Monday, March 24, 2008

Idris Terima Keputusan Istana

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO dan Barisan Nasional (BN) negeri, Datuk Seri Idris Jusoh, menerima keputusan Istana Terengganu melantik Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kijal, Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar yang baru.

"Kita terimalah keputusan (Istana) saya tak pergi larang pun.. tak apa-apa. Ada tak kita kata nak langgar keputusan.. kita hormati keputusan yang dibuat oleh Istana," katanya.

Pada sidang media di kediamannya di Batu Burok di sini semalam, Adun Jertih itu bagaimanapun berkata, rakyat Terengganu nampaknya tidak begitu berpuas hati dengan apa yang berlaku.

"Saya tahu saya masih mendapat sokongan daripada 22 Adun dan saya tahu rakyat ikut bersama-sama saya. Jadi kita perlu melihat implikasi undang-undang dengan lebih mendalam sebelum saya membuat komen mengenai perkara ini".

Komen:

Satu perwatakan seorang ketua ditonjolkan, di mana beliau berjaya mengawal emosi serta sentiasa bertindak secara professional. Maaf memaafkan dan menerima keputusan dengan hati yang terbuka merupakan sifat seorang ketua yang berjaya.

1 comment:

yusof said...

Walau pun pembentukan kerajaan negeri tertakluk di bawah undang-undang bertulis atau perlembagaan, orang Melayu seperti Dato Sri Idris juga harus menghormati common law. Undang-undang bertulis masih muda, tak lebih dari 50 tahun, tapi common law yang diwarisi sejak turun temurun sepatutnya juga harus dihormati. Bilakah ada peluang seorang Raja Melayu menggunakan common law untuk membuat keputusan dan inilah masanya.