Monday, March 17, 2008

PKR anggap DEB ketinggalan Zaman - Anggapan mereka meleset!

Selepas DAP menolak Dasar Ekonomi Baru (DEB), kini Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyuarakan pendirian yang sama dan menganggap dasar berkenaan sudah ketinggalan zaman.
Timbalan Presidennya, Dr Syed Husin Ali (gambar), mahu DEB dimansuhkan kerana menganggap ia disalahgunakan oleh pemimpin politik serta kroni mereka bagi tujuan merompak kekayaan negara.

“DEB menyebabkan berlaku diskriminasi kaum, bertentangan dengan semangat memberi keadilan dan kesaksamaan kepada semua rakyat Malaysia, terutama sekali mereka dari golongan miskin, terpinggir dan terbiar,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Sehubungan itu, katanya, PKR akan menggantikan DEB dengan dasar ekonomi yang baru, Agenda Ekonomi Malaysia (AEM) yang akan memperkenal dan melaksanakan dasar pembahagian kekayaan negara yang adil, seimbang serta saksama.

Komen:

PKR dan DAP mempunyai persamaan yang tinggi iaitu merancang untuk menghancurkan kaum Melayu. Segala perancangan yang dirancang oleh mereka jelas menunjukkan kedua-dua parti ini hanya mahu melihat orang Melayu terus pupus dan tertindas serta tiada peluang bagi menyuarakan sebarang bantahan pada PKR dan DAP kelak.

Jika ini yang mereka mahukan, maka bagi generasi baru mari kita saksikan kebangkitan rakyat berketurunan Melayu menghapuskan jembalang-jembalang dari PKR dan DAP tanpa sebarang belas kasihan. Sah! PKR dan DAP mahu menyemarakkan kembali 13 Mei! Mereka tolak kita bulat-bulat, maka kita hancurkan mereka lumat-lumat! Mari kita saksikan.

3 comments:

yusof said...

"Dengan DEB sahajalah orang Melayu boleh berjaya sekarang dan DEB menyebabkan diskriminasi kaum" hanyalah dua buah hipotisis. Yang kelihatan hingga hari ini, eksperimen DEB cuba dibuktikan dengan pendekatan empirik tanpa logik yang dinamik dan mendalam. Apabila pendekatan empirik dalam ekonomi dilaksanakan tanpa logik yang mendalam atau rationalization yang berdasarkan bukan saja apa yang berlaku dulu dan sekarang, tapi apa yang akan berlaku, maka sebab itu perlaksanaan DEB masih gagal menghampiri kejayaan muktamat, seolah-olah pendokong-pendokong DEB di bawah payong UMNO sedang menggunakan DEB untuk mengejar bayang-bayang sendiri. Terimalah hakikat bahawa DEB sukanlah dasar akhir zaman bagi orang Melayu dan rakyat Malaysia. Pandang dan fikirlah ke hadapan.

mail said...

yang mana kurang boleh diperbaiki dan tak wajar kalo di hapuskan gitu saja.
anda mampu mengubahnya.

yusof said...

DEB ini bukan sahaja satu dasar, tapi sudah menjadi satu ajaran yang medominasi sikap orang Melayu yang orang UMNO sendiri sedar tidak boleh memberi faedah yang berpanjangan, kecuali untuk segelintir manusia sahaja. Untuk membebaskan orang melayu dari ajaran sesat ini, bukan saja dasar ini mesti dihapuskan dengan seberapa segera, logiknya juga mesti dibersihkan dari minda orang Melayu. Mengapa orang barat berjaya mengatasi tamadun Islam menjelang kurun ke 19, di antranya ialah revolusi mental yang mengikis habis semua bentuk ajaran klasik Aristotal dan selepas membina satu benteng untuk masyarakt mereka membina logik baru dari hasil kerja Tamadun Islam dan masyarakt di sebelah sini juga turut menikmati hasil pemikiran baru ini. Mengapa orang melayu mesti disekat dari membangunkan masyarakt mereka dengan proses yang sama? Hasil keputusan PRU12 ini bukan sahaja mengejutkan BN, pembangkang turut terperanjat sama. Ini bererti rakyat dari semua bangsa di Malaysia telah mendahului pemikiran orang politik. Saya rasa tidak lagi mudah untuk menyekat arus perubahan seperti ini di dalam pilihanraya yang akan datang.