Thursday, March 27, 2008

Penyokong tegur pemimpin Pas rosakkan parti

Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali menegur sikap sebilangan pemimpin Pas yang didakwanya sanggup memecah-belahkan parti untuk kepentingan diri selain menyokong calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum lalu apabila tidak dipilih menjadi calon.

Komen:

Mereka bukan sengaja mahu memecah belahkan parti tetapi ahli parti sendiri tidak dapat menerima tampuk pimpinan PAS serta sepakat mahu menyokong BN kerana parti ini sahaja yang mampu untuk memimpin dan membela nasib mereka.

Ahli Parlimen Bebas yang bertanding atas tiket Pas pada pilihan raya lalu itu, berkata sebagai wakil rakyat ‘import’, beliau berhak memberikan teguran kerana perlakuan sedemikian tidak menggambarkan sikap seorang ahli Pas yang memperjuangkan Islam.

Beliau mendakwa, pilihan raya umum 8 Mac lalu menyerlahkan sikap sebenar sebilangan pemimpin Pas yang terbawa-bawa budaya politik Umno melobi untuk menjadi calon serta berarak bagi membantah kepemimpinan jika orang pilihan mereka tidak dipilih.
“Sebuah parti yang mendakwa berjuang kerana Islam, benda serupa ni tak patut berlaku kerana mulut kita cakap nak Islam, tetapi bila sampai jadi macam ni, ambo (saya) cukup takut... berebut nak jadi calon.

Komen:

Calon PAS sendiri membuktikan bahawa mereka tidak menghormati pucuk pimpinan parti mereka sendiri. Calon-calon tersebut mempunyai hak mereka sendiri untuk memilih samada mahu berjuang bersama parti atau bertindak menidakan parti mereka sendiri. Jika PAS merasakan mereka berjuang kerana Islam tetapi sebaliknya mereka tidak berbuat begitu kerana menutup suara-suara rakyat yang mahukan pembebasan dalam memilih kepimpinan ketua yang mereka rasakan sesuai.

“Maknanya banyak lagi yang kena tarbiah. Ambo tengok dari luar saja sebagai pemain import. Tapi kena tegur, kalau tidak tak ada orang berani tegur," katanya ketika berucap pada ceramah Pas di Pusat Tarbiah Islam Kelantan (Putik), di sini, malam kelmarin.

No comments: