Wednesday, February 11, 2009

Jangan Beri Alasan Ditawar RM5 juta, Diugut & Kereta Disimbah Cat


Seminggu selepas penduduk menyerah memorandum kepada Tuanku Sultan Kedah mengadu perangai buruk ADUN mereka yang tidak bermoral bersekedudukan sehingga melahirkan seorang anak luar nikah, ADUN Bukit Selambau V. Arumugam meletakkan jawatan Exco dan ADUN.

Pada mulanya Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Razak mahu `coverline' tetapi `bangkai gajah mana boleh ditutup dengan daun pisang'. Maka seperti biasalah BN dijadikan `kambing hitam' kononnya membuat ugutan, mahu membeli Arumugam sebanyak RM5 juta dan paling mengelikan hati kereta bekas ADUN Bukit Selambau ini disimbah cat.

Tetapi pengundi di Bukit Selambau tahu mengapa Arumugam meletakkan jawatan secara tiba-tiba. Bukan kerana wang 5 Juta, bukan kerana diugut dan bukan kerana kereta disimbah cat tetapi kerana memorandum yang dihantar oleh mereka yang menimbulkan kemurkaan Tuanku Sultan.

Ustaz Azizan tidak perlulah mencipta alasan untuk menutup pekung kerajaan pimpinannya. Kalau buruk katakan buruk. Sebagai pemimpin Pas yang memperjuangkan Islam sebagai addin tak baik Ustaz Azizan berbohong dan menjadikan pihak lain sebagai `kambing hitam' untuk menutup kelemahan pentadbirannya.

Rakyat hari ini bijak menilai. Mana yang baik, mana yang buruk. Sekali lagi pengundi di Bukit Selambau akan memilih wakil rakyat mereka yang baru dalam pilihanraya kecil. Sudah tentu kali ini mereka akan membuat perubahan memilih calon yang benar-benar bersih dan bermoral serta tidak mahu pisang berbuah dua kali.

16 comments:

AnakWatan said...

nama pun keling...

kan org tua2 dah cakap kalau jumpa ular dgn keling ... bunuh keling dulu

sebab tu keling banyak jadi lawyer ... sebab depa memang loyar buruk...

tau menjawab ... aje

buat keje tak tau...

yusof pun suku sakat keling nie jugak...

cerita itu cerita ini apa kau dapat yusof...

org boleh pikir laa...

selama BN memerintah ... aman..

sapa yg suruh rakyat buat tunjuk perasaan... berarak sana sini...

pak jubor tu jugak...

sebab apa ...

sebab tak dapat apa yg diidamkan...

dulu pun sama jugak....

lepas Dr M bawak masuk UMNO... senyap...

UMNOlah parti paling suci... sampai PAS pun dihentam habis habisan...

bila dah kena buang... UMNOlah parti paling hina...

deeiii apa punya org la ini... serupa keling jugak...

Mr. said...

ANAKWATAN... JANGAN SALAH NILAI

Meninggalkan sesebuah parti politik dan memasuki parti politik yang lain bukan satu yang aneh. Ini adalah sebahagian dari amalan hak kebebasan untuk memilih. Menukar parti ini bukan hanya berlaku di Malaysia. Dimana-mana saja kita akan mendengar atau membaca ada orang politik, ada ahli parlimen atau menteri yang berubah parti.

Biasanya seseorang akan meninggalkan parti atau memasuki ke dalam parti politik yang lain kerana tidak bersetuju dengan dasar yang dibawa oleh partinya. Dia tidak ingin lagi menjadi ahli atau tidak mahu menjadi wakil rakyat parti itu.

Parlimen British adalah tuang dan acuan parlimen kita. Justeru untuk sesama mendewasakan politik kita maka saya akan memberi contoh dari Parlimen British. Negara Mat Saleh inilah yang telah mewujudkan kosep Parlimen, konsep Raja Berpelembagaan dan konsep lembaga Dewan Rakyat dan Dewan Negara yang kita ikuti semenjak tahun 1957 hingga ke hari ini.

Pada tahun 2003 George Galloway telah dibuang dari Parti Buruh Britain kerana tidak bersetuju dengan dasar Tony Blair yang bersekongkol dengan George Bush untuk melancarkan perang ke atas Iraq. Galloway menubuhkan parti baru untuk bertanding kembali dan dia menang. Pada Disember 2005 YB George Galloway pernah datang ke seminar Anti Zionis di Kuala Lumpur sebagai ahli parlimen Britain.

Ertinya susuk yang bernama George Galloway ini berperinsip. Dia mengambil sikap anti-perang dan menyokong perjuangan adil rakyat Arab. Dia meninggalkan parti politiknya kerana prinsip anti-perang. Susuk ini beralih parti bukan kerana duit, ringgit atau dinar. Dia meninggalkan parti politik kerana dasar yang tidak dipersetujui.

Ini amat jauh berbeza dari apa yang kita lihat sedang dan akan berlaku dalam negara kita.

Jangan salah faham dan jangan salah nilai. Meninggalkan Barisan Nasional dan masuk ke dalam Pakatan Rakyat TIDAK sama dengan keluar dari Pakatan Rakyat untuk memasuki atau mencampuri Barisan Nasional. Dua pekara yang dilihat serupa tetapi TIDAK sama. Ada perbezaan yang amat ketara seperti petai dengan kerayong.

Tidak boleh disamakan perjuangan Yasser Arafat mengangkat senjata dengan Monshe Dayan yang juga mengangkat senjata. Tidak boleh di samakan Che Geuvera yang meninggalkan Cuba dengan Thaksin yang meninggalkan Thailand. Tidak boleh di samakan Nelson Mandela yang di penjara dengan Razak Baginda yang juga di penjara.

Ada nilai salah dan ada nilai benar di sini. Yang salah tetap salah dan yang benar tetap benar. Kebenaran tetap benar bukan bersangkut paut dengan pandangan majoriti atau pandangan minoriti.

Pada satu ketika dahulu majoriti menganggap dunia ini leper. Pasa satu ketika dahulu majoriti menganggap matahari berpusing mengelilingi bumi. Garam di mana-mana pun di letakan tetap masin. Air tetap H2O – dua molikul hydrogen dan satu molikul oxygen – walau pun ditemui di bintang Marikh. Kebenaran terus wujud sama ada ditenggelami oleh majoriti atau di tengelami oleh minoriti

Meninggalkan kejahatan dan kemungkaran adalah betul walau pun kejahatan dan kemungkaran itu masih di miliki dan di sanjung majoriti. Yang zalim tetap zalim walau pun di dondang sayangi oleh majoriti. Yang jahat tetapt jahat. Yang menipu tetap menipu walau pun mereka di baluti oleh kuasa.

Apabila Yaseer Arafat bangun melawan tentera Isreal, kita tidak boleh disamakan dengan Ehud Barack menyerang gerila Palestin. Satu berjuang untuk menghapuskan kezaliman dan menegakkan kebenaran. Dan yang satu lagi menyerang untuk meneruskan kemungkaran dan kezaliman.

Justeru jika ada ahli Gerombolan atau wakil rakyat United Malays National Organisation yang meninggalkan gerombolan mereka dan memasuki Pakatan Rakyat, kita anggap langkah ini adalah satu tindakan yang revolusiner. Mereka meninggalkan kejahatan dan menerima kebenaran. Ini satu tindakan yang di hormati.

Tindakan ahli atau wakil rakyat United Malays National Organistion ini sama seperti tindakan warga Isreal yang lari dari Tal Aviv datang ke Gaza untuk mempertahankan hak rakyat Palestin.

Justeru, kita semua wajib menggalakan dan membantu ahli-ahli gerombolan United Malays National Organisation dan para sekutu dari Barisan Nasional untuk meninggalkan gerombolan mereka dan datang memasuki Pakatan Rakyat. Ini samalah seperti Hamas, Fatah atau Hisbullah yang mengalakkan warga-warga Isreal meninggalkan fahaman Zionis mereka dan datang membantu perjuangan adil rakyat Palestin.

Adalah tidak salah jika kita lari dari kegelapan dan kejahilan untuk datang mencari cahaya keilmuan. Justeru, jika ada ahli-ahli gerombolan United Malays National Organisation yang berbuat demikian maka mereka dianggap berperinsip dalam perjuangan.

Lihat bagaimana sambutan dan sentimen rakyat apabila seorang wakil rakyat gerombolan United Malays National Organisation masuk ke dalam Pakatan Rakyat. Seluruh rakyat Malaysia mengalu-alukan. Lihat pula sepuluh hari kemudian apabila tiga orang wakil rakyat Pakatan Rakyat pergi mencampuri ( hanya mencampuri ) bukan menjadi ahli – mereka semua di kutuk dan di maki hamun.

Lihat betapa jauh bezanya sentimen orang ramai. Ini samalah seperti seorang warga Arab Palestin yang membelot membantu regim Zionis di Tel Aviv. Sumpah seranah tidak akan putus-putus.

Perhatikan pula, ketika wakil rakyat dari Gerombolan datang ke saf Pakatan Rakyat – susuk ini tidak di culik. Tidak di kurung. Tidak ditawarkan harta , dolar, ringgit dan dinar. Tidak ada apa-apa yang dijanjikan kecuali untuk menerima dasar Pakatan Rakyat. Dan menerima konsep Ketuanan Rakyat.

Lihat pula bagaimana tiga orang wakil-wakil rakyat Pakatan yang pergi mencampuri Gerombolan. Beberapa hari mereka hilang entah kemana. Apabila muncul kembali mereka mula bijak berdulak dalik. Sekejap kata 'yes' sekejap kata 'no'. Cakap-cakap mereka, tindak tanduk mereka tidak jauh bezanya dari warga Palestin yang sedang belot dan bersubahat dengan Zionis Isreal.

Apabila pembelotan terbongkar dan dilakukan siasatan rapi akan terbukti semua yang belot dan bersubahat dengan regim Zionis ini dibayar dan di upah. Mereka memiliki masalah pribadi seperti mencari makan menjual dadah, menjalankan pelacuran atau menggelapkan harta Majlis Tempatan. Tidak ada seorang pun warga Palestin yang belot bekerja untuk Zionis Isreal seorang yang jujur, ikhlas dan berperinsip. Ini samalah seperti wakil-wakil rakyat Pakatan yang 'mencampuri' gerombolan Untited Malays National Organisation – mereka memiliki masaalah.

Perhatikan temu bual media dengan mereka yang belot – sama ada di Perak atau Palestin. Tidak ada sepatah pun ayat-ayat dari mulut mereka yang mengatakan mereka beralih pegangan kerana prinsip perjuangan. Betul, mereka ada menyebut-nyebut nama Tuhan Yang Maha Esa. Ini hanyalah sebagai kelongsong.

Mereka tidak akan lakukan tindakan berprinsip untuk meletakan jawatan seperti George Galloway yang tidak mengucapkan nama Yang Maha Esa atau memakai jubah agama. Mereka tidak akan berani menguji kekuatan mereka dengan undi rakyat.

Memang tidak salah bertukar parti. Bertukar dari kumpulan jahat ke kumpulan baik adalah satu tindakan berprinsip. Tetapi bertukar dari kumpulan baik masuk ke Gerombolan jahat ialah kerja orang gila yang akan di kutuk rakyat selama-lamanya.

Mr. said...

Tun Dr Mahathir = Datuk Reezal Merican = Datuk Dr Zamry Abd Kadir = spesis Keling gak kan...

AnakWatan said...

MR kau jenis manusia yg tak tau bersyukur....

Malaysia dah aman dan maju... apa lagi kau nak....

ada BN kacau anak bini kau... ada BN halang kau berniaga dan sebagainya...

dulu Pak jubor tu juga yg nak melingkupkan Malaysia dgn bersekongkol dgn IMF... apa kau tak ingat...

mungkin kau dah terpesona dan terpukau dgn pak jubor nie macam cerita kat Harian Metro Muka Depan Hari nie...

cerita sana cerita sini, sogok sana , sogok sini cuma satu kesimpulan sahaja yg kau nak...
iaitu sokong perjuangan pak jubor.. tu kan...

kau cerita lah pulak apa kebaikan pak jubor tu dah buat sejak jadi ketua pembangkang?

apa pak jubor tu dah bangunkan permatang pauh?

apa pakatan rebah dah buat pada negeri yg mereka tawan hingga jadi lebih baik dari BN?

cuba aku mintak kau cerita sikit...
jgn pandai cerita itu ini aje... ibarat kata org mengata dulang paku yg serpih.... mengata org pakatan kau yg lebih...

HAAA CERITA LA SIKIT KEBAIKAN PAKATAN KAU TU.. AKU NAK JUGAK TAHU...

AnakWatan said...

selama nie asyik BN aje tak betul... haa ceritalah pulak kebaikan pakatan kau...

kenapa asyik cerita keburukkan org..
kalau kau tak boleh nak bercerita kebaikkan pakatan kau ..

aku nak jelaskan disini ialah... beza pakatan kau dan BN ialah BN dah makmurkan Malaysia... sekurang kurang taklah dhaif macam INDONESIA...

sekarang ceritakan kebaikan pakatan rebah kau... apa dia dah buat pada rakyat yg mengundi dia..

yusof said...

ANAKWATAN, SELAMA 50 TAHUN LEBIH BANYAK BN BUAT BENDA-BENDA YANG TAK BENTUL DARI BETUL, SELAGI BN MEMERITAH MALAYSIA, PERATUS TAK BENTUL INI TETAP TIDAK AKAN MENURUN, BERMULA DENGAN KERAJAAN BN YANG DIBENTUK DENGAN CARA YANG TAK BETUL, KALAU DAH MENIPU DARI AWAL, BN AKAN TERUS MENIPU. BN MEMERINTAH MENURUT RUKUN MENIPU. Baru tidak beberap jam lalu, sudah ada laporan rasuah ke atas Menteri BN diRaja Perak yang dilantik oleh raja ini. MB BN ini segeralah bersedia bersembunyi di dalam istana. Istana mempunyai frekuensi yang berbeza dengan kehidupan di luarnya yang hanya dihuni oleh hamba-hamba yang hina. Kuasa dalam istana ini datang dari negara kayangan, tiada kuasa rakyat yang boleh mencabarnya, hanya UMNO saja boleh sebab mereka tidak pernah memberitahu merekalah Raja dan Sultan, tapi perangai mereka lebih dari itu. Rakyat tidak boleh derhaka kepada raja dan sultan, tapi rakyat mesti menunjukkan derhaka yang keras terhadap UMNO yang bersembunyi di belakang kuasa raja dan sultan.

WaZiRai said...

MR - dalam Islam mencuri itu hukumnya HARAM tak kira yang mencuri itu org Pas, PKR, DAP atau UMNO.

Dalam Islam tidak membezakan - org Pas atau PKR kalau mencuri tak apa sebab parti mereka kononnya memperjuangkan Islam. Tapi kalau org UMNO hukumnya haram sebab parti UMNO tidak memperjuangkan Islam.

Janganlah kita bersikap retorik menghalalkan perkara yang haram dan mengharamkan perkara yang halal.

Lompat masuk ke PKR atau UMNO - dua-dua tak bermoral dan bertentangan dengan nilai-nilai ajaran Islam.

Tetapi persoalannya - siapa yang memulakan dulu, kempen 16 September melobi org UMNO dan BN hingga ke Taiwan utk lompat ke Pakatan Rakyat?

Mr. said...

WaZiRai.. jgn buta sejarah... check semua... apa yg Tun Razak buat..

zafri zainal said...

Wahai anak watan....dont waste your time trying to explain to others who are not "Malaysian" at heart...Bila tak dapat apa yang diidamkan mula lah salahkan orang lain...itu adalah hukum kelemahan manusia dari azali lagi...biarkan mereka dengan falsafah mereka...apa yang pasti ketaksuban mereka ini di sebabkan seorang manusia jer...tak perlu kita mengikuti jejak mereka ini...asalkan mereka bahagia dengan dunia mereka...As for us kita perlu pastikan anak dan bini kita tidak terjebak dengan kegiatan seperti tak mengenang jasa orang lama termasuk moyang kita yang berjuang menentang penjajah...mereka memang very vocal and loud, let them be...nanti bila dah kering tekak diamlah mereka nanti...kita berdiam bukan tanda kita lemah but we have more other things to do...nak cari rezeki untuk keluarga...banyak kerja yang perlu di laksanakan...walaupun zaman darurat kominis telah lama berkubur..namum suku sakat mereka masih hidup lagi, baik cina,india ataupun melayu...tapi saudara anak watan bersedialah mungkin kita perlu untuk melalui zaman darurat sekali lagi untuk menegakkan NEGARA MALAYSIA INI dari ancaman-ancaman dalam selimut yang sedang menular dalam darah daging kita...kita akan terluka dan sakit bila cuba menghapuskan mereka ini, tapi itu adalah hakikatnya...tiada perjuangan yang mudah...Untuk kita capai kemerdekaan sehingga kini...pahlawan kita telah berjuang dari zaman hang tuah lagi...Mungkin kita perlu sambung berjuang untuk mengekalkannya pula..

yusof said...

BN berjaya merampas kerajaan dan jawatan dari PR, tapi BN lupa rumah demokrasi Dewan Undangan Negeri masih berfungsi setelah tidak diperkenan oleh sultan untuk dibubarkan dengan di pertuanya dari PR. Tiga ADUN bebas tu sudah diputuskan telah meletak jawatan oleh Yang Dipertua Dewan, jadi dalam dewan ada 28 lawan 28 ( tolak 1 PR menduduki kerusi Yang Dipertua ). Macam mana pentadbiran yang di bawah kerajaan baru ini boleh berfungsi? Ini macam cerita "Back to the future II", maka gamatlah dewan ni nanti.

sritribuana said...

Cuba ingat demonstrasi di Terengganu dahulu. Siapa yang mulakan tunjuk kurang ajar sewaktu Idris Jusoh tidak dapat perkenan sultan?
Pernah baca tak sepanduk 'Kami mahu Deris, natang!'
Pembakang dan pemerintah sama gila sahaja.Hipokrit.
Melayu yang mulakan. Bangsa lain apa lagi, cari peluang lerr..

yusof said...

Taapi sungguh malang Melayu, dalam lebih 6 bilion manusia di dunia, Melayu saja tak boleh hidup tanpa raja. Hanya UMNO tahu apa dah jadi pada taraf raja selepas merdeka, sebab merekalah arkitek dan perancangnya, sebab itu di Terengganu dulu, orang UMNO berani merencahkan raja hingga ke taraf "b- natang". Orang Melayu macam manusia lain di dunia, boleh berjaya berdasarkan kuasa daya saing yang ada pada diri mereka. Pergi ke dalam mezium British di London ada satu gambar sebuah keluarga Melayu yang telah berjaya di sana.

Zul Ikhsan said...

Sapa boleh menafikan pembentukan kerajaan BN Perak itu tidak 100% betul dan hari penamaan calun di dalam 2 PRK itu pun 100% tak betul,kalau nak buat PRK dalam bulan Feb ini pun boleh mengapa mengapa melengah-lengahkan hingga hari terakhir, tapi kerajaan BN dan UMNO mengatakan betul, di antara betul dan tidak betul ini sudah tentu ada ruang untuk sesiapa mempertikaikkanya. Di sebaliknya pula, pembentukan kerajan PR Perak selepas 8 mac 2008 dan 4 buah negeri lain seperti kata orang BN mereka tak kata apa-apa pun, ini kerana tiada sebarang ruang untuk mereka mempertikaikannyaa. Inilah bezanya antara kerajaan PR dan BN untuk dinilai oleh rakyat di dalam PRK ini

AnakWatan said...

tak payah nak bertegang urat... sekarang ceritakanlah apa kebaikan pakatan rebah kau orang....

Mr. said...

cuba link ke laman web dibawah:

http://www.tranungkite.net/v8/gambar/01_sikap_umno.jpg

cuba download gambar terlebih dahulu, kemudian besarkan agar ternampak tulisan pd surat rasmi yg berwrna ptih diatas gmbar tersebut.

Apa pendapat Tan Sri WaZiRai, AnakWatan dan rakan2 yang lain?

khairul shahrul said...

askm
sepetang bermotor ronda-ronda di sekeliling pekan simpang,changkat jering,matang dan taman kaya,trong,batu 8 dan 9 ( semua dalam dun cangkat jering par. bkt gantang )mencari pendapat awam berkenaan pr kecil akan datang.ada yang menyokong bn ada yang menentang namun secara awal kesimpulannya saya ramalkan parlimen ini akan kekal menjadi milik pembangkang.
(ini cuma pendapat peribadi shj)
mengapa?
1.pengaruh pas kuat disini.
2.rasa benci pengundi atas perbuatan adun yang lompat parti (osman jailu)walaupun secara dasarnya pas memang tak suka pada beliau pada awl2 lagi tapi terpaksa undi jugalah sebab nak tumbangkan kerjaaan bn dulu.
3.hilang minat pengundi india dan cina pada bn kerana parti pembangkang terutamanya dap dan pkr pandai memujuk dengan janji menyamaratakan hak dengan bangsa melayu(contohnya pemberian pemilikan tanah 999 tahun (kg cinasimpang belakang pasar dan kuala sepetang).tanah melayu tak diberi pulak...
4.rasa marah masy.india berkenaan hindraf.
5.pimimpim dahulu(bekas yb bn)gagal melaksanakan tanggungjawab dengan baik.
6.penyelewengan peruntukan untuk kemajuan kampung pada era bn seperti pembinaan jalan,longkang oleh orang kuat kampung(contoh kg pak darus,pprt pengkalan aur,kg kota barat,matang,kg menteri kuala sepetang dan banayk lagi)
7.kepempinan umno bahagian yang celaru dan mengamalkan politik wang(contoh ketua pergerakan w...... bhgian)kes masih dalam penyiasatan sprm
8.tanah hak orang cina dirampas dan diberi kepada orang melayu(itu pun untuk adik beradik jer) di kawasan batu 2 1/2.
9.terlalu kuat amalan pengkronian dan nepotisme dalam pemerintahan era bn(kerajaan pktan rakyat pun sama tapi responden tak cakap pula).
10.tumbangnya kerajaan nizar(boneka DAP ).masy cina disini sudah menganggap kerajaan perak disini adalah kerajaan cina kerana adun sitiawan yang lebih berkuasa dari si nizar.

itu antara sebab yang menyokong ramalan saya ini.kebanyakan responden adalah peniaga,pesara,org kampung,kaki tangan kerajaan,swasta termasuklah juga pengangur.
namun peluang bn menawan kembali kerusi ini tetap ada jika masalah-masalah rakyat dapat diatasi.

ramalan saya
BN 43 peratus menang
PR 57 peratus
BEBAS jangan mimpi peratus

kalau kaorang nak percaya ok tapi kalu tak percaya pun tak apa.pada sesiapa yabg terasa jangan marah aaa