Tuesday, May 13, 2008

PAS Samakan JAKIM dengan Penderhaka Raja-Raja Melayu

Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar menyifatkan kerajaan merampas secara tidak langsung kuasa raja-raja Melayu dalam soal pentadbiran urusan agama.

Dalam ucapannya di Dewan Rakyat, Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, perkara tersebut berlaku apabila syarikat berkaitan kerajaan (GLC), Halal Industry Development Corporation, mengambil alih tanggungjawab persijilan halal dari Jabatan Kemajuan Islam Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Sebuah akhbar harian melaporkan 30 April lalu, semua tanggungjawab pengeluaran sijil Halal Malaysia yang sebelum ini dikendalikan oleh Jakim kini diserahkan kepada Perbadanan Kemajuan Industri Halal (HDC).

"Dengan pengambilalihan tugas ini juga bermakna HDC turut bertanggungjawab mengeluarkan sijil halal Malaysia termasuk bagi produk dari negara luar yang menggunakan logo Jakim," kata Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz

Menurut Mahfuz, soal pengesahan dan persijilan halal hakikatnya berada di bawah tanggungjawab majlis agama negeri-negeri yang diketuai Raja-Raja Melayu.

"Majlis agama negeri-negeri telahpun bersetuju bahawa Jakim menjadi badan tunggal yang mengeluarkan sijil halal.

"Hari ini, HBC rampas kuasa raja-raja Melayu," katanya.

Beliau juga mempersoalkan bila HBC diperbadankan, bilakah akta untuk memperbadankan HBC dibentangkan.

"Apakah status HBC? Betulkan ia (sebuah perbadanan) atau (hanya) syarikat?" beliau mempersoalkan.

Komen:

Kenapa nak dipertikai hal ini. Jika asalnya JAKIM dan kemudiannya JAKIM membuka satu badan baru atas nama HBC tetapi masih lagi dibawah kuasa JAKIM. Bukan ada sebarang tentangan terhadap kuasa raja-raja Melayu pun tentang hal ini. Kenapa perlu dipersoalkan hal-hal seperti melanggar atau merampas kuasa Raja-Raja Melayu?

Kuasa yang diberikan oleh Raja-Raja Melayu akan turun kepada HBC kerana HBC bukan satu badan baru yang ditubuhkan selain JAKIM, tetapi HBC dicipta berlandaskan kerja-kerja yang telah diperuntukkan oleh JAKIM tanpa melanggar sebarang syarat atau kuasa yang diberikan oleh Raja-Raja Melayu ke atasnya.

Kenapa nak dipersoalkan hal ini? Jika nak buat pusing U-Turn untuk samakan JAKIM dengan hal Karpal, maka ini sudah lebih. Karpal secara direct menolak titah sultan, tambahan pula mengkritik tindakan sultan. Tetapi berbeza dengan JAKIM kerana tidak ada sebarang perlanggaran pada kuasa yang ditetapkan oleh Raja-Raja kepada JAKIM, jadi ini bukan menolak kuasa sultan tetapi menjadikan JAKIM lebih kuat dalam mengawal produk halal di Malaysia dengan adanya bantuan baru dari HBC.

No comments: