Wednesday, July 16, 2008

Anwar-Shabery

Pada zaman Tun Razak, beliau sendiri yang menubuhkan Petronas. Beliau sendiri yang bertungkus-lumus menaikan nama Petronas daripada kuasa mutlak Shell yang telah wujud sebelumnya. Tun Razak sendiri berhempas pulas dari peringkat paling bawah membangunkan Petronas hinggalah kini kita dapat lihat sendiri bagaimana pembangunan dan kemajuan Petronas.

Hinggakan pada masa yang sama Anwar sendiri yang membawa para mahasiswa berkumpul dijalanan menyokong Tun Razak dalam menaikan nama serta memartabatkan satu-satunya syarikat minyak milik kerajaan Malaysia ini. Tapi kini berlaku sebaliknya, Anwar sendiri ingin melingkup Petronas dengan cadangan mengambil dan mengagihkan sumber kekayaan negara ini. Renungkanlah!

16 comments:

Anselmo said...

Seperti ShaberiChhek katakan, ANwar hanyalah bermain dgn kata-kata, disaat negara dan dunia menghadapi masalah tenaga.Anwar tidak realistik, orang kampung tidak menghadapi masalah pengurangan subsidi, kenaikan harga getah dan sawit cukup tinggi. Nelayan subsidi minyak tidak dikurangkan begitu juga dgn pengusaha pengangkutan. Pengurangan RM 0.50 untuk kadar yg mana? Janji PKR sebelum PRU 12 (RM1.92) jadi harga siling PKR/Anwar adalah RM 1.42, mampu ke ditanggung oleh negara, berapa lama? Bila Petronas lingkup, Anwar jual, ikut cara IMF yg dulu beliau sarankan, tak cukup lagi, pinjam IMF, dah tak boleh pinjam lagi,harga minyak ikut pasaran dunia, hutang tak boleh bayar, Malaysia Bangkrap. Cara macam ni BN pun boleh buat, tapi BN bertanggungjawab terhadap rakyat, walau cara yg dibuat tidak popular. Cakap rasuah, tiris dan bocor. Anwar ni maksum ke, apa yg dia buat semasa jadi PM, merasuah orang-orang UMNO utk lantik dia, tak percaya ajak dia bersumpah.Kroni dia dapat saham MAS dan pelabagai lagi,syarikat kroni dia dapat projek besar dan runding terus. Malayia ada rasuah tapi bukanlah satu dasar atau amalan yg disukai oleh BN.Yg buat rasuah Anwar sendiri.

AnakWatan said...

Anwar semalam dalam tv lain yang di tanya lain yang dijawab... putar alam katakan....

WaZiRai said...

Anwar : "Hari ini turun harga minyak, besok-besok dah miskin jual je syarikat minyak!"

si_merahhati said...

Semalam takde la hangat sangat debatnya. Anwar asyik cakap menda sama jer. Kat ceramah mana2 pun rakyat jenuh dah dengar...

Tapi kan memasing jaga tingakahlaku kan semalam... Hehehe...

Raflesia said...

Kedua-duanya hebat semalam tapi tuhlah mungkin apa yang baik kerajaan bleh ambil sebagai satu idea dan cadangan untuk manfaat rakyat.

Tapi tak banyak yang dilontarkan berkemungkinan masa terlalu pendek.

Idea nak turun 50sen tuh agak kerterlaluan. apa yang saya rasa subsidi yang diberikan kerajaan tuh perlu difokuskan kepada golongan-golongan tertentu baru rakyat yang sepatutnya mendapat manfaat. bukannya orang kaya atau foreigner luar yang terdapat dalam negara sama-sama merasa subsidi yang diberikan kerajaan.

Contoh lain barang makanan seperti tepung, beras dan gula semua orang mendapat subsidi tidak kira kilang yang menggunakan tepung sebagai bahan produk mereka juga mendapat subsidi. pendatang asing dan orang kaya juga turut mendapat subsidi. so saya cadangkan next time perlu ada pelaksanaan di mana rakyat Malaysia yang termasuk dalam golongan miskin dan pertengahan sahaja mendapat subsidi. Barulah paras gaji minimum RM 1500 boleh diimplementkan untuk kesejahteraan rakyat. wallahualam...

WAK SAPU said...

Kepada sesiapa yang nak tengok full teks debat Shebery-Anwar, sila layari http://waksapu.blogspot.com/

dan jangan lupa tinggalkan sedikit komen untuk kita bahaskan. TQ.

WAK SAPU said...

HARI INI TURUN MINYAK
ESOK TURUN KE MAHKAMAH
LUSA....????

taipingmali said...

Niat anwar memang jahat. seperti anak derhaka yang menunggu bapa mati untuk jolly katak dengan harta peninggalan orang tua,

betul kata prof malam tadi, dia tunggu saat kematian sahaja,,maka akan dibuat pesta 100 hari merayakan kematian ayahnya

itu bapa setan negara.

yusof said...

The difference is, no mater what you have observed and heard, Anwar spoke with mind, Shaberi is limited by his position and just simply parroted the government policy.

alrid said...

kalau dilihat cara perangkaan dalam debat tersebut shebery bukan lah lawan anwar..gua jadi org umno pun malu ada pemimpin yg masih tak tau buat perkiraan dan penyampaian.
shebery macam kebudak budakkan..kalau cakap ngan tok imam kampung gua..gua ingat dia tak mampu lawan..sebab dia adalah pemimpin yg BERANI tapi MASIH banyak BODOH nya.
banyak perkara yg dia tak boleh jawap..bapak gua org umno jugak..dia kata habis shebery diliwat maksimum..lepas ni mesti dia kena buang nya lah...BODOH SANGAT..tunjuk pandai tak bertempat.

Mr. said...

ni satu lagi MP/BBC dari UMNO... ampass.... buat malu org johor je... mcm lepas pekena wiski...
http://www.youtube.com/watch?v=k7ElnwUCDkc

Mr. said...

http://www.youtube.com/watch?v=k7ElnwUCDkc

http://www.youtube.com/watch?v=PSI_B0uR7F4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=qGvHQL8jDB4&feature=related

YB Aziz nie bodoh..same jer dgn YB-YB UMNO/BN yg laen..indon dgn m'sia, harga minyak indon lagi murah lar..
Malaysia - US$0.84/litre
Indonesia - US$0.65/litre

~ ahli parlimen cenggini memalukan bangsa jer..ada hati nk represent melayu..
~ HAHAHAHA YB PALING BENGAP! mcm mane leh jd YB UMNO/BN da..

mrf said...

mb kedah kata duit tadak..mau jual balak..boleh jadi macam ali bapoo..

rakyat puji mb kedah pasai takmau duduk rumah rasmi..polis kasitau kalau mau dok umah sendiri kene buat pagaq..rakyat puji pasai buat pagaq guna duit sendiri..dah rumah dia guna duit dia la..apa la mabuk penyokong pas kedah..
lagi mau puji ka..dia tak duduk rumah rasmi berapa ribu elaun dia dapat??bodoh hang pa semua..

mb nizar bodoh sombong..janggut sejemput mcm apek pencacai angkat najis terus kasi tanah yg banyak kat cina..sanggup gadai tanah melayu tercinta kasik kat cina sebab mau kasi padan muka umno yang sekian lama perjuangkan hak orang2 melayu. bodoh punya nizar ..belajar sampai jadi pandai pon guna duit kerajaan..

nik aziz kata tak boleh muzakarah dgn umno..muzakarah secara peribadi boleh..kalau peribadi mau cerita apa?? ni mesti dalam hati nik aziz masih anggap umno tu kapir..habis tu DAP tak kapir ka..mau bincang masa depan melayu dan islam pon dia tak mau..ni lah spesis ulamak bodoh dan sengal yang disegani ramai..sebab apa sengal? sebab peranan ulamak salah satunya menyatukan umat..tapi ulamak PAS ni lain plak line dia..

WAK SAPU said...

Masa Dr. Mahathir membuka senarai siapa yang mendapat apa semasa perhimpunan agong UMNO dulu, Wak dapat lihat dengan jelas bagaimana kroni anwar dapat macam-macam. Bapak dia ada share, pak mertua pun ada, kawan-kawan baik dia pun ada... Alahaiiiiii..... Siapa yang Munafik????

Mr. said...

Dr. Mahathir tu BAPAK PENYAMUN... 13 Bilion Perwaja rugi.. Duit sapa? 13 Bilion tu boleh create 13 ribu jutawan (RM1juta/keluarga fakir miskin)...

Vocabulary:
UMNO = UnMINDed Malay National Organisation

Mr. said...

Isyarat awal untuk orang Melayu

Akhirnya semua terbongkar (dan menjadi senjata kumpulan tertentu yang berkempentingan dalam politik kelompoknya). Anwar di tuduh liwat kali kedua. Najib di tuduh ada kaitan dengan (adakan hubungan seks dan Rosmah berada di tempat kejadian ketika pembunuhan) Altantuya. Rasuah Najib (peralatan ketenteraan) menjadi isu besar, Ghani Patail dan Musa Hassan semua menjadi topik bicara hari ini. Lebih-lebih lagi sekarang ini sumpah dan menyumpah (kalau Ezam tetap dengan sumpah keramatnya) menjadi sandaran, fitnah memfitnah menjadi alasan menghalalkan cara.

Bukan itu sahaja semua kepimpinan Melayu itu buruk dan kepimpinan Melayu itu hina (tindakan mereka menghina diri mereka sendiri). Semua terbongkar – semua terbongkar – semua isu orang Melayu – semua isu kelemahan Melayu – semua isu kebobrokan Melayu – kepimpinan Melayu. (Kalau Melayu yang berkuasa ini teguh pegangan Islamnya, peristiwa-peristiwa sebegini tidak akan terjadi).

Apakah ini bukan tanda-tanda awal kemusnahan Melayu itu sendiri? (Iaitu Melayu yang menguasai negara). Bukankah ini menunjukkan kedudukan Melayu itu – dipimpin oleh pemimpin yang gagal memartabatkan Melayu. Ini bukan isu politik kepartian. Ini bukan isu menyokong UMNO atau menyokong Parti Keadilan Rakyat mahupun menyokong PAS. Dalam keghairahan ini kita lupa satu perkara – asasnya kita Melayu, asas dan akar kita Melayu dan perjuangan kita untuk Melayu. Kenapa kita singkirkan keutamaan kita – memperjuangkan bangsa? Kenapa kita terikut-ikut, kenapa kita letak paksi perjuangan ini kepada kepimpinan dan wadah? Kenapa harus Pak Lah atau Anwar Ibrahim, kenapa harus Ustaz Hadi – kenapa harus PKR atau UMNO dan PAS.

Keadaan semakin meruncing. Melayu semakin diambang kemusnahan. Ini kita tidak cerita mengenai mereka yang ketawa melihat kita. Ini tidak lagi kita menceritakan perolehan mereka dari percakaran kita orang Melayu. Kita belum juga menimbulkan isu siapa yang akan beruntung dalam kita bercakaran dan bergaduh. Semua ini melemahkan dan semua ini sebenarnya meletakkan kedudukan Melayu itu pada tahap yang paling rendah.

Masa sudah tiba bahawa Melayu itu bangkit dari gerombolan permasalahan yang wujud sekarang ini. Melayu kena berikhtiar untuk memulihkan keadaan. Melayu perlu sedar bahawa Melayu itu akan menjadi mangsa sekiranya di atas sana masih bercakaran. Melayu akan terus melarat sekiranya di atas sana penuh dengan kemungkaran dan penuh dengan tindakan yang memalukan Melayu itu sendiri.

Kita mulakan semula. Mungkin ini masanya untuk Melayu lain selain dari mereka yang bertelagah memastikan masa depan Melayu itu cerah semula. Masa nya sudah tiba untuk Melayu lain – golongan cendekiawan dan intelektual Melayu, golongan NGO Melayu, Pertubuhan – pertubuhan Islam Melayu bangkit untuk memastikan keadaan lebih sempurna. Melayu dari golongan ini perlu bangkit untuk memastikan kepimpinan Melayu yang ada membetulkan pendirian, prinsip dan aliran perjuangan.

(Bukannya setakat ada dua tiga kerat kumpulan yang kononnya menjulang Melayu tetapi sebenarnya alat Umno untuk mempertikaikan orang lain setelah diaibkan dalam PRU 12 8 Mac lalu.

Masa sudah tiba untuk Melayu itu sedar bahawa krisis kita (terutama yang melibatkan parti Melayu yang sedang memerintah) merugikan bangsa kita (dan generasi akan datang). Ini perlu untuk kita sedar sebelum perlakuan kita memudaratkan bangsa kita. Kita perlu pastikan bahawa kita menjadi penentu mereka bukan mereka yang mengarah kita.

Kita perlu hari ini melakukan pengorbanan semula (sokongan yang diberikan kepada parti Melayu yang memerintah tetapi gagal membela Melayu mesti ditarik balik dan diberikan kumpulan Melayu yang ikhlas membela) – demi Melayu. Kita perlu mendesak agar mereka yang mengetepikan perjuangan bangsa ditolak dari memimpin kita Melayu (seperti adanya agenda peribadi iaitu demi untuk mempertahankan kekuasaannya, letak orang nombor duanya menggantikan tempatnya dua tahun lagi. Walhal itu hak rakyat dan ahli parti menentukan, bukannya jawatan yang dia wariskan kepada orang tertentu).

Masanya sudah tiba untuk Melayu menentukan kepimpinan yang lebih sempurna dalam merealisasikan perjuangan Melayu (kata orang, pilih Isalam selamatlah bangsa). Lupakan kepimpinan yang bertelagah hari ini – mulakan menjadi Melayu yang akan menentukan nasib bangsa kita (jangan terpengaruh dengan dakyat TV3, Utusan dan Berita Harian sahaja).

Seruan semua dari apa lapangan untuk bangkit menyatukan Melayu – agar menjadi satu rangkaian pendesak agar masalah Melayu diselesaikan dengan segera. Kita harus memulakan langkah agar apabila kita bangun keesokan harinya, Melayu itu masih berpijak di bumi sendiri – bukan menjadi hamba akibat persengketaan kita.

(Sebab kita dengar banyak kepentingan negara dikuasai oleh beberapa kerat individu, yang mempunyai hubungan pula dengan kepentingan negara asing. Kalau keadaan ini terus dibiarkan, Melayu boleh merempat di tanah air sendiri).