Monday, March 23, 2009

Fairus - Sambung Belajar Atau DiPecat?


Rakyat Pulau Pinang rasa pelik mengapa tiba-tiba sahaja Mohamad Fairus Khairuddin hendak pergi sambung belajar sehingga terpaksa meletakkan jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang 1!

Rakyat bertanya, apakah kelulusan yang beliau ada tidak cukup untuk melayakkannya menjadi Timbalan Ketua Menteri sehingga terpaksa meletakkan jawatan bagi menyambung pelajaran di luar negara?

Hakikatnya, Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Anwar Ibrahim boleh memberi apa sahaja alasan tetapi sebenarnya rakyat tahu ada sebab lain yang menyebabkan Fairus terpaksa meletakkan jawatan dan bukannya kerana pergi menyambung pelajaraan.

Selepas sahaja tersiar di TV3 pendedahan yang dibuat oleh seorang pemimpin PKR mengenai penyelewengan dan rasuah yang melibatkan seorang pemimpin kanan PKR mengenai isu kuari , Fairus tiba-tiba sahaja meletakkan jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri 1 dengan alasan mahu menyambung pelajaran.

Anwar sering mengecam pemimpin UMNO dan BN kononnya mengamalkan rasuah tetapi penyelewengan dan rasuah yang berlaku dalam PKR Anwar sapu di bawah karpet.

Tetapi rakyat bukannya bodoh. Rakyat Pulau Pinang tahu Fairus terpaksa meletak jawatan bukannya kerana mahu menyambung belajar tetapi sebenarnya beliau `dipecat' bagi menutup pekung dalam PKR dan kerajaan Pakatan Rakyat?

27 comments:

AnakWatan said...

biasala pakatan pak jubor nie kan penuh dgn tipu muslihat...

weii org pkr cerminlah diri kau tu sebelum jaga tepi kain org lain....

diri sendiri tak terjaga ada hati nak sibuk hal org lain...

yusof said...

Ini soalan matamatiklah anakwatan, berapa peratus kemungkinan sambung belajar, berapa peratus kemungkina dipecat, beri jawapan dalam angka pepuluhan yang paling tepat. Dulu aku belajar matamatik dalam bahasa Melayu. Aku belajar bahasa Inggeris dengan cara lain.

AnakWatan said...

100% dipecat...
tgklah yusof.. pakatan kau tu pun tak betul ada hati nak cari salah org lain...

weii .. jaga diri sendri tu dulu jgn jadi mengata dulang paku yg serpih
mengata org pakatan kau tu yg lebih...

bodoh tak boleh diajar
sombong menyusahkan org

namapun pakatan kencing rakyat...

hari2 mengencing sana sini.. samapi penyokong sendiri pun dikencing jugak...

yusof said...

Aku tak pandai sangat, tapi taulah sikit matamatik, aku takan kata sesuatu itu 100% boleh berlaku sebelum diuji. Kalau kau nak pasti, anakwatan buat satu bongkah buah dadu, 3 muka tulis sambung belajar dan 3 muka lagi dipecat, baling buah dadu itu 10 kali, tenguk mana satu yang lebih banyak berlaku itulah kemungkinan yang boleh berlaku. Inilah cara yang orang kata taklah tersangat bodoh.

AnakWatan said...

yusof ... kau nie pun bodohlah... apa pasal pakai buah dadu pulak...

apa kebarankali yg kau nak kira tu...

tu semua dah diset oleh anwar.. mana ada kebarangkalian lagi la beb...

cehh.. kau nie aku tak pahamlah... bab menjawab memang no 1...

betul ke tidak belakang kira...

wauuu belakang tu mau jaga sikit aa....

AnakWatan said...

Mohd Fairuz, sebelum ini telah dipertikaikan oleh banyak pihak berkaitan dengan kredibilitinya dalam melaksanakan tugas. Sebenarnya bukan salah beliau, ini kerana memang PKR ketandusan pemimpin-pemimpin yang berwibawa. Mereka sebelum ini hanya main sapu jer dalam memilih calon sewaktu pilihanraya yang lepas, sampai orang yang ambil gambar klip video VK Lingam pun boleh menang. Begitu juga di DUN Bukit Selambau baru-baru ini. PKR hakikat hanya bergantung kepada kelicikan Anwar, bayangkan jika Syeikh Anwar sudah tiada, bagaimanakah perjuangan mereka dapat diteruskan.

AnakWatan said...

11 sebab Nizar tidak perlu dipilih di Bukit Gantang :

1. Dia Mohon Derhaka kepada Sultan Perak.

2. Semasa menjadi MB Perak, dia jadi boneka DAP.

3. Dia team Erdogan yg pro Anwar yg disokong Zionis.

4. Dia luluskan tanah kepada Cina selama 999 tahun.

5. Dia bukan calon pilihan Nik Abdul Aziz Nik Mat tetapi calon pilihan Ngeh Kor Ham.

6. Dia bukan anak tempatan Bukit Gantang.

7. Dia tamak kuasa dan enggan serah kereta Camry. Tu baru kereta.

8. Dia lebih bertuankan Anwar Ibrahim daripada PAS, bermakna apa saja agenda pihak asing melalui Anwar©dia akan sokong.

9. Dia lebih suka mengajak rakyat berdemonstrasi, yg kena tangkap & sakit siapa?

10. Datuk Harussani, Mufti Perak memfatwakan Nizar adalah penderhaka. Siapa yg harus kita percayai antara ke-dua-dua pemimpin ini?

11. Nizar tidak sesuai jadi pemimpin sebab keras kepala, buktinya DYMM minta dia letak jawatan, dia degil dan gagal menurut kehendak Sultan. macam mana kita nak tegur dia nanti?

WaZiRai said...

Betul tu anak watan. Nizar hanya jadi wayang kulit manakala tok dalangnya Ngeh & Nga.

yusof said...

Tetapi nizar tetap menjadi pilihan orang Bukit Gantang dan jika ada pilihanraya negeri yang baru, PR tetap menjadi idaman orang Perak

yusof said...

Jadi nizar ada 11 fakta atau banyak lagi yang sudah diketahui ramai atau sentiasa ditayangkan oleh media BN dan UMNO, sekurang-kurangnya nizar sudah menyatakan rasa isi hatinya dan mampu berbaring di atas jalanraya kalau perlu, percayalah cara-cara inilah yang sudah menarik minat rakyat kerana rakyat sudah pun muak dengan cara pemimpin umno dan BN yang hanya pandai berpura-pura selama 50 tahun. Apa rakyat masih gembira dengan pembangunan mee segera pada setiap pilihanraya kecil? Dia orang sudah cerdik, terima pembangunan, undi tetap mereka punya.

akusukamu said...

mee segera?cerdik?undi?

HOISH!!!bodo sgt ko nie sop..

sape2 pon ley ckp nk brng ke..nk sodomy ke..or "ter"sodomy kowt pasnie..if dorg da terdesak..

word terdesak ak gne sbb nmpk sgt pr da gelabah nk mampos ble bn dgn alhamdulilah kehadrat-Nya kembali boleh membantu rakyat semua kaum..

ak rse ok ape prjk mee segere bn..better la kn dr projek plastik pr..

nk baek ngn cine kapir haram-jadah-tak-tau-asal-usul-DAP bagi tanah...pasneh da bis tanah kt msia neh dorg kasi*(1 bnd yg pasti blku)nk kasi ape lak?

jap2..biar ak teke..


jubur al-juburi kowt..?

sape sokong sepak si juburi...

AnakWatan said...

ORANG kata kalau tinggal dalam rumah kaca jangan sekali-kali main lempar batu. Malangnya Anwar Ibrahim lupa atau pura-pura tak ingat akan kata-kata nasihat itu.

Dulu dia baling batu, sekarang gilirannya pula kena baling. Bila dia dan puaknya kena baling, dia becok menyalahkan orang lain.

Macam ayam jantan berkokok, tahi berjurai. Kata dulang paku serpih, mengata orang awak yang lebih. Baru setahun dapat kuasa, macam-macam sudah berlaku dalam PKR pimpinan Anwar yang (jangan lupa) akan menghadapi perbicaraan kes liwat.

Terbaru, kerajaan Pulau Pinang atau lebih tepat lagi PKR diaibkan dengan peletakan jawatan Timbalan Ketua Menteri I, Fairus Khairudin.

Kali ini bukan soal tidak kecekapan, kelembapan serta kekurangan diplomasi yang menjadi masalah malah Fairus dikatakan dikaitkan dengan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Ia membabitkan salah guna kuasa dan penglibatan pengusaha kuari dalam kawasan undi DUN Penanti dimenangi oleh Fairus pada pilihan raya umum 8 Mac, 2008.

Sebelum ini negara heboh dengan skandal gambar separuh bogel ADUN Bukit Lanjan, Elizabeth Wong yang juga Exco kerajaan Selangor. Beliau juga menang atas tiket PKR.

Sehingga kini kes wanita lebih dikenali sebagai Eli ini belum selesai lagi. Bekas teman lelakinya yang dikatakan mengambil gambar beliau tidur itu masih berada di luar negara sedang Anwar membenarkan `mangsa' mengambil cuti panjang.

Apapun, Elizabeth Wong sudah tidak mampu lagi menghadapi pengundi beliau kerana terlalu malu.

Begitu jugalah kes ADUN Bukit Selambau, V Arumugam yang melanggar adat resam Hindu dengan berpoligami. Oleh kerana didesak dan dihamun pengikut Hindu, calon bebas yang menyertai PKR ini melarikan diri ke Thailand.

Gelagat pemimpin PKR dipilih dan direstui Anwar ini tentunya mengaibkan dan mencemarkan sekali imej rakan kongsinya DAP dan Pas yang jelas tergamam.

Cara paling mudah menepis segala kecaman rakyat jelata adalah dengan menimbul dan cuba mengalih perhatian kepada apa didakwa sebagai kes politik wang melibatkan Umno dan sejak kebelakangan ini Datuk Seri Najib Tun Razak.

Anwar menuduh hakim mahkamah memihak kerajaan apabila kes tuduhan liwat terhadapnya dipindahkan ke Mahkamah Tinggi; Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dipersalahkan kerana membersihkan nama Peguam Negara Abdul Gani Patail dan Ketua Polis Negara Musa Hassan daripada kes mata lebam dan tidak ketinggalan PKR tetap cuba mengaitkan Najib dengan Atlantuya. Kerajaan gabungan pembangkang di Perak pula runtuh juga kerana gelagat Anwar yang kata Karpal Singh tidak layak menjadi Ketua Pembangkang apabila usahanya menjerat Adun dan Ahli Parlimen BN masuk pembangkang akhirnya memakan diri sendiri.

Jelas Anwar adalah punca bukan saja PKR menjadi kucar-kacir malah juga pembangkang turut diaibkan dengan skandal dan kepincangan hingga akhirnya akan punah ranah mengheret sekali DAP dan Pas.

Pas dan DAP sudah lama berkecimpung dalam arena politik, tapi tidak pula dilanda pelbagai skendal macam PKR. Apakah Pas dan DAP tidak berasa malu? Mereka selalu bercakap tentang integriti, tapi lihatlah integriti PKR yang mereka angkat sebagai ketua dalam pakatan politik mereka.

Pada pilihan raya umum 2008 Pas dan DAP berasa puas hati kerana persahabatan mereka dengan Anwar dan PKR membuahkan hasil yang mereka tidak pernah peroleh sekian lama. Tapi percayalah bahawa lambat-laun Pas dan DAP akan mendapati bahawa PKR bukan lagi aset kepada mereka, tetapi menjadi biawak hidup yang akan mencakar belakang mereka

sumber - Malaysia Aktif

yusof said...

Siapakah di anatara PKR, DAP dan PAS yang paling kuat mencuckuk bontot UMNO dan BN, jawapannya ialah PKR yang dulunya Parti keadilan yang paling muda sekali. Segala tindakan keras UMNO melalui Polis di dalam sebarang aktiviti ceramah dll kelihatan lebih keras ke atas PKR walaupun baru 10 tahun jangung. Sememangnya PKR menjadi duri kepada pemompin UMNO yang takan selesa duduk di mana dan di sebarang masa. Kata orang Cina DAP musuh UMNO dan Melayu, tapi Suara keadilan yang kena gantung,bukannya Roket. Parti yang mana lebih digeruni oleh UMNO kalau bukan PKR dan pemimpinnya anwar sampai dalam dua tiga hari ini personaliti ini menjadi bahan tendangan walau pun gerun menyebut namanya. To UMNO, a good Anwar is a dead Anwar and Anwar has become the public enemy NO.1. Horrey! PR 1999, Pas dapat kerusi terbanyak kerana isu apa, dan PRU12, Pas juga mendapat kerusi banyak kerana bersama-samanya. Baru tak sampai setahun lepas PR12, ada banyak lagi yang semua orang boleh alami sebelum PR13. Semuanya meletakkan UMNO sentiasa berasa di dalam debaran yang tidak pernah dirasai olehnya sebelum ini sehingga mereka terpaksa menerima kenyataan bahawa lanskap politik sudah bergelombang, tiada lagi ratapan, menghunus keris boleh mengubah keadaan dan membalikkan semula putaran jam ke belakang. Selamat bersuka ria di arena politik baru.

AnakWatan said...

Kata Yusof

Siapakah di anatara PKR, DAP dan PAS yang paling kuat mencuckuk bontot UMNO dan BN, jawapannya ialah PKR yang dulunya Parti keadilan yang paling muda sekali.

Aku setuju 100% kerana memang dah kerja ketua pkr mencucuk bontot mana mana org yg dia berkenan...

Tahniah yusof.. anda akhirnya mengakui kebenarannya...

akusukamu said...

btol!!!
tibe tibe ak rse sop cam da mkn bijak..

tp ttp bodo ble dok bngge sbb pkr kuat mencocok jubur diketuai bos nya si juburi sbb mencocok jubur 2 kan haram..

yusof said...

Jadi anakwatan dan akusukamu pun dah setuju, parti PKR yang paling digeruni oleh UMNO kerana hampir semua kekuatan polis dikerah untuk mengawal orang-orang PKR di mana saja mereka berada kerana mereka sentiasa mencucuk bontot pemimpin UMNO sehingga akhirnya tinggal beberapa orang sahaja boleh tahan duduk di kerusi parlimen selepas PR13 dan bila parti PKR jadi pemerintah nanti.

AnakWatan said...

nak gerun apa yusof ... sekadar mencucuk bontot... apa kelas...

tula dah tak ada keje lain... asyik bontot ... belakang... bontot... belakang....

bila nak kedepan tak taula...

P/S: teringat masa sekolah dulu ada member suruh aku buat ayat 15 ayat dgn huruf J awalnye...

mcm nielah 15J= Jepun Jumpa Jawa Jepun Jolok Jubor Jawa.. Jawa Jerit Jepun Jahat Jepun Jahat Jepun Jahat

heheh... nanti suruh lah org UMNO jerit kat anwar ... ckp anwar jahat anwar jahat... hehehe...
sebab dah kena cucuk bontot depa...

akusukamu said...

nie yang payah kalo badak da termutasi neh..hahaha

akhirnyer wujud la orang2 jenis pekak badak..

xpaham orang ckap..orang cakap pkr kuat mencocok..bkn digeruni..adoyai..

cam kate anak watan la kan..setakat cucuk ape nk takot..nak pulak si juburi yang ade hati nak jadi PM..


alamatnyer...........haram...

yusof said...

Boss, seorang yang dikaitkan dengan pembunuhan yang terkejam di Malaysia nak jadi PM, anak menantu Pak Lah yang dikaitkan dengan politik wang tapi dimaafkan dah jadi boss pemuda UMNO, jadi sorang yang berani cucuk bontot pemimpin UMNO pun boleh juga jadi PM nanti.

yusof said...

Di Malaysia, orang yang disebut dan akan terus disebut sebagai dikaitkan dengan pembunuhan seorang wanita Mongolia boleh nak jadi PM, pemimpin UMNO perasuah wang politik tak layak bertanding sebagai Naib Presiden tapi masih kekal sebagai Ketua Menteri, anak menantu PM perasuah wang politik secara kecil-kecilan masih boleh dimaafkan pun boleh jadi ketua pemuda, pendek kata setan dan iblis,pembunuh, ketua samseng pun boleh jadi PM di Malaysia asalkan orang ni mempertabatkan dan mengayakan orang Melayu, jadi apa kurangnya pencucuk bontot pemimpin UMNO pun tidak kurang layak untuk menjadi PM bila sampai gilirannya nanti.

AnakWatan said...

Bukan sahaja penyokong kempen PKR yang dihalau dan tidak disenangi penduduk Batang Ai malah Pemimpin tertinggi mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim juga menerima nasib yang sama. Hampir separuh daripada penghuni Rumah Lepang Gerang, Sayat, Engkilili bertindak meninggalkan rumah panjang mereka apabila Penasihat Umum PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim mahu mengadakan pertemuan dengan penduduk di sana pada petang 23 Mac 2009.

akusukamu said...

padan muke!!!!!

orang sarawak pon lg pandi dari berok2 pkr,pas ngn dap..

pencucuk bontot umno 2 bkn cucuk bontot umno jer..

bontot laki pon die cocok..

bodo~~~

yusof said...

Kalau setakat hampir separuh meninggalkan ceramah, itu ertinya pembangkang masih ada harapan untuk menang. Apa dia orang boleh rasa takjub atau tersentak bila ada orang meninggalkan ceramah, biasalah tiada siapa boleh menghalang mereka. Orang kata sudah datang pun sudah memadai, lepas tu nak pergi lepas 10 saat, mereka bebas pergi. Apa masalahhnya?

AnakWatan said...

Kejadian ‘Halau PKR’ oleh penduduk setempat ini membuktikan bahawa orang Sarawak tidak mempunyai pemikiran taksub kepada pemimpin yang terkenal sebagai pencanang cerita-cerita burukkan orang lain. Sememangnya ia adalah satu kejutan budaya yang cuba disematkan oleh Anwar kepada orang Iban yang tidak menyenangi perbuatan tersebut.


Dalam cerita yang dinyatakan tadi, penyokong setia PKR berkenaan sebenarnya merupakan salah seorang daripada penduduk tempatan yang tinggal tidak jauh dari kawasan rumah panjang terbabit iaitu dari rumah panjang Munan, Ensawang, Lubok Antu .

Sumber juga menjelaskan ketika dalam perjalanan, kumpulan ahli BN ini telah diekori oleh seorang lelaki dengan menggunakan keretanya sendiri dan telah dikenalpasti sebagai salah seorang penyokong setia PKR di Lubok Antu.


Penyokong kuat PKR terbabit mengekori dan cuba untuk menyelinap ke dalam rombongan ahli BN sehingga ke rumah panjang berkenaan sebelum kehadirannya disedari oleh Tuai Rumah Munan yang bertindak mengusir penyokong setia PKR terbabit kerana tidak mahu sebarang gangguan terhadap rombongan BN di rumah panjang tersebut.


Dalam memperjuangkan parti dan memperjuangkan nasib rakyat setempat, tidak perlu berlakunya cerita fitnah dan hasut menghasut. Apa yang ingin didengarkan oleh penduduk adalah potensi dan harapan yang lebih tinggi kepada calon yang bertanding untuk memajukan kawasan mereka, bukannya mendengar cerita fitnah dan cerita burukkan orang lain

AnakWatan said...

Bayangkanlah, betapa kuatnya semangat BN di hati penduduk tempatan sehinggakan seorang penyokong setia PKR menerima nasib dihalau ketika cuba menganggu rombongan ahli BN dalam menyebar dasar pembangunan Kerajaan di rumah panjang terbabit tengah hari pada 21 Mac 2009 lepas oleh ketua rumah panjang berkenaan.

AnakWatan said...

Fairus muncul di Pulau Pinang secara tiba-tiba. Beliau dibawa balik ke Penanti dari Selangor oleh Anwar menggantikan Anuar Shaari (bekas s/u Anwar) yang meninggalkan beliau. Setelah Fairus menang di Penanti, Anwar mencadangkan nama Fairus kepada Guan Eng sebagai Timbalan Ketua Menteri. Banyak lagi calon lain yang lebih senior, namun nama mereka ditolak Anwar. Harapan Anwar, Fairus akan sentiasa patuh padanya kerana terhutang budi.

Anwar terus dengan amalan “Pecah dan Perintah”nya. Disamping melantik Fairus sebagai TKM, Anwar juga memaksa Fairus menerima En. Zainol Abidin Saad, seorang mekanik kereta ketika itu menjadi s/u Fairus. Tentunya Fairus keberatan namun akur. Selain membuat Zainol juga terhutang budi pada Anwar, Zainol juga menjadi ‘mata dan telinga’ Anwar di pejabat Fairus. Ibarat membunuh 2 ekor burung dengan seketul batu, Anwar terus ‘membelit dan mencengkam’ mangsanya pada ketika yang sesuai.

Sebagai orang baru, tentu Fairus kekurangan pengalaman. Anwar gunakan alasan ini tidak menuntut potfolio yang penting dari DAP, w/pun ada desakan dari Melayu PKR ketika itu. (zaman BN, w/pun KM Cina, UMNO pegang potfolio tanah dan kewangan negeri). Sepatutnya Anwar tidak memperjudikan Fairus menjadi TKM kerana beliau tiada pengalaman langsung dalam pentadbiran. Namun atas agenda peribadi, Anwar tidak mempedulikan tentangan dari pimpinan PKR Pulau Pinang.

Memang benar Fairus langsung tidak ‘perform’ sebagai TKM. Fairus wajar dipersalahkan. Namun kesalahan utama terletak ditangan Anwar. Anwar lah yang perlu dipersalahkan. Anwar telah menternak dan menggemukkan ‘seekor kambing’ dan Anwar juga yang telah menyembelih ‘kambing’ itu.

Inilah taktik Anwar di mana jua beliau berada. Sejak zaman ABIM, ramai yang telah digemukkan, kemudian disembelih (dipinggirkan). Apa terjadi pada Rasmi Raus setelah disembelih dalam ABIM? Beliau mencari haluan sendiri di IKD dan QI Consults. Dalam UMNO, berapa ramai Ketua-ketua Bahagian diberi ‘makan’ oleh Anwar kemudian disembelih? Sekarang Anwar sedang menggemukkan beberapa orang dalam PAS dan DAP untuk dikorbankan di masa hadapan.

Terbukti walau organisasi manapun Anwar berpayung, beliau mengamalkan prinsip yang sama. Beliau pasti akan menternak beberapa ekor kambing, diberi makan secukupnya, disediakan kandang yang selesa, kemudian disembelih dan akan dimasak sebagai hidangan yang enak, biarpun sembelihan itu tidak mengikut syara’. Anwar tidak pernah mempedulikannya. Yang penting bagi Anwar hiasan hidangannya nampak cantik dan disukai orangramai………

yusof said...

UMNO cuba menyuap minda orang Bukit Gantang bahawa PRK ini hanyalah isu tempatan saja, ini usaha kuno UMNO untuk mengekalkan minda orang Perak supaya terus hidup di bawah tempurung. Tapi sedarlah pengundi Bukit Gantang dan mana-mana pengundi di Malaysia sekarang sudah mula bersemangat nasional melampaui semangat orang tempatan saja. PRK di Bukit Gantang adalah satu pungutan suara rakyat untuk menolak sistem politik kotor yang sedang dimainkan oleh UMNO.