lain plak

bang_caq said...

sampai calon parti mana pun x tau.. mangkuk hayun punya lahabau, lepas 2 kata pulak lebih kurang mcm pkr la..kepala hotak hang.. pas pas la..pkr lain plak

bang_caq said...

awat la anakwatan ni ngok sgt..

sammy said...

ehe... lucu lah... mcm mr bean lak anak watan nih... kalau aku dah lame sorok muke celah tong... aku rase anakwatan ni dah sorok muke dalam tong tahi kot... hehe... tapi kalu nak jadi muke tebal cam mr bean pun bleh gak... dah la time najib senyum muke pun cam mr bean... anakwatan pun nak jadi mr bean gak... lantak ngkau le labu...

momotaro said...

aper punya bangang la tuan punya blog nie... nizar calon PAS la,, bukan calon PKR... lain kali kalau nak tak tau jgn berpolitik.. ni nampak sangat bebal!!!!

WaZiRai said...

Untuk makluman penyokong Penipu Rakyat(PR) Nizar tu kad pengenalan sahaja Melayu Pas tetapi perangai dah mcm Cina DAP.

Melayu mcm Nizar tidak layak bertanding atas tiket Pas di Bukit Gantang (memalukan Melayu saja) - Nizar hanya layak jadi calon PKR atau DAP.

Jadi kalau ada yang rasa diri tu Melayu dalam Parti Penipu Rakyat bawa-bawalah bertaubat sebelum anda semua dikapankan dalam PRU ke 13.

Naz76 said...

Aper pun saya respect ngan yusof yang cool jer berdebat ngan anakwatan.. professional je gayanyer.. mcm ni lah rakyat yang berpemikiran.. akhirnyer anakwatan terpaksa mengutuk yusof pulak kerana dah takde idea nak kalahkan yusof... wa respect lu yusof dan wa percaya seluruh ahli dan penyokong PR sememangnyer matang dan jujur berjuang seperti yusof... salam

momotaro said...

aku setuju dengan pendapat naz76... ayat2 yusof hasil tulisan sendiri. tapi tulisan anak watan hasil copy dari sumber lain.. apa2 pun tahniah kapada yusof di atas fakta2 yang di beri.....

anak watan bila dah takde idea abis di maki pulak... bawak2 bertaubat la anakwatan,,,, ko nie bukan anak watan, tapi anak setan... hehehe

AnakWatan said...

org pkr memang dungu... kesian aku tgk.... agaknye sebab hari hari minum kencing anwar kot...


korang penyyokong pkr celaka nie... kalau bab menjawab memang pandai...

tapi kau tgk 5 negeri opsss dah hilang satu daaa....

apa yg kau dah buat.... tak nampak apa pun.....

sedarlah .... jgn jadi seperti anjing menyalak bukit....
bukit tak runtuh gak....

jgn mimpi la kau org pakatan rakyat .... sejarah menyatakan mat jenin tetap gagal mencapai impiannya.... insaflah

asri said...

ko la yg minum kencing najib..

ko jugak la yang celaka... kalau bab menjawab memang pandai....

negeri perak ko rampas... klu berani bubar DUN... biar rakyat yang tentukan... klu betol rakyat sokong BN, kenapa takut sangat nak bubar DUN...???

DASAR PENCURI..!!! tak cukup harta rakyat ko curi, negeri pulak ko rompak...

Bdk form 3 said...

assalamualaikum, ermm aku rasa mmg yusof nie profesional, sbb walao dikutuk ttp cool jer...
apsl la anak watan nie dok tgk berita2 pembohong tue, lain kali kalo nk tgk, tgk la al-jazeera bg berita yg benar ttg apa yg berlaku di malaysia dulu....
ermm kalo ko nak tau pasal pa media massa di malaysia nie asyik sokong sgt kerajaan ko tgk link di bwh nie
http://en.wikipedia.org/wiki/Media_Prima