Wednesday, April 4, 2007

Ahli tidak terkejut Anuar Shaari letak jawatan

28 Mac -- Ahli dan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) bahagian Permatang Pauh tidak terkejut dengan perletakan jawatan ketua bahagian berkenaan, Anuar Shaari Ahad lalu, kerana ramai ahli tidak puas hati dengan prestasi kerjanya, kata Timbalan Ketua bahagian yang baru, Che Mat Hashim.
Diakenababe:
Kalau dah jadi tak kena tu, macam-macam komen la keluar. Kalau yang menaikkan nama PKR , bukan main lagi engkorang melambung dia. Bila dia bawa diri dari PKR , macam-macam cerita tentang dia akan keluar nanti.

Menurut Che Mat lagi, sejak menjadi ketua bahagian pada awal 2004, Anuar cuma hadir mesyuarat parti sebulan sekali tetapi terlalu kurang membabitkan diri dalam program anjuran bahagian berkenaan.
“Ada juga ahli yang tidak kenal Anuar kerana beliau kurang berjumpa dengan pemimpin peringkat bawahan.
Diakenababe:
Nampak sangat tak pandai pilih pemimpin, dalam pemilihan PKR pun confirm salah pilih Presiden.

“Berikutan itu ada sebahagian kecil ahli jawatankuasa PKR Permatang Pauh sendiri yang tidak puas hati dengan prestasi kerja Anuar,” katanya ketika dihubungi hari ini.Anuar, 38, mengumumkan perletakan jawatannya sebagai ketua bahagian Permatang Pauh serta keluar dari PKR ketika berucap di mesyuarat perwakilan bahagian itu Ahad lalu.Beliau memberi alasan terlalu banyak ‘politiking’ dan mendakwa sesetengah pemimpinnya lebih gemar mengejar jawatan daripada mengutamakan kepentingan parti.
Diakenababe:
Sah, kan Anuar sendiri dag ngaku ni. Pemimpin PKR gila kuasa, perasan nak dapat kuasa bila PRU kelak kot!! Sian….sian….

Che Mat berkata, sejam sebelum mesyuarat Permatang Pauh dimulakan, Anuar ada bertemu dengan beberapa ahli jawatankuasa bahagian itu dan menyatakan beliau tidak mahu mempertahankan jawatannya.Ketua baruAnuar, katanya, bagaimanapun tidak pula memberitahu beliau akan keluar dari PKR.
Diakenababe:
Tak lama lagi dia keluar le tu.

“Walaupun ada ahli yang tidak puas hati dengan beliau, kami tidak mempunyai rancangan untuk menjatuhkannya dari jawatan ketua bahagian Permatang Pauh.
Diakenababe:
Jangan percaya Anuar, cakap je tu, dalam hati punya la seronok bila engkau letak jawatan. Baling batu sembunyi tangan. Bila orang kata ‘tidak” itulah yang selalunya dia buat.

“Jika Anuar mahu mempertahankan jawatan ketua bahagian, saya yakin beliau akan menang tanpa bertanding,” katanya lagi.
Diakenababe:
Nampak sangat ahli PKR tak pandai pilih pemimpin. Orang tak boleh kerja pun dia nak simpan lagi.

Berikutan perletakan jawatan Anuar itu, bahagian berkenaan telah memilih Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail sebagai ketua bahagian yang baru. Beliau menang tanpa bertanding.Che Mat berkata, Anuar meletakkan jawatan mungkin kerana merasakan beban tanggungjawab untuk terus memimpin bahagian PKR bahagian Permatang Pauh.Katanya, ini kerana sebelum itu, jawatankuasa bahagian berkenaan telah mengingatkan Anuar bahawa sebagai ketua bahagian, beliau mesti membuat kerja kuat untuk parti.“Mungkin kerana Anuar tinggal di Selangor menyebabkan beliau sukar berulang-alik ke Permatang Pauh bagi menjalankan urusan parti,” katanya.

2 comments:

pok_badok said...

PKR oh PKR... mcm2 la korang ni. Tp sllnya gitu la, bl org dh letak jawatan korang kata la mcm2. Bl time die diangkat jd barisan pimpinan korang kemain lg puji. Politik kn... Sdr Che Mat pun jgn ckp lebih2, slphrbln awak pon jarang nmpk muka nnti.

Renungkn la blk, ape matlamat PKR sbnrnya. Apa yg dip'juangkn?

si_merahhati said...

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :”Ia (iaitu kepimpinan) adalah amanah dan di akhirat ia menjadi kehinaan dan penyesalan kecuali mereka yang mengambilnya dengan hak dan melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan di dalamnya.”

Riwayat Muslim