Thursday, February 5, 2009

Terima Hakikat Kerajaan Pakatan Pembangkang Telah Tumbang Di Perak

``Keputusan sama ada negeri ini (Perak) akan ditadbir di bawah kepimpinan baru atau menghadapi pilihan raya semula akan ditentukan oleh Sultan Perak,'' kata Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin.

Katanya, beliau akan akur apa sahaja keputusan Sultan Perak dan akan menerima apa juga ketetapan yang bakal dibuat oleh Seri Paduka Sultan.

Perkembangan terkini, Sultan Perak, Sultan Azlan Shah sudah membuat keputusan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tidak perlu dibubarkan dan Barisan Nasional (BN) yang memperolehi majoriti dengan kelebihan tiga kerusi akan membentuk kerajaan baru di negeri itu.

Seperti janji Mohamad Nizar, beliau akan akur dengan apa sahaja keputusan yang akan dibuat oleh Sultan Perak dan beliau perlu mengotakan janjinya itu. Sebagai seorang rakyat yang taat setia kepada Sultan, Mohamad Nizar dan rakan-rakannya yang lain perlu akur dan menerima keputusan yang telah dibuat.

Jangan membuat onar. Terimalah hakikat bahawa Kerajaan Pakatan Pembangkang telah tumbang di negeri Perak. Ini adalah demokrasi yang menjadi pegangan Mohamad Nizar sebelum ini.

18 comments:

AnakWatan said...

'Kerajaan masih sah, keputusan di tangan Tuanku' - Nizar

tapi kenapa tak letak jawatan...

kan menderhaka namanya tu...


ptuiiiii... cakap serupa keling pariah

dasar anjing ... pakatan tumbang nie...

cakap berbelit macam keling pariah...

sama macam anwar kaki jubor tu...


masa DUN BN melompat kau tak sibuk pun... bila kena batang hidung sendiri ... bukan main melatah...

terimalah kenyataan...

memang rakyat pilih kau tapi majoriti sekarang sapa pegang....
BN beb!!!!

kalau anwar penjubor tu nak beli wakil rakyat BN kau tak sibuk pun....

nampak sangat hati busuk kau nie pakatan tumbang....

sampai nak menderhaka pulak pada sultan.....


dah lah cina dan keling tak hormat sultan,,,, ini org melayu juga tak hormat sultan....

sia sia kau sembangyang tonggang tonggek.... tapi ada sifat org munafik

AnakWatan said...

Kita telah tahu bahawa Anwar telah melakukan propaganda yang amat memalukan apabila mendakwa 30 orang wakil rakyat BN akan melompat parti dan beliau akan menjadi PM selepas membentuk kerajaan pada 16 september. Tetapi beliau lupa, taktiknya itu akhirnya membuka mata wakil2 rakyatnya sendiri bahawa lompat parti itu tidak salah dari sudut perundangan (tidak gugur jawatan). Justeru, ramai wakil rakyat mereka sedang cuba mempraktikkan ajaran Anwar tersebut. 2 wakil PKR dan 1 DAP akhirnya telah membuktikannya di Perak, kini di negeri-negeri lain wakil rakyat PKR sedang mengintai peluang yang sama untuk berubah angin. Di Kedah jika wakil rakyat PKR dan DAP menyeberang ke BN sudah pasti nasib yang sama akan menimpa PR di sana. Oleh itu, berhati-hatilah wahai Syeikh Anwar, hati manusia ini senang berbalik-balik sebab itu dinamakan "Qalb" dalam bahasa Arab. Pepatah Arab mengatakan "Wa ma summiyya al-Qalbu illa li syiddati taqallub".
Diposting oleh Khairi Jalalluddin at 07:09 0 komentar

dhomirhahs said...

nampaknya doa orang-orang Pakatan Rakyat untuk tukar kerajaan telah termakbul , tahniah ..

Tahniah M.B ( bekas ) Nizar

Tahniah Penyokong P.R

AnakWatan said...

Itulah, kata orang, macam beruk dapat bunga, maklumlah parti yang tak pernah dapat menjadi kerajaan campuran di Perak. Macam Kaduk naik junjung, selagi apa yang mereka ada hak Melayu akan mereka gadaikan, kasi tanah kat bangsa asing. Yang hairannya semua diam saja bersetuju, ini lah gara-gara gila kuasa. Rakyat bukan buta, (Bute) bahasa Perak, Mereka menilai dan memerhatikan.

Mana pergi Anwar Ibrahim, semuanya tersekat , Road to PutraJaya tersekat di Tol Semanggol, bila sampai Tol Semanggul dari Ceruk Tok Kun barulah rakyat sedar bahawa mamat ini sebenarnya penipu, memang penipu Mamat ini, dia kalau menipu, mukanya selamba saja. Sama juga bila dia tidak mengaku apa yang dibuatnya. Muka selamba saja. Tuhan maha kaya tidak akan mengizinkan orang macam Anwar menzalimi bangsa kita dan mengadai maruah bangsa.

Kadang-kadang kita juga rasa hairan, mengapa manusia macam Anwar ini lahir di Malaysia, kenapa dia tak lahir di Afghanistan atau Ghaza mahupun Iraq, tentu dia dah di bedil oleh tentera Amerika mahu pun oleh Rejim Zionist. Rakyat di paksa berpolitik sepanjang masa kerana beliau sebenarnya tidak ada kerja lain dan mengidamkan kerusi Pak Lah. Sedangkan kita bergelut dengan krisi ekonomi, Anwar memaksa kita bergelut dengan politik.

Kepada penyokong kuat dan fanatik Anwar Ibrahim yang membaca tulisan ini, pesan kami, keluarlah dari kepompong Jumud anda sebelum anda berputih mata dan menelan air liur sahaja. UMNO masih relevan dan masih pemerentah di Malaysia. Tak payah nak kong kalikong lah dengan mereka.

Sekali lagi kepada jumud-jumud pembangkang, jika sayang kan tanah air, kembali lah kepada BN kerana Bn saja yang dapat menjamin masa depan anak bangsa, tapi kalau masih nak merapu juga, ha…join lah mantan PM yang kini suka sangat bercakap. Rasanya dia ni suka orang dengar apa yang mahu di cakapkan. Malangnya terlalu banyak sangat dia bercakap hingga orang dah mula bosan.

Petikan dari : Sharil Effendi KPMU.

yusof said...

Saudara Nizar seorang Malaysia luar biasa, dia tahu hakikat mengapa sanggup bertahan. Apa yang berlaku di Perak sekarang sedang diperhatikan oleh rakyat. Rakyat bukannya bodoh, adakah mereka ini pandai kerana membaca media dan propaganda UMNO? Perkara bodoh yang dibuat oleh Najib sekarang menjadikan Perak berhadapan dengan krisis perlembagaan. Apabila Sultan tertipu sehingga membuat keputusan di luar bidang kuasanya bererti Perlembagaan Perak menjadi ultra vires kepada semua pihak. UMNO telah berjaya mengheret Perak ke zaman gelap. UMNO bukan saja bacul untuk menghadapi pilihanraya baru, nak mencabar melalui undi tak percaya ke atas Nazar pun takda telur. Maka dia menggunakan Raja Melayu dan ini menyebabakan akhirnya semua orang hilang hormat kepada raja Melayu. Orang Melayu sudah ada tradisi untuk berhadapan dengan raja Melayu, "raja berdaulat raja disembah, raja hilangkan daulatnya sendiri terimalah sanggah. Akta Hasutan hanyalah ciptaan UMNO untuk kepentingan mereka sendiri. Kali terakhir orang Melayu bertindak demikian ialah Megat Bentan dan sekarang Megat Nizar yang akan menyaman seorang raja Melayu.

yusof said...

Perkara 16(6) Sistem Demokrasi dan Sistem Raja Berperlembagaan Malaysia, Sulatan atau Raja Melayu hanya ada kuasa melucutkan jawatan ahli Majlis Mesyuarat Negeri ( Exco ) yang merupakan sebuah institusi demokrasi yang terbentuk melalui pilihanraya, tapi tidak Menteri Besar. MB hanya boleh terlucut jawatannya bukan melalui arahan Raja Melayu dengan menghatar kerisnya atau titahnya, ini sudah berakhir apabila tertubuhnya sebuah negara Malaya yang kemudiannya menjadi Persekutuan Malaysia yang menerima pakai sistem Wesminister Demokrasi Berparlimen dan Raja Berpelembagaan dan dengan itu MB Perak yang dipilih selepas keputusan PRU12 hanya boleh terlucut jawatannya melalui pembuburan DUN, undi tak percaya dalam satu sidang DUN atau BM sendiri meletak jawatan secara sukarela bukan kerana setelah memerima titah dari seorang Raja Melayu yang pernah berbuat demikian 700 tahun yang lalu walau pun titah itu boleh membawa hukuman bunuh seluruh keluarga MB dan seluruh anggota kerajaannya. Ini zaman pasca sistem beraja mutlak, maka Ir Nizar bertindak berani mempertahankan hak rakyat yang memilihnya. Biar rakyat yang menentukanya. Masihkah ada saki-baki manusia durjana seperti yang pernah berlaku di dalam sejarah Melayu dulu yang menghasut Raja Melayu untuk menggunakan kuasa mutlaknya hingga seorang Raja Melayu yang berpendidikan tinggi pun boleh hilang pegangannya. Media BN pula memutar belit fakta. Maka inilah hakikat sebenar di belakang krisis pembentukan kerajaan negeri Perak.

AnakWatan said...

sial kau YUSOF....


sapa pakatan sial kau tu ada majoriti ke kat dewan rakyat lagi....


kau yang tak paham.....

sial macam anwar penjubur tu jugak...

doa kau supaya kerajaan bertukar dah termakbul kenapa tak terima....

kalu sial memang sial jugak...

AnakWatan said...

yg mulakan isu lompat parti kan anwar sial kaki jubor tu...

bila taktik kau makan diri mula nak salahkan org BN pulak....

kau memang orang tua bebal alias bengap... cuba kau buat kira kira macam dulu ...

28 + 4 bebas sokong BN= BN Majoriti=BN Berkuasa.....

jgn nak putar belit cerita macam keling pariah....

anak haram agaknya kau nie... tak tau undang2

ingat si kapal sink tau undang2 boleh la nak cabar konon... weiii belajarlah kira kira yg mudah tu...

anwar penjubur tu dulu bukan main beriya2 nak rasuah org BN ... kenapa kau tak sibuk...

bila kena batang hidung sendiri mula melatah... cakap demokrasilah... undang-undanglah...

masa nak melobi org BN dulu kau ada pikir pasal undang undang ke.,,

sial orang tua pariah penjubur nie

WaZiRai said...

Saudara Yusof, kalau saudara tidak tahu soal perlembagaan dan undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak lebih baik saudara jangan bercakap soal ini kerana menampakkan kebodohan saudara sendiri.

Perkara 16(6)Sultan bukan sahaja ada kuasa untuk melucutkan jawatan ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) malah jawatan Menteri Besar setelah Sultan berpuas hati Menteri Besar hilang majoriti untuk mentadbir kerajaan negeri.

Sebagai Raja Berpelembagaan, Sultan yang melantik Nizar sebagai MB dan apakah Sultan tidak ada kuasa untuk melucutkan jawatan Nizar?

Walau pun saudara penyokong fanatik Pakatan Rakyat tetapi bukalah minda dan terimalah kenyataan bahawa kerajaan PR Perak pimpinan Nizar telah hilang majoriti dalam DUN.

Kalau BN boleh menerima kekalahan di Perak mengapa PR tidak boleh? Apakah PR dibentuk untuk tidak boleh menerima kekalahan?

AnakWatan said...

YUSOF dan semua ahli Pakatan Rebah nie... memang bebal sebebalbebalnya... mcm org gila talak....

budak kecik pun ketawa tengok kau orang yg tak tau kira metematik yg mudah nie...

ini bukan isu melompat parti ....
tak dak sapa melompat.... pun
apa yg tak kena.... semua sah....

depa calon bebas sokong BN... apa salahnya...

majoriti kau dah kurang ... secara automatik la BN berkuasa...

kenapa masa ADUN BN melompat dulu kau tak kecoh cakap pasal undang undang... diam aje...

aku dah cakap dulu kan "Kalau niat tak baik INSYAALLAH tak akan menjadi punya"....

yusof said...

Sila betulkan angka, buat masa ini PR dan BN hanya seri dengan 28 lawan 28, yang 3 lagi itu hanya menyatakan sokongan mereka di istana Sultan Perak, bukannya di dalam rumah demokrasi Dewan Udangan Negeri. Belum pasti lagi mereka bertiga ini akan menyebelahi BN apabila ada tuntutan undi tidak percaya ke atas MB yang dipilih oleh rakyat selepas pilihanraya Mac lalu. Lain kali sila baca dokumen asal Perlembagaan dan Undang-Undang bukannya amalan yang di lakukan oleh UMNO. Undang-Undang tidak menyatakan Raja Melayu melantik PM atau MB, tuanku hanya merestui sesiapa yang terpilih. Memang teknik dapatkan kuasa melalui lompat parti digunakan oleh PR untuk merubah kerajaan, tapi apabila sudah mendapatkan nya, PR akan melalui proses demokrasi dan undang-undang untuk menubuhkan kerajaan. Seandainya PR berada di dalam situasi sekarang dengan 28 + 3 bebas yang menyebelahi PR, mungkin ADUN PR juga akan menemui Sultan bersama dengan 3 bebas ini, tapi PR tidak akan berkata kepada Sultan- "Ampun tuanku beribu ampun, tuanku sebagi raja yang disembah mesti menggunakan kuasa mutlak untuk melantik kami menubuhkan kerajaan dan selepas itu tiada siapa boleh mempertikaikannya", tidak sekali PR demi untuk mendapatkan kuasa dengan menggunakan cara di luar demokrasi ini. ADUN PR akan memperolehi perkenan Sultan untuk mengadakan satu mesyuarat DUN dan disitulah PR akan beradu politik untuk membuktikan siapa yang mendapat majoriti lebih. Selepas itu barulah DUN PR mengadap semula Sultan untuk mengemukan calon MB untuk direstui Sultan sebagai seorang Menteri Besar Perak. Selepas itu barulah rasminya penubuhan sebuah kerajaan negeri dengan proses-proses berikutnya. Saya bukan fanatik PR, fanatik saya adalah untuk mempertahankan prinsip demokrasi. Inilah putaran sebenar proses penubuhan sebuah kerajaan yang menghormati prinsip demokrasi dan raja berperlembagaan dan walau pun akan berlaku perubahan kerajaan lebih dari 10 kali pun, ia mesti mesti melalui putaran ini untuk mendapat iktiraf dari semua orang di Malaysia baik pun masyarakat antarabangsa. Maka cara Najib menunbangkan kerajaan PR melalui lompat parti memang tidak mengherankan dan tidak menyalahi undang-undang, orang akan terus menyoalkan tentang BN menubuhkan kerajaan menurut kaedah primitif dan selagi itulah kesasihan kerajaan BN Perak ini akan terus dipertikaikan oleh pihak lain pada ketika ini dan sampai bila-bila. Mahathir merampas kuasa selepas UMNO diharamkan dulu pun dengan cara di luar demokrasi dan sekarang Najib cuba menirunya. Operasi lalang tidak dapat dibuat untuk menutup suara rakyat. Tapi persekitaran politik sudah berubah dan keadaan politk yang tidak stabil di Perak akan berterusan selagi satu piliharaya yang baru tidak diadakan.

yusof said...

Sila betulkan angka, buat masa ini PR dan BN hanya seri dengan 28 lawan 28, yang 3 lagi itu hanya menyatakan sokongan mereka di istana Sultan Perak, bukannya di dalam rumah demokrasi Dewan Udangan Negeri. Belum pasti lagi mereka bertiga ini akan menyebelahi BN apabila ada tuntutan undi tidak percaya ke atas MB yang dipilih oleh rakyat selepas pilihanraya Mac lalu. Lain kali sila baca dokumen asal Perlembagaan dan Undang-Undang bukannya amalan yang di lakukan oleh UMNO. Undang-Undang tidak menyatakan Raja Melayu melantik PM atau MB, tuanku hanya merestui sesiapa yang terpilih. Memang teknik dapatkan kuasa melalui lompat parti digunakan oleh PR untuk merubah kerajaan, tapi apabila sudah mendapatkan nya, PR akan melalui proses demokrasi dan undang-undang untuk menubuhkan kerajaan. Seandainya PR berada di dalam situasi sekarang dengan 28 + 3 bebas yang menyebelahi PR, mungkin ADUN PR juga akan menemui Sultan bersama dengan 3 bebas ini, tapi PR tidak akan berkata kepada Sultan- "Ampun tuanku beribu ampun, tuanku sebagi raja yang disembah mesti menggunakan kuasa mutlak untuk melantik kami menubuhkan kerajaan dan selepas itu tiada siapa boleh mempertikaikannya", tidak sekali PR demi untuk mendapatkan kuasa dengan menggunakan cara di luar demokrasi ini. ADUN PR akan memperolehi perkenan Sultan untuk mengadakan satu mesyuarat DUN dan disitulah PR akan beradu politik untuk membuktikan siapa yang mendapat majoriti lebih. Selepas itu barulah DUN PR mengadap semula Sultan untuk mengemukan calon MB untuk direstui Sultan sebagai seorang Menteri Besar Perak. Selepas itu barulah rasminya penubuhan sebuah kerajaan negeri dengan proses-proses berikutnya. Saya bukan fanatik PR, fanatik saya adalah untuk mempertahankan prinsip demokrasi. Inilah putaran sebenar proses penubuhan sebuah kerajaan yang menghormati prinsip demokrasi dan raja berperlembagaan dan walau pun akan berlaku perubahan kerajaan lebih dari 10 kali pun, ia mesti mesti melalui putaran ini untuk mendapat iktiraf dari semua orang di Malaysia baik pun masyarakat antarabangsa. Maka cara Najib menunbangkan kerajaan PR melalui lompat parti memang tidak mengherankan dan tidak menyalahi undang-undang, orang akan terus menyoalkan tentang BN menubuhkan kerajaan menurut kaedah primitif dan selagi itulah kesasihan kerajaan BN Perak ini akan terus dipertikaikan oleh pihak lain pada ketika ini dan sampai bila-bila. Mahathir merampas kuasa selepas UMNO diharamkan dulu pun dengan cara di luar demokrasi dan sekarang Najib cuba menirunya. Operasi lalang tidak dapat dibuat untuk menutup suara rakyat. Tapi persekitaran politik sudah berubah dan keadaan politk yang tidak stabil di Perak akan berterusan selagi satu piliharaya yang baru tidak diadakan.

Mohd said...

Haaa nak sangat main lompat2 kan.
Suke sangat nak suruh org lompat sana sini kan.
Dari tahun lepas dok sebok2 suh org lompat kan.
Skang nie org dah lompat.. sudah lah. ape lagi tak puas hati?

Sendiri punya Game terkene batang hidung sendiri.

Bila tak puas hati bawak, buat perhimpunan pi gaduh ngan polis.
Buat huru hara sana sini. Mana keamanan negara kita kalau mcm ni? kalau asyik nak berpolitik? Sampai kan kete Sultan pun kene blok.. isk isk isk. Kurang Hajar Tahap Melampau Langsung tidak menghormati Kuasa DIraja.

8 march dah lama berakhir, sudah2 la tuh berpolitik nak tarik sana tarik sini, lompat sana sini. tipu sana sini. Sudah2 lah tuh. kalau asyik nak politik kalau asyik nak gila kuasa bila nyaa nak buat kerja? Rakyat tetap kene carik makan, pk diri keluarga dan masa depan?

BUkan paklah atau anwar yg nak kasik rakyat makan. Rezki semua kami cari sendiri. Tapi kalau pemimpin tak adakan peluang meningkatkan peluang perniagaan, pembangunan ekonomi serta insan mcm mana rakyat dan negara nak maju?

Kalau asyik nak politik, kalau asyik nak undi, kalau asyik nak mandat. Mandat yg dah diberikan pun tatau jaga. Lepas tuh buat perhimunan resakser, lepas nih rusuhan, tak puas hati lagi buat mcm dulu kumpul ramai2 kat masjid negara mintak simpati.

BN dulu kalah 5 negeri takder pun buat perhimpunan? takde pun buat rusuhan? tapi kenapa PR suke benar mencipta rusuhan? menganggu ketenteraman org awam? Saya pun rakyat juga, saya pun ada hak juga untuk meminta semua keganasan dihentikan. Aku pun rakyat MALAYSIA juga. Saya tidak suka semua perkembangan ini. Nak lawan.. lawan di arena politik.

PR perak mula2 kata, Kerajaan mereka kukuh, tak kukuh pun.
mula2 jatuh mintak perkenan Sultan, Lepas tuh kata semuanya terpulang pada keputusan sultan, namun kini SUltan dah bagi keputusan. mereka Lawan pulak lagi.. ape punye jenis manusia kau org nih ha? Cakap tak pernahnya btol.

Semenjak kemunculan DSAI, ramai org telah mula kurang hajar terhapdap pemimpin serta undang2. Mereka buat secara suka hati mereka. Kalau dikutkan dari dulu pada PR polis salah, lawyer salah, hakim salah, menteri salah, ACA salah, EC salah, skang ni SUltan pun salah, dan mereka saje lah yg betol. (Mcm perangai yahudi buat sesuka hati, kekecohan sana sini tapi tuding jari kat org lain)

DSAI selalu berkata dalam ceramahnya, “Insyallah with gods willing mereka akan tubuh kerajaan baru” Namun kini Alhamdulillah dengan keizinan Ilahi semua ini telah berlaku. Apakah ini takdir, qada’ n qadar ketentuan ilahi.
Dan apakah ini spt ape yg mereka selalu katakan, kebenaran akan terbukti jua akhirnya. Marilah kita ambil iktibar dan memanfaat kan perkembangan yg positif ini ke arah pembangunan ummah dan negara

Namun ape yg boleh diperkatakan dengan senario ini oleh PR
YG DIKEJAR TAK DAPAT, YG DIKENDONG BERCICIRAN

P/s: Dulu DSAI nak merampas kerajaan dengan MP lompat takde sape pun cakap ape2. skang nih baru lah nak melatah bukan2.

oi sudah2 la politik tuh, bila mau buat kerja? Kami Rakyat Mau Cari Makan Utk diri keluar masyarakat dan masa depan. dengan ucapan main la lompat2 lagi.

AKir kata Tahniah, harapan PKR nak tubuh kerajaan baru termakbul jugak akhirnya.

yusof said...

Taniah kepada orang Perak kerana kaya dengan kerajaan-kerajaan, dua buah kerajaan dan dua orang MB.

AnakWatan said...

yusof baca dan hayatilah komen saudara MOHD tu....

jgn asyik putar belit sana sini nak tegakkan benang yg basah...

Pakatan Rakyat nie aku nak tanya YUSOF adakah pakatan kau nie berdaftar....

kalau belum namanye pakatan haramlah... kau tak perasan ke...

kalau ikut undang undang memang tak sah... kau punya pakatan pun cuma cakap aje buat pakatan tak ada black n white.. kenapa kau suruh org terima

bila 3 adun bebas kata sokongan pada BN kau kata tak sah lagi... ptuiii...

bagus kau nie YUSOF dan org pkr nie di beri mandi air kencing... bengong...

bodoh tak boleh di ajar...
sombong menyusahkan orang...

yusof said...

Beginilah dengan ayat yang mudah, pembentukan sebuah kerajaan oleh BN boleh dikatakan tidak melalui kaeadah 100% benar, di antara yang benar dan tidak benar itu, tentulah ada satu ruang untuk semua orang mempertikaikannya. Perkara ini akan dipertikaikan di makamah dalam masa terdekat. Di makamah nanti pihak PR yang mewakili kerajaan yang terbentuk selepas pilihanraya Mac lalu akan mempertikaikan kerajaan yang dibentuk oleh BN ini tidak benar. Jadi terpulang kepada makamah menentukannya. Semenatara itu di Perak ada dua kerajaan, satu kerajaan yang dililih oleh rakyat sejak 8 Mac lalu, dan satu lagi kerajaan diRaja di negara beraja. Nampaknya Raja-raja Melayu di negeri lain tentu merasa ingin mempunyai kuasa seperti itu juga. Kerajaan dipilih oleh rakyat boleh dikritik, dihammun di dalam rumah demokrasi, kerajaan dipilih raja hanya boleh dikritik oleh kerabat mereka sendiri. Jika Nizar dianggap derhaka oleh kerajaan diraja ini harus juga dihukum menurut makamah diraja dikelilingi oleh Bendahara, Pegawai Istana dan Hulubalang-Hulubalang dan sekira sultan berkata Nizar telah derhaka, maka hukumnya sula dan rumahnya mesti di terbalikkan dari muka tanah dan tapak tanah di buang ke laut. Mengapa UMNO yang menguasai dewan perundangan tahun 1955 dulu tidak menuntut British mengembalikan semula kuasa empayar kesultanan Melayu keadaan status sebelum tercetusnya peperangan di antara Melaka dan Portugis, kecuali ada undang di sebalik batu? Tapi sekarang ini sudaha terlambat, maka lihat saja kerajaan diRaja ini kebal atau tidak bila berada di makamah rakyat.

anonymous said...
This comment has been removed by the author.
anonymous said...

sudah2 la tu..igt apa yang sdr MOHD katakan tu btl.nk berhujah apanya klo asyik berpolitik jer,ekonomi tgh gawat skrg pun nk gaduh2..patutnya sama2 cr jln nak mengatasi masalah dan beri sumbangan untuk kepentingan negara.ini tidak,tau nak sebar fitnah,tuding jari kat pihak kerajaan.belajarlah untuk bersyukur dan cari peluang untuk memajukan diri.ni asyik menimbulkan syak wasangka dan huru hara,membuatkan negara jd kurang selamat untuk kita.ambillah iktibar dr negara2 yang susah nak dapat keamanan,tak mcm negara kita Malaysia ni.kita masih boleh hidup cari makan dengan aman.cuma rakyatnya yang sstghnya dah lupa untuk menghargainya..

"jgn fikirkan apa yang negara sumbangkan kepada anda tetapi fikirkan apa sumbangan anda tehadap negara"

renung2kanlah..