Tuesday, March 3, 2009

Saiful Sihat Walafiat - Pembangkang Makin Tidak Ketahuan


Selepas kes sumpah laknat terhadap Anwar Ibrahim, Saiful Bukhari Azlan difitnah macam-macam. Ada yang membuat fitnah Saiful sakit tenat dan lebih dahsyat ada yang membuat fitnah Saiful telah meninggal dunia kesan sumpah laknat terhadap Anwar.

Ternyata itu semua fitnah. Saiful sihat walafiat. Tetapi yang tidak `sihat' sekarang ini adalah Pakatan Pembangkang yang dipimpin oleh Anwar macam-macam bala yang menimpa.

Selepas tumbang kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, muncul dakwaan anak luar nikah ADUN PKR Bukit Selambau V. Arumugam. Belum reda terkejut, Anwar dikejutkan sekali lagi dengan gambar telanjang ADUN Bukit Lanjan, Elizabeth Wong.

Pening kepala memikirkan kes liwat yang akan dihadapi di mahkamah, muncul pula kes Khalid, Menteri Besar Selangor yang kini `dikejar Lembu korban' oleh SPRM.

Lebih menyedihkan selepas bersekongkol dengan Anwar, Mursyidul Am Pas Nik Aziz pun jadi bercelaru dan sudah tidak ada kewarasan. Elizabeth bersekedudukan dengan lelaki Islam dibelanya tetapi apabila DAP menghina Raja Melayu, Pas yang diharapkan mempertahankan Raja sebaliknya berdiri di belakang DAP.

Terkini, Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, S Sivakumar membuat sidang tergempar di bawah pokok kira-kira 150 meter dari pagar utama Bangunan Perak Darul Ridzwan bersama ADUN pembangkang akibat makin tidak ketahuan.

28 comments:

yusof said...

Inilah dia politik baru Malaysia. Selamat Datang ke Malaysia Baru.

sritribuana said...

Nik Aziz patut dah bersara.Dah lusuh.Faktor umur mungkin menyebabkan dia lalai bahawa....
"The teachings of Islam in the most practical and effective way is called Tarbiyyah, and Tarbiyyah prepares the soul to be ready to overcome whatever obstacles and tribulation that might come. Political leaders with Tarbiyyah put Islamic knowledge ahead of anything, and they depend more on Allah. They see everything in the eyes of taqwa, not in the scope that only benefits their party"
Maaf kalau terkasar. Saya simpati pada Tuan Guru Nik Aziz.Digunakan oleh kerabat PAS sebagai alat.

AnakWatan said...

satu hari yang meletihkan. apa pun pertemuan ini cukup berbaloi kerana habis semua 'rahsia' dan cerita bangkangan pkr terhadap pas negeri perak sudah terlondeh. gap terima panggilan dari seorang sahabat lama dari perak yang kebetulan berada di KL. rakan gap ini datang ke KL bersama seorang lagi sahabat, yang memperkenalkan dirinya orang kuat mustapa kamil ayob atau lebih dikenali dengan gelaran muskam. orang kuat pemuda pkr perak la katakan.

kami bertemu di mount kiara, tempat pertemuan anwar dengan chua soi lek. namun pertemuan ini di alih lokasi bagi mengelak syak dan berpindahlah kami ke the curve. tempat yang padat dengan karenah manusia pelbagai ragam. gap datang dengan memakai t-shirt black 14, bagi memberi 'hint' kepada mereka aku ini memang 'pro' pada anwar ...weeekkkk. apakan daya, kita menuruti bidalan budaya bangsa, masuk kandang kambing mengembek...

sidang dewan kami memang panas. habis semua kata cerca dihambur pada nizar dan pas. dialog pertama 'orang' kuat muskam taklain melainkan kiranya 'ada peluang' PR memerintah semula perak, maka yang layak menjadi menteri besarnya tidak lain mustapa kamil ayob. aku tanya apa hujah kamu yang mengatakan muskam lebih layak dpd nizar, senang cerita jawapannya mudah. si bangang nizar telah 'mohon derhaka' pada sultan azlan, takkan sultan azlan nak ambil balik manusia derhaka mentadbir negeri ni ! hhhhmmm..memang perangai aku suka menuang minyak kedalam api , aku bagi lagi soalan bakar !

