Monday, February 16, 2009

`Barulah Kita Kenal Siapa Kaca, Siapa Permata' - Sultan Selangor


Bak kata pepatah, ketika peristiwa sebegini berlaku, "barulah kita kenal siapa kaca siapa permata". Malah dapat juga kita menyelami jati diri pihak-pihak tertentu yang "marahkan nyamuk, kelambu dibakar" titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah mengulas pergolakan politik yang berlaku di negeri Perak dalam kenyataan akhbar khas.

Menurut baginda, kejahilan terhadap peruntukan undang-undang negeri dan persekutuan, ketaksuban terhadap pihak-pihak tertentu kehilangan pertimbangan ketika emosi terganggu, keangkuhan yang membutakan diri terhadap hak dan kuasa DYMM Paduka Seri Sultan Perak, kebiadapan sebagai anak watan negeri Perak dan warga negara Malaysia serta mudahnya golongan-golongan tertentu terpedaya dengan budaya `mob' amat memalukan.

Umum dapat memahami kenyataan akhbar yang dibuat oleh Sultan Selangor ini ditujukan kepada siapa?. Kebiadapan yang ditunjukkan oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Nizar Jamaluddin kepada Sultan Perak jelas menunjukkan Pakatan Pembangkang yang diketuai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sanggup berbuat apa sahaja termasuk menderhaka kepada Raja untuk kekal berkuasa.

Belum lagi memerintah negara, Pakatan Pembangkang yang diketuai oleh Anwar telah menunjukkan belangnya. Baru memerintah di empat negeri telah biadap, derhaka, angkuh, jahil ilmu dan kemaruk kuasa. Pas yang kononnya mahu membela Raja Melayu senyap sunyi tidak berkata apa-apa kerana takut Anwar murka.

Benteng terakhir orang-orang Melayu adalah Raja-Raja Melayu. Tetapi jika baru sahaja dapat sedikit kuasa, Raja dihina dan dicerca, bagaimana kalau Pakatan Pembangkang dapat memerintah negara?. Seperti titah Sultan Selangor `sekarang ini barulah kita kenal siapa kaca, dan siapa permata'.

17 comments:

yusof said...

Memang tidak patut kita menghina sesiapa, raja,sultan atau sesiapa pun. Tapi jika meletakkan raja dan sultan sebagai benteng terakhir orang Melayu, bererti meletakkan orang Melayu di tempat yang malang kerana tidak ada apa pun samada bentuk kehidupan atau sistem pentadbiran yang kekal di dunia ini. Contoh yang boleh di lehat semasa hidup kita ini, siapa sangka kerajaan mutlak raja Nepal boleh berakhir di zaman serba moden ini, tapi rakyatnya belum lenyap dari bumi ini dan satu tidak mustahil mereka boleh lebih berjaya dari kita.

yusof said...

Memang tidak patut kita menghina sesiapa, raja,sultan atau sesiapa pun. Tapi jika meletakkan raja dan sultan sebagai benteng terakhir orang Melayu, bererti meletakkan orang Melayu di tempat yang malang kerana tidak ada apa pun samada bentuk kehidupan atau sistem pentadbiran yang kekal di dunia ini. Contoh yang boleh di lehat semasa hidup kita ini, siapa sangka kerajaan mutlak raja Nepal boleh berakhir di zaman serba moden ini, tapi rakyatnya belum lenyap dari bumi ini dan satu tidak mustahil mereka boleh lebih berjaya dari kita.

yusof said...

Sultan benteng terakhir orang Melayu. Bayangkan orang Melayu di asak ke arah satu hujung tebing menghala ke satu jurang yang dalam dan yang melindungi orang Melayu dari jatuh ke dalam jurang itu adalah sultan, atau mungkin sultan berdiri dari asakan untuk melindungi orang Melayu di hujung tebing dari jatuh ke dalam satu jurang yang dalam, siapa yang akan jatuh dulu sehingga orang-orang Melayu dan sultan akan jatuh ke dalam jurang yang dalam ini?

AnakWatan said...

yusof dan mr ... sudahlah tu...

asyik cerca org BN aje ... macam org pakatan rebah kau tak ada buat salah...

macam maksum pulak....

sudahlah tu... kau pun dah tua ...

dari kau sibuk cerca org BN ... yg menampakkan kau nie terlebih sudu dari kuah...

apa kata kau ceritakan sikit ...

apa kebaikan yg dah dilakukan oleh pakatan rebah kau nie sejak menang PRU nie....

haaa ceritalah... kalau pakatan rebah kau tu bagus ...

kenapa tak berani atau... memang tak ada kebaikkan satu pun... hahahahha

AnakWatan said...

Pengakuan bekas penyokong Anwar aku ambik dari blog anwaribrahimblog
BETUL KE ???????
Pendedahan ikhlas daripada bekas pejuang PKR
CORETAN DRP ALMARHUM_ zemi
BISMILAHIRAHMANIRAHIM
ASALAMUALAIKUM WBT.
MEMANDANGKAN SAYA ADA MENERIMA PM DRP BEBERAPA SAHABAT YG MEMOHON SAYA MENYIARKAN CORETAN INI,MAKA SAYA POSTING SEMULA HARI INI.KPD WM DAN MOD SAYA BERHARAP ANDA DPT BERTINDAK DGN ADIL DAN SAKSAMA AGAR TIDAK DELETE ATAU LOCKED THREAD,SESUAI KEBEBASAN MEDIA YG SERING DIUAR-UAR SELAMA INI.
CORETAN INI SAYA PERNAH POST PD 30/6/08.DAN TELAH DISIARKAN LEBIH KURANG 8 JAM,SELEPAS ITU SUDAH DIDAPATI HILANG
1. PENYINGKIRAN DRP TKO
Untuk pengetahuan forumer semua,riwayat ze-mi di TKO telah pun berakhir pada 29/6/08 jam 7.40pm.Maka ze-mi telahpun bertukar menjadi almarhum ze-mi.Saya seperti dpat merasakan dlm 2-3 hari kebelakangan ini yg saya akan disingkirkan.Kemuncak kpd penyingkiran saya ini adalah berpunca drp asakan2 keras saya kpd anwar ibrahim semalam.
Sebelum drp ini juga sudah ada kedengaran drp forumer2 yg meminta saya disingkirkan atau diboikot,hinggakan ada org yg membuat undian bertanya setuju tak ze-mi disingkirkan.tapi saya tak tahu apakah keputusan undian tersebut,saya cuba mencari theread tersebut tetapi gagal.malah ada juga forumer yg menuduh saya adalah MOD TKO yg pro UMNO dan ada yg kata saya saudara mara atau sahabat handai MOD.
Di sini saya ingin tegaskan dan saya BERSUMPAH DGN NAMA ALLAH BAHAWASANYA SAYA INI BUKAN MOD,SEDARA MARA ATAU SAHABAT KPD MOD TKO.
Saya tak pernah mengenali mereka atau berhubung dgn mereka dgn cara lain selain drp di forum ini.Apapun “tahniah” diucapkan kpd WM kerana anda telah bertindak dgn “adil” dlm soal penyingkiran saya.Anda telah menunjukan 1 “contoh “ media yg adil dan saksama sebelum pakatan pembangkang mengambil alih pemerintahan Negara.
Nampaknya anda akan semakin “adil” drp media milik BN apabila memerintah negara kelak.Saya disingkirkan tanpa sebarang amaran.Tunjukan dimana silap saya.
Majikan hendak buang pekerja pun 2 kali amaran diberi.Sedangkan saya tidak pernah menerima apa2 amaran drp pihak admin.Jika anda berkata saya ni penabur fitnah,sila tunjukan kpd saya apa yg saya kata di forum ini yg tidak benar,kebanyakan apa yg saya kata adalah benar.Sebagai seorang muslim saya pun tahu bagaimana dosa fitnah ini.
Pada pendapat saya anda semua sukar hendak menerima hakikat apa yg saya kata ini kebanyakanya benar.
Kenapa banyak forumer lain yg pro pembangkang yg fitnah anda tak ambil tindakan,malah ada juga yg mengeluarkan kata2 hina,makian dan cacian kpd pemimpin2 negara tetapi tiada tindakan.INIKAH KEADILAN YG ANDA PERJUANGKAN SELAMA INI ?
Sepatutnya anda dahulu yg menunjukan contoh yg baik kpd BN.Tapi nampaknya anda pun bertindak sama seperti BN.Ini bermakna tiada beza anda dan BN.
Jika anda lihat kembali kpd theread dan posting saya selama ini,pernahkah saya menyentuh PAS,kalau ada pun sekitar 0.01% shj,theread saya selama ini hanya kpd PKR sahaja.
Kenapa saya bermusuh dgn PKR.Saya akan jelaskan di bawah ini.
2. SIAPA ZE-MI ?
Saya menetap di kawasan lubuk reformasi di Selangor sekitar tahun 1999-2004.Berusia 35 tahun.Kali pertama saya terlibat dlm politik ialah dgn menyertai parti keADILan,selepas melihat Anwar Ibrahim “diseksa” oleh pemerintah pd masa itu.
Saya berjuang bermatian-matian dan berhabisan-habisan utk menegakan Keadilan kpd Anwar.Saya hilang perniagaan pd masa itu kerana asyik sibuk berpolitik.Rumahtangga pun bergolak kerana politik.Walaupun sering dilarang oleh ahli keluarga jgn telibat dgn Anwar,tapi saya tolak ketepi semua nasihat itu demi Anwar Ibrahim.
Saya terlibat secara langsung dlm soal penubuhan keADILan di Bahagian Shah Alam.Saya dan Hj Shaharudin adalah org mencuci pejabat Keadilan Shah Alam pertama dulu di Seksyen 9.
Ketua bahagian pd masa itu Hj Azman Husin sebelum Ezam ambil alih.Antara rakan2 yg telibat sama dlm penubuhan di Bahagian Shah Alam dulu,adalah Hj Ardin Shah,Haris Bakar (sekarang s/usaha pkr slgr),pn Mahanum,pn Rodziah atau lebih dikenali kak ogy(sekarang exco selangor dan ADUN Bt 3) Suhaimi (sekarang Adun Sri Muda) dr Xavier (sekarang exco Selangor dan Adun Sri Andalas) Sd Johari (sekarang join UMNO bersama ezam) Nazmi (join UMNO bersama ezam) mr Rajoo (sekarang ahli majlis MPK) mr Lingam (tak tahu dimana sekarang) Zaidi (sekarang bekerja dgn YB Suhaimi dan kak ogy) Adnan Jamburi,Hanafi,Raja Komando atau lebih dikenali sbg ‘pak engku’ dan beberapa org lagi.
Kami semua ini bekerja all out masa PRU 1999 di mana Ezam menentang Datuk Salamon Selamat,keputusannya Salamon menang dgn majoriti 1440 undi drp 40000 undi dlm PRU sebelum itu.
Selepas tewas p/raya kami terus bekerja demi memastikan Keadilan ditegakkan di Malaysia.Saya pernah ditangkap beberapa kali dlm siri reformasi dulu.Antara lokap yg saya pernah masuk adalah Dang Wangi,Ipk KL,Travers,dan yg terakhir di Pandamaran semasa Perhimpunan 100 ribu rakyat di Jln Kebun.
Antara sahabat baik saya di lokap dulu adalah saudara Nasir Isa (reformis).Saya juga banyak terlibat mengatur program2 parti di sekitar Selangor dulu.Itu antara satu sebab saya mengenali ramai pemimpin2 Pas dan juga PKR.Drp mereka semua inilah saya dpt apa2 maklumat sekarang.
Khalid Ibrahim ni org baru je.Badan pun tak sempat belengas lagi,tapi nasib dia baik dpt jadi MB.Dulu kalau kami minta sumbangan utk parti (masa itu beliau masih dlm Guthrie) kedekut nak mampuihh mamat ni.
Pada masa saya sering masuk lokap itulah rumah tangga saya bergolak dan perniagaan saya rosak.Setiap kali masuk lokap nak keluar mesti dijamin nak guna 2-3 ribu.
Sampai satu tahap barang kemas isteri pulak digadai utk jaminan saya.Ada juga insan yg simpati yg menjalankan kutipan derma konon kononya utk nak jamin kami yg ditangkap ini,tetapi hasil kutipan derma ini lesap kpd mereka.
3. KENA TIPU DGN RAJA KAPOOR
Dan salah sorangnya adalah Raja Petra Kamarudin.Sebab itu sampai sekarang pun saya memang tak boleh lihat muka Petra ni.Saya dah sumpah dia 7 keturunan.Dia ni memang muka penipu,dia memang pandai cari duit utk diri dia guna nama parti.Dia memang sorang yg pandai ambil kesempatan.Sebab itu saya panggil dia ‘raja kapoor’,kerana dia byk kapoor duit.Duit deposit calon p/raya pun dia kapoor juga.
Hj Ramli seorang penderma minta dia kutip balik duit deposit calon slepas PRU,kemudian Hj Ramli suruh masukkan akaun PKR,tapi di’kapoor’kan oleh Petra juga.Sekarang Hj Ramli adalah ahli PAS,bukan PKR lagi.
Apa yg keluar drp mulut dan web Petra ni semuanya duit.Matlamat utama dia duit.Dulu dia buat ‘hikayat khairy’,sebelum siar dia minta seseorang jumpa Khairy minta duit,kalau tak bagi dia akan siarkan Hikayat Khairy.Tapi Khairy tetap tak bagi duit kpdnya,maka dia pun keluarkan cerita tersebut.Begitu juga dgn kes Altantuya.
Saya tak mahu lagilah nak cerita panjang pasal raja kapoor ni.Kalau anda nak percayakan dia terpulanglah.Dia lah salah seorang penyokong Kebebasan Antara Agama (IFC) dulu. Cek balik dia punya web pasal IFC.
4. TERLIBAT BANTU PKR
Saya juga selalu terlibat dlm beberapa p/kecil dulu drp 1999-2004.Antaranya yg pertama yg masih saya ingat adalah PRK Dun Sanggang Pahang yg mana MB Pahang keluar isyarat lucah semasa penamaan calon,kemudian parlimen Teluk Kemang NS,kemudian Dun Lunas di Kedah yg mana bekas adun dia mati ditembak dlm kereta,kemudian Dun Anak Bukit dan Parlimen Pendang (ustaz Fadzil Nor meninggal dunia),kemudian Dun Indera Kayangan Perlis dan juga p/raya Sarawak.
Saya masih ingat lagi di waktu awal keADILan ditubuh dulu, saya lah org yg sering berulang ke pejabat pertama keADILan di sebuah rumah seksyen 14 PJ utk mengambil borang2 ahli bagi diedarkan di seluruh Shah Alam.Pada masa itu s/usaha agung keADILan pertama adalah Anuar Tahir sering memuji saya “hang ni aktif lah cari ahli,baguih,baguih”,kerana saya lah org yg paling kerap datang ambil borang keahlian.
Sekarang Anuar Tahir dah masuk PAS,kenapa dia masuk PAS,anda fikirlah dan buat tafsiran sendiri,begitu juga dgn Saari Sungib org yg pernah masuk ISA ,pun masuk PAS juga.Buat tafsiran sendiri.
Saya rasa cukup lah sekadar ini mengenai siapa saya,kalau saya nak tulis lagi 4 page pun tak cukup.
Bukan nak eksyen pulak dgn apa yg saya dah lakukan,tapi sekadar buat pengetahuan anda semua,kerana ada yg sering bertanya siapa yang ni.Tentang jawatan2 yg pernah dipegang semasa dlm parti dulu tak perlulah saya nyatakan di sini.Utk pengetahuan semua bukan saya seorang ja yg banyak berkorban utk perjuangan Keadilan dulu,ramai juga kawan saya yg turut bekorban,ada yg bercerai berai rumahtangga,ada yg bankrapsi, ada yg rumah kena lelong,kereta kena tarik,nak makan pun takde duit,semuanya hanya 1 matlamat demi melihat Anwar diberi keadilan.
Tapi sayang Anwar menghampakan kami semua.

AnakWatan said...

5. KENAPA SAYA TINGGALKAN keADILan ?
Saya mula menjauhkan diri drp Keadilan pada 2003,kerana saya dah mula tahu siapa Anwar yg sebenar dan juga utk memperbaiki taraf kehidupan saya yg dah rosak teruk.Ada seseorang telah menunjukan bukti kpd saya siapa Anwar dan juga saya lihat satu rakaman video bagaimana Anwar menipu dia sakit belakang.Dia hanya berlakon sakit semasa hendak dibawa ke mahkamah atau ke hospital shj.
Semasa di dalam penjara dia sihat,malah boleh bermain ping pong lagi.Dan juga rakaman di HKL semasa dia dtg buat rawatan di sana,sewaktu dia hendak salin pakaian di HKL dia boleh berjalan seperti biasa,kemudian bila dah siap salin dia kembali atas kerusi roda,pura2 sakit.Tujuan beliau hanya satu pd waktu itu,agar beliau dapat pergi rawatan keluar negara dan dpt suaka politik di sana.
Ezam pun tertipu juga dlm hal ini,beriya iya aja si Ezam ni,usaha sana sini agar Anwar dpt rawtan di luar negara.Padahal Anwar menipu ja.Selepas keluar penjara pun beliau pergi ke Jerman,tak buat pembedahan pun,sekadar berehat di hospital ja.Siapa berani nafi perkara ini,saya cabar mereka nafi.Saya cabar Datuk Kamarul Bahrin,ahli Parlimen Teluk Kemang dedahkan perkara ini.
Walaupun saya dah menjauhkan diri drp Keadilan pada masa itu,tapi saya tetap berhubung dgn kawan2 yg masih dlm parti.Saya ada juga cuba menasihat mereka supaya menjauhkan diri drp parti,tetapi seperti biasa lah mereka melenting dan berkata kau nak keluar keluarlah jgn nak racun kami pulak.Maka saya pun biarkan mereka aja.Tiba p/raya 2004,saya tak terlibat langsung dlm PRU itu,walaupun ada kawan2 baik yg bertanding.
Anwar bebas Sept 2004,saya tak ambil peduli .Lansung saya tak meraikannya.
Tapi Tuhan itu Maha Kaya,pada 2006 apabila Ezam keluar parti maka ramai juga kawan2 saya ikut sama dan mereka dah mula sedar siapa Anwar,dan ada kawan yg berkata kpd saya “mie,nampaknya kau lebih awal cerdik drp kami”.
Saya nak maklumkan di sini Ezam keluar drp parti,bukan sebab lain,sebab utama ialah beliau dah tahu siapa Anwar,tetapi kerana tidak mahu mengaibkan org,maka dia guna alasan lain.
Satu contoh saya beritahu anda semua,Ezam pernah tinggal di penjara Kajang bersama Sukma di blok yg sama selama 3 bulan.Jadi anda fikirlah sendiri,Ezam ni bijak juga orgnya dlm soal siasat menyiasat.Tapi utk sementara waktu ezam lupakan dulu,apa yg beliau tahu drp Sukma,kerana simpati kpd Kak Wan dan juga cuba berusaha membebaskan Anwar.
Ini kerana pd pendapat beliau alang2 seluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.Pada masa itu ezam juga terfikir mungkin Anwar dah bertaubat dan berubah.Jadi apa salahnya beri peluang ke 2 kpd beliau.Tetapi sangkaan Ezam meleset,Ezam mula curiga kembali kpd Anwar,apabila dia nampak beberapa kes (tak perlu saya nyatakan di sini) hinggalah pada 1 hari Ezam jumpa Nalla dan bertanya nalla siapa Anwar yg sebenarnya.Dan Nalla berkata esok u dtg rumah saya bawa u punya Quran.
Maka Ezam pun ke rumah Nalla esok bersama Quran,dan beberapa soalan Ezam tanya kepada Nalla,dan sebelum menjawab soalan2 Ezam, Nalla terlebih dahulu ambil semua gambar anak isteri beliau letak di depan beliau.Dan Nalla berkata kalau beliau tipu anak isteri beliau akan mati.
Maaf ! saya tak boleh nyatakan apa soalan2 yg Ezam tanya kpd nalla.
Dan Nalla juga tunjukan kpd Ezam satu video.Dan selepas melangkah keluar drp rumah Nalla,Ezam dah bertekad dia akan tinggalkan Anwar.
Saya tahu saya akan hadapi masalah dgn Ezam dan kawan2 lain bila saya ceritakan perkara ini di sini,kerana Ezam dah berpegang pada prinsip dia tak akan aibkan Anwar dgn perkara ini.Tapi saya sedia tanggung risiko perkara ini,kerana saya pun tak tahan juga lihat Ezam dihina oleh anda semua.Hanya org2 sekiling yg rapat sahaja tahu perkara ini.
Cara anda semua menyerang Ezam seolah-olah takde sedikit jasa pun oleh Ezam terhadap Anwar dan PKR.Mungkin anda semua tertanya-tanya semasa Anwar jadi TPM, Ezam tak tahu ke perkara ini ?
Ya memang Ezam tak tahu,kerana beliau bertugas sbg S/usaha Politik kpd Menteri Kewangan.Ezam bertugas di MOF Jln Duta dan Anwar hanya ke sana seminggu sekali.Org yg sgt rapat dan tahu semua perkara ini adalah Azmin Ali kerana Azmin S/usaha Sulit TPM.
Ezam amat jarang bertemu Anwar dan jika bertemu pun lebih kpd perbincangan perkara2 politik shj.Dan ezam pun tak lama bertugas dgn anwar tak sampai 2 tahun pun.Selepas Anwar dipecat,Ezam pun turut sama dipecat.
Tahukah anda yg Azmin Ali tu bapak segala rasuah semasa Anwar TPM dulu.Setiap org yg nak buat temujanji dgn TPM mesti melalui Azmin dulu dan pasti ada “tol” yg harus dibayar.
Rumah Azmin Ali bernilai RM5 juta. Kekayaan yang dikutip semasa menjadi Setiausaha Sulit Anwar, Timbalan Perdana Menteri Malaysia.
Tahukah anda yg Azmin Ali itu adalah pemegang AP import kereta mewah jenama wald.Tahukah anda show room kereta mewah Azmin terletak di persimpangan Jln Sultan Ismail dan Dang Wangi sebelah Bank Pembangunan dekat traffic light.
Anwar bersama Shamsidar Taharin,isteri Azmin Ali. Bermula dari skandal isteri Azmin dan Anwar inilah jatuhnya Anwar sebagai TPM dan dipecat daripada UMNO. Banyak rahsia misteri antara Anwar dan Shamsidar seperti yang dipaparkan dalam foto di atas.
Tahukah anda Azmin Ali guna kuasa dia dan Anwar Ibrahim bagi seluruh projek papan tanda di KLIA kpd adik beliau Umi Hafilda,hinggakan takde ruang kpd kontraktor lain.
Tahukah anda berapa kekayaan Azmin,kekayaan beliau amat luar biasa.Utk perniagaan kereta wald, Azmin pasang proksi seorang tauke Cina.Tauke inilah yg sponsor Anwar beli rumah baru di Segambut berharga 2 juta dan kos ubahsuai pun 2 juta.
Cukuplah setakat ini dulu utk bab ini,5 pages pun tak cukup.
6. KES TERBARU ANWAR-SAIFUL.
Sebenarnya selepas keluar penjara saya dah tahu banyak kali Anwar dah lakukan perkara ini.Sebab itu saya tak terkejut dgn pengakuan Saiful ini.
Sebab itu saya sering berkata di forum ini,satu hari perkara yg sebenar akan terbongkar.Tapi anda semua maki saya.Takpe,saya terima seadanya makian anda.Ya memang betul kita tak boleh hukum dia sebab keputusan DNA belum keluar.Tetapi yg saya pelik kenapa Anwar guna jalan yg susah utk bersihkan nama beliau.
Kenapa beliau harus pergi dapatkan suaka di Kedutaan Turki ?.
Jalan yg terbaik adalah beliau datang ke balai polis beri keterangan secara sukarela,kemudian buat pula satu report polis kpd Saiful ini kerana cuba memfitnah beliau.Nak bagi sedap lagi,pergi mana2 masjid ajak sama beberapa org kepimpinan ulama PAS dan beliau bersumpah di sana.Barulah nampak gentle dan anda tak bersalah.
Beliau tak perlu guna alasan polis akan tangkap dan pukul beliau seperti dulu.Secara logiknya benda yg sama tak kan berulang lagi.Sekarang beliau guna pendekatan salahkan kerajaan ,Ketua Polis dan Peguam Negara.Jgn lari drp tajuk asal,jgn salahkan org lain.bersihkan nama anda dulu.
Dulu pun begitu juga anda alihkan perhatian rakyat dgn menyalah Tun Dr. Mahathir.Dia selalu menguar-uarkan kpd rakyat,’kalau takut dgn risikon jgn bicara pasal perjuangan’ dan ‘lawan tetap lawan’.Alih-alih dia pula yg pergi berlindung di Kedutaan Turki.Inikah pejuang sejati ?
Sekarang polis belum pun nak tangkapnya,tapi kenapa beliau takut dgn bayang2 sendiri edarkan sms kpd org ramai suruh berkumpul di Shah Alam kerana polis nak tangkap beliau .
Pd saya tindakan beliau itu adalah sekadar nak test market nak tengok berapa ramai rakyat akan turun sokong beliau, dan hasilnya tak berapa ramai pun. Beliau ingat ianya akan sama seperti 1998.Setelah melihat sokongan rakyat agak kurang maka beliau pun tak jadi turun drp hotel utk sidang media.
Setelah melihat sokongan rakyat agak lemah maka jalan terbaik ialah dapatkan suaka di Kedutaan Turki.Ada yg kata Anwar terima ancaman bunuh,karut semua tu,kalau org nak bunuh dia sebelum kes ni pun dah kena.
Pernahkah anda dengar cubaan bunuh terhadap beliau.Sebenarnya anwar takut utk ke penjara,kerana beliau pernah tinggal disana 6 tahun,dan beliau tahu keadaan di sana,sebab itu dia memilih utk berlindung di kedutaan.
Dan saya tak terkejut jika Anwar berjaya menyusup ke luar negara dgn cara haram. Ada yg kata konpirasi kerajaan.Adakah PM dan TPM ni takde otak nak piker,nak buat naya kat Anwar lagi,mereka dah kalah teruk PRU lepas,sokongan rakyat dah merosot dan jika mereka berbuat begini maka mereka sengaja mencari nahas utk hancurkan kerajaan mereka sendiri.
Begitu juga gambar Saiful di Pejabat TPM,gambar itu diambil semasa Saiful menjadi Timbalan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UNITEN dan beliau ke sana utk bertemu rakan beliau yg bekerja dgn TPM dan menjaga hal ehwal pendidikan tinggi,Saiful ke sana pasal urusan kerja.
Akhir kata kita sama2 tunggu dan lihat lah acara seterusnya.Nak cerita lagi 6 page pun tak cukup.
7. AKHIR KATA DRP ZE-MI
Saya rasa cukup setakat ini utk hari ini.Semoga anda semua ceria selalu,saya sayang sahabat semua.Tiada sedikit pun perasaan marah terhadap anda semua.Jika selama ini saya ada terkasar bahasa,atau kesilapan lain,maaf dipinta.Kpd MOD dan WM maafkan saya jika saya menyusahkan anda selama ini.
Semua yg baik itu datang drp Allah,yg buruk itu dtg drp saya.
BYE ! BYE !
SALAM PENUH KASIH SAYANG DAN IKHLAS DRP ZE-MI.
SEKIAN
ZE-MI (TKO)
EX ADNAN J 501 (KLPOS)-dulu ler.
Ze-MI

Mr. said...

cuba link ke laman web dibawah:

http://www.tranungkite.net/v8/gambar/01_sikap_umno.jpg

cuba download gambar terlebih dahulu, kemudian besarkan agar ternampak tulisan pd surat rasmi yg berwrna ptih diatas gmbar tersebut.

Apa pendapat Tan Sri WaZiRai, AnakWatan dan rakan2 yang lain?

Zul Ikhsan said...

Beza di antara Ezam dengan Anwar cukup jelas, Anwar konsisten dengan pendiriannya, ezam bagaimana, sekejap dalam Gerak, sekejap luar gerak, kemudian gerak ke umno, tandanya masa depan politknya dah tak bergerak. Dalam tahun 1999 semasa usha menubuhkan Parti Keadilan, di satu ceramah aku bertanya kepadanya, adakah saudara melihat penubuhan PK itu sebagai satu penswastaan umno dan dalam peswastan kalau ada tokey besar asal dalam umno tak dapat buy over saham dalam parti baru ini, katanya boleh masuk semula ke dalam parti lama, maka pemimpin ini adalah jenis hipokrit tak patut boleh di terima sebagai pemimpin. Inilah sekarang yang ditunjukan oleh Ezam

AnakWatan said...

insaflah pneyokong tegar pakatan rebah...

kau asyik cari salah org bila kau nak buat kerja...

2 kali lima aje... bodoh bin bangan kau orang nie...

melayu sama melayu gaduh cina keling dapat habuan...


kenapa mereka tak ada salah laku ke...

AnakWatan said...

apa kau sanggup lihat anwar murtadkan lebih ramai lagi org melayu...

kenapa kau tak sokong hadi awang... lagi bersih...

hahahah aku tau kau mensti tak akan jawab sebab kau sama kaki jubur macam anwar.. sebab tu kalau anjing mesti cari kawan anjing jugak

AnakWatan said...

ADUN PKR Pelabuhan Kelang, Badrul Hisham Abdullah juga pernah 'menghilangkan diri' kerana 'ditangkap basah' bersama wanita lain oleh isterinya sendiri .

V.Arumugam, Adun PKR Bukit Selambau yang juga exco kerajaan Kedah juga terpaksa meletak jawatan exco serta mengosongkan kerusi DUNnya apabila kegiatan seksnya dibongkar.

Anwar sendiri sebagai Ketua Penasihat PKR juga masih menanti kes liwatnya di mahkamah, apabila bekas pembantunya melaporkan bahawa dirinya diliwat oleh majikannya.

Inilah wajah sebenar PKR, penuh dengan penyelewengan dan skandal seks.

Seperti kata pepatah, guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari..

Ketidak hadiran Anwar dalam acara penting politik negara, bukan kali pertama. Dulu ketika penamaan calon Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu, Anwar juga tidak menghadirkan diri. Dia ghaib di Turki bersama dengan Erdogan untuk menyusun drama kononnya berlaku permusuhan antara Erdogan dan Simon Perez.

Drama disusun untuk menipu dunia Islam supaya menjadikan Turki sebagai model negara Islam yang boleh mengiktiraf Israel sebagai negara sah.


Anwar tidak mempedulikan soal rakyatnya di Permatang Pauh, tidak mempedulikan Raja-raja Melayu, hatta tidak menghormati Yang Dipertuan Agong, tidak mempedulikan Pakatan Rakyat, yang Anwar peduli HANYA menjaga hubungannya dengan Amerika Syarikat.

Penting sangatkah menjaga hubungan dengan Amerika hingga sanggup ketepikan sidang parlimen, PR dan masalah parti sendiri ?

Penting sangatkah menjaga hati Madeline Albright, si Yahudi tua yang sudah tidak bergigi ?

Jawabnya memang penting, kerana program US-Islamic World adalah anjuran Brookings Institution dan Saban Center for Middle East Policy yang dimonolopoli oleh Yahudi Kumpulan Demokrat.

Di belakang kedua-dua badan ini adalah Presiden Bill Clinton. Clinton pula adalah suami kepada Hillary, Setiausaha Negara Amerika sekarang ini.

Clinton juga merupakan god father kepada Barack Obama yang sama-sama dari parti Demokrat.

Apa pula kaitan dengan Madeline Albright ? Madeline AlBright adalah bekas Setiausaha Negara pada zaman Bill Clinton dan sekarang menjadi Pengerusi National Demokractic Institute (NDI) yang banyak membantu Anwar dan PKR di Malaysia.

Anwar bukan nampak Madeline Abright, tetapi Anwar nampak siapa di belakang Yahudi tua itu iaitu Barack Obama dan Hillary Clinton.

Mr. said...

"Isu Tanah Negeri Perak" Ulasan Dari Pejabat SUK Perak.

Sebenarnya dalam mesyuarat exco kerajaan PR Perak ini ada di hadiri oleh 3 orang pegawai kanan yang cukup berpengalaman sebagai Ex-Officio. Ini dibuat bagi membimbing serta menasihati semua ahli MMK supaya tidak buat keputusan yang berlanggaran atau bercanggah dengan setiap perundangan dan ketetapan negara dan negeri. Oleh yg demikian setiap keputusan yang dibuat adalah melalui proses yang menyeluruh dan merujuk kepada mereka.


Kedua ,Semua ketua jabatan teknikal negeri memberi komen dan input tentang setiap permohonan terutama hal ehwal tanah, perlombongan, pelaburan dsbnya. Mereka juga akan menasihati jemaah exco dalam membuat keputusan.

Ketiga, setiap kali sebelum bermesyuarat exco, semua kertas baru untuk kelulusan atau penolakan akan dipersembahkan kepada kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak atau Raja Muda , Raja Dr Nazrin Shah. Lagipun, setiap keputusan yang dibuat pada mesyuarat exco sebelumnya juga akan dibentang minitnya kepada DYMM Sultan.

Tohmahan mengenai "gadai tanah" kepada Cina atau seumpamanya tidak berasas sama sekali dan hanya menunjukan kurang hemah serta bijak dalam membuat dakwaan tersebut. Sekali gus memperkecilkan kewibawaan semua institusi kerajaan yang terlibat.

Untuk pengetahuan semua, saya ingin menyatakan sedikit maklumat yang mana puluhan ribu ekar tanah kerajaan serta tanah rizab Melayu yang di gadai dan dijual kepada kaum lain oleh kerajaan terdahulu sebagaimana UMNO menggadaikan Singapura, Pulau Pinang, Batu Putih, Sebahagian Pulau di Langkawi atau Pulau Pangkor Baru. Sebahagian tanah kerajaan dan rizab melayu yang melayang ketangan Cina akibat kecerdikan kerajaan terdahulu ialah:


22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK di Lekir, Manjung.

5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

12,000 ekar kepada semua petani cina di Coldstream , Bikam, Bidor Dan banyak lagi jumlah kecilan diseluruh negeri.

200 ekar tapak kilang simin Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!

Kerajaan PR berjaya menghentikan penggadaian tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial ditengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak Tengah pada pertengahan bulan Mac 2008, tarikh kerajaan PR ambil alih, oleh kerana tanah tersebut telah dijanjikan kepada towkay- towkay jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).

Sebenarnya penganugerahan hak milik selamanya kepada 102,000 lot kampong tersusun (kebanyakan melayu), 47,000 lot kampong baru (kebanyakan cina) dan sebilangan kecil kampong adat (orang asli), adalah janji PAS dalam manifesto PRU-12. Bukan janji DAP!.

DAP tiada manifesto ketika itu di Perak. Seandainya semua keluarga kampong baru (47,000) menerima anugerah hak milik selamanya, ianya hanya melibatkan sejumlah tanah tak lebih dari 3000 ekar . Ya! tak lebih tiga ribu ekar.

Oleh kerana tanah lot di kampong baru jauh lebih kecil saiznya. Kerajaan akan memperolehi tambahan revenue (oleh kerana kenaikan kadar premium tanah ) sejumlah RM330 juta.

Nilaian tanah akan menjadi RM1.6 billion dipasaran dan tanah tersebut boleh disandarkan ke bank komersial oleh tuan milik jika di tukar kepada hak milik selamanya.

Mereka boleh buat pinjaman dan membina rumah yang kekal dan cantik kerana tiada kebimbangan tanah mereka akan dirampas dimasa akan datang.

Ini cuma kampong baru, belum lagi kampong tersusun! Cuba bandingkan dengan jumlah keluasan tanah yang digadai oleh kerajaan dahulu.!

Kerajaan Perak tiada dapat apa-apa bahkan kerugian berjuta-juta dan putih biji mata kita orang melayu sebagaimana melihat "kecerdikan " pimpinan UMNO gadai Singapura, Penang dll.

sritribuana said...

Jangan guna otak di kepala lutut.Guna akal dikepala(atas).
Jangan menegakkan benang basah.999tahun sgt lama.Hanya orang-orang bodoh sahaja buat kerja bodoh.Kerana RM330 juta sanggup jual bangsa.MATA DUITAN.Ini lah gara-gara Si Kudung dapat cincin.Kera dapat bunga.Mr O Mr.Are Mr.loba-loba?
Jangan tiru UMNO!!macam budak-budak.Kalau tanya kenapa awak buat begini?Jangan jawab 'dia buat juga'.2 X 5 la tu.Kesian lah pada pengundi.Tukar pemimpin nak lihat perubahan.Tapi dapat 5 X 2.Pengundi nak Bygone dapat BENGGONGGGGGGGG!!!

yusof said...

Write with your mind. 999 tahun atau mungkin 9999 tahun tidak selama selama perjanjian di antara Raja Melayu dan Inggeris "selama ada matahari dan bulan" tempoh pajak Pulau Pinang dan tanah-tanah Melayu lain. Berapa lamakah selagi ada bulan dan matahari? Tapi Pulau Pinang sudan tidak di bawah pajakan Igggeris lagi. Tanya akauntan, pada mereka angka tidak membawa erti, kecuali angka itu sudah diperjelaskan dari semua sudut. Dalam 99 tahun pun macam-macam boleh berlaku, atau lepas 9 tahun kerajaan BN pun dah takda.

AnakWatan said...

yusof memang dah dari dulu bengong...
suka tegakkan benang yg basah...

tapi bagus juga ... boleh lah aku bertekak selalu dgn dia...

kalau semua pak hangguk pun susah...

kepada yusof... jubor kau lah yusof...

degil , jebet.... haaa pi la tala jubor kau kat anwar tu

sritribuana said...

yusof..Jangan kuat sangat.Orang putih buat camtu kita dah tak boleh ubah nak buat camne.Tapi kenapa pulak yang baki ni kita nak serah kat orang.Pertahankan lah.
Macam ni lah.Kalau orang putih minum arak satu dozen,takkan awak nk jawab saya minum satu gelas je...Are you mentally retarded?@ loco ke?Pergi jumpa pakar sakit jiwa.Jangan pulak pergi Jumpa DSAI.
AnakWatan!! Jangan risau..orang macam ni tak ramai.Nanti ok la tu lepas jumpa Dr. Kecuali sakit asal masa dalam telor lagi.

sritribuana said...

Yusof,mu belajar sampai tingkatan berapa? Tu la masa sekolah dulu orang lain belajar dalam kelas,kamu dok gigit getah pemadam.Habis sekolah orang lain dapat ilmu kamu nahi-nahi,elek-elek ilmu.

Baca ni.Tak faham tanya kawan yang dapat nombor satu kat sekolah dulu.Jangan tanya geng gigit pemadam pulak.

1. Kedudukan Melayu, Cina dan India sebelum merdeka?

Prof Khoo berpendapat, British tidak pernah berniat untuk 'pecah' dan 'perintah' (pada kajian beliaulah), tetapi penduduk Melayu, Cina dan India sebenarnya gemar memencil diri dan ingin mengamalkan perpecahan masing-masing (tidak bersatu). Akan tetapi, sebenarnya British lebih mengiktiraf Melayu sebagai warga asal Malaya. Kalaulah Cina atau India membuat salah, mereka akan dihantar pulang oleh British ke Negara China atau India, tetapi bila Melayu bersalah mereka hanya dibuang daerah, bukan dihantar ke Indon...

2. Melayu dianggap tuan di negara ini.

Ini adalah sebenarnya telah termaktub didalam perlembagaan. Sebab itu majlis Raja-raja terdiri hanya daripada orang-orang Melayu. Maka, Kaum Melayu sebenarnya telah 'dipertuan'kan oleh semua bangsa didalam Malaysia ini (seperti dalam kes Yang Dipertuan Agong). Maka, hak-hak istemewa Melayu tidak wajar disangsikan.

Yusof!,P.Ramlee kata "kecil-kecil tak nak mampus,dah besar menyusahkan orang je"