Tuesday, January 15, 2008

Peti undi lutsinar hanya jadi bahan jenaka

Dipetik dari http://www.detikdaily.net

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) mengumumkan perhimpunan keduanya yang bakal diadakan pada 23 Februari 2008 akan datang.

Menjawab kepada saranan Perdana Menteri dan Ketua Polis Negara yang mencadangkan BERSIH mengadakan perhimpunannya di tempat-tempat alternative seperti stadium, BERSIH membuat keputusan untuk membuat permohonan di tiga tempat (Stadium Merdeka, Stadium Nasional Bukit Jalil dan Dataran Merdeka) untuk perhimpunan keduanya.

Pihak BERSIH akan mula memobilisasikan rakyat sekali lagi memandangkan tuntutan-tuntutan bagi reformasi pilihanraya tidak diendahkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan Barisan Nasional (BN).

Dalam beberapa minggu akan datang ini, BERSIH akan menggembeling usaha agar mesej reformasi pilihanraya kepada warga Malaysia disampaikan dan mengajak seluruh rakyat untuk hadir ke perhimpunan 23 Februari akan datang nanti.

Senarai pemilih adalah syarat asas bagi proses pilihanraya bersih dan adil, yang mana SPR gagal untuk membersihkannya. BERSIH juga telah menyatakan empat tuntutan utama, yang diharapkan dapat membaikpulih keadaan.

Tetapi, sebaliknya SPR berteriak tentang kotak lutsinar yang mana BERSIH tidak pernah pinta. SPR membelanjakan RM16 juta untuk kotak lutsinar sebanyak 50,000 unit yang diperkenalkan – yang mana setiap satu berharga RM320.

Jumlah tersebut merupakan satu pembaziran kepada wang pembayar cuai. Ia akan menjadi bahan ketawa dunia apabila SPR menganggap dengan adanya kotak lutsinar membuktikan pilihanraya di Negara ini telus, setelus kotak lutsinar.

Komen:

Kenapa perlu jadi bahan ketawa. Ini merupakan satu pengenalan baru kepada dunia di mana kotak lutsinar digunakan sebagai peti undian. Dengan menggunakan peti ini, dipercayai tidak akan ada cakap-cakap “berbau busuk bangkai” kelak oleh pembangkang mengatakan proses PRU tidak sah atau tidak telus. Sekarang ni BERSIH pula dilihat takut dengan idea SPR ini. Takut dengan idea yang lebih “ADVANCE” dari idea 4 tututan bangang mereka yang terdahulu. “ So Call BERSIH ”ni kenalah “ Think Out Of The Box “ sikit lain kali.

Tengok contoh dunia luar yang mengambil kira idea baru untuk PRU mereka. Sebagai contoh, ada kajian yang dijalankan untuk menggunakan “ Internet Election System ” dan “ Smart Card System ” untuk PRU pada masa akan datang.

Pada BERSIH, dinasihatkan agar jangan bertindak menolak teknologi walupun dalam BERSIH sendiri masih mengamalkan idea kolot, Kaji dahulu bagaimana rakyat mengundi, apakah yang perlu sewaktu mengundi, ciri-ciri keselamatan dan sebagainya. Jangan hanya tahu membuat tuntutan tetapi tidak tahu bagaimana proses implementasinya boleh dijalankan.Tuntutan BERSIH lebih menjurus kepada iri hati bukannya menjurus kepada tuntutan meningkatkan lagi kecekapan PRU negara.

No comments: