Friday, September 21, 2007

X-File : Sekeping Gambar Palsu!

Category: General
Posted by: Raja Petra
Oleh Greenbochttp://mohdnasir.blogdrive.com/

http://www.malaysia-today.net

Baru-baru ini, negara digemparkan dengan isu pembakaran Jalur Gemilang sewaktu tragedi Batu Buruk 12 September 2007. Semua media arus perdana menuding jari kononnya ia perbuatan ahli PAS, dan lebih mendukacitakam Polis Malaysia tanpa usul periksa mempercayai kejadian itu seolah-olah benar-benar berlaku.

(Lihat link di bawah untuk gambar Jalur Gemilang dibakar)
http://img512.imageshack.us/img512/48/26485649fv4.gif

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi juga mengulas mengenainya begitu juga ahli-ahli Parlimen dengan nada dan konotasi marah sehingga ada yang menyatakan pembakar bendera itu perlu dibuang negara. Pemuda UMNO negeri Terengganu juga tanpa usul periksa dengan kerjasama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) konon ingin mengadakan kempen memungut tandatangan secara besar-besaran bagi mengutuk "perlakuan " tersebut.

Persoalan kini, gambar itu siapa yang merakamkannya yang disiarkan secara meluas untuk mengkambinghitamkan PAS dan juga BERSIH selaku penganjur ceramah? Pemuda yang membakar bendera itu siapa namanya dan dari mana datangnya? Apa sebenarnya niat polis pula yang secara membabi buta mempercayai gambar itu dan akhirnya bagaimana mentaliti pemimpin UMNO dan ahli parlimen yang mempercayai bulat-bulat sekeping gambar yang tidak diketahui asal-usulnya itu?

Penelitian halus terpaksa dilakukan keatas gambar tersebut dan nantinya kita akan mendapati ia adalah sebenarnya gambar yang dilakukan secara "super-imposed" dibikin oleh pihak yang tidak bertanggungjawab serta mempunyai niat jahatnya yang tersendiri.

“Komen: Kalau betul gambar-gambar ini di ‘super-imposed’ siapalah pulak yang datang menyerah diri dibalai polis dengan mengaku bahawa individu tersebut benar-benar membakar Jalur Gemilang. Pihak polis masih lagi mempunyai bukti terdapat 9 individu lagi yang terlibat dalam kes ini. Jadi sekarang terang-terang kes ini adalah benar dan bukan direka oleh kerajaan. Lihat petikan berita dari Utusan Malaysia seperti di bawah:

KUALA TERENGGANU 14 Sept. – Polis hari ini mengedarkan gambar
sembilan lelaki yang dipercayai boleh membantu polis menyiasat kes rusuhan
di Jalan Sultan Mahmud di sini malam Sabtu lalu, bagi membantu siasatan.
Kesemua lelaki terbabit dicari untuk membantu melengkapkan kertas siasatan
berhubung insiden membakar Jalur Gemilang serta merosakkan harta benda
awam pada hari kejadian.


Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah I negeri, Supritendan Khairi Ahrasa
berkata, kesemua mereka dikenal pasti menerusi rakaman video serta gambar
yang diambil pada malam kejadian.

KUALA TERENGGANU 16 Sept — Seorang pelajar tingkatan empat sebuah
sekolah menengah agama di Binjai Bongkok, Marang pagi ini menyerah diri di
Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terenganu bagi membantu siasatan
berhubung kes rusuhan dan membakar Jalur Gemilang di Jalan Sultan
Mahmud dan Batu Buruk di sini pada malam 8 Sept lepas.

Pelajar terbabit dipercayai menyerah diri setelah gambarnya disiarkan media
massa semalam sebagai antara sembilan lelaki yang dikehendaki polis bagi
membantu melengkapkan kertas siasatan berhubung kes rusuhan yang turut
mengakibatkan tujuh orang termasuk empat anggota polis tercedera.


Cuba kita amati gambar di bawah.

Klik link di bawah

http://img528.imageshack.us/img528/9192/12686380nm0.gif

1) Suasana yang ada seolah-olah pemuda yang bertopi keledar itu bersendirian dengan tindakannnya membakar bendera. Tiga pemuda di sebelahnya seperti "tak ambil kisah" terhadap perbuatannya begitu juga pemuda-pemuda yang di atas jalanraya di belakangnya. Ini bererti perlakuan pemuda yang membakar bendera secara solo itu adalah pelik sehingga tidak ada sesiapa pun ambil kisah terhadap perlakuannya.

Justeru itu ada dua kemungkinan, pertama hanya orang gila biasanya yang tidak akan dipedulikan oleh sesiapa. Kedua imej pemuda yang membakar bendera itu sebenar dilukis kemudian. Saya lebih berat dengan alasan yang kedua. Cuba kita telitikan lagi dengan lebih terperinci terhadap imej itu.

Komen: Tak payah nak cakap banyak penjenayah sekarang lebih cenderung untuk melakukan jenayah secara terbuka.Sebagai contoh cuba lihat kes adik Nurin yang hilang. Sampai sekarang tak jumpa. Tapi yang pastinya ada korang amik peduli hal ni. Polis,UMNO & NGO semua turun padang sama-sama prihatin tentang perkara ini. Jadi sekarang rakyat bolehlah nampak macam-mana cara pembangkang membantu rakyat dalam kesusahan. Kalau individu-individu tertentu tak ada kepentingan pada korang, jangan harap korang nak ambil pusing. Rakyat menderita korang tak mahu tolong tapi rakyat yang bahagia korang rosakkan fikiran dan keamanan mereka.

Polis, NGO setuju gerakan mencari diseragam


KUALA LUMPUR 14 Sept. – Semua pihak yang terlibat dalam usaha mencari Nurin Jazlin Jazimin, 8, bersetuju operasi mereka diselaraskan bagi memastikan kanak-kanak malang itu dapat ditemui secepat mungkin.

Pengerusi Biro Pengaduan Awam Pemuda UMNO, Datuk Subahan Kamal berkata, beliau menyokong penuh cadangan itu dan akan memberi kerjasama sepenuhnya jika penyelarasan itu dilaksanakan. “Sebaik-baiknya, perbincangan untuk tujuan itu diadakan secepat mungkin,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Persatuan Kebajikan Bekas Perisikan Malaysia (Perisi) semalam yang mencadangkan supaya usaha mencari Nurin Jazlin oleh pasukan keselamatan, persatuan-persatuan dan badan bukan kerajaan (NGO) diselaraskan.

Menurut Presiden Perisi, Mustafa Ab. Rahman, langkah itu bertujuan mengukuh dan memperkemaskan operasi mencari kerana menerusi gerakan yang bersepadu, segala maklumat yang diperoleh boleh dikembangkan.

2) Kita lihat gambar bendera yang dipegang oleh pemuda itu. Ia jelas satu lukisan bukan satu imej bendera sebenar. Tone warna bendera itu sekata dan ini amat tidak realistik memandangkan suasana ketika itu adalah waktu malam. Warna jalur merahnya, robekan bendera di sebelah bawah, lambang bulan-bintang berlatarbelakangkan biru dan asap apinya juga tampak jelas semuanya adalah dilukis dan rekaan semata-mata kerana satu hal yang tidak logik malah tidak mungkin sebaran asap itu mempunyai bentuk kaku yang tidak realistik. (lihat kawasan yang ditandakan dengan garis)

“Komen:


http://img205.imageshack.us/img205/1084/10038814lr7.gif

Color Tone

Lihat gambar bendera di atas ini. Imej bendera ini di ambil dengan menggunakan kamera digital. Gambar ini mempunyai ‘tone’ warna yang sekata dan boleh juga dikatakan telah dilukis. Memandangkan gambar yang di ambil pada siang hari dan dari jarak dekat tone warna biru dengan jelas seakan-akan telah dilukis. Jadi jika dibandingkan antara gambar yang di ambil sewaktu individu terbabit membakar bendera dan juga gambar bendera di atas, kedua-duanya mempunyai ciri-ciri ‘tone’ yang sama. Waktu malam, keadaan sekeliling adalah lebih gelap dan secara tidak langsung memaparkan imej yang agak suram pada bendera. Kamera yang di ambil secara terus tanpa menggunakan ketetapan ‘setting’ yang sepatutnya akan menyebabkan gambar yang di ambil kelihatan kaku, berbeza keadaan kontras dan tidak begitu realistik.

Light Density & Realistic

“Neutral Density Filters are either square or circular in shape. The circular shaped filters can be directly screwed onto the lens. But, the square shaped filters usually come with a filter holder that attaches to the lens and holds the filter in place. The top portion of the filters shown in this figure, blocks some of the light to reduce the contrast and colour of the overall scene.

Taking a step deeper into the darkness of the world of night photography will bring a new set of challenges. Once again, let's remind ourselves of the fact that the exact amount of light for corrects exposure, for a given film speed depends on the aperture opening and the time period during which the shutter remains open. At night, the available light is much less than what we get during bright daylight or when the sun is rising or setting. Hence, usually the shutter needs to remain open in the order of seconds. Alternatively, you can use faster films (ISO number 800, 1600, 3200, and so on). Faster films do not give you this flexibility without a price. Usually, pictures produced from this type of films are grainier and cannot be enlarged beyond a certain size.”

http://img210.imageshack.us/img210/9258/73979450mf2.gif

Klik link di bawah untuk gambar seperti dalam penjelasan di bawah:

http://img223.imageshack.us/img223/9097/13541121ib0.gif

3) Kita lihat pula pemuda yang mencangkung seraya membakar bendera itu. (rujuk foto di atas) Imej pemuda itu jelas ditampal kerana kecacatan yang wujud di sekurang-kurangnya 3 tempat: A. Tempelan adalah ketara di tangan pemuda itu dengan imej seluar dan kain pelikat dua orang pemuda di belakangnya.
B. Apabila imej itu diteliti dengan resolusi yang tinggi kita akan dapat melihat kesan tampalan di aliran badan pemuda yang mencangkung itu.
C. Kedudukan bayang-bayang pemuda itu salah kerana aliran cahaya dari hadapan tidak memungkinkan bayang-bayang untuk berada terpat di atas objek.

