Monday, February 25, 2008

Manifesto pilihan raya bukan sekadar janji

Rencana Tulisan: Datuk Saifuddin Abdullah

SETIAP parti politik yang bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-12 akan membuat janji kepada pengundi. Janji ini muncul dalam manifesto yang mengandungi falsafah perjuangan, gagasan masa depan, strategi pembangunan dan program pelaksanaan.

Manifesto BN adalah pelan realiti, manakala manifesto pembangkang sekadar memikat pengundi semata-mata. Manifesto berbentuk pelan realiti bertunjangkan prinsip kukuh dan bersifat tetap. Contohnya, dasar BN mengenai kedudukan Islam sebagai agama rasmi yang dijamin Perlembagaan dan penganut agama lain bebas mengamalkan agama masing-masing. Parti komponen BN sepakat berhubung perkara ini sejak zaman parti Perikatan lagi.

Begitu juga dengan dasar perpaduan, pelajaran dan pertumbuhan dengan pengagihan. Walaupun sentiasa ada penambahbaikan dan tambah nilai dari semasa ke semasa – dan ini adalah bukti betapa dinamik, kontemporari dan futuristnya BN – namun, prinsip kontrak sosial yang disepakati sekian lama itu tetap kekal dan kental.

Di samping itu, manifesto BN sentiasa berpijak di bumi nyata. Ia berdasarkan data dan maklumat benar, yang dirumuskan sebagai strategi dan program praktikal yang mampu dilaksanakan dengan baik, bersandarkan rekod prestasi cemerlang sehingga ke hari ini.

Sebaliknya, manifesto yang sekadar untuk memikat undi boleh saja berbentuk ‘janji kosong’. Contohnya, pada Pilihan Raya Umum 1999, Pas berjanji sekiranya berkuasa di Terengganu, ia akan melaksanakan hukum hudud sebelum ayam berkokok pada keesokan harinya! Tetapi, satu penggal memerintah, ia gagal melaksanakannya.

Apabila gagal, ia menyalahkan Perlembagaan negara dan Kerajaan Pusat, kononnya Perlembagaan negara tidak membenarkannya dan Kerajaan Pusat menghalangnya. Persoalan sebenar ialah bahawa Pas seharusnya sedia maklum sejak awal lagi bahawa ia tidak mampu melaksanakannya. Tetapi, oleh kerana ia hanya memikirkan soal memikat pengundi, maka ia dijanjikan juga.

Kali ini, Pas dipercayai cuba mengubah pula prinsipnya. Ia dilaporkan tidak lagi ingin menegakkan negara Islam, tetapi sekadar menegakkan negara kebajikan. Dulu, parti itu tidak berkawan dengan DAP, kemudian berkawan dengan DAP. Kini, ia hanya berkawan dengan PKR yang berkawan dengan DAP.

Kekuatan manifesto BN yang tidak terlawan oleh pembangkang ialah janji BN berdasarkan rekod prestasinya yang cemerlang. Sebab itu, apabila BN berjanji menyelesaikan masalah pengangguran rakyat Kelantan, mereka sedar bahawa itu adalah janji yang mampu dikota, kerana BN berjaya melaksanakannya di semua negeri lain, termasuk Terengganu yang baru saja empat tahun diperintahnya semula.

Di belakang manifesto ialah matlamat mengapa sesebuah parti bertanding. Bagi BN, matlamatnya bukan sekadar pilihan raya. Matlamat sebenarnya ialah untuk memerintah dan menguruskan bangsa dan negara supaya aman, maju dan bahagia serta melonjak ke tahap yang lebih baik. Pilihan raya adalah alat saja. Kerana itu, manifestonya digubal dengan rasa amanah dan tanggungjawab, iaitu apa yang dikata mestilah boleh dikota.

Tetapi, bagi pembangkang, matlamatnya hanyalah pilihan raya. Sebab itu, ia begitu bebas berjanji apa saja, termasuk menjanjikan langit dan syurga! Ada kalanya, manifesto pembangkang mengandungi kata-kata begitu indah, mungkin lebih indah daripada manifesto BN. Tetapi, pilihan raya bukannya pertandingan kata-kata indah. Sebaliknya, pilihan raya adalah untuk memilih kata-kata yang mampu dan dapat dikotakan.

Parti yang serius dalam menguruskan bangsa dan negara tidak akan membuat janji yang tidak mampu dipenuhi. Kerana itu, BN tidak akan berjanji menurunkan harga minyak, seperti yang dilakukan PKR kini. Sebabnya ialah, dalam banyak keadaan, harga minyak berada di luar kekuasaan mana-mana kerajaan, hatta kuasa besar seperti Amerika Syarikat sekalipun. Ia amat bergantung kepada pasaran dunia.

BN mengemukakan manifesto yang berada dalam kerangka satu disiplin sains politik yang dinamakan ‘politik pembangunan’. Menurut Damien Kingsbury (2007), dalam bukunya Political Development, politik pembangunan meliputi persoalan demokrasi, pembinaan institusi, peranan kerajaan, negara dan hak asasi manusia.

Ini bukan pembangunan yang dipolitikkan, sebaliknya satu gagasan politik yang mengambil kira tugas, tanggungjawab dan amanah sebuah kerajaan yang baik, yang memajukan dan memakmurkan bangsa dan negaranya dengan adil dan saksama, serta mengamalkan pembangunan bersepadu, iaitu dengan menyeimbangkan antara ekonomi, agama, sosial dan budaya.

Gagasan ini terbukti berjaya. Contohnya, kita berjaya mencapai lebih 90 peratus daripada sasaran Matlamat Pembangunan Milenium Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Sasaran itu terdiri daripada lapan perkara, iaitu: membasmi kemiskinan dan kelaparan; mencapai pendidikan rendah yang universal; meningkatkan kesaksamaan gender dan memperkasakan wanita; mengurangkan mortaliti kanak-kanak; memperbaiki kesihatan ibu bersalin; mencegah HIV/Aids, malaria dan penyakit lain; memastikan alam sekitar yang mapan; dan mewujudkan perkongsian global untuk pembangunan.

Di samping itu, selepas menewaskan Pas pada 2004, kerajaan BN di Terengganu berjaya menaikkan pendapatan bulanan rakyat miskin daripada RM250 kepada RM450 dan membina 5,000 buah rumah di bawah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

Bagi Kelantan pula, walaupun belum memerintah semula negeri itu dan ini bukti BN tidak hanya berjanji untuk berbuat apabila menang saja – ia telahpun memulakan proses penubuhan Universiti Malaysia Kelantan (UMK), pembinaan lapangan terbang baru dan memasukkan negeri itu dalam Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER). Jelas, janji BN boleh dipercayai.

Datuk Saifuddin Abdullah ialah Pengerusi Akademi Belia yang juga bekas Presiden Majlis Belia Malaysia (1998-2002)

=======================================================

Kafir dan Munafiknya PAS menjelang PRU-12. Fikiran IBLIS Mereka di sebalik Manifesto menipu rakyat

Artikel di dalam HarakahDaily bertajuk "PAS boleh lantik orang Cina jadi menteri' yang disiarkan pada 7 Februari 2008 dan dalam lidah rasmi PAS iaitu AKHBAR SIASAH keluaran 20-26 Januari 2008 juga menyebut "PAS sokong calon bukan Islam" kata Haji Hadi (nak ikut jejak Mustaffa Ali yang tak berapa "sihat"). PAS pernah mengkafirkan UMNO kerana berkongsi kuasa dengan MCA, MIC dan lain-lain parti komponen BN yang bukan daripada kalangan umat Islam.
Hujah mereka berdasarkan ayat al-Quran, surah Ali-Imran:ayat 28 yang dibaca separuh : Terjemahan tersebut : “Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi pemimpin dengan meninggalkan orang-orang mukmin yang lain. Barangsiapa yang berbuat demikian, nescaya lepaslah ia dari pertolongan Allah…”
Tetapi apakah hukuman kafir kepada UMNO itu benar kerana apa pula rasional PAS apabila mereka bekerjasama dengan DAP? Adakah tuduhan kafir kerana bekerjasama atau berkongsi kuasa dengan DAP juga kembali kepada PAS berdasarkan tuduhan kafir PAS kepada UMNO hanya kerana bekerjasama dengan MCA, MIC dan parti komponen lain di dalam BN?
Hadi juga pernah mengeluarkan kenyataan bahawa hudud hanya 0.0001 peratus dari hukum Islam apabila PAS gagal melaksanakan hudud setelah mereka memenangi Kelantan dan Terengganu. Inilah padah apabila suka mengkafirkan orang. Akhirnya Hj Hadi yang menjadi munafik dengan bercakap macam orang gila dan berdolak dalik.
Sekarang, siapa kafir???

2 comments:

WaZiRai said...

MAKAN BN, TIDUR BN, HIDUP BN!!!!!

yusof said...

Pada hemah saya melalui pembacaan buku-buku ilmiah serta di pekuatkan dengan bacaan kesusasteraan Inggeris di dalam bentuk novel-novel klasik, sistem demokrasi di Malaysia yang lebih berlabelkan pilihanraya masih di tahap primitif seperti di perkembangan demokrasi primitif British di kurun ke 19 jikalau kita hendak cari suatu kesamaan. Di kurun ke 19 itu, pilihanraya di Great Britain dipenuhi dengan segala bentuk rasuah, di mana parti yang menjadi pemerintah akan membuat berbagai janji atau menjalankan berbagai pembangunan semasa musim pilihanraya, sementara parti lawan kerana tidak menguasai jentera pentadbiran juga menjalankan kerja rasuah yang lebih kasar dan kotor, termasuk secara terang-terang membayar pengundi-pengundi. Kita boleh baca suasana politik sebegini di dalam buku klasik Charles Dickens "The Pickwick Letters yang mengambarkan kisah satu pilihanraya di Utara England adalah serupa dengan susana pilihanraya di Malaysia di kurun ke 21 ini. Kalau hendakkan fakta yang lebih bersifat ilmiah bacalah satu buku sejarah yang ditulis oleh Prof Holloways "The social and political hisory of Pharmaceutical society of Great Britain 1841-1991, kisah benar mengenai cita-cita seorang pemimpin yang ingin membawa pembaharuan di dalam satu piliharaya di Putney, London di mana beliau membeli untuk mendapatkan pencalonan bagi tikit parti Liberal dan memenangi pilihanraya dengan membeli lebih dari 60% pengndi. Kawasan yang dimenangi itu dikethaui bukan hanya satu kawsasan sahaja di Endland, yang mempunyai pengundi-pengundi yang hanya keluar mengundi jika dibayar. Akhirnya timbul satu kesedaran dari semua kalangan para politikus samada pemerintah atau dari parti lawan bahawa jikalau kaedaan itu berterusan akan memusnahkan sistem demokrasi negara ini. Sebelum itu berbagai usaha telah dibuat oleh parti pemerintah untuk mengatasi keadaan rasuah ini seperti melakukan persempadanan semula, seperti memansuhkan kawasan yang diketahui mempunyai pengundi yang sudah rosak akhlaknya dan memasukkannya ke dalam kawasan pilihanraya yang mempunyai pengundi yang lebih ramai. Tapi kaedah ini pun gagal membetulkan kaedaan. Akhirnya parlimen Great Btitain meluluskan satu undang-undang dalam tahun 1883 iaitu Akta Rasuah Pilihanraya yang mengharamkan sebarang bentuk rasuah semasa musim pilihanraya. Saya rasa para politikus di Malaysia juga perlu sedar tentang kelemahan sistem demokrasi di negara ini dan harus membuat sesuatu sebelum rakyat hilang kepercayaan terhadap sistem pilihanraya yang ada sekarang dan mungkin boleh terjerumus ke dalam keadaan yang pernah berlaku di Jerman yang membawa kepada kemengangan diktator Hitler yang akhirmya membawa kemusnahan kepada hampir seluruh dunia.