Tuesday, May 13, 2008

Karpal Si Peguam Makan Gaji Nak Lawan Sultan Ketua Negara

Karpal mempertikaikan mengapa beliau dituduh derhaka oleh sesetengah pihak sedangkan para pemimpin UMNO pada tahun 1993 membuat pindaan Perlembagaan Persekutuan dengan mewujudkan mahkamah khas dan menjadikan sultan sama taraf dengan rakyat.

Sebaliknya beliau mendakwa semua laporan polis yang dibuat terhadapnya dalam isu itu didalangi oleh UMNO.

Katanya sekalipun ada 2,000 laporan polis beliau tidak ubah pendirian.

“Saya tidak lakukan perbuatan melanggar undang-undang, tetapi ada 20 laporan polis mengenai isu Sultan Perak. Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri mengarahkan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor untuk membuat laporan polis.

“Apa kredibiliti Ahli Parlimen Putrajaya untuk buat laporan polis terhadap saya?” katanya.

Komen:

Kuasa untuk meletakkan jawatan seseorang pekerja kerajaan boleh dilakukan oleh Menteri Besar atau melalui penjawat SPA. Tetapi jangan kita lupa akan kuasa yang ada pada Sultan yang menjadi ketua dalam agama islam termasuklah Jabatan Agama Islam itu sendiri. Memang benar seorang penjawat jawatan dalam kerajaan telah dipilih melalui SPA sendiri tetapi apabila seseorang itu bertugas di bawah Jabatan Agama Islam setiap negeri, ianya secara langsung bertugas di bawah kuasa Sultan dalam negeri tersebut.

Menteri Besar boleh menghentikan sesorang pekerja sektor kerajaan dalam Jabatan Agama Islam jika ia mendapat mandat daripada Sultan itu sendiri. Jika Sultan memperkenankannya maka tidak menjadi satu kesalahan untuk diteruskan, tetapi dalam soal perletakkan jawatan Pengarah Jabatan Agama Islam Perak ini, dengan jelas Menteri Besar mengambil tindakan melulu menghentikan Pengarah JAIP tanpa mendapat sebarang arahan terdahulu daripada Sultan dan tambahan pula tindakan memandainya telah melebihi kuasa yang ada pada Sultan hinggakan Sultan tidak mengetahui hal ini dahulu.

Jadi sekarang tindakan undang-undang yang diambil selepas Karpal secara melulu menidakkan kuasa Sultan hingga dilihat ianya menghina kredibiliti dan kuasa penuh Sultan terhadap Jabatan Agama Islam negeri Perak itu sendiri amatlah bersesuaian malahan sekarang beliau tidak mahu berganjak daripada kenyataanya berkaitan tuduhan-tuduhan dan pandangannya terhadap Sultan yang telah mengarah kembali Pengarah JAIP dikembalikan jawatannya serta merta. Jika hal ini berterusan nampaknya Karpal akan merasakan apa yang dikatakan orang dahulu DAULAT DARI SULTAN!

Siapa Karpal untuk melawan Sultan apatah lagi meragui kuasa yang ada pada Sultan serta sebarang tindakan yang mampu dilakukannya. Sultan tidak akan mencampuri urusan negeri jika ianya mengikut rencah yang telah disediakan tetapi jika terjadi seperti ini, kita tahu pasti ada sesuatu yang disembunyikan hinggakan Sultan mengeluarkan arahan hingga menolak terus kuasa Menteri Besar yang telah diberikan oleh baginda sendiri. Kita fikirlah sendiri.

Y.M Sultan Azlan Shah mempunyai pengalaman yang lebih tinggi dari Karpal dalam soal undang-undang negara, jadi baginda tahu selok-belok undang-undang dan kuasa Sultan melebihi dari seorang rakyat biasa yang hanya bekerja makan gaji. Mungkin Karpal lupa tentang hal ini, mari sama-sama kita saksikan apa akan terjadi pada mamat gelap sorang ni!



2 comments:

gilerpolitik said...

Siapa Karpal tu...?

yusof said...

Karpal tu berak pun tahi busuk. Tapi semua orang pun berak tahi busuk!