Thursday, May 7, 2009

BIADAP DAN KURANG AJAR

Tidak pernah berlaku dalam sejarah negara atau pun dunia seorang Speaker terpaksa diusung keluar dewan kerana keengganannya berbuat demikian walaupun sudah tidak mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli Dewan Undangan Negeri.

Tetapi perkara ini berlaku di Perak. Bekas Speakar V Sivakumar terpaksa diusung keluar kerana keengganannya bangun daripada kerusi Speaker walaupun majoriti ahli-ahli Dewan Undangan Negeri dalam sidang DUN Perak telah memilih R.Ganesan sebagai Speaker yang baru.

Inilah menunjukkan betapa `haprak' Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim yang enggan menerima kenyataan bahawa kerajaan Perak hari ini sudah jatuh ke tangan Barisan Nasional (BN).

Mereka ini bukan sahaja biadap malah bersikap kurang ajar! Mereka bertindak seperti penyamun dan penyangak seperti dalam cerita Ali Baba Bujang Lapok. Mereka ini sebenarnya tidak layak berada dalam Dewan yang mulia kerana penyamun dan penyangak lebih layak berada di dalam gua.

Mereka bukan sahaja tidak menghormati institusi dewan yang mulia malah tidak menghormati Raja. Akibat daripada sikap penyamun dan penyangak mereka ini Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin terpaksa menunggu selama enam jam untuk merasmikan persidangan.

Pakatan Rakyat sebelum ini melaung-laungkan kononnya merekalah pejuang demokrasi dan menghormati sokongan majoriti. Tetapi di Perak mengapa Pakatan Rakyat tidak dapat menerima kenyataan bahawa majoriti dalam DUN memihak kepada BN.

Pakatan Rakyat perlu menerima hakikat yang sekarang ini dalam DUN negeri Perak BN mempunyai 31 kerusi manakala Pakatan Rakyat hanya 28 kerusi. Kalau tanya budak yang berumur 5 tahun pun tahu 31 lebih banyak daripada 28!

Apakah Anwar, Sivakumar, Nizar, Ngeh dan Nga tidak belajar matematik bahawa 31 lebih banyak daripada 28. Atau budak 5 tahun lebih cerdik daripada Anwar, Sivakumar Nizar, Nga dan Ngeh?

43 comments:

AnakWatan said...

Biasalah kalau dah bodoh, bebal dan bangang memang macam tu la jadinya....

AnakWatan said...

Biasalah kalau dah bodoh, bebal dan bangang memang macam tu la jadinya....

Terongpipit said...

Padan dengan muka dia!
PR ada 'ulterior motive'

yusof said...

Selamat datang ke fasa kedua krisis perlembagaan Perak

AnakWatan said...

akhirnya yusof muncul jua...

yusof kenapa kau tak berani menjawab soalan aku dulu...

aku tanya kau lagi dan lagi...

kalau kau boleh mengata tuan penasihat mamak kenapa tidak kau jelaskan pada rakyat pulak...

apa jasa tuan kaki jubor pujaan kau pada negara????

kau jawablah dgn ikhlas , jujur bukan putar sana belit sini...

hahha... kau dah menunjukkan siapa diri kau sebenarnya yusof...

jadi pembaca blog disini boleh menilai siapa kau sebenarnya...

akhirnya kau terjerat oleh kata kata dan hujah kau sendiri...

nampaknya kaunie bukanlah educated seperti apa yg budak hingusan pkr tu sebut dulu ye...

ORANG KAMPUNG said...

saya nak buka stage utk tinju boleh ke?

ADUN PR lawan ADUN BN..

tajuk perlawan adalah 'the one'. yang menang terakhir sekali boleh menjadi tuan speaker.

hadiah : boleh membawa balik tongkat yg dipegang oleh speaker, tempat duduk speaker dan jika mahu, nak bawa balik dewan tu sekali pun boleh.

ADUN-ADUN yang kalah tu..kena jadi hamba abdi kepada 'the one' yang dilantik speaker.

amacam?

