Monday, March 17, 2008

Perbezaan pendapat DEB antara PAS, DAP dan PKR

PKR :
  • Berpendapat perlaksanaan DEB gagal memberi kebaikan secara menyeluruh kepada semua kaum di negara ini termasuk orang Melayu
  • Menyediakan satu dasar baru yang lebih telus dan terbuka tanpa membezakan kaum untuk memberi bantuan
  • Mansuhkan dasar-dasar DEB

PAS

  • Mengakui perlaksanaan DEB yang diperkenalkan oleh kerajaan sejak 1971 berjaya memastikan ekuiti orang Melayu khususnya dalam bidang ekonomi tidak dipinggirkan
  • Mengekalkan dasar-dasar DEB.

DAP

  • Melupuskan DEB dan membebaskan pentadbiran negeri dari DEB yang didakwa lebih membantu orang Melayu di samping dikatakan menjadi punca kronisme, rasuah dan ketidakcekapan.
  • Menyemarakkan sentimen perkauman dan menutup pintu kesenangan orang Melayu.
  • Mansuhkan dasar-dasar DEB

Komen:

Tiada beza pendapat antara PKR dan DAP, dua-dua sama-sama berkomplot untuk menjatuhkan kaum Melayu. Jika tiada ketua malaun melayu dalam PKR, secara terus PKR dan DAP boleh dikategorikan sebagai parti komunis yang ‘Equal’ dari segi membolot harta rakyat, menghapuskan hak istimewa rakyat serta merelaikan persaudaraan sesama kaum yang terjalin.

1 comment:

terrabacabuku ekiosk said...

Perbezaan pendapat antara dua golongan utama dalam PAS ada kaitan dengan kecenderongan Nik Aziz, dengan bisikan anak didik Anwar dalam PAS-Husam dan kamaruddin jaafar- mempercayai janji berbilion dicurahkan ke kelantan jika Anwar jadi PM.

Kedua, Nik Aziz ambil hukum tiada saksi maka Anwar tak ada sondolmi, boleh di sokong.

Ketiga dendam kejatuhan kerajaan PAS Kelantan semasa berpisah dari BN. Dendam inilah puncanya.

Jadi Nik Aziz tidak tertarik dengan hujah haji Hadi yang lebih meletakkan hukum tidak membenarkan ditutup pintu rundingan dalam Islam.

Golongan pro-hadi secara diam tahu tentang masalah tabi'i sex Anwar, dan tidak boleh terima dia sebagai layak menjadi PM. hadi bimbang menyandarkan masa depan parti kepada satu pihak sahaja kerana nanti apbila DAP dan PR dapat lumpuhkan kekuasaan politik orang Melayu PAS akan dituduh bersubahat.

DAP tetap dengan agenda menjatuhkan kuasa politik Melayu, dan menggunakan PKR dan PAS semata-mata untuk tujuan ini. If you can't beat them, join them and then destroy them.

Apa nak dibanggakan PAS apabila Nizar cuma boneka DAP? jadi DAP dah kawal Perak dan Penang. Mana PAS nak pergi nanti? Maaf tapi Tok Guru Nik aziz pandai cakap sahaja tetapi mudah dipengaruhi oleh mereka yang rapat.

haji Hadi dari dulu bukan mudah diperdaya. jadi PAS Kelantan cawangan PKR?