Friday, December 14, 2007

Guna ISA ke atas pemimpin Hindraf, PM tiada beza dengan pemimpin terdahulu

Dipetik dari http://www.harakahdaily.net

Setiausaha Jawatankuasa Penaja Parti Sosialis Malaysia (PSM), S Arutchelven berkata, pihaknya tidak terkejut dengan penahanan pemimpin Barisan Bertindak Hak Hindu (Hindraf) di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) hari ini.

"Kita tidak terkejut dengan penahanan Uthayakumar dan empat yang lain termasuk M Manoharan, R Kenghadharan, V Ganabatirau dan T Vasanthakumaunder di bawah akta draconian itu," katanya dalam satu kenyataan PSM sebentar tadi mengenai penahanan lima pemimpin Hindraf di bawah ISA.

Bagi Arutchelven, Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri tiada bezanya dengan pemimpin terdahulu yang menggunakan ISA.

"Mereka sering menggunakan ISA setelah mereka tidak boleh mengendalikan masalah politik dan apabila mereka merasakan rakyat tidak bersama mereka.Hari ini kerajaan BN melakukannya sekali lagi," katanya.

Komen:

Ni kes dah bagi muka naik kepala. Dah banyak kenyatan dibuat oleh PM supaya mereka berhenti daripada meneruskan kerja bodoh mereka ini. Bila dah segala usaha untuk menyedarkan mereka tak berjaya, hanya cara ISA inilah yang sesuai untuk menyedarkan mereka. Biarkan sahaja mereka di dalam ISA daripada duduk diluar memecah belahkan bangsa. Bagus jika mereka terus ditahan dan dengan adanya ISA ini, negara kita sekurang-kurangnya bebas daripada dipenuhi manusia bangang yang kononnya mereka lebih berkuasa dari undang-undang negara Malaysia.

Bila dah ke dalam baru ingat nak mintak jasa baik kerajaan lepaskan mereka. Biarkan terus kat dalam tu. Kerajaan dah serik nak lepaskan anjing hitam tersepit!

Sementara itu Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) mengutuk sekeras-kerasnya keras penahanan lima pimpinan Hindraf di bawah ISA.

Komen:

AMK semua dia nak sokong. Kes macam ni pun lagi nak sokong. Apa dah ada MOU ke antara AMK dan Hindraf. Disebabkan takut kalah dalam PRU maka dengan jalan lekeh ini digunakan untuk pancing undi rakyat. Nak bela nasib rakyat konon, nak tolong pun tengoklah tempat, ni tolong anjing hitam buat apa. Disebabkan populariti sanggup mengadai maruah bangsa sokong barisan yang menentang bangsa sendiri. Di mankah letaknya maruah mereka pun tak tahu. Apa-apa cara pun bagi AMK boleh pakai asalkan agenda nak pungut undi kesian untuk PRU berhasil agaknya!.

Memang dari awal lagi rakyat dah tahu ini semua komplot pembangkang untuk tagih undi. Rancang macam-macam untuk memburukkan kerajaan. Semua ini agenda mereka supaya dapat colek undi sekerusi-dua masa PRU. Sudahlah “Bau Bangkai Anjing” ingat boleh tutup dengan kertas MOU ke. Bermula dengan Bersih, Hindraf dan berikutnya GMI semuanya rancangan keji korang. Tak perlu nak menuding jari pada sesiapa, ambil cermin dan cermin diri sendiri sebabnya korang semua yang menjadi dalang dan duri dalam daging.

Penahanan ini yang bersifat politik memberikan gambaran bahawa kerajaan seolah-olah sudah tidak mempunyai jalan lain untuk menyelesaikan permasalahan yang membabitkan kaum India, kata Ketua AMK Shamsul Iskandar Mat Akin.

Justeru, AMK yakin dan percaya akta zalim ISA digunakan untuk menutup kegagalan pimpinan kerajaan BN selama ini.

Dalam keadaan ada di antara mereka masih berada di dalam perbicaraan mahkamah, adalah lebih wajar mereka dibicarakan di mahkamah terbuka berbanding ditahan di bawah akta zalim ISA, katanya.

AMK mengulangi penegasan bahawa penggunaan ISA adalah jelas bertentangan dengan prinsip hak asasi manusia apabila penahanan tanpa perbicaraan dibenarkan berlaku.

Komen:

Apa yang nak bicarakan kalau dah terang-terang menjadi perosak bangsa dan negara. Terang-terang mereka tunjuk yang mereka sedikit pun tidak menyokong kerajaan Malaysia, jadi perlukah kerajaan kita bagi muka pada mereka. Memang dari mula dula lagi akta ISA ini perlu dilaksanakan supaya pada mereka yang belot, ada tempat untuk kita sedarkan mereka sedikit agar berpijak dibumi yang nyata. Lagi bagus dilucutkan sahaja kerakyatan mereka sebabnya kita pun dah muak nak mengaku yang mereka ini semua rakyat Malaysia. Kalau dah belot baik buang negara sahaja. Pergilah sokong British ke India. Kalau Gandhi ada ingat dia nak turun bantu ke tahanan ISA Hindraf ni. Entah-entah dia cakap pergi mamposlah korang sebabnya rakyat negaranya sendiri pun tak belot pada negara mereka sendiri!


Malah, adalah amat memalukan Malaysia setelah 50 tahun merdeka dan berbangga dengan amalan demokrasi masih lagi terjajah dengan akta drakonian yang ditentang secara mutlak oleh kesemua badan hak asasi manusia seluruh dunia, katanya.

Terdahulu akhbar versi internet hari ini melaporkan, beberapa pemimpin Hindraf telah ditahan tengah ini di ISA dan telah dibawa ke ibu pejabat polis Bukit Aman.

Mereka yang ditahan ialah Penasihat Undang-undangnya, P Uthayakumar; peguam M Manoharan, R Kenghadharan, V Ganabatirau dan setiausaha Hindraf, T Vasanthakumar.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengesahkan penahanan tersebut, mengikut Seksyen 8 (1), ISA.

2 comments:

anisahmaisarah said...

La..memang la Keadilan akan sokong HINDRAF ni sbb mereka sealiran dalam demonstrasi jalanan, mana mereka tahu tentang peraturan, perlembagaan dan undang-undang. Yang mereka tahu melalak tepi jalan dan baling sana-sini tanpa memikirkan hak orang awam yang lain. Tak tahulah macam mana org2 HINDRAF ni...tak sekolah kot, sama lah ngan KEADILAN dan golongan yang seangkatan dengannya, tak tahu langsung nak menghayati prinsip perjuangan yang sebenar. Paling bodoh apabila Keadilan yang menyokong perbuatan sia-sia HINDRAF tu...

ashraf haikal affendi said...

Fahamilah:
Rukun Negara adalah ideologi kebangsaan Malaysia.
Bahawasanya negara kita Malaysia mendukung cita-cita hendak:

* Mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya
* Memelihara cara hidup demokratik
* Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dapat dinikmati secara adil dan saksama
* Menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak
* Membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden

Maka kami rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

> Kepercayaan kepada Tuhan
> Kesetiaan kepada Raja dan Negara
> Keluhuran Perlembagaan
> Kedaulatan Undang-undang
> Kesopanan dan Kesusilaan