AnakWatan said...

akhirnya yusof muncul jua...

yusof kenapa kau tak berani menjawab soalan aku dulu...

aku tanya kau lagi dan lagi...

kalau kau boleh mengata tuan penasihat mamak kenapa tidak kau jelaskan pada rakyat pulak...

apa jasa tuan kaki jubor pujaan kau pada negara????

kau jawablah dgn ikhlas , jujur bukan putar sana belit sini...

hahha... kau dah menunjukkan siapa diri kau sebenarnya yusof...

jadi pembaca blog disini boleh menilai siapa kau sebenarnya...

akhirnya kau terjerat oleh kata kata dan hujah kau sendiri...

nampaknya kaunie bukanlah educated seperti apa yg budak hingusan pkr tu sebut dulu ye...

yusof said...

Harus dikenang jasa pencipta dan penerbit filem Melayu sebelum atau di zaman ambang kemerdekaan seperti Hang Jebat, Sultan Mahmud Mangkat di Julang, Dang Anom, Tun Fatimah menayangkan dengan jelas kerakusan kuasa Raja-Raja Melayu, tapi sampai sekarang pun takda orang UMNO yang menuduh pencipta-pencipta filem ini sebagai derhaka. Bayangkan jikalau tidak pernah ada orang cuba mencipta dan menayangkan kisah-kisan bersejarah ini pada masa lalu dan tiba-tiba ada orang pada masa ini cuba hendak menerbitkan dan menayangkan filem-filem seperti ini sudah tentu nak dapat permit tayangan pun susah, malah kalaulah ada penerbit menyatakan hasratnya sahaja sudah tentu akan ditahan di bawah akta hasutan. Begitulah bezanya kebebasan di antara zaman sebelum dan selepas UMNO mangambil kuasa dari British. Tiada sehebat jasa yang ditaburkan kepada rakyat di dalam bentuk pengalaman baru yang akan terus kekal dari zaman ke zaman.

AnakWatan said...

sudahlah yusof....

soalan aku kau tak pandai nak jawab....


kau nie memang busuk .. lebih busuk dari bangkai macam org PKR DAP dan PAS...

salah org bukan main kau cerca... bila kena batang hidung kau SENYAP....

dah lah tak payah nak berhujah... selagi kau tak pandai nak jawab soalan aku tu ... baik kau berhenti dari mencerca org lain...

ibarat meludah kelangit akhirnya kena kemuka sendiri juga...

kes kat perak tu budak tadika pun tau yang 31 lebih besar dari 28...

keling sivakumar tu lebih bodoh dari beruk mak yeh... keputusan mahkamah kalau bukan berpihak pada dia tak terima...

inikah contoh teladan yang baik....

inikah contoh pemimpin masa depan yang kononnya memperjuangkan demokrasi...

aku tengok ramai org Pakatan Rebah ada rasuah dan skandal jugak...

biar aku terangkan kat kau ....

BN walaupun hilang 5 negeri tak kecoh macam pakatan rebah.... tak ngalabah.... tak kalut.... boleh terima...

ini baru hilang satu negeri dah kecoh.... kalau hilang semua sekali.. aku rasa mau gila semuanya...

bila kau nak jadi pandai ... ha yusof... sebab kalau kau educated kau mesti dapat jawab soalan aku tu kan...

yusof said...

Pada 5 Mei, 2009, apabila jam berdetik 9.00 pagi, pintu DUN Perak mula untuk persidangan, siapakah speaker DUN Perak pada saat itu yang tidak pernah dinafikan oleh mana-mana makamah pun kalau bukan Y.B Sivakumar, tapi pernah kah ada sesaat pun ADUN BN menerima hakikat ini? Sebab itu BN terpaksa menggunakan kekerasan dengan membenarkan polis dan samseng untuk mengeluarkan Y.B Sivakumar dari tempat duduknya dan dan mengurungnya selama lebih satu jam. Inilah cara UMNO mengambil kuasa dengan kuasa Istana dan caranya tak ubah maca cara 700 tahun lalu. Saya harap ada pencita seni menerbitkan sebuah filem kesan hitam ini, kalau tak dapat ditayangkan di sini pun sudah pasti ramai orang seluruh dunia ingin menontonnya. Adakah dengan menggunakn polis dan samseng itu krisis perlembagaan Perak boleh tutup kes ini? Orang Perak pun tahu, walau pun takda pilihanraya negeri baru, krisis ini akan dapat mereka tonton sampai selesai penggal parlimen.

yusof said...

Lepas pintu DUN dibuka, YB Sivakumar duduk di atas kerusi yang khas untuk speaker DUN Perak dan Dato Sri Nizar sebagai MB sudah tentu duduk di sebelah kanan speaker. Baru tadi makamah tinggi mengesahkan apa yang di lakukan oleh Dato Sri Nizar pada pagi 7 Mei adalah betul. Kerajaan PR di Perak belum rebah. Yang sedang tertelungkup ialah kerajaan BN.

AnakWatan said...

sudah lah yusof....

bila kau nak jawab soalan aku tu..

aku tanya kau lagi

apa jasa tuan kaki jubor pujaan kau tu pada negara...

apasal tak berani nak jawab...

kalau pasal org lain bukan main petah kau berkata kata...

Azim said...

akhirnya benang yg basah tetap tidak dpt ditegakkan selepas mahkamah memutuskan yg Ir Nizar sbg MB perak....

AnakWatan said...

AZIM kau memang bodoh dan bengap...

MAJORITI MENANG

sekarang pakatan rebah ada berapa bilangan ADUN?????

nizar celaka tu akan mendapat undi tidak percaya dari ADUN BN...

kenapa masa mahkamah kata penggantungan ADUN BN kau org pkr tak terima...

pelik bila mahkamah kata nizar celaka tu MB (Makan Babi) sah kau bukan main suka...


weii belajar lah matematik... nanti nizar tu akan diundi keluar... voteout jugak...

sekarang sapa benang yg basah ?????

yusof kenapa kau masih tak pandai lagi nak jawap soalan aku dulu...

apa kau dah makin bebal dan bodoh ke... aku masih menanti jawapan dari kau

AnakWatan said...

budak tadika pun tahu angka 31 lebih besar dari angka 28...

agaknya semua warga cilanat pakatan rebah nie tak pernah pi sekolah kot..

yusof said...

28 ADUN BN + TIGA EKOR pun tiada ertinya. Keputusan persidangan di bawah pokok sudah bangkit semula dengan resolusi membubarkan dewan negeri. Selamat menghadapi pilihanraya negeri Perak dan selepas ini pilihanraya negeri Perak tidak akan berlaku serentak dengan pilihanraya UMNM ke 13. Suatu pengalaman baru bagi rakyat Malaysia yang tidak dapat ditandingi oleh Menara Petronas, Putraja,Jambatan Pulau Pinang mau pun stelit-stelit di angkasa. Inilah jasa terbesar yang dihadiahkan kepada seluruh rakyat Malaysia, rakyat Perak khasnya.

yusof said...

28 ADUN BN + TIGA EKOR pun tiada ertinya. Keputusan persidangan di bawah pokok sudah bangkit semula dengan resolusi membubarkan dewan negeri. Selamat menghadapi pilihanraya negeri Perak dan selepas ini pilihanraya negeri Perak tidak akan berlaku serentak dengan pilihanraya UMNM ke 13. Suatu pengalaman baru bagi rakyat Malaysia yang tidak dapat ditandingi oleh Menara Petronas, Putraja,Jambatan Pulau Pinang mau pun stelit-stelit di angkasa. Inilah jasa terbesar yang dihadiahkan kepada seluruh rakyat Malaysia, rakyat Perak khasnya.

Nik Amir. said...

Raja tetap Raja. Sebab itulah semasa Nizar dinobat sebagai Menteri Besar dahulu Raja yang sama juga merasmikan Sidang Dewan DUN. Mana-mana Parti yang dipilih dan mendapat majoriti membentuk kerajaan itulah 'Kerajaan Tuanku'. Bagi yang tidak pekak dan tuli, kita selalu dengar dalam setiap titah berbunyi 'Kerajaan Beta'. Maknanya bumi Perak dan negeri-negeri Beraja ini adalah bawah naungan Tuanku.

Manakala yang deria pendengarannya tidak rosak tentu amat faham apa yang tersirat dan tersurat. Kecuali mengalami apa yang saya selalu sebut sebagai syndrome ‘interlectual laziness’ yang menjurus kapada ‘interlectual failure’.

Tuanku tidak berpolitik. Itulah sebabnya, apabila PAS membentuk kerajaan di Kelantan,Kedah dan Selangor, Sultan negeri berkenaan merasmikan sidang DUN. Begitu juga semasa BN memerintah sebelum ini pun, Sultan yang sama juga telah merasmikan Sidang DUN di negeri-negeri berkenaan. Bukan Presiden daripada parti-parti berkenaan.

Di England misalnya; Labor Party dan Conservative silih berganti membentuk kerajaan, tetapi mereka tetap setia pada Queen Elizebeth.

Titah baginda pun selalu berkisar tentang kebajikan rakyat. Tidak kira parti mana yang memerintah.

Tolong jangan orang melayu mulakan derhaka kepada Raja-raja Melayu. Nanti bangsa lain akan pijak kepala bangsa Melayu.

Ingat!! orang lain boleh lebih berganda-ganda lagi 'kurang ajar' nya daripada Melayu kalau membuka laluan dan mengizinkan.

Di Singapura bekas tapak Istana dibuang ke laut bila bukan melayu memerintah.

Kita pernah melihat ‘The Last Emperor’.Apa jadi pada Maharaja Cina dalam peristiwa penghapusan baka Maharaja. Putera yang tidak berdosa semasa bayi disuntik dengan racun. Maka tamatlah episode Maharaja Cina.

Apakah kita orang Melayu hendak mengajar mereka berbuat demikian dengan Raja-raja kita di Tanah Melayu. Jangan jadi Melayu yang dayus dan bacul.

AnakWatan said...

sudahlah yusof.....

kau bacalah berita terkini... ZAMRI masih MB Perak lagi...


kesian pada kau nie yusof...

haaa kenapa masih bodoh lagi ke... aku masih tak nampak kau menjawab soalan aku dulu tu lagi...

AnakWatan said...

aku soal kau lagi... mungkin otak kau dah kureng sikit sebab tu kau tak ingat kot....

apa jasa tuan kaki jubor pujaan kau tu pada negara... berbanding tuan penasihat mamak (yusof merujuk mamak nie adalah Tun Mahathir yg memang sah dah berjasa pada negara)

haaa jawablah...

AnakWatan said...

Kita boleh berbicara soal memberi peluang rakyat menentukannya semula namun hakikat yang pasti ialah kedudukan Menteri Besar ditentukan oleh sokongan majoriti ADUN, bukannya melalui pilihan raya umum atau pengutan suara.

Ini merupakan sistem asas dalam pilihan raya perwakilan di Malaysia dan juga England serta beberapa buah negara bekas jajahan Inggeris yang lain.

din said...

Ini bermakna negara kita belum merdeka,masih lagi mengamalkan sistem yang ditinggalkan penjajah.sepatutnya Malaysia sudah merdeka 52 thn mampu melaksanakan hukum islam yang sememangnya adil,dan releven sepanjang zaman. masyaallah, mengapa pemerintah kita sekarang tidak melaksana hukum islam? wahai pemerintah yang mengaku islam....takutlah dgn allah. ALLAHUAKBAR.

AnakWatan said...

ini lagi satu pengikut pakataan GAY yang celaru mindanya...


pakatan rakyat sekarang berwajah baru...

dikenali sebagai pakatan GAY..
ini kerana semua mengetahui ketua umum dia iaitu tuan penasihat kaki jubor anwar adalah seorang GAY...

jgn takbir DIN kalau kau tak paham apa serti sebenar ISLAM... jgn main jadi pak turut...

yusof bila kau nak jawab soalan aku haaa... kata educated...

apa educated kau cuma pandai mengata org lain aje ke....

yusof said...

Apabila Najib memecah kebuntuan dengan ucapan di hadapan kakitangan kerajaan: era government knows the best sudah berakhir yang kemudian disebut kembali oleh orang no 2 di Johor, tapi sapa yang membangunkan doktrin ini kalau bukan terbit dari ego seorang doktor mamak Mahathir dan inilah sebenarnya jasa mamak yang membena tembuk pemisah di antara rakyat dengan pentadbir selama hampir suku abad dan selama itulah mamak Dr Mahathir menggunakan orang-orang di bawahnya termasuk anwar sendiri untuk memenuhi cita-citanya supaya mau dikenang sepanjang zaman,tanpa disedarinya rakyat tidak boleh ditekan di sepanjang zaman. Jasa anwar yang berjaya melepaskan diri dari doktrin ini dan menaburkan pengalaman baru kepada rakyat dan tiada siapa pun boleh menghalang dari gelombang ini untuk mara ke hadapan. Apabila anwar berjaya memecahkan tembuk pemisah ini, era doktrin "hanya parti UMNO saja boleh mempertahankan hak Melayu sudah berakhir"

yusof said...

