Tuesday, May 20, 2008

Cakap - Cakap Selepas Tun Letak Jawatan




Selepas melemparkan kecaman bertubi-tubi ke atas kepimpinan Umno sejak pilihan raya umum ke-12 pada Mac lalu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan keluar daripada UMNO.

Beliau mengumumkan keputusan 'mengejutkan' itu pada satu majlis di Alor Star, Kedah pada pukul 12.35 tengah hari tadi.



Tun Mahathir Berkata

Tun Mahathir: : “Saya umum saya keluar parti hari ini,” katanya di hadapan kira-kira 1,000 hadirin yang kebanyakannya anggota UMNO Kedah pada forum Nasib Kedudukan Bangsa Melayu di sebuah hotel di sini.

Tun Mahathir: : “Saya akan menulis surat kepada UMNO bagi memaklumkan kepada mereka (mengenai langkah keluar daripada UMNO)”

Tun Mahathir: : “Saya tidak akan suruh orang lain buat sesuatu (letak jawatan dan keluar UMNO) yang mana saya sendiri tidak berani buat”

Tun Mahathir: “Saya boleh beri senarai perkara yang dibuat olehnya (Abdullah) yang merugikan negara. “UMNO yang wujud hari ini tidak lagi berpegang kepada hasrat parti yang ditubuhkan 62 tahun lepas. Sebab itu saya tidak teragak-agak untuk keluar daripada UMNO”


Mukhriz Berkata

Mukhriz : "Sekarang ini saya sedang berfikir"


Tun Musa Hitam Berkata

Tun Musa Hitam : "Duri dalam daging sudah pun terkeluar dan dari sekarang pucuk pimpinan harus menumpukan usaha mereka kepada: Pertamanya, menerima realiti bahawa Umno sekarang bukan lagi sekuat atau diterima sepenuhnya oleh rakyat, terutamanya Melayu."

Tun Musa Hitam : "Sambarlah peluang keemasan ini!. Bertafakurlah dan berhati-hati dengan tenang...serta baliklah ke pangkal jalan!."


Tengku Razaleigh Berkata

Tengku Razaleigh : "Kalau saya keluar daripada parti, saya hendak lawan dengan siapa"

Tengku Razaleigh : "Dr Mahathir tidak sepatutnya mengambil tindakan ini (keluar) tapi apakan daya kerana beliau merasakan tiada tindakan yang lebih baik selain untuk keluar parti"

Tengku Razaleigh : "Jika ini berlaku pasti ia memberi kesan mendalam kepada parti jika ramai yang mengikuti jejak Dr Mahathir"


Karpal Berkata

Karpal : "Beliau dengan jelas menunjukkan bahawa beliau bukan seorang negarawan. Beliau adalah dan masih merupakan seorang ahli politik murahan"

Karpal : "Beliau sepatutnya kekal sebagai ahli (Umno) sehingga beliau membersihkan namanya terhadap tuduhan terhadapnya semasa menjadi perdana menteri"

Karpal : "Seorang yang panik memperlihatkan kelemahannya, yang tidak sepatutnya terjadi kepada seorang bekas presiden Umno dan perdana menteri selama lebih 21 tahun. Ia tidak boleh jadi lebih teruk lagi. Dari segi kredibiliti dan kebebasan kehakiman negara, kita sudahpun berada di bawah sekali"


PM - Dato Seri' Abdullah Berkata



PM Abdullah : "Saya terkejut dengar Tun letak jawatan, tak mahu jadi ahli Umno lagi dah. Tapi saya ingat, dia dah fikir habis. Dan Tun (Dr Mahathir) ini, bila dia kata dia nak buat sesuatu perkara, dia tak kisah dah apa orang nak kata pada dia. Dia buatlah apa dia nak. Tapi yang pentingnya dalam hal ini, kalau itu keputusan dia, ahli-ahli Umno perlulah bertenang dan memahami bahawa ahli Umno mestilah taat setia kepada parti."

PM Abdullah : "Semua ini bergantung sama ada kita sayang atau tidak kepada parti, dan saya percaya ahli Umno sayangkan parti. Dan kita mahu bersama-sama berada dalam parti untuk meneruskan perjuangan kita."

PM Abdullah : "Tidak lojik mereka akan meninggalkan Umno. Meninggalkan Umno (bererti) meninggalkan BN. Itu maksudnya. Mereka tidak mahu Umno terancam dengan cara itu."

PM Abdullah : "Kita ramai, tiga juta lebih. Entahlah, mungkin ada, mungkin tak ada. Tapi yang pentingnya, kita perlu berfikir, adakah kita benar ingin meninggalkan Umno dan kita benar memperjuangkan Umno. Kalau tak ada itu, maknanya tak ada lagi perjuangan Umno dalam diri kita."

PM Abdullah : "Saya tak kata tak menjejaskan langsung (Tun keluar UMNO), mungkin ada. Tapi yang pentingnya, saya percaya majoriti ahli Umno mahu berada dalam Umno, mahu meneruskan perjuangan Umno. Dulu pun begitu juga. Bila ada pemimpin besar dan berpengaruh tidak ada dalam parti (meninggalkan parti), majoriti ahli Umno tetap berada dalam Umno. Sebab itu Umno sampai hari ni (terus) wujud."

PM Abdullah : "Kenapa mesti (letak jawatan Presiden UMNO)? Saya ada banyak kerja untuk dibuat." "

1 comment:

Budak Baghuh said...

layari suaralantangjejaka.blogspot.com