Monday, September 10, 2007

Demokrasi terus dicabuli di Malaysia???

dipetik dari: http://malaysia-today.net/blog2006/index.php?itemid=7991
Category: General
Posted by: Raja Petra
Roslan SMS Corner

Semalam seorang ustaz datang bertemu saya. Beliau seorang kenalan rapat saya dan seorang yang sangat dihormati di kawasan beliau. Beliau tinggal di rumah pangsa kos murah di Desa Mentari berhampiran Kg Lindungan dalam kawasan Parlimen Kelana Jaya yang diwakili oleh MCA manakala kawasan DUN nya iaitu Seri Setia diwakili oleh Sharifah Norli dari Umno.

Menurut Ustaz ini, beliau dimaklumkan oleh seorang penghuni di kawasan flat berkenaan yang terdapat usaha memindahkan kira-kira 2,000 pengundi dari kawasan Desa Mentari ini untuk mengundi di Terengganu. Menurut beliau pengundi dari DUN Seri Setia ini dibawa ke Putrajaya oleh pihak-pihak tertentu untuk tukar alamat dan tempat mengundi dari Seri Setia, Selangor ke parlimen P.37 Marang, Terengganu. Mereka masing-masing dikatakan menerima imbuhan RM200.

Jika Umno lah yang terlibat dalam kerja-kerja jahat ini, mengapa mereka sanggup mengorbankan pengundi setia mereka, dari DUN yang mereka kuasai?

Jawapannya kerana pada PRU 2004, Sharipah Norli menang mengalahkan calon PAS di DUN ini dengan kelebihan 11,141 undi, iaitu suatu majoriti yang begitu besar. Oleh itu apalah sangat dikurangkan 2,000 dari majoriti itu, Umno tetap akan menang dengan kelebihan 9,000 unid, demikianlah sifir dan perhitungan bijak mereka.

Pada PRU 2004 Umno berjaya merampas kerusi Parlimen Marang dari tangan PAS setelah calonnya mengalahkan Presiden PAS Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang dengan kelebihan cuma 866 undi. Dalam usaha mereka mahu mempertahankan Terengganu dan mungkin merampas mana sahaja DUN yang masih tinggal ditangan PAS di Terengganu, maka usaha jahat ini perlu dilakukan.

Dalam PRU 1999 ketika PAS merampas Terengganu dari tangan Umno, Tuan Guru menang di Parlimen Marang dengan majoriti 12,700 undi!

Saya tidak pasti sejauh manakah sahihnya maklumat Ustaz ini akan tetapi beliau seorang kenalan lama yang saya tahu baik pekerti dan akhlaknya, insyallah tidak berbohong. Saya malah bimbang dengan perkembangan ini, dan merasakan sesuatu harus dilakukan untuk menggagalkan usaha jahat yang terancang ini. Cuma saya tidak pasti apakah tindakan selanjutnya yang perlu diambil. Saya akan menasihatkan Ustaz ini untuk membuat laporan bertulis dan insyallah saya akan panjangkannya ke pihak PAS Pusat untuk tindakan.

Ini merupakan satu trend yang membimbangkan. Bagaimanakah seramai 2,000 orang enbloc boleh didaftarkan tukar alamatnya begitu sahaja di Jabatan Pendaftaran Putrajaya? Saya harap tindakan susulan segera dapat dilakukan oleh semua pihak. Jika beginilah trendnya dan pihak SPT atau JPN seolah tidak berhalangan, maka pihak PAS juga saya rasa tidak berdosa jika mengarahkan pula para pengundi mereka untuk menukar alamat beramai-ramai bagi mengundi di Kelantand dan Terengganu pula.

Mungkin puluhan ribu pengundi PAS di Johor, Melaka dan Negeri Sembilan boleh dipindahkan ke Kelantan dan Terengganu. Beri kemenangan percuma kepada BN di negeri-negeri berkenaan asalkan Kelantan dipertahankan dan Terengganu dapat ditawan semula. Manakala para pengduni PAS di Wilayah, Selangor, sebahagian Perak dan Pulau Pinang boleh pula dipindahkan beramai-ramai ke Kedah dan Perlis. Biar dengan bantuan emreka PAS boleh tawan kedua-dua negeri itu.

Bagaimana jika PAS pula melakukan demikian?

Padang permainan perlulah sama-rata, itu baru demokrasi namanya. Tetapi jika tidak sama rata, dan hanya memihak kepada BN, maka ternyata demokrasi bukan hanya tempang malah sesak mahu menunggu saat ajal sahaja di Malaysia ini! 50 tahun Merdeka, dan agensi kerajaan terus diperalatkan untuk mencabul demokrasi, Malaysia Gemilang kah begini?

KOMEN:
Sesuatu berita yang tidak dapat dibuktikan dengan sahih adalah lebih dikenali sebagai khabar angin. Jenis berita-berita begini yang mampu menimbulkan pelbagai spekulasi yang seterusnya menjurus kepada tindakan yang tidak diingini. Lebih-lebih lagi berita ini mengambarkan yang rata-rata penghuni rumah pangsa tersebut adalah bangsa melayu begitu mudah dimanipulasi dengan hanya berbekalkan RM200.
Orang melayu mesti cuba mengubah mindset supaya dapat menggunakan peruntukan undang-undang yang sedia ada untuk mengambil tindakan lebih matang dan bijak. Saya mencadangkan kepada penulis atau sesiapa sahaja cuba dapatkan bukti yang kukuh bagi setiap berita atau pertuduhan supaya membawa kes ini dapat dibawa ke pihak berkuasa dan seterusnya ke mahkamah supaya tindakan sewajarnya dapat diambil.

1 comment:

localhost said...

sesetengah manusia mudah percaya dengan khabar angin