Wednesday, July 16, 2008

POORAH CHITT! Dengan PROTES

Dalam dua ke tiga pos saya yang sebelum ini, saya sudah sentuh isu berkaitan PKR dan penasihat mereka yang kini dalam keadaan bermain "flipping & flopping" terhadap pemikiran dan jiwa rakyat yang memerhati corak permainan "Dam Ular"nya. Kita biarkan penasihat "Dam Ular" ini seketika dan saya berminat untuk menyentuh sedikit isu panas yang diterjah iaitu berkaitan isu kelemahan PROTES.

Protes yang pada mulanya dikategorikan sebagai program yang berteraskan isu keIslaman bertukar menjadi satu bentuk konsert "Tiger Show" ditengah-tengah padang. Konsert yang lebih kepada suasana "Happy Jer dan Pesta Hari Minggu" daripada perhimpunan yang menyalurkan info berkualiti dan positif.

Menariknya disini apabila terjadi sesuatu yang diluar jangkaan, geng-geng bas sekolah Pemuda PAS dan Unit Amal jariahnya bersama-sama menyusup keluar lari-lari anak menghilang diri dek takut diterjah oleh rakyat yang datang pada hari itu. Biasalahkan siapa nak nama mereka busuk!

Di akhir episod, Dr. Hatta - Bendahari PAS terpaksa tampil kehadapan menerima cemuhan dan kritikan rakyat yang rata-rata mencemuh persembahan dan pengisian program tersebut. Dr. Hatta terpaksa menyucuk hidungnya sendiri dan membiarkan diri ditolak kesana-kesini menerima kritikan pedas lagi berapi dari rakyat sedangkan kalau hendak dikira berapa ramaikah yang terlibat dalam pengurusan program tersebut, kenapa seorang sahaja yang dicucuk hidung dan ditolak macam bola! mana pergi mereka yang kononnya pembela rakyat tetapi rata-rata melarikan diri dari dikecam akibat kelemahan program tersebut.

Jelas disini PROTES telah gagal, tetapi yang berjayanya pada hari itu adalah PR-BONTOT yang telah menjadi tontonan beribu rakyat. Kini rakyat tahu bagaimana BONTOTNYA pengurusan mereke hingga perkara kecil sebegini yang melibatkan rakyat penyokong mereka tidak dapat diuruskan dengan lancar. Kasihan pada penyokong yang datang di serata pelusuk negeri memberi sokongan terhadap program yang julung-julung kali di adakan tetapi berkesudahan rakyat di-BONTOT KUALIKAN sedaif rupa.

Beginalah mungkin cara untuk mereka mengekalkan agenda PR dibenak rakyat. "Buat buruk orang senang ingat, buat baik cepat sahaja dilupa rakyat", maka beginikah cara PR melaungkan agenda mereka? Sebut mengenai agenda, kemana pergi pemimpin mereka, kemana pergi semua takkala terjadi perkara yang mengaibkan ini. Semuanya diam dan menyepi gentar digelar PR...! PORAH CHITT!!

7 comments:

Mr. Lhorat said...

UMNO Parti Beruk Kusta

mrf said...

PKR party Babi tonyok kurap berkudis buta

Mr. Lhorat said...

Datuk Fauzi keluar Umno masuk PKR


Desas desus bahwa Datuk Fauzi Abd Rahman keluar UMNO sudah menjadi kenyataan beberapa jam tadi. Ia diumumkan bersama program Jelajah Anwar di Kuantan dihadapan kira-kira 30 ribu rakyat yang menghadiri ceramah itu.

Bekas S/u Parlimen dan Timbalan Menteri Penerangan, Bekas AHLI MT UMNO, Ahli Parlimen Kuantan dan bekas ADUN Baserah ini terkenal dengan keberaniannya pernah mendedahkan kepincangan UMNO di zaman Tan Sri Khalil Yaakob menjadi Mentri Besar Pahang.

Dalam aduan itu, beliau mendakwa Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Khalil Yaakob, mengagihkan kawasan balak tanpa mengikut kuota yang ditetapkan Dasar Perhutanan Negara ketika menjawat Menteri Besar Pahang antara 1986 hingga 1999.

Serentak dengan aduannya, Fauzi meletakkan jawatan sebagai ADUN Baserah dan MKT UMNO kerana tidak bersetuju dengan amalan rasuah dalam pemilihan UMNO bahagian Kuantan.

Fauzi adalah waris kepada Datuk Abd Rahman Yaakob, Bekas Menteri Pelajaran zaman Tun Razak memimpin Malaysia.

Mr. Lhorat said...

Kurang korum, mesyuarat cawangan dibatalkan
Jul 19, 08 8:51pm
Mesyuarat Umno cawangan Taman Setapak Indah Fasa Satu, bahagian Wangsa Maju yang dijadualkan berlangsung di Dewan Pusat Aktiviti Masyarakat hari ini terpaksa dibatalkan kerana tidak cukup korum.

Ketua Umno cawangan merangkap pemangku ketua Umno Bahagian Wangsa Maju Mejar (K) Datuk Zainal Nazeri Zainuddin berkata mesyuarat kali kelima itu sepatutnya bermula hari Sabtu selepas perasmian serentak mesyuarat Umno cawangan Wilayah Persekutuan minggu lepas.

Bagaimanapun, mesyuarat itu terpaksa dibatalkan kerana kehadiran ahli tidak memenuhi korum - 25 peratus dari jumlah seluruh keahlian.

Yang hadir ialah 68 anggota dari jumlah 71 yang ditetapkan.

"Kita akan menunda mesyuarat itu ke satu tarikh yang akan ditetapkan kelak sejajar dengan peraturan Majlis Tertinggi Umno yang tidak membenarkan mesyuarat dijalankan jika korum tidak mencukupi," katanya kepada Bernama.

Umno cawangan itu mempunyai 281 ahli yang berbayar dan merupakan salah satu daripada 40 cawangan dalam bahagian berkenaan.

Sebanyak 571 cawangan Umno di Wilayah Persekutuan mula mengadakan mesyuarat pemilihan masing-masing mulai 17 Julai hingga 24 Ogos ini.

Mr. Lhorat said...

Kuang... kuang... kuang.... Bye-bye UMNO(Unminded Malay National Organisation)

Skuad Dun Batu Caves said...

Umno bakal berkubur... tunggu je lah

http://skuaddunbatucaves.blogspot.com/

Mr. Lhorat said...

Isyarat awal untuk orang Melayu

Akhirnya semua terbongkar (dan menjadi senjata kumpulan tertentu yang berkempentingan dalam politik kelompoknya). Anwar di tuduh liwat kali kedua. Najib di tuduh ada kaitan dengan (adakan hubungan seks dan Rosmah berada di tempat kejadian ketika pembunuhan) Altantuya. Rasuah Najib (peralatan ketenteraan) menjadi isu besar, Ghani Patail dan Musa Hassan semua menjadi topik bicara hari ini. Lebih-lebih lagi sekarang ini sumpah dan menyumpah (kalau Ezam tetap dengan sumpah keramatnya) menjadi sandaran, fitnah memfitnah menjadi alasan menghalalkan cara.

Bukan itu sahaja semua kepimpinan Melayu itu buruk dan kepimpinan Melayu itu hina (tindakan mereka menghina diri mereka sendiri). Semua terbongkar – semua terbongkar – semua isu orang Melayu – semua isu kelemahan Melayu – semua isu kebobrokan Melayu – kepimpinan Melayu. (Kalau Melayu yang berkuasa ini teguh pegangan Islamnya, peristiwa-peristiwa sebegini tidak akan terjadi).

Apakah ini bukan tanda-tanda awal kemusnahan Melayu itu sendiri? (Iaitu Melayu yang menguasai negara). Bukankah ini menunjukkan kedudukan Melayu itu – dipimpin oleh pemimpin yang gagal memartabatkan Melayu. Ini bukan isu politik kepartian. Ini bukan isu menyokong UMNO atau menyokong Parti Keadilan Rakyat mahupun menyokong PAS. Dalam keghairahan ini kita lupa satu perkara – asasnya kita Melayu, asas dan akar kita Melayu dan perjuangan kita untuk Melayu. Kenapa kita singkirkan keutamaan kita – memperjuangkan bangsa? Kenapa kita terikut-ikut, kenapa kita letak paksi perjuangan ini kepada kepimpinan dan wadah? Kenapa harus Pak Lah atau Anwar Ibrahim, kenapa harus Ustaz Hadi – kenapa harus PKR atau UMNO dan PAS.

Keadaan semakin meruncing. Melayu semakin diambang kemusnahan. Ini kita tidak cerita mengenai mereka yang ketawa melihat kita. Ini tidak lagi kita menceritakan perolehan mereka dari percakaran kita orang Melayu. Kita belum juga menimbulkan isu siapa yang akan beruntung dalam kita bercakaran dan bergaduh. Semua ini melemahkan dan semua ini sebenarnya meletakkan kedudukan Melayu itu pada tahap yang paling rendah.

Masa sudah tiba bahawa Melayu itu bangkit dari gerombolan permasalahan yang wujud sekarang ini. Melayu kena berikhtiar untuk memulihkan keadaan. Melayu perlu sedar bahawa Melayu itu akan menjadi mangsa sekiranya di atas sana masih bercakaran. Melayu akan terus melarat sekiranya di atas sana penuh dengan kemungkaran dan penuh dengan tindakan yang memalukan Melayu itu sendiri.

Kita mulakan semula. Mungkin ini masanya untuk Melayu lain selain dari mereka yang bertelagah memastikan masa depan Melayu itu cerah semula. Masa nya sudah tiba untuk Melayu lain – golongan cendekiawan dan intelektual Melayu, golongan NGO Melayu, Pertubuhan – pertubuhan Islam Melayu bangkit untuk memastikan keadaan lebih sempurna. Melayu dari golongan ini perlu bangkit untuk memastikan kepimpinan Melayu yang ada membetulkan pendirian, prinsip dan aliran perjuangan.

(Bukannya setakat ada dua tiga kerat kumpulan yang kononnya menjulang Melayu tetapi sebenarnya alat Umno untuk mempertikaikan orang lain setelah diaibkan dalam PRU 12 8 Mac lalu.

Masa sudah tiba untuk Melayu itu sedar bahawa krisis kita (terutama yang melibatkan parti Melayu yang sedang memerintah) merugikan bangsa kita (dan generasi akan datang). Ini perlu untuk kita sedar sebelum perlakuan kita memudaratkan bangsa kita. Kita perlu pastikan bahawa kita menjadi penentu mereka bukan mereka yang mengarah kita.

Kita perlu hari ini melakukan pengorbanan semula (sokongan yang diberikan kepada parti Melayu yang memerintah tetapi gagal membela Melayu mesti ditarik balik dan diberikan kumpulan Melayu yang ikhlas membela) – demi Melayu. Kita perlu mendesak agar mereka yang mengetepikan perjuangan bangsa ditolak dari memimpin kita Melayu (seperti adanya agenda peribadi iaitu demi untuk mempertahankan kekuasaannya, letak orang nombor duanya menggantikan tempatnya dua tahun lagi. Walhal itu hak rakyat dan ahli parti menentukan, bukannya jawatan yang dia wariskan kepada orang tertentu).

Masanya sudah tiba untuk Melayu menentukan kepimpinan yang lebih sempurna dalam merealisasikan perjuangan Melayu (kata orang, pilih Isalam selamatlah bangsa). Lupakan kepimpinan yang bertelagah hari ini – mulakan menjadi Melayu yang akan menentukan nasib bangsa kita (jangan terpengaruh dengan dakyat TV3, Utusan dan Berita Harian sahaja).

Seruan semua dari apa lapangan untuk bangkit menyatukan Melayu – agar menjadi satu rangkaian pendesak agar masalah Melayu diselesaikan dengan segera. Kita harus memulakan langkah agar apabila kita bangun keesokan harinya, Melayu itu masih berpijak di bumi sendiri – bukan menjadi hamba akibat persengketaan kita.

(Sebab kita dengar banyak kepentingan negara dikuasai oleh beberapa kerat individu, yang mempunyai hubungan pula dengan kepentingan negara asing. Kalau keadaan ini terus dibiarkan, Melayu boleh merempat di tanah air sendiri).