Thursday, March 6, 2008

Anwar Gabra! Takutkan Kekuatan Kawan Sendiri

Ketakutan Anwar makin jelas ekoran pendedahan Dr Chandra Muzaffar mengenai siapa sebenarnya Datuk Seri Anwar Ibrahim. Semua isu yang dibangkitkan oleh Dr Chandra memang sudah menjadi buah mulut orang sejak dari tahun 1999 lagi.

Syabas kepada Dr Chandra kerana kritikan lantang beliau berjaya membuatkan Anwar terpelosok terduduk akibat ianya memberi impak dan kesan yang serius kepada Anwar apatah lagi selepas dia menabur janji terutamanya untuk menurunkan harga minyak petrol dan diesel jika pembangkang menang dan berkuasa.

Seperti terpalit ‘shit’ Anwar cuba menutup keburukan dirinya dengan melayangkan surat saman bernilai lebih RM 20 juta serta tuntutan menarik semula kenyataan yang dibuat di sebuah forum mengenai proses pilihan raya umum di Menara Star, Isnin lalu. Si ‘Shit’ ini nampaknya semakin gentar dan takut akan terdedahnya sikap dan kelakuan buruknya yang selama ini tersimpan rapi.

Dr. Chandra menegaskan:

“ Saya membalas kepada ugutannya untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas saya. Saya menulis surat kepada peguamnya dan menegaskan bahawa saya tidak dapat mencari sebarang alasan untuk menarik balik semua kenyataan untuk memohon maaf kepada Anwar Ibrahim.

Semua kenyataan yang saya lakukan adalah berdasarkan fakta dan maklumat yang memang di dalam pengetahuan peribadi saya. Saya berdiri teguh dengan kenyataan saya dan akan mempertahankannya di mana-mana mahkamah”

Pendedahan Dr Chandra sebenarnya bukanlah sesuatu yang menggemparkan kerana di arena politik semakin ramai yang berhati-hati dengan cara Anwar berkempen, kerana caranya masih tidak berubah daripada dia mula menjadi aktivis sejak di universiti lagi.

Sikap oportunis semakin jelas sejak kebelakangan ini, terutama dalam beberapa demonstrasi yang berlaku pada akhir tahun lalu, wajahnya secara tiba-tiba akan berada di hadapan.

Ketika demonstrasi rakyat yang menuntut pilihan raya lebih bersih pada November lalu, Anwar pada saat akhir mencuri semua perhatian, apabila menjadi pembangkang pertama berada di hadapan pintu masuk Istana Negara sedangkan pemimpin pembangkang yang lain bersusah payah berarak bersama pengikut masing-masing. Ketika tunjuk perasaan oleh kumpulan Hindraf pula, Anwar juga tiba-tiba berada di barisan hadapan dan ternyata kehadirannya tidak dihiraukan beberapa pemimpin Hindraf yang sudah mengetahui taktiknya.

No comments: