Monday, June 25, 2007

Demokrasi : Perjuangan Pas Songsang dan Aneh

dipetik dari http://www.pemudaumno.org.my

oleh Adam Jalil

Keadaan politik negara ini kian aneh dan luar biasa. Macam-macam kejadian aneh sekarang ini. Ada parti dipimpin oleh pemimpin de facto sungguhpun orang lain yang menang jawatan Presiden. Ada pula parti yang dipimpin oleh anak beranak dari Melaka.

Orang lain sekadar pemegang jawatan tanpa bisa. Tapi yang paling aneh dan luar biasa ialah bila Parti Islam seMalaysia (Pas) bercakap soal demokrasi ala Amerika Syarikat.

Menurut Ketua Pemuda Pas, Salahuddin Ayub, pemuda parti itu sedia menggerakkan 100 ribu orang ke Putrajaya bagi mengadakan bantahan mengenai kepincangan demokrasi di negara ini.
Beliau mendakwa kerajaan menggunakan demokrasi yang mereka tentukan sendiri dengan menekan rakyat dan pembangkang untuk memastikan mereka terus berkuasa.

"Kerajaan telah menggunakan pelbagai akta seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Rahsia Rasmi (OSA), menggunakan polis dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) untuk kepentingan politik mereka.

"Dengan perkataan lain, demokrasi Malaysia ditentu dan dikuasai oleh kerajaan yang memerintah dan bukannya untuk kepentingan rakyat terbanyak," katanya.

Siapa Mewakili Suara Rakyat Terbanyak

Pertamanya kita perlu menyoal Salahuddin, siapakah yang lebih berhak bercakap atas nama rakyat terbanyak? Pas atau Barisan Nasional?

Jika lunas demokrasi diambil kira maka nyatalah bahawa BN merupakan suara rakyat banyak. Setiap kali pilihan raya mereka menerima undi popular, kerusi terbanyak dan menjadi parti memerintah.

Sudah tentu kita tidak menghalang Pas mahu membawa nafas lain dalam demokrasi Malaysia. Itu adalah hak mereka sebagai sebuah parti politik.

Namun, tidaklah wajar mereka mendakwa mewakili majoriti rakyat atau suara rakyat terbanyak selagi mereka tidak menang pilihan raya.

Demokrasi Bukan Kamus Perjuangan Pas

Keduanya, sungguh janggal untuk Salahuddin dan Pas bercakap soal demokrasi kerana parti mereka sendiri tidak mencerminkan demokrasi yang lebih baik.

Beberapa tahun lalu, Pas membawa rang undang-undang anti Murtad (penukaran agama Islam ke agama lain) ke Parlimen yang antara lain memperuntukkan hukuman mati kepada mereka yang murtad.

Adakah ini demokrasi? Adakah undang-undang ini lebih demokrasi berbanding Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Mesin Cetak?

Suatu ketika dahulu Pas mengkafirkan ahli UMNO dan penyokong UMNO yang mengundi Barisan Nasional. Fatwa atau amanat Hadi Awang ini belum pun ditarik balik sehingga kini.
Demokrasikah fatwa Hadi Awang ini? Di mana bentuk demokrasi yang Pas mahu perjuangkan.

Selebihnya perlu dingatkan bahawa Kelantan di bawah pemerintahan Pas adalah satu-satunya negeri yang mengadakan undang-undang kecil Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mewajibkan pemakaian tudung kepada wanita Islam. Adakah demokratik undang-undang ini?

Pas juga merupakan parti yang paling kerap meminta penerbitan itu dan penerbitan ini diharamkan, sibuk ke hulu ke hilir mengukur moraliti individu dan melabelkan artis sebagai sesat.

Justeru bukankah songsang Pas mahu bercakap soal demokrasi?

100 Ribu Orang Hanya 1 Peratus Pengundi

Ketiganya ialah ugutan untuk mengadakan perarakan 100 ribu orang ke Putrajaya bagi membantah pencabulan demokrasi. Kita mahu ingatkan Salahuddin, 100 ribu orang bukanlah banyak berbanding 10 juta pengundi mahu pun 3 juta ahli UMNO.

100 ribu yang mahu dibawa oleh Pas hanyalah 1% daripada jumlah pengundi berdaftar hari ini. Itu sahajalah kekuatan Salahuddin.

Bagaimana nanti jika 3 juta orang ahli UMNO turut berarak ke Putrajaya pada masa yang sama bagi menentang perarakan Pas?

Demokrasi Harus Beradab

Ketika Pas bercakap demokrasi sudah mati itu pun sebenarnya mereka membuktikan demokrasi masih subur. Kalau demokrasi sudah mati, Pas tidak mungkin boleh bercakap demikian di atas bumi Malaysia.

Pas boleh menipu para penyokongnya dan memburukkan negara di luar dengan mengatakan Kerajaan tidak demokratik.

Tapi Pas tidak boleh menipu majoriti rakyat Malaysia yang melihat pembangkang masih boleh membuat ceramah dalam dewan, menerbitkan akhbar parti, bercakap di Parlimen dan lebih penting partinya terus hidup subur di bumi bertuah ini.

Tidak ada seorang pun lagi rakyat Malaysia ditangkap kerana menjadi ahli Pas.
Sebahagian ahli Pas bukan sahaja bebas mencerca kerajaan, malah turut menjawat jawatan dalam kerajaan.

Memang benar demokrasi kita bukan seperti Amerika Syarikat mahu pun negara-negara Eropah. Demokrasi Malaysia berlainan kerana sejarahnya yang berlainan, peta sosio-politiknya yang berlainan, landskap agamanya yang berlainan.

Semua ini harus diambil kira kerana demokrasi adalah sistem yang tercipta untuk mewujudkan suasana masyarakat yang bebas dan aman.

Demokrasi bukan wujud untuk mempertahankan kebebasan individu semata-mata.
Apa guna demokrasi lepas bebas jika akibatnya kita kehilangan Singapura dan tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969?

Pas tentu setuju bahawa demokrasi harus beradab bukan sekadar lepas sewenang-wenangnya hingga merosakkan masyarakat. Justeru berhati-hatilah bila mahu bercakap soal demokrasi, apatah lagi mengadakan perarakan haram.

(Sumber : www.isuhot.com)

Wednesday, June 13, 2007

Kemenangan Nasaruddin dan usaha jatuhkan Husam?

Oleh Mohd Sayuti Omar

Muktamar Agung Pas ke-53 yang berlangsung di Pusat Terbiyah Islamiah Kelantan (Putik) mulai 1 – 3 Jun sudah pun selesai lewat petang tadi. Ini bermakna proses dan amanah dan tanggungjawab ahli-ahli parti itu untuk memilih barisan kepimpinan bagi sessi 2007-2009 telah selesai dengan selamat dan jayanya.

Kebimbangan atau ramalan kononnya muktamar kali ini bakal berlaku up-set, apabila berlaku perlawanan untuk hampir semua jawatan utama nampaknya tidak menjadi kenyataan dan jauh meleset.

Sepanjang muktamar itu apa yang menjadi tumpuan ialah pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden antara penyandang Nasharuddin Mat Isa dengan Datuk Harun Taib.
Kemunculan Harun mencabar Nasharuddin yang dikira tidak wajar itu telah menjadikan muktamar ke – 53 itu lebih menarik untuk diintai oleh orang luar khususnya.

Mulanya bagi Nasharuddin dan penyokongnya merasa bimbang dengan kemunculan Harun secara tiba-tiba itu. Kemunculan Harun itu dilihat tidak ‘tentu fasal’ dikiranya ada membawa agenda tersendiri dan bukan sekadar gurauan untuk menguji pengaruh peribadi beliau setelah ‘berlumut’ berada dalam Dewan Ulama atau sekadar memberi mesej agar Timbalan Presiden itu lebih efektif di masa akan datang.

Dalam perlawanan itu Nasharuddin berjaya mengekalkan kedudukannya dengan mendapat undi sebanyak 574 undi sementara Harun mendapat 367 undi. Jika dilihat kepada majoriti itu, 207, Nasharudin tidak perlu gusar dengan kedudukan dan sokongan terhadapnya. Ternyata beliau masih lagi dipercayai dan disangkutkan harapan oleh ahli-ahli Pas untuk membantu Presiden.

Bagaimana pun Nasharuddin tidak wajar leka dan ‘ralik’ dengan kemenangan itu. Apa yang beliau perlu sedari dan ingat selalu bahawa masih ada kira-kira-kira 367 atau kira-kira lebih 40% orang perwakilan yang yang tidak menyokongnya. Justeru beliau harus berusaha merapat dan menjalinkan semula kemesraaan dengan suara yang menolaknnya itu sebaik mungkin.

Daripada maklumat yang didapati, terdapat tiga buah negeri yang kuat menyokong bekas Ketua Dewan Ulama itu. Negeri-negeri itu ialah Kedah, Selangor dan Wilayah Persekutuan. Sikap perwakilan Kedah kalau tidak menyokong Nasharuddin sepenuhnya tidak menghairankan kerana khabarnya ada arahan langsung oleh pihak tertentu agar tidak berbuat demikian.

Mudah untuk memahami kenapa Kedah dan Selangor tidak menyokong Nasharuddin. Kedua negeri itu ada sentimen tersendiri terhadap Nasharuddin. Hassan Shukeri pernah ditentang Nasharuddin untuk jawatan timbalan presiden, sementara di Kedah pula Azizah Razak dikatakan bermasalah dengan Nasharuddin. Hasaan adalah veteren Pas dari Selangor dan kebanyakan kawasan dipelopori oleh beliau.

Selain daripada negeri-negeri berkenaan, perwakilan Kelantan juga khususnya mereka yang latar belakangnya ulama (Halaqah) diduga telah memberi undi kepada Harun Taib atas rasa bahawa Harun lebih dekat dengan mereka sebagai Ketua Dewan Ulama.

Menyedari wujudnya kempen memburukkan golongan profesional dengan tujuan untuk merendahkan martabat Nasharuddin – golongan profesional, mulanya ia dikira akan berjangkit kepada calon-calon ketogori profesional lain untuk jawatan Naib Presiden.
Dalam hal ini calon yang dikira akan mendapat kesan langsung ialah penyandang Naib Presiden Husam Musa. Walaupun calon lain seperti Muhammad Sabu dan Mahfuz Omar bukan lahir dari rahim ulama, namun mereka dilihat tidak beketerampilan profesional seperti Husam yang mana kadang-kadang kupiah pun tidak dipakai macam Muhammad Sabu.

Sekali lagi kebimbangan itu meleset dan tidak menjadi kenyataan. Sebaliknya Husam kali ini menang dengan penuh bergaya, bukan saja mampu mempertahnkan jawatan yang mula disandang tahun 2005 tetapi muncul sebagai calon yang mendapat undi paling tinggi.
Husam mendapat 821 undi atau kira-kira 87.5% daripada 947 kerta undi yang dikeluarkan. Berlaku lonjakan undi sebanyak 31.6% berbanding dengan undi yang diperolehi tahun 2005 lalu sebanyak 540 undi saja.

Kemampuan dan kepercayaan perwakilan terhadap Exco Kanan Kerajaan Kelantan ini menjelaskan Husam adalah pemimpin pelapis masa hadapan yang penuh sinar dan diberikan harapan!

Persepakatan perwakilan Kelantan

Kejayaan Husam itu juga memberi jawaban kepada persoalan lain yang sebelum ini memutarkan kepala permerhati. Lonjakan undi Husam itu menjelaskan bahawa para perwakilan Kelantan yang seramai kira-kira 86 orang daripada 14 kawasan tampaknya bersatu dan bersepadu untuk mengundi beliau dan meletakkan beliau sebagai tokoh utama dari Kelantan di peringkat nasional.

Kesepakatan perwakilan Kelantan sesuatu yang patut dihormati dan dipelajari semua pihak. Walaupun ada sesetengah individu yang menjadi perwakilan kurang senang dengan sikap Husam namun mereka telah bersedia melupa titik bengik dan mengutamakan perpaduan parti daripada kepentingan demi menghadpai pilihan raya.

Bukti kesepaduan perwakilan Kelantan itu juga bukan atas undi yang diraihkan Husam, tetapi kemenangan empat daripada lima calon Jawatankuasa Agung Pas dari Kelantan; Annuar Tan Abdullah, Halim Abdul Rahman, Nik Mohd Amar Abdullah dan Takiyuddin Hassan menjadi indikator dan mengesahkan persepakatan itu benar berlaku walaupun kemenangan itu corot!
Sekiranya tidak ada persepakatan mungkin sukar untuk Pas Kelantan mencatatkan rekod kesemua calon mereka menang kecuali seorang calon wanita, Mumtaz Mohd Nawi. Pun begitu kekalahan Mumtaz itu dikira wajar memandangkan beliau adalah muka baru.

Sesungguhnya keputusan itu menolak keraguan dan kebimbangan sebelum ini, mengenai desas-desus kononnya ada kempen memburukkan Husam dikalangan perwakilan Kelantan sendiri. Jelas dalam muktamar itu perwakilan Kelantan bersatu dan membuat keputusan berdasarkan semangat untuk menghadapi BN.

Hakikat yang berlaku itu sesuatu yang membanggakan. Perwakilan Kelantan telah menterjemahkan ukhwah mereka dalam mengukuhkan benteng bagi menghadang Umno pada pilihan raya akan datang menerusi pemilihan dalam muktamar itu. Cuma kalau pun ada seorang dua yang tidak mengundi Husam adalah mereka yang buta mata atau tangan terketar semasa hendak memangkah sehingga merosakkan undi untuk Husam.

Kalau ini berlaku tentulah juga disedari oleh Husam sendiri akan sebab musababnya!Kesimpulannya muktamar yang membuat memilih pemimpin itu telah membuka wadah baru kepada ahli-ahli Pas Kelantan. Mereka berjaya meunjukkan kesepakatan itu untuk meletakan tokoh yang menjadi harapan Nik Abdul Aziz Nik Mat dimakamnya. Sekiranya semangat dan ukhwah ini dapat dikekalkan, maka makin kelabulah untuk BN menawan Kelantan. - http://www.msomelayu.blogspot.com/

Kecewa jawapan pimpinan PAS di muktamar

Posted on Monday, June 04 @ 03:12:34 CDT by reformis

Saya juga risau sama dengan Cikgu Wahab. Kita pukul gendang seluruh negara bahawa PAS akan kumpulkan lebih 100,000 di Putrajaya tetapi bila tiba masa angkanya sepuluh peratus pun tak sampai. Oleh Belimbing BuluhSepanjang saya ikuti muktamar tahunan PAS baru-baru ini saya rasa cukup kecewa.
Saya tak nak ulas masalah pertandingan jawatan2 dalam PAS, itu hak perwakilan, merekalah yang menentukan bagaimana PAS mahu dibawa.Saya kecewa kerana perbahasan yang nampak tak terarah walaupun semua tahu ini adalah muktamar terakhir sebelum PRU12.
Mungkin ramai teruja dengan pertandingan Timb Presiden dan Naib Presiden hingga tumpuan kepada perbahasan tidak dapat diberikan dengan baik.Begitu juga dengan jawapan yang diberikan oleh barisan kepimpinan PAS, termasuk presiden dan timbalan presiden. Semua bagai tak bermaya sedangkan ini perjumpaan terbesar dengan penggerak parti dari seluruh negara.
Sayang mak tuan kerana majlis yang begitu hebat tidak digunakan sebaik mungkin.Saya agak tertarik dengan perisytiharan demonstrasi 100,000 orang di Putrajaya, malah Husam Musa berkata dia yakin dapat kumpulkan setengah juta rakyat bersama pembangkang untuk tuntut praya adil dan bersih.
Saya cenderung dengan pandangan orang lama, Cikgu Wahab Abdul Rahman dari Kedah, yang berucap semasa penggulungan yang merasa khuatir dan bimbang kita tak dapat seramai itu kerana jiwa dan semngat anak-anak muda kita makin longgar dengan perjuangan.Saya juga risau sama dengan Cikgu Wahab.
Kita pukul gendang seluruh negara bahawa PAS akan kumpulkan lebih 100,000 di Putrajaya tetapi bila tiba masa angkanya sepuluh peratus pun tak sampai. Jadi, kita tak ada pilihan melainkan kerja bersungguh-sungguh kumpul tenaga seramai itu. dan semua pimpinan PAS dari atas hingga ke bawah hendaklah bersatu hati bersama-sama menuntut pilihan raya adil ini.

Friday, June 8, 2007

Merrill Lynch puji gaya kepimpinan serta keputusan tegas PM

dipetik daripada: http://www.utusan.com.my

KUALA LUMPUR 7 Jun – Bank saudagar antarabangsa, Merrill Lynch berkata, meskipun pembaharuan yang dicatatkan Malaysia ketika ini menarik banyak perhatian, rejim politik baru negara di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada umumnya kurang dihargai.

“Tetapi kami merasakan pujian yang sepatutnya tidak diberikan dengan wajar kepada kepimpinan baru negara di bawah Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi, yang mengambil alih tampuk pentadbiran pada lewat tahun 2003,” kata bank saudagar itu dalam satu analisis terbarunya mengenai Malaysia.

“Kami percaya perubahan dalam kepimpinan ini menjadi satu daripada antara yang kurang sekali dihargai, jikapun bukan paling penting, perkembangan di Malaysia selepas 22 tahun pemerintahan di bawah Tun Dr. Mahathir Mohamad,” kata bank saudagar itu dalam satu analisis yang dijalankan oleh Pakar Ekonomi Hong Kong, Arthur Woo.

Merill Lynch berkata, meskipun Perdana Menteri selalu dikritik kerana agak perlahan, teragak-agak dan sering menyerahkan keputusan kepada persetujuan bersama, “kami percaya gaya baru kepimpinannya mungkin apa yang sebenarnya diperlukan negara untuk memberi nafas baru kepada prospek pertumbuhan jangka panjang negara, terutama ketika berdepan dengan kepesatan globalisasi.”

Ia berkata, dengan suasana kemerosotan pelaburan langsung asing (FDI), persaingan sengit di pasaran perdagangan global, kesan krisis kewangan Asia yang berlarutan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang lemah, tidak mengejutkan pertumbuhan pendapatan mencatatkan prestasi yang lembap sebelum peralihan politik.

“Ini bermakna satu strategi ekonomi baru diperlukan. Justeru, amat penting bagi pihak berkuasa Malaysia memulakan strategi baru bagi membantu memulihkan ekonomi. Berita baiknya ialah Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi nampaknya mengemudi Malaysia di landasan yang betul.

“Ia bukanlah untuk mengatakan bahawa Malaysia tiba-tiba menginjak menjadi sebuah ekonomi maju sepenuhnya; sememangnya sasaran untuk mencapai status ini masih kekal pada tahun 2020.”

Merrill Lynch berkata, sejak mengambil alih kepimpinan Abdullah mengambil banyak keputusan yang sukar tetapi kritikal.

“Banyak keputusan ini, yang menyelesaikan isu-isu yang ditinggalkan daripada era Dr. Mahathir, kurang dihargai,” kata bank saudagar tersebut.

Ini termasuk penyusunan semula GLC, liberalisasi pertukaran asing, hubungan luar yang bertambah baik, mengurangkan subsidi bahan api dan membatalkan projek-projek kurang penting.

Merrill Lynch berkata, keputusan Abdullah untuk menangani prestasi buruk GLC dari sudut kewangan dan operasi ini sepatutnya telah lama dilaksanakan.

“Ia bukan hanya mewujudkan sektor korporat yang lebih kompetitif tetapi juga menyokong keseluruhan kewangan sektor awam di masa depan kerana ketika ini GLC membentuk lebih 50 peratus daripada 25 saham utama di Indeks Komposit Kuala Lumpur.”

Banyak daripada GLC ini lahir semasa era 1980-an sebagai sebahagian daripada rancangan penggantian import kerajaan, yang ditubuhkan untuk membangunkan industri berat (contoh, automobil, keluli, kimia dan simen) dan mewujudkan komuniti perniagaan bumiputera yang kaya.

Mengenai liberalisasi pertukaran asing, bank saudagar itu berkata pemansuhan kawalan modal dan tambatan ringgit kepada dolar AS yang dilaksanakan pada tahun 1998, telah berjaya membantu menepis persepsi pelabur antarabangsa bahawa Malaysia tidak terbuka kepada perniagaan.

“Langkah ini memainkan peranan penting dalam menarik semula modal dan pelaburan asing.”

Keputusan untuk mengurangkan subsidi bahan api dan membatalkan projek mega seperti jambatan baru menghubungkan Malaysia ke Singapura dan landasan berkembar elektrik merentas Semenanjung memperlihatkan hakikat bahawa Abdullah memahami kepentingan disiplin fiskal dan mengawal tahap keseluruhan hutang awam.

“Penjimatan daripada keputusan ini seterusnya boleh disalurkan kepada projek lain bagi menambah baik prasarana fizikal negara,” kata Merrill Lynch.

Bank saudagar itu juga berkata, gaya kepimpinan Abdullah yang agak mesra nampaknya telah mengukuhkan kedudukan Malaysia di peringkat antarabangsa.

“Hubungan dengan Amerika dan Singapura telah menunjukkan peningkatan ketara yang boleh membawa kepada peningkatan hubungan ekonomi,” kata bank itu sambil menekankan Malaysia dan Amerika ketika ini sedang merundingkan perjanjian perdagangan bebas manakala hubungan dengan Singapura juga semakin baik.

– Bernama

Perkahwinan Dan Masa Depan Negara

Akhirnya penulisan beberapa blog akan memperkatakan bahawa Abdullah Hj Ahmad, Perdana Menteri dalam Kerajaan Tiga Beranak yang memerintah Malaysia akan berkahwin dengan orang gajinya telah menjadi kenyataan. Pengumuman Jabatan Perdana Menteri itu sebenarnya terpaksa dilakukan dalam keadaan semua rakyat mempertikaikan Imam Besar Islam Hadhari itu seperti bersekedudukan dengan seorang perempuan yang bukan muhrimnya, kerana semua orang sudah mengetahui akan peranan bakal pengantin itu dalam masa beberapa bulan ini.

KomenKu:
Sedap mulut tuduh orang bersekedudukan!! Pencacai Tuan bangka yang kurang ajar!!! Mungkin engkau yang pernah buat macam tu , sebab tu engkau rasa orang lain pun lemah imannya macam engkau!

Cerita dari mulut ke mulut ialah kisah seorang Pegawai Kanan Kerajaan yang cuba menghubungi Perdana Menteri di Seri Perdana untuk memaklumkan satu perkara membabitkan urusan rasmi. Apabila dihubungi, pihak Seri Perdana telah menyambung ke bilik tidurnya, tetapi panggilan itu disambut seorang perempuan yang mengatakan bahawa Perdana Menteri sedang berehat dan tidak mahu diganggu. Oleh kerana tidak puas hati Pegawai itu meminta penjelasan kepada staf di Seri Perdana sekali lagi kenapa tidak disambung kepada Perdana Menteri sendiri dan staf memaklumkan memang talian itu sudah disambungkan ke bilik tidur Perdana Menteri. Maka pegawai itu bertanya sendiri siapa kah perempuan di bilik tidur “boss” nya dan adakah semudah itu seorang perempuan yang bukan muhrim boleh duduk dalam bilik tidur seorang Imam dan mana pergi pengawal keselamatan, tetapi dalam masa dia menyoal, dia juga menjawab semula mungkin itu memang dalam pengetahuan dan kebenaran Perdana Menteri.

KomenKu:
Nama pun cerita dari mulut ke mulut bukannya fakta….bodoh nya siapa yang percayakan fitnah engkau ni.

Tiada siapa yang tidak siuman untuk tidak mengucapkan Selamat Pengantin Tua kepada dua mempelai itu. Tetapi dalam masa empat tahun dulu, rakyat melihat cinta Abdullah Hj Ahmad kepada Endon Mahmood boleh di ibaratkan macam Shah Jehan yang membina Taj Mahal sebagai tanda kasih kepada isterinya, dari juak-juak UMNO macam Brigedier Jeneral (B) di Ibu Pejabat UMNO, sanggup mencadangkan nama Endon Mahmood pada satu Dewan di Ibu Pejabat UMNO, yang semua orang tahu bahawa Endon Mahmood tidak mempunyai apa - apa jasa pun kepada UMNO. Di tambah pula tanpa sebab Kementerian Kesihatan terpaksa mengeluarkan bajet jutaan membuat Hospital Kanser Payu Dara di Putera Jaya dan bakal dinamakan Hospital Cancer Endon Mahmood.

Komenku:
Yang engkau asyik dengki sangat dengan arwah Kak Endon apahal, mana engkau tahu dia tak buat jasa? Engkau apa jasanya? MEMFITNAH . Aku dengar cerita engkau berkeliaran di bangunan PWTC semasa mesyuarat MT lalu, nak cari sponsor ke? Takde orang heran dengan salakan engkau sekarang ni, dulu bolehlah nak pau sana sini. Tapi sekarang takde peluangla.

Latar belakang engkau pun bukan baik sangat , jangan menuduh yang bukan-bukan. Berani sangat ke Pegawai kanan nak telefon Pak Lah di rumah, biasanya kalau hal penting pegawai kanan akan rujuk dengan Pak Menteri dulu. Pak Menteri le yang akan berhubung dengan Pak Lah. Nak kelentong pun tengok tempat le….ini internet ….
(Riwayat Muslim)


“Sesungguhnya orang pengutuk tidak boleh menjadi saksi dan memberi pertolongan (bagi saudara-saudaranya) pada Hari Kiamat”.

Nampaknya pengumuman kahwin Abdullah Hj Ahmad jika ambil dari segi apa yang diceritakan orang, sebenarnya, Endon Mahmood sudah sihat bila Abdullah Hj Ahmad sudah ditunjuk menjadi Perdana Menteri. Malangnya penyakit kanser nya datang semula bila mengetahui bahawa suami yang difikirkan takut dengan dia, sehingga kawan-kawan dalam UMNO memang tahu bahawa Abdullah Hj Ahmad di anggap takut bini kerana kalau tidak tak kan dia ikut sama meminta tetamu meninggalkan rumah bila Endon Mahmood sudah menjerit sedar bahawa Abdullah Hj Ahmad sudah bermain mata dengan adik iparnya. Itulah yang dikatakan punca kansernya menyerang semula.

Dan khabarnya bila di Amerika semasa berubat, maka berlaku pertengkaran kedua mereka suami isteri dan berkatalah Endon Mahmood bahawa kalau dia nak kahwin dengan Jeanne tunggu dulu dia mati dan rumputnya dikuburkan sudah tinggi. Agak inilah yang dikatakan oleh orang-orang yang rapat dengan Abdullah Hj Ahmad bahawa perkahwinan ini wasiat Endon Mahmood dan kemungkinan rumput di kuburnya sudah panjang. Wallah alam bisab.

KomenKu:
Sudahlah Zahrin, hentikan fitnah durjana engkau terhadap arwah Kak Endon. Berdosa, engkau tahu tak susah nanti di akhirat. Kalau benda yang tak pasti jangan menjaja cerita. Engkau memfitnah orang yang sudah meninggal dunia, macamana nak mohon maaf nanti?

(Riwayat at-Tirmidzi)
”Janganlah kamu mengutuk orang yang sudah meninggal dunia nanti kamu akan menyakiti orang yang masih hidup dengannya”.


Bila Abdullah Hj Ahmad berkahwin dengan Jean Denker yang sudah pasti dia bukan Melayu dan Abdullah Hj Ahmad terpaksa menunjukkan jiwa Melayu sehingga setiap kali Perhimpunan Agung UMNO dia terjerit-jerit "Hidup Melayu" akhirnya ini menjadi lambang Imam Besar Islam Hadhari ini. Jika di Turki, seorang calon Presiden tidak dibenarkan bertanding kerana punya isteri yang bertudung "skaf" bukan yang berbentuk telekung atau nampak muka sahaja, boleh diterima kerana memang Turki negara sekular. Tetapi di Malaysia yang ditadbirkan oleh Kerajaan Tiga Beranak dan Perdana Menteri bertaraf Imam Besar mazhab Islam Hadhari memang waktu Endon Mahmood hidup dia tidak pernah bertudung kepala dan dengan gambar yang di edarkan Jeanne Danker juga dalam keadaan yang sama. Kesimpulannya soal nafsu akan menewaskan "hidup melayu" kerana ahli-ahli UMNO yang memikirkan semangat itu akan juga menjurus untuk berkahwin dengan memilih dahulu orang Melayu, bukan tak ada orang Melayu yang hebat.

KomenKu:
Anak bini sendiri pun tak pakai tudung , nak mengata orang. Anak bini orang lain pun cerminkan diri dan keluarga sendiri dulu.Kalau dia kahwin dengan bukan Melayu pun apa salahnya? Sudah jodoh yang ditentukan Allah terima sajalah. Kalau sekadar Melayu, tapi perangai macam engkau hentikanlah. Melayu pun bukan semuanya bagus!!

Maka bila seru kepada anak-anak muda perempuan untuk memakai tudung, maka ada yang menjawab bahawa pastikan dulu Imam Besar Islam Hadhari yang bernama Abdullah Hj Ahmad itu isterinya memakai tudung, dan jika kami di bawah umur 25 tahun masih manis lagi tidak bertudung tetapi kalau umur sudah 50 tahun ke atas, tak sedar-sedar lagi. Sebelum mengajar manusia dengan ajaran Islam Hadhari eloklah imam itu mengajar isteri dan anak termasuk menantu dahulu, itu kata seorang pelajar IPT yang dirayukan supaya memakai tudung.

KomenKu:
Iman bukan terletak kepada tudung tapi hati. Memang menutup aurat tu tuntutan agama, tapi iman ditentukan Allah, ada yang bertudung tapi berhati busuk buat apa? Lihat saja Tun Siti Hasmah, walaupun tidak bertudung, amal dan akhlaknya mulia. Hatinya bersih, maka kesihatan dan cahaya iman terpancar diwajahnya yang sedang dimamah usia.Iman bukan ditentukan oleh faktor tudung saja tapi “hati”. Usahlah kita menghina dan mengumpat orang hanya kerana “tudung” kerana satu hari nanti kita akan malu kerana perbuatan kita , mungkin Allah akan membayar”cash” atas sikap kita selama ini. Kalau tidak ada benda yang berfaedah usahlah bercakap atau membuatnya. Kita bertanggungjawab diatas setiap perbuatan kita di akhirat kelak.

Malaysia akan terus bertambah malang di bawah pentadbiran Imam besar ini, satelah segala usaha dilakukan untuk memperkayakan anak, menantu, adik dan ipar-duai serta sedang bercadang untuk menjual sebahagian tanah di Johor atas nama pembangunan WPI kepada negara asing khasnya Singapura. Maka jika dia masih diangkat menjadi Presiden UMNO maka dengan sendiri nya sebuah papan tanda satu cawangan di Jalan Raja Abdullah, Kg Baharu, Bahagian Titiwangsa yang menulis "UMNO Benteng Melayu" sudah tidak relevan lagi.

Komenku;
Bukan UMNO yang tidak relevan tapi Zahrin Gila yang tidak relevan lagi!!!Macam hantu raya takde tuan.

(Riwayat Muslim)
Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : “ Cukuplah keburukan seseorang dengan menghinakan saudaranya yang muslim”


Mekanisme demokrasi di Malaysia samalah seperti di Indonesia sebelum reformasi dulu ia itu menganut sistem demokrasi perwakilan (representative democracy) dan tidak menganut sistem pemilihan langsung seorang Perdana Menteri. Maka terpilihnya seseorang menjadi Perdana Menteri merupakan keputusan elit politik yang berkuasa seperti UMNO dan seseorang yang menjadi Presiden UMNO dan kemudian bergabung dalam satu pakatan kerajaan campuran dengan satu nama dan lambang Barisan Nasional, maka sudah pasti dia menjadi Perdana Menteri di waktu berlakunya pilihan raya, bertambah pula dengan Perlembagaan 1957 yang memberi kuasa prerogatif kepadanya untuk membubarkan Dewan Rakyat. Ini sudah pasti sebagai seorang yang berkuasa akan memastikan "yesman" supaya ada tempat menjadi calon dan segala tindakan rasuahnya boleh dipertahankan oleh Perdana Menteri seperti mana berlaku kepada Musa Aman di Sabah. Ini adalah kerana Musa Aman adalah penyokong kuatnya dan berkuasa untuk mengawal Ketua-Ketua UMNO Bahagian tidak satu pun penyiasatan dilakukan kepadanya.

KomenKu:
Mana engkau tahu tiada tindakan atau siasatan dibuat?

Telah tiba masanya, parti-parti pembangkang merubah cara bertindak mereka untuk menumbangkan Barisan Nasional, kecuali DAP yang di dominan dengan orang-orang Cina, lantas mereka memang tidak berminat menubuhkan kerajaan sebaliknya bersedia menjadi alat ugutan MCA kepada UMNO dalam beberapa isu kepentingan Cina, dan semua perjuangan DAP berjaya melalui MCA dan terakhirnya ialah dengan UMNO hampir 22 orang dalam kabinet bolah di kalah oleh empat Menteri MCA yang meminta penggunaan Bahasa Melayu hendaklah dikenali sebagai Bahasa Malaysia. Perkara ini boleh berlaku kerana UMNO tidak seperti dulu, di mana parti MCA, MIC dan lain-lain parti dalam Barisan Nasional bergantung dengan UMNO tetapi hari ini UMNO-lah yang bergantung dengan mereka dan pergantungan itu adalah kerana Abdullah Hj Ahmad mahu menjadi Perdana Menteri dan bukan berjuang untuk "Hidup Melayu"

Cara bertindak parti pembangkang bukan menyerang Suruhanjaya Pilihan raya-SPR tetapi membuat reformasi Perlembagaan ia itu supaya jawatan Perdana Menteri di masukan sebagai pilihan secara langsung dari rakyat (pengundi) dan sesiapa pun boleh menamakan diri untuk bertanding dalam mana-mana kawasan pilihan raya serta mengisytiharkan diri untuk Jawatan Perdana Menteri. Setiap pengundi diberi dua kertas undi, satu untuk menghantar wakilnya menduduki kerusi dewan rakyat dan kedua untuk jawatan Perdana Menteri, jika dia mendapat undi popular yang mencukupi dan boleh dilantik menjadi Perdana Menteri oleh Yang Di Pertuan Agong maka perkataan "mendapat kepercayaan ahli dewan" akan bertukar dengan "mendapat sokongan undi rakyat" kerana perlembagaan memperuntukkan pelantikan Perdana Menteri didahulukan bagi menubuhkan kerajaan selepas PRU.

Soal teknikalnya sama-samalah kita fikirkan kerana negara sudah banyak pakar pemikir undang-undang. Inilah reformasi yang patut dibuat oleh Parti Keadilan Nasional atau PAS sendiri dari membuat tindakan menambah musuh menyerang SPR

Jika tidak mahu pun perubahan mekanisme, untuk tempoh 50 tahun akan datang beginilah nasib rakyat Malaysia terutama orang Melayu kerana diletakan lembu pun dia akan berkata "mana titah patik junjung" dan berterusan Abdullah Hj Ahmad memupuk kekayaan nya. Alangkah malang juga nasib ahli UMNO mendapat Presiden parti yang “taste “ nya hanya sekadar orang gaji. Dan bertambahlah pula sekarang dia sudah macam “buy one you can get 2 free” atau beli satu dapat dua percuma.

KomenKu:
Kenapa nak hina orang gaji? Mereka pun hamba Allah juga. Tapi aku pernah terbaca di laman web suatu waktu dulu, seorang lelaki telah membawa seorang perempuan pengemis ke rumahnya di Keramat, dimandikan dan diberi makanan. Selepas tu ………(faham sendiri). Setelah selesai dia dihantar kembali ke kaki lima Chow Kit.Siapa dia? Mungkin engkau kenal orang itu zahrin, sebab banyak cerita orang dalam poket engkau, sampai cerita bilik tidur orang pun engkau tahu.

Sang Kelembai: Makna perkahwinan ini, mana-mana isteri Menteri itu kena sedarlah bahawa jangan sombong sangat dengan orang gaji termasuk dari INA macam dua tiga kerat isteri Menteri UMNO, kalau dia mati dulu dikhuatiri Menteri duda tu akan kahwin dengan orang gaji dan segala gelaran Datin berpindah kepadanya, siapa tahu walau pun umur dah sampai 70 tahun. Jadi beramai-ramailah kita dengar suara Rosmah Mansor yang akan menyebut Jeanne Danker yang pernah menyambut dia, dengan memanggil Jean Danker sebagai Yang Amat Berbahagia Datin Seri dan sama-sama bertaruh teh tarik.. agak-agak MB/KM mana yang akan mula memberi pingat Datuk atau Datuk Seri kepada Jean Danker, Sang Kelembai ambil Ali Rustam@Ali Ketam dari Melaka.

KomenKu:
Ai dengki nampak , kalau Jeanne Danker dapat gelaran pun, apa engkau peduli. Sekurang-kurangnya dia dapat jadi isteri Perdana Menteri tapi engkau? Pernah dapat pingat? Engkau patut dapat anugerah juga tau ….Anugerah Si Pencacai Tua.

Thursday, June 7, 2007

Jeanne pilihan Abdullah

dipetik dari http://www.utusan.com.my

KUALA LUMPUR 6 Jun – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memilih Jeanne Abdullah sebagai pasangan hidupnya kerana wujud keserasian antara mereka berdua dan selepas mendapat restu anak-anak serta adik-beradiknya.

Menurut Perdana Menteri, bakal isterinya itu mampu menjaga beliau dengan baik.
Upacara pernikahan mereka akan diadakan di Seri Perdana, Putrajaya pada Sabtu ini.

Abdullah, 67, mengenali Jeanne sejak lebih 20 tahun lalu. Katanya, wanita berusia 54 tahun itu amat menyayangi arwah isterinya, Allahyarham Datin Seri Endon Mahmood.

‘‘Kasih dan cinta saya pada Kak Endon tetap teguh. Tuhan menciptakan banyak ruang dalam hati sanubari kita bagi berlainan orang untuk disayangi.

‘‘Kita boleh sayangi ibu, anak, isteri, cucu, adik tetapi kita tidak dapat bandingkan kasih kita kepada ibu dengan kasih kepada isteri. Jeanne adalah satu daripadanya... itu adalah kelebihan Allah,’’ kata Perdana Menteri dalam nada ceria pada sidang akhbar selepas merasmikan Konvensyen Perusahaan Kecil dan Sederhana (SME) 2007 di sini petang ini.

Beliau telah berbincang dengan anak-anaknya, Kamaluddin dan Nori serta adik-beradiknya.
Mereka memberi restu kepada perkahwinan itu.

Pagi ini, Abdullah memaklumkan hasratnya untuk mengahwini Jeanne kepada Yang di-Pertuan Agong selain menyampaikan berita gembira itu kepada menteri-menteri pada mesyuarat mingguan Kabinet.

Selepas mesyuarat itu, Pejabat Perdana Menteri mengeluarkan satu kenyataan mengenai perkahwinan tersebut.

Menurut kenyataan itu, Jeanne dilahirkan pada 29 Julai 1953 di Kuala Lumpur dan
merupakan anak sulung daripada empat adik-beradik.

Beliau menerima pendidikan di Sekolah Menengah Assunta, Petaling Jaya dan berpengalaman luas dalam bidang pentadbiran dan perhotelan setelah terlibat dalam pengurusan beberapa hotel terkemuka seperti Hotel Hilton dan Hotel Pan Pacific.

Jeanne sebelum ini bertugas sebagai pengelola kediaman rasmi Timbalan Perdana Menteri dan pengurus Kompleks Seri Perdana.

Jeanne mempunyai dua anak daripada perkahwinan lalu, Nadiah dan Nadene.

Perdana Menteri berkata, Jeanne pernah berkahwin dengan adik lelaki Allahyarham Endon tetapi mereka bercerai 15 tahun lalu.

Walaupun Perdana Menteri tersenyum bersulam ketawa ketika menjawab soalan-soalan pemberita mengenai perkahwinannya, tetapi beliau terkelu seketika apabila ditanya tentang perasaan kasihnya terhadap Endon yang meninggal dunia kerana kanser payudara dua tahun lalu.

Kasihnya terhadap Endon akan kekal abadi dalam ingatan, tegas Abdullah pada sidang akhbar itu yang dihadiri kira-kira 40 wartawan.

Kerana kasih beliau yang mendalam, Perdana Menteri mahu gambar-gambar Allahyarham Endon yang tergantung pada dinding di Seri Perdana terus dikekalkan.

‘‘Gambar-gambar Kak Endon yang ada itu adalah ingatan memori yang abadi... kalau nak tambah yang dia (Jeanne) punya tak apalah,’’ kata Abdullah.

Menjawab satu soalan mengenai perwatakan Jeanne yang menyebabkan beliau jatuh hati, Perdana Menteri berkata, bakal isterinya itu adalah orang yang cukup sederhana.

‘‘Dia seorang yang cukup sederhana, peramah, kalau diambil kira hubungan dia dengan orang yang datang ke rumah saya semasa Kak Endon masih hidup, dialah yang sambut kawan-kawan dan tetamu yang datang nak jumpa saya,” ujarnya.

Ditanya bilakah beliau mula jatuh cinta dengan Jeanne, Abdullah berkata: ‘‘Baru-baru ini... kurang daripada setahun.’’

Friday, June 1, 2007

PAS Siri 2 - Perjuangan Yang Tidak Konsisten

Dipetik dari http://www.umno-online.com/

JIKA kita bertanya kepada pemimpin PAS apakah pemikiran politik PAS yang mendokong perjuangannya untuk menegakkan negara Islam, mereka tidak dapat menjelaskannya. Ini ialah kerana mereka tidak mempunyai pemikiran politik yang dapat menjelaskan bagaimana sebuah negara Islam itu hendak dibina.

Pada tahun-tahun 50 dan 60-an, PAS mendokong nasionalisma Malayu dan Islam. Nasionalise Malayu Pas dilihat sebagai ekstrim. PAS menentang UMNO, kerana menganggap nasionalisme Melayu UMNO tidak sempurna. UMNO tidak cukup Melayu kerana itulah PAS menentang UMNO. UMNO dianggap tidak cukup Melayu kerana menerima kemerdekaan yang terpaksa berkongsi kuasa dengan kaum lain dan menerima dasar kerakyatan Jus-soli.

Justeru itu kemerdekaan negara dianggap separuh masak. Perjuangan Pas untuk mendapatkan monopoli kuasa di tangan orang-orang melayu dilihat sebagai ekstrim. Namun itulah pemikiran politik PAS dengan kemelayuannya yang begitu tebal dan ekstrim. PAS bukan sahaja menganggap UMNO tidak sempurna kemelayuannya ,kerana bekerjasama dan berkongsi kuasa dengan kaum-kaum lain.

Bahkan dengan berdasarkan hujah-hujah agama, PAS memperkukuhkan kemelayuannya itu dengan fatwa agama bahawa bekerjasama dan berkongsi kuasa dengan orang-orang bukan Islam adalah haram dan membawa kepada kekufuran. UMNO bagi PAS bukan sahaja kurang Melayu, tetapi juga tidak sempurna Islam kerana bekerjasama dengan orang-orang bukan Islam dan berkongsi kuasa dengan mereka di dalam pemerintahan negara. PAS menyebarkan fatwa yang mengharamkan kerjasama dengan orang-orang bukan Islam dalam pemerintahan negara.

PAS mengajak umat Islam supaya berfikiran politik sebagaimana fatawa yang disebarkannya. Apabila buku "Mutiara Yang Indah” karangan Syeikh Abdul Kadir Mandili yang mengamndungi fatawa-fatwa seumpama itu, diharamkan kerajaan PAS menentangnya, tanpa melihat bahawa fatwa itu dibuat oleh seorang ulama yang langsung tidak memahami keadaan di Malaysia dan tidak pernah mempunyai pengalaman politik sepanjang hidupnya. Beliau memberikan fatwa berdasarkan kepada gambaran yang dikemukakan oleh orang-orang

PAS yang mengunjungi beliau di Mekah. Beliau tidak pernah diberikan keterangan mengenai masyarakat Mlayaisa yang berbilang kaum dan akibat buruk yang menimpa orang-orang Islam, jika penjajah terus berkuasa di negara ini. Beliau tidak pernah diberikan penjelasan bagaimana kemerdekaan antara penduduk berbagai kaum di negara ini tidak dijalin.

PAS, ternyata memperalatkan Syeikh Abdul Kadir Mandili untuk kepentingan politiknya. Politik PAS mengkafirkan orang UMNO yang bekerjasama dengan orang bukan Islam dan membangkitkan sentimen kemelayuan yang melampau, berjaya mempengaruhi sebahagian besar orang-orang Melayu yang menyebabkan perpecahan di kalangan orang-orang Melayu.

Akibatnya, dalam pilihan raya 1969, beberapa buah negeri terlepas ke tangan pembangkang bukan Melayu. Pulau Pinang jatuh ke tangan Parti Gerakan , Selangor dan Perak, hampir terlepas ke tangan parti-parti bukan Melayu. Akibat seterusnya, berlaku peristiwa 13 Mei 1969 setelah pembangkang bukan Melayu menunjukkan belang mereka sebenar yang begitu anti Melayu.

PAS menyertai Barisan Nasional selepas berlakunya peristiwa 13 mei 1969. Penyertaan PAS di dalam BN, ternyata bercanggah dengan pemikiran politiknya selama ini, yang melarang bekerjasama dengan bukan Islam dan tidak menerima konsep perkongsian kuasa. Berdasarkan kepada pemikiran politik PAS sebelum 13 Mei , PAS turut menjadi kurang Melayu dan tidak sempurna Islamnya.

Sepanjang berada di dalam BN, PAS dengan imejnya sebagai Parti Melayu yang mendokong nasionalisme Melayu dan Islam, sudah tidak relevan lagi. Ia menjadi lebih tidak relevan lagi apabila Dasar ekonomi Baru dilancarkan. Dasar yang turut disokong oleh PAS sebagai anggota BN ini, merealisasikan agenda perjuangan Melayu dalam pembangunan negara untuk menegakkan agama, bangsa dan negara.

PAS turut terlibat di dalam perlaksanaan dasar ini sebagai warga Barisan nasional. Bahkan, jika diteliti, beberapa saranan PAS di parlimen mengenai kepentingan orang-orang Melayu, turut diambil kira dalam merangka Dasar Ekonomi Baru ini. Sewajarnyalah PAS memberilkan sokongan kepada dasar itu, walaupun tidak lagi menjadi warga Barisan Nasional, kerana PAS memperjuangkan kepentingan Melayu.

Apabila PAS disingkirkan daripada Barisan Nasional pada tahun 1977 perjuangan nasionalisme Melayu yang didokong oleh PAS, tidak bermakna lagi kerana agenda perjuangan Melayu itu diisi sepenuhnya oleh UMNO. Pada ketika ini, PAS berada di tahap paling lemah, di dalam sejarahnya.

Walaupun begitu, demi kepentingan orang-orang Melayu, PAS sepatutnya meneruskan sokongan dan dokongan kepadaDasar Ekonomi Baru yang bertujuan memebela kepentingan Melayu, kerana dasar ini dapat memenuhi aspirasi perjuangan PAS selama ini dengan ideology nasionalisme Melayunya yang berteraskan Islam. Tetapi PAS tidak meneruskan sokongan dan dokongannya terhadap DEB, setelah tersingkir daripada Barisan Nasional dan setelah kepimpinan PAS diambil alih oleh kononnya, kepimpinan ulama. PAS menyingkir Tan Sri Dato’ Asri daripada kepimpinannya dan diambil alih oleh sekumpulan pemimpin muda yang mengelarkan diri mereka sebagai kepimpinan ulama.

Di era kepimpinan ulama ini, PAS mengugurkan perjuangan kebangsaan Melayu dan membina imejnya sebagai wadah perjuangan Islam tulen. Perjuangan kebangsaan Melayu yang dilabelkan sebagai asabiyyah yang dilarang oleh Islam. Politik akidah ciptaan PAS ini hanya berjaya melahirkan fatwa-fatwa politik yang menimbulkan perpecahan dan penyelewengan akidah dan hukum.

Pemerintahan UMNO dianggap kafir. Perlembagaan dan undang-undang negara dianggap jahiliyyah. Justeru itu difatwakan pula bahawa mati kerana menentang kerajaan yang ada, adalah mati syahid, sembelihan orang UMNO tidak boleh dimakan dan pelbagai fatwa yang membawa kepada terputusnya hubungan persaudaraan Islam, dan kaum kerabat di dalam masyarakat Islam.

Fatwa mengenai solat di belakang imam UMNO pula, menimbulkan permasalahan dua imam dan lain-lain. Dalam pilihan raya 1999 dan selepasnya, PAS, Parti Keadilan Nasional, PRM dan DAP menubuhkan Barisan Alternatif (BA) untuk menentang Barisan Nasional. Sebagai warga BA, Pas sekali lagi menukar pemikiran politiknya dengan memakai topeng yang baru. Kali ini , pendiriannya tidak sahaja menerima konsep perkongsian kuasa yang selama ini diamalkan oleh UMNO dan Barisan nasional, bahkan memihak kepada bukan Melayu yang menolak hak-hak istimewa orang-orang Melayu.

Jika konsep perkongsian kuasa yang diamalkan dalam BN, adalah berteraskan formula yang menerima hakikat bahawa orang-orang Melayu dan Bumiputera lain, perlu dipelihara hak-haka mereka sebagai pribumi dan kerana itu semua pihak mengiktiraf hak keistimewaan orang-orang Melayu dan Bumiputera lain, tetapi Pas mengambil pendirian menolak hak istimewa ini dengan alas an hak seumpama itu tidak ada di dalam Islam.

Akhbar 'Harakah' keluaran 1-15 September, 2000 menyiarkan kenyataan Nik Abdul Azizi yang menyebut perkara ini: Haji Hadi, di dalam ucapannya di ipoh , Perak pula menganggap hak istimewa orang-orang Melayu itu zalim, kerana dari segi perlaksanaannya beliau menuduh ia hanya dinikmati oleh orang-orang UMNO sahaja. Beliau berlandaskan kenyataannya itu kepada pemberian subsidi baja di kampung-kampung yang lebih mengutamakan orang-orang UMNO dan orang-orang PAS diketepikan.

Beliau tidak langsung menyebut, orang-orang Melayu yang belajar di universiti menerima biasiswa atau bantuan pendidikan tanpa mengira fahaman politik. Begitu juga beliau tidak langsung menyebut bahawa orang-orang PAS diterima bekerja di sector awam dan swasta mengikut kelayakan tanpa diskriminasi. Pada pemimpin Pas tidak memahami hak-hak istimewa orang-orang Melayu yang menjadi formula kepada persetujuan untuk mencapai kemerdekaan.

Kekeliruan Nik Aziz dan Fadhil Nor begitu jellas sekali apabila hak istimewa orang-orang Melayu itu disempitkan kepada pertolongan dan bantuan kepada orang-orang miskin. Pada hal, perkara yang melibatkan orang-orang miskin itu telah dinyatakan dengan jelas dalam dasar Ekonomi Baru di mana antara matlamatnya ialah membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum. Ini bermakna orang-rang miskin dari pelbagai kaum akan diusahakan supaya bebas daripada penyakit kemunduran ini.

Nik Aziz membuat kesilapan besar apabila ia membuat kenyataan bahawa di dalam Islam tidak ada erkara yang melibatkan bantuan kepada orang-orang miskin. Beliau tentulah sedar bahawa orang-orang Islam dari kaum Muhajirin yang berterusan Quraisy mempunyai kedudukan yang istimewa kerana peranan mereka dalam perjuangan Islam dan pengaruh mereka yang boleh membawa kestabilan dan kekuatan politik negara.

Di negara kita, orang-orang Melayu mempunyai ciri-ciri yang seumpama itu yang boleh mengekalkan pertimbangan kuasa, berdasarkan kedudukan mereka sebagai pribumi dan peranan mereka dalam perjuangan menegakkan kemerdekaan negara. Hak istimewa yang diberikan kepada orang-orang Melayu adalah jaminan bagi mewujudkan pertimbangan tersebut dan untuk mengekalkan kekuatan mereka supaya tidak ditenggelamkan oleh kemajuan bangsa-bangsa lain yang mempunyai kedudukan kuat dibidang ekonomi dan pendidikan.

Apabila kerajaan Persekutuan, menukar kaedah pemberian royalti minyak atau wang ihsan kepada rakyat Terengganu, menerusi JPP dan tidak lagi diberikan menerusi negeri, PAS didapati menggunakan isu itu berdasarkan hujah-hujah perlembagaan Persekutuan dan konsep federalisasi sebagai alas an bagi menentang kaaedah baru itu.

Mengapakah Pas menggunakan Perlembagaan Persekutuan untuk menyokong pendiriannya, sedangkan perlembagaan itulah yang dikafirkan oleh PAS dan mengkafirkan orang yang dikafirkan oleh PAS dan mengkafirkan orang yang memepertahankannya? Jika PAS berprinsip, tentulah perkara yang ditolak, dicemuh dan ditentangnya itu, tidak dijadikan sandaran untuk menolong dan membantu kesnya.

Bahkan, wajarkah PAS memeutarbelitkan isu perubahan keadaah itu dengan menyatakan bahawa hak rakyat Terengganu dirampas dengan kaedah baru itu, pada hal, kaedah baru itu dirangka untuk menyampaikan wang tersebut kepada rakyat Terengganu secara langsung tanpa melalui orang tengah iaitu kerajaan Pas terengganu.

Soal mengapa kaedah baru itu dipekenalkan sebaik sahaja PAS menang di terengganu, bukanlah suatu isu, kerana PAS dan dolak –dalik perjuangannya tidak boleh dipercayai. Sepanjang masa mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada pemimpin Barisan Nasional, khususnya UMNO. Setiap masa menanamkan kebencian dan permusuhan kepada kerajaan pusat yang dipimpin UMNO.

Hanya apabila ingin mendapatkan wang, barulah berpura-pura hendak berbaik. Bolehkah perangai yang dahsyat ini dipercayai? Demikianlah perjuangan PAS yang tidak mempunyai pemikiran dan pendirian politik yang kosisten. Sesekali ia menjadi parti Melayu yang ekstrim, kemudian bertukar menjadi parti yang liberal sehingga berubah pendiriannya yang menolak kerjasama dengan kaum lain, kepada bekerjasama serta menerima dasar-dasar yang ditentangnya.

Setelah itu menggugurkan perjuangan Kebangsaan Melayunya dan mendokong pula perjuangan Islam yang kononnya adalah perjuangaan Islam tulin. Setelah menyertai Barisan Alternatif, PAS keihatannya anti Melayu dan menolak hak-hak istimewa orang-orang Melayu.

Kita lihat apakah yang dilakukan oleh PAS setelah lagi sekali menukarkan fikrah politiknya. Setelah menolak Nasionalisme Melayu yang menjadi pemikiran politiknya di tahun-tahun 50 an dan 60 an , dan setelah mengisytiharkan dirinya sebagai wadah perjuangan Islam tulen, PAS menumpukan kegiatannya ke arah pembinaan aqidah.

PAS tidak banyak membicarakan tentang persoalan ekonomi, social, pendidikan dan sebagai perundangan Islam, dibuat secara cetek dan umum. Ini ialah kerana keupayaan intelektual dan pengetahuan Islam di kalangan para pemimpin PAS amat terbatas dan mereka tidak mampu membincangkan isu-isu secara mendalam.

Bahkan isu-isu Islam yang mereka berbicara secara lantang menyentuh hanya isu-isu popular yang mana hukumnya telah diketahui oleh kebanyakkan orang, seperti judi, arak dan lain-lain. Isu-isu ini lebih bertujuan mempromosikan dirinya sebagai Islam dan bukan iltizam PAS bagi menentang gajala kerosakan sosial itu.