Wednesday, March 26, 2008

Penangguhan pemilihan stabilkan kembali UMNO

JIKA Majlis Tertinggi (MT) UMNO meluluskan penangguhan pemilihan parti pada mesyuaratnya esok (Khamis), bermakna ini merupakan kali ketiga ia dilakukan sejak 1999.

Berbeza dengan dua penangguhan sebelum ini yang disebabkan persiapan dan tumpuan parti yang menunjangi Barisan Nasional (BN) itu untuk menghadapi pilihan raya umum, penangguhan kali ini berkait rapat dengan usaha untuk mengukuhkan dulu kepercayaan dan perasaan ahli-ahli UMNO peringkat akar umbi.

Masyarakat umum khususnya orang Melayu maklum betapa parti yang memperjuangkan nasib dan masa depan Melayu itu terluka dengan pencapaian teruk BN pada Pilihan Umum Ke-12 8 Mac lalu.

Pengalaman pahit BN akibat kehilangan Perak, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang selain gagal menawan semula Kelantan hakikatnya lebih dirasai oleh UMNO.

Kehilangan majoriti dua pertiga, yakni hanya kurang lapan kerusi daripada 148 yang diperlukan, juga dirasai pahitnya oleh 3.2 juta ahli UMNO.

Ketika MCA menderita kekalahan terburuk sejak 1969 apabila hanya memperoleh 15 daripada 40 kerusi Parlimen yang ditandingi, MIC pula cuma menang tiga kerusi manakala Gerakan hanya meraih dua daripada 12 kerusi, kerusi-kerusi Parlimen UMNO masih teguh dipertahankan. UMNO memperoleh 78 daripada 117 kerusi Parlimen yang ditandingi.

''Apa yang penting sekarang ialah kita harus bermuhasabah dari segi kepentingan dan kekuatan parti. Sekarang bukan masanya untuk cabar-mencabar berebut jawatan. Boleh cabar (jawatan) tetapi apa yang penting kita teguhkan parti kita," kata Setiausaha Kerja UMNO, Brig. Jen. (B) Datuk Husainay Hashim ketika dihubungi Utusan Malaysia di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) semalam.

Menurut Husainay, kesemua perwakilan badan perhubungan UMNO termasuk dari Johor yang menemui Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selama empat hari sejak Jumaat lalu di kediaman beliau di Seri Perdana, Putrajaya mahu pemilihan parti yang dijadualkan sekitar Ogos atau September ini ditangguhkan ke satu tarikh lain - selewat-lewatnya sebelum Jun 2009.

Katanya, tidak timbul soal cadangan itu melanggar sistem demokrasi dalam parti kerana peruntukan mengenai penangguhan itu disebut dalam Perlembagaan UMNO.

Fasal 10.17 menyebut MT mempunyai kuasa dan berhak menangguhkan pemilihan di peringkat MT, bahagian dan cawangan. Penangguhan itu tidak boleh lebih daripada 18 bulan dari tarikh pemilihan yang sepatutnya diadakan.

''Perkara ini akan dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan parti yang akan dipengerusikan oleh Timbalan Presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak tengah hari esok (hari ini).

''Setelah diputuskan, ia kemudian akan dikemukakan kepada MT untuk dimuktamadkan," katanya.

Menurut Husainay, Abdullah dan Najib dijangka turun ke Sabah - negeri yang mempunyai jumlah bahagian UMNO terbesar - dalam waktu terdekat untuk mendapatkan gambaran mengenai perkara itu.

''Dalam politik, kita tidak boleh tutup mulut orang (untuk mencabar bertanding jawatan parti) tetapi apa yang pucuk pimpinan buat ketika ini ialah jika penangguhan pemilihan parti direalisasikan, ia hanyalah semata-mata untuk menstabilkan kembali UMNO. Kita patut lihat kehendak rakyat yang mahu kita (UMNO) hidup untuk rakyat," katanya.

1 comment:

Hasbullah Pit said...

Paklah kan dah kata "Saya pantang dicabar"