Thursday, April 3, 2008

Fitna

Geert Wilders (born 6 September 1963) is a Dutch politician. He has been a member of the Tweede Kamer (Dutch House of Representatives) since 1998, first for the liberal People’s Party for Freedom and Democracy and from 2006 for the Party for Freedom, a party which he founded and of which he is the political leader. Geert Wilders favors the restriction of immigration, particularly from non-Western countries. A vocal defender of free speech and critic of Islam, he has sought to ban the Koran in the Netherlands because he believes it to be in conflict with Dutch law.

“ Si Lahanat ini namanya Geert Wilders. Lahanat ini merupakan ahli politik kanan Belanda yang berfikiran sempit dan berada dalam ruang ketakutan ciptaan Barat terhadap Islam - Islamfobia.

Semuanya bermula dengan surat terbuka Wilders yang disiarkan dalam akhbar De Volkskrant pada 8 Ogos tahun lalu yang isinya menyebut al-Quran sama seperti Mein Kampf, sebuah dasar Holocaust tulisan Adolf Hitler.

Tindak balas positif daripada beberapa `sekutunya’, Wilders akhirnya menghasilkan sebuah filem bertajuk Fitna dan mengirimnya ke Internet, semata-mata untuk memperjuangkan pandangan sempitnya itu.

Filem berdurasi 17 minit tersebut dimulai dengan gambar kitab suci dan sedutan rakaman Peristiwa 11 September 2001 di New York dan pelbagai kejahatan di seluruh dunia. Kononnya, ia adalah angkara para ekstremis Islam yang gemarkan keganasan.

Kesimpulan yang cuba disampaikan oleh Wilders ialah al-Quran merupakan sebuah kitab yang menganjurkan fasisme dan Islam itu sendiri merupakan sebuah agama yang mengarah kepada kekerasan. ”

4 comments:

Zahid said...

boleh tak buang video Fitna ni..
tak perlu laa letak di sini..

sudahlaa saudara tak menjawab tuduhan wilders dalam artikel saudara.

tindakan saudara seolah2 sebagai media penyebar untuk geert wilders.

tolong buang video ini dari laman web jika saudara betul2 sensitif tentang Islam.

Hasbullah Pit said...

Minta tolong buang video itu

http://sebolku.blogspot.com/2008/04/muatturun-video-fitna-geert-wilders.html

Zahid said...

saudara lahabau,

nampaknya saudara masih belum mahu membuang video geert wilders dari laman blog saudara. sayang sungguh saudara dengan video klip itu.

sekiranya tulisan saudara sehebat faisal tehrani di blognya, 'mungkin' saudara boleh menyiarkannya kerana segala tuduhan telah dijawab.

tetapi, kalau sekadar omong-omong kosong kemudian disiarkan video tersebut, saudara tidak lebih hanya penyebar kepadanya.

WaZiRai said...

video ini memang nak dibuang cuma saya biarkan sementara untuk para bloggers atau pengunjung yang belum melihat video tersebut, berpeluang menyaksikannya. Video ini dijadualkan akan di delete pada hari ini. Terima kasih atas sokongan anda terhadap blog ini.