Monday, March 17, 2008

Ketakutan PAS Pada DAP & PKR

PAS Negeri Perak telah membuat aduan polis berhubung risalah yang bersifat provokasi yang disebar kepada orang ramai kononnya ia dibuat oleh PAS Negeri Perak.

Ketua Penerangan PAS Perak, Misbahul Munir Masduki telah membuat aduan polis dan meminta pihak polis membuat siasatan serta mengambil tindakan sewajarnya kepada pihak yang terlibat menyebarkan risalah tersebut.

Risalah itu yang kononnya dikeluarkan PAS Perak mengandungi kenyataan kerajaan Perak sekarang ini adalah Kerajaan PAS dan Kerajaan Islam yang akan melaksanakan empat perkara.

Empat perkara yang hendak dliaksanakan itu, menghapuskan pusat hiburan di seluruh Negeri Perak, menghapuskan pusat perjudian, menghapuskan penjualan arak di semua premis perniagaan dan melaksanakan hukum hudud apabila suasana politik telah benar benar stabil.

Komen:

Hukum membiarkan penjualan arak bagi seorang ketua negara beragama Islam secara terus adalah merupakan dosa kerana secara terang terangan ianya telah membantu ke arah kemaksiatan. Firman Allah swt :-

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

” hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan” [surah al-Maa’dah : 2]

Islam mengharamkan umatnya mengambil sebarang manfaat daripada arak seperti minum, memberi minum, memberi, menjual, membeli, membawa, memproses, meluluskan lesen penjual arak kepada orang Islam dan lain-lain berkaitan dengannya.

a) Dalil Al-Quran surah Al-Maaidah ayat 90 :

Yang bermaksud : "Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah semata-mata kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya".

b) Hadis riwayat Imam Ahmad daripada Ibnu Omar, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

"Telah dilaknat arak, meminumnya, pemberi minumnya, penjualnya, pembelinya, pemerahnya, orang yang memprosesnya dan pemakan harganya (wang hasil pemulangan arak).

Hadis ini jelas menyatakan bahawa semua jenis perkhidmatan, penubuhan, perniagaan dan penggunaan berkaitan arak adalah haram.

- Orang Islam haram memberi sebarang perkhidmatan arak kepada orang Islam atau kepada orang bukan Islam samada berbayar atau tidak berbayar.

Hadis riwayat Al-Humaidi mengeani hukum haram menghadiahkan arak kepada orang kafir. Daripada Abu Hurairah R.A bahawa seorang lelaki pernah menghadiahkan sebekas arak kepada Nabi SAW, kemudian ia menghadiahkan kepada beliau selama setahun. padahal arak sudah diharamkan maka Nabi SAW bersabda :

"Sesungguhnya arak telah diharamkan, "lelaki itu bertanya : Bagaimana kalau saya menjual? Baginda bersabda "Sesungguhnya arak telah diharamkan. "lelaki itu bertanya, "Bagaimana kalau saya menjualnya? Baginda bersabda "Sesungguhnya minuman yang diharamkan meminumnya haram menjualnya, orang itu bertanya lagi, "Bagaimana kalau aku berikan sebagai hadiah kepada orang Yahudi? Nabi SAW bersabda "Sesungguhnya yang mengharamkan juga pemberian kepada orang-orang Yahudi", lelaki itu bertanya lagi, "Apa yang harus saya lakukan?, Sabda Rasulullah SAW "Tuangkanlah di Al-Battha.

Hadis ini menunjukkan bahawa memberi hadiah arak kepada orang kafir tentulah lebih aula haramnya , kerana sekiranya percuma harganya adalah lebih aula haramnya.

Orang-orang Islam dilarang menjual dan meminum arak berdasarkan seksyen 18 (2) Enakmen Jenayah Negeri Selangor 1995 iaitu :

"Mana-mana orang yang membuat, menjual, menawarkan untuk jualan mempamerkan untuk jualan, menyimpan atau membeli apa-apa minuman yang memabukkan adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya".

"Sebaran ini merupakan fitnah yang dibuat oleh pihak tertentu dengan niat dan tujuan jahat serta ingin menimbulkan perasaan kurang senang dan gelisah sebahagian masyarakat di Perak," katanya.

Komen:

“Bagai Katak Melompat Keluar Dari Tempurung, Terkejut Beruk, Mati Katak”. Inilah kata-kata yang sesuai diungkapkan kepada PAS. Tahniah diucapkan kepada PAS kerana parti ini akhirnya berjaya keluar dari kepompongnya. Baru PAS tahu bagaimana mentadbir negari diluar dari Kelantan. Sebelum ini di Kelantan bolehlah semua rakyat ikut telunjuk PAS. Tetapi harus diingatkan bila dah diluar ni “Anytime” rakyat boleh pijak lumat. Janganlah terlalu emosional sangat. Baru kena sikit dah gelabah riuh sekampung. Takkan takut hingga perlu buat report polis. Takut akan kebangkitan rakyat terutamanya pada PKR dan DAP.

Ini baru isu kecil belum diuji dengan isu-isu besar. Mungkin selepas ini PAS akan buat kenyataan untuk balik keketiak ibu mereka di Kelantan. Mungkin selepas ini PAS akan tahu bahawa lain kali kalau nak memerintah negara belajar-belajarlah dahulu selok-beloknya. Jangan bila dah dapat kuasa langsung pondan tak tahu nak buat apa!

Menurut beliau dakwaan kononnya PAS yang memerintah Negeri Perak, dan kenyataan ini sudah tentu menimbulkan perasaan tidak senang DAP, PKR dan penyokong-penyokongnya.

"PAS tidak memerintah negeri Perak, yang memerintah adalah Kerajaan Barisan Rakyat daripada DAP, PKR dan PAS," ujar beliau.

Komen:

Kenyataan PAS yang jelas menunjukkan parti ini takut kepada DAP dan PKR. Takut kepada bangsa lain sedangkan dalam Islam sendiri menjulang keperibadian ketua negeri yang teguh imannya dan berkelayakan penuh untuk memerintah negeri. Tambahan pula seorang ketua jika takut baik lepaskan sahaja jawatan itu kerana negeri tidak memerlukan ketua pengecut lagi kurang pengalaman.

"Sebaran ini sebenarnya bertujuan menimbulkan kemarahan dan kebimbangan rakyat dari kalangan masyarakat Cina dan India khususnya," katanya lagi.

1 comment:

yusof said...

Sekiranya kerajaan BN ini dapat terus kekal sepanjang penggal ini, ia memberikan satu peluang keemasan walaupun hanya dengan kekuatan majoriti mudah untuk membangunkan sebuah pentadbiran yang telus dan dihormati oleh semua lapis masyarakat, termasuk masyarakat peniaga di dalam dan dari luar negeri dan kerajaan ini juga harus mengambil initiatif untuk menyebarkan proses demokrasi hingga ke akar umbi. Jangan lagi melakukan perkara-perkara yang hanya untuk membeli hari rakyat, kerajaan yang profesional berbakti bukan untuk takut kalah atau kerana mahu disayangi. Selepas itu terpulanglah kepada rakyat untuk memilih sebuah kerajaan kerana terbukti merekalah pemenang sebenar pilihanraya ke 12 ini.