Apabila Najib memecah kebuntuan dengan ucapan di hadapan kakitangan kerajaan: era government knows the best sudah berakhir yang kemudian disebut kembali oleh orang no 2 di Johor, tapi sapa yang membangunkan doktrin ini kalau bukan terbit dari ego seorang doktor mamak Mahathir dan inilah sebenarnya jasa mamak yang membena tembuk pemisah di antara rakyat dengan pentadbir selama hampir suku abad dan selama itulah mamak Dr Mahathir menggunakan orang-orang di bawahnya termasuk anwar sendiri untuk memenuhi cita-citanya supaya mau dikenang sepanjang zaman,tanpa disedarinya rakyat tidak boleh ditekan di sepanjang zaman. Jasa anwar yang berjaya melepaskan diri dari doktrin ini dan menaburkan pengalaman baru kepada rakyat dan tiada siapa pun boleh menghalang dari gelombang ini untuk mara ke hadapan. Apabila anwar berjaya memecahkan tembuk pemisah ini, era doktrin "hanya parti UMNO saja boleh mempertahankan hak Melayu sudah berakhir"

yusof said...

Apabila Najib memecah kebuntuan dengan ucapan di hadapan kakitangan kerajaan: era government knows the best sudah berakhir yang kemudian disebut kembali oleh orang no 2 di Johor, tapi sapa yang membangunkan doktrin ini kalau bukan terbit dari ego seorang doktor mamak Mahathir dan inilah sebenarnya jasa mamak yang membena tembuk pemisah di antara rakyat dengan pentadbir selama hampir suku abad dan selama itulah mamak Dr Mahathir menggunakan orang-orang di bawahnya termasuk anwar sendiri untuk memenuhi cita-citanya supaya mau dikenang sepanjang zaman,tanpa disedarinya rakyat tidak boleh ditekan di sepanjang zaman. Jasa anwar selepas berjaya melepaskan diri dari doktrin ini dan menaburkan pengalaman baru kepada rakyat dan tiada siapa pun boleh menghalang dari gelombang ini untuk mara ke hadapan. Apabila anwar berjaya memecahkan tembuk pemisah ini, era doktrin "hanya parti UMNO saja boleh mempertahankan hak Melayu sudah berakhir". Inilah hakikat yang tidak dapat ditolak oleh Najib, lantas dia terus membuat pengistiharan "era government knows best is over diikuti dengan 1 Malaysia", sebenarnya adalah pengesahan ke atas proses reformasi yang di anjurkan oleh anwar. Inilah dia jasa anwar yang akan menjadi bahan tulisan dan kajian di sepanjang masa.

AnakWatan said...

weii yusof ... jawablah dulu soalan aku tu... apasal tak berani nak jawab....

bukan main kalau mengata org kau memang petah....

AnWAR menerusi DAP dan Nizar sengaja mengajak rakyat ke kancah p/raya semula bagi menutup kelemahan pembangkang yg punya kurang majoriti di DUN Perak. mereka sengaja mengumumkan mahu p/raya semula sedangkan kuasa membubarkan DUN adalah hak mutlak Baginda Sultan Perak.

AnWAR sedar dengan majoriti 28 orang pembangkang dalam DUN Perak, bila-bila masa Perak bakal dirampas kembali BN apabila persidangan DUN diadakan kelak. Tambahan pula pembangkang perlu juga menerima keputusan mahkamah yang membenarkan DS Zambry, 5 exconya dan 3 ADUN bebas menghadiri sidang DUN. Dgn speaker di tgn BN, pembangkang bakal menemui jln sukar mengekalkan Nizar sbg MB.

AnakWatan said...

Jika pembangkang mengatakan pemimpin BN tidak bersih dan perlu ditolak, maka pembangkang juga perlu menolak pemimpin pembangkang yang tidak bersih.

Jangan hanya pandai bercakap saja. Apa yang kita cakap, perlu kita laksanakan! Memetik kata pujangga, “kata-kata tanpa pelaksanaan adalah khianat kepada perjuangan!”

lu pikirlah sendiri!!!!!!!

yusof said...

Beginilah saja nak puaskan hati anakwatan, katakan Najib boleh bawa klon ke Perak supaya ADUN BN boleh jadi 56 + 3 EKOR ini pun sudah tak bawa apa2 makna, sedang persidangan 7 Mei lalu pun belum pasti sahnya, tapi keputusan persidangan bawah pokok sudah pun sampai ke istana dan menjadi usul untuk membubarkan dewan. Kalau pengistiharan Najib "era kerajaan lebih tahu sudah berakhir dan 1 Malaysia menutamakan rakyat, maka ujian pertama untuk membuktikan kata-kata Najib itu ikhlas, berilah semula hak rakyat Perak menentukannya melalui pilihanraya negeri. Kalau tidak kata-kata itu tidak lebih dari sebuah iklan TV, macam iklan ubat gigi colgate- "colgate is tooth paste, tooth paste is colgate". Walau bagaimana pun, pengistiharan najib itu tanpa disedarinya dan sebenarnya adalah satu kemenangan kepada reformasi yang dianjurkan oleh anwar yang berjaya memecahkan halangan yang dibena oleh mamak dan hancurnya halangan itu membebaskan rakyat untuk menentukan hak mereka.

AnakWatan said...

Kesian tengok orang Islam ditipu oleh PKR. Termasuklah Mat Saman Kati yang merupakan seorang penyesat dan menyesatkan orang lain. Mat Saman Kati ni patut disula saja.

PKR pula banyak menyimpan pejuang gejala seks bebas. Contohnya, Hishamuddin Rais. Semua orang tahu dia ni gila jantan. Maknanya homoseksualis. Dia sendiri yang mengaku. Manakala Zainah Anwar SIS pula seorang lesbo mahabrutal. Semua orang pun tahu.

AnakWatan said...

sah pakatan rakyat adalah PAKATAN GAY

AnakWatan said...

yusof ... beri hujah kau yg persidangan bawah pokok lebih sah dari persidangan 7 MEI...

beri hujah kau mengapa keling sivakumar boleh menidakkan keputusan mahkamah bahawa MB Zamri dan exconya layak mengikuti sidang DUN 7 MEI...

beri hujah kau mengapa pula pakatan GAY dgn senang hati boleh pulak menerima kuputusan sementara mahkamah bahawa yang amat celaka nijar tu mb (mb palsu).

AnakWatan said...

beri hujah kau mengapa keputusan mahkamah yg membenarkan MB Zamri dan exconya tidak boleh diterima pakai...

manakala keputusan mahkamah yg memihak pada pakatan gay pulak harus diterima semua org...

dan last sekali apa jasa nuar pada negara????

yusof said...

Hakim mempunyai kuasa membuat keputusan di makamah yang tidak pernah mengurangkan sedikit pun kuasa speaker, speaker Sivakumar pula mempunyai kuasa membuat keputusan di DUN untuk mengawal cara persidangan dijalankan apabila ADUN dibuka pada 7 Mei 9.00 pagi, macam speaker DUN Melaka menolak cadangan ketua pembangkang DAP undi tak percaya ke atas Ketua Menteri Perak. Tapi walau apa pun, tiada keputusan yang dibuat oleh manusia, walau pun hakim atau sultan yang boleh dianggap muktamad, semua bergantung kepada kesungguhan manusia menentang keputusan manusia lain walau pun boleh sampai ke jalan buntu. Tapi dalam konteks krisis Perak ini, tiada yang setanding dengan keputusan rakyat menentukan mana pihak boleh membentuk kerajaan negeri jika mereka diberi peluang menyatakannya di dalam pilihanraya negeri yang baru. Apa yang merisaukan Najib untuk mendapatkan restu Sultan untuk membubarkan DUN Perak, dia yang mula memetik api krisis dan dia juga boleh pergi ke istana untuk membetulkannya semula, tiada apa yang nak dimalukan kerana apa yang diluahkan beberapa minggu lalu "era kerajaan knows the best sudah berakhir, jangan pula dia nak buat sebaliknya di Perak. Jangan sampai rakyat melabelkan PM baru ini mempunyai dwi personaliti. Bukankah dia sekarang sudah jadi PM, dia yang mengambil langkah mendahului keputusan melalui ADUN untuk merampas kuasa dari PR, seolah-olah pada ketika itu Najib anggap DUN Perak sudah tidak wujud, dan apabila DUN Perak sudah tidak wujud lagi, samalah macam DUN Perak sudah terbubar dengan sendirinya. Apabila DUN Perak sudah terbubar dengan sendirinya, langkah seterusnya ialah SPR menentukan tarikh pilihanraya baru negeri Perak.

AnakWatan said...

yusof sekarang kau cakap pula apa jasa tuan kaki jubor anwar pada negara....

dah lama aku menyoal kau... tapi tak pernah kau berani nak jawab.... kata educated

yusof said...

IPOH: Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir meminta pemimpin politik supaya tidak keterlaluan ‘bermain politik’ sehingga mengabaikan tanggungjawab memberi perkhidmatan kepada rakyat, selain menambahkan kekeliruan mereka. Beliau juga meminta semua pihak menghormati proses mahkamah yang sedang berlaku sekarang dan tidak menjadikannya sebagai isu untuk mengeruhkan lagi suasana politik di negeri ini. Saya mohon perkara ini dilihat dalam konteks proses mahkamah apabila kedudukan saya sebagai Menteri Besar dicabar oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan biarlah proses itu berlaku sebaik-baiknya.

Nampak sangat kecetikan otak MB UMNO Perak, fikirannya masih berada di bulan Feb 2009, sedangkan keputusan makamah tinggi 11 Mei lalu sudah menterbalikkan keadaan, Dr Zambry sekarang yang sedang merayu keputusan mengesahkan Nizar sebagai MB Perak dan Dr Zambry sekarang boleh duduk di dalam pejabat MB Perak hanya dalam tempuh penangguhan keputusan makamah 11 Mei lalu, tinggal dua(2) hari bekerja lagi sebelum makamah rayuan 18 Mei ni pulak. Saya nasihatkan Dr Zambry sentiasa membawa beg baju semasa berada di dalam Pejabat MB, Nizar sudah pun bersedia untuk masuk dan keluar pejabat MB walau pun tak kira berapa pusingan. Semua orang tau permainan ini hanya boleh terhenti apabila DUN perak dibubarkan dan pilihanraya negeri Perak yang baru menanti.

AnakWatan said...

yusof... apa sal tak berani jawab soalan aku tu...

kau pun sendiri tau kan yg tuan kaki jubor anwar pujaan kau tu tak pernah berjasa pada negara...

jadi moralnya,... jgn pandai mengata org... aje... cermin diri kau tu...

kita tgk bila sidang tergempar DUN nanti... sapa yg tergolek...

dah 2 kali nizar nak bubar DUN... SULTAN pun tak layan...

dah lah yusof... jg jadi seperti BABI DITARIK EKOR PULAK....

AnakWatan said...

apa pasal nak bubar DUN...

BN ada majoriti untuk buat undi tak percaya pada nizar celaka tu...

lagipun nizar celaka tu ada majoriti ke nak BUBAR DUN...

dahlah yusof... jgn perbodohkan org laa.. kau tu yg bodoh dan jahil...

sama macam babi hutan yg dtg kat kuil kat perak tu..

yusof said...

Kiraan yang betul, sudah 1 dengan Raja Razlan dan 1 lagi dengan Raja Nazrin, Dato Nazir mohon untuk bubarkan ADUN berdasarkan kedudukannya sebagi MB sejak sebelum BN ambilalih kuasa. Setiap kali Nizar jadi MB Perak walau pun dalam masa beberapa jam, dia akan dapatkan perkenan Sultan Perak untuk membubarkan ADUN. Tanguklah minggu depan bila jadi MB semula, Nazir akan pergi ke istana lagi untuk dapat perkenan bubar ADUN. Nampaknya tempuh Nazir untuk menjadi MB pendek aja sebab Dr Zambry tak tunggu lebih satu hari untuk mendapatkan jawatan ni. Takpa lah Nizar sudah 10 bulan jadi MB, sistem juri berada di dalam daerah orang persekutuan, jadi Dr Zambry ada peluang cerah untuk mengambilalih jawatan MB dengan lebih cepat. Satu peluang Dr Zambry untuk merasa lama sikit duduk dalam pejabat MB Perak. Aku rasa nazir tak heran pun, dulu pun sanggup tunggu 3 bulan hingga 11 Mei untuk dapatkan semula jawatan MB. Apa guna nak bersidang lagi, dulu Najib tak perlu pun DUN Perak untuk melantik Dr Zambry sebagai MB Perak.

yusof said...

Seramai 27 Anggota Dewan Undangan Negeri Perak daripada Barisan Nasional bersama tiga ADUN Bebas membuat laporan polis hari ini terhadap bekas Speaker V.Sivakumar yang didakwa telah menyalahgunakan kuasa berhubung kekecohan yang berlaku semasa persidangan Dewan 7 Mei lepas..

Diharap ini tidak terhenti di balai polis saja, nak tanguk juga kalau kes ini boleh sampai ke makamah. Tindakan Sivakumar pada 7 Mei lalu tidak lebih dari membertahan kawasannya sendiri tanpa menceroboh ke kawasan luar darinya. Tapi dalam beberap bulan ini makamah telah beberapa kali menceroboh ke kawasan luar dari bidang kuasanya. Bagus juga kalau hakim boleh membuat satu keputusan bahawa Speaker Dewan tidak mempunyai kuasa di dalam mengendalikan persidangan dewan.

yusof said...

Seramai 27 Anggota Dewan Undangan Negeri Perak daripada Barisan Nasional bersama tiga ADUN Bebas membuat laporan polis hari ini terhadap bekas Speaker V.Sivakumar yang didakwa telah menyalahgunakan kuasa berhubung kekecohan yang berlaku semasa persidangan Dewan 7 Mei lepas..

Diharap ini tidak terhenti di balai polis saja, nak tanguk juga kalau kes ini boleh sampai ke makamah. Tindakan Sivakumar pada 7 Mei lalu tidak lebih dari membertahan kawasannya sendiri tanpa menceroboh ke kawasan luar darinya. Tapi dalam beberap bulan ini makamah telah beberapa kali menceroboh ke kawasan luar dari bidang kuasanya. Bagus juga kalau hakim boleh membuat satu keputusan bahawa Speaker Dewan tidak mempunyai kuasa di dalam mengendalikan persidangan dewan.

AnakWatan said...

yusof kau memang bebal...

1-rakyat memilih wakil rakyat

2-Parti yg majoriti menang akan memilih siapa MB dikalangan mereka...

itu pun kau masih tak paham ke...

sekarang BN majoriti...
parti kau ada berdaftar ke????

melompat parti tidak salah mengikut undang2 malaysia...

bukankah itu yg cuba dipraktikkan oleh tuan kaki jubor anwar dahulu...

tapi sayang ianya tingal kenangan pahit buat tuan kaki jubor anwar dan warga pakatan gay sekalalian kan .....


yusof bila kau nak jawab soalan aku haaa...

aku tanya lagi...

apa jasa tuan kaki jubor anwar pada negara??????

yusof said...

Logik mudah macm A,B,C. Rakyat memilih ahli dewan rakyat Perak, tapi tiga(3) ekor lompat parti, bererti rakyat telah tersalah pilih. Jadi rakyat kena pilih sekali lagi di dalam pilihanraya baru. Najib sudah perjelaskan kepada semua orang, mungkin semua rakyat Perak percaya. Apa lagi, bubar DUN Perak supaya ada pilihanraya negeri baru. Sapa tau, BN boleh menang semua kerusi. Kalau nak kata membazir, gnapa baru sekarang kata begitu, dulu bina Putrajaya berbilion, buat satu jambatan di Putrajaya pun beratus juta, takda pun suara kata membazir. Kalau nak buat pilihanraya negeri baru boleh, kalau tak nak seribu dalih.