Monday, April 2, 2007

PAS mula memikirkan pengganti presidennya sekarang Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dilihat tidak begitu berkesan sebagai seorang pemimpin sebagaimana terbukti dengan kekalahan teruk dan memalukan dalam pilihanraya umum 2004.
Diakenababe:
Yes! Itu yang aku dengar. Dalam PAS kini golongan baru yang sedang mengambil alih, geng-geng Kamaruddin Jaafar. Dia sedang mengABIMkan PAS.


Dengan barisan pemimpin yang sedia ada, PAS dikhuatiri gagal mengulangi kecemerlangan baru dalam pilihanraya umum ke-12 yang dijangka diadakan tahun ini atau tahun depan.
Terengganu, selepas berjaya dikuasai selama lima tahun sejak 1999 bawah kepemimpinan Abdul Hadi, tewas teruk dengan 28 kerusi dikembalikan kepada Umno, sementara empat kerusi sahaja berjaya kekal di tangan PAS. Ketewasan yang paling buruk sejak 1990.
Sementara Kelantan, negeri tradisi PAS, tinggal nyawa-nyawa ikan sekarang dengan baki majoriti satu kerusi selepas Pengkalan Pasir jatuh ke tangan Barisan Nasional.
Diakenababe:
Nik Aziz je yang jadi tonggak, kalau tidak dah lama jatuh PAS di Kelantan. Pok Nik ni orang respek sebab dia orang yang dikatakan sebagai orang alim. Tok Guru orang pandang la, bukan macam Takiyuddin….ehemmmm…..


Dua pemimpin puncak parti Islam itu kini dalam fokus utama pengamat di luar parti dan juga pemimpin serta aktivis PAS. Datuk Nik Aziz Nik Mat yang kerap jatuh sakit akhir-akhir ini, sering dispekulasi akan meninggalkan jawatan Menteri Besar Kelantan.
Diakenababe:
Rehatlah, cukuplah jangan dipergunakan beliau lagi.Kemungkinan besar jawatan itu jatuh kepada tokoh muda, seorang exco negeri dan juga naib presiden PAS Datuk Husam Musa.

2 comments:

siakapsenohong said...

Dengan barisan pemimpin yang sedia ada, memang PAS akan gagal mengulangi kecemerlangan baru dalam pilihanraya umum ke-12.PAS tak akan pas... dia akan tetap jadi parti pembangkang dalam negara.

pok_badok said...

Dh lame aku dok perhati... PAS ni sbnrnye kena ade barisan pelapis baru. Yg lame tu, bagi la peluang kt muka2 baru. Lgpun Hadi tu nmpk x-trem sgt, ckp berapi2. Nik Aziz pun patut dh merehatkn diri... Ade org ckp klu xde Tok Guru x tau ape jd ngan PAS...

Tp ape jd klu PAS diABIMkn? Hmm..