Monday, April 7, 2008

Rakyat Selangor Akan Makan Duit Hasil Babi!






Kontroversi penyiaran gambar lima ekor ‘babi panggang’ dalam laman web Ahli Parlimen Seputeh dan ADUN Kinrara, Selangor, Teresa Kok membawa kepada pengumuman oleh Teresa sendiri bahawa mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Selangor pada 2 April 2008 telah meluluskan peruntukan RM100 juta bagi tujuan pembinaan ladang ternakan babi moden.
Komen:

RM100 Juta untuk pembinaan ladang ternakan babi moden, bagaimana pula dengan ternakan yang halal. Berapa Juta ringgit yang akan dikeluarkan oleh Exco Kerajaan Negeri Selangor untuk pembinaan ladang ternakan haiwan halal di Selangor. Tak cukupkah dengan lambakan pusat-pusat haram seperti disco, Kilang Arak dan sebagainya di Selangor! nak ditambah lagi sektor haram berasaskan Babi Moden pula! Apa Exco PAS dan PKR tidak sensitif berkaitan isu ini hingga sanggup meluluskan sahaja peruntukan dengan kos yang tinggi. Biarlah semoden mana pun pembinaan ladang tersebut, hasilnya bukan dapat dikongsi oleh bangsa Melayu sebaliknya hanya menguntungkan pihak-pihak lain yang tidak memperdulikan soal haram dan halal.

Adakah hasil dari keuntungan haiwan haram ini akan digunakan untuk membangunkan negeri Selangor yang diperintah oleh kerajaan pembangkang? Apakah hukumnya memakan hasil dari sumber haram?

Beliau yang mempersoalkan kenapa isu penyiaran gambar itu menjadi kontroversi melahirkan rasa gembiranya dengan keputusan kerajaan negeri itu memberitahu beliau mahu projek ini menjadi contoh kepada kerajaan negeri lainnya.

Komen:

Memanglah gembira, dia bukan tahu hal halal & haram ni. Exco yang meluluskannya pun sama 2 X 5 - bangang!

Dalam tulisannya juga beliau memberitahu, Exco yang bertanggungjawab dalam bidang pertanian ialah Yaakob Sapari dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) merupakan pakar dalam bidang pertanian moden.

Teresa memaklumkan keputusan mesyuarat Exco Selangor berkenaan ekoran kontroversi penyiaran gambar lima ekor ‘babi panggang’ di laman webnya semasa meraikan kejayaannya pada pilihanraya umum lalu di Salak Selatan.

Beliau melahirkan kehairanannya kenapa masyarakat terlalu sensitif dengan babi sedangkan katanya, beliau pernah melihat babi berkeliaran di kampung-kampung Melayu di Tumpat, Kelantan.

Namun, pemandangan babi berkeliaran di Tumpat biasanya hanya melibatkan perkampungan orang Siam yang beragama Budhha.

Why are we worried about pigs?
Oh ya, on my previous posting that has sparked of controversy, where I have innocently displayed a photo of roast pigs on the blog. Frankly, I really don’t understand why are some people so sensitive about pigs and pork. I have seen pigs running around in Malay village when I travelled to Tumpat at Kelantan few years ago. I always told the BN MPs in Dewan Rakyat that pig is a creature of God too.

Yesterday, the Selangor state exco meeting approved a RM100 million modern pig farm in Selangor. I felt so proud to see this decision being approved by our state excos. The exco who in charge of agriculture port folio is Yaakob from PKR. He is an expert in the field of modern agriculture. I told the excos in the meeting that let the Selangor modern pig farm be an example to all other state governments.

Below are some photos taken on the day when we swore in as exco of Selangor state government.


The four Chinese excos in S’gor state. This photo taken at the request of Chinese Press. Fr left: Ronnie Liu, me, Elizabeth Wong & Ean Yang Hian Wah


Indian members and supporters gave garland to we new excos outside the palace. They are so sweet.



Penyiaran gambar tersebut telah mencetuskan komen-komen daripda pembaca yang mahu Teresa lebih sensitif dengan masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

Malah ada yang mengaitkan tindakan meletakkan lima ekor babi panggang seolah-olah menggambarkan kejayaan pembangkang menguasai lima negeri.

Tidak kurang juga yang menyifatkan penyiaran gambar berkenaan hanya menguatkan keyakinan orang ramai DAP yang mendakwa sebagai parti berbilang kaum sebenarnya adalah parti yang kuat `kecinaannya’.

Bagi mengikuti isu ini, sila baca Selangor State Exco: Our Team, Our Hope dan Residents of Salak South New Village Celebrate Elections Victory With Teresa dari laman web Teresa sendiri.

Namun, hasil bantahan banyak pihak, gambar tersebut telah diedit yang hanya memaparkan Teresa bersama pengundi sedang berpegang tangan tetapi gambar 'babi panggang' itu sudah dipotong cuma yang nampak adalah ekor babi berkenaan.

Komen:

Inilah dia petanda kita makin hampir dengan kiamat!

7 comments:

TheTruth said...

bukan setakat ekor, buntut pun nampak, kalau dsai ada sekali masa tu pun mesti dia terliur tengok buntut bar bie tu...

jasindaily online said...

lahabau....macam mana ngan babi kat melaka....lahabau kau kalau ko tak dapat jawab...aku nak tau stori gak

WaZiRai said...

tanya kat Nik Aziz apa sudah jadi. "Badawi di arab jaga Unta, Nik Aziz di Malaysia full time kerja jaga babi DAP"

WaZiRai said...

Di Melaka tu ladang ternakan haram tapi di Selangor ni ladang ternakan dengan pembiayaan Kerajaan Selangor bernilai RM 100 J.U.T.A

Kerajaan lagi nak kurangkan binatang haram dan berpenyakit ni tapi Kerajaan Selangor lagi nak tambahkan pembiakan JE.

si_merahhati said...

Semakin hari semakin tak faham...

jasindaily online said...

ko mesti kurang pengetahuan..rujuk beberapa artikel pasal babi dselangor...jangan nak blame jer kojr ko

WaZiRai said...

kalau takat umum dalam tv3 cakap kata menteri besar dahulu yang luluskan. Cakap boleh la..bukti mana. Masa khir dulu pun dia cakap hal babi ini masih dalam peringkat kajian. Tetiba jer bila dah panas projek diluluskan oleh exco baru, MB baru' a ni cakap dah diluluskan. Apa ni! mana bukti