'tapi bro at least mb perak ni melayu dan islam.bg lah peluang pada dia perintah' aku lepaskan soalan provok. ..pantas orang kuat pkr perak ini menangkis soalan aku. 'gang, manusia apa jenisnya nizar nih'..rokok gudang garam di sedut laju. 'mana boleh seorang mb melayu jalankan tugas secara jujur bila kelilingnya orang DAP bro'.. member ni menambah 'aku bagi kau satu contoh sial la si nizar ni buat '..aku menunggu penuh sabar penjelasan mamat ni, kali ini puntong roko gudang garam sudah ditenyeh kat astray. ' bro kau bayangkan si nizar ni jual tanah-tanah kat cina through undian angkat tangan bro !'

'woo' aku tersentak. 'biar betul lu brader ?'..soal aku mahukan kepastian. 'kau nak tau tak masa last mesyuarat exco si jamal adun behrang tu sudah HENTAK MEJA banyak kuat !'...'kau nak tau pasal apa, ni si nizar ni gadai tanah kat perak melalui undian tangan, contoh macamni. ada tanah kat tapah nak diberi pada kg baru cina,mesyuarat exco lulus melalui undi tangan. so macamana exco melayu nak lawan kalau semua undian tu dap cina setuju dan ada majoriti'..' sinizar bahalol ni pulak asyik dok kata OK OK OK je kat ngeh !' ....aku geleng kepala je dengar cerita budak pkr perak ni, member aku lagi sorang senyap dan pada pandangan aku dia sudah tau perkara ni lebih awal.

lagi satu perkara yang menyakitkan hati si jamal, apabila hampir selama 11 bulan mesyuarat exco nih bila melibatkan keputusan penting, mesyuarat akan dijalankan dalam bahasa cina. 'apa kejadahnya si jamal ni nak tau, nizar asyik dok angguk je la bila ngeh bercakap, macam sial la nizar'..dengus pimpinan pkr perak ni.

dari sini bermula cerita asal jamal dan osman 'melompat'. dek kerana kecewa yang teramat tinggi terhadap perangai hodoh nizar, mereka ke kuala lumpur. beberapa hari mereka ini cuba dihubungi oleh pakatan perak, namun tidak jua berhasil hinggalah si jamal 'on' kan semula telefon bimbit nya. 'hallo jamal, u dimana' sergah ngeh kurang ajar. jamal yang angin dengan sikap biadap si ngeh ni pun buat cerita 'oi bahalol aku kat pahang' ! TUUTTTT..hp butang merah ditekan kuat, marahnya jamal bukan main. ' kurang ajar punya exco' bisik hatinya...

sambung member pkr tu lagi. 'bro bila si jamal mainkan ngeh kata dia kat pahang,ngeh dah gelabah, dia ingat jamal dan osman dah LOMPAT' kata mamat ni. lalu orang kuat pakatan perak ismail yusof menghubungi ustaz zulkifli ibrahim bertanyakan tentang 'surat akuan meletak jawatan' yang telah siap sedia dikarang sehari selepas perak tumbang. ' ya sheikh, saya ada di luar,hang pi rumah bgtau isteri ana minta dia keluarkan surat tu.surat tu ada kat bawah tilam' kata ustaz zul kepada mail.

asalnya jamal dan osman sekadar mahu menggertak keseluruhan exco perak supaya lebih profesional dalam menangani isu islam,melayu,tanah,balak,pembahagian kerusi ahli majlis. dek kerana gelabah dan kebodohan pas/dap perak menangani isu mereka, ruang menunjukkan 'KUASA PEMUTUS' sudah terbuka luas.

selama 11 bulan mereka bersikap autotarian, kini masa menemukan buku dengan ruas ! bertemulah jamal/osman dengan hamidah,hamzah zainudin dan dr zamri yang merupakan pemimpin terakhir mereka mereka ketemu untuk 'mengikat tali'. ezam dan sd johari sahabat lama jamal tersenyum gembira melihatkan sirih sudah mahu pulang ke gagangnya. umpama kabar gembira pahlawan kembali ke gelanggangnya, nasarudin dan timbalan speker pun turut serta.

