Wednesday, April 16, 2008

Janganlah Hilang Ketuanan Melayu Malaysia

Pengerusi Pemuda Sosialis DAP, Nga Kor Ming mendakwa orang Melayu secara keseluruhannya tidak marah jika orang Cina membela babi tetapi aktiviti itu hanya ditentang oleh orang UMNO.

Menurutnya, masyarakat Melayu Pas sentiasa menghormati hak orang Cina yang memakan daging babi seperti masyarakat India menghormati hak orang Islam memakan daging lembu.

''Apabila kerajaan negeri Melaka hendak menghapuskan babi di Melaka pada tahun lalu, orang Islam Melayu Pas yang mempertahankan hak penternak babi di negeri itu.

''Saya juga gembira kerana orang Pas menyokong supaya ladang-ladang babi di Selangor yang menyebabkan pencemaran dipindahkan ke pusat setempat yang moden," katanya sambil disambut tepukan gemuruh daripada puluhan ribu penyokong Pas yang membanjiri Stadium Perak di sini malam tadi.

Kor Ming mewakili Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pada majlis Perhimpunan Rakyat itu yang turut dihadiri Menteri Besar Perak, Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin dan Menteri Besar Kedah, Azizan Abdul Razak.

Turut hadir, Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Dr. Hassan Ali mewakili Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Husam Musa mewakili Menteri Besar Kelantan, Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Kor Ming yang juga Ahli Parlimen Taiping meminta semua yang hadir pada majlis itu menghentikan amalan politik berasaskan perkauman seperti yang diamalkan oleh Barisan Nasional (BN).

Katanya, parti politik berasaskan perkauman sudah tidak relevan dan UMNO, MCA dan MIC hanya layak diletakkan di muzium untuk tatapan.

''UMNO dan BN boleh masuk kubur. Negara Malaysia untuk semua, ini negara Cina, negara Melayu dan juga negara India.

''Kita tidak bicara tentang ketuanan Melayu tetapi ketuanan rakyat," katanya.

Komen:

"Ketuanan Melayu ialah konsep yang mendakwa bahawa orang Melayu adalah tuan kepada Persekutuan Tanah Melayu (sekarang) Malaysia. Orang Cina dan India di Malaysia (sekarang) yang dibawa masuk oleh British disifatkan terhutang budi kepada orang Melayu kerana kesanggupan dan kesediaan orang Melayu menerima mereka sebagai warganegara Persekutuan Tanah Melayu (sekarang) Malaysia sebagai prasyarat British memberikan kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah Melayu. Sebagai timbal balik kerana kesanggupan dan kesediaan apa yang disifatkan sebagai pengorbanan orang Melayu itu, perlembagaan memberi peruntukan khas kepada orang Melayu dalam bentuk hak istimewa dan ini dimaktubkan di dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (sekarang) Malaysia. Persetujuan "quid qo pro" atau saling beri-memberi ini biasanya dipanggil Kontrak Sosial"

Tanpa ketuanan Melayu sudah lama orang Melayu akan merempat di dalam negara sendiri. Tanpa UMNO yang berjuang bermati-matian membela orang Melayu dari dahulu hingga sekarang, pasti orang Melayu sekarang tidak akan berjaya dan mempunyai taraf kehidupan yang boleh dikatan mewah dan cukup segalanya.

Dengan ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh UMNO semenjak dari selepas negara mencapai kemerdekaan, kita orang Melayu terus meningkat maju dan dapat merasakan keselesaan dalam hidup hingga ke hari ini. Masyarakat Melayu zaman sekarang mungkin sudah lupa bagaimana susahnya hidup keluarga dan moyang mereka di zaman dahulu sewaktu belum bercambahnya ketuanan Melayu. Semuanya merempat di negara sendiri. Ditekan dan diterajang oleh bangsa lain dari semua sektor seperti pertanian, perladangan dan perniagaan. Orang Melayu telah ditolak dari memahami perjalanan serta kawalan ekonomi dan dengan itu mudah sahaja ditolak ketepi oleh bangsa lain yang awal-awal lagi ingin melihat bangsa Melayu daif di negara sendiri.

Bila UMNO memperjuangkan dan menaik taraf ketuanan Melayu di Malaysia barulah rakyat Melayu merasakan kenikmatan dan kebebasan untuk berada di dalam semua sektor. Ambil contoh mudah, tanpa perjuangan UMNO dalam memartabatkan ketuanan Melayu di dalam sektor swasta, orang Melayu sekarang boleh bekerja di dalam sektor ini walaupun dipenuhi oleh bangsa lain selain orang Melayu. Orang Melayu boleh berniaga di dalam kelompok yang dahulunya dikuasai oleh orang bukan Melayu. Bayangkan jika tiada ketuanan Melayu, jangankan hendak bekerja di sektor swasta, ingin membeli makanan di kedai pun kita akan ditekan dan dibeza-bezakan seperti kita tiada langsung kepentingan dalam negara.

Kita tidak mahu isu ketuanan Melayu dipermainkan. Ianya telah dipersetujuai sejak dahulu lagi dan dengan itu isu ketuanan Melayu tidak perlu lagi dipersoalkan. Kita mahu hidup secara harmoni, tetapi jika DAP sudah mula mahu bermain api serta bertindak untuk mempertikaikan isu ini maka kita orang Melayu perlu bangun untuk mempertahankannya. Kita tidak perlu lagi berperang atau bermusuhan, tetapi apa yang perlu adalah kesedaran, penerangan dan pemahaman mengenai isu ketuanan Melayu yang semua sedia maklum diterima sejak dari awal lagi pemerintahan di Malaysia.

Adakan kita mahu jadi seperti Singapura yang dahulunya pernah dikuasai oleh ketuanan Melayu. Semenjak dimansuhkan ketuanan Melayu semua boleh lihat bagaimana orang Melayu diperhamba dan diperlekehkan. Jika mahu bekerja dengan bangsa lain mereka akan lihat apa yang bagus pada diri kita, apa yang menyebabkan kita lebih baik dari bangsa mereka dan bagaimana corak pemikiran kita serta kebolehan kita yang berbeza atau lebih daripada bangsa mereka.

Kita orang Melayu perlu sedar, jika tiada ketuanan Melayu di dalam Malaysia, takkan ada lagi suara-suara orang Melayu, kurang pekerjaan dalam sektor swasta untuk orang Melayu. Untuk orang Melayu diterima bekerja, kelayakan tertentu akan diambil kira oleh mereka termasuk segalanya yang menunjukkan kebolehan kita yang berbeza dari kaum atau calon lain bukan berbangsa Melayu. Ini bukan kata-kata untuk menunjukkan sikap perkauman, tetapi ini adalah fakta sebenarnya tentang apa yang berlaku sekarang. Perkara yang berlaku di depan mata kita tetapi kita cuba untuk tidak memikirkannya dan menyerahkan semuanya kepada keadaan.

Tanpa kita sedari, orang Melayu sudah pun secara diam-diam ditekan di dalam sektor luar selain sektor kerajaan. Lihat sahaja pada gaji maksima yang diterima oleh orang Melayu berbanding kaum lain. Orang Melayu rata-rata bergaji kurang dari RM 3000, mempunyai kenderaan pilihan yang merangkumi kereta buatan nasional yang mampu bayar dan mampu milik. Tetapi lihat sahaja bangsa lain, mereka mempunyai kerja yang sama, menjawat jawatan yang sama di dalam syarikat yang sama tetapi berbeza dari segi bayaran gaji maksimanya. Mereka mampu membeli kenderaan yang melebihi RM 100,000 ringgit dan mampu untuk memliki segalanya melebihi daripada kaum Melayu.

Mungkin para pembaca blog mempunyai pengalaman atau komen yang menyokong atau menolak tulisan saya ini. Tetapi yang pasti jika DAP mahu menolak ketuanan Melayu dan kita secara terbuka menerimanya maka bersiap sedialah untuk kita orang Melayu untuk kembali dihentak, diherdik dan dicaci kerana di mata bangsa lain selain orang Melayu kita hanyalah bangsa lemah yang tidak perlu diberi perhatian selain dari mengganggu rancangan besar mereka untuk merampas Malaysia serta menolak bentuk pemerintahan beraja serta pentadbiran berasaskan ajaran Islam.

Fikir-fikirkanlah sebelum terlewat!

1 comment:

WaZiRai said...

Post made by: Anonymous in Malaysia Today Sunday, December 12, 2004 8:04:03 AM

This land is owned by the Malays.The issue of Malay dominance should not be raised at any debate at all.The chinese and indians agreed on that nearly 6 decades ago!

Now when we let the DAP-Chinese grew richer and richer, they begin to demand more and more. What the hell is that? Starting to stir-up issues on the scholarship rights and the appointed government leaders.

How big and luxuries are the private Chinese Schools compared to Government schools? We want the Wawasan School(One school for all) system and they opposed it.How will that contribute to a one nation one race effort? Want to be like Singapore and France/US/UK? Forget it!

I think we need to start an oppression. Money is not enough that we gave them, we should start taking away the business that we gave them in the first place. Then we'll see how they go from there.Ask them to pay more taxes than presently. Then they will realize who's asking too much from who.

So, those who still oppose the Ketuanan Melayu,either rest your tounge not to say anything about it again or pack your bags and MIGRATE to Australia/US/UK(where u expect the whites will treat u better). Then you'll know the exact MEANING of TOLERANCE.So far the level of racism in Malaysia never even come near to the 1st world countries'.

Go on, no one forces you to stay in Malaysia. You have no loyalty to the nation anyway especially that Ronnie and Lim Kit Siang.

The malay's have been too kind after all these while.The sharing of power must be reconsidered and revamped because some group are trying to play with fire now.