Tuesday, February 10, 2009

DAP Bertepuk Tangan Lihat Orang Melayu Menghina Raja


Pelik. Bila DAP hilang kuasa di Perak yang mengamuknya adalah orang Melayu. Yang menghina Raja dan berbaring di atas jalan adalah orang Melayu. Mana pergi orang DAP?

Orang DAP mungkin ada tetapi duduk jauh ketawa lihat gelagat orang Melayu memekik melolong mencerca dan menghina Raja di istananya. Jelas sudah, orang Melayu seperti Nizar adalah kuda tunggangan Ngeh dan Nga dalam DAP.

Ada seorang lagi Melayu dalam PKR yang bernama Anwar Ibrahim. Tetapi Melayu ini hanya pada nama kerana biar Raja dihina dicerca asal `aku dapat jadi Perdana Menteri'.

Orang Melayu mengharapkan Melayu dalam Pas seperti Hadi dan Nik Aziz untuk membela Melayu tetapi sama seperti Nizar dan Anwar, Hadi dan Nik Aziz rela Nizar menjadi kuda tunggangan Ngeh dan Nga asal kekal berkuasa menjadi Menteri Besar.

Apalah yang boleh diharapkan oleh orang Melayu kepada Melayu yang bernama Anwar, Hadi, Nik Aziz dan Nizar jika masih lagi bersekongkol dengan Karpal yang menghina,mencerca dan mahu menyaman Raja Melayu!

23 comments:

AnakWatan said...

jgn main main sama saya-: kata kapal sink.... oooo dia org tak boleh main main kalau dia main2kan org boleh...

inilah DAP.... cilanat....

ingat undang2 nie bapak dia yg bikin ke ....

yusof nie pun barua DAP jugak... mesti belit, mesti putar sana sini.. janji jawab...

sudahlah yusof... org dah boleh nampak mana lebih jahat ...

BN lebih jahat atau pak jubor dan pakatan rebahnya yg teramat jahat....

kalau kau betul2 nak compare la kan yusof sebab kau selalu cakap BN aje jahat...

aku tak nampak kau nie bijak dgn hanya mengeluarkan hujah yg lapok dan berat sebelah... berfikir secara rasional la yusof...

hujah tu ikutlah peredaran zaman...
kau bawak cerita dahulukala pun masa tu pak jubor adalah org kuat BN...

jadi secara tak langsungnya kau juga mencerca pak jubor kesayangan kau tu...

kenapa kau tak berhujah sama semasa pak jubor tu berada dalam BN...

kenapa dia dah bersih pulak ke sejak jadi ketua pakatan rebah...

bertegang leher, bertekak dgn kaki putar kaki belit macam kau nie sampai bila pun tak habis...

cuma patut kau nie dibunuh aje... senyap sikit... kalau menjawap pun cuma nak sedapkan hati kau nak kelirukan org ramai...

Mr. said...

Siapa Yang Paling Derhaka...

Hampir setiap hari kini kita mendengar media massa yang dikongkong oleh Umno menuduh Dato Seri Nizar Jamaluddin sebagai penderhaka. Laporan polis juga telah dilaporkan dibuat ke atas Nizar .

Inilah politik kotor yang dimainkan oleh parti kotor seperti Umno. Baik dulu, kini dan selamanya Umno sering terjebak dalam politik kotor. Politik orang yang tidak bertamadun dan parti yang tidak bermaruah.

Jika Umno tidak diserang penyakit ‘amnesia” ( penyakit mudah lupa ) sudah tentu parti tersebut patutnya merasa malu untuk bermain isu derhaka ini. Kerana apa ? Kerana jika satu jari Umno menuduh Nizar sebagai penderhaka maka empat jari Umno yang lain sebenarnya sedang menuding kepada Umno sendiri sebagai penderhaka "par excellence" ( penderhaka agung ).

Bagaimanakah pemimpin Umno seperti Muhammad Taib boleh dengan tidak malu tumpang sekaki menuduh Nizar sebagai penderhaka sedangkan semua orang tahu beliau adalah “kepala” penderhaka apabila dengan tanpa segan silu sanggup melarikan anak Raja.

Siapakah yang tergila-gila sanggup berarak untuk membawa Tengku Ibrahim dari Kuala Lumpur ke Kota Bahru bagi menggantikan Sultan Kelantan ? Siapa lagi kalau bukan penderhaka Umno. Umno ingat ganti sultan macam ganti jawatan JKK.

Siapakah yang telah mewujudkan krisis Perlembagaan pada tahun 1983 kalau bukan Umno. Kerakusan Umno mempertahankan kuasa telah mendorong Umno mencadangkan satu pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi meminda peruntukkan yang berkaitan dengan kuasa perkenan Yang DiPertuan Agung dan Raja-Raja serta kuasa Yang DiPertuan Agung untuk mengisytiharkan darurat . Pindaan yang dkemukakan pada pertengahan tahun 1983 diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara tetapi Yang DiPertuan Agung enggan menandatangani rang undang-undang Perlembagaan ( pindaan ) tersebut setelah baginda berbincang dengan raja-raja yang lain.

Pindaan Perlembagaan 1983 tersebut bukan sahaja mewujudkan krisis perlembagaan tetapi buat kali pertamanya selepas Merdeka raja-raja dan pemimpin Kerajaan yang dikuasai oleh Umno mengadakan rapat umum untuk menghentam raja-raja. Rapat umum yang dianjurkan oleh Umno telah meletakkan kedudukan raja di pandangan hina di kalangan masyarakat awam.

Tidak cukup menghina raja-raja pada tahun 1983 , Umno sekali lagi dengan rakus bertembung dengan raja-raja pada tahun 1990. Pertembungan tersebut berlaku selepas Umno kalah teruk di Kelantan pada Pilihanraya Umum pada tahun 1990. Mana-mana orang yang tidak buta sejarah seperti pemimpin Umno tentu tidak dapat melupakan bagaimana Perhimpunan Agung Umno pada tahun 1991 menyaksikan kritikan-kritikan yang pedas, tajam , kurang ajar dan tidak beradab terhadap raja-raja melayu.

Pihak istana Kelantan dibidas dengan terbuka dan dituduh bertanggungjawab terhadap kekalahan calon-calon BN di tangan calon-calon Angkatan Perpaduan Ummah ( APU ). Bukan sahaja Sultan Kelantan dibidas dengan tajam dan pedas raja-raja lain turut menjadi bahan kritikan dengan pelbagai tuduhan seperti tuduhan menyalahgunakan kedudukan untuk mendapat kelebihan dan peluang perniagaan , mencampuri hal ehwal pentadbiran dan sebagainya ( lihat Far Eastern Economic Review 28/11/1991 m/s 13 ).

Semasa krisis tersebut juga media-media massa tajaan Umno membangkitkan kembali krisis beberapa orang Sultan dan Menteri Besar Umno seperti yang berlaku di Perak pada tahun 1997 ( Tan Sri Ghazali Jawi yang enggan meletak jawatan apabila diperintah oleh Sultan Perak pada masa itu yang mengakibatkan Sultan enggan bercukur jambang sehingga Menteri Besar tersebut meletakkan jawatan ) dan di Pahang pada tahun 1979 ( Datuk Rahim Abu Bakar ) .

Kalau tidak cukup bukti-bukti di atas yang secara jelas menunjukkan Umno sebagai juara menderhaka kepada raja saya ingin membawa para pembaca pula kepada pindaan Perlembagaan tahun 1993 . Pindaan Perlembagaan tahun 1993 melibatkan isu cubaan Umno untuk menghapuskan imuniti raja-raja. Keputusan Majlis Raja-Raja yang meminta masa untuk mengkaji cadangan pindaan tersebut tidak disenangi oleh Umno. Apa yang berlaku selepas itu seperti mana yang diketahui umum media-media massa yang dikawal oleh Umno, beberapa orang Menteri dan agensi Kerajaan dengan tidak bersopan dan beradab membuat kenyataan dan mendedahkan apa yang didakwa sebagai salah laku raja-raja dan anggota kerabat di raja tertentu. Sekali lagi Umno mengulangi taktik mengaibkan raja-raja sepertimana yang dilakukan semasa krisis Perlembagaan tahun 1983.

Bersandarkan bukti-bukti di atas kini sipenderhaka Umno yang sama dengan tanpa segan silu menuduh Nizar pula sebagai penderhaka. Ya, memang benar Nizar mengakui telah “menyembah sembah derhaka” semasa beliau diminta oleh Yang Mulia Tuanku Sultan untuk mengundur diri daripada jawatan Menteri Besar Perak. Apabila seseorang tidak bersetuju dengan titah sultan menjadi adat dan bahasa istana seseorang akan menyatakan “hamba memohon untuk menyembah sembah derhaka” . "Sembah derhaka" bermaksud tidak bersetuju dalam bahasa rakyat. Di dalam mesyuarat Majlis Raja-Raja Menteri-Menteri Besar ,saya difahamkan dipanggil "hamba tua" . Ini bahasa istana nak buat macam mana .

Malangnya Umno yang jahil dengan bahasa istana menganggap nizar sebagai derhaka apabila memohon "menyembah sembah derhaka” . Naif dan ceteknya pemikiran Umno.

Nizar memohon menyembah derhaka (BUKANYA MOHON DERHAKA) kepada Yang Mulia Tuanku Sultan kerana beliau berpandangan Sultan tidak mempunyai kuasa memecatnya . Ini kerana berdasarkan Perkara 16 ( 7 ) Perlembagaan Negeri Perak secara jelas memperuntukkan bahawa tidak sepertimana ahli-ahli Exco Kerajaan Negeri yang memegang jawatan dengan kerelaan sultan ( at his pleasure ) yang membolehkan para exco boleh dilantik dan di pecat oleh Sultan pada bila-bila masa, jawatan Menteri besar adalah berbeza dengan jawatan exco. Dengan lain perkataan jawatan Menteri Besar tidak dipegang di atas keredaan sultan.

Menteri Besar seperti Nizar hanya boleh diminta untuk meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar sekiranya beliau telah tidak lagi mendapat kepercayaan ( ceases command of confidence ) kebanyakan ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Perak sepertimana yang diperuntukkan di dalam Perkara 16 ( 6 ) Perlembagaan Negeri Perak. Persoalannya bagaimanakah kaedah untuk menentukan seseorang Menteri Besar itu telah tidak lagi mendapat kepercayaan kebanyakan ahli-ahli Dewan Undangan Negeri menurut perpektif undang-undang ?

Apa yang berlaku pada kes Nizar ini samalah seperti yang berlaku kepada Ketua Menteri Sarawak pada tahun 1966 dahulu. Di dalam kes Stephen Kalong Ningkan lwn Tun Abang Haji Openg & Tawi Sli ( 1966 ) 2 MLJ 187 Mahkamah Tinggi Borneo telah memutuskan bahawa di bawah Perlembagaan Negeri Sarawak ( sama seperti Perlembagaan Negeri Perak ) “ lack of confidence may be demonstrated only by a vote in the Council Negeri “ ( kehilangan kepercayaan hanya boleh ditunjukkan melalui undi tidak percaya di dalam sidang Majlis Negeri ( sama seperti Dewan Undangan Negeri ) )

Oleh itu Nizar mempunyai sebab yang kukuh untuk enggan meletakkan jawatan. Di dalam kes di Perak kekuatan BN dan Pakatan Rakyat sama iaitu 28 kerusi masing-masing. Ketiga-tiga bekas ADUN Pakatan Rakyat hanya menjadi ADUN bebas dan bukannya ADUN BN. Maka isu sama ada ketiga-tiga ADUN berkenaan dikatakan menyokong BN mestilah dibuktikan melalui undi tidak percaya di dalam sidang DUN.

Terdapat keraguan sepertimana yang diakui oleh SPR sama ada ketiga-tiga ADUN ini masih boleh dianggap sebagai ADUN kerana terdapat bukti yang kukuh mereka telah meletakkan jawatan sebagai ADUN sepertimana surat mereka yang telah ditandatangani mereka dan dialamatkan kepada Tuan Speaker.

Berdasarkan Perkara 35 Perlembagaan Negeri Perak surat perletakkan jawatan ketiga-tiga ADUN tersebut adalah sah. Hatta jika terdapat keraguan sekalipun sama ada ketiga-tiga ADUN tersebut masih boleh dikira ADUN atau tidak , badan yang boleh menentukan kelayakan ketiga-tiga ADUN tersebut hanyalah DUN Perak sepertimana yang diperuntukkan di bawah Perkara 33 ( 1 ) Perlembagaan Negeri Perak yang secara jelas menyatakan “ jikalau berbangkit sebarang masalah adakah seseorang ahli DUN itu tekah kehilangan syarat menjadi ahli, maka keputusan dewan itu hendaklah diambil dan hendaklah muktamad”.

Jelas DUN Negeri Perak dan bukannya SPR yang berhak menentukan sama ada ketiga-tiga ADUN tersebut masih layak sebagai ADUN atau tidak dan keputusan DUN tersebut adalah muktamad. Apa yang malang tatkala Y.M Sultan melantik Menteri Besar yang baru , DUN Perak masih belum lagi memutuskan tentang status kelayakan ketiga-tiga ADUN tersebut. Dalam keadaan tersebut terdapat keraguan yang munasabah sama ada Nizar telah dikatakan hilang keyakinan majoriti ahli-ahli DUN Perak.

Atas dasar itulah Nizar mempunyai asas yang kukuh di sisi undang-undang untuk memohon kepada Tuanku Y.M Sultan untuk “memohon menyembah sembah derhaka” untuk enggan meletakkan jawatan sebagai MB Perak. Malangnya "sembah derhaka" tersebut difahami oleh sipenderhaka UMNO sebagai derhaka.

Dalam soal undang2 dan perlembagaan umno putar alam.
Dalam soal ugama umno putar alam.
Dalam soal kewangan umno putar alam.
Dalam soal sejarah umno putar alam.

Dalam soal jawap kubur pun nanti orang-orang umno akan putar alam juga sama itu malaikat.

Tapi apa boleh buat, pasal dah banyak makan duit haram, hati dah gelap, cakap apa pun bukannya diorang sedar... dah spesis haram jadah jadinya.

AnakWatan said...

kalau semua umno putar alam

aku nak tanyua MR pak jubor tu putar apa pulak.....

jgn jadi bodoh... org melayu nie memang bodoh...

kau tgk cina... lagi kuat putar alam

tapi kenapa tak pecah dimulut....

bodoh bin bangang.... cina dan keling ketawa tgk melayu begaduh...

berapa banyak cina dan keling murtadkan org melayu.....

kenapa kau tak cerita......

kenapa cina dan keling pandai simpan rahsia?

jgn buat nampak semua MELAYU aje salah....

Sham said...

kenapa tak ada sesiapa yang nak bukak pekong cina dan keling....

baru adil.. apa cina dan keling semua baik ke....????

berapa ramai melayu yg telah dimurtadkan oleh mereka....

berapa ramai bangsa melayu yg hancur kerana mereka....

tulis laa... ini asyik2 melayu aje yg jahat....

Mr. said...

Hanya melayu2 dalam UMNO je yg bodoh...mcm Anakwatan.

AnakWatan said...

jubor kau la mr....

apa kau tu bagusssss sangat ke.....

ptuiiiiiii

Zul Ikhsan said...

Anakwatan dan sham kan tak percaya pada cina, nyonya DAP yang jadi bebas tu boleh caya ke, dua bekas DUN hampas tu pun tak pastilagi satusnya, jadi kerajaan BN kata mereka ada 28 + 3 macam cakap-cakap orang bodoh juga. Kalau nak kata, kerajaan "baru" Perak la ni bergantung pada satu nyoya dan dua hampas.

yusof said...

Walau pun media UMNO pada setiap saat sentiasa merujuk Sdr Nizar bekas MB, tapi setiap kali Sdr Nizar mengeluarkan kata-kata dia masih MB dengan penuh yakin kerana belia rasa tidak ada yang rugi walau pun ditakdirkan satu undi tidak percaya akan melucutkana jawatannya secara rasmi. Yang tidak yakin adalah UMNO sekarang kerana boleh percaya ke pada bekas 3 ADUN PKR tu, kalau MB UMNO ni panggil persidangan ADUN nanti, 3 ADUN ni kalau ponteng kerja pun UMNO dan para exco di Raja nak buat apa. Untungnya jadi 3 ADUN ni boleh makan gaji buta sampai habis pengall.

AnakWatan said...

yusof dan zul minta ikhsan ...

kalau dah penyokong taksub pkr memang macam tu la jadinya...

ada aje nak jawab walaupun dalam hati kau orang berkata memang betul tindakan BN tu,,,

NIZARRRRR MUKA TAK MALU.... ptuiiiiiiiiiiiiiiii

AnakWatan said...

nizar muka tak malu anwar aljubori muka tembok...

kena la tu...

AnakWatan said...

kalau kau org asyik cerita kebelakang aje bila nak kedepan weiiii thamby....

yusof said...

Sejarah adalah sesuatu yang penting dan pengetahuan ini mesti ditanam ke dalam jiwa masyarakat sejak zaman sekolah lagi. Apabila angguta majlis perundangan yang dimonopoli oleh UMNO di dalam beberapa perundingan dengan British membawa satu keputusan muktamad untuk membawa masuk sistem demokrasi dan raja berpelembagaan yang mula-mula berfungsi di England sejak tamat perang saudara di kurun ke 17, bererti pemimpin UMNO tidak pernah menuntut dikembalikan kuasa raja-raja Melayu seperti sebelum tercetusnya perang di antara Melaka dan Portugis, tapi terus memaksa rakyat Melayu menerima sistem asing ini dengan agenda tersembunyi, sedangkan rakyat Melayu tidak pernah melalui orientasi sosial sistem ini kerana yang mereka tahu hanyalah raja berkuasa penuh dan dalam masa le semasa orang seperti Menteri KDN terus membuat kenyataan seperti Malaysia adalah negara beraja, dan di dalam tempuh kekeliruan seperti inilah memberi peluang kepada pemimpin UMNO untuk mempengaruhi rakyat dengan keputusan Raja Perak sekarang. Satu soalan yang memerlukan kita menggunakan kecerdasan otak, adakah kita sudah mahu berbalik kepada sistem asal, atau akan terus berusaha untuk memutihkan sistem demokrasi di negara ini?

AnakWatan said...

kalau kau belajar sejarah yusof kau tak lah menghentam BN begitu teruk....


apa kau tak sedarke BN jugaklah yg memajukan negara....

rasuah... semua negara kat dunia nie ada rasuah...


tapi apa yg pembangkang dah buat pada Malaysia....

sejak dapat kuasa tak ada keje lain asyik nak hentam BN aje...
bukan nak buat keje...

kau org jugak yg mulakan isu lompat melompat nie...

bila pak jubor tu dah malu ... mula la buat cara lain...

tak dapat memerintah pun tak apa asal dapat buat rakyat benci BN...

sudahlahhh... dasar anjing tersepit

Mr. said...

Kat Perak, kerajaan negeri bagi tanah kat rakyat... Meroyan & hilang akal UMNO...

Kat Wilayah Iskandar, melayu diusir & tanah digadai kat rakyat singapura... UMNO sokong..

Anakwatan cuba komen sket..

Mr. said...

Pada bulan Jun 1975 dahulu – ini sejarah – Muhammad Ali Clay dan Joe Bugner telah bertumbuk di Stadium Merdeka Kuala Lumpur. Mereka bertumbuk untuk merebut kuasa – untuk menentukan siapakah penumbuk terbaik dalam dunia. Di akhir pertarungan Muhammad Ali Clay mendapat 2 juta dolar dan Joe Bugner dapat kurang dari 2 juta dolar.

Apa yang berlaku di belakang tirai ialah PERGADUHAN MEREBUT KUASA yang di dalangi oleh dolar.

Lihatlah betapa Kuasa cukup berkuasa. Kuasa adalah besi berani yang dapat menghimpunkan segala jenis manusia dari pelbagai pelusuk. Kuasa adalah Tongkat Ali yang akan menjerut semua wanita dan gadis-gadis yang cun dan bergetah.

Sesiapa yang memiliki Kuasa maka dia akan berkuasa untuk mengumpul dolar, ringgit, dinar, harta dan kekayaan. Harta dan kekayaan adalah gula madu yang juga akan menjemput pelbagai bentuk jenis manusia untuk berkumpul dan sekali lagi tunduk di bawah kuasa.

Justeru apa yang sedang berlaku di Perak minggu ini adalah perebutan kuasa. Meloncat ke hulu meloncat ke hilir. Hilang ke hadapan dan hilang ke belakang. Kejap kata – saya tidak. Kejap kata – ya saya. Semua ini adalah manifestasi perebutan kuasa

Ini bukan perebutan kuasa diantara Muhammad Ali Clay dengan Joe Bugner. Ini perebutan diantara Kuasa Rakyat dengan Kuasa Lama yang telah hilang kuasa.

Kuasa yang di rebut di Perak ialah Kuasa Rakyat. Kuasa Rakyat ini telah terbentuk semenjak 8 March 2008 yang lalu. Rakyat Perak telah memberikan keyakinan mereka kepada kerajaan baru. Apabila Kuasa Rakyat wujud ini bermakna Kuasa Lama wajib di ketepikan.

Siapa dia Kuasa Lama ini ?

Kuasa Lama ini telah lama berkuasa – 50 tahun. Selama 50 tahun melalui kuasa yang dimiliki, Kuasa Lama telah mengumpulkan harta kekayaan. Awalnya dengan menjualkan tanah-tanah untuk di gali segala bijih timahnya. Kering kontang sawah yang landai. Runtuh rantah bumi yang permai.

Selama 50 tahun Kuasa Lama telah juga mengagih-agihkan hutan hutan dara yang telah wujud berjuta-juta tahun untuk di balaki. Kayu kayan menjadi hasil mashul Kuasa Lama. Berpestalah sesiapa sahaja yang bernaung di bawah Kuasa Lama.

Melalui bijih dan balak Kuasa Lama telah mengumpul berkoyan-koyan harta dan kekayaan. Dengan harta kekayaan ini maka ramailah 'semut-semut kampong' datang berkumpul dan berjoget untuk mendapat serpihan madu dan gula.

Pesta semut berkumpul memakan gula ini berlangsung selama 50 tahun.

Dalam masa yang sama - selama 50 tahun pesta-pestaan ini - banyaklah pula orang-orang kampong yang tidak bertanah. Ada yang telah dinyahkan dari kampong halaman kerana tanah ingin digali. Ada yang kehilangan tanah kerana ada orang kaya ingin membuat projek perumahan.

Hasilnya ramailah orang-orang kampong yang duduk di tanah tetapi mereka tidak memiliki geran tanah. Mereka beranak bercucu di atas tanah tetapi hati mereka selalu sangsi, gundah gulana dan berdebar-debar. Mereka sedar Kuasa Lama memiliki kuasa – bila-bila masa sahaja tanah kediaman mereka akan dirampas kembali. Tanah yang di duduki tanpa geran pastilah tidak membawa keselesaan dan ketenangan untuk anak bini dan keluarga.

Kuasa Rakyat telah mengubah semua ini. Rakyat Perak telah bosan diperlakukan sebagini. Lalu beramai-ramai mereka mendirikan sebuah kerajaan yang berpaksikan kesejahteraan dan kepentingan ramai. Kerajaan baru ini mementing dan mendahului kepentingan ramai dari kepentingan para towkay dan para cukung.

Langkah pertama kerajaan Kuasa Rakyat ini ialah memberi geran-geran kepada orang-orang kampong yang selama 50 tahun ini tidak di pedulikan. Betapalah sukanya hati rakyat Perak yang telah berpuluh puluh tahun menunggu geran.

Inilah bezaya kerajaan Kuasa Rakyat dari kerajaan Kuasa Lama. Kuasa Lama mementingkan dan memilihara para cukung dan kroni untuk mengumpul harta. Kerajaan Kuasa Rakyat untuk kesejahteraan ramai.

Langkah adil kerajaan Kuasa Rakyat ini tidak di senangi oleh Kuasa Lama. Mereka merasakan jika ini berterusan maka kuasa mereka bukan hanya akan lupus di Perak malah di seluruh Malaysia. Ini kerana masih banyak Pak Cik dan Mak Cik peneroka Felda yang telah berpuluh-puluh tahun menunggu tetapi geran tanah mereka masih belum di dalam tangan.

Kuasa Lama tidak mahu dasar tepat dan adil Kerajaan Rakyat di Perak ini akan mempengaruhi dan menjadi contoh untuk beratus ribu lagi rakyat di seluruh negara yang sedang menunggu-nunggu hak geran tanah mereka. Warga Perak akan di jadikan warga contoh - jika inginkan hak tanah maka orang ramai wajib memilih kerajaan Kuasa Rakyat.

Amat sahih Kuasa Lama tidak berpuas hati. Dendam kesumat berkobar-kobar. Lalu mereka memainkan rasa benci orang Melayu terhadap Orang Cina. Kuasa Lama berpropaganda bahawa geran tanah ini di beri kepada Orang Cina. Orang Cina dijadikan alasan untuk menunjukkan bahawa Kuasa Rakyat ini adalah Kuasa Cina. Para pemimpin politik Kuasa Rakyat di Perak di tuduh sebagai 'hamba Cina'.

Ini TIDAK betul. Data-data dan angka-angka resmi dari Kerajaan Perak menunjukkan Orang Melayulah yang mendapat lebih banyak geran tanah dari Orang Cina. Dalam projek memperbaiki kampong tersusun jumlah Orang Melayu lebih ramai. Pekara ini sengaja di tutup lingkup. Ini kerana Kuasa Lama mahukan Orang Melayu membenci Kuasa Rakyat di Perak.

Prasangka dan sikap perkauman ini wujud. Bukan sahaja di Perak malah di mana sahaja dalam dunia ini. Ianya wujud kerana kita memiliki nilai prasangka. Nilai prasangka wujud kerena kita 'dididik' untuk memiliki 'sikap benci' terhadap orang lain. Sikap benci ini wujud kerana kita tidak pernah mengenal 'orang lain ' itu.

Selama 50 tahun ini Kuasa Lama telah melahirkan tembok dan pagar agar kita tidak dapat berkenalan rapat antara satu dengan yang lain. Lembaga-lembaga di dirikan bukan untuk merapatkan kita tetapi untuk menjauhkan kita sesama kita. Justeru sikap prasangka semakin menebal. Ini di tambah pula dengan cerita-cerita ' bencikan Cina' yang menjadi peluru berpandu Kuasa Lama untuk menewaskan Kuasa Rakyat.

Kuasa Lama tidak sedar Kuasa Rakyat bukan 'hamba Cina atau hamba Melayu'. Kuasa Rakyat ialah hamba rakyat. Kuasa Rakyat ialah hamba keadilan dan ketelusan.

Ketika artikle ini di tulis Kerajaan Kuasa Rakyat sedang di asak. Tumbukan datang bertubi-tubi. Ini samalah seperti tumbukan yang di terima oleh Joe Bugner di Stadium Merdeka 30 tahun dahulu.

Tumbukan boleh datang bertalu-talu. Selama 50 tahun – bukan sepuluh pusingan - rakyat menerima tumbukan dari Kuasa Lama. Tumbukan-tumbukan Kuasa Lama telah menghancurkan mimpi, mengkeringkan bumi, memindahkan rumah, menggondolkan hutan dan merosakkan alam.

Rakyat masih lagi berdiri dalam gelanggang. Tidak ada satu kuasa – tidak juga tumbukan Muhammad Ali Clay – yang akan dapat menumbangkan Kuasa Rakyat. Rakyat Perak dan Rakyat Malaysia telah bangun berdiri tegak dalam dalam gelanggang untuk menggunakan kuasa menentukan masa depan anak bini mereka.

Untuk sementara waktu loceng munkin berbunyi. Dolar dan ringgit bertukar tangan. Emas dan Perak bertukar tangan. Hakim mungkin berat sebelah tetapi Rakyat Perak tetap dalam gelanggang. Merekalah yang akhirnya akan menentukan Kuasa Rakyat.

yusof said...

Terlalau banyak contoh kuasa lama yang diperolehi secara "taking for granted" ini merogol negara di atas nama memajukan Malaysia, tapi setiap kali beratus-ratus juta, berbilion dibelanja, masalah tetap menjadi buruk, tapi yang mendapat manafaat dari beratus-ratus dan berbilion ini di salurkan dengan nama membuat jalan bertingkat-rigkat, sebenarnya untuk menyalurkan beratus dan berbilion ringgit kerana untuk memastikan ada segelintir usahawan Melayu yang kaya raya, tapi masalah tidak juga selesi. Baca dengan baik, ada dua matlamat yang berbeza : membina jalan bertingkat untuk memberi peluang kepada usahawan membina kemewahan tidak sama dengan membelanja beratus-ratus dan berbilion ringgit untuk menyelesaikan kesesakan lalu lintas di KL. British di anggap zalim kerana mengaut keuntungan dari tanah jajahannya, tapi tenguk di Kota London dan Seluruh kawasan-kawasn lain menpunyai sistem pengangkutan awam yang memberi keselesaan kepada kebanyakan orang,kebanyakan orang bererti bukan sahaja orang yang membawa kenderaan tapi tenaga pekerja biasa yang menjadi nadi ekonomi negara untuk menwujudkan keseimbangan di dalam mendapatkan kebendaan dan ketenangan fikiran. Aku banyak baca cerita non-fiction dan fiction tentang kehidupan di sana, menceritakan kehidupan kurun ke 19, pekerja-pekerja terpaksa bangkit bila terbit matahari untuk pergi ke tempat kerja dan pulang pada waktu gelap juga kerana tidak ada "mass transportation" untuk mengangkut mereka ke tempat kerja. Tapi pergilah ke kota London sekarang, kalau tinggal 25 km dari kota ini pun tidak perlu rasa tertekan untuk bergegas-gegas awal pagi untuk menggunakan keenderaan sendiri ke tempat kerja untuk mengelak kesesakan jalanraya. Sekarang kita balik ke KL, dipenuhui oleh jalan-jalan bertingkat yang dibanggkan oleh anakwatan dan mereka masih lagi membina jalan-jalan bertingkat kerana masih ada orang yang belum mendapat projek untuk mengumpul kekayaan kerana projek membuat jalan bererti akan dapat mengumpul kekayaan melalui tol, tol untuk setiap jalan baru yang dibena yang dikatakan untuk memberi keselesan dan menyelesiakan kesesakan jalan. Ini bukan kemajuan namanya, tapi merogol rekyat di sepanjang jalan.
Bayangkan berbilion ringgit itu digunakan untuk membangunkan sistem pengangkutan jalan untuk memberi kemudahan kepada semua orang, itulah namanya membawa kemajuan kepada rakyat Malaysia. Percayalah, dalam PRU ke 12 lalu, BN hanya menang satu kerusi saja di KL, PRU ke 13 nanti UMNO dan BN akan terus bungkus bersama-sama dengan kawasan-kawasan parlimen yang lain.

yusof said...

Terlalau banyak contoh kuasa lama yang diperolehi secara "taking for granted" ini merogol negara di atas nama memajukan Malaysia, tapi setiap kali beratus-ratus juta, berbilion dibelanja, masalah tetap menjadi buruk, tapi yang mendapat manafaat dari beratus-ratus dan berbilion ini di salurkan dengan nama membuat jalan bertingkat-rigkat, sebenarnya untuk menyalurkan beratus dan berbilion ringgit kerana untuk memastikan ada segelintir usahawan Melayu yang kaya raya, tapi masalah tidak juga selesi. Baca dengan baik, ada dua matlamat yang berbeza : membina jalan bertingkat untuk memberi peluang kepada usahawan membina kemewahan tidak sama dengan membelanja beratus-ratus dan berbilion ringgit untuk menyelesaikan kesesakan lalu lintas di KL. British di anggap zalim kerana mengaut keuntungan dari tanah jajahannya, tapi tenguk di Kota London dan Seluruh kawasan-kawasn lain menpunyai sistem pengangkutan awam yang memberi keselesaan kepada kebanyakan orang,kebanyakan orang bererti bukan sahaja orang yang membawa kenderaan tapi tenaga pekerja biasa yang menjadi nadi ekonomi negara untuk menwujudkan keseimbangan di dalam mendapatkan kebendaan dan ketenangan fikiran. Aku banyak baca cerita non-fiction dan fiction tentang kehidupan di sana, menceritakan kehidupan kurun ke 19, pekerja-pekerja terpaksa bangkit bila terbit matahari untuk pergi ke tempat kerja dan pulang pada waktu gelap juga kerana tidak ada "mass transportation" untuk mengangkut mereka ke tempat kerja. Tapi pergilah ke kota London sekarang, kalau tinggal 25 km dari kota ini pun tidak perlu rasa tertekan untuk bergegas-gegas awal pagi untuk menggunakan keenderaan sendiri ke tempat kerja untuk mengelak kesesakan jalanraya. Sekarang kita balik ke KL, dipenuhui oleh jalan-jalan bertingkat yang dibanggkan oleh anakwatan dan mereka masih lagi membina jalan-jalan bertingkat kerana masih ada orang yang belum mendapat projek untuk mengumpul kekayaan kerana projek membuat jalan bererti akan dapat mengumpul kekayaan melalui tol, tol untuk setiap jalan baru yang dibena yang dikatakan untuk memberi keselesan dan menyelesiakan kesesakan jalan. Ini bukan kemajuan namanya, tapi merogol rekyat di sepanjang jalan.
Bayangkan berbilion ringgit itu digunakan untuk membangunkan sistem pengangkutan jalan untuk memberi kemudahan kepada semua orang, itulah namanya membawa kemajuan kepada rakyat Malaysia. Percayalah, dalam PRU ke 12 lalu, BN hanya menang satu kerusi saja di KL, PRU ke 13 nanti UMNO dan BN akan terus bungkus bersama-sama dengan kawasan-kawasan parlimen yang lain.

yusof said...

Terlalau banyak contoh kuasa lama yang diperolehi secara "taking for granted" ini merogol negara di atas nama memajukan Malaysia, tapi setiap kali beratus-ratus juta, berbilion dibelanja, masalah tetap menjadi buruk, tapi yang mendapat manafaat dari beratus-ratus dan berbilion ini di salurkan dengan nama membuat jalan bertingkat-rigkat, sebenarnya untuk menyalurkan beratus dan berbilion ringgit kerana untuk memastikan ada segelintir usahawan Melayu yang kaya raya, tapi masalah tidak juga selesi. Baca dengan baik, ada dua matlamat yang berbeza : membina jalan bertingkat untuk memberi peluang kepada usahawan membina kemewahan tidak sama dengan membelanja beratus-ratus dan berbilion ringgit untuk menyelesaikan kesesakan lalu lintas di KL. British di anggap zalim kerana mengaut keuntungan dari tanah jajahannya, tapi tenguk di Kota London dan Seluruh kawasan-kawasn lain menpunyai sistem pengangkutan awam yang memberi keselesaan kepada kebanyakan orang,kebanyakan orang bererti bukan sahaja orang yang membawa kenderaan tapi tenaga pekerja biasa yang menjadi nadi ekonomi negara untuk menwujudkan keseimbangan di dalam mendapatkan kebendaan dan ketenangan fikiran. Aku banyak baca cerita non-fiction dan fiction tentang kehidupan di sana, menceritakan kehidupan kurun ke 19, pekerja-pekerja terpaksa bangkit bila terbit matahari untuk pergi ke tempat kerja dan pulang pada waktu gelap juga kerana tidak ada "mass transportation" untuk mengangkut mereka ke tempat kerja. Tapi pergilah ke kota London sekarang, kalau tinggal 25 km dari kota ini pun tidak perlu rasa tertekan untuk bergegas-gegas awal pagi untuk menggunakan keenderaan sendiri ke tempat kerja untuk mengelak kesesakan jalanraya. Sekarang kita balik ke KL, dipenuhui oleh jalan-jalan bertingkat yang dibanggkan oleh anakwatan dan mereka masih lagi membina jalan-jalan bertingkat kerana masih ada orang yang belum mendapat projek untuk mengumpul kekayaan kerana projek membuat jalan bererti akan dapat mengumpul kekayaan melalui tol, tol untuk setiap jalan baru yang dibena yang dikatakan untuk memberi keselesan dan menyelesiakan kesesakan jalan. Ini bukan kemajuan namanya, tapi merogol rekyat di sepanjang jalan.
Bayangkan berbilion ringgit itu digunakan untuk membangunkan sistem pengangkutan jalan untuk memberi kemudahan kepada semua orang, itulah namanya membawa kemajuan kepada rakyat Malaysia. Percayalah, dalam PRU ke 12 lalu, BN hanya menang satu kerusi saja di KL, PRU ke 13 nanti UMNO dan BN akan terus bungkus bersama-sama dengan kawasan-kawasan parlimen yang lain.

Mr. said...
This comment has been removed by the author.
Mr. said...

Negara ini di tubuhkan oleh kuasa kolonial British. Negara ini adalah bekas tanah jajahan British. Parti politik yang berkuasa dalam negara ini pada awalnya menentang British tetapi kemudian bekerjasama dan bersekongkol dengan British.

British dan kaum Zionis ini telah membunuh, menangkap , memenjara dan menghalau keluar sesiapa sahaja yang menentang negara baru ini. Akhirnya kuasa kolonial British telah memberikan kemerdekaan. Semua ini berlaku sesudah tamatnya perang dunia ke dua.

Zionisma ialah satu fahaman perkauman – hegemoni satu bangsa. Zionisma membawa fahaman rasis yang percaya hanya bangsa mereka sahaja yang betul. Bangsa-bangsa lain adalah salah. Bangsa-bangsa lain akan dianggap bangsa kelas ke dua. Malah jika ada bangsa lain yang tinggal dalam negara mereka, bangsa asing ini wajib tunduk kepada kuasa politik hegemoni perkauaman. Zionisma adalah politik hegemoni satu bangsa.

Jika ada sesiapa yang berani mengkeritik negara hegemoni satu bangsa dan satu agama ini mereka akan dianggap musuh. Jika mereka dianggap musuh maka mereka boleh di penjara. Undang-undang kolonial British membolehkan warga di penjara tanpa bicara. Banyak penentang fahaman perkauman dan hegemoni satu bangsa ini telah di penjara. Ada yang berbelas-belas tahun. Ada yang telah digantung mati.

Negara Zionis ini sentiasa menggunakan AJENDA KESELAMATAN sebagai dasar utama dalam negara. Sesiapa yang cuba mengkritik negara hegemoni satu bangsa akan di anggap mengancam keselamatan. Apa sahaja yang cuba dilakukan oleh warga jika di tafsir bertentangan dengan fahaman hegemoni satu bangsa ini akan di anggap mengancam keselamatan negara.

Justeru jika ada tiga warga yang berkumpul mereka akan dianggap bahaya dan mengancam keselamatan negara. Ini kerana negara Zionis ini semenjak zaman British sentiasa dalam kedaaan perang. Walau pun telah lama merdeka undang-udang perang British ini masih terus berjalan.

Berkumpul secara aman tidak dibenarkan dalam negara Zionis. Ini akan dianggap memporak perandakan keselamatan awam. Semua perhimpunan akan di anggap perhimpuan haram – hanya parti Zionis dan penyokong-penyokong mereka sahaja yang boleh berkumpul dan berhimpun.

Jika ada perhimpunan berlaku walau pun dengan aman, jentera daulah – polis dan pencegah rusuhan – akan datang mengancam. Penangkapan terhadap perhimpuan aman adalah satu yang biasa berlaku dalam negara Zionis ini. Simbahan air asid adalah satu yang biasa kelihatan dalam negara Zionis. Peluru hidup juga digunakan untuk menembak dan menakutkan mereka yang berkumpul.

Bala tentera kaum Zionis hanya dipilih dari satu bangsa sahaja. Bangsa lain tidak akan dibenarkan memasuki bala tentera negara ini. Polis mereka juga dari satu bangsa. Mukhabarat - polis rashia - mereka mungkin ada bangsa-bangsa lain. Ini kerana mereka ingin menyamar masuk ke dalam masyarakat bangsa-bangsa lain untuk merisek.

Kekuatan negara Zionis ini bergantung kuat dengan polis-polis rashia. Mukhabarat Zionis ini ada di merata tempat. Dalam universiti, dalam masjid, di perhentian bas malah dimana-mana tempat awam akan kelihatan mukhabarat ini berkeliaran. Mereka menyamar sebagai orang biasa untuk mengutip maklumat jika ada sesiapa yang berani bersuara menentang hegemoni satu bangsa.

Negara hegemoni satu bangsa ini memiliki parlimen dan mengakui sebuah negara demokrasi berbanding dengan negara-negara lain. Tetapi parlimen negara ini tidak pernah berusaha untuk melupuskan undang-undang perang yang diwarisi dari zaman kolonial British dahulu. Undang-undang perang ini sentiasa ada dalam negara ini. Negara ini sentiasa dalam keadaan berperang.

Selain dari menganggap bahawa bangsa mereka sahaja yang betul – fahaman Zionisma juga menganggap agama lain adalah salah. Agama mereka adalah agama pilihan tuhan. Kitab-kitab suci orang lain dianggap tidak betul. Hanya kitab suci dan agama mereka sahaja yang membawa jalan ke syurga. Agama lain adalah ajaran sesat yang membawa ke neraka.

Negara Zionis ini mendapat sokongan ketenteraan dari negara-negara luar. Negara Zionis ini membeli berbilion-bilion ringgit peralatan senjata dari Amerika, Britain, Russia dan Peranchis. Kereta kebal, kapal terbang jet, kapal selam, senapang, pistol, gas pemedih mata, asid anti- rusuhan - semua alat persenjataan ini di bekalkan oleh negara luar. Semua senjata ini di beli kerana kaum Zionis tahu bahawa inilah satu-satu cara untuk mereka terus berkuasa.

Akhir-akhir ini kaum Zionis ini telah mula membuat alat-alat senjata sendiri. Semua ini dibuat kerana negara Zionis ini masih terus menerus dalam keadaan perang.

Salah satu sifat kaum Zionis yang amat menonjol ialah merampas tanah-tanah. Perampasan tanah-tanah ini terus menerus berlaku. Tahun demi tahun tanah akan di rampas. Tanah-tanah yang dirampas adalah tanah-tanah asli yang telah di teroka beratus-ratus tahun oleh penduduk tempatan. Ada tanah pertanian yang di rampas. Ada tanah perkampongan asli yang telah di rampas.

Kaum Zionis akan memberi alasan keselamatan jika mereka ingin merampas tanah. Pembangunan juga akan di jadikan alasan. Mendirikan empangan air , membuat jalan raya atau mendirikan penempatan bandar-bandar baru sering menjadi alasan untuk merampas tanah.

Pada awalnya undang-undang akan digunakan untuk merampas tanah-tanah ini. Jika gagal maka jentera polis dan tentera akan di bawa untuk merampas tanah peneroka. Polis-polis rashia akan mengancam. Ada tuan tanah yang akan dibeli. Jika gagal di beli maka tuan empunya tanah akan di ancam. Jika ancaman tidak berjaya maka akan berlaku tangkapan.

Tanah- tanah yang di rampas ini akan di berikan kepada penyokong kaum Zionis. Tanah- tanah pertanian subur yang telah di rampas ini akan di berikan kepada syarikat-syarikat yang menyokong fahaman hegemoni satu bangsa. Tuan-tuan pemilik tanah yang telah dirampas ini akan memberikan sokongan dana kepada kaum Zionis. Hotel-hotel, kondo dan apartmen mewah akan di dirikan di atas tanas yang telah di rampas.

Kaum Zionis akan melakukan diskriminasi terhadap bangsa-bangsa lain. Kaum Zionis mengamalkan diskriminasi untuk memastikan kuasa politik dan ekonomi terus di tangan mereka. Segala macam undang-undang akan diluluskan untuk memastikan hegemoni satu bangsa ini berterusan.

Kaum Zionis tidak akan mempedulikan pandangan masyarakat antarabangsa. Resolusi-resolusi badan-badan antrabangsa tidak di endahkan. Badan-bandan dunia diperlekehkan. Di dalam negara hanya pandangan yang bersetuju dengan politik Zionisma sahaja yang di benarkan. Jika ada kritikan yang muncul dari akhbar luar negara maka suara-suara ini akan dianggap benci kepada budaya bangsa kaum Zionis.

Kaum Zionis akan menuduh warga yang menentang hegemoni satu bangsa sebagai warga yang tidak patriotik, ajen negara asing atau telah keluar dari agama suci mereka dan mengikut ajaran sesat. Justeru itu negara Zionis ini mewajibkan warganya menggunakan kad pengenalan. Dalam kad pengenalan ini akan di letakan agama dan bangsa. Ini untuk memastikan kesucian bangsa mereka.

( Kita tidak perlu ke Gaza untuk melihat keganasan Zionis. Kita tidak perlu ke Tel Aviv untuk memahami Zionisma. Kita tidak perlu ke Jenin, Hebron untuk melihat tanah-tanah di rampas. Kita tidak perlu melihat Haram–al-Sharif untuk melihat tempat ibadat di runtuhkan. Kita tidak pergi ke Nablus untuk melihat rumah-rumah di runtuhkan. Kita tidak perlu melihat Ariel Sharon yang terlibat dalam pembunuhan.

Kita lihat Tasek Utara, Kampong Chu Badak, Kampong Berembang, tanah-tanah orang asli di Sabah dan Serawak yang dirampas. Kita lihat berapa banyak kuil Hindu yang telah dimusnah. Masjid dan surau yang telah diruntuhkan. Berapa buah gereja Orang Asal yang telah diruntuhkan.

Kita lihat bagaimana keterlibatan Najib Razak dalam kes pembunuhan Altantuya – ini tidak ada bezanya dengan pembunuhan Abu Jihad. Bukan Tzipi Livni Menteri Luar Israel sahaja yang mengahalau keluar pengkritiknya , Syed Hamid Menteri Luar Malaysia baru sahaja berkata sesiapa yang tidak suka kepada undang-undang negara ini sila tinggalkan negara ini.

Peluru hidup menembak penunjuk perasaan bukan hanya di Baitulmukadis tetapi di Memali dan Batu Buruk. Bukan Shin Bet sahaja yang mengintip di Birzeit University – Polis Cawangan Khas juga mengintip di semua universiti di Malaysia.

Jangan terlupa Bilik Rashia tahanan ISA tidak ada bezanya dengan yang di tahan di Facility 1391 di Israel.)

Jangan hanya menyokong yang jauh tetapi lupa yang di hadapan mata. Zionisma bukan hanya orang Yahudi. Zionisma adalah fahaman politik hegemoni satu bangsa dan satu agama. Zionisma adalah semua kerajaan zalim yang menindas warganya.

yusof said...

Adalah pelik Ketua Pemuda UMNO hendak berarak sambil melaung daulat tuanku, saya rasa Tajul Rosli tidak akan bersama mereka, kerana semasa ayahnya Dato Ghazali Jawi dianggap derhaka kepada raja kerana enggan meletakkan jawatan sebagai MB, tidak pula ada pemuda UMNO yang melaungkan daulat tuanku, malah membuat kenyataan bahawa sultan hanya boleh melantik MB, tapi tidak boleh melucutkan jawatan, kerana hanya Presiden UMNO boleh melakukannya, ternyata pada ketika itu Presiden UMNOlah sultan Perak dan betulpun akhirnya Dato Ghazali Jawi meletakkan jawatan sebagai MB Perak atas titah Presiden UMNO. Bezanya sekarang, Presiden baikpun Timb Presiden UMNO sudah hilang kekebalannya untuk melucutkan jawatan Sdr Nizar sebagai MB Perak, terpaksa berlindung di belakang sultan. Memang perangai lidah bercabang dua. UMNO membawa masuk perangkap "made in England" untuk memasukkan raja-raja Melayu ke dalam sistem raja berperlembagaan, menjinakkan mereka dari masa ake semasa dengan cara halus, dan sekarang hendak berarak untuk melaung daulat tuanku. Sungguhlah pelik, tapi rakyat pun dah tau.

Mr. said...

Adapun amat menghiburkan apabila semakin lama semakin banyak laporan Polis telah dibuat oleh pemimpin-pemimpin UMNO terhadap Karpal Singh kononnya Pengerusi DAP tersebut telah menderhaka kepada Sultan Perak. Saya tidak arif darihal undang-undang untuk menghuraikan betul atau tidak Karpal Singh telah pun menderhaka sebagaimana juga dahulu saya tidak mengetahui langsung samada perbuatan segelintir penyokong-penyokong UMNO di Terengganu yang memasang kain pemidang menggelarkan Sultan Terengganu dengan `Natang' itu derhaka atau tidak

Apa pun timbul kemusykilan mengapa ada ruang untuk sesiapa sahaja mengambil tindakan undang-undang ke atas Raja-Raja dan Sultan-Sultan di negara ini? Apabila ruang ini telah disediakan, mengapa pula menjadi kesalahan kepada mereka yang telah cuba mengisi ruang tersebut ? Tidakkah yang lebih derhaka kepada Raja-Raja dan Sultan-Sultan ini adalah mereka yang telah menyediakan ruang tersebut ? Kedaulatan Raja-Raja Melayu dahulunya begitu tinggi dengan bidang kuasa yang lebih luas serta digeruni oleh sesiapa sahaja yang cuba untuk meruntuhkan institusi Beraja ini. Malangnya, kerana emosi dan tamak kuasa, ada pihak yang telah merampas kuasa Raja-Raja atas alasan kuasa dikembalikan kepada rakyat, tetapi sebaliknya kuasa tersebut digenggam erat oleh puak-puak ini. Siapakah puak-puak tersebut ?


Seorang Mantan PM yang kini tiada berparti lebih arif tentang hal ini. Andainya beliau lupa kerana `Melayu mudah lupa', ada baiknya kita bertanya kepada waris beliau yang bakal bertanding sebagai Ketua Pemuda tidak lama lagi. Sudah tentu waris Mantan PM tersebut tahu sejarah kehebatan ayahandanya yang telah `merobek' kuasa Raja-Raja ini sewaktu rejim pemerintahannya. Inilah yang dimaksudkan dengan `ruang-ruang' yang telah disediakan lebih awal untuk memperkecilkan kedaulatan Raja-Raja Melayu. Kini, padahnya apabila ruang-ruang ini mula cuba diisi dan kita terasa amat kesal dan dukacita sekali. Nasi telah menjadi bubur, apalah ada pada ratap tangis lagi dan apalah ertinya kita melalak melolong sepanjang jalan ketika ini.


Sekiranya kita masih terasa sayang pada Raja-Raja kita, dan sekiranya ingin juga berhimpun untuk mempertahankan Raja-Raja kita, tunjukkanlah bantahan kita pada tuan punya angkara semua ini. Berhimpunlah di depan rumah Mantan PM tersebut kalau pun kita merasa segan-segan untuk berhimpun di depan Ibu Pejabat parti yang dahulunya dipimpin oleh beliau. Sanggupkah kita berbuat demikian? Jika kita tidak sanggup, bermakna kita tidak sekuat mana untuk mempertahankan kedaulatan Raja-Raja sepertimana yang kita laung-laungkan setiap hari itu.


Saya merasa teruja apabila pimpinan Pakatan Rakyat sebulat suara memberikan pengakuan akan mengembalikan kuasa Raja-Raja yang terhakis sebelum ini sekiranya Pakatan Rakyat mengambil alih Kerajaan. Sudah tentu pengakuan ini suatu berita yang baik kepada penghuni Istana di negara ini, tetapi malang tidak berbau sehingga kini pimpinan Pakatan Rakyat pula dituduh `Penderhaka' kepada Raja dan Sultan. Amat sukar untuk ditelan dan amat menyedihkan buat Pakatan Rakyat. "Tangan orang lain yang berkudis, tangan orang lain pula yang mahu dipotong". Tetapi, sebagai rakyat yang cintakan tanahair dan sayang kepada Raja, iltizam untuk mempertahankan kedaulatan Raja-Raja tidak pernah terpadam di setiap hati pimpinan dan penyokong Pakatan Rakyat. Biarkan mereka menari mengikut rentak mereka, akhirnya tarian mereka akan sumbang dan mereka akan terduduk tidak akan mampu bangun lagi. InsyaAllah, kebenaran pasti tiba dan kebathilan akan lenyap. Kuasa Raja-Raja tetap akan didaulatkan selagi Raja-Raja mendaulatkan rakyat jelata.

zafri zainal said...

Dari apa yang telah dilakukan oleh PR selama 11 bulan tidak mencerminkan apa yang dilaungkan...

PERAK adalah sebuah negeri yang unik...Jawatan MB yang di sandang sebenarnya ada amanah dari SULTAN bukan rakyat...TUANKU SULTAN ada kerajaan BAGINDA sendiri...
Apabila seseorang MB itu membuat keputusan tanpa merujuk kepada TUANKU...sudah semestinya TUANKU MURKA...Semasa titah RAJA NAZRIN SHAH about seminggu sebelum perlucutan jawatan nizar...Baginda ada menyatakan...Setiap jawatan dalam kerajaan negeri terutamanya jawatan MB membawa amanat SULTAN...yang demikian TUANKU sama-sekali tidak mengamanahkan tanah rizab negeri di beri kepada orang cina selama 999 tahun...

"Baginda bertitah, penempatan semula melalui Rancangan Briggs yang dilancarkan oleh Sir Henry Gurney itu telah menimbulkan rasa kurang senang raja-raja Melayu.



Penempatan semula kampung-kampung baru untuk hampir setengah juta orang Cina di zaman darurat dulu adalah berupa pencerobahan dan mencuri hak tanah orang Melayu.


Titah baginda yang penuh sinis ini adalah merujuk kepada tindakan kerajaan Perak yang didokongi oleh DAP pada hari ini yang mendiskriminasi orang-orang Melayu tetapi memberi keistimewaan kepada bukan Melayu."

tapi malang nya nizar terlalu buta hati dan mata untuk melihat dan membaca lebih mendalam perutusan Baginda...

Sebagai SULTAN yang memerintah melihat rakyat gagal menbuat keputusan yeng terbaik...MAKA SULTAN telah membuat keputusan yang drastik mengubah kerajaan negeri demi ORANG MELAYU....

DONT TRY TO OUT SMART TUANKU...HE KNOWS WHATS BEST FOR THE STATE AND PERAKIAN....