AnakWatan said...

apa yang berlaku kita sudah ketahui. nizar mengidap penyakit meroyan britney spears, kemaruk kuasa dan kereta. 'aku masih mb, aku masih mb' ronta jiwa hatinya. ngeh dan ngah kini diburu kebimbangan. saudagar-saudagar balak mahu balik wang ehem ehem mereka ! parti pas memandang anwar bin ibrahim adalah perosak segala-galanya. di hati kecil mereka sudah semakin memahami bidalan ' kalau takut dilambung ombak,jangan berumah di tepian pantai'...

nizar kabarnya sudah tidak dapat diterima oleh pimpinan pkr perak. pas semakin berpecah kerana nizar dan anwar. fraksi dalam pas semakin jelas menimbulkan wajah hodoh di permukaan. wahabi,syiah,erdogan,anti ulamak,kumpulan ulamak,pro muzakarah,abim pas,jim pas sudah mula bermesyuarat sakan untuk menguasai tahta dalam pemilihan bulan jun nanti. nik aziz hmmmm...semakin nyanyok dan menyesatkan,kalau dulu dia lebih takutkan karpal daripada tuhan berkenaan isu hudud, kini ayat ALLAH menjadi percaturan gila ulamak sesat. pkr perak akan merobek rampas kerusi parlimen P059 walau apa yang terjadi. ..........

habis sidang perbualan kami, dari tadi member pkr perak dok memerhatikan baju t 'black 14' yang aku pakai. 'bro macamana selangor' tanya dia padaku. ok je selamba aku jawap. 'aku cuba dapatkan beberapa dokumen yang nizar bawak lari masa perak tumbang hari tu, kalau ada aku bgtau kau ya'... hahaha hati aku gelak sakan melihatkan pakatan yang semakin tidak keruan.


sumber - GAP

yusof said...

Di dalam kiraan beberapa jam lalu, suasana bagaikan di stadium bola, penyokong-penyokong BN/UMNO secara spontan melompat dengan gembira melihat mereka menang 2-1 melawan PR. Tapi perlawan baru saja bermula, separuh masa pertama pun masih baru. Perlawanan akan diteruskan walaupun pasukan PR serba kekurangan, cara pengadil mengadili perlawanan pun tak pasti, BN/UMNO sko satu lagi pun macam lawan bertumbuk dengan dengan tangan lawannya diikat kebelakang, apa taknya, mula-mula tak bagi Sivakumar guna peguam kerajaan, lepas tu tak bagi pulak Sivakumar guna peguam swasta. Tapi lawan yang jatuh ditumbuk tadi tetap bangun untuk melawan lagi. Kita ikuti saja perlawanan seterusnya. Penggal ini sungguh lama walaupun tak sampai 5 tahun.
Satu tempuh yang cukup lama untuk menguji segala sistem di Malaysia.

AnakWatan said...

padan muka pkr

yusof said...

muka pkr jenis tahan lasak, tiada muka umno atau bn yang boleh menyainginya

yusof said...

Dengar-dengar tak lama lagi, Sivakumar akan memanggil satu lagi sidang DUN tergempar. Apa makamah BN, polis BN, tentera BN dan alat-alat senjata canggih BN boleh buat untuk menghalangnya?

mrf said...

bodoh melayu pkr.bodoh melayu pas.
dap penang usir 80 peniaga melayu di batu feringgi..dap perak usir peniaga2 melayu digerai2 milik majlis sekitar perak..bagi tanah kat cina, kat selangor kontraktor melayu ditamatkan kontrak, ganti dgn kontraktor cina dan india.. bodoh punya melayu pkr pas!!

yusof said...

Saudara mrf, walau apa pun dibuat oleh pkr, pas yang dikatakan bodoh seperti haiwan,dan dap di dalam negeri-negeri yang diperintah oleh mereka, belum tentu rakyat tidak mengundi mereka, sebabnya strategi BN dan UNMO selama ini dengan menabur duit, memberi geran tanah, membina jalan, membina masjid dan memberi berbagai-bagai, tidak termasuk berjuta janji-janji tidak lagi boleh membeli undi rakyat kerana rakyat mahukan sesuatu yang tidak pernah boleh diberikan oleh kerajaan dan dengan sebab itu pada PRU12 yang lalu rakyat menghukum kerjaan. Ini berlaku setelah 50 tahun BN di bawah UMNO memerintah Malaysia, maka dengan ini kita akan melalui satu masa yang lama juga untuk mencapai keadaan yang setabil seperti dulu dan apabila kita sampai ke situ, keadaan negara pada masa itu tidak akan lagi serupa seperti sekarang.

AnakWatan said...

sivar kumar hanyalah keling pariah

apa dia boleh buat...

dulu derhaka pada Sultan Perak...

sekarang nak panggil lagi sidang DUN...

nak cabar mahkamah pulak... kesian kalau dah kemaruk kuasa macamtulah

kau tak tgk berita tv3 rais yatim dah perjelaskan kuasa yg ada pada SUltan Perak...

sebenarnye pkr bukan tahan lasak tapi muka tembok.... tak tau malu... makin rosak akhlak dan otak org pkr nie... kalau aku jadi PM dah lama aku ISAkan kau orang... tapi BN bukan bodoh macam kau... BN tak akan terpedaya dgn gaya kau orang....


BN kalau nak hancurkan pkr tak payah tunggu lama...

tapi BN lah yg terlalu demokrasi hinggakan pembangkang melampaui batasan pun tak dikenakan tindakan...

yusof jgn terlalu taksub dan yakin.... biasanya org macam nie yg akan kecewa nanti...

janji manis kau org pkr dah basi... yg ikut berkumpul tu pun muka yg sama aje... ingat orang tak tau ke... sudahlah yusof

sritribuana said...

Ieee...Tk berubah langsung Yusof ni.Masih nak menegak benang basah.
Ini Melayu P.Ramlee kata, "kecil-kecil tak nak mampus..besar menyusahkan orang je".

yusof said...

UMNO dan memerintah lebih 50 tahun, semua rakyat dah tahu, gelombang pembangkang baru 10 tahun yang berjaya memerintah 5 negeri belum sampai lagi setahun, mestilah banyak lagi perkara yang rakyat tak tahu dan ingin tahu tentang peranan pembangkang. Jadi rakyat tidak akan membelakangkan pembangkang kerana banyak lagi perkara yang ingin mereka ketahui sendiri "in real time" bukan melalui corong media BN dan dalam masa yang singkat ni pun banyak perkara yang mereka pelajari dari pembangkang. The opposition is here to stay and to become stronger everday.

AnakWatan said...

tapi yusof.. kalau tak tahu tu bertanya,...

bukan ikut suka hati aje....

bukan ikut perasaan aje... ini baru baca buku peraturan dewan dah nak tunjuk kuasa...

awak tak dengar rais yatim cakap kuasa sebenar yg ada pada Sultan Perak....
UMNO pun tak hilangkan kuasa raja raja.. dulu kerana ada kes seorang raja yg tersalah guna kekebalan...

jadi harap pembangkang selepas ini jgn jadi bodoh sombong lah yeee

AnakWatan said...

Mereka bohong! Sah setelah disemak di semua tahap dan peringkat, TIDAK ADA satu keping pun tanah yang diluluskan kepada orang Melayu atau untuk orang Melayu dan India. Tanah di Kg Kuala Rui yang diberikan hakmilik kekal pula, bukanlah TANAH sedia ada. Ianya adalah tanah baru yang sebelum ini mereka menduduki tanah tersebut secara HARAM. Tiada paper EXCO yang meluluskan tanah untuk sekolah agama. Tetapi sudah ada paper EXCO yang meluluskan tanah seluas 1000 ekar untuk diagih-agihkan kepada Sekolah Swasta Cina yang memang kukuh ekonominya. Tiada juga tanah diluluskan untuk orang India. Yang ada hanyalah pemutihan kawasan kuil yang dibina tanpa kebenaran.

Jamaluddin dan Osman merungut kerana semua idea, cadangan dan hasrat mereka diTOLAK mentah-mentah oleh Ngeh. Nizar hanya mengangguk dan bersetuju sahaja. Begitulah suasana Mesyuarat EXCO. Kadang-kadang mereka mengomel panjang-panjang dalam Bahasa Cina kerana sengaja membuatkan Jamaluddin dan Osman rasa bengang. YB Zainuddin juga tidak selesa dengan apa yang berlaku. Cumanya dia masih memendam rasa.

AnakWatan said...

Mereka bohong! Sah setelah disemak di semua tahap dan peringkat, TIDAK ADA satu keping pun tanah yang diluluskan kepada orang Melayu atau untuk orang Melayu dan India. Tanah di Kg Kuala Rui yang diberikan hakmilik kekal pula, bukanlah TANAH sedia ada. Ianya adalah tanah baru yang sebelum ini mereka menduduki tanah tersebut secara HARAM. Tiada paper EXCO yang meluluskan tanah untuk sekolah agama. Tetapi sudah ada paper EXCO yang meluluskan tanah seluas 1000 ekar untuk diagih-agihkan kepada Sekolah Swasta Cina yang memang kukuh ekonominya. Tiada juga tanah diluluskan untuk orang India. Yang ada hanyalah pemutihan kawasan kuil yang dibina tanpa kebenaran.

Jamaluddin dan Osman merungut kerana semua idea, cadangan dan hasrat mereka diTOLAK mentah-mentah oleh Ngeh. Nizar hanya mengangguk dan bersetuju sahaja. Begitulah suasana Mesyuarat EXCO. Kadang-kadang mereka mengomel panjang-panjang dalam Bahasa Cina kerana sengaja membuatkan Jamaluddin dan Osman rasa bengang. YB Zainuddin juga tidak selesa dengan apa yang berlaku. Cumanya dia masih memendam rasa.

yusof said...

Rais Yatim, boleh pakai ke cakap dia? Rais Yatim menumpang di dalam kapal layar, kapalnya sudah ditenggelamkanya sendiri. Tak tau macam mana dia naik ke kapal layar ni, dia kata jambatan ke kapal layar ini dia sudah bakar hingga hangus. Kesian, dia anak yatim.

yusof said...

Kalau betul kata Rais Yatim, kuasa sebenar ada pada Sultan Perak melantik MB, dan Yang Di Pertuan Agung melantik PM. Nampaknya Najib tidak semestinya menjadi pilihan Yang Di Pertuan Agung untuk menjadi PM walaupun sudah diputuskan oleh Pak Lah sebagai pengantinya, macam kes-kes di Terengganu, Perlis dan Perak. Kalau inilah buktinya kekebalan seorang Raja Melayu yang akan menggunakan kebijaksanaanya untuk membuat keputusan dan selepas itu tiada siapa boleh mempertikaikannya.

AnakWatan said...

kalau tak pilih najib pun wahai yusof sultan akan pilih dikalangan org UMNO jugak.... hahahah

jgn mimpilah Agong nak pilih pak jubor tu.....

kesian yusof... apa kau nie tgh nak praktik nak jadi macam kapal sink ke...

berhujah untuk menang bukan berhujah demi kebenaran... hahahha
kesian yusof....

mungkin kerana org pkr tak ada akal ... tu yg jadi mcm yusof...
cuma ada otak aje...
anjing pun ada otak tapi akai takdak....

jgn jadi anjing mneyalak bukit lah yusof....

AnakWatan said...

lagi satu yusof ayat pertama kau cakap "kalau betul" apa kau tak tgk berita ke... atau kau dah gagap.. tak tau nak pusing mana lagi... jeng jeng jeng...

yusof said...

Jangan terlalu yakin Yang Di Pertuan Agung akan memilih orang UMNo lain dari Najib untuk menjadi PM, Agung sebagai ketua raja-raja Melayu tidak lagi daif tentang golongan Melayu mana yang telah memalukan mereka, golongan Melayu mana yang telah menconteng arang ke muka mereka kerana golongan Melayu ini yang lupa daratan akibat kerakusan kuasa politik sebegitu lama, Agung tahu siapa yang telah memberikan satu tenaga untuk membebaskan mereka dari belenggu UMNO, kita lihat nanti pada hari Pak Lah secara rasmi melepaskan jawatan sebagai PM dan pada hari itulah terserlahnya kuasa raja Melayu untuk memilih siapa yang layak untuk menjadi PM.

