Monday, March 16, 2009

Gobind Singh Bertemu `Buku Dengan Ruas'


"Kerana pulut santan binasa kerana mulut badan binasa" - perumpamaan ini sesuai ditujukan kepada Ahli Parlimen kawasan Puchong, Gobind Singh Deo yang digantung selama 12 bulan atas kesalahan menghina Dewan Rakyat.

Kelancangan mulut anak Karpal Singh ini yang berselindung di sebalik immuniti dalam Parlimen telah memakan diri apabila Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menyetujui usul yang dibawa oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Tan Sri Aziz di bawah Perkara 27(3) Peraturan Tetap Dewan Rakyat dan apabila diundi lebih bersuara yang bersetuju.

Gobind digantung daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat selama setahun setelah didapati mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang menghina Timbalan Speaker yang memerintahkannya keluar Dewan hari Khamis lalu.

Gobind juga dengan biadap telah membuat tuduhan tidak berasas dengan menuduh Timbalan Perdana Menteri Dato' Sri Najib Tun Razak terlibat dalam kes pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shariibu sedangkan beliau tahu kes ini sedang dibicarakan di mahkamah.

Banyak pihak menyambut baik pergantungan Ahli Parlimen Puchong ini yang bukan sahaja sudah keterlaluan malah bersikap kurang ajar. Baru setahun jagung menjadi Ahli Parlimen, Gobind yang mewarisi kebiadapan bapanya berkelakuan seperti `kera mendapat bunga' mengunakan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen memaki hamun dan membuat tuduhan tidak berasas terhadap pemimpin negara.

Gobind umpama `pemain baru' yang masih mentah dan tidak faham dengan peraturan dalam Bola Sepak. Sebagai pemain lama, Karpal Singh sepatutnya mengajar anaknya supaya jangan terkena `kad merah' kerana pengadil (Speaker) mempunyai kuasa mengeluarkan Gobind dari permainan.

Karpal sepatutnya mengunakan pengalamannya dulu yang pernah dibuang padang dan tidak dibenar hadir sidang Parlimen dalam jangka masa yang lama satu ketika dahulu.

Tetapi nasi sudah menjadi bubur. Gobind digantung daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat selama 12 bulan dan pergantungan Gobind ini menjadi satu pengajaran kepada Ahli Parlimen daripada parti pembangkang supaya jangan bersikap biadap dan keterlaluan.

Walaupun berselindung di sebalik kekebalan sememangnya mereka tidak kebal kerana jika didapati bersalah masih ada peraturan dalam Parlimen yang boleh mengeluarkan mereka daripada padang permainan.

21 comments:

AnakWatan said...

padan muka ...

org pakatan rebah nie memang semuanya kurang hajar...

bodoh sombong...

bodoh tak boleh diajar
sombong tak boleh ditegur

sritribuana said...

Hantar sahaja budak ni ke 'Pusat Pemulihan Akhlak'. Kalau itu lah perangai Singh ini memang dia tidak layak dipanggil Yang Berhormat.Orang yang ganas macam ni hanya layak jaga lembu atau Bank sahaja.
Tolong bagi tahu budak ni, mungkin dia terpengaruh dengan cerita Singh Is King. Itu wayang bukan realiti. Ini Malaysia dulunya dikenali Tanah Melayu.
Masa British dulu orang India yang jahat pihak kolonial hantar balik ke India. Orang Cina pula yang jahat dihantar balik ke Cina. Orang Melayu yang jahat dibuang district atau buang negeri sahaja sebab ini Tanah Melayu.So Singh!!! you are not the king here.You are an idiot shouting like penjaga lembu di Parlimen yang mulia itu.
Patutlah zaman perang Jepun dulu askar-askar Punjab dirantai kaki oleh British. Rupa-rupanya mereka tidak ada disiplin.

yusof said...

Kau orang punyai perangai pun macam watak A.Rahim dalam filem P.Ramlee, "Seniman Bujang lapok", samapai itu Bangali boleh kata: "kalau lu orang punya perangai, macam mana mahu tolong bangsa sendiri".

yusof said...

Kau orang punyai perangai pun macam watak "Seniman Bujang lapok", Filem P.Ramlee, sampai itu Bangali boleh kata: "kalau lu orang punya perangai, macam mana mahu tolong bangsa sendiri".

yusof said...

Menghalau keluar dan mengantung wakil rakyat pembangkang memang itu saja kekuatan yang masih ada pada UMNO dan BN, sebab dia orang sudah takda jalan lain untuk menghalang pembangkang menang sebagai wakil rakyat di dalam pilihanraya. Kalau BN gantng seorang, masih ada 80 lagi. Kalau sebelum 8 mac, beberapa ketul wakil pembangkang dalam parlimen pun, kalau digantung seorang, bilangan yang masih tinggal pun masih memeningkan kepala mereka. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut saja orang BN sudah pening kepala.

yusof said...

