Thursday, April 10, 2008

Apa Motif Si Keling Tua Tegur UMNO

SELEPAS mencatat keputusan yang agak memberangsangkan pada pilihan raya umum lalu, DAP kelihatan semakin berani dan terbuka termasuk mencampuri urusan parti lain terutama UMNO.

Komen:

Baru dapat kuasa mulalah nak tunjuk belang. Parti sendiri penuh masalah tidak mahu dicerminkan dahulu, sibuk nak jaga tepi kain parti lain. Jangan ingat dengan kuasa yang rakyat tersalah beri tu boleh berkekalan jika DAP sentiasa mengeluarkan kenyataan yang langsung tidak mencerminkan kecelikan minda mereka dalam membuat sebarang tindakan. Inilah masalahnya bila semua ahli dalam parti nak tunjuk pandai tetapi sebenarnya "Bodoh Sombong".

Kejayaan menguasai Pulau Pinang dan berkongsi memerintah Perak dan Selangor dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas seolah-olah memberi kekuatan kepada mereka untuk menyuarakan apa sahaja isu termasuk yang membabitkan UMNO.

Sebelum ini pemimpin-pemimpin parti itu akan membuat kenyataan menghentam dan mendesak kerajaan berhubung sesuatu dasar selain mempertahankan tindak-tanduk sendiri.

Tetapi pada pasca Pilihan Raya Umum Ke-12, mereka dilihat semakin berani. Keberanian itu kadang-kadang mencecah tahap biadab. Seperti tanpa segan silu berani menegur dan mencampuri hal-hal dalaman UMNO seperti yang berkaitan disiplin dan sebagainya.

Ia jelas apabila kelmarin Pengerusi DAP, Karpal Singh dalam kenyataannya kepada media mencadangkan supaya Tun Dr. Mahathir Mohamad dirujuk kepada Lembaga Disiplin UMNO.

Komen:

Dengan berlatarbelakang peguam, Karpal Singh tidak mempunyai sebarang kuasa untuk mencampuri hal-hal berkaitan UMNO. Siapa dia dalam UMNO! Janganlah nak tunjuk lagak kononnya dia sahaja yang pandai dalam hal undang-undang. Belum bertemu "Buku dengan Ruas".

Alasannya ialah bekas Perdana Menteri yang juga bekas Presiden UMNO masih ahli parti itu dan tindakan mengkritik Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bertentangan dengan disiplin parti.

Hujah Karpal yang merupakan peguam terkenal itu memang ada benarnya. Tetapi isu itu biarlah ditangani, dibincang dan diselesaikan oleh para pemimpin UMNO.

Apa hak Karpal untuk menyuarakan secara terbuka dan mencampuri urusan dalam UMNO yang merupakan parti yang me- wakili orang Melayu.

Dan mengapa pula Karpal begitu berminat dengan perkembangan dalaman UMNO, sedangkan sebelum ini biar runtuh pun parti itu dia tidak pernah ambil peduli.

Komen:

Ini kerana si keling ni dah tak ada kerja nak buat selain mahu tingkatkan populariti serta ambil kesempatan. Kalau dah macam ni punyai busy-body lebih baik pergi jaga kandang babi yang telah adaMoU-nya antara DAP, PKR & PAS.

Diharap agar si Karpal ni lebih cenderung menyelesaikan masalah melibatkan isu rakyat dan babi berbanding nak jaga tepi kain parti orang lain!

Tetapi yang peliknya, ketika pemimpin- pemimpin UMNO lain berdiam diri soal tindakan disiplin terhadap Dr. Mahathir, tiba-tiba Karpal muncul meminta bekas Perdana Menteri itu dihadapkan ke Lembaga Disiplin.

Tentu ada motif di sebalik kenyataan seumpama itu. Tidak mungkin Karpal, yang merupakan seorang pemimpin besar dan cukup berpengalaman dalam DAP membuat kenyataan sebagai sekadar pemanis mulut tanpa mempunyai maksud yang ter- selindung.

Apa yang pasti, Karpal secara terang-terangan telah mencampuri urusan dalaman UMNO dan cuba mendahului pemimpin-pemimpin dalam UMNO berhubung isu yang membabitkan kritikan Dr. Mahathir.

Apa hak Karpal untuk mencampuri urusan dalaman UMNO? Apatah lagi mendesak supaya diheret bekas Presiden UMNO itu ke Lembaga Disiplin.

Walaupun Karpal dalam kenyataan itu berkata beliau tidak sepatutnya mencampuri urusan UMNO, tetapi beliau sudah terlajak kata.

Kenyataan seperti itu mungkin boleh diterima jika ia datang daripada pemimpin dan ahli-ahli UMNO sendiri yang tentunya lebih tahu mengenai apa yang berlaku.

Tetapi apabila Karpal yang meminta Dr. Mahathir dihadapkan ke Lembaga Disiplin ia merupakan tindakan lebih sudu dari kuah.

3 comments:

yusof said...

Kesalahan Dr Mahathir serupa dengan apa yang telah menyebabkan Dato' Sri Anwar di heret ke makamah, menyalah guna kuasa dengan memberi arahan kepada pegawai kerajaan dengan apa tujuan sekali pun dan dengan itu juga Dato' Sri Anwar dijatuhi hukuman 100% maksima dengan alasan kes tersebut adalah terlalu serious kerana melibatkan salah guna kuasa atau rasuah. Adakah Dr Mahathir dikecualikan dari tindakan ini kerana ada orang UMNO menganggap, kalau Dr Mahathir berak pun, tahinya wangi?

AnakWatan said...

MAHATHIR salah..... tapi ANWAR lagi teruk.... memecah belahkan bangsa melayu demi kepentingan sendiri.....

DUA - DUA tak boleh pakai...

tapi MAHATHIR ... telah menonjolkan MALAYSIA di MATA DUNIA....

RASUAH ... tetap RASUAH....

Fikir2kanlah....

AYOH MELAYU BANGKIT DARI MIMPI....

jangan hilang iman....
jangan hilang arah.....
jangan hilang pedoman....

anak MELAYU semakin rosak akhlaknya.....

sebenarnya MELAYU juga yang merosakkan bangsa sendiri....

bangkitlah dari mimpi....

fikir2kanlah

spongegoat said...

Anwar al-juburi lah org yg sebenarnya perosak negara.. seorg pelopor DEMONSTRASI MALAYSIA

Masa student - pelopor demonstrasi menentang kerajaan

Masa jd pemimpin kerajaan - dia nak anjurkan perhimpunan org melayu (500k), kes operasi lalang

Masa lepas kena pecat - demonstrasi haram kutuk kerajaan

Masa dlm penjara - sokong demonstrasi suruh lpskan dia

Masa lepas keluar penjara - tulang belakang demonstrasi haram hindraf