“Komen: Dengan keadaan gambar yang langsung tidak jelas macam-macam tanggapan boleh di buat tentang gambar di atas. Tetapi yang pastinya gambar tersebut tidak menunjukkan dengan jelas tentang kecacatan yang dikatakan. Pembangkang yang memang teramat handal mencipta dan membuat cerita palsu suka mengambil kesempatan akan kelemahan resolusi gambar dan keadaan pixel gambar yang di perbesarkan. Tak perlu nak jadi CSI untuk buktikan kebenaran gambar ni sebabnya gambar yang di atas adalah benar, kecacatan yang dinyatakan hanyalah kecacatan yang terjadi pada mata ‘juling & buta warna’ pihak pembangkang.”

http://img530.imageshack.us/img530/5603/88920132dt2.gif

Ada banyak lagi kecacatan foto berkenaan seperti warna tambak yang patching salah sehingga menjelaskan kepada kita ia bukan foto sebenar. (rujuk foto di atas) Justeru itu dengan bukti yang ada saya berpendiran bahawa foto berkanaan telah direka dan "doctored" dengan teknik "superimposed" bukan bukannya foto asli.

Komen: Adakah dengan hanya menulis bukti menipu di atas secara langsung boleh mengesahkan bahawa gamabar di atas telah di super-imposed. Mudah sungguh korang membuat keputusan tanpa bukti yang lebih kukuh. Bukti gambar yang telah di ‘doctored’ hanya boleh dikenal pasti dengan menggunakan teknik siasatan ‘DCT Coefficient Analysis’. Hanya dengan menggunakan teknik ini baru kita dapat mengenal pasti secara terus bukti sesuatu gambar di ‘super-imposed’.

“By examining the double quantization effect hidden among the DCT coefficients. Up to date, this approach is the only one that can locate the doctored part automatically. And it has several other advantages: the ability to detect images doctored by different kinds of synthesizing methods (such as alpha matting and in painting, besides using simple image cut/paste examination), the ability to work without fully decompressing the images, and the fast speed. Experiments show that the method is effective, especially when the compression quality is high. – petikan dari Microsoft Research”

“Komen: Teknik ‘super-imposed’ mempunyai caranya yang tersendiri untuk dijanakan. ‘Super-imposed’ memerlukan gambar keadaan sekeliling sebelum di-‘edit’. Jadi di sini, bagaimana gambar janaan awal itu di ambil sedangkan kawasan tempat kejadian telah dipenuhi orang ramai pada mulanya lagi. Jadi di sini ‘point’ pertama ‘super-imposed’ telah di abaikan. Lihat gambarajah di bawah untuk ‘point’ seterusnya untuk menghasilkan teknik ‘super-imposed’ yang betul.

http://img471.imageshack.us/img471/5285/89878696pm9.gif

Point 60, 62, 64, 66
Bagaimana hendak menggunakan dummy sedangkan keadaan sekeliling telah dipenuhi orang ramai. Sudah pasti penduduk setempat akan menyedari hal ini dari awal lagi jika terdapat sebarang konspirasi.

Point 68, 70, 72
Point berikut tidak akan menghasilkan efek yang baik kerana point di atas tidak dapat dijanakan. Jika point berikut di janakan dengan cara menggantikan suasana keadaan di tempat lain, suasana seperti arah angina, cahaya, keadaan sekeliling akan mempengaruhi gambar yang di ambil dan akan menyebabkan gambar yang ingin di ‘super-imposed’ tidak menjadi. Hasilnya keadaan sekeliling tidak dapat di ‘Blend’ dengan sempurna.

Point 74 & 78
Tanpa keadaan sekeliling yang di ‘Blend’ dengan sempurna, gambar yang dihasilkan akan kelihatan kasar dan tidak langsung mempunyai ciri-ciri gambar yang sempurna. Dengan keadaan ini, memang jelas untuk mengenal pasti bahawa gambar yang ditunjukkan telah diubah keadaan persekitarannya kerana suasana cahaya dan persekitaran di antara gambar asal dan gambar yang di-‘edit’ mempunyai perbezaan yang tinggi.”

Kita tidak tahu berapa banyak lagi foto yang direka untuk memburukkan parti pembakang dan berapa ramai pula yang tertipu hasil dari niat dan muslihat yang tidak jujur ini. Kutukan ke atas tangan dan diri orang yang mereka-reka serta mengada-adakan perkara yang tidak ada.

Dan lebih memalukan lagi Polis Di Raja Malaysia mengambil foto ini sebagai asas untuk mendakwa tentang wujudnya perlakuan tersebut tanpa memperdulikan kewsahihan foto berkenaan. Atau ada apa-apakah tujuan PDRM bertindak sedemikian?

1 comment:

ashraf haikal affendi said...

biarlah polis yang buat penyiasatan, tak payah la nak buat macam-macam kesimpulan. Polis pun ada macam-macam pakar jugak...tak payah la nak memandai sendiri dan saling menuduh... tak pasal-pasal diri sendiri yang bertambah dosa tu, lagilah ni bulan puasa...patutnya cari pahala bertimbun-timbun.