Wednesday, March 21, 2007

40 tahun tanpa bekalan air bersih, di mana keadilan?

Dipetik dari malaysia-today.net
tulisan: Raja Petra Kuda Ranggi

Saya agak tergamam mendapat tahu menerusi siaran berita TV3 pukul 1.30 petang hari ini, 18 Mac, yang melaporkan keperitan penduduk di Kampung Tambalung, Kota Belud, Sabah, yang masih bergantung kepada sungai dan air hujan untuk bekalan air, iaitu untuk minum, memasak makanan, membasuh pakaian dan mandi.
Apa dah jadi dengan janji-janji yang diulang-ulang setiap kali menagaih undi rakyat semasa menghadapi pilihan raya?
KomenKu:
Maknanya pembangkang pun tak buat kerja…kalau buat kerja pasti perkara dihebohkan, bila TV3 buat liputan baru le engkorang terjaga dari tidur .Sian…tengok gak TV3 walaupun ddulu engkorang berkempen BOIKOT TV3.
Penduduk Kampung Tambalung tidak mendapat bekalan air bersih, walaupun berulang kali dipohon, sejak 40 tahun lalu. Sedih, memang sedih memandangkan pada tahun ini Malaysia akan menyambut ulang tahun kemerdekaan yang ke-50, setengah abad. Ini bermakna penduduk Kampung Tambalung tersisih daripada arus pembangunan hakiki sejak Sabah merdeka melalui Malaysia pada tahun 1963.
KomenKu:
Aku tumpang sedih bagi penduduk Kg Tambalung. Tindakan segera harus diambil. Tapi Datuk Salleh Said Keruak kata perkara tu dapat diselesaikan dalam masa terdekat, kosnya pun juta- juta. Semoga penduduk Kg Tambalung dapat kemudahan tersebut secepat mungkin. TERIMA KASIH TV3. PAS TV dan WEBTV8 tak keluar ? Sekadar interview Zahrin je buat apa!! Dah tak laku dalam UMNO!!
Para pemimpin kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri Sabah begitu bangga dengan pembangunan fizikal yang dicapai selama ini. Bangga dengan Menara Berkembar Petronas, bangga dengan Lebuh Raya Utara-Selatan, bangga dengan Lapangan Terbang di Sepang dan di Kota Kinabalu, bangga dengan Litar F1, bangga dengan pelabuhan-pelabuhan di Tanjong Pelepas, di Pelabuhan Klang, di Kota Kinabalu dan bangga dengan kilang-kilang elektronik dan sebagainya.
KomenKu:
Pembangunan berperingkat, pernah gi luar negara yang mundur? Sekurang-kurangnya kita ada yang nak dibanggakan daripada takde langsung. Dalam kebanggaan itu, rupa-rupanya masih ada penduduk yang belum dapat menikmati bekalan air bersih, atau menikmati bekalan elektrik dan sistem jalan yang sempurna.
Apalah erti 50 tahun kegemilangan kemerdekaan. Di mana letaknya keadilan dalam pengagihan nikmat pembangunan. Di mana?
KomenKu:
Dapat menggunakan komputer dan memfitnah sana-sini pun atas usaha kerajaan membangunkan ICT jugak ni. Bekalan elektrik pun takde masalah, kalau tak, tak boleh on komputer jugak kan? Takde negara yang dapat memuaskan hati semua rakyat dalam sekelip mata. AS tu lembab beri bantuan kepada mangsa ribut taufan di New Orlean. Itu negara paling hebat di dunia, mampu mencipta kapal laut yang hanya menggunakan kuasa nuklear dan 20 tahun tak perlu isi minyak. Guna tenaga nuklear je. Hebat babe!! Enkorang ni memang kalangan yang tak reti bersyukur…India dan Indonesia seangkatan merdeka dengan kita, bagus sangatkah mereka? Semua rakyatnya hidup selesa dan senag ke? Apa kata engkau gi migrate kat antara dua negara tu? Aku cabar engkau!! Kalau bagus sangatla…BUKTIKAN keHeroan engkau tu. Cakap banyak sangat!!!
Saya masih ingat semangat dan cita-cita kerajaan yang dilontarkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 1982 semasa memperkenalkan dasar kependudukan Malaysia ke arah 70 juta penduduk. Dalam mengatur strategi yang perlu untuk mencapai tujuan itu, kerajaan telahpun menjangkakan penggunaan air sebanyak 15.6 bilion meter padu. Kekurangan dijangkakan akan berlaku pada tahun 2000, iaitu tujuh tahun lalu, bagi jumlah penduduk sebanyak 21 juta. Sekarang, jumlah penduduk mencapai 26 juta.
Persoalan yang ingin saya ajukan ialah apakah kerajaan tidak mempunyai perancangan yang betul setelah dapat menjangkakan kekurangan bekalan air akan berlaku? Bukankah bekalan air merupakan hak asasi manusia untuk hidup?
KomenKu:
Bodoh betul engkau ni, air tak cukup pun salah kerajaan. Ini semua fenomena alam. Yang engkau gatal gi buang sampah dan toksik dalam sungai tu buat apa? Tercemar le sungai! Pandai cakap pasal hak, tanggunjawab sendiri apamendenya??? Bila nak majukan kawasan untuk empanagan cucvuk rakyat buat kenyataan di media dan berdemonstrasi. Gagalkan usaha kerajaan. Sekarang biar mati dahaga , padan muka!! Bazir air cuci kereta, cuci macam-macam tak sedar. Di kelantan tu apasala tak bising ? Kerajaan PAS gagal beri air bersih kepada rakyatnya? Mana hal asasi manusia engkau?
Apakah jadahnya kita terus membekal air kepada Singapura sedangkan rakyat kita sendiri tidak dapat bekalan air bersih?
KomenKu:
Perjanjian tetap perjanjian bodoh! Tak blajar Undang-undang langsung? Bukan Pak Lah baru buat tapi itu dulu-dulu punya, kita terikat!! Awat la benggong sangat hang ni.
Kita juga ingin tahu apa dah jadi dengan dasar makanan, air dan pertanian yang dijanjikan oleh kerajaan. Kerajaan menyebut bahawa tekanan harus diberi ke atas kecukupan dari segi taburan, perubahan corak penggunaan dan juga ke atas peningkatan cara-cara penghasilan. Jika dasar ini dilaksanakan dengan betul, adil dan telus, masakan ada rakyat yang tidak mendapat bekalan air sejak 40 tahun lalu?
Malaysia mempunyai bermacam-macam kementerian dan agensi yang bermatlamat membasmi kemiskinan dan menaikkan taraf hidup rakyat. Kerajaan berjanji untuk mengadakan kemudahan-kemudahan asas yang cukup terutama bekalan air dan elektrik, tetapi setelah 50 tahun merdeka, kenapa masih ada kampung yang tidak mendapat bekalan air, bekalan elektrik dan sistem jalan yang sempurna?
KomenKu:
Ni aku nak bagi tau, memang banyak agensi tapi dalam agensi-agensi tu ramai penyokong atau yang bersimpati dengan pembangkang, maka mereka pun mensabotaj kerajaan. Sebab tu dasar kerajaan tak berjalan lancar. Buat-buat tak tahu konon.
Dalam kes Kampung Tambalung, jelas sekali bahawa kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri Sabah telah gagal memenuhi tanggungjawab dan amanah kepada penduduk di situ yang masih belum diberi bekalan air bersih. Adakah ini selari dengan slogan "Malaysia - Cemerlang, Gemilang dan Terbilang" atau memenuhi konsep dan pendekatan Islam Hadhari?
KomenKu:
Pak Lah baru tiga tahun jadi PM, kalau engkau bagi 30 tahun pun belum tentu bagus lagi. Sudahlah….tak payah hasut orang lain membenci kerajaan. CERMIN DIRI dulu. Tulis biar ada research takyah tumpang glamer TV3.

2 comments:

MR. said...

blog dengan komen yg paling bodoh dan kebudak-budakan yang pernah aku baca ...

dari~ummie said...

kepada MR. juga penulis blog..menuding bodoh kpd org lain bukan isu utama.isu tetap akan berlaku, namun penyelesaianlah yang perlu kita utamakan.maka, pd hari ini, kerjasama dari semua pihak adalah perlu, barulah titik penyelesaian dapat kita capai secara saksama..