AnakWatan said...

baru sekarang kau bersetuju bahawa Raja raja Melayu mempunyai kuasa Mutlak....

kenapa nizar dipecat kau tak terima pulak....

heran aku tgk yusof kerbau nie...

yusof said...

Kita mesti dapat bezakan kuasa mutlak manusia dengan kuasa Allah. Hang Jebat menentang kuasa mutlak Raja Melayu dan Megat Bentan melakukannya dengan lebih ganas. Kuasa mutlak Raja itu bukannya kuasa muktamat di dunia ini. Kalau ada orang yang hendak mempertikaikannya siapa yang boleh larang walau pun dengan cara tindakan ISA, makamah sekali pun. Kita sudah pun berada di kurun ke 21 sekarang.

citraraden said...

Rais Yatim kata usaha pembangkang untuk cuba menghapuskan kuasa raja lebih teruk dari tindakan UMNO menghapuskan immuniti raja tahun 1993 dan pada masa ini baru dia sedar tidak mudah mengembalikan semula immuniti raja di parlimen. Siapa punya angkara menghapuskan immuniti raja kalau bukan umno? Yang bodohnya kata Rais Yatim ini, bagimana nak hapuskan kuasa raja kalau tidak dibuat di parlimen? UMNO telah melakukannya terlebih dahulu sebab telah lupa daratan akibat terlalu banyak kuasa di tangan mereka, sekarang mereka sudah ketakutan kerana akan hilang kuasa, maka mereka pun mula cuba putarbelit dengan mengatakan semua manusia itu sama, kalau dapat kuasa akan buat perkara yang sama macam mereka. Teringat filem holywood "the heaven nation" kesah perang salib, paglima Kristian sanggup bermatian mempertahankan kota Baitulmukadis kerana takut tentera Islam yang menang akan melakukan kezaliman ke atas orang Kristian sama seperti pernah mereka lakukan ke atas orang Islam. Inilah sikap manusia yang pernah menyalahgunakan kuasa akan sentiasa merasa takut pada kesalahan sendiri. Sekarang berlaku pada pemimpin UMNO

WaZiRai said...

Citraraden, jangan keliru umno bukannya mahu menghapuskan tetapi mahu MENGURANGKAN immuniti Raja pada tahun 1993 atas sebab semua org tahu.

Tetapi parti pembangkang yang diketuai oleh Anwar Ibrahim hari ini bukan sahaja mahu MENGHAPUSKAN immuniti Raja malah mahu membuang Raja dan menjadikan Malaysia seperti Singapura.

Buktinya - Gobind Singh a/l Karpal Singh (DAP) mahu supaya jawatan Perdana Menteri dilantik oleh rakyat bukannya oleh Yang Di Pertuan Agong sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan.

Kalau pembangkang yang terdiri drpd DAP, PKR dan Pas memerintah negara ini bukan sahaja Raja malah orang Melayu akan merempat dan akan jadi seperti Melayu Singapore yang tidak kuasa.

Nasib baik ada UMNO - Citraraden tidak jadi macam Melayu Singapore. Bersyukurlah...

AnakWatan said...

Citraden nie bukan melayu sebab tu dia tak kisah pada nasib melayu...

biasalah kaum pendatang yg tak tau bersyukur

yusof said...

