Thursday, May 3, 2007

Kalau Nak Tahu Siapa Anwar

Kepada pengundi di Ijok, soal rasuah memanglah satu perkara yang ditolak oleh mereka tetapi bila orang yang membangkitkan itu ialah Anwar Ibrahim, memaksa mereka berfikir semula. Di kalangan ahli UMNO, mereka masih ingat bagaimana Anwar Ibrahim menggunakan kedudukannya sebagai Menteri Kewangan merasuah Ketua-Ketua UMNO seluruh negara bukan sahaja dengan saham-saham percuma macam TNB, Telekom dan Hicom tetapi juga wang ringgit yang berjuta jumlahnya.

Tanyalah dengan setiap orang yang ada jawatan masa pemilihan 1993 terutama orang UMNO di Sabah yang memaksa Tun Ghafar Baba meletakan jawatan. Boleh Anwar Ibrahim pergi bersumpah ke Masjid mana-mana dalam negara ini yang dia tidak menggunakan wang bagi jawatan Timbalan Presiden? Memanglah diakui bahawa BN sebuah parti mengamalkan konsep mempertahankan sistem kapitalis melalui parti induknya UMNO dan setelah UMNO ditolak dalam PRU 1969, Tun Razak Hussein secara tak ternampak melaksanakan sistem sosialis dalam dasar-dasarnya yang dinamakan dengan kulit Dasar Ekonomi Baru.

Perhatikan secara teliti, adakah dasar-dasar yang wujud itu kelihatan seperti bentuk -bentuk perjuangan sosialis antaranya pemilikan negara oleh syarikat asing, pemberian tanah kepada rakyat yang tidak bertanah. Tetapi orang Melayu tertipu atas propaganda yang menyatakan bahawa Dasar Ekonomi Baru ialah 30% kepentingan ekonomi bumiputera. Sebenarnya soal 30% bukan soal DEB tetapi adalah soal Perlembagaan 1957. Dan perlembagaan itu tertulis dan dipersetujui pada tahun 1956 menjelang tahun 1957-Tahun Malaya Merdeka. Dengan itu 30% DEB untuk Melayu/Bumiputra tidak kena mengena langsung dengan dasar itu. Bila Anwar Ibrahim menyuarakan untuk menghapuskan Dasar Ekonomi Baru, persoalan yang mana dalam dasar dalam DEB tersebut mahu dihapuskan.

Di sinilah Anwar Ibrahim tidak bijak. UMNO tidak sejauh mana kekuatannya dan ini disahkan dalan dokumentari pendek yang diterbitkan sendiri oleh RTM yang bertajuk "evolusi dan revolusi". Evolusi dalam dokumentari itu secara nyata bermaksud membesar kerana alam, pokok tumbuh kerana ada benih sama ada yang di berakkan oleh binatang yang memakan benih, ranting yang patah dan benih itu membesar, putaran hujan yang membawa air, panas yang dibawa oleh matahari dan kebetulan tanahnya subur, maka membesarlah pokok itu tetapi itu sekadar pokok tetapi tidak pokok yang di organik. Dia membesar dengan baja dan kawalan penyakit, dan sudah pasti akan menghasilkan pokok yang terbaik nilainya.

Itu sebabnya negara ini masih belum boleh maju kerana bukan sahaja politiknya perlu evolusi tetapi pemimpinnya juga perlu evolusi seperti Abdullah Hj Ahmad yang jadi Perdana Menteri kerana dia terlebih dahulu patut menjadi Timbalan Perdana Menteri. Telah tiba masanya, untuk PKR kalau mahu menjadi parti politik alternatif untuk pentadbiran negara supaya meletakan satu doktrin perjuangan dalam ideologi politik kontemporari, jika takut itu bermakna banyak penyakit kepada diri dan jika perjuangan mirip sosialis kini menjadi ideologi kenapa "kami difahamkan" rumah Anwar Ibrahim yang berharga RM 2 juta di Damansara kini sudah berpindah ke rumah bernilai RM7 juta di Segambut, ini bukan orang sosialis.

Maka dicadangkan supaya PKR dan DAP membuat satu pendirian politik yang agak boleh diterima oleh rakyat untuk melaksanakan paradoks demokrasi moden dalam perspektif Postmarxis-Postmodern dalam Demokrasi Radikal untuk melawan Demokrasi Liberal yang didukung oleh Barisan Nasional, yang mana dalam Demokrasi Liberal telah menyaksikan kegagalan beberapa buah negara dan sesetengah negara yang pernah merobohkan sistem sosialis ,mahu pun komunis yang bertukar ke sistem demokrasi liberal sedang bermimpikan sistem yang lama. Senang-senang pemikir PKR bacalah idea yang dibawa oleh Ernesto Laclau dan Chantal Mouffe .

dipetik dari http://sangkelembai2006.blogspot.com/

1 comment:

Unknown said...

Kenapa UMNO masih menggunakan tactic yang sama di Ijok. Saya rasa, tactic UMNO di Ijok tu dah basi. Tak perlu nak tahu siapa Anwar Ibrahim, mungkin credibility dah berkurangan tetapi yang penting UMNO mesti do something to make the younger generation like & support UMNO not like now before party politic lain seperti PKR and DAP convince their credibility