Nampaknya BN masih ketagihkan kuasa dua pertiga dalam parlimen kerana dah ketagih meminda perlembagaan. BN takan dapat lagi kuasa dua pertiga dari pilihanraya umum, sekarang pendikar amin mesti mencari jalan untuk mengantung 15 wakil raykat pembangkang supaya dapatlah semula BN dengan kuasa dua pertiga. Cara ini lebih teruk dari persidangan ADUN di bawah pokok

AnakWatan said...

yusof walau apa pun ko cakap.. BN tetap berkuasa....

jgn jelessss...

AnakWatan said...

hahah.. tu la suka lagi bersidang bawah pokok....

ingat what u give u get back.....

hahaha kesian pakatan rebah...

yusof said...

Persidangan bawah pokok, tanpa pendingin udara, di kelilingi oleh pasukan polis bersenjata berat, tapi diperhati oleh rakyat biasa, tetap berjaya mengantung bukan seorang, tapi 7 orang ADUN UMNO dan BN beb. Tambah lagi, sampai sekarang kerajaan BN Perak ni masih tergantung di dalam makamah.BN kata merekalah kerajaan Perak, kerajaan negeri tanpa dewan perundangan kerana dewan perundangan negeri sudah terlepas ke tangan kerajaan Perak PR. Kerajaan BN ada MB, tapi kerajaan PR ada dewan perundangan yang boleh bersidang di mana-mana, bawah pokok ke, bawah tangga ke, dalam hotel ke dan hanya PR boleh membuat keputusan di dalam dewan perundangan

karipole said...

Melayu bertokak di Perak. Cina dapat tanah. PAS yang tidur atas jalan dapat apa?

AnakWatan said...

Pas tidor atas jalan dapat tahi anwar... hahaha...

jgn la perasan yusof... speaker kau tu pun tak sah ... macam mana nak buat sidang DUN...

dasar muka tak malu...

bodoh tak boleh diajar
sombong tak nak dengar cakap org

sritribuana said...

Oh..sorang lagi aku tertinggal.Hantar yusoff ke Pusat Pemulihan akhlak atau rumah sakit jiwa.
cerita Pendekar Bujang Lapuk diarah oleh orang Melayu yang bernama P.Ramlee. Themanya nak mengajar orang melayu yang bodoh seperti kau.
Yang kau dok puja singh yang tak tahu asal usul tu bakpo?
Nanti Singh yang kurang ajar tu dapat tidor atas tilam Dreamland kau dan anak cucu tidor atas jalanraya.

yusof said...

Manusia tak boleh memuja manusia lain. Semua manusia selain dari para nabi dan rasul adalah sama saja, termasuk pemimpin politik seberapa tinggi pun mereka, raja-raja dan sultan-sultan semuanya dikira manusia, bila berak pun tahi busuk juga. Tahi akhirnya menjadi tanah dan di situlah asal usul manusia. Orang Pas tidur atas jalan tak sama dengan orang-orang Melayu yang tidur di kaki-kaki lima, kerana pada mereka tidur di atas jalan mendekatkan diri kepada asal-usul manusia, pemuda UMNO Melaka pun tak ikut cara ini. Kalau Singh atau Ah Kaw dapat tidur di atas tilam Dreamland, orang Melayu pun boleh tidur di atas tilam berjenama lebih baik dari itu, orang-orang UMNO dan kroni dah tak mahu tidur di atas tilam Dreamland lagi, sebab mereka lebih suka tilam buatan luar negara, yang tidur di atas jalan-jalan raya, di kaki-kaki lima hanya rakyat yang telah terpedaya dengan tipu-daya UMNO dan kroni-kroni mereka. Semua manusia sama dan mempunyai peluang yang sama tanpa memerlukan janji-janji manis atau sebarang perlindungan. Orang Singh dan orang Cina telah membuktikan mereka tidak perlu dengar janji-janji manis atau perlindungan untuk berjaya dalam hidup dan mereka sepatutnya menerima pujian. Jika orang singh dan cina berjaya dengan cara ini memang sepatutnya mereka boleh mendapatkannya dan kejayaan seperti ini terbukti lebih lama boleh bertahan di dalam sebarang keadaan masa. Orang Melayu kelihatan berjaya melalui suapan dan kepongan pemerintah ternyata tidak dapat bertahan lama, bila datang musim kemarau, hampir semuanya tidak dapat mengali perigi sendiri, tapi terus terngganga mengharapkan suapan yang baru. Ada orang Melayu yang terpedaya masih percaya pemimpin UMNO BARU sentiasa boleh membantu mereka apabila berada di dalam kesusahan. Tapi orang Melayu yang masih terpedaya ini belum sedar yang parti UMNO BARU ini tak sama dengan UMNO original, parti yang ditubuh dalam tahun 1987 dulu bukan kerana untuk membantu atau melindungi mereka., tapi semata-mata untuk menjunjung seorang diktator dan memberi makan gergasi-gergasi di sekelilingnya, tidak mungkin sentimen sudah lenyap walaupun sampai ketika ini. Yang diberi kepada rakyat seperti kata Najib tidak lebih dari pembangunan mee segera. Sampai bila orang Melayu nak jadi macam ini?

yusof said...