Bila jiwa sudah terikat kepada doktrin yang tertanam melalui kursus BTN, bahawa hanya orang Melayu boleh memerintah Malaysia sampai akhir zaman, maka saya cuba memahami sentimen ini walaupun bilangan penganut doktrin ini semakin berkurangan ditegelami oleh masa atau akhirnya terpaksa akur kepada gelombang perubahan. Tapi mengapa sampai hati jiwa seperti ini sanggup menyamakan di antara masa depan orang Malaysia, orang Melayu khasnya di sini yang masih belum berlaku, dengan orang Singapura, khasnya orang Melayu dan jiwa seperti ini boleh memperlekehkan orang Melayu Singapura, sedangkan Melayu Singapura menjadi begitu pada peringkat awalnya bukanlah pilihan mereka, tapi telah ditipu oleh pemimpin UMNO yang menggunakan suara mereka untuk tujuan meluaskan kuasa melalui pembentukan Persekutuan Malaysia. Saya berfikir, sekiranya orang Melayu Singapura itu boleh berpatah balik ke zaman di ambang pembentukan Malaysia dan setelah mengetahui inilah nasib yang menimpa mereka, maka saya pasti orang Melayu Singapura sebulat suara akan menolak pungutan suara bagi menyokong Singapura menyertai Malaysia. masih tidak terlewat untuk bertanya apakah agenda di sebalik sokongan pemimpin UMNO kepada tunku untuk membentuk sebuah persekutuan yang lebih luas, adakah kerana nak membela nasib orang Melayu di Singapura atau kerana untuk bebas masuk membeli belah di bandaraya itu, nak membela nasib bumiputera di Sabah dan Sarawak atau kerana gelojoh atas hasil yang kaya di buah negeri ini, nasib baik Brunei menolak. Pergilah bertanya kepada orang Melayu Singapura generasi pertama yang hidup semasa berada di dalam persekutuan Malaysia dan sudah tentu berasa sedih jiwa ada orang Melayu di Malaysia yang merendah-rendahkan kedudukan mereka, anak-anak dan cucu-cucu mereka. Kalau UMNO benar pejuang nasib orang Melayu, mengapa selepas Singapura terpisah tidak ada suara dari kalangan pemimpin UMNO untuk memindahkan seluruh penduduk Melayu Singapura untuk menjadi rakyat Malaysia? Hanya manusia berfikiran kuno dan lemah mahu meramalkan orang Melayu Malaysia boleh menjadi seperti orang Melayu Singapura, sedangkan siapakah kita hendak meramalkan masa depan orang Melayu Singapura, hanya orang UMNO kerap berkata macam mana orang Melayu Singapura boleh maju kalau tak ada Raja dan hak keistemewaan, entah-entah orang Melayu Singapura akan menjadi lebih maju dari orang Melayu Malaysia. Tapi Wazirai kata, UMNO tidak pernah menghapuskan imuniti raja Melayu, cuma mengurangkan saja, mungkin sekarang cuma tinggal 50% ke atau 5% aja ke, atau lagi kurang. Pada orang Melayu, apabila seorang raja keluar dari Istananya untuk menemui rakyat pun sudah dianggap menghina duli, inikan kuasa imuniti tinggal 5% saja. Kalau imuniti raja dah tinggal 5% saja, yang lebih 95% itu tidak pernah lenyap tapi berada di dalam gengaman pemimpin UMNO, kerana menurut hukum fizik, kuasa tidak boleh hilang tapi hanya boleh bertukar tangan. Maka itulah maksudnya Rais Yatim, pada masa sekarang adalah sukar untuk mengembalikan semula imuniti Raja kepada 100%. Satu sebabnya ialah stemroller BN di parlimen sudah rosak untuk melakukan pindaan perlembagaan dengan sewenang-wenangnya seperti dulu, dan dengan logik yang sama tidak siapa pun atau pemerintah yang boleh meminda perlembagaan Malaysia di masa akan datang dengan cara yang sama seperti yang pernah disalahgunakan oleh UMNO di zaman mereka menjadi tuan dalam parlimen. Sebab kedua, kalau pemimpin UMNO sudah berhati raja, tidak mungkin mereka boleh memulangkannya semula kepada raja. Kuasa yang diperolehi dari proses demokrasi boleh datang dan pergi, tapi kuasa lama ini kalau sudah diperolehi akan jadi sebati dalam darah daging. Sebab itulah pembangkang pun nak juga sikit-sikit.

AnakWatan said...

samalah jugak dgn yusof... kaum pendatang yg tak sedar diri dan tak tau berterima kasih....

anjing pun kalau di bela tau menyambut tuannya bila balik rumah