Wednesday, May 21, 2008

Bush Perlu DiJadikan Latihan Menembak Di Iraq!

Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush memohon maaf kepada Perdana Menteri Nuri al-Maliki atas tindakan seorang askar AS menjadikan naskhah al-Quran sebagai sasaran latihan menembak.

Stesen televisyen tempatan hari ini melaporkan, kenyataan dari Pejabat Perdana Menteri menyatakan, Bush telah menyampaikan permohonan maafnya kepada Nuri melalui satu panggilan telefon yang dibuat lewat malam tadi.

Komen:

Apa kata ditukarkan pula gambar kepala si Bush ni dijadikan "target" tembakan di Iraq. Nak lagi "best" jadikan mereka yang bersalah sebagai "target" untuk berlatih menembak menggunakan senjata, tembakan bom dan sebagainya. Ada kalanya kita kena kejam untuk menegakkan kebenaran. Walaupun dalam Islam kita kena banyak bersabar, tetapi sabar itu ada juga had-hadnya. Ini hal serius dan tidak boleh dipandang ringan. Kita sudah lama bersabar dengan kerenah mereka yang tidak langsung menghormati Islam dan kitab suci kita Al-Quran.

Apa ingat dengan meminta maaf boleh menyelesaikan semua masalah ke? Ada kalanya hukuman yang setimpal perlu dikenakan pada mereka yang terbabit agar perkara yang sama tidak berulang. Iraq perlu menurunkan hukuman yang paling berkesan pada askar yang terbabit agar ianya boleh dijadikan sebagai ukuran serta sempadan buat yang lain. Jika hanya dengan meminta maaf boleh menyelesaikan masalah ini, pasti hal yang sama akan berulang kelak. Askar US bukannya makan saman hal-hal sensitif macam ni, mereka ingat mereka je yang betul. Jadi ringkas cerita Umat Islam kena bersatu ajar sikit US agar menghormati sensitiviti masyarakat Islam dunia.


No comments: