Thursday, May 8, 2008

Rakyat Rasa Ditipu Manifesto Pakatan Rakyat

Seorang bekas pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini membuat laporan polis kerana mendakwa tertipu berikutan kegagalan kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas negeri Selangor menunaikan janji dalam manifesto pilihan raya pada 8 Mac lalu.

Mohd. Shaid Rosli, 25, dari Simpang Tiga, Ijok, berkata, pengumuman Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk tidak menurunkan cukai taksiran sebanyak 20 peratus adalah bertentangan dengan konsep negara berkebajikan yang diuar-uarkan oleh PKR dan Pas dalam manifesto tersebut.

Beliau yang masih menganggur memberitahu, kegagalan kerajaan negeri menunaikan janji setelah berjaya memerintah merupakan satu bentuk penipuan secara bertulis dan menjadi kesalahan jenayah.

"Janji-janji Menteri Besar Selangor yang ketika itu merupakan calon wakil rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Ijok semasa berkempen merupakan suatu tindakan memperdaya rakyat seperti saya supaya mengundi pakatan pembangkang .

"Saya rasa dipermain-mainkan dan ditipu bulat-bulat kerana apa yang dijanjikan tidak ditunai setelah rakyat beri kepercayaan kepada mereka untuk memerintah," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di Balai Polis Seksyen 7 di sini hari ini.

Kelmarin, Abdul Khalid mengumumkan untuk tidak menurunkan cukai taksiran berikutan keadaan ekonomi negeri ketika ini masih belum mencapai tahap yang memuaskan.

Beliau bimbang langkah menurunkan cukai taksiran akan menambah beban kerajaan negeri dan mengurangkan hasil.

Penurunan cukai pintu rumah kediaman sebanyak 20 peratus merupakan antara tawaran yang dibuat oleh PKR dan Pas dalam manifesto pilihan raya umum baru-baru ini bagi mengurangkan beban dan membantu ekonomi rakyat.

Tawaran-tawaran lain ialah cuti bersalin 90 hari, membuka tabung permulaan RM100 bagi setiap anak kelahiran Selangor, bantuan RM75 sebulan bagi setiap anak yang dihantar ke taman asuhan kanak-kanak, bantuan RM50 sebulan seorang bagi anak yang mengikuti pendidikan pra persekolahan dan memberi RM1,000 kepada anak Selangor yang berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti.

Menurut Mohd. Shaid, beliau membuat laporan polis kerana tidak mahu perkara yang sama berulang pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau berkata, parti-parti politik seharusnya bertanggungjawab dengan apa yang telah dijanjikan semasa berkempen dan bukan bertindak sesuka hati setelah memenangi pilihan raya.

Katanya, beliau juga bersedia untuk membawa perkara itu ke mahkamah jika ada pihak yang mahu membiayai kos guaman.

Komen:

Jangan ingat rakyat akan berdiam diri. Ini merupakan satu contoh mudah bagaimana tersinggungnya rakyat terhadap janji yang dibuat oleh kerajaan Pakatan Rakyat. Ini baru seorang yang tampil membuat laporan mengenai keburukan kerajaan campuran.

Manusia memegang kepada janji jadi sekarang bila janji bertukar menjadi sebaliknya maka jelas dapat dilihat rakyat bagaimana lemahnya pentadbiran kerajaan campuran yang hanya sekadar mengambil kesempatan untuk membantu rakyat tetapi sebaliknya mereka langsung tidak berkehendak untuk menunaikannya. Ini dilihat sekadar wayang dan janji boneka semata-mata.

7 comments:

PoReBeR said...

berilah masa bro....
xsampai setahun jagung lg PR memerintah selangor...

satu persatu lew....masa BN dulu pown brape byk manipesto yg dimanipulasikan dan tak terlunasi.ahaha!

WaZiRai said...

Hak-ar baru perintah setahun jagung dah pandai nak lawan sultan. Dah memandai nak lawan kuasa raja-raja melayu serta menolak ketuanan Melayu yang dah lama dipersetujui. Tunggu lagi lama lagi nak kepala.

cicakmankampung said...

setakat janji manis... sapa tak boleh buat
tanam tebu di tepi bibir memanglah mudah
hari ni cakap, esok belum tentu tunai
nak buat macam mana. kata tak semestinya dikota, janji tak semestinya ditepati dan hati yang terguris nak buat macam mana, nasi dah jadi bubur....
Kalau setakat nak wujudkan produk babi untuk krisis makanan dan pecat ustaz kemudian lawan lak sultan boleh la
Aku punye negeri...aku yang berkuasa aku punye suka la
sapa suruh undi aku

yusof said...

UMNO dah tanam tebu lebih 50 tahun, rasa macam manis, tapi tak manis-manis sampai sekarang, sebab itu rakyat dah tak mengundi UMNO lagi.

ahmad said...

Salam,

Orang cerdik selalunya berfikir panjang sebelum ambik apa2 tindakan. Nak kata Shaid nie tak berapa cerdik, garaduate UiTM. Cuba bawak fikir2, boleh ke semua benda ditunaikan dalam waktu yang pendek? Aku tak nampak pun pemerintah dulu dapat tunaikan semua benda , waima dah memerintah hampir 50 thn. Yang mengayakan anak bini, kaum kerabat , adalah. Bagi peluang kerajaan meerintah. Jangan dok sibuk kacau. Tak panjang akal kalau asyik2 nak keluar TV sebab buat laporan polis. Berani tu memamng berani, tapi , macam tak panjang akal.

yusof said...

Tidak elok menghina otak sesiapa, maksudnya proses dalam otak manusia yang dikurniakan kepada manusia sahaja, berapa panjangnya? kalau menurut teori barat ia sudah terbentuk sejak dalam perut ibu lagi, berapa panjang sekarang tidak usah dibicarakan, tapi silapnya proses otak Melayu dengan sengaja di orientasikan secara bertubi-tubi selama 50 tahun supaya terlekat dengan sentimen sedemikian rupa untuk memenuhi politk sempit, tanpa disedari masa sudah berlalu, sudah masuk kurun ke 21 pun, maka sudah sampai masanya, kalau tidak terlambat pun, untuk bebas dari orientasi ini untuk kita memasukki kehidupan di masa hadapan. Apa yang berlaku selepas PRU12 ini adalah di antara bibik-bibik perubahan yang sedang nanti-nantikan, bersabarlah sedikit.

cmk said...

Macam le BN tu tak menipu rakyat...? Kata dulang paku serpih, mengata orang, awak yang lebih.

Dah 50 tahun... dah lama dahhhh