Wednesday, June 25, 2008

Voicing Unhappiness - PKR Party Warriors

Trouble is brewing in Selangor PKR with several division heads voicing unhappiness with the state government, claiming “party warriors” were being sidelined by Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim's administration.

Sabak Bernam PKR division head Dr Badrul Amin said 17 of the 22 PKR division heads had submitted a letter to PKR de-facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim voicing their dissatisfaction with Khalid.

“We are angry that many of our pejuang (party warriors), especially division heads, were not appointed into the government, including as local councillors.

“The anger has been fuelled further as our state secretary, Mohd Yahya Mat Sahri, was suspended for a yet to be proven allegation,” he said when met yesterday by reporters at PKR’s old headquarters here.

Yesterday, Mohd Yahya quit as Khalid's aide and also as Selangor PKR secretary. He was suspended by Khalid on Monday for allegedly improperly facilitating the approval of cleaning and garbage collection contracts in Petaling Jaya.

A group of PKR members from Selangor gathered at the old office on hearing word that Anwar who had just returned from Mecca, would be meeting Mohd Yahya there.

Sources said Mohd Yahya met Anwar at an undisclosed location later in the evening.

Dr Badrul said they had submitted a list of proposed names for local councillors but none were chosen.

“We are not happy as the people we named were not only qualified but were with the party during reformasi (reformation) time and even braved teargas and beatings for the party,” he said.

Komen:

PKR sudah mula berpecah-belah. Dimulakan dengan isu berkaitan wang derma dan kemudiannya berikutan perletakkan jawatan Yahya, nampaknya PKR sudah mula kucar-kacir.

Isu-isu yang dibangkitkan ini bukan sahaja menampakkan PKR kucar-kacir tetapi dalam pada masa yang sama terdapat salah guna kuasa yang berleluasa setelah 100 hari pemerintahan mereka.

Tetapi yang paling jelasnya, bagi ahli PKR sendiri, kini mereka bolehlah membuka mata dan memikirkan kembali adakah tepat pilihan mereka dengan menyertai PKR serta berjuang untuk parti carca-merba ini, kerana kini mereka telah dipinggirkan oleh parti ini sendiri. Kesian pada mereka yang dahulu sanggup berjuang menentang undang-undang apatah lagi penguatkuasa negara walaupun diluahkan dengan gas pemedih mata, sanggup berembun dan berpanas di tengah kota raya mengibar bendera dan menjerit sekuat tenaga melaungkan kebenaran pada parti mereka ini tetapi akhirnya sedikit dan sebesar kuman pun jasa yang mereka curahkan ini tidak langsung diperdulikan apatah lagi selepas PKR berkuasa selama lebih 100 hari di Selangor.

Sedarlah bahawa jika tiada sebarang tindakan yang di ambil oleh Menteri Besar Selangor itu, apatah lagi jika ianya dibawa kepada Anwar. Renung-renungkanlah...

3 comments:

yusof said...

Dari segi positifnya, keadaan politik dan pembinaan kerajaan negeri baru memberi pengajaran kepada rakyat bahawa inilah politik baru yang tidak pernah wujud semasa UMNO dan BN menjadi kerajaa, dan keduanya suatu pengajaran yang penting kepada mereka, iaitu barulah mereka sedar terdapat perbezaan di antara parti pemerintah negeri dan kerajaan negeri yang selama ini tidak mereka faham atau sengaja dikelirukan selama UMNO dan BN memerintah sebagai parti dan kerajaan. Pelajaran politk di luar kelas diberi percuma oleh kerajaan dan parti PR.

en_me said...

panas kannns..

Anonymous said...

Anwar guna PKR untuk kepentingan peribadi.Tidak untuk Melayu, tidak untuk keadilan, tidak untuk rakyat, tidak untuk Islam dan Iman dan tidak juga untuk Malaysia. Yang di Anwar perlu Kuasa, kuasa, kuasa.Jual ugama, berpeluk dengan Yahudi, berkasih dengan Israel asal sahaja Anwar yang tertinggi. Hebat. Wahai ahli PKR sedarlah pemimpin kamu seperti Khalid dan Anwar adalah manusia rakus. Tidak mendapat apa yang dihajat didalam UMNO perkudakan PKR.Jual arak semasa program belia di Pulau Pinang, buang pemgawai secara SMS (tidak ada akhlak)tanpa usul periksa, halalkan babi, tak turunkan cukai pintu.Ini sahaja Anwar dan Khalid boleh buat.Wahai anggota PKR berapa ramai Kroni Khalid yang bukan PKR/BA akan dapat kontrak? Percayalah Kroni Khalid dari UMNO pun akan dapat projek.Fikirkanlah.