Anakwatan menulis secara tak sedar, tak faham atau terkeliru, siapa speaker tak sah walaupun belum ada sebuah kerajaan negeri yang sah dan muktamat? Memang yang tinggal bukan saja kerajaan Pasir Dua Butir, tapi mereka terlupa di atas Pasir Dua Butir ini masih ada seorang Speaker yang betul-betul pandai bercakap dalam banyak bahasa. Walaupun makamah tersasul membuat keputusan, kalau ditanya lagi siapa speaker DUN Perak sekarang, tentulah jawapannya YB Sivakumar, tak mungkin YB Dr Zambry boleh melantik dirinya sebagai speaker tanpa persidangan DUN atau pergi semula ke istana untuk mendapatkan lantikan dari sultan. Jadi orang yang sama ini Speaker ADUN Perak yang masih sah, YB Sivakumar masih menjadi orang harapan untuk MB UMNO untuk memangil persidangan DUN, tapi makamah telah melarangnya, macam mana boleh ada semua DUN bila sampai masanya? bererti memang UMNO tidak mau langsung DUN ni, dia orang mahu mentadbir dengan cara baru kot, semua keputusan dibuat oleh dia saja tanpa melalui proses undang-undang dan demokrasi. Nampak gayanya orang Perak terpaksa hidup dalam gelap, KECUALI satu lagi cara untuk mendapatkan seorang speaker pilihan mereka dan kemudian barulah ada persidangan DUN, iaitu melalui Piliharaya Raya negeri yang baru.

sritribuana said...

Doktorin yang salah tu sop.Mana boleh tidor atas jalanraya mendekatkan diri kepada asal usul manusia.Itu budaya akal tak siuman.

yusof said...

Jadi memanglah tidak kurang benarnya kata Mahathir yang baru berjinak dengan demokrasi, adalah kurang bijak mengistiharkan sebuah kerajaan BN tanpa melalui undi tidak percaya di DUN Perak. Memanglah bila sudah silap, semua yang diusaha selepas itu akan turut lemas dalam krisis, krisis perlembagaan negeri Perak. Mengistiharkan kerajaan negeri di luar DUN,tapi terlupa telah meninggalkan speaker Perak yang masih segar-begar. Kemudian makamah melarang speaker memanggil persidangan DUN, Nijib pun kata mana itu timbalan speaker, tapi dia lupa timbalan speaker ini YB Hee sudah di arah meletakkan jawatan supaya boleh bersama-samanya mengistiharkan kerajaan baru dari istana. Habis bertambah rumit. Najib kata mereka akan berusaha untuk mendapatkan seorang speaker baru, bagaimana caranya orang tak tahu. Katakan akhirnya Najib berjaya melantik seorang speaker baru untuk "membentuk DUN Perak". Lagi rumit, akhirnya yang beruntung rakyat Perak kerana Negara Pasir Dua Butir akan naik taraf kepada Negara Pasir Tiga Butir, DUA KERAJAAN NEGERI, DUA MB DAN DUA DUN. Masih ada harapan untuk naik lagi kepada Negara Pasir Empat Butir kalau ada 2R di Perak.

AnakWatan said...

apa lah kau nie yusof... kira lah dgn matematik kau tu...

dah sah pakatan kencing rakyat dah hilang majoriti...

ape ke hal nak jadi speaker pulak..

itulah

bodoh tak boleh diajar
sombong menyusahkan org

MOHD said...

weyh..die neh bodo r..
beskal kalo g skola pon ley jd lg pndi dr ko sop..

ak nk komen psl post ko pon nk tegelak..bodo semacam..

2 la...bace harakah dll 2 byk2 lg..

ttp pntu kt smbr2 len..kononyer haram la kowt..

siyes kalo ko argue ayat 1st ngn gaye bhase ak tls neh..sumpah ko lg bodo dr beskal...

blah r weh..da r x ensem cam anakwatan ngn sritribuana

AnakWatan said...

MOHD...

kau tu bingai...

ayat macam budak tak pernah pi sekolah... apa citer

dah lah pakatan kencing rakyat akan tinggal sejarah tak lama lagi...

dan jgn harao muka anwar akan terpapar sebagai salah seorang PM Malaysia...

jgn mimpi lah... ptuiiiii

org pkr nie bodoh sombong

bodoh tak boleh diajar
sombong menyusahkan org

mba said...

1).biarkan usop tido atas jln dengan labu2nya..kita kata)biarkan..biarkan..2). biarkan usop terjun dengan labu2nya..(kita kata lagi)biarkan..biarkan

mrf said...

gobond sigh dan pemimpin2 berbangsa bukan melayu yang anti melayu tak perlu risau, buat la apa saja..nak bunuh,tikam melayu,pijak kepala raja pun tak payah nak risau..sebab ada melayu2 bodoh, bahlol, sengal dan celaka akan tetap menyokong mereka hanya kerana mabuk kuasa..temasuk la nik aziz yang menghalalkan ayat quran dibaca oleh orang yang tak pernah mandi hadas