Tuesday, April 15, 2008

Dr. Khir Toyo Menjawab Isu Babi - 2

Ladang Babi Mega: Satu Komentar

EXCO Kanan kerajaan negeri Selangor, YB Teresa Kok ketika mengumumkan kelulusan pembinaan kandang babi moden dengan bajet RM 100 juta mungkin tidak menyedari sensitiviti isu ini. Beliau dengan bangga membuat pengumuman tersebut (walupun bukan di bawah bidang tugasnya) seolah-olah itu merupakan hadiah dari kerajaan negeri Selangor yang baru.

Yang menyedihkan, apabila tersangkut dengan kemarahan masyarakat, kerajaan negeri mula mencuci tangan dan menyalahkan kerajaan Selangor semasa pimpinan saya. Justeru, saya fikir adalah perlu untuk saya menjelaskan beberapa perkara.

Kerajaan negeri semasa di bawah pentadbiran BN belum membuat keputusan muktamad. Sebab itu tiada sebarang surat persetujuan atau perjanjian diadakan. Tujuan kelulusan awal ialah untuk diadakan kajian lanjut dan juga membolehkan kerajaan mendengar pandangan rakyat (pendengaran awam) terutama penduduk setempat. (lihat penjelasan dalam catatan awal Penjelasan Isu Ladang Babi Mega

Apabila ada bantahan orang ramai maka kerajaan negeri akan mengkaji semula projek tersebut.

Perlulah ditekankan saya tidak pernah bersetuju kewujudan ladang penternakan babi berskala besar atau bersifat Ladang Babi Mega sehingga menjadi pengekspot seperti yang dihebahkan oleh kerajaan Selangor hari ini.

Justeru, saya amat terkilan dengan kenyataan Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim yang ingin lepas tangan dan tidak bertanggungjawab terhadap keputusan yang dibuat.

Beliau tidak perlu menunding jari kepada saya mahu pun Barisan Nasional. Beliau pada bila-bila masa bebas mengkaji dan membatalkan projek ini kerana tiada sebarang perjanjian ditandatangani.

Beliau selalu menguar-uarkan untuk mengkaji keputusan dan perjanjian kerajaan Selangor semasa saya. Justeru mengapa isu ini beliau begitu cepat sekali bersetuju.

Jika kita lihat cara pengumuman projek ini juga menunjukkan keghairahan mereka untuk mendapat sokongan masyarakat Cina. Tidak pun disebut keputusan kerajaan lama atau perancangan kerajaan sebelum ini.

Hanya apabila timbul tentangan orang ramai, barulah kerajaan lama dijadikan kambing hitam.

Saya percaya Tan Sri Khalid sedang ditekan oleh DAP. Penguasaan kerusi DUN yang tidak seberapa menyebabkan beliau terpaksa banyak bergantung kepada sokongan DAP untuk terus berkuasa.

Cuma harapan saya tekanan itu tidak menjadikan Selangor sebagai negeri pengekspot babi pula nanti.

Apakah ini projek mega Parti Keadilan Rakyat dan Pas yang mereka janjikan sewaktu pilihan raya lalu?

No comments: