Sunday, August 24, 2008

Sebab Anwar Tidak Mahu Bersumpah

Berikut adalah Wawancara Mingguan Malaysia bersama seorang tokoh agama, Dr. Mohd Radzi Othman, Pensyarah Jabatan Pengajian Islam Universiti Sains Malaysia (USM) yang dsiarkan pada Ahad 24 Ogos 2008.

Beliau merupakan pakar bidang hadis, dakwah dan usuluddin memperolehi Ijazazah Sarjana Muda, Sarjana dan Ijazah Kedoktoran dari Universiti Madinah, Arab Saudi.

AKIBAT TAK SAHUT SUMPAH

Soalan: Bagaimanakah cara bersumpah yang sah dan betul?

DR. MOHD RADZI: Bersumpah dengan menyebut nama Allah. Waallahi, Wabillahi dan Wataallahi. Ini lafaz-lafaz sumpah. Lafaz ini hanya digunakan pada perkara-perkara untuk mengukuhkan kebenaran dan dakwaan supaya pihak kedua boleh menerimanya.

Soalan: Sumpah Laknat yang berlaku baru-baru ini, apa kedudukannya dalam Islam?

DR. MOHD RADZI: Sumpah yang semacam itu dikenali sebagai mubahalah iaitu bermakna saling melaknat sesiapa yang berbohong antara kedua-dua belah pihak, termasuk orang yang bersumpah. Sumpah laknat melibatkan orang yang bersumpah itu sendiri. Andai kata apa yang disumpah tidak betul, sesuatu yang batil, ertinya orang yang bersumpah juga termasuk dalam mereka yang dilaknat dalam sumpahan itu. Tapi perkara ini jarang berlaku.

Soalan: Sumpah Laknat atau mubahalah yang dilakukan pada 15 Ogos lalu, apakah balasan-balasan yang boleh berlaku?

DR.MOHD RADZI: Hanya Allah yang tahu. Antara yang mungkin boleh berlaku seperti kematian secara mengejut atau sakit berpanjangan atau lain-lain. Sumpah biasa sekalipun, kalau tidak benar, ia sudah merupakan satu dosa besar dan orang yang berdusta perlu bertaubat. Mubahalal tentulah lebih serius kerana ia bermaksud laknat Tuhan iaitu dijauhkan daripada rahmat Tuhan. Jadi bila kita dijauhkan daripada rahmat Tuhan, rahmat siapa lagi yang kita harapkan?

Dalam Mubahalah, kita dijanjikan dengan balasan laknat. Ia boleh berlaku dalam pelbagai bentuk iaitu laknat Allah, laknat Nabi dan laknat orang mukminin. Maknanya sumpah itu, meminta pihak yang berkenaan dijauhkan daripada rahmat Tuhan.

Manusia dinaungi rahmat Tuhan dan Tuhan yang memberikan rahmat kepada sesiapa yang dikehendakinya, tidak kira Islam dan bukan Islam. Dalam sumpah laknat, rahmat itu akan dijauhi daripada orang yang berdusta.

Soalan: Dalam sesuatu isu yang dipertikaikan, kalau satu pihak sahaja bersumpah laknat manakala satu pihak yang dituduh tidak mahu bersumpah, apakah kedudukan mubahalah itu?

DR. MOHD RADZI: Dalam kes sebegitu di mana ada pihak yang engkar iaitu tidak mahu bersumpah, kebenaran memihak kepada pihak yang bersumpah.

Soalan: Kalau kedua-dua yang menuduh dan dituduh bersumpah laknat, apa pula kedudukannya?

DR. MOHD RADZI: Dalam kes sumpah laknat, kita akan dapat lihat petanda-petanda awal yang boleh membawa kepada kebatilan. Sumber-sumber agama tidak menyebut secara jelas tentang petanda-petanda yang berkenaan kerana perkara seumpama itu jarang berlaku di kalangan kita pengikut Ahli Sunah Wal Jamaah dan ia tidak diperbesar-besarkan.

Bagaimanapun, ulama-ulama Syiah mencatatkan bahawa tidak lama selepas mubahalah berlaku kejadian seperti orang yang berdusta tidak boleh bercakap, cakapnya tidak lancar, tergaman, terjatuh dan bermacam-macam lagi. Sejauh mana kebenarannya tidak pula diketahui.

Apa yang penting ialah pihak berkenaan telah bersumpah dan yang kedua pula menyahut cabaran itu dengan bersumpah, jadi kita tengoklah diantara kedua belah pihak itu apa yang akan berlaku. Ulama Ibn Hajar Al Salam as Qualani pernah berkata, pada pengetahuannya, akibat sumpah akan dapat dilihat tidak lebih daripada satu tahun.

Komen:

Daripada penjelasan di atas, fahamlah kita mengapa Datuk Seri Anwar tidak mahu bersumpah. Selepas mubahalah (bersumpah laknat) mereka yang berdusta tidak boleh bercakap, cakapnya tidak lancar, tergaman, terjatuh dan bermacam-macam lagi.

Menurut Dr. Mohd Radzi, andai kata apa yang disumpah tidak betul, sesuatu yang batil ertinya orang yang bersumpah juga termasuk dalam mereka yang dilaknat dalam sumpahan itu.

Berani kerana benar takut kerana salah. Apakah Anwar sudah tahu risiko yang akan beliau tanggung jika beliau bercakap bohong? Atau apakah Anwar sudah dinasihat oleh alim ulama supaya jangan mengambil risiko untuk bersumpah jika beliau berada dipihak yang bersalah?

Saiful berani bersumpah laknat kerana merasakan dirinya berada dipihak yang benar dan teraniaya. Saiful sudah tahu risiko yang akan beliau tanggung jika beliau berbohong, bukan sahaja dirinya malah seluruh keturunannya akan menerima laknat.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga telah bersumpah di Masjid Jamek Guar Perahu, Permatang Pauh bahawa beliau tidak mengenali perempuan yang bernama Altantuya Shaariibuu.

Datuk Seri Najib bersumpah "Dengan nama Allah, Waallahi, Wabillahi, Wataallahi, saya tidak mengenali wanita yang bernama Altantuya Shaariibuu yang dikaitkan dengan saya oleh mereka yang terbabit".

Beliau berani bersumpah kerana berada dipihak yang benar dan mahu membersihkan namanya setelah diserang secara peribadi berulang kali oleh Anwar dalam kempen pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Persoalan sekarang ini yang bermain di minda rakyat Malaysia ialah, "Mengapa Anwar boleh berceramah selama sejam tetapi takut untuk bersumpah selama 10 minit".

Fikirkanlah dan bukakan minda....


46 comments:

yusof said...

Tidak dapat dinafikan perancang strategis di belakang sumpah laknat Saiful memilih, hari Jumaat dan waktu, bukan beberapa hari selepas hari pencalonan atau semalam sebelum hari pengudian, tapi 15hb sehari sebelum hari pencalonan, bagaikan menolak anwar ke satu sudut sempit, gelap dan panas dan selepas itu tinggal satu lagi hari Jumaat, kalau anwar tak buat juga Jumaat itu akan diambil Najib dan selepas itu tiada lagi harapan untuk anwar untuk bersumpah untuk menunjukkan kebenaran bagi dirinya, bukan saja politiknya akan dikuburkan, bagai kiamat menghampirinya, cukup berat untuk dipikul oleh sesiapa pun, seluruh umat Islam dari kalangan 27juta rakyat Malaysia sudah tentu menyerah diri, tapi bukan Datuk Sri Anwar Ibrahim. Itu hanya satu harapan meleset UMNO. Yang tinggal ialah penggundi-penggundi Permatang Pauh yang sudah tiga(3) kali berpengalaman dan berjaya manangkis dakyah seperti ini, tidak mungkin mereka membiarkan diri tertipu oleh sesiapa, saya penuh yakin mereka tetap berjaya menangkis dakyah UMNO dengan satu tanda pangkah untuk Dato' Sri Anwar Ibrahim. Amin

yusof said...

Walau pun manusia merancang, Allah juga yang menentukanya. Jika ditakdirkan Allah menggerakkan hati Anwar mengangkat sumpah laknat di hadapan orang-orang yang dipercayainya dalam masa beberaja dari sekarang,dengan sepantas kilat, UMNO akan memberitahu "umpan" mereka akhirnya mengena, anwar yang hanya terdesak akan turut bersumpah walau di saat terakhir. Itulah dakyah UMNO dan lepas itu apa pulak? Seluruh media UMNO akan relpay balik semua cara anwar yang enggan bersumpah untuk menunjukkan kepada penggundi-penggundi Permatang Pauh bahawa anwar sudah terdesak baru nak bersumpah. Namun, penggundi-pengundi Permatang Pauh akan tetap berjaya. Insya Allah.

yusof said...

Walau pun manusia merancang, Allah juga yang menentukanya. Jika ditakdirkan Allah menggerakkan hati Anwar mengangkat sumpah laknat di hadapan orang-orang yang dipercayainya dalam masa beberaja dari sekarang,dengan sepantas kilat, UMNO akan memberitahu "umpan" mereka akhirnya mengena, anwar yang hanya terdesak akan turut bersumpah walau di saat terakhir. Itulah dakyah UMNO dan lepas itu apa pulak? Seluruh media UMNO akan relpay balik semua cara anwar yang enggan bersumpah untuk menunjukkan kepada penggundi-penggundi Permatang Pauh bahawa anwar sudah terdesak baru nak bersumpah. Namun, penggundi-pengundi Permatang Pauh akan tetap berjaya. Insya Allah.

ketam said...

Anwar ni kalau MUFTI SAUDI suruh bersumpah pun dia tak akan bersumpah pasal memang dia tau dia yg buat...

Yg percaya cakap Anwar pun bodoh juga,kalau betul tuduhan Saiful tu replay kenapa tak beranai bersumpah menafikan?? kenapa?? ada buat ke??

AnakWatan said...

yusof jgn komen kalau kau tak paham pasal islam....

sila berikan dalil2 dari Al-Quran dan Hadis....

jgn pakai otak kau yg tak seberapa tu....

ulama dah kata boleh kau nie sapa....

berapa tinggi ilmu kau....

bodoh.... kalau dah bodoh sombong
susah...

apa jaminan kau pkr dan anwar tak akan korup.....

kalau kau tak boleh jamin maka tak ada bezanya dengan umno....

beza pkr dan umno ialah umno dah banyak tolong bangsa melayu...

pkr apa dia dah buat.....

mengumpat mengata mengeji org lain adalah yg aku nampak....

sibuk cari aib org... bukan nak tunjuk kau boleh memerintah dengan cekap....

bengong ....

kau nie yusof , edie lebih sudu dari kuah....

yusof said...

Berita yang meniup mengatakan anwar tiada pilihan lain kecuali mengangkat sumpah laknat juga walau pun tak dapat mengatasi rekod Saiful pada hari Jumaat di hadapan kamera TV popular. Satu lagi berita yang meniup deras mengatakan seorang lagi akan mengangkat sumpah menjadi mangsa lewat anwar pada jam-jam terakhir sebelum menjelang hari pilihanraya. Tenguk TV3 seharian hingga jauh malam akan lebih banyak berita-berita yang mengejutkan, tapi tak akan mengubah pendirian penggundi Permatang Pauh.

AnakWatan said...

kenapa kau tak berani jawab soalan aku yusof....

kau tengok la pekong org lain kau bukak pekong anwar pun org bukak....

jgn ingat anwar tak ada busuk jugak....


jawablah soalan aku kat atas tu...

takut ke atau kau memang bukan islam....

mrf said...

yusof bangang otak mereng merapu kepala hotak berjambul..inilah makhluk tuhan paling bangang..sia2 Allah kurniakan akal fikiran tapi si bahalol yusof ni seolah2 kufur nikmat dan menyalah gunakan akal yg allah berikan dengan bertindak memerengkan kepala hotak nya tanpa menggunakan akal dengan berfikir secara rasional..sia2 mak ko mengandungkan ko yusof..

AnakWatan said...

esok jgnlah melayu mengundi anwar....
pikirkanlah jangka panjang.....

hari ini muka anwar tapi hari esok muka keling dan cina....

sekali cina dan keling dapat kuasa jgn ingatlah depa nak lepaskan....

bersatulah kita dalam umno... singkirkan peminpin busuk dalam umno....

bukan berpecah belah...

kita berpecah bangsa lain yang untung diatas kebodohan kita sendiri....

masih banyak lagi peminpin umno yg layak memerintah malaysia....

jgn biarkan DAP khususnya memerintah malaysia....

yusof said...

mrf mau berfikir cara rasional, tapi dia tak faham apa itu berfikir cara rasional, cara tulisan bunyi macam orang tepi jalan. Anakwatan meratap hiba nasib umno, bukan nasib orang Melayu. UMNO sadah semakin hari semakin padam dari fikiran orang Melayu kerana umno menghina orang Melayu sebagai bangsa yang tidak yakin diri mesti bergantung pada pihak lain untuk survival. Orang Melayu juga seperti manusia lain mempunyai maruah, reformasi ini telah menyedarkan mereka dan memerangi diri sendiri, meredas arah aliran biasa untuk mengembara arus perubahan. "To change is like going through a tidal wave, one can never expect to go out from the side in one piece", "jika tidak dirasa cili masakan tahu rasa pedasnya" akan menjadi moto baru kehidupan masyarakat Melayu di masa hadapan. Hidup reformasi

AnakWatan said...

yusog bangang ,.... jgn kau cakap serupa keling pariah..... berbelit belit


aku tanya kau banyak soalan kau tak pernah jawab pun....

otak kalau dah mereng memang macam tu....

kepala hotak kau la....

jawabla solan aku yg lepasa lepas...

AnakWatan said...

reformasi cara keling paraiah macam kau ke yusof.... ingat org melayu bodoh....

ingat org melayu tak tau pekong anwar jugak...

anjing kalau dah biasa makan tahi kalau tak makan di cium jugak....

yusof said...

Anakwatan jenis akan sempit kerana jenis tak banyak membaca selain dari pengaruh BTN. Baca sikit tentang sains politikla. Kita masih lagi sebuah negara demokrasi, kuasa ini bertambah atau kurang tidak boleh lenyap, kuasa hanya boleh bertukar tangan. Kalau proses demokrasi memeberi kuasa kepada orang Cina dan India bukan bererti kuasa itu boleh menjadi harta pusaka atau private properties. Tapi UMNO tidak dapat menerima ini, kuasa yang mereka perolehi dari British yang diberikan kepada mereka oleh raykat melalui proses demokrasi sudah mereka kira macam harta mak bapak mereka dan selama berada di tangan mereka sebegitu lama, mereka salahgunakan untuk kaum kerabat dan kroni-kroni saja. Jadi pada PRU12 lalu, rakyat dari semua bangsa termasuk Melayu sudah hilang kepercayaan, lalu enggan menyerah semula kuasa yang ada pada tangan mereka dan diberikan kepada orang lain. Itu saja kan mudah untuk difahami. Orang lain tu pun tahu yang kuasa yang diperolehi oleh mereka itu bukan harta mak bapak mereka. Kalau mereka buat macam UMNO, MCA dan MIC, rakyat pun akan rampas semula kuasa itu. Selepas 50 tahun rakyat baru merasai erti merdeka, siapa lagi yang menolong mereka mendapatkan ini kalau bukan dari reformasi rakyat. Lepaskan diri dari dari pengaruh BTN tu, barulah dapat merasai suasana merdeka yang sebenarnya.

AnakWatan said...

kepala hotak kau la yusof.....

kau tu yg bengong....

perasan sendiri....

org melayu undi pembangkan pun kerana protes bukan kerana suka pada pembangkang....

kau tegoklah keputusan pilihanraya nanti...

kalau anwar kalah mesti salahkan kerajaan....

kau tu bukan melayu sebab kau boleh cakap macam tu....

tapi org melayu takkan biarkan malaysia ini jadi macam singapore...

habis hak keistimewaan org melayu dikikis cina sial.....


jgn perangkap org dengan tulisan bodoh kau tu....

kau cakap sekali lagi ...

apa kau boleh jamin anwar dan pkr boleh 100% bersih dari amalan rasuah dan kronisme.....

kalau tak boleh jawab maka umno lebih baik dari parti kau....

tgk baru berapa bulan berkuasa dah ada kes rasuah... itu bersih ke namanya...

laman blog anwar pun tak boleh ada komen negatif.... itu telus ke namanya...

kenapa kau tak nak ulas....

kau pandai mereka cerita dan mencari kesempatan sahaja.....

yusof said...

Sebelum cakap biarkan Malaysia jadi macam Singapore, siapa yang menjadi punca kepada keadaan Orang Melayu di Singapore kalau bukan UMNO. Orang Cina Singapore tidak cukup undi tanpa orang Melayu sebulat suara bersetuju melalui pungutan suara untuk Singapore bergabung dengan Malaysia sama seperti menyerah kuasa mereka kepada UMNO, tapi UMNO tidak bertanggungjawab meninggalkan orang Melayu di sana tanpa mendapatkan semula pungutan suara yang baru. Dengan kata lain UMNO telah menjual dan akan menjual lagi Melayu bila terdesak. Aku tak cakap Anwar dan PKR boleh mentadbir 100% bersih, kes di Perak baru bermula di dalam dua arah, kalau nasib BPR tak baik mungkin dia orang yang kalah saman. Tapi selagi demokrasi berjalan apa benda kau orang nak takut, kalau kerajaan PKR berjaya dibangunkan di Putrajaya dan mentadbir dengan cara yang sepatutnya bukan bererti kita sudah berpuas hati, lebih lagi kalau mereka berkelakuan macam BN, lepas PRU13 kerajaan lain pula akan naik. Kita sedang melihat kematangan rakyat Malaysia membangunkan sebuah negara demokrasi. Apa anakwatan yang nak takutkan.

AnakWatan said...

apa kau bodoh ke yusof....

apa aku nak sampaikan ialah...

adakah cina singapore kesian pada melayu yg diperbodohkan oleh umno....

jawapanya tidak.... makin di tekan adalah....

mereka pisahkan melayu menjadi kelompok kecil agar mereka tidak dapat bersatu dan bersuara lagi....


kau mahu malaysia jadi macam tu....

kau yg bodoh.....

akal pendek... pikirlah jangka panjang...

baik kau mengaku sajalah kau nie bukan melayu.....

saja nak pecaah belah kan melayu....

apa cina tak makan rasuah....

siapa beri rasuah kat melayu....

tentulah cina....

kenapa nak pilih cina yang terang terang beri rasuah kat melayu kerana nak hidup...

kenapa kau salahkan melayu kerana ambil rasuah.....

kau jugak kalau nampak duit kau ambil......

kau salahkan cina.... dulu

baru salahkan melayu....

yusof said...

Ginilah, bila PR jadi pemerintah, oleh kerana orang UMNO tak boleh campur bangsa lain dan orang Melayu lain, kerajaan persekutuan baru ini berikan satu negeri kepada rakyat umno yang lebih 2 juta orang tu supaya buat negara sendiri. Biarkan rakyat umno ini hidup sesama mereka sendiri dan menipu sesama sendiri.

AnakWatan said...

kepala hotak kau la yusof....

tak payah lah nak nak cakap banyak....

org melayu bukan bodoh.....

cina lagi sial... keling lagi sial

kat malaysia nie berapa kerat aje nak tunjuk lagak....

mcm kau la

yusof said...

Memanglah orang Melayu bukan bodoh. Yang bodoh ialah umno dan penyokongnya kerana semuanya kena lulus dari universiti BTN dan bila umno dah ada negara sendiri, BTN jadi universitinya, semuanya senang, ada buku untuk bacakan untuk orang umno, ada robot untuk buat kerja untuk umno, semuanya senang tak payah bersaing dengan orang lain. Doalah anakwatan kalau umno dapat negara sendiri macam ini.

PoReBeR said...

hahaha....aku nak tergelak sendri bila baca komen korang nie.

anakwatan berhujjah dgn emosi...
yusof aku tabik ko...
hujjahko bersama dengan logik yg sensasi...yersss!!!


relek la anakwatan...apa yg ko nak sebok sgt dgn amno yg dah nak karam dan tengelam dan longlam....meh naik kapal kami....

mrf said...

kalau anwar jd pm sure BLR akan dinaikkan..sama mcm masa dia jd menteri kewangan dulu..interest semua naik..kad kredit, loan rumah semua naik..

orang lulusan sastera tapi nak tunjuk pandai ekonomi..

tapi aku salute dia..sebab berjaya pengaruhi ramai orang untuk membenci BN..membenci paklah yang banyak memberi ruang pada anwar dan tak ambik pusing pasal karier politik anwar..tapi tergamak anwar tuduh paklah perancang konspirasi..

aku bukan berfikiran sempit..tapi aku sedar hak kepentingan melayu dan kepentingan melayu wajib di pertahankan berdasarkan keadaan semasa..

kalau dulu, bukan melayu jarang bercakap mengenai hak org2 melayu, tapi sekarang hak orang2 melayu malah islam semakin mula di hakis dan tak di hormati..bermula isu babi di perkampungan melayu yang mana mengguris hati orang2 melayu bukan saja di sepang, kemudian isu teresa kok mempertikaikan laungan azan yang mengganggu orang tidur..kemudian isu kesamarataan agama islam dengan agama lain..dan lain-lain isu yang menyebabkan apabila isu uitm disentuh, org2 melayu menjadi hilang sabar..

jika dulu mahathir pernah memberi cadangan sama, tapi ketika itu amalan kuota masih di amalkan dimana pelajar melayu banyak yang mendapat peluang walaupun keputusan tidak cemerlang mana.

tetapi kini apabila sistem merit di perkenalkan, pelajar melayu yang ramai ini terpaksa bersaing..jadi uitm saja lah tempat untuk mendapatkan ilmu di menara gading yang perlu dipertahankan untuk bumiputera..seterusnya dapat melahirkan masyarakat melayu yang berilmu.

bukan saya tidak sukakan persaingan, tetapi org cina dah ada universiti dia, india pon dah ada universiti dia..kat ipt lain pun mereka dah dapat peluang..apa yang merisaukan nanti semata-mata untuk memenuhi kuota 10 peratus itu, pelajar2 yang diterima masuk tidak layak atau pun kurang layak hanya kerana mahu mengisi kuota 10% itu sehingga terpaksa menafikan hak pelajar melayu yang lebih layak.lagi pun uitm ni tak perlu dipolitikkan semata-mata nak ambik hati pengundi bukan melayu..jujurnya tindakkan khalid dan anwar itu amat keji kerana memainkan isu ipta tempat menagih ilmu sebagai umpan politik..!!!

jangan jadi seperti UNISEL(Universiti Industri Selangor)..terpaksa ambik juga pelajar india yang kurang kelayakkan akademik semata-mata untuk memenuhi kuota pelajar india yang diperuntukkan..

aidan said...

alhamdulillah dsai menang.

TooLBoX said...

Tuan,

Majlis fatwa dah keluarkan fatwa. So apa nak dakwa-dakwi lagi?

Anwar pun dah menang. Udah2lar tu. Berpijaklah di bumi nyata

AnakWatan said...

aku sokong mrf.....

cuma org yg buta mata buta hati dan cetek akal sahaj pilih anwar....

org permatang pauh yg undi anwar memang jahil... akal pendek.... buta mata... buta hati.....

tak tahu beza lagi dah...

anwar masuk penjara bukan kerana bela anak bangsa dia tapi kerana hal peribadi dia .....

bodohlah kau yg sokong anwar....

perjalanan anwar masih panjang...

kalau dia mahu jadi pm semata mata nak hapuskan hak melayu dan memperlekehkan ISLAM .. mudah mudahan dia mati kena panah petir...

proeber... aku bercakap bukan emosi... tapi kenyataan.... kau bacalah komen mrf.....

kau yg buta mata dan buta hati....

kalau kau melayu mesti kau sokong bangsa kau sendiri bukan sibuk sibuk nak samaratakan hak melayu dgn bangsa lain.....

atau mungkin kau golongan mat rempit yg hanya tahu bezina dan minum arak.... IMAN jauh sekali....

LeeZ said...

dah la tu anakwatan dah pencacai UMNO sekalian...

DSAI dah menang.... terimalah hakikat bahawa orang melayu dah tak percaya kat UMNO lagi untuk membela nasib mereka...

Kami ni sokong PR pun sebab nak tengok apa diorang boleh buat jika diberi peluang memerintag negara kita ni...

Kalau perangai sama macam BN (sekarang)... kita TOLAK sama dia (PR) juga!!!!

Takkan tu pun korang ni tak paham-paham lagi...

Janganlah cakap... kalau DSAI jd PM dia akan 'hancurkan' negara etc....

Korang TUHAN ke yang boleh tengok 'future' tu???

Sekarang ni politik Malaysia telah berkembang... RAKYAT yang memiliki KUASA bukan pemerintah!!!

Kalau PR jadi macam BN juga bila memerintah, RAKYAT AKAN TOLAK PR!!!! As simple as that...

AnakWatan said...

leez kau yg bangang....

kau ingat senang ke nak tumbangkan sesebuah kerajaan....

kau ingat PKR bodoh kalau dah berkuasa nak lepas mcm tuh.....

kau ingat dgn memberontak kat tepi jalan depa nak bagi balik kuasa.....

pikirlah jangka panjang....

kau tengok singapore sudah lah....

bodoh .....

anwar pun dulu pernah menyalahgunakan kuasa....

aku tak terkejut dia akan buat lagi mcm tu.... dasar talam dua muka....

kita tengok ajalah wahai pencacai PKR ...

kalau ditakdirkan ALLAH dia memerintah dia dapat...

kalau tidak dia melopong....

aku bukan pencacai umno.... kau tu bangang....

lain kali baca komen2 aku .... ada aku backing org umno....

aku cuma nak melayu bersatu....

kau tengok keling bersatu.... cina bersatu...

kerajaan dengar suara mreka....

melayu berpecah.....

keling dan cina naik kepala...

bodoh lah kau....

bodoh org permatang pauh yg undi anwar

baca lah sejarah anwar jugak jgn cari salah umno aje...

apa cina ...keling tak salah....

kalau anwar menang kau suruh terima hakikat ...

tapi kalau saiful bersumpah macammmm kau cerca dia...

terialah hakikat jugak lah bahlul....

jgn nak backing anwar aje....

WaZiRai said...

Wahai penyokong dan pendokong PKR,

Bagaimana Anwar hendak menjadi Perdana Menteri dalam Parlimen sekarang ini PKR + PAS + DAP baru 82 kerusi - BN 112 kerusi.

112 - 82 = 30.(belajar mengira)

Mana Anwar nak cari lagi 30 kerusi?
Ingat ini kerusi kedai mamak ke...ini kerusi Parlimen...bukan boleh dibeli dikedai Ah Chong...kena bertanding dalam pilihanraya

Melalui pintu belakang? itu rasuah namanya...bukankah Anwar seorang pemimpin yang tidak suka melalui pintu belakang...bersih bertaraf nabi mahu memerangi rasuah dan menentang kemungkaran?

Penyokong & pendokong PKR,

Jangan nak perasan...setakat mempertahankan kerusi Parlimen Permatang Pauh...tak boleh lagi nak jadi PM jadi Perosak Masyarakat boleh la...PM jugak..

Barangkali Anwar lupa nak bagi tau kepada pengikutnya 16 September sebenarnya bukan tahun 2008 tetapi sebenarnya 16 September 2038 lagi 30 tahun.

Waktu tu Anwar berumur 91 tahun...hidup ke lagi?

edie said...

huk aloh....tukang puji dan puja umno nih..x boleh terima hakikat..permatang pauh dah cukup kenal dsai.kalau betul ai buruk..dah lama dah..tegolek.ai dah menang,majlis fatwa sanggah suwei fool punya sumpah,dulukan mahkamah kata majlis fatwa..aku sokong sangat.dan itulah yg ai buat..laporkan pada mahkamah syariah dulu,biar diorang yg decide.anakwatan dan konconya termasuklah tuan punya blog ni pun bingai x sudah.nak menegakkan jugak benang basah.sudah2 le tuh..jgn menongkah arus..mari le bersama kitaorang,kita tentang pemimpin umno yg rosak akhlak,korup dan penipu tuh..malu le rasanya sokong umno hari ini..malu..issh..

AnakWatan said...

edie lagi bangang dan bahlul....

apa kau kira dgn melompat parti boleh selesaikan masalah ke.....

betul wazirai cakap tu PM anwar tu = perosak masyarakat.....

ceramah sana sini maki org lain....

bukak pekong org lain kerana nak cepat naik.... itu ke ciri ciri pemimpin yg baik....

kata nak lebih baik daripada pemimpin umno...

2 X 5 aje.... jgn nak mendewa dewakan anwar al juburi la....

sama jugak kaki perempuan....

bonus ... jantan pun boleh jugak.. asal ada lubang....

jgn terlalu taksub edie.... nanti malu sendiri.....

baik kau taksub dgn Rasullullah S.A.W...... kau paham tak maksud aku nie...

aku ajak org reformasi dalam umno.... bukan sokong org umno yg haprak...

kenapa nak berpecah belah ...

org lain intai peluang aje....

itulah yg aku sarankan selama nie... kau nie pandai baca tak...

Edie said...

hmm..nabi pun x suruh umatnya taksub pada diri baginda..mana buku ko baca ni..lagi satu..bila dah ternampak kemungkaran, cegahlah.camna nak cegah..hadis menyatakan,dgn tangan-kuasa,dgn lidah-tegur,dgn mata-jgn pandang dan pedulikan,dgn hati-jgn bersetuju dan tidak redha.So sekarang bn banyak melakukan kemungkaran yg terang dan nyata,kita yg sedar ni cegahlah. pada aku kalau ada penghijrahan lebih baik.jgn duduk lama2 jika dah nampak banyak kerosakan.bentuk dunia baru yg lebih saksama utk malaysia.jadi, berhijrahlah demi kebaikan sejagat.itu bukan penakut atau jalan belakang,tapi kewajipan bersama.ko pun berhijrahlah,jgn dok jilat pekong pemimpin umno yg dah busuk dan menanah tu..terima hakikat,umno hari ini rosak dek perbuatan korup pemimpinnya..

yusof said...

Kan aku dah kata anakwatan, wazirai, mrf dan kaum umno lain tu tak boleh campur dengan bangsa lain termasuk bangsa Melayu, dia orang tak boleh satukan kaum umno, macam mana nak bersatu dengan bangsa Melayu dan lain-lain bangsa. Jadi lepas, eloklah mereka cari satu negeri lain untuk menjadi negara mereka sendiri. Mereka boleh jadikan negara itu macam hak mak bapak mereka sendiri, tapi tanah Malaysia ni hak semua orang, kecuali harta persendirian tu hanya kaum kerabat yang berhak untuk mendapatkannya. Kalau orang bayar cukai, mereka juga berhak untuk mendapatkan faedahnya, kalau harta bersama yang dibangunkan dengan cukai, faedahnya mesti di kecapi oleh semua kaum, bukan kaum umno saja. Itulah sebab orang Melayu menolak kaum umno yang selama ini ingat semua kuasa di tangan mereka hak mak bapak mereka dan semua hasil dari kuasa ini termasuk pembahagian kontrak pun dianggap hak mak bapak mereka. Sebab itu bila projek yang dibiayai dengan wang cuki seperti kedai-kedai dan tempat niaga lain habis disapu oleh kaum kerabat mereka. Kalau kaum umno nak pertahankan hak kaum umno ini, hiduplah di negara yang berasingan dari Malaysia.

AnakWatan said...

nampak benar kau tu bodoh UGAMA la edie....


kalau tak paham jgn kau pandai pandai sebut.....

baik kau ngaji lagi dengan ulama PAS...

sebab pas pun dalam pkr .....

inilah kalau org yg nama sahaja ISLAM... tapi tak tahu hakikat ISLAM itu sendiri....

kau dan penjubor tu sama ... hanya tahu cakap pada kulit sahaja....

hakikatnya kau jahil.....

jgn persendakan Nabi....

mcm mana kau taksub pada al juburi tuh.... semua tak ada salah kan... (spesis jahiliyah moden)

kalau kau taksub pada Nabi maknanya kau yakin dan beramal sepenuh yakin pada ajaran Baginda sampai tahap HAQQUL YAKIN.

kalau kau dah samapai nanti baru kau paham... apa itu ISLAM... apa itu IMAN....



cerita panjang lebarpun kau bukan paham....

susah kalau cakap dengan org jahil UGAMA nie... kau taksub pada anwar apa pasal....

kau bagi jubor kau pada dia ke...

anwar perosak masyarakt tu kau puja melebih lebih....

lebih baik kau puja Hadi Awang atau Nik Aziz....

sah depa tak kaki perempuan... paling lebih pun ada isteri 4... itu pun sunnah...

anwar .... jgnlah lupa pulak sejarah silam dia...

edie said...

hak ah..sejarah silam ai konon..itu aje yg ko nampak?sejarah silam pemimpin korup umno tu mana ko letak?dalam seluau?mentang2 ai punya kisah disensasikan dipublisitikan so maknanya dia salah le?cuba media sensasikan cerita osu sukam ke kalah judi 7.1 juta ke..kj dan 9 juta saham libranya ke,pasal pak lah letak bunga kat tugu negara walau mufti dah larang tu ke..atau samy vellu tipu org india saham maika holding tu ke..altantuya dan najib ke..kisah datuk jj raba bontot perempuan ke..kisah siapa di sebalik kes norita samsudin ke..kisah najib di p.dickson ke..kan cantik sikit..kalau media dedahkan itu semua aku ingat memang sanggup ko terjun sungai..geli..tau x? kisah silam ai yg didakwa kes liwat tapi x de kes akhirnya ke?fuh..itu memang aku ingat betul..betapa bodohnya pemimpin umno masa tuh..sape le yg buat skrip bodoh tu ye? sudah le cakap dgn kengkawan ko tinggalkan le umno yg dah korup ni..tinggalkan sebelum ko nyesal x sudah..

yusof said...

Edie, ada yang lebih teruk dari tu, sampai berbunuh sama orang umno di Negeri Sembila, yang nasib tak baik pulak kena potong badan macam ikan, bawak wang tunai dalam beg sampai kena tangkap di Australia, Muhydin masa jadi MB Johor dulu hampir semua tempat letak kereta dalam bangunan kerajaan kena bayar sampai ada orang kata kalau lebih lama dia di sana, nak masuk ke kawasan kubur Islam pun kena bayar, sebab itu lepas aja dia menang Naib Presiden, hari Jumaat sudah tak dimuliakan lagi, tanah Kg. Melayu Majidee nak dijadikan kepada pegangan bebas nasib baik ada Sharir Glamor, banyak lagi tak ruang kalau nak ceritakan semua.

AnakWatan said...

wahai pencacai anwar kenapa kau begitu taksub dengan anwar....

kalau kau nak pemimpin bersih ...

kenapa kau tak sebut nik aziz atau hadi awang....

beliau tak ada lagi skandal....

lebih lebih lagi beliau tinggi pengatahuan UGAMAnya...

inilah pemimpin yg sepatutnya kau pilih....

bukan anwar al-juburi tu....

apa nik aziz dan hadi awang tak berkemampuan ke... kau cakap la...

kenapa kau pilih anwar yg terang terang sama busuk dengan UMNO yg kau caci tu....

kenapa kau tak pilih pemimpin yg betul betul bersih.... kalau kau nak pembaharuan....

anwar dulu pun korup... apa kau boleh jamin dia jadi begitu baik lepas ini... cehhh

aku begitu muskil tgk pencacai PKR nie.... konon nak cari pemimpin lebih baik dari UMNO konon....

anwar tu jugak bekas UMNO...

kenapa tak pilih yg betul betul bersih....

itulah kalau dah taksub... buruk pun kata baik.... pendek kata langsung tak ada salah lagi....

kau jawab la... kenapa kau tak nak HADI AWANG atau NIK AZIZ jadi PM....

mereka terang terang nakkan negara ISLAM....

mungkin sebab kau pun penjubur mcm anwar kot sebab tu kau nak anwar supaya fahaman sekular boleh diteruskan lagi... judi, zina masih boleh lagi kan...

kalau kau betul betul nakkan pemimpin yg bersih .. anwar bukan lah jawapannya...

nampak sangat kau pun 2 X 5 aje... kau kata org kau pun sama.... hahahah

glokal said...

masa penamaan calon hari tu, aku lalu pakai baju biasa je xde logo mana2 parti sbb keje aku memang x bersangkutan dgn mana2 parti pun, tp kt depan aku ada la dua tiga orang pemuda bn (blh kenal sbb belakang ada logo bn), masa tgh lalu tu x pasal2 diorg kena maki,antaranya babi la, butuh la, korupsi la dll.

yg maki lak tu pakai baju/topinya logo mata satu dan bulan, ada siap berkupiah lagi... tp perangai, Astaghfirullahal'azim... x menggambarkan ciri2 org islam langsung, hina sesama bangsa dan agama, langsung xde perasaan malu, buat malu dek org kafir je...

bila solat tuju kpd kaabah yang satu, Allah yang esa.. tp bila berpolitik, lain jdnya, sedarlah wahai orang2 Melayu, bangsa lain hanya menunggu masa....

lepas habis je proses penamaan calon, kt tmpt nginap aku duk fikir2 apa akan jadi masa akan dtg apabila perangai2 memaki hamun, mengeji mengeji akan diorang perturunkan kepada generasi akan dtg, maka akan lahirlah pemimpin2 yg disangjung melalui hasil caci mencaci itu...

aurorania said...

sudahh lah..stahu aku politik ni mmg KOTOR..sebutlaa sape2 ahli politik yg bersih..nik aziz aku cayelaa..so,xde mknenye nk cr yg btol2 bersih ke ape ke..tahniah DSAI di atas kmenangannye di permatang pauh..compared to wak dol,eh wak dol plak..pak dollah badawi aku lbh yakin dgn DSAI..stiap hujah disertakan fakta,gol dan visi yg jelas..pak lah??yg die tau cme "marilaa kte b'satu-padu"wakakaka!tu bdk drjah6 pn tau ckp cmtu..kui3..rileklaa,tggu dan lihat PR memerintah..slame ni BN pimpin mlaysia,mlayu xdelaa tjage sgt pon..dh lme hak mlayu dijajah..xyah ckp poyo2 laa psl hak mlayu..bravo yusof!..(^_^)v peace no war!!!.

yusof said...

Anakwatan ni otaknya sudah beku akibat dari kesan deraan minda di BTN sampai sukar menghalusi proses perubahan yang sedang berlaku sekarang. Proses pembikinan negara selama 50 tahun di bawah UMNO dan pengikut-pengikutnya dalam BN itu ibarat satu bola yang bulat tapi kaku, sengaja dikakukan oleh umno kerana tamakkan kuasa. Reformasi atas inisiatif anwarlah yang pertama kali memberi tenaga kepada bola itu mula bergerak, bermula dengan kehadiran pembangkang Melayu selain dari PAS, meningkat hingga BN dan UMNO gagal mengekalkan kuasa 2/3 dalam parlimen serta kehilangan kuasa mereka di 5 buah negeri melalui eksperimen dengan parti-parti lain dan kemuncaknya tidak lama lagi apabila buat pertama kali BN dan UMNO hilang kuasa memerintah, menandakan lengkapnya satu putaran politik sebuah negara dan bagi orang yang luas fikirannya, mereka perlu menerima bola ini berputar lebih dari sekali untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang maju dan disegani oleh negara-negara lain. Jadi kalau ada pemain bola ini hendak kekal di kedudukan di putaran tertentu kenalah mengelak diri dari mengulangi perbuatan buruk yang lalu, kalau tidak mereka juga akan tersingkir dari permainan ini. Jadi ramailah pemain-pemain yang kelihatan tak pernah menerima kad kuning pun akan turut tesingkir, samada masuk dalam kerana terbukti sebaliknya atau hilang terus dari pandangan ramai. Fikirlah secara mendalam dan lebih terbuka untuk menghargai perubahan.

AnakWatan said...

wahai pencacai anwar kenapa kau begitu taksub dengan anwar....

kalau kau nak pemimpin bersih ...

kenapa kau tak sebut nik aziz atau hadi awang....

beliau tak ada lagi skandal....

lebih lebih lagi beliau tinggi pengatahuan UGAMAnya...

inilah pemimpin yg sepatutnya kau pilih....

bukan anwar al-juburi tu....

apa nik aziz dan hadi awang tak berkemampuan ke... kau cakap la...

kenapa kau pilih anwar yg terang terang sama busuk dengan UMNO yg kau caci tu....

kenapa kau tak pilih pemimpin yg betul betul bersih.... kalau kau nak pembaharuan....

anwar dulu pun korup... apa kau boleh jamin dia jadi begitu baik lepas ini... cehhh

aku begitu muskil tgk pencacai PKR nie.... konon nak cari pemimpin lebih baik dari UMNO konon....

anwar tu jugak bekas UMNO...

kenapa tak pilih yg betul betul bersih....

itulah kalau dah taksub... buruk pun kata baik.... pendek kata langsung tak ada salah lagi....

kau jawab la... kenapa kau tak nak HADI AWANG atau NIK AZIZ jadi PM....

mereka terang terang nakkan negara ISLAM....

mungkin sebab kau pun penjubur mcm anwar kot sebab tu kau nak anwar supaya fahaman sekular boleh diteruskan lagi... judi, zina masih boleh lagi kan...

kalau kau betul betul nakkan pemimpin yg bersih .. anwar bukan lah jawapannya...

nampak sangat kau pun 2 X 5 aje... kau kata org kau pun sama.... hahahah

jawabla yusof kerbau.... kenapa tak calonkan Nik Aziz atau Hadi Awang...

kalau kau nak betul betul pemimpin yg bersih....

kenapa perlu pilih anwar sekali lagi....

tak payah lah nak ungkit pasal BN lagi... sekarang kau jawab la soalan aku....

yusof said...

Wahai anakwatan, kalau Parti Rakyat nak pilih Hadi Awang, Nik Aziz atau Anwar, siapalah aku nak menentukannya. Allah maha besar untuk menentukannya, jika takdir telah menentukan Kit Siang bin Abdullah atau Karpal Singh bin Abdullah jadi PM, tidak musatahil kalau Allah nak menentukannya dan orang-orang ini pula yang melaksanakan HUDUD. Yang pentingnya kita telah berjaya mengembara ke Malaysia Baru, malaysia lama tetap jadi kenang-kenangan.

yusof said...

Di Malaysia Baru, Darul Rakyat, terdapat sebuah mezium yang menceritakan kisah Malaysia lama...

edie said...

Pada aku le anakwatan,kalu nik aziz atau hadi awang jd pm,aku lagi setuju,bagus jugak idea ko.kalu dsai jd pm pada aku x de masalah,yg bermasalah ko..yg penting bukan umno..aku dah geli tengok pemimpin umno main gila dgn rakyat.ko aje yg terkinja2 nakkan lagi pemimpin umno yg pada mata aku dah macam tempe busuk..mana pulak ko tahu yusof tuh x calonkan nik aziz atau hadi awang?ko sekolah sampai darjah berapa anakwatan?kalu yusof kat kelantan tuh atau kat terengganu ke,sudah tentulah diorang yg jd pilihan.Yg penting bukan pemimpin umno..ko jgn perasan le org sekarang majoritinya sukan umno lagi..lepas dsai menang nih..lagi ramai yg bukak mata..pemimpin bersih?pada aku ramai..pada mata anakwatan siapa?KJ kot?Rahim tambychik agaknya?Muhammad md Taib agaknya..tak pun..cua soi lek?ko x suka dsai ko duduk diam2.aku x gemar pemimpin umno yg lain pun..cool aje.ko pulak yg menggelabah.macam suwei fool jugak.banyak dengau cakap orang ko ni..

AnakWatan said...

edie yg bangang....

aku rasa dah berkali kali aku ckp aku tak backing mana mana pemimpin umno....

kau yg tak tahu membaca agaknya....

jgn la tak nak ngaku pulak....

aku nak org melayu bersatu dan reformasi dalam umno ... itu sahaja....

ada paham....

kau yg bermasalah... terlalu memuja anwar aljuburi..... samapai lupa ada lagi org yg boleh dikatakan paling bersih....

iaitu Niz Aziz dan Hadi Awang....

jadi lepas nie jgn lah kau nak backing anwar aljuburi bermati matian la ye...

aku tak backing mana mana pun ... aku nak tgk melayu bersatu dan kuat...

kau ckp memang betul ... tapi aku yg tak suka ialah melayu berpecah...

lagi lagi bersekongkol dengan cina dan keling....

kau ambil ikhtibar la BN... ada cina ada keling...

kalau kau nak betul betul bersih letak ULAMA pulak memerintah... ada paham

kau sekolah pas ke pmr? dah tak tahu bezakan aku nie penyokong UMNO ker atau org yg nak melayu bersatu....

mrf said...

aku tak nampak kekayaan malaysia ni di bolot orang umno semata-mata..ada bukti ker..?
lain lah kalau PKR tu belum apa2 pembantu khas khalid ibrahim disiasat terbabit rasuah..dah tu pulak dilaporkan oleh orang PKR sendiri..nampak sangat sesama sendiri ada hasad dengki malah tamak haloba..tabung derma pun masuk akaun individu..dah tu pulak siap bertumbuk sesama pkr sebab nak buat surau punya pasal..tu belum bab nak buat kandang babi,silap-silap berbunuh sesama sendiri.

kekayaan malaysia hanya untuk orang umno??
yang kerje dengan kerajaan, yang makan gaji dengan kerajaan pon ramai dari dikalangan pembangkang..aman damai je sampai sekarang kerajaan bagi gaji kat diorang..ada kerajaan diskriminasi kat diorang?? kertas undi ada nombo siri ada kerajaan carik diorang??takde pon..kang bila takde no.siri dituduh pulak kertas undi hantu..pengundi hantu..anwar ibrahim hantu..

bos aku, dulu dia PKR tapi sekarang dah join masuk PAS..selalu dapat kontrak dengan kerajaan..takde masalah pun..masa zaman BN dulu kalau ada function kat suk selangor bini dia selalu dapat tender catering..aku tak nampak pon amalan kronisme kat sini..cuma bos aku pandai melobi..bos aku cakap melobi tak salah sbb lain dengan rasuah..pastu pulak bos aku dapat sponsor adun BN kasi 30000 untuk bisnes roti dia..memohon atas nama koperasi ntah apa punya koperasi tapi ahli2nya semua pembangkang..
aku pun tak penah tanya kenapa dia tak sokong kerajaan.kang tak pasal-pasal aku kene buang kerja nanti senasib dengan ex-vc UNISEL dan ex-pengarah muzium negeri selangor..

so yang aku nampak tak kira pembangkang ke umno ke sapa yang pandai melobi dapat la rezeki allah bagi..kalau aku pun, nak upah orang buat rumah mesti aku carik yang betul2 aku yakin boleh buat,yang aku kenal sebab apa-apa hal kesulitan yg timbul senang nak carik,nak bwk bincang..takkan nak main upah kat sesapa2 asalkan murah tapi asal-usul tak tau,tak kenal..

yusof said...

Aku nak betulkan sikap graduan BTN ni, pemimpim yang berkuasa dan pernah menyalahguna kuasa, bertindak zalim dan melakukan jenayah akan sentiasa takut untuk melepaskan kuasanya kerana sentiasa ditakuti oleh imaginasi akan ada pihak menyimpan dendam sebab menjadi mangsanya, lalu akan mempertahankan kuasanya dengan apa saja, lalu berkata kalau orang lain berkuasa akan bertindak macam dia juga, ini adalh sifat durjana manusia, bukan aku menuduh mrf pernah melakukannya, tapi mempertahankan manusia-manusia yang melakukan perkara-perkara buruk juga turut bersekongkol dengannya dan yang ini disebut sebagai konspirasi. Pernah seorang panglima slib yang perperang bermatian-matian mempertahankan kota Baitulmukadis kerana takut apa akan terjadi pada kaumnya setelah orang Islam mengambilalih kota itu disebabkan oleh tindakan durjana panglima Kristian sebelumnya yang berlaku zalim ke atas orang Islam. Maka berkatalah Sallahuddin, "bukan semua lelaki bertindak zalim" dan lebih-lebih lagi kita tidak boleh menggunakan apa alasan sekali pun untuk melakukan zalim ke atas orang lain. Ini semua akibat dari sifat prasangka buruk manusia yang pernah berlaku zalim dan dengan apa sebab sekali pun orang lain tidak sepatut melindungi, apa lagi mempertahankannya. Bila Parti Rakyat mengambil alih kuasa, mereka akan berhadapan dengan suara rakyat yang secara sedikit sebanyak tereformasi oleh gerakan pembangkang sendiri selain dari saki baki umno apabila sudah berada di kandang pembangkang akan tetap bertindak seperti pembangkang. Masa itu lebih sukar untuk membolot kekayaan dari pembangunan yang dibiayai wang rakyat dan yang ini dilakukan oleh suku-suku umno kerana mereka tiada langsung mampu membolot kekayaan dari pasaran bebas. Inilah reformasi yang hendak diteruskan apabila PR menjadi pemerintah kerajaan persekutuan.

mrf said...

PKR umpama suara rakyat??pergi mampus la..

PKR kata majoriti rakyat mahukan perubahan pemerintahan..tapi kalau rakyat mahukan perubahan dah lama rakyat tunjukkan masa PRU12 haritu..

BN menang majoriti bermakna majoriti rakyat masih mahukan BN memerintah..

september 16 umpama perubahan yang dikehendakki oleh anwar ibrahim..bukan kehendak rakyat!! mengapa beliau beriya2 mahu menjadi PM? mengapa beliau tak mahu tunggu hingga PRU13 supaya rakyat yang menentukan siapa yang layak dipilih untuk membentuk kerajaan..

jika september 16 menjadi kenyataan ini bermakna anwar ibrahim membelakangkan hak rakyat!! belum memerintah negara dah membelakangkan rakyat, kalau dah memerintah apa akan jadi??