Thursday, January 24, 2008

Daftar pemilih, DAP kesan 35 pengundi usia lebih 100 tahun

Dipetik dari http://www.harakahdaily.net

Parti Tindakan Demokratik Malaysia (DAP) semalam mendedahkan nama 35 pengundi yang berusia lebih 100 tahun, termasuk yang lahir pada tahun 1880, dalam daftar pemilih di Petaling Jaya Utara yang diwartakan dalam suku tahun ketiga tahun lalu.

Setengah daripada mereka dilahirkan pada tahun 1880, dan ia bermakna mereka berusia 128 tahun, kata Penasihat Ekonomi parti itu, Tony Pua dalam satu laporan akhbar versi internet semalam.

Beliau percaya mungkin ada antaranya yang telah pun meninggal dunia, tetapi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) masih belum membersihkan daftar pemilih, katanya.

Beliau juga menunjukkan kepada wartawan mengenai 21 alamat yang terdapat masing-masing mempunyai 20 orang pengundi berdaftar.

Komen:

Bohong semata-mata! Daftar Pemilih tidak mendedahkan sebarang alamat bagi pengundi berdaftar. Bagaimana pula DAP boleh keluarkan kenyataan mengatakan mereka mempunyai 21 alamat bagi 20 orang pengundi berdaftar?

Lihat gambar di bawah:

Nampak sangat DAP buat fitnah dan buat cerita merepek untuk memutar-belitkan fakta. Lain kali kalau nak menipu pun tengok-tengoklah dulu, inilah yang dikatakan penipu dan pembohong bangang lagi bodoh!

Penasihat Ekonomi pun sama bangang dan bodoh sombong. Lain kali celik-celikkan minda tentang Internet sebelum nak buat kenyataan sebelum menampakkan kebodohon tak celik IT anda itu. Konon hebat terbit akhbar versi Internet tapi cara nak guna Internet pun bangang gila! Baru nak belajar menipu dan kena cekup dan sesuailah sekarang digelar penipu bodoh!

Ia mungkin kerana mereka yang telah berpindah dari alamat tersebut, tidak memaklumkannya kepada SPR untuk dikemaskini, katanya.

Komen:

Kalau dah pindah alamat macam mana pihak SPR nak tahu. Masalah macam ni bukannya atas tanggungjawab SPR tapi merupakan tanggungjawab individu. Kalau dah diri sendiri tak mahu ambil berat hal macam ni mana boleh nak terus salahkan SPR. Dah memang terang-terang kesalahan sendiri. Inilah manusia bila salah hingga menampakkan kebodohan sendiri mulalah tak mengaku dan nak menuding jari salahkan pihak lain. Dasar manusia bangang!

"Terdapat lebih daripad 20 orang dalam sebuah rumah. Ia jelas satu kesilapan, dan SPR mesti menyiasatnya,

Komen:

Lihat lampiran gambar di atas. Jangan nak menipu lagi! SPR tidak memaparkan sebarang alamat dalam laporan daftar pemilih jadi jangan nak buat cerita konon ada 20 orang dalam satu rumah sedangkan alamat rumah pun SPR tak dedahkan. Korang jangan nak jadi pembohong.

Menurut Pua, terdapat juga 1,358 daripada 76,193 pengundi di Petaling Jaya Utara yang tidak mempunyai alamat kediaman yang lengkap.

"Ini membuat individu terbabit sukar dikesan kerana mereka tidak mempunyai nombor rumah. Mungkinkah mereka ini pengundi hantu yang dibawa masuk oleh Umno?" soalnya.

Komen:

Nak menuding jari pada orang lain dah terang-terang salah diri sendiri. DAP dan si Pua Chu Kang ni pun sama sahaja jadi pembohong dan sanggup terima dan layan orang malas dan bodoh yang tak mengaku salah sendiri. Diri sendiri tak bertanggungjawab untuk kemaskini data pemilih dengan SPR. Mungkin DAP dah tak ada kerja lain selain dari melayan orang bodoh dan tak bertanggungjawab dalam hal daftar pemilih dan tanggungjawab mereka kepada pilihanraya.

Sementara itu, Setiausaha DAP Selangor, Lau Weng San juga berkata, SPR melakukan terlalu banyak kesilapan maklumat dan ini menimbulkan masalah kepada pengundi berdaftar.

Beliau menerima aduan dari penduduk Seksyen 20 Petaling Jaya bahawa mereka didaftar untuk mengundi di dua kawasan berlainan.

"Seorang telah disenaraikan mengundi di Seksyen 20 Shah Alam manakala yang lainnya di Sekseyen 20 Petaling Jaya. Ini jelas kesilapan memasukkan maklumat.

"Mengapakah SPR menjadi begitu tidak cekap? Kita perlu senarai pemilih yang bersih dan dikemaskinikan," katanya.

Beliau juga membangkitkan isu di mana sejumlah 232 orang yang mendaftar melalui pondok DAP pada bulan Ogos 2006 hingga Disember 2007 belum lagi dimasukkan ke dalam senarai pemilih yang telah dikemaskini.

2 comments:

umnototok said...

skandal sex , siapa mau tengok!

Tony P said...

Ini bukan pembohongan. Anda boleh memperolehi database Access pengundi dari SPR.

Dalam database, anda boleh memeriksa tuduhan di atas. Matlumat yang diberikan termasuk nombor rumah, tahun lahir, alamat penuh dll.

Periksa lah dulu sebelum membuat tuduhan yang tidak betul di atas.

Cubalah contoh IC nomber: 010906745201, 001111045012 ataupun 880701105947 (120 tahun) (ada ramai lagi)

Untuk alamat yang sama, cuba IC di bawah:

200103715241
350206105140
360617105419
390622105218
461231105291
510223105505
520611055094
530724065044
550723105049
551130065090
560115715280
561005105355
561113055068
571203105654
581105085476
611008105361
621022107039
621224107416
640212107236
640617107410
680829106213
701110105631
740527105014
751209145364
770205145264
800305105643

Ada 19 alamat lagi yang mempunyai lebih daripada 20 orang penghuni.